Muhi Klára Pályatársak Herskóról
 

24 KByte

(részletek Muhi Klára Herskó című interjúkötetéből – Korona kiadó, 2006, várható megjelenés: április közepe)

Sándor Pál: Hajnal fél ötkor csöngött nálam a telefon, az apám hívott, és azt mondta: -Na, itt hagyott titeket a mesteretek! Ugyanis megtudta, hogy Herskó előző nap disszidált. Én meg letettem, - és hát nem vagyok egy sírós, kifejezetten kiemelt alkalmakkor tudok csak sírni - de olyan zokogó görcs jött rám, hogy azt sose felejtem el.

Fazekas Lajos: A Szevasz, Verá-ban Simó Sándor volt az első asszisztens, az N.N. a halál angyalában én. De föl nem merült bennem, hogy ez a film a Mester végrendelete.

Bíró Zsuzsa: Miután Jancsiék elmentek, elterjedtek a legendák, hogy ékszerboltot örököltek Zürichben, hogy Anna papája a stockholmi rabbi - a legnagyobb marhaságok tömege…. Herskó egyébként nem vett részt a hatalomban. A hatalom valamiért bízott benne, ő meg szeretett ezzel a bizalommal jól visszaélni. Ő üvöltözött a „hatalommal”, és hihetetlenül sokat kockáztatott. Szeretett is ordítozni, mert egy kicsit exhibicionista is volt. Óriási műsorszámok voltak, mikor fölhívott valami fontos embert, mi meg hallgattuk, röhögtünk és néha ijedeztünk. Valójában egyáltalában nem volt olyan erős a pozíciója, mint ahogy az látszott.

Grunwalsky Ferenc: Herskó arra jött rá - és ez a legnagyobb realitásérzékre vall -. hogy minket nem elsősorban filmrendezésre kell megtanítani. Ő ezt a bohóc üzletágat – mert a filmesek mindenütt széltolók, szélhámosok, meg tehetséges kóklerek – egy értelmiségi szakmává tette.

Gyarmathy Lívia: Herskó a Párbeszédet abban a szellemben csinálta meg, amire bennünket is tanított, hogy nincsenek fekete-fehér helyzetek, fekete-fehér emberek, és ’56-ban sem voltak. S ez akkor bizony nagy dolog volt. Én egyébként Herskótól azt az egyet nagyon megtanultam, hogy őszintének kell lenni a filmjeinkben.

Szabó István: Herskó elképesztő éleslátással, vagy ha úgy tetszik intelligenciával tudta megérezni, hogy egy témában mi a fontos, és azt hogy kell kibontani, hogy egy elkészült filmből mit kell kivágni, mi az a részlet, amire a történetnek nincs szüksége, illetve mi az, amit még erősíteni kellene.

Czabán György: A filmkészítést nagyon nehéz tanulni, igazán csak mesterektől lehet. És számomra Herskó az a mester, akivel a legszívesebben dolgoznék, akire a leginkább kíváncsi vagyok…

Lányi András: Olyan ez, mint a Szőts életmű. Szőts Istvánban is - a nagy filmművészen kívül - egy nagy filmpedagógus is elveszett a haza számára. Mi sajnos a legnagyobb filmeseinkkel kapcsolatban csak torzó életművekről beszélhetünk, mert akinek igazán volt/van gerince, igényessége, önkritikája, az előbb-utóbb bedobja a törölközőt.

(2006-03-10)

 

 
hírek hírek filmek filmek arcok arcok gondolatok gondolatok szemle szemle Örökmozgó Örökmozgó képtár képtár sőt sőt mozgóképtár filmspirál repertórium linkek FILMKULTÚRA '96-tól tartalom címlap kereső