Galántai László Egy asszony illata
Tom Tykwer: Parfüm – egy gyilkos története

92 KByte

A Parfüm adaptáció, amely eleve hátránnyal indul a könyvvel szemben, ugyanis az olvasás tágabb teret és több időt enged a befogadónak az érzékszervi élmények, így a szagok felidézésére egy illatot lehetetlen megfilmesíteni. Tom Tykwer műve mégis arra példa, amikor rossz irodalmi alapból jobb film készül. A regény igazi avítt könyv, amely olvasójának mindent elmagyaráz (pl.:„Amit most érzett, az az önismeret hiányától való félelem volt.”), amelynek mindentudó elbeszélője időnként így kiált fel: „Jaj de szörnyű, ha egy egyenes lelkű embert a körülmények ilyen görbe utakra juttatnak!” Szörnyű valóban, bár talán csak a fordítás teszi. Tykwer megtalálta a formát egy kereső ember történetének elbeszéléséhez: a lendületes fáhrtok egy örökké nyugtalan ifjú szemszögéből járják be a filmi teret, túlsúlyt engedve a közeliknek: itt minden a főszereplőről és az érzéki élményről szól, még ha a sokszor a textúrákig hatoló látvány nem váltható is szagokra. Folyamatosan keres valamit a főszereplő, amit nem kaphat meg, folyamatosan keres valamit a kamera, amit nem mutathat meg, mert mindkettő jellegénél fogva megragadhatatlan: a nagy élmény ellenáll az életnek, az illat ellenáll a kamerának. A Grenouille-t alakító színész (Ben Whishaw) éppen ezért nehéz feladatot kapott, rengeteg róla a premier plán, sokszor kell egyszerűen csak néznie, de ennek e nézésnek – a szerep lényege szerint egyszerre kell kifejezéstelennek és titokzatosnak lennie, és ehhez biztos arányérzék kell. Dustin Hoffman a mester szerepében pedig igazi kisiparossá válik erre a két órára, tud élni a jellemkomikum adta lehetőségekkel.
A film elbeszélésmódja szerencsésen bontja fel a regény egyhangú narratíváját, kilép az önmaga által teremtett keretből, illetve kettős keretet teremt, amelynek belső oldalát felbontja, ezzel az egyébként hosszú film végére is képes izgalmat nyújtani a nézőnek, ugyanakkor nem szakít az irodalmias ízű narrációval.
Minden parfüm három alkotórészből születik, a fej-, a szív- és az alapakkord harmóniája adja az illatot. Tom Tykwer filmjében két összetevő különíthető el: a populáris és a művészfilmes.
A téma, a régi nagy téma az én és a másik, az áldozat és az áldozathozatal. Az elbeszélésmód azonban nagyon is keresi a nézők kegyeit: a látványos kameramozgásokkal, amelyeket még indokol a főszereplő állandó keresése, állandó készenléti állapota a világ befogadására és birtokba vételére, és a proletár reneszánsz testkultuszával, amelyről a film egyszerűen nem tud lemondani. Igazi XVIII. századot, igazi szagokat, igazi bűzt akar, de a lány a barackkal, különösen a teste, mégiscsak a mi korunkból való. Nem mai viszont a műfaj és a világkép. A Parfüm a fejlődésregény műfaji hagyományát követi: a hős bejár egy utat annak stációival születés, neveltetés, tanulóévek, megtisztulás a magányban, végül a maga módján mester lesz belőle , és rádöbben a nagy igazságra, a film igazságára, ami, bármennyire ómódi is, hogy adassék, de adatik. A hős persze anti-hős, egy ember, aki nem hisz semmiben, csak a világban, amit meg kell hódítani; akinek egyetlen célja elrabolni és birtokolni az élők, egészen pontosan a különlegesen szép, fiatal lányok illatát, elvenni azt, ami számára érték, és eldobni a maradékot, hogy aztán tartósítsa, és parfümöt készítsen belőle, amely hatalmat ad az emberek és az idő felett.
A film világa romantikus a szó XIX. századi értelmében, hiába játszódik a XVIII. században. Ez egy berendezett világ, az embereknek saját sorsuk van, jó vagy rossz, de a sajátjuk, csak az övék, nem egy kiismerhetetlen világ létbe vetett elszenvedői. A véletlen, ami itt rettenetes végzet, Grenouille-t Baldini parfümkészítő műhelyébe irányítja, de ugyanez a véletlen megóvja attól, hogy ráomoljon a ház. Rend van ebben a világban. Ez nem a felvilágosodás startegyenlősége, ezek az emberek születnek valamire, amit aztán beteljesítenek. A főszereplő zseni, igazi romantikus hős, az átlagtól meg nem értett, a közösség perifériáján élő, jelöletlenségével megjelölt, különösségét féltve őrző nagy magányos, aki a világot akarja meghódítani, aki virágzó mezőkön át érkezik, és kopár földeken távozik, hogy visszatérjen oda, ahonnan vétetett.
Igazi férfifilm ez, ahol minden a nő vagy annak tárgyként kezelt részlete, olyan történet, amely szükségszerűen rejti magában a bukást, mert az elvett tárgy semmit nem ér, csak az alany, aki adja magát. Jean-Baptiste Grenouille halhatatlanságra és szeretetre vágyik, egy igazán a XVIII. századra valló módszerrel, mert a módszer, valóban korhű: a tökéletes illattal. A parfüm azonban illékony folyadék, elszáll nyomtalanul, az itt és most, az ancien régime műfaja, ha van is három fázisa az illat kibocsátásának, annál inkább az idő hatalmát és a semmit példázza. Nem érheti el egyiket sem, hiszen az esszencia által nem lehet sem az időt eltiporni, sem mások szeretetét, csak a hódolatát elnyerni: a hőst utoléri minden gyilkosok tragédiája és őrülete, az isten-lét értelmetlensége, a birtoklás lehetetlensége, hiszen az mit sem ér, ha annak tárgya nem akarja, így nem önként adja önmagát, bármit tesz is vele; ezért aztán eldobja az egészet egyszerre századvégi és áldozathozatali gesztussal , az életét is, mert ebben a magányban meg kell fagyni, mert úgysem ér semmit, csak egy illat volt, illetve az övé még az sem.

Az idézetek Patrick Süskind A parfüm-egy gyilkos története (Budapest, Partvonal Könyvkiadó, 2006) című könyvéből származnak.


(2007. 3. 14.)

 

Ben Whishaw és Karoline Herfurth
Ben Whishaw és Karoline Herfurth
89 KByte
Ben Whishaw
Ben Whishaw
48 KByte
Alan Rickman
Alan Rickman
49 KByte
Rachel Hurd-Wood
Rachel Hurd-Wood
41 KByte
Dustin Hoffman és Ben Whishaw
Dustin Hoffman és Ben Whishaw
44 KByte
Rachel Hurd-Wood
Rachel Hurd-Wood
49 KByte
Ben Whishaw
Ben Whishaw
78 KByte
Dustin Hoffman
Dustin Hoffman
97 KByte

 
hírek hírek filmek filmek arcok arcok gondolatok gondolatok szemle szemle Örökmozgó Örökmozgó képtár képtár sőt sőt mozgóképtár filmspirál repertórium linkek FILMKULTÚRA '96-tól tartalom címlap kereső