Harmat György

Woody vendéglője

Woody Allen: Hatalmas Aphrodité


Woody Allen és
Mira Sorvino

174 KByte
Woody Allenhez úgy járunk, mint kedvenc éttermünkbe. Már a belépés pillanatában lopva körülnézünk: változott-e a dekoráció, az asztalok elrendezése rövidebb-hosszabb távollétünk alatt, vagy minden maradt a régiben? Ez is, az is kelthet örömöt. Nyújthat biztonságot a szeretett környezet teljes változatlansága, de fel is frissülhetünk a megszokott kereten belüli apró, ügyes módosításoktól.

A Hatalmas Aphrodité főcíme is ilyen szemlélődési ("hallgatózási") terep. A betűtípus jól ismert, Allen több mint húsz éve ezt használja. A zene viszont meglepően bizsergeti fülünket: görögös muzsika, holott a Mester régóta csak amerikai klasszikusokat (Gershwin, Cole Porter, jazz) alkalmaz kíséretül. A várt és a váratlan elegye jólesően fokozza fel várakozásainkat.

Woody vendéglője folyamatosan működik: időről-időre betérhetünk hozzá. Kevés filmalkotó őrzi annyira hosszú távon termékenységét, mint ő: 1982-ig 10 filmet rendezett, azóta pedig minden évben forgat, némelyikben két mű is kikerül a keze alól. A Hatalmas Aphrodité 1995-ben készült, az USA-ban azóta bemutatták az 1996-os opust is, s nyilván nem marad el az 1997-es sem. Az intézmény tartja színvonalát: kizárólag elsőrangú színészekkel dolgozik, produktumai élvezetesek, ha nem is mindig olyan emlékezetesek, mint az egy-két évtizeddel korábbiak,

Az, hogy Allen ezúttal "görögben utazik", azaz mai New York-i szerelmi-erkölcsi komédiáját a görög tragédiák kórusával kommentálja, e parodisztikus kerettel fűszerezi, csak első pillantásra mellbevágó. Művészünk eddig is szívesen utalt tréfásan-komolyan a világkultúra nagyjaira (Shakespeare, Csehov, Bergman), sőt az Ödipusz-mítosz is felbukkant már- a New York-i történetek általa rendezett és játszott epizódjában.

A narráció és a cselekmény közötti, főként az Annie Hall óta megszokott (és elvárt) sajátos vibrálást ezúttal - nagyrészt - a "magasztos" ógörög forma és az "alantas" modern tartalom ütköztetése szolgáltatja. A Kar, a Karvezető, Kasszandra sorra beleszólnak az amerikai sportriporter (végre ezt is eljátszhatja a sportrajongó Allen!), Lenny Weinrib életébe, hogy tanácsot adjanak, reagáljanak a történtekre. A sztoriban pedig az ad módot a "görögösítésre", hogy Lenny és felesége örökbe fogadnak egy kisfiút, s évek múltán a férfinak az a mániája támad: megkeresi gyermeke édesanyját.

Ezen a ponton szikrázik fel a film. Eddig is okos volt (jól kifundált, jól szerkesztett) és rendkívül mulatságos. De valami hiányzott belőle. Az Annie Hall és a Manhattan rendezőjétől már az 1993-as Rejtélyes manhattani haláleset esetében is szokatlan volt, hogy mennyire nincsenek benne gazdagon megmintázott jellemek. Itt is ez a helyzet, Allen filmről filmre vándoroltatja ugyanazt a figurát (önmaga vászonra teremtett image-ét), de ez legalább figura. A többiek teljesen körvonal nélküliek, a színészek írói segítség nélkül játszanak.

Aztán történik valami különleges ! A főhős, Lenny megtalálja kisfia valódi anyját. Linda (vagy Leslie? - a "hölgy" gyakran változtatja a nevét) húsból és vérből van, megjelenése fuvallatokkal telíti a filmet. Új közeg, új sors az alleni életműben. Színésznőnek készül(ne), de csak a pornóiparig, a prostitúcióig jutott el. Butácska, igencsak közönséges, hanghordozása nehezen elviselhető, de életenergiája elementáris, és alakja végtelenül megindító. Nem csoda, hogy egyszerre taszítja és megbabonázza Lennyt. Mira Sorvino alakítása átütő erejű, még a tévedésekre programozott Oscar-zsűrit is díjra késztette. A rendező is érezhette, hogy micsoda kincs van a kezében, teret enged Lindának (és Sorvinónak), jól teszi, ettől kezdve van sodrása filmjének. S ez a nőalak lesz belőle felejthetetlen. A többi (az intelligens "alapkitaláció", a kötelezően szuperszellemes dialógusok, nem is beszélve a túlzottan idillikus lezárásról) valószínűleg nem.

A vendégnek - a hálátlannak! - sem az égetődik bele az emlékezetébe, ha kedvelt helyén a megszokott étkeket a megszokott módon tálalják fel neki. Hanem az ismert környezetben a sosem ízlelt finomság.


Woody Allen és
Mira Sorvino

124 KByte

Woody Allen és
Helena Bonham
Carter

124 KByte

Tartalom Filmek Arcok Gondolatok Kopia Kopia Szemle Mozgokeptar Hirek Levelek Index Filmek Arcok Gondolatok Kopia Oktatas Szemle Mozgokeptar Hirek Levelek