Dunavízió
Kétfelé kell nézni (Sára Sándorral beszélget Buják Attila)
168 óra, 1998. 11. 24.
... Rengeteg a feladat, amit el kell végezni. Ha azt mondom, elég, fáradt vagyok, elhalasztom, mire megyek vele, hisz' másnap is ott van az íróasztalomon...
... az idő döntő tényező. De én bizakodó vagyok, mert nagyapám 96 évet élt, nagyanyám is majdnem annyit. Anyám is 88 éves, s ugyan ágyhoz kötött, de a szelleme ép és eleven. Türelmetlenség azonban abszolút nincs bennem. Ha az életem holnapután befejeződne, akkor sem esnék pánikba. Pedig van még egy-két film, amit szeretnék elkészíteni, néhány ország, táj, amit szívesen bekalandoznék, rengeteg jó könyv, amit elolvasnék...
... Nyaralni sosem szoktam, mert azt nem tudok. De ha lent vagyok Köveskálon, a folyton napozó lányok nem értik, hogyhogy én vagyok a legbarnább. Szoktam nekik mondani: gyertek föl velem a szőlőbe...
Sára Sándor a címlapon
Rádió és Televízió
Részletes, 1998. 11. 25. Jálics Kinga
... Egy évig dolgoztam, mint földmérő, és csak a Nagy Imre-korszakban, 1953-ban nyíltak ki előttem a főiskola kapui, ahol dicséretek és elmarasztalások között tanultam. (Mi az, kérdezték, szociofotóim láttán, te a Life-nek dolgozol? Én meg azt sem tudtam, mi az a Life.) Ötvenhétben éppen hogy sikerült megkapaszkodnom a pálya szélén, ezt Szőts Istvánnak, Olthy Magdának és Illés Györgynek köszönhetem. (Mivel benne voltam a főiskola forradalmi bizottságában, azt találták ki rólam `57-ben, hogy géppisztollyal a kezemben kergettem az intézet körül Keleti Mártont, a főtanszakvezetőt. Mulatságos jelenet lett volna, ha igaz lett volna, én 63 kilós fürge fiatalember voltam akkoriban, Keleti Márton meg épphogy totyogott. Miért kellett volna kergetni?...
Kőerdőben
A hatvanöt éves Sára Sándor Kunmingról, Turáról meg az új szőlőről
Magyar Nemzet, 1998. 11. 21.
Lőcsei Gabriella
... Nemhogy első, hanem nulladik filmes vagyok, ugyanis még nem csináltam meg azt a filmet, amit igazán meg szeretnék csinálni. Magam számára tehát még az első filmet sem készítettem el. Természetesen minden egyes munkától azt várom, hogy majd az lesz az igazi. Vagyis az elsőfilmes szerep abszolút nem idegen tőlem - sőt, nagyon szeretném megtartani, ameddig csak lehet...
... Engem személyesen is nagyon untat a realizmus. Amivel viszont nem keverendő össze az utóbbi évek angol "neonaturalizmusa", ami annyira minuciózusan a valódi életből táplálkozik (mint ahogy a képzőművészetnek is volt egy hipernaturális irányzata a hetvenes években), hogy a valóság teljesen elveszíti a maga realitását, éppen azáltal, hogy túlságosan élesen, túl aprólékosan jelenik meg, s így teljesen más kontextusba kerül...
Elvarázsolt kastély
Beszélgetés Kamondi Zoltánnal
Filmvilág, 1998/12.
MH:... Az életünkből mindent elűztünk, ami kellemetlen. A haldoklók bekerülnek a kórházba, az öregeket otthonokba dugják, és semmilyen valóságos dolog nem játszódik le a szemünk előtt. Ellenben ezek a rossz dolgok megjelennek képként a képernyőn, és az már nem realitás. A realitás, ami a kép mögött van, az nagyon különböző formákat vehet fel. A mai társadalomnak igen reális veszélye ez, épp ezért a filmjeimben kritikus álláspontot foglalok el ezzel kapcsolatban, de ez maga nem kritika. Csupán ténymegállapítás.
MaNcs: Akkor is túlzok, ha azt mondom, hogy a szereplőinek nincsenek igazából döntési lehetőségei?
MH: Így is lehet értelmezni, nincs kifogásom ellene. Az életünk elidegenedésének okai sokkal sokrétűbbek, mint azt mediálisan ábrázolni lehetne, de azt hiszem, a médiának döntő része van benne. Nem arról van szó, hogy meg kéne akadályozni, hogy a média ilyen legyen, mert az lehetetlenség volna, csak egyszerűen rá kell mutatnunk valamire, meg kell állapítanunk valamit...
Csak egy konstrukció
... Bizonyára megváltozott a
befogadó közeg is, de ezért maguk a filmesek is
felelőssé tehetők, hiszen nyakló nélkül vállalják a
hatásvadász filmeket. A kuriozitás és a szenzáció nyert,
zömében koldusokról, hajléktalanokról, drogosokról és
prostituáltakról szóló filmeket látni újabban - más
kérdés, hogy többen ezeket a problémákat a jelenség
szintjén kezelik. Az embereket hozzászoktatták ahhoz, hogy a
hírérték egyenlő a gerjesztett atrocitás mértékével. Ez a
média menzai kínálata...
Lehet, túl nagy a hajsza a filmeseknél
Könyv - Őrségváltás után, kiadó: Magyar Filmintézet
... A Budapesti
retró című film korabeli oktatóanyagok, híradók,
reklámok és újságcikkek felidézésével követi nyomon azt
az agymosást, ami nélkül azért nem emelkedhetett
életszínvonal azokban a daliás időkben. Pedig Papp Gábor
Zsigmond rendező csupán annyit tett, hogy lelkiismeretesen
előbányászta az archívumból öt jellegzetes életmódtéma
(a pesti utca, lakás, autó, bisztró és divat) dokumentumait.
Láthatjuk hullámlemez újságosbódé kaserolását, a
tréningruha kretén reklámját, a lambéria és a hidegkonyha
előretörését, csupa áldolgot, amiről azt gondolhattuk,
minőség a javából, olyan modern, olyan nyugat, pedig egy
fenét volt az...
Élet + mód `60-70
... A magyar médiában
jellemzően kóros ötlettelenség nem jelenthetett egyebet,
mint a már létező, olcsó sikerreceptek átvételét.
Mindegyik műsorfajtában közös elem a mesterkéltség, amit
csak fokoz az a kérdés, hogy vajon a kénytelen kelletlen
tapsikoló közönség hogyan került oda. Ezt a feszültséget
nem oldja, hogy maguk a versenyzők érdektelen
személyiségekként vannak jelen, ami különösen igaz a
királyi TV szokásos szerepzavarából (tudniillik, hogy
versenyhelyzetben lenne) keletkezett délutáni programjára a
Hang-szál(l)-ra, ugyanis ennek Szikora Róbert a
műsorvezetője. Így a magyar pop-rock még lélegző
panoptikumának nem csak egyetlen út, a rendszeresen
megismételt búcsúkoncert jut osztályrészül, hanem az ugyan
nimbuszrombolással járó, de mindenképpen a hírnévből
táplálkozó közszereplés...
Végső Zoltán: Az germán áfium ellen való ágálás (tévé)
Átprogramozás
A fanatikus
Drágán forog a 6:3
Geszti angyalai
Kicsi, de nagyon erős (Grunwalsky Ferenc filmet forgat)
Bitskeynek kell egy csapat
Vagány rendőrlányok vízhatlan cuccokban
Enyedi Ildikó: A misztika vége
... mintha mindannyian Bódy
köpönyegéből bújtak volna elő. Technikai virtuozitása,
összetéveszthetetlenül nyomasztó aurája, síkváltásainak
szándékos elnagyoltsága, s nem utolsósorban gondolati
szintézis-keresése állandó kihívás elé állítják a mai
kezdőket és újrakezdőket...
Győrffy Iván: Csodák vására
... A létezésnek e dichotóm
szerkezete valamennyi műfajban tetten érhető, amelyben Erdély
alkotott: a filmben (Álommásolatok), az installációban
(Hadititok), a festészetben (Aranyfasisztáim) éppúgy, mint a
költészetben vagy az elméletben. Egy jellegzetesen gnosztikus
alapállásra következtetek ebből: mintha Erdélyt, miközben a
jelentéseket ütközteti és kioltja, egyéb sem
foglalkoztatná, mint a születés és a halál oktalanságának
és megmagyarázhatatlanságának a kérdése. "Minden
születés kudarcnak tekinthető, mikor is sikertelennek bizonyul
a jövő általános támadása saját előzményei ellen",
írja a Lehetőség-vizsgálatban, A véletlen történetében
pedig a semmiről a következő vérbeli gnosztikus vád hangzik
el: "Hogy még eléggé gonosz is legyen, nem képes
tulajdonság nélküli semmi maradni, mert úgy instabil. Hanem
időbefektető, pusztító, önmagát újratermelő gonosz tud
csak lenni, mint a nemlévők általában. Mit kezd pl. egy
gyermek lehetőségével? Kénytelen megszülettetni, hogy
hullát készítsen belőle."
Földényi F. László: "... saját lábába botlik..."
... Kialakult egy
holocaustkonformizmus, egy holocaustszentimentalizmus, egy
holocaust kánon, egy holocaust-taburendszer s annak
szertartásos nyelvi világa, kialakultak a
holocaust-fogyasztásra készült holocaust termékek. Kialakult
az Auschwitz-tagadás. De megszületett az Auschwitz-csaló
figurája is. Ma már ismerünk egy irodalmi- és humanitárius
díjakkal elhalmozott holocaustgurut, aki első kézből számol
be Majdanek megsemmisítő táborban szerzett leírhatatlan
élményeiről, amelyekre úgy három-négyéves gyermekként
tett szert, miközben mások kiderítették róla, hogy 1941 és
1945 között - hacsak gyerekkocsiban, egészségügyi séta
céljából nem - ki sem tette a lábát a svájci polgári
otthonból...
... Talán nem említettem még,
hogy valójában kezdettől fogva egy filmről beszélek itt,
Roberto Benigni "La vita e bella" - "Az élet szép" -
című filmjéről. Budapesten, ahol e sorokat írom, a filmet
(még?) nem mutatták be. Ha később be is mutatják majd,
bizonyosan nem vált ki olyanféle vitákat, mint amilyeneket,
hallom, Európa nyugati felében kiváltott; itt másképpen
hallgatnak, és másképpen beszélnek is a holocaustról (ha
már elkerülhetetlen, hogy beszéljenek róla), mint
Nyugat-Európában. Itt a holocaust a második világháború
befejezésétől fogva egyfolytában, mind a mai napig, úgymond
"kényes" témának minősül, amit tabuk és eufemizmusok
védgátjai óvnak a valóságfeltárás "brutális"
processzusától...
Kertész Imre: Kié Auschwitz?
Gólok és öngólok
Filmmánia (Pereg a film... zene, Óbudai Társaskör)
Haneke filmjei az Örökmozgóban
Retrospektív filmhetek (Michael Haneke - Retrospektív)
Dombóvári néprajzi fesztivált rendeztek
Meggyőződéses diafilmek
Önálló marad az NKA
Ismét veszélyben a filmszemle
"Alapos" kiegyezés (Nemzeti Kulturális Alapról)
Kié a Csinibaba? (Márton Gyula kontra Tímár Péter)
Miből éljen a magyar film?
Kevesebbet és rosszabbul
A magányos cédrus első (VIII. Képzőművészeti Filmszemle díjai)
Lakatos Iván a képzőművészeti filmszemle fődíjasa
Az első legális "kalózkiadvány"
Szőts István temetése
PR fesztivál
A moziban véget ér a elluloidkorszak
Geszti Péter most dzsesszlemezt ad ki
Budapest életéről készült film (Papp Gábor Zsigmond)
Nem mozgókép, önálló művészeti ág
Domború víz (Erdélyi János és Zsigmond Dezső mozgóképe a tiszai árvízről)
Nemcsak könyvek
Jövőre is lesz filmszemle
Open Film Fesztivál
Reménnyel reménytelenséget
Aki felruházza a magyar színházat
Játékfilm Perlascáról...
Az örökös igazgató
A Tükröződések díjat nyert
Mély víz filmbúvároknak
Művészi mozgóképek az Odeon jóvoltából
Michael Haneke filmrendező
Népszabadság, 1998. 12. 02.
Biczó Henriett
Kritika
...Kár, hogy ez az alaposan
dokumentált, komoly kutatómunkára épülő monográfia a
nyilvánosság teljes kizárásával látott napvilágot, és
így feltehetően nem is lesz semmiféle gyógyhatással a mind
jobban elharapózó nemzeti amnéziára.
Nők Lapja, 1998. 11. 11.
Budapesti retró
MaNcs, 1998. 11. 26. - legát -
Élet és Irodalom 1998.11.27.
Tényfeltárás
... Jankovics Marcell abban a
hitben készült első teljes NKA-elnöki évére, hogy
minden rendben, amikor - mint bárki más - a sajtóból
megtudta, vége készül lenni az önállóságának, éppen
bohócot készülnek csinálni belőle. Valószínűleg magától
illett volna összehívnia a bizottságot, de annak egyik tagja,
Harsányi László közgazdász előbb ébredt, hatodmagával
kezdeményezte a rendkívüli ülést. Ezen ott volt Hámori
miniszter és Baán László, a Nemzeti Kulturális Örökség
Minisztériuma (NKÖM)gazdasági helyettes államtitkára is. A
bizottság tagjai előre megfogalmazott tiltakozó nyilatkozattal
érkeztek... Hevesen bírálta a döntést, és elsőként írta
alá a nyilatkozatot Novák Ferenc koreográfus...
<>p>
... Ha megvalósul a kormány
szándéka, akkor 1999-től az NKA alapból alapprogrammá
lefokozva működik majd, míg csak ez a kormány van hatalmon,
és minden rendes költségvetési vita idején azt lesheti, nem
akarják-e tovább nyirbálni a bajszát. Költségvetési alkuk
tárgyává válhat - pont azzá, amitől megóvta eddig az
MDF-kormány által kialakított, az MSzP-SzDSz kormány által
megerősített autonóm státusza -, s ez, bármilyen gerinces
magyar polgárok alkotják is vezető testületeit, óhatatlanul
arra ösztönözheti őket, hogy a kormány kegyeit keressék...
Nemzeti Kulturális Alap
MaNcs, 1998. 11. 26. Szőnyei Tamás
Forgatnak
...Úgy tűnik, hamarosan
ország-világ megismerheti Károlyi Béla kalandokban
bővelkedő életét. Ugyanis az alkotók azt mondják, ha az ég
is úgy akarja, no meg összejön a pénz rá, megfilmesítik a
világhírű tornaedző életét és újrakezdésének hollywoodi
mesébe illő történetét...
Film készül a mesteredző Károlyi Béla életéről
Mai Nap, 1998.11.20. Szilágyi Ágnes - Szigetcsán Zoltán (fotó)
A Gellérthegyről hoztak falevelet és eltüntették a kutyagumit
Mai Nap, 1998. 11. 01. Szilágyi Ágnes
Minden lehetséges területen támadnak a Kalózok
Mai Nap, 1998.11. 23. Szilágyi Ágnes
Vasárnap reggel, 1998. 11. 01.
Zs.
Dagi kutyával járják az utat - Újra forgat a Rákóczi hadnagya
Mai Nap, 1998. 11. 03. Sebes Erzsébet
Összeáll a nagy páros: Bujtor ismét Kernnel forgat
Vasárnapi Újság, 1998. 11. 29.
Várkonyi Annamária
Esszé
... Mint Simon, én is
búcsúzom a poszt-posztmoderntől, ha úgy tetszik, mert
talán sikerült találni egy kis szigetet, ami melegebb,
egyszerűbb és már lézeng rajta néhány hajótörött. Itt
felejtés és tagadás nélkül, mindenre emlékezve lehet
mindent újra kezdeni.
Filmvilág, 1998/12.
Magyar misztikusok
Filmvilág, 1998/12.
(Erdély Miklós és az irodalom)
Élet és Irodalom, 1998. 11. 27.
Népszabadság, 1998. 11. 28.
Filmszakmai események
Pedagógiai filmgyár
Népszabadság, 1998. 11. 02.
Nem támogatták még a két filmet (NKA, MMKA, Ámbár tanár úr, 6:3)
Mai Nap, 1998. 11. 03. Szilágyi Ágnes
Mai Nap, 1998.11.05.
Magyar Nemzet, 1998. 11. 02.
Népszabadság, 1998. 11. 06.
Metro újság, 1998. 11. 09. (MTI)
Magyar Hírlap, 1998. 11. 09. Tölgyesi Gábor
Nem változnak a pályáztatás feltételei
Népszabadság, 1998. 11. 19. V.Gy.
Népszabadság, 1998. 11. 21. (V.Gy.)
Magyar Hírlap, 1998. 11. 19. B.Gy.
Magyar Nemzet, 1998.11.21. (n.l.)
Európai tapasztalatok a finanszírozásról
Népszabadság, 1998. 11. 21. Varsányi Gyula
A feliratos filmek segítik az olvasásértést
Népszabadság, 1998. 11. 21. V.Sz.
Magyar Hírlap, 1998. 11. 23.
Magyar Nemzet, 1998. 11. 23.
Magyar Hírlap, 1998.11. 24. Kovács Gergely
Népszabadság, 1998. 11. 21.
Népszabadság, 1998. 11. 24. Gecse Mariann
Metró újság, 1998. 11. 25. (iNteRNeTTo)
Metró újság, 1998. 11. 25. (Metro)
Metró újság, 1998. 11. 25. (MTV-A.K.T.)
Lakatos Iván rendező-operatőr az ismeretterjesztés jelenéről
Magyar Nemzet, 1998.11.26. Szénási Zsófia
Népszabadság, 1998. 11. 27. Cs.K.
Filmekkel, koncertekkel, kiállításokkal készülünk Frankfurtba
Népszabadság, 1998. 11. 27. Sz.A.
Magyar Hírlap, 1998. 11. 27.
Magyar Hírlap, 1998. 11. 27.
(Markovics Ferenc fotói)
Népszabadság, 1998. 11. 28. Csala Károly
Schaffer Judit jelmeztervező életmű-kiállítása
Magyar Nemzet, 1998. 11. 28. Lőcsei Gabriella
Népszabadság, 1998. 11. 30.
Népszabadság, 1998. 11. 30. M.G.P.
Magyar Hírlap, 1998. 12. 01.
Magyar Nemzet, 1998. 12. 01. (v.b.e.)