172 KByte


256 KByte

8. Jadviga párnája (1999)

A Závada-regény nyomán forgatott Deák Krisztina-film nagyon komoly kortörténeti gyűjtést igényelt, nem? És az ismereteknek a szecesszióra oly jellemző, míves igényességű kialakítását, ahogy akkoriban egy jó iparos is minden tárgyat megmunkált. Talán a Redl ezredeséhez hasonló nagyságrendű feladat volt.

Megközelítette azt. Nagyon élveztem ezt a kutatást a Felvidéken, a szlovákság körében. Sokat segített persze az a néhány fotó, amelyet Závada Pál hozott. Jártam a Szlovák Kultúra Házában is, rengeteget régi képet fotóztam ki, főleg jellemre, öltözetekre vonatkozóan. Ezek a képek nagyon meghatározták a film hangulatát. Eleinte pestkörnyéki sváb településeket néztünk, de a szlovákok egész más hangulatúak, Békéscsabán is megnéztem a művelődési házat és az ottani szlovák gyűjteményt, Ceglédet, Szentest, de végül lecsurogtam Tótkomlósra. Ennek azonnali eredménye volt: ragaszkodtam a tótkomlósi forgatáshoz, mert találtam ott egy nagyon alkalmas házat, ami belül teljesen üres volt, teljesen alkalmas a díszletek, a belsők zsilipeltetésére is. Teljesen rendbe tettük a házat, az udvart, a hátsó kapubejáratot. Az itt látható fotókon látszanak az átalakításaink: a Skanzen, a ház fotói, a falfestések: szlovák mintái... A templom, a belseje, a főtér, az utcák egy részét meg tudtuk ott a helyszínen oldani. A ház belsejét bevittük a műterembe, mert a lakás felépítését ott jobban meg tudtuk oldani. Jól sikerült a hiteles szlovák világ. A helybeliek lelkesen és sokat segítettek. Attól kezdve, hogy inget, párnahuzatot adtak, rengeteg tárgyat, eszközt odahoztak, sokan statisztáltak is. Szívesen jöttek például az esküvő-jelenetben. Mindez engem az itthoni hatvanas évekre emlékeztetett. Ez a zárványszerű falusi környezet megóvta őket, még nem voltak elkényeztetve, de bizalmatlanok sem, örömmel segítettek, és jól érezték magukat, hogy róluk akarunk filmet csinálni.

S a fürdőszálloda csodálatos szecessziós üvegablakait hol találta meg?

Először Hévíz jöhetett volna számításba, de oda már elég sok modern elem beépült. Elmentünk Palicsfürdőre is. Aztán megérkeztünk a kályhához. Pöstyénben találtuk meg a véglegeset.

Ebben a filmben nagy biztonságban dolgoztam. Csodálatos előnye volt, nemcsak, hogy ismertem a jó regényt, hanem, hogy a forgatókönyvet maga az író írta. Saját világa van, szépen kidolgozott, apró részletekkel, nem egy homályos koncepcióval dolgozik az ember. Könnyű így anyagot gyűjteni, ha világosan meghatározzuk a konkrét, apró célokat is.

Mi a munkamódszer? Hogy áll neki a feldolgozásnak?

Úgy dolgozom, hogy ha elolvasom a forgatókönyvet, először részletes vázlatokkal kiemelem a magam számára a forgatókönyv díszletszempontú lényegét: milyen történések vannak benne, milyen helyszínen, hogyan képzelem el. Megjelölöm, mit fogunk külsőben, mit külső-belsőben, mit díszletben megcsinálni. Ez a kulcs a helyszínkereséshez. Ma a legnagyobb probléma, hogy nincs filmíró, pedig az egy külön foglalkozás, időméréssel, a helyszíni lehetőségek ismeretében. Egy ilyen alaposan megírt anyagban már látom magam előtt a díszletet, tudom, mit lehet és kell tervezni.

A cselekményhez kell igazítani a teret, a környezetet, alaprajzot, részleteket, rendező, operatőr kívánalmait, gépállások szerint. (Ezeket a főiskolán helyzetgyakorlatokkal tanítom manapság.)

Majd csinálok egy idősorrendet. Melyik év, hónap, nappal, éjszaka, hol, mi történik. A Jadviga esetében persze már a computer is segített, már excell-táblázatba került be ez a földolgozás.



204 KByte


332 KByte


276 KByte


388 KByte


404 KByte


396 KByte


196 KByte


396 KByte


248 KByte


256 KByte


148 KByte

 

hírek hírek filmek filmek arcok arcok gondolatok gondolatok szemle szemle Örökmozgó Örökmozgó képtár képtár sőt sőt mozgóképtár filmspirál repertórium linkek FILMKULTÚRA '96-tól tartalom címlap kereső