180 KByte


408 KByte

2. Sodrásban (1963)

A Gaál Istvánnal forgatott film nyelvteremtő volt. A hatvanas évek magyar újhullámának nyitódarabja. A helyszínek, a tárgyi világ erősen meghatározzák a film üzenetét: hagyomány és modernitás viszonyának újszerű vizuális megjelenítését. Hogyan alakult ez a látványtervezés szemszögéből?

A Tisza-part a sok hordalékkal, amit kivet a víz, magába sűríti azt az önmeghatározást, amiről a film szól. Számomra az volt itt a kihívás, hogy a film által ábrázolt világ azonos volt a forgatás időszakával, s ez volt az egyik első ilyen természetű filmem. A hatvanas évek eleji falusi és a városi diákok lakhelyei közti különbséget kellett megmutatni a terekben, tárgyakban. A kornak megfelelő paraszti belsőket, és városi modern belsőket kialakítani.
Gyűjtőktől szereztük be Zoli szobájának nonfiguratív fatárgyait, szobrait; ezekkel akartuk őt jellemezni (Zoli – Orbán Tibor).

Hogyan? Ezek modernista hatást tükröző, talán néger szobrok…

Abból adódott ez a tárgyi világ, hogy mikor a Tisza-parton kerestük a helyszínt, rengeteg olyan anyagot találtunk, amit a víz átformált. Szőlőtőkék, különböző gyökerek, fatörzsek, sajátos faformátumok különös absztrakciót jelentettek a puritán szobrászat felé, így segítettek a fiú világának megformálásában.

Mielőtt Gabit lehúzza az örvény, Luja és Vadóc (Kozák András, Drahota Andrea) kiszalad, s egy évszázados gyökeret tartanak a kezükben. Tradícióhoz, múlthoz, humánumhoz való szimbolikus viszonyt fejeznek ki vele…

Nagyon sok uszadékfát gyűjtöttünk össze. Ezeket föl is használtuk, nekem is volt itthon belőle, amíg teljesen szét nem esett a kiszáradástól. Úgy nézett ki, mint egy Laokoón csoportbeli körbefont test. Furcsa szülemény volt.

Amikor az öreg parasztasszony unokáját gyászolva a jegenyefasorból elindul a Tiszára, hogy kenyéren úsztatott gyertyával „megkeresse” a fiú holttestét… ezekben a képekben egyesül folklór, dokumentarista hűség, avantgárd…

Igen. Azt hiszem, az egész filmre elmondható, hogy itt nagyon fontos volt a megfelelően kiválasztott pillanat is. Ez a jelenetsor is a „gyökereket”, az ősi mítoszt fejezte ki, ami ebben a filmben mégis a modern, az avantgárd szemlélet részévé válik. Ez tényleg eredeti népszokás volt a Felső-Tisza-vidéken, hasonló ahhoz, mint ahogy Indiában, a Gangeszben virágba teszik a mécsest és elengedik a folyón.

Hogyan született a filmben ez a világ?

Gaál nagyon határozott koncepcióval érkezett. Tudta, mit akar, már akkor élt benne a film, amikor először beszéltünk róla. Nagyon világosan látta vizuálisan is a feladatot, és Sára Sándor, az operatőr ehhez a legjobb társ volt. Gaál át is tudta adni nekünk az „élményét”. Azért is volt kreatív és könnyű vele dolgozni, mert fotós, vizuális ember lévén, nem a gondolathoz kereste a képet, hanem eleve látta, amit akart. Nagyon tudatos volt mindig. Együtt dolgoztunk a Magasiskolában, a Holt vidékben, és számos szép tévéfilmben. Mindig plasztikusan tudott elindítani, hogy olyan helyszínt találjak, amit megálmodott. A Sodrásban esetében a dramaturgiai mag az volt, ahogy a két világ: a városi és a falusi diákok világa találkozik. A filmben a vidéki gyerek is felnőtt a városi szintre, s a városiak is megérezték az ősi paraszti világ lényegét, a tradíció összetartó erejét. S a két világ így ötvöződött össze új szemléletben.

Hogyan keresték a helyszíneket?

Maga Gaál is nyaralt a Tisza-vidéken, a szolnoki vízügynél is dolgozott, nagyon szerette, ismerte ezt a világot. A társak, Huszárik Zoltán, Sára Sándor, Kende János mind otthon érezte magát a Tiszánál. Sok helyszínt kellett mégis megnéznünk, hogy megfelelő plázst, homokpadot találjunk, ahol a víz még annyira széles, hogy veszélyesnek látszhat. A tragikus fürdőzés-jelenethez volt erre szükség. De legalább ilyen fontos volt, hogy a szereplők számára mégse legyen veszélyes. Tivadar és Vásárosnamény környékét jártuk végig; Vásárosnamény alatt találtunk rá erre a területre. Magáért beszél a nyitókép is, a vízről a homokpadra hosszan, nyugtalanul pásztázó kamera, majd Tiszapalkonya nyomott, szürke, málló házfalai. Szorongást keltőek, előre vetítik a drámát.



200 KByte


312 KByte


360 KByte


288 KByte


104 KByte


188 KByte

 

hírek hírek filmek filmek arcok arcok gondolatok gondolatok szemle szemle Örökmozgó Örökmozgó képtár képtár sőt sőt mozgóképtár filmspirál repertórium linkek FILMKULTÚRA '96-tól tartalom címlap kereső