Adolf Heinzlmeier

50 éves lett a szelíd goromba Depardieu


83 KByte

Egészen lentről jött, viharosan és feltartóztathatatlanul, mint egy tornádó. 1948. december 27-én született Châteauroux-ban, egy Párizstól délnyugatra fekvő, sivár iparvárosban. Szülei vidékről költöztek fel oda a jobb megélhetés hiú reményében. Gérard, a harmadik a hat gyerek közül, gyakorlatilag az utcán nőtt fel. Tulajdonképpen nem volt gyerekkora, talán ezért maradt fiatal.

Gérard Depardieu jelenség, esemény. Egy kategóriába sem illik bele, minden leírás róla csak megközelítő jellegű lehet. Kétségtelenül elmondható, hogy faragatlan fickó benyomását kelti, és alakjával izompacsirtára emlékeztet. De újra meg újra lefegyverez érzékenységével.

Depardieu, a tegnap és a holnapután embere, korunk hétköznapi hőse - gyengéd és brutális, vagány és mégis érző szívű. Mert szögletes, férfias macho-arcában irritáló a szelíd szempár és a nőies lágyság, ami nem kerülheti el a figyelmét egyetlen kutatónak sem. Anélkül, hogy nőies vagy akár uniszex figurának tűnne, ez a macho több feminin tulajdonságot egyesít magában, mint a többi férfiideál. Ezzel kapcsolatban Depardieu egyszer azt mondta: "Ha tehát színész vagyok, akkor nőies színész vagyok - talán a legnőiesebb mind közül." Mert a színjátszás a nők nyelve, a csábítás és a szeretetnyerés vágya. Közben úgy mozog a filmvásznon, mint egy táncoló medve, sőt mint egy dühödt vad. Gérard Depardieu - a vad, az állat. Herkules, aki a világot hordja a vállán. A feszélyezett szerető és a merész költő-lovag. A dalnok, a rámenős fenegyerek.

A francia film új szupersztárját, aki senki sem akar lenni, sok tulajdonsággal ruházzák fel. Filozófus, bonviván és forradalmár egy személyben - Prometheus és Danton. Így aztán eljátssza mindezen ellentmondásos szerepeit és a modern film regényalakjává, kollektív fikcióvá válik.

"Nem vagyok színész" - vallotta meg életrajzírójának, Robert Chazalnak és hozzátette, hogy szívesen játssza a "művészt". Ez mindent elmond viszonyáról a filmhez, ahol a gumioptika az emberre kell irányuljon és nem fordítva. Nem szabadna, hogy a film gépezetének technikai csillogása, az elektronikus játszadozás öncéllá alacsonyodjon. A modorosságot a film minden műfajában elutasítja. Depardieu nem hűvös, szófukar hollywoodi hős, hanem embereket formál meg lángoló lelkesedéssel. Gyengéd szeretete az emberek iránt filmjeiből és könyvvé szerkesztett levélgyűjteményéből (Lettres volées - Lopott levelek) egyaránt kiolvasható. Szeretete barátai és kollégái iránt, akikhez nyíltan, szeretettel, de egyben kritikával közelít. Szeretete hús-vér figurái iránt, akik örökké élnek a filmkockákon.

(Gérard Depardieu. Wien, 1992.)


76 KByte


88 KByte

Tartalom Filmek Arcok Gondolatok Kopia Kopia Szemle Mozgokeptar Hirek Levelek Index Filmek Arcok Gondolatok Kopia Oktatas Szemle Mozgokeptar Hirek Levelek