Dobolán Katalin Történelemlecke kamaszfiúknak
Fonyó Gergely: Tibor vagyok, de hódítani akarok
Fancsikai Péter és barátai
Fancsikai Péter és barátai
26 KByte

A Tibor vagyok.. klasszikus, Amerikai pite, Hangyák a gatyában nyomvonalán haladó szüzességelvesztős tinivígjáték.

Ez a filmtípus a könnyűműfajú szórakozás egén is eléggé fenn, ritka sűrűségű légrétegekben lebeg: nincs sok variáció. Vannak kamaszfiúk és lányok, akik mindenáron meg akarnak szabadulni a szüzességüktől, és ez a film végére sikerül is. Persze csak sok, kudarcba fulladó kísérlet után, amelyekben az obligát foszforeszkáló kotonok, kiszakadó kólásdobozokkal tömött, spriccelő sliccek, leszakadó nadrágok és csinos, vörös tangák játsszák a viccforrás szerepét; mármint ha épp nem faroknyújtási kísérletekben tudományos pontossággal kimért súlyként fungáló cserepes virágok… Ez utóbbitól sajna le is röhögtem a szemfestékem, az aranyszínű vibrátor mint telekommunikációs eszköz viszont talán inkább a fiatalabbaknak jön be. Bár őszintén szólva tinikből láttam legkevesebbet a nézőtéren - Gregor Bernadett dekoltázsa és Német Kristóf, a Barátok közt sztárja nyilván némileg fellazította a célcsoportot.

Van tehát egy vonzó, bár bukott pesti gimnazista, Tibor; az obligát infantilis pufi, Józsi, és vágyaik tárgya, Alexandra, az országos harmincas démon, aki egy személyben Lady Sandra, az internetes vetkőzőnő és bankárfeleség, a hozzátartozó szeretővel, férjjel. Van még egy szerelmes gimnazista lány, aki egyszerűen csak az Arizonai álmodozók lánykarakterének, egy tanárnőnek és egy játékprogramozó morálfilozófusnak a keveréke, optimista, fegyelmezett és hallgatag kivitelben – nem is csoda, hogy Gáspár Kata játéka sokszor erőltetettre sikerült. A helyszín egy balatoni hotel, itt nyaralnak együtt leselejtezett lúzereink, Lexi, akit a férje épp csal, mert hát minden szép nőt un valaki, vagy a történelem-pótvizsgára készülő Tibor. A személyzet viszont inkább csak látszik szerencsétlennek, mert róluk mint az érett almák szerelmeseiről kiderül majd, hogy azért tudnak élni..

A Tibor vagyok... sztereotíp karakterekkel dolgozik, ahogy egy műfajfilmnél dukál: ha nem sztereotípiákkal dolgozna, és nemcsak Kata, de a többi karakter is kénytelen lenne összetettebb lenni, kevésbé volna vicces a film, és a végén kiderülne, hogy a Szezont láttuk.

Sőt, ebből a szempontból a tinivígjáték elég szélsőséges eset: a karakterek sokkal kötöttebbek benne, mint a szerkezet, mert a szerkezet döntő pontjait is a karakterek állapotával lehet meghatározni. A film elején beavatásra vágyó szűz fiúk a végére sokat tapasztalt férfivá válnak, s a két pont közti időben egy tetszés szerint szerkeszthető kísérlet-kudarc sémát követő kalandsorozatnak kell lennie.

A műfajfilmek karaktereit a korábbi filmek karakterei, meg helyi szereotípiák összjátéka alakítja. Ha a valóságban nincsenek meg a karakterek, és nem lehet megtalálni a megfelelőjüket sem, akkor az adott műfajt nem is lehet meghonosítani - valószínűleg ezért nincs magyar Armageddon. A Tibor vagyok alapvető, műfaj meghatározta karakterei, a szenvedő tinédzserek mindenesetre adottak, a mellékszereplők és a környezet, a vidéki középiskola és a balatoni üdülő személyzete képezi a kulőrlokált. Sőt, az alkotók figyelmet fordítanak a műfaji és lokális karaktertábla folytonosságára: a két típust az általuk használt közlekedési eszközök hierarchikus rendszere egyszerűen beilleszti az amúgy ilyen alapon is rendeződő magyar társadalmi hierarchiába, és fura módon ez a nem túl szofisztikált, de azért szimbolikus eszköz teszi valósághűbbé a szereplőket.

A helyi karakterek persze ettől még nem lesznek valóságból vett figurák. Nincs ma vidéki középiskola-igazgató, akinek Trabantja lenne, és ezt a 70es évekbeli rendőrfogalmazói stílust már a 70-es években is a rendőrfogalmazók és a kabarettisták preferálták, nem az iskolaigazgatók. Ami a bankárokat illeti, Csányi és Princz bankelnökök például nem kifejezett szépfiúk, ezt hozza is a karakter, de valahogy nehezen tudom nemcsak az ő, de talán még egy banki kontroller karakterével is összeegyeztetni az örökös ambíciót, hogy kapri-mintás ingeket hordjon, nőket verjen, vagy éppen mutatós érdekhölgyeket vegyen feleségül. A bankár-figurát mindenesetre a bizonytalan erkölcsű és ízlésű vállalkozó 90-es évek elején kialakult sztereotípiájával írja le a film, ez a Fenyő-Tasnádi paradigma; Gesztesi Károly pedig a hatalmaskodó görény szerepkörben már karakterszínésznek számít.

De nem is kell, hogy a karakterek valóságosak legyenek, szerepük úgyis csak annyi, hogy viccesen késleltessék Tibor rögös útját. Sőt, mivel a film párhuzamba állítja Tibor gimnáziumi és nemi érésének fontos részleteit, ügyesen össze is von bizonyos funkciókat: például ugyanaz az ember, a Német Kristóf által kellemesen és lazán hozott történelemtanár állja útját tanulmányi és szerelemi karrierjében.

Szomorú tény, viszont tény, hogy emiatt a helyisztereotípia-kényszer miatt ma minden magyar komédiában ugyanazok a karakterek a mellékszereplők (sőt olykor a főszereplők is): a pénzes pasi, kurvoid nője, a vidéki/szegény/ügyeskedő vesztesek olykor egymást fedő csoportja... Nem tudom, még meddig lehet használni őket, de remélem, nagyot kaszál majd az a csapat, aki újat tud kitalálni.

A Tibor - mint első magyar tinivígjáték - üdítő vonása mindenesetre az új karakterek honosítása. De talán még üdítőbb, hogy a Tibor nem akar más lenni, mint ami. Alkotói nem állítják, hogy a film maga lenne az ember (esetleg a gyermek) komédiája, sem hogy a nemzet lelkét ragadja meg és elégíti ki; e téren megelégszik a kamaszfiúkkal.

Ezért kellemes meglepetés, hogy a filmnek még az egymás mellé rakott, helyzetkomikumra épülő vicc-sorozat mint felépítmény mellett rendes, mozifilmes szerkezete is van.

Ez a szerkezet vágyképek és valóság viszonyára épül: a szereplők objektiválják a magukról és kívánatos partnerükről alkotott képet, és viszonyaik döntő pontja, ha valahogy meglátják ezeket a képeket.

Alexandra például a szeretőjének Alex, férjének a kutyaszerű Lexi, bárki másnak, és főleg kamaszfiúknak viszont ő a szőke Lady Sandra, egy szex-portál vetkőzőnője. Gregor Bernadett szó szerint egyhangú, kimondottan és állandóan unott és lenéző hangja, egyszerű arcjátéka és sok mellképe kellőképpen indokolja a szereposztást - sőt, játéka azt a képzetet kelti, hogy egy abszurd Shakespeare-feldolgozás megfelelő Lady Machbethje lehetne. Amikor aztán a környezete számára kiderül, hogy ő leginkább Lady Sandrával azonos, Sandraként is reagálnak rá - Tibi például rendkívül udvarias elutasítással. Kata, a kamaszlány vágyainak tárgyát tiffanyképen ábrázolja, amelyhez a pénzt az ábrázolt férfiúnak tett kisebb szívességekből szerzi: ez talán gyöngéd célzás a házaséletre, esetleg Lady Sandra pénzbedobós internetportáljának párhuzamaként szerepel, vagy egyszerűen a tanulópénz fogalmát teszi át a cselekménybe. De az is lehet, hogy tiszta realizmus, hiszen a tiffanyzáshoz való üveg rendkívül drága. Tibor egyébként az apjától kapott 5000 forint zsebpénz sokszorosát költi Kata révén saját képének tökéletesítésére, hogy megszerezhesse Alexandrát... Tibor mint fejlődő személyiség a legdinamikusabb: álommunkája a vágyvilágán belüli változásokat mutatja, ahogy a rossznőtől a jólányka felé fordul. Kicsit olyanok ezek a film-a-filmben fekete-fehér képsorok, mint a főhős álmai a Brazilban: a rendező nem pályázik ugyan Terry Gilliam magasságaira és mélységeire, de azért felhasználja a „magához álmaiban külsőleg sem hasonlító ember” , illetve a „nőmegmentési kísérlet után a nő megmenti a hőst” kombinációt.

Ezekre a képekre épül fel a film erős morális vezérfonala: a film elején a srácok Lady Sandra képét nézegetve rejszolgatnak. Amikor aztán Tibor találkozik a hölggyel, és az tagadja kilétét, a fiú „beleszeret”, de burkoltan mégis a pénzbedobós nő mintája érvényesül: miközben a fiú próbálja őt megszerezni, hol a számítógébe dobál pénzt (kíváncsi vagyok, jót tesz-e a vincsinek az ilyesmi), vagy Kata, ez a kis Mézga Aladina teremti elő neki némi pénz fejében az ehhez szükséges eszközöket, ócska motorcsónakot, kulcsokat, miegymást, úgyhogy a fiú minden alkalommal fizet a kísérletért, ha nem is a hölgynek.

Amikor aztán Tibor felfedezi a két nő vágyképét, azaz Alexandra-Sandra azonosságát, illetve Kata üvegképében felismeri önmagát, villámcsapásszerűen rájön, hogy számára nem is a rossznők, hanem a jólánykák a kívánatosak, és Tibor is, a tinivígjáték is célhoz ér.

Amikor apja a film végén belapátolja Tibort a családi autóba, a fiú, a két nő telefonszámával a szívében, történelemkönyvvel a kezében joggal jelenti ki, hogy rengeteget tanult. Hisz tanult még saját műfajának ellentétéből és visszahatásából, az önmegtartóztatást propagáló családi sorozatokból is.

(2006-02-24)

 

Fancsikai Péter és Gregor Bernadett
Fancsikai Péter és Gregor Bernadett
25 KByte
Cserna Antal
Cserna Antal
35 KByte
Gregor Bernadett
Gregor Bernadett
23 KByte
Gáspár Kata
Gáspár Kata
20 KByte
Fancsikai Péter és Egri Bálint
Fancsikai Péter és Egri Bálint
25 KByte
Középen Gesztesi Károly
Középen Gesztesi Károly
41 KByte
Molnár Piroska
Molnár Piroska
22 KByte
Gáspár Kata
Gáspár Kata
28 KByte

 
hírek hírek filmek filmek arcok arcok gondolatok gondolatok szemle szemle Örökmozgó Örökmozgó képtár képtár sőt sőt mozgóképtár filmspirál repertórium linkek FILMKULTÚRA '96-tól tartalom címlap kereső