364 KByte


308 KByte

6. Bástyasétyány hetvennégy (1974)

Ez a különös, vízbe süllyedt építmény, amit ezen a festményen látunk, akvarell, ugye?

Igen. Vászonpapírra dolgoztam, jól kihasználtam textiles rusztikáját. Vásznon nagyon jól lehet akvarellezni.

Miért kellett a Tulajdonjogi Hivatalba - amin keresztül elérjük a lakásmegoldást jelentő boldogságot ebben a filmben - egy víz alatti hivatalon át jutnunk? Hogyan támadt ez az extrém vizuális ötlet? Benne volt már a forgatókönyvben?

Gazdag Gyula irodalmi forgatókönyvében már szerepelt a Tulajdonjogi Hivatal. Nagyon erősen tükrözte a könyv a szemléletét korunk valóságáról. Folyton azt mondta, „menjen a Hivatal a víz alá!” Gazdag annyit tudott, hogy az elvontat, az abszurdot akarja vizuálisan megjeleníteni. Én ezt könnyen vettem szó szerint, mert emlékeztem a furcsa tóra, a félig víz alá süllyedt építménnyel. Persze, mert már itt forgott annak előtte a Tízezer nap kubikus sztrájkja a téglagyár környékén, majd a Régi idők focija futballpályája a kőbányai sörgyár mögötti szeméttelepen. Becsónakáztunk ide a sörgyár mögötti tóhoz, és megállapítottuk, hogy kis átalakításokkal Gazdag eredeti szóhasználatát tudjuk reprodukálni: „Víz alá süllyedt Hivatalt a Boldogság Taván”. Csak a kis építményt kellett hozzáépíteni, ami az épületbe való bejutást imitálta. A Két Úr irodája aztán a műteremben épült fel. Ők mindenkinek kiutalták a lakást, és elküldték az embereket. Veszekedjenek ők rajta. Romos volt a tóparti épület, amit aztán elfoglalnak a fiatalok és ott rendezkednek be. A film végén felrobbantottuk, ezt trükkben meg tudtuk oldani. A tavat nagyon jól ki tudtuk erre a célra használni. A tó mellett mindenki építette a maga külön kis házait, a domb tetején húzták Honthy Hanna hintóját végig.

És hogyan kapcsolódott a Két Úr műtermi előszobája ehhez a helyszínhez?

A kőbányai téglagyár téglaszárítójánál várakoztak a delikvensek, és jutottak az előszobán keresztül be, majd ez az előszoba megvolt a műteremben is, zsilipként szolgált a szobájukhoz, ami a műteremben épült meg. Az oldalfala be volt deszkázva, nem láttunk ki rajta, zárt tér volt, le- és fölvezető lépcsőkkel. Ugyanezt a díszletet használtuk egyébként a kerthelyiség terének is, amikor az oldalfalakat kicseréltük fehérre festett apácarácsokkal, és kicsit díszesebbre vettük. Bejárat, konyhabejáró, oldalbejáró. Az alap megvolt, csak a kitöltéseket kellett hozzárakni.

A lesüllyedt Hivatal épületében az egyik helyiséget úgy alakítottuk ki, hogy abból a csónakon érkezők le tudtak menni a víz alatti részhez. Ki tudott nézni a színész, belógatta magát a vízbe. Maga a belső helyiség műteremben épült fel, az ablakai úgy épültek meg, nagy akváriumokkal, halakkal, hogy mindvégig érződjön, a víz alatt van a Hivatal, mindenhonnan csöpögött is a víz, ezzel is összehoztuk a külsőt-belsőt.

Az amorettek hatalmas méretben épültek fel, s az óbudai gázgyár vaskonstrukciós épületében helyeztük el őket, úgy, hogy ők is csöpögjenek a víztől. Nagyon érdekes volt ezt a szürrealisztikus világot megteremteni, ahogy a valóság és az operett-valóság, amit a Két Úr akar a világra ráerőszakolni - egymásra csúszik.

Ugyanitt, a téglagyári futószalagon jutottak be a fiatalok az alagúton a Két Úr előszobájához. Mi volt ennek az üzenete?

A futószalag elősegítette azokat a képzeteket, amik a Két Úr tevékenységének lényegéhez közel visznek minket: miután gépiesen és gyorsan bejutottak, a Boldogság Előszobájában a Két Úr átgyúrta őket, ellátta a rózsaszín ideológiával, s innen már „szoboremberként” jöttek ki. Ezt az alagutat mi építettük ki, a téglagyár háta mögött, a völgyben volt, háttérben a kéményekkel.

A boldogság tavára fehér csónakokon beeveztek.

Nagyon szerencsés dolog volt, hogy a film külső helyszínei egy kupacban voltak. Hogy alakult tovább az operett-valóság?

Gazdag elképzelései törekvéseikben nagyon jók voltak, pontosan írta le, hogy milyen elvont, irreális valóságokat akar teremteni. A pontos helyszínek persze aztán lényegesen megszabták a technikai könyv alakulását.

Itt az apró részletek is az elvonatkoztatás kifejezői. Például hófehér csónakon közlekedik mindenki a boldogság taván. Ezek, mint afféle hattyúk, szállítják a delikvenseket?

Az utolsó kis elemig, mint az amorettók, vagy a hintó, amin az operett-istennőt, Honthy Hannát hozzák, mint az operett-valóság részleteinek, illuzionisztikusnak kellett lenniük.

Ilyen elsősorban a két úr már említett irodája is: rózsaszín és sárga, Honthy szobrával, századfordulós tablókkal, a várakozó, az előszobák. Hamis, lesüllyedt világ. Ragályi Elemér operatőr barátom nagyon határozottan törekedett arra, hogy a film színvilága ezeket a rózsaszín- sárga fénysugarakat árassza. Ez volt a véleményünk a korról, melyben éltünk akkor.


Szereti az abszurdot a történelmi hitelesség, a realitás látványtervezője? Addigi munkái közül talán csak az Utazás a koponyám körül és Az Idő ablakai voltak ennyire a fantáziára alapozott filmek. Ahol maga a helyszín is stilizált, nemcsak a világ, mint mondjuk a Régi idők focijában.

Amennyire szenvedélyem a történeti hűség, annyira szeretem a tőle való teljes elrugaszkodást is. Ha tudatosan meghatározzuk a célkitűzést, mint e film esetében, akkor nagyon szívesen engedem szabadjára a fantáziám. A realitásba keveredő hiteltelenséget, az oda nem illő dolgokat azonban nem szeretem.



280 KByte


236 KByte


164 KByte


312 KByte


356 KByte


352 KByte


92 KByte


88 KByte


204 KByte


144 KByte


196 KByte

 

hírek hírek filmek filmek arcok arcok gondolatok gondolatok szemle szemle Örökmozgó Örökmozgó képtár képtár sőt sőt mozgóképtár filmspirál repertórium linkek FILMKULTÚRA '96-tól tartalom címlap kereső