Gelencsér Gábor | |
A kezdet vége | |
Közelítések a nyolcvanas-kilencvenes évek magyar filmművészetéhez | |
Priváthorvát és Wolframbarát (149 KByte) |
Az 1989-1990-es kelet-európai rendszerváltó évek a filmgyártás-filmművészet számára is az átalakulás kényszerét hozták. Megszűntek bizonyos társadalmi és politikai elvárások, s még nem jelentkeztek újak. Megszűnt a korábban megszokott financiális támogatási rendszer, s még nem alakult ki az új. Mindenekelőtt azonban szertefoszlott a térség filmművészete körül az a különlegesen sűrű levegő, amely évtizedeken át sokak számára fontossá és érdekessé tette.
Ahogy azonban kijózanító távlatba kerülnek a rendszerváltó évek, úgy oszlanak el az "új" vagy "fiatal magyar film" körüli remények. Történt-e egyáltalán a magyar filmmel bármi lényeges, ami összefüggésbe állítható a társadalmi átalakulással? A sokat emlegetett politikai tabuk elmúlása nyomán megszűnt-e filmművészetünk publicisztikus érdeklődése, illetve szerepvállalása? A mozgóképkultúra robbanásszerű változása, az új mozibajárási szokások, a homogenizálódó filmízlés eredményezett-e a filmszakmában stratégiai változásokat? Létrejött-e a magyar filmművészetben a gazdasági szerkezetátalakításhoz és a politikai intézményrendszer reformjához fogható szemléletváltás? Beszélhetünk-e új kezdetről? Úgy gondolom, nem - s ebben nincs semmi különös. Az volna tragikus, ha megváltást remélnénk ott, ahol mindössze új lehetőségek kínálkoznak. Dehát még ezekkel is oly nehéz élni. A filmtörvény a mai napig nem készült el. A törvényalkotást bizonyára a régi és az új politikai érdekkülönbségek egyaránt hátráltatják. S hányan gondolják úgy, hogy az új támogatási rendszerrel semmi sem változott, sőt a helyzet csak rosszabbodott - s nem csak a juttatások nominális értéke szempontjából. Magyarországon nyilvánvalóan nem lehet a filmgyártást piaci alapokra helyezni, az állami mecenatúra meghatározó jelenléte elkerülhetetlen. Ez viszont továbbra sem zárja ki a politikai elvárások kimondott vagy kimondatlan sugalmazását. Azaz a film régiónkban - immár elsősorban nem politikai, hanem gazdasági okokból - továbbra is "hatalmi", illetve "ellenzéki" művészet marad. S ezzel összefüggésben tovább él és újratermelődik a szemléletváltás legfőbb kerékkötője, filmművészeink váteszi elittudada (lásd ezzel kapcsolatban Kovács András Bálint írását a februári Filmvilágban). A szervezeti vagy attitűdbeli fordulatok hiányát nem pótolja semmiféle új irányzat vagy egységes stílustörekvés. A fiatal rendezők harcos fellépését az 1990-es filmszemlén a legjobb esetben is csak egy rövidéletű, inkább defenzív beállítottságú érdekközösség irányította. Nem a változás vagy a kezdet jut eszünkbe azonban akkor sem, ha az elmúlt fél évtized legjelentősebb munkáira gondolunk, sokkal inkább a hagyományok folytatása. A Szürkület, az Árnyék a havon, a Gyerekgyilkosságok, a Woyzeck látványvilág és életérzés szempontjából az 1987-es Kárhozathoz áll közel; sőt az a valóban radikális szemléletmódbeli váltás, amelyet ezek a filmek bölcseleti kérdésfeltevésükkel és a szociológiai közeg tárgyias stilizációjával megvalósítanak, Jeles András 1979-ben készült A kis Valentinó című művének hagyományát folytatja. A Sátántangó megfilmesítésének gondolata megelőzte a Kárhozatét, a film elkészítése pedig éveket vett igénybe. A nagyszabású vállalkozás apokaliptikus víziója tehát nem a társadalmi változások nyomán bekövetkező létállapotot írja le, hanem az alkotók nézete szerint is olyan világot ábrázol, amelyet "utolért" a mindennapi valóság. A magunkra ismerés rezignációjával szemléljük a tangózók sorsát, eszünk ágában sincs nagatív hitükön megbotránkozni. Hasonlóan "érett" állapotban fogadja a néző Gothár Péter tíz éve dédelgetett, s csak most megvalósult filmjét, A részleget. Gondoljunk bele, milyen hatásuk lett volna ezeknek a műveknek közvetlenül A kis Valentinót követő években. Mintha az elmúlt fél évtized elsősorban nem a rendszerváltásról, hanem egy rendszer utáni állapotról szólna; mintha most érkeznének el hozzánk az akkor feladott palackposták. Emlékszünk még a Valentinó hosszan, végtelenített nyelvtani - értelmezésbeli struktúrában ismételt "zárszavára": a zenekar a süllyedő Titanicon az utolsó pillanatig játszott; a Titanic a süllyedő zenekaron .... A Roncsfilmben antológiaszerűen összefoglalt látásmód első darabja például az 1983-as Könnyű testi sértés. Vagyis Szomjas már több mint egy évtizede dolgozik alapvetően ugyanazokkal az eszközökkel. A filmművészet mitikus műfajaira (western, bűnügyi film) és alakjaira (mindenekelőtt a vamp) épít, egyszerű dramaturgiai sémát alkalmaz, s nem idegen tőle a képi és verbális humor sem. Ugyanakkor mindezeket a sztori - és mítoszelemeket a szociologikus hűséggel ábrázolt ellumpenesedő magyar valóságba helyezi, a sematikus történetet önreflektív narrációval idézőjelbe teszi, a profimód konzum-fényképezés helyett pedig Grunwalsky Ferenc nagy mesterségbeli tudással kiformált rontott képi világot teremt - ŕ la non professional film. A mindennapiság abszurditására fogékony ábrázolásmód mai napig tartó jogosultsága nemcsak a módszer hatékonyságát jelzi, hanem az ország társadalmi átalakulásáról is sokat mond: "alsó gépállásból" nézve bizony itt nem sok minden történik. Szomjas vállaltan a non professional szemléletmódót emelte át saját művészetébe, ez a szemléletmód azonban a nyolcvanas-kilencvenes évek filmművészetének talán egyetlen jellegzetes színfoltjaként más eredeti darabokkal is beépült a korszak filmgyártásába. Az időszak bizonytalanságát, zűrzavarát is jelzi, hogy az igen zárt profi filmes világba többen betörhettek kívülről, diploma nélkül s közülük egy alkotó, Szőke András azt is elmondhatja, hogy ma már a "hivatalos" filmgyártás elfogadott tagja, sőt egyik sztárja. Szőke egészen új, a főiskolán képzett művészekétől idegen hangot üt meg, mindenféle irányzatnak vagy stílusiskolának fittyet hányó módon alkot. Nem is rendező ként jegyzi filmjeit, inkább mint egy kollektíva meghatározott személyisége viszi a hátán íróként-színészként-játékmesterként a nevéhez fűződő munkákat. Dadaista-szürrealista-abszurd burleszkjeivel alaposan bele tenyerelt komolykodó és tragkikumra hajló értelmiségi filmművészetünk állóvízébe. Hogy valaki máshonnan is érkezhet, másképp is láthatja a világot, és ezzel összefüggésben mások is lehetnek az eszközei, azt a Vattatyúk és az Európa kemping alkotója látványosan bebizonyította. A bizonyítás lehetősége (praktikusan a szuper 8-as filmek felnagyítása) ugyanakkor a filmszakma körüli zűrzavarnak köszönhető. Kérdés, hogy e paradoxon feloldása kinek a javára dől el. Szőke utóbbi munkái és egyéb filmes megnyilatkozásai kétségessé teszik, hogy képes-e újra meg újra kint és bent lenni egyszerre. A "non professional" és a "professional" filmes léthelyzet között őrlődve veszítette el egyedülálló érdességét Ács Miklós is. Úgy tűnik, a szakmai pillanatnyi kihagyás után azonnal korrigál: ha már "idegen elemek" kerültek köreibe, megpróbálja a lehető leghamarabb bedarálni őket saját struktúrájába. A Bódy-féle új narrativitáshoz semmit nem tesznek hozzá az elmúlt öt év inkább hatásosságban, mint szellemiségben erős filmjei (Potyautasok, Meteo, Szédülés, Halálutak és angyalok). A kísérletezők a BBS-hagyományt folytatják de a Lakatlan ember, a Sade márki élete és a Paramicha nem lépnek ki szubkulturális közegükből, s egymással sem hozhatók összefüggésbe. Individuális hangvételük nem a korszakból, hanem alkotóik helyzetéből következik. A publicisztikus és a történelmi - leleplező - igazságosztó filmek esetében legkiáltóbb a szemléletváltás hiánya: nem történik más, mint a régi beszédmód új szavakkal történő feltöltése, az eredmény pedig régi-új sematizmus. A rendszerváltás napi híreiből vett történeteket csak olyan világkép és látásmód képes érvényes formában elmondani, amely elég erős ahhoz, hogy maga alá gyűrje a mindennapokat, s a közhelyek mögött az embert, az esetlegességek mögött a törvényszerűséget mutassa fel. Meglepő módon éppen két klasszikusunknak sikerült valóban hiteles választ adni az új idők kérdéseire, ez azonban az ő esetükben sem jelentett szemléletváltást, sokkal inkább művészetük és gondolkodásmódjuk következetes folytatását jelzi. Szabó István a történelem által sodortatott személyiség integritását védi az Édes Emma, drága Böbében; Jancsó Miklós kamerája hatalom és manipuláció a hatvanas évekhez képest széteső és összezavarodott köreit járja be a Kék Duna keringőben. Talán a valódi szemléletváltás igénye miatt előzte meg különösen nagy érdeklődés a filmrendezőként tíz éve hallgató Jeles András visszatérését. A Senkiföldje azonban sokaknak csalódást, vagy legalábbis meglepetést okozott: gyerekszemszögből a holocaust, ráadásul Jeleshez képest meglehetősen konvencionális nyelven elbeszélve - mindez nehezen volt összeegyeztethető a provokatívan eredeti rendező image-ával. De ha közelebb hajolunk a filmhez, akkor mind a témaválasztásban, mind az elbeszélés szerkezetében, mind a képi világban megtaláljuk azokat a finom és eredeti megoldásokat, amelyek Jeles művészetére jellemzőek, csak ezek a kihagyott éveknek a rendező érettebb korának, de legfőképpen a feldolgozott korszaknak megfelelően most egy csendesebb, visszafogottabb formában jelentek meg. A polgári zsidó család hétköznapjainak ábrázolása nem történelmi emlékezés vagy erkölcsi igazságtétel: a történet sokkal inkább figyelmeztetés napjaink létező és folyamatos pusztításaira, a kifejezés pedig kísérlet a jelenkori mozgókép érvényességi körének megvonására. Alapvetően ennek az eszmének a jegyében billent ki a film a holocaust felidézéseinek megszokott sémájából: a pusztulás rémét előrevetítő hisztéria sokszor esendő humorba oltott ábrázolása a szánalom és részvét lassan semmivé váló, kiüresedő érzetét hozza zavarba; a kamaszlány-szemszög összemosása Dickens Copperfield Dávid - történetével pedig az elbeszélő pozícióját helyezi különös fénytörésbe. A legfontosabb művészi hitvallás a század botrányáról és a mozgóképi kifejezés új határairól azonban a film befejező képsora, amely önmagán túlmutatva, az ország politikailag és a világ vizuálisan megváltozott állapotából fakadó szemléletváltás sarokpontját is kijelöli: a Senkiföldje című játékfilm története bevégeztetett, s ezzel a fikciós történetmondás lehetősége is megszűnt; a vásznon a zsidók elhurcolásának fekete-fehér, lassított dokumentumképeit látjuk... (Játék)filmkép nélkül a század valóságos botrányát. A társadalmi rendszerváltást kísérő művészi szemléletváltás ugyanis nem lehet más, mint a valóság és fikció viszonyának újragondolása. A térség évtizedek alatt kialakult, átpolitizált életvilága sajátos helyzetbe sodorta a fikciót: a sokszínű poétikát egyöntetűen az határozta meg, hogy mindenki mást mondott, mint amit gondolt. Az igazságot csak fikcióval lehetett megkörnyékezni, ezzel szemben manapság a fikció a valóságból táplálkozik. S ez már messze túlmutat a társadalmi rendszerváltozásokon, sokkal inkább a média univerzális hatalmának következménye, s természetesen nemcsak a mi régiónkat érinti. A képek bekerítettek bennünket. Korábban nem hittünk a szemünknek, ma viszont csak a szemünknek hiszünk. Ha van egyáltalán valami, ami még a mozgóképművészetet a kabát újragombolására késztetheti, az nem más, mint kép-képmás-valóság átalakuló viszonyrendszerének tudomásulvétele. Talán meglepő, ám mégsem véletlen, hogy a valóság átstrukturálódása közvetlenül nem a játékfilmet, hanem a valóságközelibb dokumentumfilmet érinti érzékenyen. Így a társadalom, illetve a média átalakulási folyamatában egyedül a nagyhagyományú magyar dokumentarizmus helykeresése jelzésértékű. Itt valóban kijelölhető a régi szemléletmód szükségszerű végpontja és az új megszületésének igénye. A dokumentumfilmek a nyolcvanas évek második felében a történelmi félmúlt és a politikai jelen feltárásával a nemzet lelkiismeretévé váltak. Ember Judit, a Gulyás-testvérek, Sára Sándor és Schiffer Pál munkáikkal feltártak, lelepleztek, megőriztek: a rettegésbe burkolózó múlt eseményei felé törtek utat, művészi tevékenységük politikai kockázatvállalással párosult, sokszor az utolsó pillanatban rögzítették az élők emlékezetét. A képi kifejezés esztétikai megformáltságát ezekben a filmekben a mozgókép hitele biztosította. Nem annyira a módszer, mint inkább a külső körülmények megváltozásának következménye, hogy e látás- és ábrázolásmód mint filmművészet elveszítette létjogosultságát. A tényeket, emlékeket bemutató hitelesség szerepét átvette (mert átvehette) a televízió és a publicisztika. A dokumentumfilmtől ma már nemcsak feltárást, leleplezést és megőrzést várunk, az igazság archiválását, hanem a feltárás, leleplezés, megőrzés alkotói megformálását, az igazi látvány mellett igaz látást is, az archiválás igazságát. Ahogy ezt például Jancsó teszi a Kövek üzenete - sorozatban. Az utóbbi évek filmművészei közül egyedül Grunwalsky Ferenc nem tért ki a kor vizuális kihívása elől. Gondosan komponált képromjain, elrajzolt dokumentarista élethelyzeteiben a társadalom peremére szorult, vonatkoztatási pontjait vesztett ember sorsdrámáját fogalmazza meg. A hangsúly egy szociografikusan is jól körülhatárolható réteg életének egyetemes emberi sorsként történő megragadásában van. Vagyis az Egy teljes nap, a Kicsi de nagyon erős, a Goldberg variációk és - történetileg más, szellemileg azonban hasonló közegben - az Utrius nemcsak bizonyos életminőségek ábrázolásában katartikusak. Grunwalsky filmjeinek elszánt, illúziótlan hősei nem elégszenek meg a szociológiai vagy kulturális korlátok ledöntésével, ők teljes életre törnek - és elbuknak. A szociografikus szemléletmód meghaladása érdekében Grunwalsky autonóm, egyszerre hagyományos és korszerű vizuális világot alakított ki. Képei - filmjei világképének megfelelően - rendetlenek, pontosabban rend nélküliek, nem felelnek meg az akadémikus kompozíciós szabályoknak. A videóval "roncsolt" filmképek ugyanakkor a Balázs Bála által legfontosabb kifejezőeszköznek kikiáltott közelképet helyezik vissza egykori jogaiba. Grunwalsy csillogó-villogó médiagalaxisunkban újra láthatóvá teszi az embert. Az "új kezdet" lehetőségét nézetem szerint két film vetette fel. Mindkettő szakít a hagyományos szemléletmóddal, ám egyik sem radikális avantgárd alkotás, inkább tüntetően csendes kivétel; higgadt, magányos szemlélődés messze a csatazajtól. S talán az sem véletlen, hogy két gyökeresen különböző életérzés és kifejezésmód fonódik egymásba bennük. Enyedi Ildikó Az én XX. századom című filmjében a mozgóképen immár száz éve megörökíthető élet csodáját, gazdag kiismerhetetlenségét perli vissza mintegy előre ettől a Jeles által bűntető-századnak nevezett korszaktól. Reich Péter pedig egy generációs szubkultúra közegében éppen a csodafosztott életről, a nulla állapotról tudósít a Rám csaj még nem volt ilyen hatással című munkájában. Enyedi lenyűgöző gazdagsággal dobálja egymásra a legkülönbözőbb stílusokat, filmtípusokat ötvöz, tündöklő fikciót teremt; Reich ugyanakkor páratlan fegyelemmel és következetességgel, szinte egy pillanatra sem engedve a magyar filmben már-már kötelező analízisnek vagy pátosznak irt ki filmjéből (bizonyára segítségére van tengerentúli iskolázottsága) mindenféle történetet, érzést vagy gondolatot, mindent, ami a szó hagyományos értelmében még szólhatna valamiről. Az előbbi a kezdetről beszél, az utóbbi a végről - mindkettő olyasmiről, ami nincs. |
Woyzeck (49 KByte) |
|
Woyzeck (44 KByte) |
|
Köd (38 KByte) |
|
Senkiföldje (28 KByte) |
|
Nyugattól Keletre... (64 KByte) |
|
Árnyékszázad (48 KByte) |
|
Rám csaj még nem volt ilyen hatással (44 KByte) |
|
Rám csaj még nem volt ilyen hatással (56 KByte) |