Báthory Erzsi

LAPSZEMLE 1998.10.01 - 10.18.

Bemutatók

PRESSZÓ
(Espresso)
1997

r: Sas Tamás, f: Németh Gábor, o: Sas Tamás, v: Sas Tamás, z: Melis László, h: Kőporosy János, d: Juhász Budai Zsolt, k: Berzsenyi Krisztina, gy: Tarr Erika, p: Barbalics Péter, Horváth Z. Gergely, Schulze Éva,
gyc: Magic Média, tám: Magyar Mozgókép Alapítvány, Nemzeti Kulturális Alap,
sz: szí, ho: 105 perc,
b: 1998. okt. 1.
sze: Máté Gábor (Tulaj), Stohl András (Gábor), Söptei Andrea (Anna), Kecskés Karina (Dóri), Fullajtár Andrea (Bori), Benedek Miklós (Professzor), Hajdú Szabolcs (Dani), Lázár Kati (Blanka), Rajkai Zoltán (Gabika), Szacsvay László (öltönyös), Bán János (Figura), Kaszás Géza (Sapkás), Andorai Péter (Marek), Harkányi Endre (Galériás), Méhes László (Pincér),

tartalom: A presszó mindennap reggel nyolckor nyit. Állandó vendégek: a minden problémát megoldó Professzor, a családjának terhes pszichológus doktornő, Blanka, aztán Gabika, a feleségét titkon követő és megleső, ifjú férj, Figura, a feketemunkát kereső fiatalember, s végül a főszereplők, a három fiatal dolgozó nő, az értelmiségi Bori, Anna, az elvált, gyermekét egyedül nevelő hivatalnoknő és Dóri, a szexis kozmetikusnő. A nők találkozásai és beszélgetései egyre inkább egy Gábor nevű fiatalember köré szerveződnek, akit Bori hoz a presszóba először, de aki hamarosan mindhármójukkal egyenként szerelmi viszonyt létesít. Nemsokára Bori és Anna - mint mondják - gyermeket várnak a férfitől. A presszóban tartott, szűkkörű és féktelen szilveszteri buliról csak Gábor hiányzik. A nők bosszút esküsznek, amit a Professzor kész végrehajtatni. A kétbalkezes bérgyilkos, Figura azonban félreértésből az éppen új életre készülődő Gabikát lövi le. A Tulajhoz az esti zárás után váratlanul csatlakozik a lánya, akit évek óta nem látott.

díj: 1998, Magyar Filmszemle: fődíj

Kritika

...A felvevőgépet lecövekelte a - mondjuk - másodosztályú szórakozóhelyen, s megörökítette a szereplők, mindenekelőtt és főképpen három első osztályúan csinos ifjú hölgy beszélgetéseit, találkozásait, rajongásait, gyűlölködéseit, örömeit, csalódásait. Terefere folyik a szertartásosan megszervezett együttléteken, bár a kifejezés nem is igazán pontos. Nemcsak a „kit, kivel, mikor, miért, hogyan” erotikus témaköre és a szerelmi körhinta viharos sebessége színezi a párbeszédeket, sokkal többről van szó: mai jellemek feltárulkozásáról, súlyos konfliktusokról, szilárd életelvekről (illetve azok hiányáról), s olyan feszültségekről, melyek ma már a hétköznapok elmaradhatatlan velejárói...

Veress József: Terefere eszpresszó, Népszabadság, 1998.okt.1.

... A szívtipró meglehetősen konfúz alak, az még érthető, hogy sorban elcsábítja Borit, Annát és Dórit, az már kevésbé, hogy miért nem áll tovább, ahogy csábítóhoz illik, miért tipródik úgy a három újdonatúj szeretőjével mint egy romantikus hősszerelmes. Don Giovanni, aki sírig hű Romeónak képzeli magát? Fölöttébb szokatlan kényszerképzet. Legalábbis az európai erotikus férfifantáziában. Kicsit keletebbre már nem furcsálkodnának rajta, a többnejűség arrafelé nem perverzió, hanem bevett gyakorlat. A filmbeli „csajok” mindenesetre megbotránkoznak rajta, a lepkegyűjtő sem igen érti, miféle indulat hajtja-marasztalja, a presszó nem háremmé alakul át, hanem mészárszékké...

Schubert Gusztáv: Dupla vagy szimpla?, Filmvilág, 1998/4.

Interjú:

... A viszonyom ehhez az ötlethez nem elméleti, ha tetszik, nem intellektuális megfontolás következménye, bár ismerem a dolog általad említett történeti aspektusát. Először is azon gondolkodtam, hogyan lehet radikálisan olcsó filmet csinálni, de úgy, hogy az igazi minőségről ne kelljen lemondani. Tehát: legyenek jó színészek, 35-ös nyersanyag, - szóval olyan film legyen, amivel meg tudunk jelenni a rendes, kereskedelmi mozihálózatban. Radikálisan spórolni a forgatási napok számával lehet. A 110 perces filmet 11 nap alatt forgattuk le...

... Az eredeti elképzelés szerint a keret utáni nyitó képsor az lett volna, hogy két kukás - Gothár Péter és jómagam alakításában -, bemegy a presszóba és valami korábbi esetről - talán bűnügy? - beszélnek. Sajnos végül a jelenetet ki kellett venni, nem indult be igazából tőle a film...

Szűk terekben (Kövesdy Gábor beszélget Sas Tamással), Filmvilág, 1998/3.

ROMANI KRIS (CIGÁNYTÖRVÉNY)
(Romani Kris - Gypsy Law)
1997

r: Gyöngyössy Bence, f: Gyöngyössy Bence, Nagy András, o: Sas Tamás, v: Nagy Mária H.S.E., z: Kiss Ferenc, h: Pécsi Péter, d: Egenhoffer Tibor, k: Breckl János, konz: Petényi Katalin (művészeti), Fátyol Tivadar, Surányi Jenő (szakértő), kor: Stoller Antal, gy: Fabók István (főgyártásvezető), Szalai István, Gulyás Lajos, p: Kabay Barna,
gyc: Macropus Film OHG, Európa 2000 Kft, Gala Film Ltd,
sz: szí, ho: 2430 m, 90 perc,
sze: Djoko Rossich/Rosič - Sinkovits Imre (Lovér), Szabados Mihály (Tamáska), Silvia Pinku - Ősi Ildikó (Ilka), Diliana Dimitrova - Tátrai Zita (Kukunda), Violetta Koleva - Balázsovits Edit (Sarolta), Derzsi János (János), Sami Osman - Laklót Aladár (Jozsó), Umer Dzemailji - Kisfalussy Bálint (Rostás), Molnár Piroska (Máli), Bagó Bertalan (Kerekes Lajos hivatalnok), Gryllus Dorka (Rostás Juli), Kaszás Géza (nyomozó), Puporka János (Kolompár), Szamkó Ádám (Golyvás), Budai Zoltán (Bolyó), Iencu János (Jancsi), Fátyol Tivadar (kocsmáros), Zimányi József (fiatal bányász), Palcsó Ágota (lány a bárban), valamint Sály és Szomolya községek lakói, közreműködik:Rományi Rota együttes, Balogh Ferenc, Varga Ildikó, Nagy István, Balogh István, Rostás Csaba, Auksz Éva,

tartalom: Lovér bolyong a világban a bolond Tamáskával és mesél, mesél, mesél. Elfáradt már, otthonra vágyik. Először meglátogatja legidősebbik lányát, Ilkát, majd a középsőt, Kukundát. Közben felidéződik a múlt: Lovér utolsó nagy születésnapi ünnepségén a két nagyobbik lány egy-egy tánccal ajándékozta meg őt, de a legkisebb, a legkedvesebb nem akart felszólításra játszani trombitáján, s Lovér dühében kitagadta Saroltát. Minden vagyonát a két nagyobbra hagyta. A vők ügyesen sáfárkodtak az örökséggel, de a bolond Tamáska most mindkettőt csődbe juttatja. Miután durván kizavarják mindkét házból, az öregember újra világgá megy. Két adóssága maradt még az életben: megtalálni elűzött lányát, s kiengesztelni a halott hivatalnokot. Ugyanis nagy bűn nyomja Lovér lelkét: amikor a cigánytelepet felszámolták, az öreg megölte a cigányokat sértegető hivatalnokot, bár a nyomozók nem tudták senkire sem rábizonyítani a bűncselekményt. Lovér végül megleli Saroltát és kiengeszteli a halottat. Az ügyefogyott fiú el akarja zavarni az öreg körül ólálkodó halálmadarat, s pártfogóját csapja fejbe egy nagy kővel. Lovér belekezd az utolsó mesébe, s közben kileheli lelkét.

Bemutató: 1998.okt.22.

Kritika

...A Cigánytörvényről igazán csak a legjobbakat mondhatom: szép, humánus, kulturált és politikailag korrekt film. Nemes szándéka érdekében a legnemesebb művészi hagyományokból merítkezik, a Lear királytól a népmesén át a magyar és külhoni cigány film legértékesebb darabjaiig...

...A „kinek készült?” kérdésre csak rosszmájú választ adhatok. Az a gyanúm, hogy ebben a filmben sem a választott kisebbség nem ismer majd magára, sem a többség őrá. A Romani kris ideális nézője sosem lakott Szabolcsban, sem a Józsefvárosban, és nem olvasta Solt Ottilia tanulmányait. A Romani kris ideális nézője az a nemzetközi zsűritag, aki éppúgy filmvászonról ismeri a romákat, mint mi.

Bori Erzsébet: Vászoncigányok, Filmvilág, 1998/10.

Abbas Kiarostami: A cseresznye íze

... Micsoda véletlen. A kiskatona kurd, a kispap afgán, és a madárpreparátor török nemzetiségű, a volánnál ülő férfi természetesen perzsa. Látszik rajta, hogy az uralkodó kasztból való, magabiztos, mindentudó és fáradt empátiával faggatja alkalmi útitársait, és mihelyt nevük vagy szülőfalujuk hallatán megtudja nemzetiségüket, azonnal az életükre vonatkozó lényegre törően pontos kérdéseket tesz fel, melyekkel természetesen irányítani és saját, sokáig ki nem mondott céljához akarja szelídíteni a kiválasztottakat, kiknek ellenállására fel van készülve ugyan, de mint egy feltűnően civilizált, ám rögeszmés bolond, aki biztos benne, hogy helyesen cselekszik, amikor így próbál meg véget vetni életének, és a társadalom téved, amikor ezt tiltja vagy akadályozza (mellesleg ezt az egy szót, hogy öngyilkosság sohasem mondja ki, ő csak egy bizonyos cselekedetet kér - nevének elkiáltását és a válasz elmaradása esetén a gödör betemetését, pontosabban „húsz lapát föld odaszórását” - partnereitől), szóval, rögeszmés bolondhoz hasonlatosan és szellemi fölényének tudatában váratlan indulattal próbálja meg sarokba szorítani őket. Mint akinél az igazság egésze van, de csak a felét árulhatja el, és mérges, amikor a másik nem hajlandó belátni milyen egyszerű is ez a kérés, és vele szemben saját kicsinyes, földhözragadt elképzeléseihez ragaszkodik...

Forgách András: Húsz lapát föld, A cseresznye íze, Filmvilág, 1998/9.

Beszélgetések, interjúk

...Fogódzkodjon meg, van egy-két jó filmtervem, és nem tartom fönn a tévedés jogát, hadd legyek most az egyszer nagyképű. Kilincselek, hogy hátha valakik ráharapnak... Égyébként tökéletesen meg vannak írva. Azt sem mondom, hogy én írtam. Benne volt a levegőben. Nem mesélem el, mert ellopják. Szóval sok tervem van, sok mindent szeretnék csinálni, szerepek, rendezés, de erről nem beszélnék, mert babonás vagyok. És azt se kérdezze, hogy mit akarok én ezekkel. Milyen válaszokat lehet ma adni? A világ kérdéseire, arra, hogy hatmilliárdan vagyunk, vagy az iszonyú gazdasági polarizálódásra. Erre én mi a szent szar választ adjak Az ember tragédiájával? Nem jó, ha komolyra veszem, de ha elviccelem, az is baj. Hogy csináljam? Segítsenek már a válaszadásban, de kik?...

Békák a tejben (beszélgetés Garas Dezső színésszel, rendezővel), Bori Erzsébet, Magyar Narancs, 1998. okt.15.

Kulturális élet

Beszélgetések, interjúk

... A kultúrának úgy kellene felépülnie, mint egy piramisnak: széles alapokra. A magaskultúra pedig a piramis csúcsa. A magaskultúra csak ott lehet igazán magas, ahol szélesek az alapjai. Ami pedig a finanszírozás forrásait illeti, a NKA nem kizárólagos forrás. Létre fognak hozni Nemzeti Örökség Alapot, Műemlék Alapot és egy sor más alapot. A járulékbevétel évenkénti egyre nagyobb többletéből pedig meg lehetne változtatni az arányokat. A nagy költségvetési intézmények és a főváros „rovására” és a vidéki kultúra, valamint a kis szervezetek és egyéni kezdeményezések javára. De ez nem jelenti, hogy az előbbiek támogatását csökkenteném, hanem az utóbbiakét szeretném növelni...

...Az egyes kollégiumok tagjaival megpróbálom megértetni azt a három elvet, amit fontosnak tartok. Az egyik az, hogy a piramisnak nem a csúcsa a legfontosabb. A másik, hogy a gyerekekre is gondoljanak, a jövő kultúrafogyasztóira. A harmadik a küszöbönálló ezredfordulós rendezvények jelentősége. A gyerekek kultúra iránti fogékonyságának növelését döntően fontosnak tartom. Evidencia, hogy a művelődést gyermekkorban kell elkezdeni...

A játékszabályokat be kell tartani
Beszélgetés Jankovics Marcellal. Az interjút készítette: J. Győri László
Kritika, 1998/10. Szám

...ha végiggondolom, hogy az eddigi ezer év során hány király uralkodott Magyarországon, hány államelnök meg miniszterelnök irányította az ország jó vagy balsorsát, s ha ehhez hozzáveszem, hogy az első milleniumon én vagyok a kormánybiztos, és csak ezer év múlva lesz a következő alkalom, akkor ez igencsak nagy dolognak számít...

...Szerintem fölösleges a pályázatok túlzásba vitele; költséges és pazarlásnak minősül. Ilyenkor mindig bizottságot, zsűrit kell összeállítani, s ezek rengeteg pénzt visznek el... Jobban hiszek az évszázadokig jól bevált s hatékonynak bizonyult mecenatúrában, amely valódi alkotások, időtálló művek megszületésére ösztönözte minden korban a művészeket...

...Minden magyar település polgármesterét, önkormányzatát fel fogom kérni egy levélben, hogy írják meg, közöljék velünk, mit jelent számukra a millenium, minek örülnének, mit terveznek a maguk portáján. Elképzelhető olyan terv, ami nem az igazi; elképzelhető olyan, ami jó, s örülünk neki; elképzelhető olyan, ami jó, de drága, s ahhoz pénzt adunk...

Egész ezer esztendőnk ünnepe a millenium

Nemeskürty István kormánybiztos az ezredfordulóról, a kívánságairól és a megmaradásról, Magyar Nemzet, 1998. okt. 17. Kurcz Béla

Filmszakmai események

Angyalföldön a főváros legolcsóbb mozija
Blikk, 1998.okt.5.

Magyar Filmhét (Los Angeles, okt. 16-22.)
Népszabadság, 1998.okt.5.

Filmek a másik közönségnek
Titanic tipusú találkozások
Népszabadság, 1998.okt.6.

Titanic - hatodszor
„Hullámtörő” filmek a budapesti mozikban
Magyar Nemzet, 1998.okt.6. (vida)

Boldog együttlét a Titanicon
Magyar Hírlap, 1998.okt.8. B.P.

Titanic Filmjelenlét
Magyar Narancs, 1998.okt.8.

Film és storyboard címmel Varga Csaba könyvét...
Magyar Nemzet, 1998.okt.7.

Tanulmány az animációról (Varga Csaba könyve)
Magyar Nemzet, 1998. okt. 8. (o.e.)

Filmvilág a Puskinban
Művészmozi a közönségigényhez igazítva
Magyar Nemzet, 1998.okt.8. (vida)

Századvégi szenvedélyek (Tévénapló: Publikum, Öncsőd)
Magyar Hírlap, 1998.okt.9. Stark R. László

Eladó a magyar film?
„...a dolgot őt magát nézzük...”
Magyar Nemzet, 1998.okt.12. Hanthy Kinga

Orbán kinevezte Nemeskürtyt
Magyar Hírlap, 1998.okt.13.

Hámori: a személycsere nem diszkriminatív jellegű
Szabó István helyett Melocco Miklós az NKA főbizottságában
Magyar Hírlap,1998.okt.13. Balogh Gyula

Új kurátor a kulturális alapnál
Magyar Nemzet, okt.14.

Beiktatták Nemeskürty Istvánt, a milleniumi kormánybiztost
Népszabadság,1998.okt.13.V.Gy.

Ezeréves európaiságunkat ünnepeljük
Nemeskürty István lett a milleniumi előkészületeket irányíró kormánybiztos
Magyar Nemzet,1998.okt.13. Devich Márton

Tiszteletlen tárlat
Schäffer Judit jelmezei a Vár Galériában
Népszabadság, 1998.okt.13. Bogácsi Erzsébet

Filmszemle lesz, de pénz, az nincs
Késik az MTV filmtámogatása
Népszabadság,1998.okt.15.V.Gy.

Mi micsoda?(Dér András: Utolsó föld c. filmje a tévében)
Népszabadság,1998.okt.16. Cs.K.

Jankovics Marcell a kulturális alapról
Népszabadság,1998.okt.16.V.Gy.

Tavernier-hetek az Örökmozgóban
Magyar Hírlap,1998.okt.16.

Los Angelesben vetítik A játékost
Magyar Hírlap, 1998.okt.17.

Lengyel családi filmfesztivál Magyar Hírlap,1998.okt.17. Török Monika

Körkérdés

Ilyenkor mit lehet (ki mit szól ahhoz, hogy a Magyar Narancs finanszírozását felfüggesztette a Postabank... többek között Janisch Attila és Tímár Péter)
Magyar Narancs,1998.okt.8.

Még mindig forgatnak

Kalandfilm valódi akciókkal
Horváth Csaba az Európa Expresszről
Magyar Nemzet, 1998.okt.16. Vida Barbara

Címlapfiúnak lenni fárasztó
Vendégünk: Geszti Péter (Kalózok)
Mai Nap,1998.okt.18.Hamvas Atanáz

Tartalom Filmek Arcok Gondolatok Kopia Kopia Szemle Mozgokeptar Hirek Levelek Index Filmek Arcok Gondolatok Kopia Oktatas Szemle Mozgokeptar Hirek Levelek