208 KByte


224 KByte

1. Légy jó mindhalálig (1960)

Ez már a második filmjük volt Ranódy Lászlóval, az Akiket a pacsirta elkísér a tanya, a falu világát, kis részleteit szublimálta poézissé. A későbbiekben is Ranódy állandó alkotótársa volt. Hogyan indult ez a kapcsolat? Hogyan tervezték meg közös világaikat?

Nagyon szerettem vele dolgozni, mert ő is a századfordulós, szecessziós világot szerette a legjobban, mint én. Móricz, Kosztolányi közös nyelvünk volt. Azóta is igazán hozzájuk szeretek visszatérni.

A Móricz-film tárgyi, helyszíni hűsége hozzájárul ahhoz, hogy a debreceni kollégium hatalmas csarnokába vesző csupaszem kisfiú története nemcsak lélektani, hanem társadalomkritikai látlelet is lett. Építészeti szempontból nagy kihívás lehetett, mert a Móricz-regényhez képest már akkoriban is alaposan megváltozott a város.

A Légy jó mindhalálig az egyik legkedvesebb filmem volt. Valóban törekedtünk arra, hogy ne csak a lélektani szál érvényesüljön. Ennél a mondanivalónál nagyon fontos volt, hogy megmutathassuk a valódi arányokat. Ezért az eredeti kollégiumi helyszínből főleg a folyosórészleteket és elsősorban a lépcsőházat használtuk, gyönyörű fa lépcsősorával. Soha nem tudtuk volna ilyen hatalmasra, életszerűre építeni. Amikor Nyilas Misi fölmegy a lépcsőkön, csak úgy árad belőlük az iskolaszag.

Díszlettervezői szemszögből azért nem volt egyszerű film, mert Debrecenben körülményes volt forgatni. A kollégium udvarán az árkádok fölötti folyosósor be volt üvegezve, pedig ez annak idején nyitott volt. Kiszedettük hát az ablakokat. A film végén mindent vissza kellett állítani. Nagyon költséges megoldás volt ez, de még mindig olcsóbb, mintha fölépítjük a kollégiumot. Nem beszélve arról, mennyire jobb! És vissza akartuk nyerni az eredeti udvart, az udvaron farakásokkal, kúttal, a homlokzati fölirattal: „Ora et Labora”. A kollégiumi szobákat, a tantermet, a tornatermet, a lakásbelsőket viszont a Pasaréti műteremben építettük fel. Nagyon jó volt akkoriban a pasaréti filmgyár, kiváló szakgárdával, lehetőségekkel.

Több héten át fogattunk Debrecenben, több utcában. A trafikot a kollégiumhoz közel építettük meg, de a kirakatát másutt csináltuk meg, mint ahol volt, hogy látsszon mögötte a debreceni Nagytemplom. A bolt ablaka mögött rá lehetett látni a Nagytemplomra. Pósalaki bácsi házánál pedig átalakítottuk az udvart, és kívülről is egy régi kútházat építettünk elé. Amikor bent voltunk az udvaron, akkor viszont az utcára a kapu fölött egy kisebb léptékkel állványokon beállítottuk a nagytemplom két tornyát. Ezek 4 m magas, 1,50 széles tornyok voltak. Nem látszott persze, hogy állványokon állnak. Sok helyszíni forgatás volt, kisebb-nagyobb átalakításokkal a régi város helyreállítása érdekében. Gázlámpákat helyeztünk el, átalakítottuk az üzletek kirakatait, feliratait, a modern dolgokat eltüntettük. Írta annak idején a debreceni újság, hogy „a kollégium előtt festik a járdán a macskaköveket”.

Nemcsak a regényre, s a forgatókönyvre emlékeztem, hanem alapos kutatást végeztem a kollégium könyvtárában. Nemcsak a történetéről olvastam, hanem nagy képanyagát is át tudtam nézni. Ezek az ismeretek segítették, hogy a kis részleteket is konkrétan ki tudjuk találni.

Milyen apró motívumok jutnak az eszébe?

Talán a világítási megoldások voltak a legérdekesebbek számomra. Izgalmas volt a modern világítás lecserélése a kornak megfelelő lámpatestekkel, s aztán mindezt azonosítani a műtermi belsővel. A régi gázlámpákat, a belső petróleumlusztereket, szerkezeteket főleg a zsámbéki lámpamúzeumból szereztettem be. Ezekhez csináltattunk aztán azonos karakterű szériákat.



300 KByte


216 KByte


236 KByte


236 KByte


212 KByte


196 KByte


224 KByte


204 KByte


220 KByte


212 KByte


256 KByte


192 KByte

 

hírek hírek filmek filmek arcok arcok gondolatok gondolatok szemle szemle Örökmozgó Örökmozgó képtár képtár sőt sőt mozgóképtár filmspirál repertórium linkek FILMKULTÚRA '96-tól tartalom címlap kereső