Fejes Katalin

Vittorio Gassman 75 éves

Vittorio Gassman
Vittorio Gassman

152 KByte
"Élt egyszer egy comedia dell'arte alak, úgy hívták, hogy Maccus. Fiatal és kissé gügye fiatalember volt, de leleményesség dolgában kimeríthetetlen. Ennek a Maccusnak az agyonüthetelen komédiázó kedve költözött Gassmanba, aki minden tud lenni és minden is volt, ami csak emberi ésszel elképzelhető" – nyilatkozta Dino Risi Gassmanról, akinek Risi Előzés (1962) című filmje hozta meg a világhírt. Nemcsak a közönség, a kritika is egyhangúlag dícsérte karakteres alakítását. Dino Risi, érezve a siker további lehetőségeit, közel egy tucat filmjének főszerepét játszatta el Gassmannal. Kiemelkedik közülük a Szörnyetegek (1964), melyért a Buenos Aires-i filmfesztiválon a legjobb férfi alakítás díját nyerte el Ugo Tognazzival, és A nő illata (1974), amelynek főszerepéért Oscar-díjat kapott.

Hetvenöt éve, szeptember elsején született Vittorio Gassman, a neves színházi és filmszínész, osztrák apától és olasz anyától. A gimnáziumi baseball-sztár később jogi tanulmányait abbahagyva színiakadémiát végez és sok színpadi szereppel a háta mögött, 1946-ban debütál a filmvásznon. Első nagy sikerét a filmtörténeti jelentőségű Keserű rizsben aratja, majd 1952-ben feleségül veszi Shelley Winters amerikai színésznőt és Hollywoodba szerződik, ahol több film fő- és fontos mellékszerepét játssza el (pl. a Háború és béke léha, nőcsábász katonatisztjét, Kuragint). Igazi tehetsége azonban hazájába visszatérve bontakozik ki. A drámai szerepeiben túljátszással vádolt színész világhíres komikus lesz.

Vittorio Gassman filmrendezéssel is megpróbálkozott és saját színtársulatot hozott létre. Hosszú filmszínészi pályáján alakított katonát, bírót, rendőrt, gyilkost, remetét, aranyifjút, sőt esetenként nőalakban is felbukkant, kosztümös és modernkori szerepekben egyaránt megállta helyét. E sokféleségben a színészet ősi varázslata érvényesül, a nyílt komédiázás, az ember őszinte vallomása magáról. Legkivált köntörfalazás nélküli feltárulkozásával szerez örömet a nézőnek. Az elidegenítések, az intellektuson átszűrt elvontságok és a stilizált játékstílusok korában megnyugtató, hogy vannak még komédiázni merő színészek. Gassman könynyed eleganciával, nagy lélektani pontossággal és nem minden filozófiai igény nélkül szembesít a pajzánul féktelen, önkritikus igazsággal: bohócok vagyunk.

Tartalom Filmek Arcok Gondolatok Kopia Kopia Szemle Mozgokeptar Hirek Levelek Index Filmek Arcok Gondolatok Kopia Oktatas Szemle Mozgokeptar Hirek Levelek