264 KByte


264 KByte

3. Egy szerelem három éjszakája (1967)

Talán a legszebb díszletfestményei a Révész Györggyel készített Ránki-musicalhez kötődnek. Hogyan, a filmkészítés melyik stádiumában születtek?

Az első Révész-filmem a Hogy állunk, fiatalember? volt. De ez, a Radnótinak emléket állító poétikus látomásfilm sokkal nagyobb vállalkozás volt annál. A jó irodalom nemcsak jól megírt forgatókönyv alapja, hanem hihetetlenül inspiratív lehet a filmben kollektívaként együtt dolgozó többi szakmára is. Nagyon szerettem Ránki zenéjét, Apollinaire-, Vas István verses szövegeit. Ezek az egész dallamban, csodálatos verses hangzóanyagként, színhangulatban éltek bennem. Végighallgattam a zeneszámokat, és megfestettem azokat az érzéseket, hangulatokat, amelyek átsuhantak rajtam. Festményeim aztán erősen hatottak nemcsak a díszlet kialakítására, hanem az operatőri munkára is, amely hidegségében, melegségében követte a dal inspirálta színhangulatot. A kávéház, a tornaterem, a balett terem, a vagon és a többi helyszín festményét mind, mind a dalokról neveztem el: Etikett, Ki mondhatná, hová lettek, A vagonban, a Háromkirályok, Minden jelben csak te vagy, Letéptem azt a hangaszálat. Kávéház. Hiába a tiszta szó…

Így kerestem aztán meg a Háromkirályok c. dal alapján a Pilisvörösvári murvabányát, azt a vakító fehér, kietlen tájat, ahol a három tehetséges bohóc (Gáspár, Menyhért, Boldizsár - Latinovits, Sinkovits, Darvas) előadta a Háromkirályok dalt, s ez ugyanolyan csodálatos, mint a film vége, mikor megérkeznek a villába, és nem tudnak megszólalni, nem tudják elregélni a fiú halálát. Hirtelen amnéziába esnek, elfelejtik, ki volt a költő.

A vagont műteremben építették fel?

Itt is nagyon fontos volt, hogy jól tudjunk a fényekkel operálni, felidézni azt a hangulatot, látásmódot, ahogy egy rab láthat a vagonból, összepasszírozva a társaival. Engem is vittek vagonban Oroszországban, a hadifogságom idején, sokszor a falhoz lapulva próbáltam az ablak magasságában lenni, hogy kilássak, vagy legalább levegőt kapjak.

Ilyen okokból épült a költő lakása is műteremben, de persze a külsője a VIII. kerületben volt, a Lósy Imre utca- köz félkörös tere, kétfelől ment be utca hozzá, ez egy nagyon jól elkapott terület volt. Az iskola külseje is más és más terület volt. A Duna utcában volt a külső része, ott volt a balett szuterénszerű ablakokkal, ahova a költő a kedveséért ment, a belső része a Jázmin utcai iskola pinceszerű helyiségében volt. Ezt a módszert zsilipelésnek hívják, amikor a külsőt és a belsőt össze kell a díszletben hozni, tehát az ajtókat, ablakokat, a járatokat úgy kell kialakítani, hogy az épített és a reális stimmeljen.

A Kávéház a Centrál, ugye?

A kávéház részben a Centrál, részben annak az elemeit fölhasználva műteremben építettük meg azt a részt, ahol a Planta tea-pamfletet éneklik a reklámokról. Ott telefonfülkéket építettünk, a kávéházi jelenet műteremben volt, a Centrál berendezésével, lámpáival, tárgyaival.

A festőműterem?

Külsőben Czóbel szentendrei műterme volt. Maga a műterem belsőben épült fel. Én annak idején szerettem volna több Czóbel-festményt szerezni, de nehéz volt. Egy Czóbel-tanítvány festett még nekünk, hogy legyen elég képünk, amit a Festő, Makláry fest a filmen.

Maga a villa is a műteremben készült, de föl tudtam használni hozzá a régi Duna szálló elbontásakor szerzett ajtókat. Gyönyörű tolóajtók voltak ezek, metszett üvegekkel, aztán a filmgyár raktárába kerültek, hogy mi lett a sorsuk, nem tudom. Azért is izgalmasak, mert már nem szecessziósak, hanem a modernség első darabjai. Hatalmas, mahagóni, vagy rózsafa borítású fából csinálták őket.

Bennem ezek a különös színhatások, tükröződések, villódzások élnek a legelevenebben a dalos, hangzó részletek mellett. De nem egységesen sikerült Révésznek ráérezni arra a különleges tündéri realizmusra, amely a film rétegeiben keveredik a világ brutalitásával. Hogy látja ezt a „látványteremtő” szemszögéből?

A film inkább csak részleteiben jó. Egészében nem adja azt a hangulatot, amit a zenei és a versszöveg sugall, nagyon erős volt ez a két réteg… Talán az absztrakció hiányzott.



256 KByte


256 KByte


336 KByte


280 KByte


248 KByte


220 KByte

 

hírek hírek filmek filmek arcok arcok gondolatok gondolatok szemle szemle Örökmozgó Örökmozgó képtár képtár sőt sőt mozgóképtár filmspirál repertórium linkek FILMKULTÚRA '96-tól tartalom címlap kereső