Balogh Gyöngyi Minden, amiről ön nem tudta, hogy nem tudja
Mudrák József – Deák Tamás: Magyar hangosfilm lexikon 1931-1944. - Máriabesnyő – Gödöllő, 2006. Attraktor, 384 p.

109 KByte

Az Attraktor kiadó gondozásában új filmlexikon került a könyvpiacra. A fekete-fehér és színes képekkel illusztrált tetszetős külsejű kötet, mely két filmrajongó fiatalember munkája, a magyar hangosfilmgyártás első tizennégy évének tényanyagát gyűjti össze a teljesség igényével.

A magyar filmtörténet e sokáig elhallgatott korszakának alulértékelt filmjei a nyolcvanas évektől reneszánszukat élik: előbb a Filmarchívum mozijában, majd a TV csatornákon, később a videó- és újabban a DVD-piacon jelentek meg. Miközben lassan kihal az a generáció, mely fiatalkorát felidézni, nosztalgiából nézi ezeket a filmeket, szórakoztató filmgyártásunk örökzöldjei új híveket toboroznak. A lexikon szerkesztői is – lévén húszas éveikben járó fiatalemberek –, csak az elmúlt évtizedben találkoztak e filmekkel. Deák Tamásnak a kötet elé írt filmtörténeti tanulmányából, melyben a magyar hangosfilmgyártás 1945 előtti időszakát mint sikertörténetet mutatja be, úgy tűnik a szerzőket elsősorban a filmek profizmusa lelkesíti. „Olyan szakmai és művészi alap jött létre ebben az időszakban, melyre a későbbi kor – minden elhatárolódása ellenére – stabilan építkezett.”1- írja Deák, aki nagy filmismerettel, a kortárs szaksajtó alapos tanulmányozására támaszkodva ad komplex képet a korszakról. A főbb fejlődéstendenciák felvázolása mellett megvizsgálja a kultúrpolitika, a filmcenzúra, a filmkritika szerepének alakulását, a magyar sztárrendszert, a filmek és filmesek külföldi szereplését (a magyar filmexportot, a magyar filmesek exportját és a magyar filmek nemzetközi fesztiválokon elért sikereit), kitér a szűkös anyagi keretek bemutatására, összehasonlítva a gazdagabb német és a még gazdagabb amerikai filmgyártással. Foglalkozik a politika és a film kapcsolatával, a filmesek politikai szerepvállalásával, ennek korabeli sajtóvisszhangjával. A negyvenes évek eszmei áramlatait népszerűsítő, s a korszak filmgyártását kompromittáló néhány politikai propagandafilmmel szembeállítva pozitívan értékeli a negyvenes évek realizmus felé közelítő, s az 1945 előtti és a későbbi filmgyártás összekötő láncszemeinek tekinthető társadalomkritikus népi filmeket.
A lexikont a szerkesztőknek az a vágya hozta létre, hogy minél több információt gyűjtsenek össze az általuk nagyrabecsült korszak filmjeiről és e filmek készítőiről. Nem volt könnyű dolguk, mert több mint hatvan év telt el a korszak lezárulása óta, s a filmek alkotói közül már csak néhányan vannak az élők sorában. Az előző generáció elmulasztotta megkérdezni őket. Első filmlexikonunk, mely 1941-ben jelent meg még nem, a későbbiek már nem említik a közreműködők többségét. Mudrák József és Deák Tamás olyan lexikont képzelt el, amelyben nem működik az idő rostája, melybe mindenki belekerül, akinek filmes tevékenységéről tudomást szereztek, a rendezőtől a sörért szalajtott gyakornokig. Ebből az igyekezetből fakad a kötet egyik hibája, a sok „üres” szócikk, mely azon kívül, hogy az illető mely filmekben dolgozott, ami egyébként a Magyar Filmográfia2 névmutatójából is kiderül, nem tartalmaz információt. Szerencsére sokkal több azoknak a szócikkeknek a száma, melyek a szerkesztők évekig tartó kutatómunkájának köszönhetően eddig sehol nem közölt adatokat tartalmaznak, elfelejtett arcokat és életpályákat elevenítenek fel. Részletes szócikkek nyújtanak megkésett elismerést számos, a negyvenes években indult ígéretes tehetségnek, többek között Zsilley Margitnak, Gozmány Györgynek, Ilosvay Katalinnak, Baksa Soós Lászlónak, Borsovai Lengyel Lászlónak, Ottrubay Melindának, akiknek pályáját a háború derékba törte. A korabeli filmszaksajtó, a fennmaradt levéltári iratok mellett fontos forrásuk volt a korszak még élő tanúinak vagy azok hozzátartozóinak emlékezete. Az előszóban 83 személynek mondanak köszönetet, akikkel szerte a világban kapcsolatban álltak. Megkeresték többek között Szörényi Évát, Hidvéghy Valériát, Vay Ilust, Lázár Gidát, s még sikerült beszélniük az azóta elhunyt Gottesmann Ernővel, Makay Árpáddal, Gervay Maricával és Szép Ilonkával.


A filmes szakemberek és színészek mellett szerepelnek a kötetben a filmgyártás irányítói, a filmgyártással kapcsolatos intézmények (cenzúra, Kamara) és a korszakban működő mintegy 120 filmgyártó cég. De szócikket kapnak a színházi és filmes folyóiratok, a filmekhez ruhákat szállító divatszalonok, a filmben szereplő festmények alkotói, vagy például egy érdekesség, az Andrássy út 27. szám alatt működő, valószínűleg első magyar Filmbolt, mely filmes szakirodalmat, filmfotókat árusított. A szócikkek filmográfiai része csak az 1931 és 1944 között készült filmeket tartalmazza, de felsorolja az ebben az időszakban elkezdett, félbe maradt filmeket, sőt a megvalósulatlan filmterveket is. Nem találtam meg viszont a felsorolásban a Hunniában forgatott külföldi filmeket, noha ezek is jórészt magyar színészek és filmes szakemberek közreműködésével, s nem ritkán magyar gyártó cég bekapcsolódásával készültek. Ez azért kár, mert így a lexikon nem ad teljes képet filmeseink 1931 és 1944 közötti magyarországi tevékenységéről. Javaslom e hiány pótlását a következő, javított kiadásban. A szócikkek végén szerepelnek a filmesek írásai, valamint a róluk szóló művek. Mellékletben olvasható az anyaggyűjtés során felhasznált irodalom jegyzéke. A kötet elején a filmcímváltozatok felsorolásával kiegészített filmográfia, a kötet végén két érdekes melléklet található: a származásuk miatt 1944-ben a Színház- és Filmművészeti Kamarából kizárt, valamint a Magyar Színészek Szabad Szakszervezete és a Magyar Filmalkalmazottak Szabad Szakszervezete által 1945/46-ban eltiltott és megfeddésben részesült filmszínészek és filmes szakemberek listája.


Említést érdemel a kötet képanyaga, mely részben az Attraktor kiadó archívumából, részben korabeli lapokból és segítőkész magángyűjteményekből származik. Számos elfelejtett arc jelenik meg a szócikkek mellett fekete-fehér korabeli fotográfiákon, felidézve azt, akiről a sorok szólnak. A filmgyártásba bekapcsolódó cégek szócikkei mellett időnként a cég emblémája is látható. A kötet végén függelékben néhány képes hetilap borítója a korszak legnagyobb férfi és női sztárjaival és 41 színes filmplakát található. Kuriózum és a korabeli magyar filmgyártás nemzetközi térhódítását jelzi, hogy a plakátok egy része a bulgáriai premierhez készült, cirill betűkkel, bolgár nyelven.

A néhány oldalnyi Pótlás, mely a tördelés és a megjelenés közötti időben gyűlt össze, arra utal, hogy a kötet szerkesztői nem hagyták abba a kutatómunkát. A kiadó is azt szeretné, ha „rendszeresen megújuló/tökéletesedő forrásmunka” válna a kötetből. Második, javított kiadást ígér utószavában, s egyben kéri az olvasókat, amennyiben rendelkeznek „információval, adattal, hírrel, netán képpel, fotóval, újságkivágással, plakáttal”, osszák meg velük.


Mint a kötet egyik első olvasója, élnék ezzel a lehetőséggel, s szeretném felhívni a szerkesztők figyelmét, hogy még köztünk van és pótolni tudná a hiányzó életrajzi adatait, fényképét a korszak egyik legnagyobb gyermeksztárja, Ádám Klári, a Havi 200 fix női főszereplője, Bársony Erzsi, s Szepes Mária, aki annak idején Orsy Mária néven forgatókönyvíróként tevékenykedett. Cserna Brigitta életrajzi adatait Budapesten élő férjétől, Dudás Lászlóét pedig amatőrfilmesek révén talán meg lehetne szerezni. Bartos Gyula a Nemzeti Színház örökös tagja volt, így életrajzi adatai megtalálhatók a magyar életrajzi és színházi lexikonokban. S íme néhány, a kötetből hiányzó adat: Lehel Mária 1998. február 11-én Teveragnóban halt meg. Gottesmann Ernő 2004. december 20-án hunyt el Budapesten.


A véletlen úgy hozta, hogy néhány hete megismerkedtem Bob Kosterrel, Henry Koster német származású amerikai rendező és Király Kató magyar színésznő fiával, aki a kötet következő, javított kiadása számára elküldte édesanyja fényképét és életrajzát:

Király Kató (Budapest, 1914. ápr. 8. – Los Angeles, USA, 1997) színésznő. Szülei: Király Ernő színész, Solti Hermin színésznő. Fia: Bob Koster producer – Érettségi után a Színművészeti Akadémiára került, ahol Ódry Árpád tanítványa volt. Kezdetben a Hunniában statisztált, majd 1934-ben szerepet kapott a Helyet az öregeknek című, magyar és német verzióban készült, Gaál Béla filmben. A Universal magyarországi képviselője, Joe Pasternak is felfigyelt rá, próbafelvételt készített vele, melyet kiküldött Hollywoodba, ahol szerződést ígértek neki. 1934-ben feleségül ment Herman Kosterlitzhez, a Budapesten Gaál Franciska főszereplésével készült Kismama és Péter című filmek rendezőjéhez, aki később Henry Koster néven lett ismert Amerikában. 1935-ben elhagyta Magyarországot. Előbb Bécsbe, majd 1936-ban az Egyesült Államokba ment. Itt a Universal korábbi ígérete ellenére sem kapott filmszerepet. 1941-ben elvált Henry Kostertől. A második világháború idején fellépett a „Hollywood Canteen” nevű színház hadba induló katonák részére rendezett szórakoztató műsoraiban. A háború után évekig reklámfotósként dolgozott. 1948-ban megtanult gyors- és gépírni majd beállt Laura Wilck irodalmi ügynökségéhez. Előbb Wilk asszisztense volt, később partnere, majd Wilk nyugdíjbavonulása után, az ötvenes évek elején, az ügynökség vezetője lett. 1954-ben hozzáment Ronn Marvinhoz. 1960 és 1973 között Locarnóban, 1973-tól élete végéin Los Angelesben élt.


A lexikonszerkesztők évekig búvárkodtak a könyvtárakban, levéltárakban, megkérdeztek mindenkit, aki tudomásuk szerint bármiféle információval rendelkezhetett a korszakról. Összegyűjtött ismeretanyaguk a korszak élő tanúinak nagyrabecsülését is kivívta. „Gratuláció és elismerés illeti Mudrák Józsefet az ő értékes kutató munkáját. Szinte hihetetlen, hogy tudta kiásni a múlt idők háborús romjaiból a magyar film gyártástörténetének egy fontos korszakát, ami nagy lendülettel indult a harmincas években, és befejeződött Budapest ostromával 1944-ben.” – olvashatjuk a fülszövegben Hidvéghy Valéria sorait. Csatlakozom a dicsérő szavakhoz, én is gratulálok a kiadónak és a szerkesztőknek a szép és a korszak iránt érdeklődők számára hasznos kötethez. Remélem, folytatják a munkájukat, és még sok információt sikerül összegyűjteniük és megmenteniük az utókor számára.

Mudrák József – Deák Tamás: Magyar hangosfilm lexikon 1931-1944. Máriabesnyő – Gödöllő, 2006. Attraktor, 384 p.

(2006-07-17)

1 Deák Tamás: A magyar hangos játékfilmek fejlődése, 1931-1944. In: Mudrák József – Deák Tamás: Magyar hangosfilm lexikon 1931- 1944. 10. p.

2 Magyar Filmográfia. Játékfilmek. Hungarian Feature Films 1931-1998. Budapest, 1999. Magyar Filmintézet. 1276 p.

 

Király Kató
Király Kató
82 KByte

 
hírek hírek filmek filmek arcok arcok gondolatok gondolatok szemle szemle Örökmozgó Örökmozgó képtár képtár sőt sőt mozgóképtár filmspirál repertórium linkek FILMKULTÚRA '96-tól tartalom címlap kereső