Az Örökmozgó Filmmúzeum márciusi programja
(Az előadások egy része csak tagságival látogatható)
Részletes műsor napi bontásban

március 1. kedd
16.30
Apacserőd
(Fort Apache), amerikai, 1948, r: John Ford, f: James Warner Bellah, o: Frank S. Nugent, Archie Stout, William H. Clothier, z: Richard Hageman, sz: John Wayne (Kirby York kapitány), Henry Fonda (Owen Thursday ezredes), Shirley Temple (Miss Philadelphia Thursday), Ward Bond (Michael O'Rourke hadnagy), mf/E, 133 perc
Az Apacserőd legénységének szigorú fegyelme, amelyet csak egy-egy fényes táncmulatság szakít meg, azt a kötelező éberséget és készenlétet szolgálja, amellyel a rezervátumba zárt indiánokat kell sakkban tartani. Az újonnan érkezett parancsnok lánya, Philadelphia – a katonai bálon – megismerkedik Michaellel, a fiatal hadnaggyal. Később sétalovaglásra mennek, ami hallatlanul felmérgesíti Thursday ezredest. Michael hírt hoz az indiánokról meg egy feltételezhető gyilkosságról. Az ezredes keményen leszidja a felelőtlen fiatalembert, és eltiltja a leányától. Később megenyhül, s két év várakozási időt szab a párnak. A csapat felkészül a támadásra, összecsapnak az indiánokkal, s behatolnak az elhagyott rezervátumba. York kapitányék felderítésre indulnak. Azzal az üzenettel térnek vissza, hogy az indiánok tárgyalni akarnak. Thursday ezredes a harc híve…
19.00
A köpeny
(Sinyel), szovjet némafilm, 1926, r: Grigorij Kozincev, Leonyid Trauberg, f: Jurij Tinyanov, o: Andrej Moszkvin, J. Mihajlov, sz: Andrej Kosztricskin (Akakij Akakijevics Basmacskin), A. Jeremejeva, Szergej Geraszimov , A. Kapler, hb/R, 65 perc
A zongoránál Kecskeméti Gábor
A FEKSZ leghíresebb műve, amely azóta is klasszikusa az egyetemes filmtörténetnek. A film Gogol két kisregénye nyomán idézi meg egy kishivatalnok világát.
[Kozincev]
20.30
Kínai cipők
(Die chinesischen Schuhe), német dokumentumfilm, 2002–2004, r, f: Tamara Wyss, o: Lutz Reitemeier, hb/G, kínai hang, német felirat, 104 perc
Utazás Kína jelenébe és múltjába. A nagyszülők emlékeiből kiindulva, akik a 20. század elején Kínában éltek, és bejárták az országot, a rendezőnő felfedezi az új Kínát, mely napjainkban társadalmi és gazdasági átrendeződésen megy keresztül. Az utazás nyugodt ritmusban halad felfelé a Jangcén, elvezet Szecsuán nagyvárosaiba, a „Három Szoroson”, az óriási duzzasztógáton át, amely már egymillió embert kényszerített lakóhelye elhagyására, s amelyet a forgatás után hamarosan elárasztanak – egy egész tájegység tűnik majd el nyomtalanul.
[Új német filmek – Sehenswert X.]

március 2. szerda
16.30
A köpeny
(Il cappotto), olasz, 1952, r: Alberto Lattuada, f: Cesare Zavattini, Giordano Corsi, Enzo Curreli (Gogol novellájából), o: Otello Martelli, sz: Renato Rascel (Del Carmine), Giulio Stival (polgármester), Yvonne Sanson (szerető), mf/I, 90 perc
A szegény Del Carmine új kabát után sóvárog, hogy végre kihúzhassa magát, mint egy igazi középosztálybeli polgár. És így talán felfigyelne rá a távolról imádott hölgy is (aki valójában a polgármester kitartottja). Megveszi a kabátot, de a ködborította, sötét utcán egy hajléktalan elragadja tőle…
18.30
Bolond április
magyar, 1959, r: Fábri Zoltán, f: Thurzó Gábor, Karinthy Ferenc, o: Szécsényi Ferenc, z: Ránki György, sz: Krencsey Marianne (Katinka), Mensáros László (Gida), Sulyok Mária (Kristófné), Mednyánszky Ági (Zsuzsi), Sallai Tibor (Béla), mb, 95 perc
with English translation
Az első szerelmi csalódáson átesett húszéves Gida első látásra beleszeret Katinkába, a fiatal özvegyasszonyba. Együtt barangolnak Budán, csónakáznak a Dunán, megejtenék az első intim randevút Gidáéknál, de a gyanakodó mama rájuk nyit. Katinka meghívja a fiút esztergomi házába, és olyan ötfogásos vacsorával vendégeli meg, hogy Gida erejéből udvarlás helyett csak a fürdőszobáig futja…
[Fábri]
20.30
Kroko
német, 2003, r, f: Sylke Enders, o: Matthias Schellenberg, z: Robert Philipp, sz: Franziska Jünger (Kroko), Alexander Lange (Thomas), Hinnerk Schönemann (Eddie), Danilo Bauer (Rolle), Harald Schrott (Micha), hb/G, spanyol felirat, 92 perc
Kroko Berlin Wedding kerületének vagány végzet asszonya. Arcán mindig az unalom és a világmegvetés bizonyos keveréke tükröződik. Ellenfeleit hidegen elsöpri az útból, „zsebpénzét” bolti lopásokból szerzi. Egy éjszakai autótúra során Kroko jogosítvány nélkül vezet, és elüt egy biciklistát. A bíróság ítélete szerint egy olyan otthonban kell szociális munkát végeznie, ahol testi és szellemi fogyatékosok élnek. Kroko ezt sorscsapásnak tekinti. Csakhogy a „normálisak”, akik állítólag a barátai, szintén nem igazán jó fejek, és lassan úgy tűnik, mintha Kroko a „dilisek” között lelne rá valamire, ami eddig hiányzott az életéből.
[Új német filmek – Sehenswert X.]

március 3. csütörtök
19.30
Halk harcosok
(Leise Krieger), német, 2004, r, f: Alexander Dierbach, o: Yann Blumers, z: Andreas Weidinger, sz: Sebastian Ströbel (Lukas), Alexandra Maria Lara (Nora), Severin Sonntag (kisfiú), Wilhelm Manske (apa), hb/G, 28 perc
with English subtitles
Időbe telik, míg Lukas megérti, ki az a kisfiú, aki felbukkan a szobájában. Amikor végre meghallgatja, mit is akar mondani, a kisfiú magával viszi őt egy belső útra, emlékei közé. Egy mély pincében egy férfi üldögél, akit Lukas hosszú ideje próbál elfelejteni. Néha muszáj szembenézni a sötét emlékekkel, különben olyannyira elhatalmasodnak rajtunk, hogy mindent elpusztítanak. Lerombolják az ember lényegét, és azt, amit szeretünk.
A vetítés után beszélgetés a rendezővel.
[Új német filmek – Sehenswert X.]
20.30
Transzport
német, 2003, r, f, o: Silvio Helbig, z: Eike Hosenfeld, Moritz Denis, sz: Anatole Taubman (Herold), Ole Puppe (Karl), Oliver Marlo (Walt), hb/G, 30 perc
Egy metropolisz valamikor a jövőben. A földalatti útvonalhálózatot egy totalitárius transzportcég irányítja. Herold mozdonyvezető volt a vállalatnál, és szeretné visszakapni az állását. Váratlanul jelentkezik nála régi kollégája, Karl. A cég szállítmány-irányítója egy életveszélyes küldetésre osztotta be Heroldot. Meg kell próbálnia a lehetetlent: a város tiltott szektorán keresztül célba juttatni egy vonatot. Herold csak akkor kezdi sejteni, mire vállalkozott, amikor a föld alatti labirintusban egyszer csak leáll a mozdony.
A srác
német, 2003, r: Patrick Tauss, f: Alexander Steimle, o: Lars Liebold, sz: Stipe Erceg (Fabo), Bernadette Heerwagen (ápolónő), Wolfgang Packhäuser (Horst), Karen Böhne (nő a bárban), hb/G, 50 perc, videokivetítővel
with English subtitles
A 30 éves Fabo céltalanul, és mint oly gyakran, megint részegen mászkál a nagyvárosi éjszakában. Az utóbbi időben elég rosszul mennek a dolgai – a végtelen sétáktól és az alkoholtól reméli a megváltást. Gyakran abszurd helyzetekbe keveredik, általában nem önhibáján kívül. Elüti egy autó, egy verekedésben eltörik a kezét, és egy idős férfi sörétes puskával lő rá. Az ápolónőt, aki begipszeli törött karját, fanyar útszéli költészettel szeretné meghódítani. És ha ez sikerül, Fabo hamar lelép, mielőtt még fájdalmasan komolyra fordulhatna a dolog.
[Új német filmek – Sehenswert X.]

Március 4. péntek
16.30
Gyerünk Gyurka!
(Come on George!), angol, 1939, r: Anthony Kimmins, f: Anthony Kimmins, Leslie Arliss, Val Valentine, o: Ronald Neame, z: Ernest Irving, sz: George Formby (Gyurka), Patricia Kirkwood (Ann Johnson), Joss Ambler (Sir Charles Bailey), Meriel Forbes (Monica Bailey), Cyril Raymond (Jimmy Taylor), mf/E, 88 perc
Mulatságos, burleszkszerű film egy vad versenylóról és egy fiatalemberről, Gyurkáról. Lóverseny zajlik, amikor az Emberevő nevű ló tulajdonosát, Sir Charlest zsebtolvajok meglopják. A gyanú Gyurkára, a lóversenypálya fagylaltosára terelődik, aki üldözői elől egy vasúti kocsiba menekül, amelyben a fékezhetetlen és vad ló hírében álló Emberevőt szállítják. Amikor a célállomásnál kinyitják a vagont, meglepődve fedezik fel benne az alvó lovat és mellette a békésen szunyókáló Gyurkát. Jimmy, a ló trénere boldog, hogy végre akad egy ember, aki nem fél Emberevőtől. Felfogadja Gyurkát, így lesz a fagylaltosfiúból a félelmetes hírű Emberevő lovasa. Számtalan kacagtató kaland után a botcsinálta zsoké bravúrosan lovagol, és megnyeri a derbit.
18.30
Útitársak
(Mitfahrer), német, 2003, r: Nicolai Albrecht, f: Dagmar Gabler, Robert Léhr, Khyana El Bitar, o: Ngo The Chau, z: Christian Nicolaus Conrad, sz: Ulrich Matthes (Peter), Anna Brüggermann (Carolin), Michael Ojake (Hilal), Jana Thies (Katharina), Michael Wiesner (Fabian), Ivan Shvedoff (Sylvester), hb/G, 90 perc
with English subtitles
Péntek, késő délután. 35 fok árnyékban. Valahol az autópályán. Nyolc ember három autóban, úton Kölnből, Kasselból és Wetzlarból Berlin felé. Idegenek, akik egy telekocsi-központon keresztül találtak egymásra, és az út során ismerkednek össze. Többek között egy félénk nebáncsvirág, egy nyomulós fürdőruhaügynök, egy felvágós és egy visszahúzódó férfi, egy defenzív stílusban vezető fiatal nő. A szűk és forró utastérben néhány órán keresztül el kell viselniük egymást.
[Új német filmek – Sehenswert X.]
20.30
Szabad szerelem
(Was nützt die Liebe in Gedanken), német, 2003, r: Achim von Borries, f: Achim von Borries, Hendrik Handloegten, o: Jutta Pohlmann, z: Thomas Feiner, Ingo Frenzel, sz: Daniel Brühl (Paul), August Diehl (Günther), Anna Maria Mühe (Hilde), Thure Lindhardt (Hans), Jana Pallaske (Elli), hb/G, 90 perc
A 20-as évek kavargó Berlinje. Günther és Paul barátok, és megviseli őket a felnőtté válással együtt járó érzelmi káosz. Paul szerelmes lesz Günther nővérébe, Hildébe, Hilde azonban több fiút szeret egyszerre. Titokban Hansszal is találkozik – aki korábban Günther szeretője volt. Egy este mindannyian Günther szüleinek nyaralójában buliznak. Az abszinttól, a zenétől és az élet utáni mohó vágytól részegen hajnalban halálos örvény ragadja magával őket... Achim von Borries erős atmoszférájú képekkel, költőien meséli el filmjében az 1927-es „steglitzi diáktragédia” valós történetét.
[Új német filmek – Sehenswert X.]

Március 5. szombat
16.30
Vakrepülés
(Blindgänger), német családi film, 2003, r: Bernd Sahling, f: Helmut Dziuba, Bernd Sahling, o: Peter Ziesche, z: Christian Steyer, sz: Ricarda Ramünke (Marie), Dominique Horwitz (Karl úr), Maria Rother (Inga), Oleg Rabcuk (Herbert), Dennis Ritter (Daniel), Christine Hoppe (Kersten asszony), Dieter Montag (Leo bácsi), hb/G, 88 perc
Marie és Inga 13 évesek, zenélnek és tehetségesek. Minden titkukat és gondjukat – a tanárokkal, a külsejükkel, a fiúkkal és az első szerelemmel kapcsolatban – megosztják egymással. Pont olyanok, mint minden lány az ő korukban – egy különbséggel: Marie és Inga vakok, és a gyengén látók otthonában laknak. Szívesen játszanának egy zenekarban, de már első próbálkozásukat elutasítják: „nagyon tehetségesek, de nem képernyőre valók”. Ha nem, hát nem, gondolja Marie, marad minden a régiben. Míg aztán találkozik Herberttel, egy fiatal oroszországi német fiúval. Közösen alapítanak zenekart, mellyel fel akarnak lépni a városban. Ehhez azonban el kell hagyniuk az otthon falait, és ki kell lépniük az életbe.
[Új német filmek – Sehenswert X.]
18.30
És felkel a nap
(Junoszty Makszima), szovjet, 1934, r, f: Grigorij Kozincev, Leonyid Trauberg, o: Andrej Moszkvin, z: Dmitrij Sosztakovics, sz: Borisz Csirkov (Makszim), Sz. Kajukov (Gyema), A. Kulakov (Andrej), V. Kibargyina (Natasa), hb/R, 100 perc
Pétervár, 1910: a három fiatal munkás és minden csínytevésre kész jó barát – Makszim, Gyema és Andrej – kezdetben virtusból fedezi a vasárnapi iskola illegális röplapokat terjesztő tanítónőjét, Natasát, de aztán Makszim bele is szeret, és végül a lány és különböző események hatására öntudatos forradalmárrá válik. A film hatalmas közönségsikere következtében pár év múlva folytatódtak Makszim kalandjai…
[Kozincev]
20.30
Egy mukkot se!
(Muxmäuschenstill), német, 2004, r: Marcus Mittermeier, f: Jan Henrik Stahlberg, o: David Hoffmann, z: Phirefones, sz: Jan Henrik Stahlberg (Mux), Fritz Roth (Gerd), Wanda Perdelwitz (Kira), Joachim Kretzer (Björn), hb/G, 89 perc
Magyarországon forgalmazza a Mokép
„A visszaeső bűnözők szörnyen lerontják a statisztikámat” – mondja Mux. Missziója egyértelműen körülírható: az önjelölt világjobbító meg akarja tanítani embertársait a felelősségérzet és az ideálok fontosságára – ezért harcba indul a kisebb-nagyobb vétkek ellen. Reszkethetnek a bliccelők, az uszodai medencébe pisilők, a tiltott helyen parkolók és a graffitizők. Mux végre rendet tesz Berlin utcáin, s hőstetteit Gerd, az egykori munkanélküli, most Mux hűséges segítője videóra veszi.
[Új német filmek – Sehenswert X.]

Március 6. vasárnap
16.30
Vakrepülés
(Blindgänger), német családi film, 2003, r: Bernd Sahling, hb/G, 88 perc
l. 5-én
[Új német filmek – Sehenswert X.]
18.30
Örökség
magyar–francia, 1980, r: Mészáros Márta, f: Koródy Ildikó, Mészáros Márta, o: Ragályi Elemér, z: Döme Zsolt, Johann Strauss, Fényes Szabolcs, sz: Monori Lili (Szilvia), Isabelle Huppert (Irén), Jan Nowicki (Ákos), Perczel Zita (Teréz), mb, 105 perc
with English translation
1936-ban a dúsgazdag, meddő Szilvia körmönfontan „megvásárolja” a szép, intelligens, de szegény Irént, hogy Ákos, a jóképű katonatiszt férj, aki Szilviának köszönheti karrierjét, ejtse teherbe, és a születendő gyermek örökölje a hatalmas vagyont. Amikor Ákos és Irén egymásba szeretnek, Szilvia terve meghiúsulni látszik…
[Isabelle Huppert-évforduló]
20.30
Stratosphere Girl
német, 2003, r, f: M. X. Oberg, o: Michael Mieke, z: Nils Peter Molvaer, sz: Chloóe Winkel (Angela), Jon Yang (Yamamoto), Rebecca Palmer (Rachel), hb/G, francia felirat, 85 perc
Angela lelkes képregényrajzoló. Tokióba utazik, ahol azonnal lenyűgözi őt a számára teljesen idegen japán kultúra és a mangák világa. Hamar magába szívja az új hatásokat, melyek nemcsak rajzait, de egész érzékelését rabul ejtik. Egyre jobban elmosódnak a realitás és fantázia határai, s Angela maga válik saját titokzatos krimijének főhősévé.
[Új német filmek – Sehenswert X.]

március 7. hétfő
16.30
Fekete Orfeusz
(Orfeu Negro), brazil–portugál–francia–olasz, 1958, r: Marcel Camus, f: Jacques Viot, Marcel Camus (Vinitus de Moraes színművéből), o: Jean Bourgoin, z: Luiz Bonfa, Antonio Carlos Jobim, sz: Breno Mello, Marpessa Dawn, Léa Garcia, Lourdes de Oliveira, mf/F, 103 perc
Orfeusz és Eurüdiké mítosza elevenedik meg fekete szereplőkkel a Rio de Janeiro-i karnevál idején. A villamosvezető Orfeusz halálosan beleszeret a volt szeretőjének haragja elől egy hajón Rióba menekülő Eurüdikébe. Ám az elhagyott férfi a Halál Angyalának jelmezében megtalálja és megöli Eurüdikét. Ekkor, hogy visszakapja szerelmét, Orfeusz – aki csodálatosan gitározik, és a környékbeliek szerint még a napot is előcsalja játékával, ha akarja – alászáll a Pokolba, és természetfeletti praktikákkal megpróbálja feléleszteni a lányt...
18.30
Che Guevara: a motoros naplója
(Diarios de motocicleta), argentin–chilei–perui–francia–angol–német–amerikai, 2004, r: Walter Salles. f: José Rivera (Alberto Granado és Ernesto „Che” Guevara könyveiből), o: Eric Gaudier, z: Jorge Drexler, Gustavo Santaolalla, sz: Gael García Bernal (Che), Rodrigo de la Serna (Alberto), Mercedes Morán (Celia), Lucas Oros (Roberto), mf/Sp, 130 perc
Ernesto 23 éves orvostanhallgató, a 29 éves Alberto biokémikus. A romantikus kalandokat kedvelő barátok egy rozoga Norton 500-assal hagyják el Buenos Airest. Bár nyolchónapos utazásuk során a motor cserbenhagyja őket, nem adják fel - stoppolnak, és folytatják az útjukat. Az emberek révén, akikkel útközben találkoznak, más szemmel kezdik látni Latin-Amerikát, a változatos tájak is átformálják véleményüket a kontinensről. Eljutnak Machu Picchuba, ahol a hatalmas romok és az inka örökség rendkívüli jelentősége mély benyomást gyakorolnak rájuk. Amikor Peruba érkeznek, egy Amazonas-menti lepratelepre, az ott szerzett tapasztalataik megváltoztatják etikai és politikai nézeteiket…
20.30
8 nő
(8 femmes), francia, 2002, r: François Ozon, f: Marina de Van, François Ozon (Robert Thomas színdarabjából), o: Jeanne Lapoirie, z: Krishna Levy, sz: Catherine Deneuve (Gaby), Virginie Ledoyen (Suzon), Danielle Darieux (Mamy), Isabelle Huppert (Augustine), Emmanuelle Béart (Louise), Fanny Ardant (Pierrette), mf/F, 103 perc
A hószakadás elzárja a külvilágtól a Marcell-villát. És mit ad isten, pont ekkor találják holtan a ház urát. Hátából kés áll ki. Nyolc nő jöhet szóba, mint tettes, ugyanis csak ők tartózkodnak még a házban. A gyilkos keresése közben nagy leleplezéseknek, nagy hazugságoknak és nagy gyűlölségeknek leszünk szemtanúi, no és persze nyolc vibráló nőiességű színésznő önfeledt komédiázásának…
[Isabelle Huppert-évforduló]

március 8. kedd
16.30
Gilda
amerikai, 1945, r: Charles Vidor, f: Marion Parsonnet (E. A. Ellington elbeszéléséből), o: Máté Rudolf, z: Hugo Friedhofer, sz: Rita Hayworth (Gilda), Glenn Ford (Johnny Farrell), George Macready (kaszinótulajdonos), Steve Geray (Pio), mf/E, 100 perc
„A leglátványosabb női sex appeal egyeduralkodója a második világháború alatt és a rákövetkező években Rita Hayworth volt. Legnagyobb sikerét egy közepes filmben, a Gildában aratta: valami szándékos szexuális jelentőséget nyert az, ahogyan Rita lassan lehúzta híressé vált, hosszú, fekete kesztyűjét. Akkoriban minden tengeren túlra irányított amerikai katona csomagjában megtalálható volt Rita arcképe. Ezt a fényképet 1946-ban szimbolikusan még egy atombombára is felragasztották.” (G. C. Castello: Az isteni sztárok) Gilda énekesnőként lép fel férje kétes hírű dél-amerikai kaszinójában. Ide vetődik egykori rajongója, egy fiatal szerencselovag, aki dolgozni kezd a férjnek. Nem veszélytelen vállalkozás, különösen, ha még ég a régi tűz...
18.30
A kék angyal
(Der blaue Engel), német, 1930, r: Josef von Sternberg, f: Robert Liebmann, Heinrich Mann (saját regényéből), Carl Zuckmayer, Karl Vollmoeller, o: Günther Rittau, Hans Schneeberger, z: Friedrich Hollaender, sz: Emil Jannings (Prof. Immanuel Rath), Marlene Dietrich (Lola Fröhlich), Kurt Gerron (Kiepert igazgató), Rosa Valetti (a felesége), Hans Albers (Mazeppa), Reinhold Bernt (clown), hb/E és G, 110 perc
Egy pedáns, középkorú gimnáziumi tanár tragikomédiája, aki egy nap rájön, hogy diákjai egy kétes hírű kabarét látogatnak. Az ügy végére akar járni, ezért maga is ellátogat a kabaréba. Ott egy félvilági nő hálójába kerül, nevetségessé válik, elzüllik, elpusztul. A filmtörténeti jelentőségű mű ma is hatásos és érdekes. Betetőzése azoknak az eredményeknek, melyeket a német film a húszas években, a néma korszakban elért, és kiindulópontja a hangosfilm Hitler előtti rövid virágzásának. Máig titok lengi körül, hogy kerülhetett Marlene Dietrich, az ismeretlen revüszínésznő az Amerikából hazatérő sztárrendező, Josef von Sternberg filmjének főszerepébe. Lola-Lola jött, látott és győzött, és vele együtt a férfiakat romba döntő vamp szerepköre.
[Dietrich-retrospektív]
20.30
Che Guevara
(El „Che” Guevara), olasz, r: Paolo Heusch, f: Adriano Bolzoni, Piero Filipphone, o: Luciano Trassatti, z: Nico Fidenco, sz: Francisco Rabal (Che Guevara), John Ireland (Stuart), Susanna Martinkova (Simona), Jack Stewart (Prado kapitány), Howard Rose (Pepe), hb/I, 90 perc
1966 novemberében, a 38 éves Ernesto „Che” Guevara, miután döntő szerepet játszott Kubában Fidel Castro győzelmében, megkísérli megszervezni a bolíviai forradalmat. Hű embereivel gerillaharcot szervez az Andok keleti lejtőin. Kevés az embere, rosszak a helyi erőforrások, éretlen a lakosság. A film alkotói a drámai utolsó napok felelevenítésével adnak hű képet „Che” missziójáról egészen a tragikus befejezésig…
[Rabal-évforduló]

Március 9. szerda
16.30
A nagy kék országút
(La grande strada azzurra), olasz–jugoszláv–nyugatnémet, 1957, r: Gillo Pontecorvo, f: Franco Solinas, Ennio de Concini, Gillo Pontecorvo (Franco Solinas regénye nyomán), o: Mario Montuori, z: Carlo Franci, sz: Yves Montand (Squarcio), Alida Valli (Rosetta), Francisco Rabal (Salvatore), Umberto Spadaro (Gaspar), Terence Hill (Renato), Ronaldo Bonacchi, mf/I, 100 perc
A cselekmény valahol a szicíliai tengerparton, egy kis halásztelepülésen játszódik az ötvenes években. A halászok többsége szövetkezetbe akar tömörülni, hogy biztosítsa a megélhetését. Squarcio azonban nem akar lemondani arról, hogy kockázatosabb, de könnyebb úton jusson a mindennapi halászzsákmányhoz. Továbbra is dinamittal ejti a halakat, s ezzel veszélyezteti a többi halász megélhetését és természetesen a saját életét…
[Rabal-évforduló]
18.30
Tandori
magyar portréfilm, r: Papp Gábor Zsigmond, o: Kékesi Attila, sz: Tandori Dezső, Orsós László Jakab, mb, videokivetítővel, 26 perc
with English subtitles
Portré Tandori Dezső költő, műfordítóról. „Ritkán látni ilyen jól kitalált portréfilmet. Miközben Tandori gyanútlanul felolvasott épp, ők egy számlapot fényképeztek köré, és körbeforgatták, mint a másodpercmutatót. Ami eldől, nem áll, ez pedig a falra volt fölsprézve a Lánchíd közelében.” (Vörös István)
Hamvazószerda
A Budapesti Műegyetem németországi kitelepítése 1944–45
magyar dokumentumfilm, 2004, r: Papp Gábor Zsigmond, o: Tóth Zsolt, z: Darvas Ferenc, sz: Kajtár Lajos, Kerekes Szilárd, Kovács László, Madaras Jenő, Madaras Jenőné, 64 perc
with English subtitles
1944 decemberében a nyilas kormány és a német parancsnokság úgy döntött, hogy mielőtt az orosz csapatok teljesen körülzárnák Budapestet, a műegyetem felsőbb éves hallgatóit tanáraikkal együtt kitelepítik Németországba, hogy a háború után legyen, aki újjáépíti Budapestet. Sokan kerültek Breslauba, többen Drezdába jutottak, de akadt olyan csoport is, amelynek tagjai Dániában kötöttek ki. A drezdaiak 1945 januárjától órákra jártak, s amellett ismerkedtek a gyönyörű várossal. Február 13-áról 14-ére virradó éjjel ők is részesei voltak a történelem legnagyobb bombatámadásának, Drezda elhamvasztásának. A város porig bombázásának 60. évfordulójára a drezdaiak újjáépítették a Frauenkirchét, a világ legnagyobb evangélikus templomát. A film szereplői azon kevesek közé tartoznak, akik láthatták a templomot eredeti szépségében, sajnálták romjaiban, s most meghatottan állhattak az újjáépített Frauenkirche előtt.
A vetítésen a mozi vendége a rendező.
20.30
A ceremónia
(La Cérémonie), francia, 1995, r, f: Claude Chabrol (Ruth Rendell regényéből), o: Bernard Zitzermann, z: Matthieu Chabrol, sz: Sandrine Bonnaire (Sophie), Isabelle Huppert (Jeanne), Jean-Pierre Cassel (Georges), Jacqueline Bisset (Catherine), Valentin Merlet (Gilles), hb/F, 111 perc
A hallgatag, igénytelen és szorgalmas fiatal lány, Sophie személyében ideális cselédet talál a gazdag liberális polgárcsalád. A lány nehezen leplezett problémáira az írás-olvasás terén egyik családtag sem figyel fel. Egyedül az agresszív postáskisasszonyban, Jeanne-ban talál támaszra…
[Isabelle Huppert-évforduló]

március 10. csütörtök
16.30
Zsebtolvaj a feleségem
(Batticuore), olasz, 1939, r, f: Mario Camerini, f: Leo Longanesi, Mario Camerini, Ivo Perilli, Renato Castellani, sz. Luigi Almirante, Rubi D’Alma, John Lodge, Assia Noris, Maurizio D’Ancora, mf/I, 65 perc
Arlette, a bájos vidéki lány kénytelen zsebtolvajként működni Párizsban, hogy megéljen. Amikor „munkája” során megismerkedik egy nagykövettel, elhatározza, hogy a kiváló férfi segítségével jó útra tér. A nagykövet azonban, hogy a felesége hűtlenségéről meggyőződjön, éppen hogy zsebtolvajlásra kéri föl a lányt. Arlette, a feleség ártatlanságának bizonyítására elköveti a vétséget, de halálosan beleszeret a meglopott báróba, és végleg jó útra tér…
18.00
Sörgyári capriccio
(Postřižiny), cseh, 1980, r, f: Jiří Menzel, (Bohumil Hrabal regényéből), o: Jaromír Šofr, sz: Magda Vášáryová (Mariska), Jiří Schmitzer (Francin), Rudolf Hrušínský (Gruntorád), Jaromír Hanzlík (Pepin), mb, 90 perc
Mariska szőke hajzuhatagával végigkerékpározik a mozdulatlan cseh kisvároson, a sörfőzdén, és minden életre kel. Segít neki persze ebben a légnyomásos szózuhataggal megvert-megáldott Pepin bácsi…
20.00
Lear király
(Korol Lir), szovjet, 1970, r, f: Grigorij Kozincev (Shakespeare színdarabjából), o: Ionasz Gricjusz, z: Dmitrij Sosztakovics, sz: Juri Jarvet (Lear), Elza Radzinja (Goneril), Galina Volcsek (Regan), Valentyina Sendrikova (Cordelia), mb, 140 perc
Hamlet-adaptációjának világkörüli diadalútja után, változatlan stábbal fogott a Lenfilm élő klasszikusának számító rendező Shakespeare egy kései és nem kevésbé örök érvényű drámája, a Lear király megfilmesítéséhez: a siker most sem maradt el.
[Kozincev]

március 11. péntek
16.30
Rakparton
(On the Waterfront), amerikai, 1954, r: Elia Kazan, f: Budd Schulberg, o: Boris Kaufman, z: Leonard Bernstein, sz: Marlon Brando (Terry Malloy), Eva Maria Saint (Edie Doyle), Karl Malden (Barry atya), Lee J. Cobb (Johnny Friendly), Rod Steiger (Charley Malloy), mf/E, 110 perc
Kazan legsikeresebb (valóságos Oscar-esővel jutalmazott) filmje. A dokkmunkások szakszervezetébe beépült gengszterizmus áll a történet középpontjában. A jó ügy érdekében „besúgóvá” lett Terry lélektani drámája több az Amerika-ellenes Tevékenységet Vizsgáló Bizottság előtt vallomást tett Kazan gyötrő önigazolási kísérleténél. A gengszterfilm feszültségteremtő fogásait is felhasználó mű valódi tényeken alapul, és valódi New York-i helyszíneken forgatták, hitelessé mégis a Kazan-tanítványok – Malden, Steiger, Cobb és mindenekelőtt Brando – összehangolt és árnyalatokban rendkívül gazdag játéka teszi.
18.30
Ben Hur
(Ben-Hur), amerikai, 1925, r: Fred Niblo, J. J. Cohn, f: June Mathis, Bess Meredyth, Carey Wilson (Lew Wallace regényéből), o: René Guissart, Percy Hilburn, Karl Struss, Clyde De Vinna, sz: Ramon Novarro (Ben Hur), Francis X. Bushman (Messala), May McAvoy (Esther), Betty Bronson (Maria), Kathleen Key (Tirzah), magyar inzert, 120 perc
A zongoránál Kecskeméti Gábor
Ben Hur és Messala, a gyerekkori barátok felnőttként mint legyőzött és hódító találkoznak. Egy véletlen incidens miatt Ben Hurt gályarabságra küldik, vagyonát elkobozzák, anyját és nővérét bebörtönzik. A megpróbáltatásokból szerencséje és szilárd jelleme révén kikerülő férfi évek múltán gazdag rómaiként tér vissza szülőföldjére. Minden vágya, hogy bosszút álljon Messalán és megtalálja szeretteit.
20.30
Méhkas
(La colmena), spanyol, 1982, r: Mario Camus, f: José Luis Dibildos (Camilo José Cela regényéből), o: Hans Burman, z: Antón García Abril, sz: Victoria Abril (Julita), Ana Belén (Victoria), Charo López (Nati), Francisco Rabal (Ricardo), Antonio Resines (Pepe), José Sacristán (Martín), Imanol Arias (Tísico), mb, 112 perc
Társadalmi körkép a polgárháború utáni Madridból, ahol a politikai meggyőződések még elevenen élnek az emberekben, viszont lassan bele kell törődni a megváltoztathatatlanba, mert élni kell…
[Rabal-évforduló]

Március 12. szombat
16.30
A kőszívű ember fiai
magyar, 1965, r: Várkonyi Zoltán, f: Erdődy János (Jókai Mór regényéből), o: Hildebrand István, z: Farkas Ferenc, sz: Sulyok Mária (Baradlayné), Bitskey Tibor (Baradlay Ödön), Mécs Károly (Baradlay Richárd), Tordy Géza (Baradlay Jenő), Major Tamás (Baradlay Kázmér), Szemere Vera (Plankenhorst Antoinette), Béres Ilona (Alphonsine), mb, 176 perc
with English translation
A heroikus-romantikus film a három Baradlay-fiú alakjában szembeállítja a halál árán is győzedelmeskedő igazságot és tisztességet a kifizetődő gyávasággal, kiegyezéssel és karrierizmussal. A császárhű Baradlay Kázmér halála után a fiúk, apjuk végakarata ellenére az erős akaratú, forradalmár lelkületű Baradlayné biztatására 1848 ügye mellé állnak…
20.00
Bovaryné
(Madame Bovary), francia, 1991, r, f: Claude Chabrol (Gustave Flaubert regényéből), o: Jean Rabier, z: Matthieu Chabrol, sz: Isabelle Huppert (Emma), Jean-Francois Balmer (Charles), Christophe Malavoy (Rodolphe), hb/F, 140 perc
A halhatatlan regény nagy ívű feldolgozása. Bovarynénak, az ábrándjaitól megrészegült, nagyravágyó falusi szépasszonynak tragikus sorsa korhű környezetben elevenedik meg.
[Isabelle Huppert-évforduló]

március 13. vasárnap
16.30
Új Babilon
(Novij Vavilon), szovjet némafilm, 1929, r, f: Grigorij Kozincev, Leonyid Trauberg, o: Andrej Moszkvin, sz: J. Kuzmina (Luise), P. Szobolevszkij (Jean), D. Gutman (az Új Babilon áruház tulajdonosa), Sz. Geraszimov (újságíró), hb/R inzert, 80 perc
A zongoránál Kecskeméti Gábor
Párizs, 1870: a németek ellen induló katonákat tivornyába csapó nagy ünnepléssel búcsúztató polgárság később döbbenten fogadja a vereség hírét, majd a kizsákmányoltak győzelmét jelentő Kommünt. A film központi alakja egy parasztból lett katona, aki zavarodottságában a versailles-iak hadseregébe vetődve saját forradalmár szeretőjének, az Új Babilon egykori elárusítónőjének gyilkosa lesz.
[Kozincev]
18.00
Becket
angol, 1964, r: Peter Glenville, f: Edward Anhalt (Jean Anouilh színművéből), o: Geoffrey Unsworth, z: Laurence Rosenthal, sz: Richard Burton (Becket), Peter O’Toole (II. Henrik), John Gielgud (VII. Lajos), Paolo Stoppa (III. Sándor pápa), mf/E, 155 perc
A XII. századi angol uralkodó, II. Henrik és egyszerű származású szász barátja, a későbbi canterbury érsek, Becket Tamás gyűlöletté fajuló barátságát hiteles történelmi atmoszférával és pszichologizáló vénával dolgozza fel a film.
20.30
A haverom nője
(La femme de mon pote), francia, 1983, r: Bertrand Blier, f: Gérard Brach, Bertrand Blier, o: Jean Penzer, z: Jean-Jacques Cale, sz: Isabelle Huppert (Viviane), Thierry Lhermitte (Pascal), Coluche (Micky), hb/F, 99 perc
Micky és Pascal a Mont Blanc egyik festői síparadicsomában élnek. Pascalnak sportüzlete van, Micky a helyi discjockey. Pascalt imádják a nők, de új barátnője nagyon elkapja. Rajongva beszél róla Mickeynek, aki először csak legyint a dologra, de egyszer ő is megpillantja az ellenállhatatlanul érzéki Viviane-t Pascal ágyában...
[Isabelle Huppert-évforduló]

március 14. hétfő
16.30
Köszi a csokit
(Merci pour le chocolat), francia, 2000, r, f: Claude Chabrol (Charlotte Armstrong regénye nyomán), o: Renato Berta, z: Matthieu Chabrol, sz: Isabelle Huppert (Mika), Jacques Dutronc (Polonski), Anna Mouglalis (Jeanne), Rodolphe Pauly (Guillaume), Brigitte Catillon (Jeanne anyja), mf/F, 100 perc
André Polonski, virtuóz zongorista egy korábbi rövid kapcsolatuk után immár érett fejjel elveszi feleségül Mika Mullert, a Muller Csokoládégyár ügyvezető igazgatóját. Előző, Lisbeth-tel kötött házasságából született egy fiú, Guillaume. A fiú hatodik születésnapján, mikor a család épp Mikát látogatta meg Svájcban, Lisbeth autóbalesetet szenvedett. Érthetetlen módon elaludt vezetés közben. A ragyogó tehetségű diáklány, Jeanne Pollet budapesti zongoraversenyre készül, mikor tudomására jut, hogy születésekor (valószínűleg) összecserélték Guillaume Polonskival. Abban a hitben, hogy ő André Polonski lánya, az apja felkutatására indul...
[Isabelle Huppert-évforduló]
18.30
Marokkó
(Morocco), amerikai, 1930 r: Joseph von Sternberg, f: Jules Furthman (Benno Vigny regénye nyomán), o: Lee Garmes, z: Karl Hajos, sz: Marlene Dietrich (Amy Jolly), Gary Cooper (Tom Brown), Adolphe Menjou, Ullrich Haupt, hb/E, 90 perc
Amy Jolly, a búgó hangú dizőz egy marokkói kisváros idegenlégiósok által látogatott mulatójának sztárja. Két férfi ostromolja őt szerelmével: egy idősebb, dúsgazdag festő és a daliás idegenlégiós katona, Tom. Amy szívét Tom nyeri el, és a légió továbbindulásakor követi a férfit a sivatagba. Marlene Dietrich első amerikai filmje volt a Marokkó, és a frakkban, mély hangon éneklő színésznő egy csapásra meghódította a tengerentúli közönséget. Dietrich itt még nem annyira a későbbi Sternberg-filmek minden reális vonástól megfosztott „szexuál-fétisét” képviseli, hanem inkább a húszas évek emancipált nőtípusát, aki maga választja meg férfipartnerét.
[Dietrich retrospektív]
20.30
Egy falusi plébános naplója
(Le journal d’un curé de campagne), francia, 1951, r, f: Robert Bresson (Georges Bernanos regényéből), o: Léonce-Henri Burel, z: Jean-Jacques Grünewald, sz: Claude Laydu (a plébános), Armand Guilbert (a felettese), Marie-Monique Arkell (a grófnő), Jean Riveyre (a gróf), hb/F, 125 perc
„Mozgókép: képes művészet, melynek semmit sem szabad ábrázolnia.” Ez a megvalósíthatatlannak látszó paradoxon Bresson ars poeticája, melyet először itt valósított meg. A film legmeghökkentőbb rendezői eljárása, hogy általában szó szerint olvassák fel benne Bernanos regényének szövegeit, miközben a képsorokon éppen a szöveg adott része elevenedik meg. A halálos beteg fiatal plébános egy isten háta mögötti falu parókiáján önmaga rabja. Nem bízik önmagában, következésképp Istenben sem. Hitét nem tudja kisugározni a hívekre, a falusiak nem szeretik, egy falusi kislány konokul utálja. Szembenáll idősebb, atyai szigort tanúsító felettesével, a kastély urai megvetéssel viseltetnek iránta. Mindezt a külső konfliktushálót Bresson kizárólag a plébános belső drámájaként tárja elénk.

Március 15. kedd
16.30
Szergij atya
(Otyec Szergij), orosz némafilm, 1917–1918, r: Jakov Protazanov, f: Alekszandr Volkov (Lev Tolsztoj kisregényéből), o: Nyikolaj Rudakov, Fjodor Burgaszov, sz: Ivan Mozzsuhin (Szergij atya), Vlagyimir Gajdarov (I. Miklós cár), Natalja Liszenko (Makovkin özvegye), Olga Kondorova (Korotkova grófnő),hb/R inzert, 70 perc
A zongoránál Kecskeméti Gábor
A (nagy)világi múltjával, férfiúi érzelmeivel hiába hadakozó szerzetes drámai históriája Ivan Mozzsuhin fenomenális alakításában.
18.00
Föltámadott a tenger
magyar, 1953, r: Ranódy László, Nádasy László, f: Illyés Gyula, o: Hegyi Barnabás, z: Szabó Ferenc, sz: Görbe János (Petőfi Sándor), Makláry Zoltán (Bem), Básti Lajos (Kossuth Lajos), Szakáts Miklós (Görgey Artúr), Ferrari Violetta (Szendrey Júlia), Bessenyei Ferenc (Gábor Áron), Bodor Tibor (Táncsics Mihály), Darvas Iván (Vasvári Pál), Dékány László (Jókai Mór), mb, 145 perc
with English translation
1848. március 15-én kitör Pesten a forradalom. A Pilvax kávéházban azonban a márciusi ifjak között ott van a császári udvar besúgója is. Jellasics támadásának hírére özönlik a falvak népe a honvédseregbe. Hajdú Gyurka is megszökik földesurától. Petőfi ott van a felkelők táborában, és verseivel lelkesít. 1848 decemberében–1849 januárjában vesztésre áll a szabadságharc ügye. Petőfi Erdélybe megy Bem seregébe, s itt fordul a kocka. Gábor Áron utolsó percben megérkező ágyúival Bem tábornok győzelmet arat Nagyszebennél…
20.30
Ördögök
(Les possédés), francia, 1988, r: Andrzej Wajda, f: Jean-Claude Carriere, Andrzej Wajda, Agneiszka Holland (Fjodor Mihajlovics Dosztojevszkij regényéből), o: Witold Adamek, z: Zigmunt Konieczny, sz: Isabelle Huppert (Marja Satova), Jutta Lampe (Marja Lebjadkina), Bernard Blier (a kormányzó), Laurent Malet (Kirilov), Omar Sharif (Verhovenszkij professzor), Lambert Wilson (Nyikolaj Sztavrogin), mb, 114 perc,
„1870 táján fiatal fanatikusok csoportja került el egy városból Svájcba, majd hazament Oroszországba. A régi rend megdöntéséről beszélnek. Azt várják, hogy visszatérjen szervezőjük, Pjotr, és vele együtt Nyikolaj Sztavrogin, akit a csoport irányítójának tekintenek. Valóságos új messiás. Oroszországban a kedélyek nyugtalanok, mindenki attól tart, hogy kegyetlen forradalom következik. A szabadelvűek félnek, a csoport erejét és valódi szándékait azonban senki sem ismeri. Satov, a nyomdász úgy határozott, hogy kilép a csoportból, most nem minden félelem nélkül várja, hogyan fogadja döntését a hazatérő Pjotr, Sztavrogin…” E sorokkal indul a világhírű lengyel rendező, Andrzej Wajda Ördögök című filmje, Dosztojevszkij regényének adaptációja.
[Isabelle Huppert-évforduló]

március 16. szerda
16.30
Délután ötkor Madridban
(A las cinco de la tarde), spanyol, 1960, r: Juan Antonio Bardem, f: Alfonso Sastre, Juan Antonio Bardem, o: Alfredo Fraile, z: Cristóbal Halffter, sz: Francisco Rabal (Juan Reyes), Germán Cobos (José Álvarez), Enrique A. Diosdado (Marcos), Nuria Espert (Gabriela), Julia Gutiérrez Caba (María), mb, 110 perc
A komoly elismertség és népszerűség kapujában álló fiatal torreádor a madridi arénában való fellépésére készül. Egy flamencobárban letámadja egykori bálványa, a sérülése után már csak részegen vegetáló Juan Reyes. „Rád is ez a sors vár!” – visszhangzik a fiú fejében az emberi roncs jóslata. És a viadalt megelőző természetes félelem mellett rettenetes kétség keríti hatalmába: vajon helyes úton jár? Impresszáriójának rosszallása ellenére felkeresi a vágóhídon dolgozó egykori barátait és régi szerelmét…
[Rabal-évforduló]
18.30
Zongoratanárnő
(La pianiste), osztrák–francia, 2001, r, f: Michael Haneke (Elfriede Jelinek regénye nyomán), o: Christian Berger, z: Brahms, Shubert, Schuman, Bach, sz: Isabelle Huppert (Erika Kohut), Benoît Magimel (Walter), Annie Girardot (az anya), Anna Sigalevitch (Anna), Susanne Lothar, Udo Samel, mf/F, 130 perc
Erika Kohut negyvenes bécsi zongoratanárnő. Tanítványaival szigorú, távolságtartó és kiismerhetetlen. Káprázatos tudás és kíméletlen tanárkodás jellemzi. Édesanyjával lakik együtt egy pici lakásban. Hol gyűlölik, hol dédelgetik egymást, teljesen ránehezednek egymás életére. Walter Klemmer, egy fiatal tanítványa egyszer csak udvarolni kezd a tanárnőnek. A nő elfojtott szexuális vágyainak teljes nyomorúságával ront a fiúra, saját erotikus mániáit akarja rákényszeríteni. Walter nem érti, szenved tőle, elmenekül, majd visszajön…
[Isabelle Huppert-évforduló]
20.30
Bűnök
(Forbrydelser), dán, 2004, r: Anette K. Olesen, f: Kim Fupz Aakeson, Anette K. Olesen, o: Boje Lomholdt, z: Jeppe Kaas, sz: Ann Eleonora Jorgensen (Anna), Petrine Agger, Jens Albinus, Trine Dyrholm (Kate), mf/dán hang, 101 perc
Anna, aki lelkipásztorként dolgozik egy női börtönben, felfigyel az egyik újonnan jött elítéltre, a csodatevő Kate-re. Ez a hallgatag, visszahúzódó nő nemcsak drogosokat képes visszahozni a túladagolás utáni állapotból, hanem megérzi a meddőnek hitt Anna váratlan terhességét is. Mivel azonban a gyerek nagy valószínűséggel Dawn-kóros lenne, Anna és párja szörnyű választás elé kerül. Közben Kate számára, akinek rettenetes titkát csak Anna ismeri, egyre többet jelent az egyik börtönőr vonzalma. A két nő párhuzamosan bontakozó sorsa feszült drámává sűrűsödik, mely új megvilágításba helyez egy sor erkölcsi kérdést…
A Budapest Film premier előtti bemutatója!

március 17. csütörtök
16.30
Vigyázz bobby, jön a kanyar!
(Spare a Copper), angol, 1940, r: John Paddy Carstairs, f: Basil Dearden, Roger MacDougall, Austin Melford, o: Bryan Langley, z: Louis Levy, sz: George Formby (George), Dorothy Hyson (Jane), George Merritt (Brewster), John Warwick (Shaw), mf/E, 75 perc
A Gyerünk Gyurka! testvérfilmje egy bátor rendőr mulatságos kalandjairól a második világháború idején. Hercules nevű hadihajóját a hajógyár július 10-én készül vízre bocsátani. Noha a gyárban korábban szabotázsakció nem volt, a hajó védelmére külön őrséget rendelnek el. Az utcán motoros rendőrök vigyáznak a biztonságra. Itt védi a rendet közlekedési rendőrként George, alias Gyurka is, aki azonban ambíciói szerint motoros rendőr szeretne lenni. Jelentkezik is a motorosvizsgára. Közben gyanútlanul belekeveredik a náci szabotőrök bandájába. Üldözi a rendőrség, nyomában a szabotőrök, ám ő sikeresen kimászik a slamasztikából, és az utolsó pillanatban meghiúsítja a Hercules felrobbantását. A rengeteg viszontagság és humoros helyzet után hősünket előléptetik, és szerelmi élete is megnyugtatóan alakul.
18.30
Rémület a színpadon
(Stage Fright) angol, 1949, r: Alfred Hitchcock, f: Whitfield Cook (Selwyn Jepson regényéből), o: Wilkie Cooper, z: Leighton Lucas, sz: Marlene Dietrich (Charlotte), Michael Wilding (Smith), Richard Todd (Jonathan), mf/E, 110 perc
Charlotte, az ünnepelt revüsztár véres ruhában és feldúltan állít be táncos kollégája, Jonathan legénylakására, és közli vele, hogy megölte a férjét. Jonathan – akit korábban gyengéd szálak fűztek Charlotte-hoz – megígéri neki, hogy segít eltüntetni a nyomokat…
[Dietrich retrospektív]
20.30
A burmai hárfa
(Biruma no tategoto), japán, 1956, r: Ichikawa Kon, f: Wada Natto (Takeyama Michio regényéből), o: Yokoyama Minoru, z: Ifukube Akira, sz: Mikuni Rentaro (szakaszvezető), Yasui Shoji (Mizushima), Hamamura Jun (Ito), Naito Taketoshi (Kobayashi), hb/J, 115 perc
„A burmai fronton is vereséget szenvedő japánok egy csoportja 1945 nyarán megpróbál a hegyeken át eljutni Thaiföldre. Felderítőjük egy közlegény, Mizushima, aki burmainak öltözve, burmai hárfán játszva jelzi a többieknek, ha tiszta a levegő... A burmai hárfa új hangot ütött meg a japán antimilitarista filmek sorában. Hiszen itt nem annyira pacifizmusról van szó, még csak nem is a japán hősiesség és elszántság megtagadásáról egy értelmetlen helyzetben, hanem egy emberről, aki a néző szeme láttára válik harcosból békét hirdető szerzetessé, hárfája pedig katonai jelzőkészülékből vigaszt nyújtó hangszerré...” (Berkes Ildikó – Nemes Károly: A japán film világa)

Március 18. péntek
16.30
Róma nyílt város
(Roma cittá aperta), olasz, 1945, r: Roberto Rossellini, f: Sergio Amidei, Federico Fellini, Roberto Rossellini, o: Ubaldo Arata, z: Renzo Rossellini, sz: Anna Magnani (Pina), Aldo Fabrizi (don Pietro Pellegrini), Marcello Pagliero (Luigi Ferrari), Maria Michi (Marina), mf/I, 100 perc
„Ez az alkotás tekinthető a neorealizmus kezdetének. Mint az ellenállásnak szentelt film, szabályos népi frontot ábrázol: a mérnök, pap, munkás, még a gyerekek is a németek ellen harcolnak. Ha akad is köztük áruló, az csak a félrevezetés és a morfium áldozata. A küzdelem valamennyit pozitív hőssé változtatja, szemben a németekkel, akik üldözik, megkínozzák és kivégzik az olaszokat. Mindennek csak szinte híradószerű megvalósításban volt értelme, mert így lehetett kollektív érzelmekre alapozni a kollektív akciót.” (Nemes Károly) Ez „az ellenállás himnuszaként” emlegetett film, melynek forgatókönyvét Oscar-díjra jelölték, nemzetközi sikerével egy csapásra ismertté tette Rossellini nevét, aki művét pénz és engedély nélkül forgatta a csak nemrég felszabadult olasz fővárosban, és a lélegzetelállító izgalom pillanatait derűs humorral fűszerezte. Ez a film „nemcsak a neorealizmus születését jelezte, hanem egy nagy színésznőjét is, aki izzó igazsággal, páratlan intenzitással volt képes kifejezni egy egyszerű római asszony szenvedését és indulatait” – írja Anna Magnaniról G. C. Castello (Az isteni sztárok).
18.30
A pap vége
(Fararuv konec), csehszlovák, 1968, r: Evald Schorm, f: Josef Skvorecky, Evald Schorm, o: Jaromir Sofr, z: Jan Klusak, sz: Vlastimil Brodsky (Albert, a sekrestyés), Jana Brejchova (Majka), Jan Libicek (tanító), Josefa Pechlatova (nagymama), mb, 102 perc
A véletlen különös játéka folytán papnak nézett, kétbalkezes sekrestyést, Albertet meghívják egy hegyi falucskába, ahol nagy szenzációt kelt az új lelkész megjelenése. Bár kiválóan megállja helyét, nem sokáig élvezheti a jólétet és a köztiszteletet: a pozícióját féltő helybéli tanító ármánykodása miatt szépen indult papi karrierje tragikus véget ér… A Prágai tavasz jeles képviselőjeként ismert rendező szatirikus vígjátéka az emberi esendőséggel szembesíti nézőjét, ahogy a távolról sem szentéletű, számító falusiakhoz képest a csaló Albert botcsinálta mártírrá magasztosul.
20.30
Vörös selyem
(Satin Rouge), tunéziai–francia, 2002, r, f: Raja Amari, o: Diane Baratier, z: Nawfel El Manaa, sz: Hiam Abbass (Lilia), Hend El Fahem (Salma), Maher Kamoun (Chokri), Monia Hichri (Folla), Faouzia Fadr (Lilia szomszédja), Nadra Lamloum (Hela), hb/arab nyelv, F, 100 perc
with English subtitles
A Tunéziában játszódó történetben a középkorú Lilia férje halála után nem tudja, mit kezdjen magával. Lánya már saját életét éli, s egy nap Liliában felmerül a gyanú, hogy Salma egy idősebb férfivel randevúzik. Gyanúja beigazolódik, és kiderül, hogy a férfi hastáncosokkal lép fel egy éjszakai klubban. Lilia elhatározza, hogy leleplezi a férfit és a lányát, ezért este elmegy a klubba. A lányok könnyed ruhája, a buja légkör először zavarba hozza, de lassan magával ragadja a tánc, az érzékek szabad világa…
[best of villanófény]

március 19. szombat
16.30
Ben Hur
(Ben-Hur: A Tale of the Christ), amerikai, 1959, r: William Wyler, f: Karl Tunberg (Lew Wallace regényéből), o: Robert L. Surtees, z: Rózsa Miklós, sz: Charlton Heston (Ben Hur), Jack Hawkins (Quintus Arrius), Stephen Boyd (Messala), Haya Harareet (Esther), Hugh Griffith (Ilderim sejk), Martha Scott (Miriam), mb, 210 perc
Ben Hur, a gazdag zsidó herceg és kereskedő szívélyesen üdvözli Messalát, a Júdeába kormányzóhelyettesként visszatérő egykori barátot. Hamarosan kiderül azonban, hogy eltérő politikai nézeteik élesen szembeállítják őket. Egy szerencsétlen incidens következményeként Messala – habár meg van győződve Ben Hur ártatlanságáról – a zsidó herceget gályarabságra küldi, anyját és nővérét pedig börtönbe vetteti. Ben Hur megesküszik, hogy visszatér és bosszút áll.
20.00
Hamlet
(Gamlet), szovjet, 1964, r, f: Grigorij Kozincev (Shakespeare színdarabjából), o: Ionasz Gricjusz, z: Dmitrij Sosztakovics, sz: Innokentij Szmoktunovszkij (Hamlet), M. Nazvanov (Claudius), J. Tolubejev (Polonius), A. Vertyinszkaja (Ophelia), E. Radzin (Gertrúd), mb, 160 perc
Kozincev legismertebb és legsikeresebb Shakespeare-adaptációja egy nemzedék kultfilmje lett, és annak idején Magyarországon is meghódította a kritikusokat és a közönséget. Itt az alkalom a régi emlékek felidézésére…
[Kozincev]

március 20. vasárnap
16.30
A hét szamuráj
(Shichinin no samurai), japán, 1954, r: Kuroszava Akira, f: Hasimoto Shinobu, Oguni Hideo, Kuroszava Akira, o: Nakai Asakazu, z: Hayasaka Fumio, sz: Shimura Takashi (Kanbei), Mifune Toshiro (Kikuchijo), Kimura Ko (Katsuchiro), Tsushima Keiko (Shino), mf/J, 160 perc
Egy ismétlődő rablótámadásoknak kitett falu gazdátlan szamurájokat (roninokat) fogad fel, hogy azok, mint a harc művészei, megvédjék a termésüket. Ez végül nem kis áldozat árán és a falusiak részvételével sikerül is. A rendkívül mozgalmas csatajelenetekben megjelenített harc ellenére sem egyszerű kosztümös kalandfilmet látunk, hiszen Kuroszava itt is az embereket, az emberi kapcsolatokat helyezte a középpontba: a parasztoknak mindenekelőtt magukat, vagyis számító önzésüket, gyanakvásukat kell legyőzniük. Ez a nagy kritikai és közönségsikert aratott, filozofikus mélységű szamurájfilm szolgált egy hasonlóképpen közkedvelt amerikai western, A hét mesterlövész alapjául.
[Kuroszava-évforduló]
19.00
Az utolsó éjszaka
magyar némafilm, 1917, r: Janovics Jenő, f: Sas Ede, o: Fekete László, sz: Nagy Adorján (Karl), Berky Lili (Gitta), Lengyel Vilmos (a fiuk), Fekete Mihály (Vandoris), Szakács Andor (Szergej Szergejevics), hb/G, 65 perc
with English translation
A zongoránál Kecskeméti Gábor

Gitta ugyan sikerrel lép fel egy kabaréban, mégis boldogtalan, mert távol van a családjától. Új élettársa először ékszereit, később Gittát is eladja. A háború kirobbanásakor visszatér hazájába, de családját nem találja. Férje halott, fiának nyoma veszett. Fővárosi színházhoz szerződik, ahol minden este lelkesen megtapsolja egy titkos imádója…
20.30
Vörös selyem
(Satin Rouge), tunéziai–francia, 2002, r: Raja Amari, hb/arab nyelv, F, 100 perc
with English subtitles
l. 18-án
[best of villanófény]

március 21. hétfő
16.30
A bűn angyalai
(Les anges du péché), francia, 1943, r: Robert Bresson, f: Jean Giraudoux, Robert Bresson, o: Philippe Agostini, z: Jean-Jacques Grünewald, sz: Renée Faure (Anne-Marie), Jany Holt (Thérése), Andrée Clément (Elisabeth), Geneviéve Morel (Berthe), Christiane Barry (Blaise), mf/F, 95 perc
Anne-Marie, a helyét nem találó, elkényeztetett úrilány bevonul a dominikánus apácazárdába, hogy hasznossá tegye magát, és segítse azokat a kallódó lelkeket, akiket a zárda fölkarol. A zárda befogadja az eltévelyedett, bűnbe esett jómódú polgárlányokat, s segíti őket visszatérni az erkölcsös életbe. Anne-Marie a börtönben megismeri Thérese-t, és megtudja a szerelmi gyilkosságba keveredett lány súlyos titkát. Anne-Marie küzdelmek árán eléri, hogy a zárda befogadja Thérese-t, mit sem tudva annak múltjáról. Anne-Marie megszállottan próbálja jó útra téríteni bukott barátnőjét, ami végül is a saját halála árán sikerül…
18.00
Datolya
(Khorma: „La Betise”), francia–belga–tunéziai, 2002, r: Jilani Saadi, sz: Med Graiaa, Ramzi Brari, Hassen Khalsi, Dalila Meftahi, mf/arab hang, 82 perc
Az észak-tunéziai Bizerte városkában éli a félnótások derűsen egyhangú életét a Khormának, Datolyának csúfolt egykori utcagyerek, míg atyai pártfogója és munkaadója, a vén kikiáltó Bou Khaleb eszét nem veszti. Felelősségteljes munkakörét megörökölve Datolya hamarosan Billalénak, Mohamed próféta első müezzinjének képzeli magát, és a filléres adományokból élők érdekében – szociális messiásként – felveri szolgáltatásai árát. Ezzel ugrásszerűen megnő hívei és ellenségei száma…” Egy ember felemelkedéséről és bukásáról nézünk végig egy történetet úgy, hogy váratlanul kilépünk a zárt iszlám kultúrából, és a lehető legegyetemesebb módon, a pontosan kezelt érzelmek mentén lesz módunk megérteni a filmet” – írta Orsós László Jakab erről „a mi szemünknek kissé esetlen, és legfőképpen nagyon különösen ritmizált, valóban egzotikus” filmről, melyet joggal neveztek „arab passiónak”. Igazi csemege.
19.30
Rőtszakállú
(Akahige), japán, 1965, r: Kuroszava Akira, f: Kikushima Ryuzo, Oguni Hideo, Ide Masato, Kuroszava Akira, o: Nakao Asakazu, Saito Takao, z: Sato Masaru, sz: Mifune Toshiro (Rőtszakállú), Kayama Yuzo (Yasumoto), Niki Terumi (Otoyo), Yamazaki Tsutomu (Sahachi), mf/japán hang, 170 perc
A külföldön tanult és elit kórházba vágyó fiatal orvos, Yasumoto végül egy közkórházban köt ki gyakornokként a Rőtszakállúnak nevezett főorvos mellett, aki megmenti az életét. Miközben kettejük kezdetben ellenséges viszonya egyre barátibbá válik, Yasumoto nemcsak a mesterségét ismeri meg, hanem az életet is. S ez a nyomorúsággal, erőszakkal, gonoszsággal s halállal terhes élet nem egyszer szélsőséges történéseken keresztül tárul fel előtte. Kuroszava talán egyetlen hősét sem rajzolta meg annyi szeretettel, mint e filozofikus kosztümös filmjének címszereplőjét: Rőtszakállú, akit A részeg angyal egykori lázadó tüdőbeteg gengsztere alakít, magatartásával példát mutat a 18. század óta nem sokat javult világunk kívánatos megváltoztatásában.
[Kuroszava-évforduló]

március 22. kedd
16.30
A testőr
(Yojimbo), japán, 1961, r: Kuroszava Akira, f: Kikushima Ryuzo, Kuroszava Akira, o: Miyagawa Kazuo, z: Sato Masaru, sz: Mifune Toshiro (Sanjuro), Fujiwara Kamatari (a selyemkereskedő), Shimura Takashi (a szakékereskedő), Kawazu Seizaburo, mf/J, 110 perc
A 17. században egy gazdátlan szamuráj elvetődik egy településre, amelynek lakóit állandó rettegésben tartja a selyemkereskedő és a szakékereskedő zsoldosainak háborúsága. Sanjuro, aki hol az egyik, hol a másik fél mellé áll, valójában igyekszik kívül maradni a harcon. Mivel ez nem sikerülhet, kénytelen ravaszul mindkét tábor ellen harcba szállva biztosítani a lakóknak a békét. Kuroszava a kalandfilmekre, sőt a westernre emlékeztetően fordulatos cselekményben és mozgalmas csataképekben jeleníti meg „békeharcos” mondandóját. Nem csoda, hogy ez lett a legnagyobb kasszasikere.
[Kuroszava-évforduló]
18.30
Egyedül
(Odna), szovjet, 1931, r, f: Grigorij Kozincev, Leonyid Trauberg, o: Andrej Moszkvin, z: Dmitrij Sosztakovics, sz: Jelena Kuzmina, Pjotr Szobolevszkij, Szergej Geraszimov, Marija Babanova, hb/R, 80 perc
Jelena, a frissen végzett tanítónő menyasszony, ezért is reménykedik, hogy városi állást kap, de végül az Altáj egyik kis falujába kerül, ahol csak birkákat látni – melyeket egyébként többre is tartanak ott az embereknél. Jelena egyre inkább szembekerül a falusiakat, köztük az elnököt is rettegésben tartó béggel, aki nemcsak kivezényli dolgozni az iskolásokat, hanem a nyáj eladásával éhínségre ítéli az egész lakosságot. Ahogy a fiatal nő lázadása fokozatosan magával ragadja őket, úgy kapnak a harcban egyéni arcot ezek a nyomorúságukban kiszolgáltatott emberek. Ezzel a ritkán látható korai osztályharcos hangosfilmjével – „a szovjet film első reflexiója a totalitárius hatalomra” (J. Sztyisova) – emlékezünk a ma száz éve született Grigorij Kozincevre.
[Kozincev]
20.00
Az apáca
(La religieuse), francia, 1967, r: Jacques Rivette, f: Jacques Rivette, Jean Gruault (Denis Diderot regénye alapján), o: Alain Levent, z: Jean-Claude Eloy, sz: Anna Karina (Suzanne), Liselotte Pulver (De Chelles főnökasszony), Micheline Presle (De Moni főnökasszony), Francine Bergé (Catherine nővér), mf/F, 140 perc
A nagy feltűnést keltett film ugyanolyan ádáz dühöt, egyházi tiltakozást és állami tiltást váltott ki, mint annak idején az alapmű, az 1798-ban megjelent regény. A pszichológiai tanulmányfilm nem támadja a vallásos hitet, ám a tiszta, nemes lelkű lány tragédiájával az egyház megcsontosodott intézményeit vádolja. Suzanne-t akarata ellenére kolostorba zárják, ahol a zárda nővéreinek szadizmusával és szexuális erőszakoskodásaival szemben kell védekeznie. Végül sikerül kimenekülnie e nyomorúságos világból, de nincs megváltás a számára: bordélyházban végzi, ahonnan csak az öngyilkosság a kiút...
[Rabal-évforduló]

Március 23. szerda
16.30
Véres trón
(Kumonosu-jo), japán, 1957, r: Kuroszava Akira, f: Hashimoto Shinobu, Kikushima Ryuzo, Oguni Hideo, Kuroszava Akira (William Shakespeare darabjából), o: Nakai, Asakazu z: Sato Masaru, sz: Mifune Toshiro (Washizu), Yamada Isuzu (Ashaji, a felesége), Chiaki Minoru (Miki), Shimura Takashi, mf/J, 110 perc
Kuroszava a középkori Japánba helyezte át, de híven követte a Macbeth cselekményét, s formailag bravúros filmet alkotott. A hatalomvágy, a gátlástalanság és a félelem diktálta cselekvések a misztikus horror egységes folyamatává szerveződnek, festői eszközökkel érzékeltetve „azt a filozófiai dilemmát, miszerint az önmegvalósításhoz ambíció szükséges, az pedig gonoszsághoz vihet, és szembefordíthatja az embert embertársaival” (Berkes Ildikó). „Ti féltek a saját vágyaitoktól” – mondja a film elején a szellemalak Washizu tábornoknak, aki miután felesége rábeszélésére meggyilkolta hűbérurát, hogy helyébe lépjen, kénytelen szembenézni szabadjára engedett vágyai végzetes következményeivel…
[Kuroszava-évforduló]
18.30
Meglepetés kísérőfilm
A vihar kapujában
(Rashomon), japán, 1950, r: Kuroszava Akira, f: Shinobu Hashimoto, Kuroszava Akira (Akutagawa Ryunosuke elbeszéléseiből), o: Miyagawa Kazuo, z: Hayasaka Fumio, sz: Mifune Toshiro (Tajomaru), Mori Masayuki (a férj), Machiko Kyo (a feleség), Shimura Takashi (a favágó), mf/J, 83 perc
Ez a velencei fesztiválon nagydíjjal kitüntetett, rendkívül szép és mozgalmas (420 vágást tartalmazó!) film hozta meg a világhírt Kurosawának, és keltette fel a nyugati közönség érdeklődését a japán film iránt. A XII. századi polgárháborúk sújtotta Kiotóban vagyunk. A címadó romos kapu alatt várja az eső elálltát egy buddhista pap, egy közember és egy szamurájgyilkosság tanújaként kihallgatott favágó. A szamuráj halálának s felesége megerőszakolásának esetét különbözőképpen adja elő a gyanúsított bandita, Tajomaru és a többi résztvevő. Mégsem az igazság viszonylagosságáról van itt szó, hanem az emberek viszonyáról saját hazugságaikhoz. „A különböző értelmezések mögött az a félelem bújik meg, hogy az események másnak mutatják az elbeszélőt, mint amilyennek látni szeretné magát, hogy megsemmisítik dicsekvése alapját.” (Berkes Ildikó)
[Kuroszava-évforduló]
20.30
Álmok
(Kuroszava Akira's Dreams), amerikai, 1990, r, f: Kuroszava Akira, o: Saito Takao, Ueda Masaharu, z: Ikebe Shinichiro, sz: Terao Akira („Én”), Martin Scorsese (Van Gogh), Ryu Chisu (öregember), Harada Mieko (Hótündér), mf/J, 120 perc
Kuroszava az élet konfliktusait idézi meg, többnyire szimbolikusan a nyolc lazán összefüggő epizódban, s bemutatja, miként teszi tönkre az ember a környezetét és benne önmagát. A gyerekkor szorongása, az ifjúkor küzdelmei és a háború jóvátehetetlen szörnyűségei után és egy szebb világ ígérete előtt felidéződik az atomkor és az elpusztított emberiség rémképe. Sajátos lelkiismeretvizsgálat és figyelmeztetés ez a filmművészet minden lehetőségét kihasználó, rendhagyó alkotás, amelyet a tragikus vétség, a megbánás és annak egyre keserűbb felismerése hat át, hogy nem tudjuk kiszámítani tetteink következményeit...
[Kuroszava-évforduló]

Március 24. csütörtök
16.30
Szerelem a megfelelő idegennel
(Love with the Proper Stranger), amerikai, 1963, r: Robert Mulligan, f: Arnold Schulman, o: Milton Krasner, z: Elmer Bernstein, sz: Natalie Wood (Angie Rossini), Steve McQueen (Rocky), Tom Bosley (Colombo), mb, 102 perc
A rendezőnek már nagyon megy a szekere, mikor ezt a filmet készíti. 1957-ben került a Paramounthoz, ahol a legtöbb filmjét Alan J. Pakulával (a Szerelem a megfelelő idegennel producere) együttműködve forgatja. A Megölni egy csúfolódó rigót (1962) című filmjéért Oscar-jelölést is kapott. A két főszereplő szintén befutott sztár. A történet egy tökéletesen kivitelezett, vígjátéki elemekkel is átszőtt, hangulatos love story olasz–amerikai környezetben. Angie Rossini azzal keresi fel az alkalmi zenélésekből élő Rockyt, hogy terhes lett tőle, és most egy orvos címét kéri. Rocky alig ismeri fel a lányt, de kis kelletlenkedés után megígéri: szerez egy orvost... Nemcsak a bonyodalmak kezdődnek itt, de nem kell sokat várnunk az első fordulatra sem.
[McQueen-évforduló]
18.30
Húszezer mérföld a tenger alatt
(20.000 Leagues Under the Sea), amerikai, 1916, r, f: Stuart Paton (Jules Verne regényeiből), o: Eugene Gaudio, J. Ernest Williamson, sz: Alan Holubar (Nemo kapitány), Leviticus Jones (Neb), Dan Hamlon (Aronnax prof.), William Welsh (Charles Denver), Matt Moore (Bond hadnagy), hb/angol inzert, 105 perc
A zongoránál Kecskeméti Gábor
Nemo kapitány bosszúküldetését követhetjük nyomon fantasztikus-futurisztikus tengeralattjáróján. A regény 1916-os változata nagyban épít az akkoriban már fejlett víz alatti filmezésre, köszönhetően a legendás Williamson-testvérek munkájának. A történet a címadó regény és az ugyancsak Verne-mű, a Titokzatos sziget elemeit kombinálja. A film vége felé azt is megtudhatjuk a hatalommániás Nemo kapitánytól, mi vezette odáig, hogy meggyűlölte az egész emberi fajt.
[Jules Verne-évforduló]
20.30
Nagyhét
(Wielki Tydzien), lengyel, 1995, r, f: Andrej Wajda (Jerzy Andrzejewski novellája nyomán), o: Wit Dabal, z: G.F. Narholz, F. Ullmann, S. Burston, O. Siebien, R. Baumgartner, J. Clero, V. Borek , sz: Beata Fudalej (Irena Lilien), Wojciech Malajkat (Jan Malecki), Wojciech Pszoniak (Zamojski), Magdalena Warzecha (Anna Malecka), Jakub Przebindowski (Julek Malecki), Cezary Pazura (Piotrowski), hb/lengyel, 93 perc
A film 1943-ban, a húsvét előtti héten játszódik. Egy fiatal zsidó nőnek, Irenának sikerül megszöknie a varsói gettóból. A városban egykori szerelménél Jannál és annak feleségénél keres menedéket. A pár elbujtatja Irenát, de ezzel a tettükkel saját életüket is veszélyeztetik. A szomszédok hamarosan felfigyelnek az idegen lányra, fel akarják jelenteni, a helyzet egyre veszélyesebbé válik. Végül Irenának nem marad más választása, visszatér a gettóba.

március 25. péntek
16.30
Sándor Mátyás
(Mathias Sandor), francia, 1963, r: Georges Lampin, f: Gerard Carlier, Georges Lampin, Charles Spaak (Verne Gyula regényéből), o: Cecilio Paniagua, z: Joe Hajos, sz: Louis Jourdan (Sándor Mátyás), Francisco Rabal (Rotenborg), Bernard Blier (Torenthal), Serena Vergano (Elizabeth), mf/F, 105 perc
A dúsgazdag erdélyi főúrat, Sándor Mátyás grófot annyira elkeseríti a hazájában uralkodó zsarnokság, hogy maga áll a zendülők élére. Szép terve azonban meghiúsul: leánya beleszeret a kormányzóba, bankára elárulja, a lázadást leleplezik. De a gróf és egyik híve megszökik a fogságból…
[Jules Verne-évforduló, Rabal-évforduló]
18.30
Halálos ölelés
(Martin Roumagnac), francia, 1946, r: Georges Lacombe, f: Pierre Véry (Pierre Wolf regénye nyomán), o: Roger Hubert, z: Giovanni Fusco, Marcel Mirouze, sz: Marlene Dietrich (Blanche), Jean Gabin (Martin), Marcel Péres, Jean d’Yd (nagybácsi), mf/F, 95 perc
A második világháború után sorra visszatérnek Amerikából az emigrációba kényszerült nagy francia művészek. Dietrich és Gabin, ruhájukon a Becsületrend keresztjével, együtt ünnepel Párizs népével. Életükben először (és utoljára) közös filmet forgatnak, jóllehet a legendás szerelemnek vége, Gabin már hallani sem akar erről a tündökletes, karcsú és sápadt démonról. Közös filmjük egy elkésett lírai realista alkotás, szenvedélyes szerelmi dráma a jobb sorsra érdemes munkásról és kedveséről, a jó házból való úrilányról. A történet jelentősége elhalványul a filmtörténeti pillanat árnyékában: megismételhetetlenül, örökre egyszeri alkalommal, együtt játszik a filmművészet két halhatatlan nagysága, játékukban hordozva életük összes titkát.
[Dietrich retrospektív]
20.00
Máté evangéliuma
(Il vangelo secondo Matteo), olasz, 1964, r: Pier Paolo Pasolini, sz: Enrique Irazoqui (Krisztus), Margherita Caruso (a fiatal Mária), Susanna Pasolini (az idős Mária), hb/I, 140 perc
Jézus élete Máté evangéliuma alapján, Pasolini kamerájával... „Az Evangélium feldolgozása során természetesen teljes mértékben hű akartam maradni Mátéhoz, mert így láttam helyesnek, elsősorban esztétikai, de történelmi okok miatt is... Később, a film forgatásakor mégis megpróbáltam erőszakot tenni az anyagon, hogy az aktualitásokhoz közelítsem...” (Pasolini)

Március 26. szombat
16.30
Ida regénye
magyar, 1934, r: Székely István, f: Stella Adorján, Mihály István (Gárdonyi Géza regényéből), o: Eiben István, z: Fényes Szabolcs, sz: Rajnay Gábor (Ó Péter), Ágay Irén (Ó Ida), Jávor Pál (Balogh János), Gombaszögi Ella (Julis), Gózon Gyula (Bogár úr), Paál Erzsi (Ella), Berky Lili (főnökasszony), Pethes Sándor (Dr. Csorba), Ladomerszky Margit (nővér), Mály Gerő (tejesember), Makláry Zoltán (sofőr), mb, 80 perc
with English translation
Ó Ida növendéket eltanácsolják a zárdából, mert egyik társnője helyett magára vállalta, hogy ő írt egy szerelmes levelet. Haza kell mennie Egerbe, ahol édesapja épp egy színtársulatot lát vendégül. A lányt megdöbbenti a féktelen mulatozás. Apja szeretné férjhez adni anya nélkül maradt gyermekét. Ezért újsághirdetést ad fel, amelyre Balogh János jelentkezik. A fiatalember családi gondjait, húga sorsát szeretné elrendezni Ida szép hozománya révén. Összeházasodnak, Pestre költöznek, ahol a névházasságot csakhamar kölcsönös szerelem teszi valódivá.
18.00
A Názáreti Jézus
(Jesus of Nazareth), olasz–angol, 1977, r: Franco Zeffirelli, f: Anthony Burgess, Suso Cecchi D’Amico, Franco Zeffirelli, o: Armando Nannuzzi, David Watkin, z: Maurice Jarre, sz: Robert Powell (Jézus), Anne Bancroft (Magdolna), Olivia Hussey (Mária), Laurence Olivier (Nikodémus), James Farentin (Póter), Claudia Cardinale (asszony), mb, 140 perc (I. és II. rész)
Zeffirelli monumentális filmfreskója Jézus életét eleveníti fel a filmművészet legnemesebb eszközeivel. Az alkotás lenyűgöző hatásával, történeti és vallástörténeti hűségével egyaránt magával ragadja a nézőket. Sokak szerint Jézus életének, a bibliai történetnek legszebb feldolgozása, melyben világhírű művészek és sztárok nyújtanak feledhetetlen alakítást.

20.30
Nagyhét
(Wielki Tydzien), lengyel, 1995, r, f: Andrej Wajda, hb/lengyel, 93 perc
l.: 24-én

március 27. vasárnap
16.30
A győztes Robin Hood
(Il trionfo di Robin Hood), olasz–jugoszláv, 1963, r: Umberto Lenzi, f: Giancarlo Romitelli, o: Angelo Filippini, z: Aldo Piga, sz: Don Burnett (Robin Hood), Gia Scala (Marion), Vincenzo Musolino, Germano Longo, Samson Burke, mf/E, 90 perc
Régi ismerőseink jelentkeznek a sherwoodi erdőből, megunhatatlan kalandjaikat ezúttal vígjátékként élvezhetjük.
18.00
A Názáreti Jézus
(Jesus of Nazareth), olasz–angol, 1977, r: Franco Zeffirelli, mb, 140 perc (III. és IV. rész)
l. 26-án
20.30
Napfogyatkozás
(L'Eclisse), r: Michelangelo Antonioni, f: Tonino Guerra, Elio Bartolini, A. Ottiri, Michelangelo Antonioni, o: Gianni di Veranzo, z: Giovanni Fusco, sz: Monica Vitti (Vittoria), Alain Delon (Piero), Francisco Raba (Riccardo), Louis Seigner (Ercoli), mf/I, 120 perc
„Szeretnélek nem szeretni, vagy sokkal jobban szeretni” – mondja a film hősnője, Vittoria partnerének, a tőzsdeügynök Pierónak. Az érzések napfogyatkozásáról szól ez a római tőzsde, illetve a modern élet mindennapi környezetében játszódó film. Bár látszólag minden megvan – anyagi jólét, kölcsönös vonzalom, közös érdeklődés, szex stb. –, valójában mindez felszínes csupán, mert az elidegenedett hős nem képes igazi mély emberi-szerelmi kapcsolatra. S ez nemcsak őt magát, hanem egész társadalmi rétegét, sőt a kort is jellemzi, sugallja Antonioni, aki egy szakítástól a következő kapcsolat elhalásáig követi nyomon hősnője életét.
[Rabal-évforduló]

Március 28. hétfő
16.30
Aranyoskám
(Tootsie) amerikai, 1982, r: Sydney Pollack, f: Larry Gelbart, Murray Shisgal, Barry Levinson, Elanie May (Don McGuire történetéből), o: Owen Roizman, z: Dave Grusin, sz: Dustin Hoffman (Michael Dorsey/Dorothy Michaels), Jessica Lange (Julie), Teri Garr (Sandy), Sydney Pollack (George), Geena Davis (April), hb/E, 116 perc
A vérbő komédiában a munkanélküli New York-i színész, Michael Dorsey csellel jut szerződéshez. Női szerepet vállal egy televíziós szappanoperában. Hatalmas sikert arat, és az „aranyoskám” becenévvel és Dorothy Michaels álnévvel a sztárok közé emelkedik. Igen ám, de beleszeret kolléganőjébe, s a bonyodalmat még fokozza, hogy a lány apjában meg őiránta ébred vonzalom...
18.30
Édes Anna
magyar, 1958, r: Fábri Zoltán, f: Bacsó Péter, Fábri Zoltán (Kosztolányi Dezső regényéből), o: Szécsényi Ferenc, z: Ránki György, sz: Törőcsik Mari (Anna), Kovács Károly (Vizy Kornél), Mezey Mária (Vizyné), Fülöp Zsigmond (Jancsi), Greguss Zoltán (Tatár Gábor), Báró Anna (Tatárné), Horkai János (Druma), mb, 89 perc
with English translation
Budapest, 1919 ősze. A Vizy házaspár a kommün bukása után igyekszik mindent úgy folytatni, mint régen. Új mindenest vesznek fel, a csendes, dolgos Annát. Vizyné alaposan kihasználja a lányt, aki nem ellenkezik. Anna igyekszik megbarátkozni a nagyvárosi élettel. Udvarlója is akad, Báthory, a tisztességes kéményseprő, a lány azonban a méltóságosék léha unokaöccsébe lesz szerelmes. Jancsi egy éjjel elcsábítja Annát…
[Fábri]
20.30
Nazarin
mexikói, 1959, r: Luis Buńuel, f: Julio Alejandro, Emilio Carballido, Luis Buńuel, (Benito Lopez Galdóz regényéből), o: Gabriel Figueroa, sz: Francisco Rabal (Nazario atya), Rita Macedo (Andara), Marga López (Beatriz), Ignacio López-Tarso (templomszolga), mf/Sp, 94 perc
Don Nazarin szegény lelkész, aki utcanők és tolvajok között él. Amikor a papot szokatlan életvitele miatt vizsgálat és áthelyezés fenyegeti, felcsap vándorprédikátornak. Mellé szegődik a prostituált Andara és egy másik asszony: Beatriz is, akit nemrég hagyott el a szerelme. Mindketten csodatevőnek tartják a férfit, amiért aztán a hatóság letartóztatja hőseinket. Nazarin egyfajta ironikus, felhangoktól sem mentes Krisztus-parafrázis. Nemcsak a világ érzéketlen a jóság iránt, de az önfeláldozás is gyakran válik mulatságossá és értelmetlenné. Így lesz Nazarin figurája Don Quijotének is rokona.
[Rabal-évforduló]

Március 29. Kedd
16.30
A tizenötéves kapitány
(Un capitan de quince ańos), spanyol–francia, 1972, r: Jesús Franco, f: G. Cańas, J. A. Arévalo, Jesús Franco (Jules Verne regényéből), o: Paúl Souvestre, z: Daniel White, sz: Jesús Manuel Marcos (Dick), William Berger (Negoro), Doris Thom (Clara), mb, 85 perc
Dick minden vágya, hogy hajókapitány lehessen. Mindjárt meg is ismerheti az óceánt, nevelőapja ugyanis őt küldi el a Pelgrim nevű bálnavadászhajón új feleségéért. A „játék” hamarosan komolyra fordul, mert Hull kapitány egy vadászat alkalmával a tengerbe vész. Dick átveszi a hajó irányítását, ám egy viharban a gyanús külsejű hajószakács áll a kormányhoz, és ismeretlen irányba fordítja a kis hajót...
[Verne-évforduló]

18.30
A Filmkultúra díját az Antik kapja

Antik
magyar kisjátékfilm, 2004, r, f: Báthory Orsolya, o: Szőke András, z: Yengibarian David, sz: Pálfi Kata, Elek Ferenc, Rába Roland, László Zsolt, Huszár Zsolt, Horváth Zsuzsa, mb, 28 perc
Az antikváriumban dolgozó magányos lány a valóság helyett a könyvek álomvilágát választja. És nem akar felébredni.

Báthory Orsolya vendége: Kocsis Ágnes

18 kép egy konzervgyári lány életéből
magyar kisjátékfilm, 2002, r, f: Kocsis Ágnes o: Fillenz Ádám, sz: Szabó Annie, Nagy Júlia, Thúróczy Szabolcs, Stubnya Béla, Nyika Jenő, Kocsmáros Gábor, mb, 22 perc
„Szabó Krisztina 27 éves. Konzervgyári dolgozó. Másmilyen életre vágyik, vagy legalább arra, hogy egyszer valami igazán nagy dolog történjen vele.” (Mediawave katalógus)

A Filmek után a Filmkultúra szerkesztője, Stőhr Lóránt beszélget a rendezőkkel.

20.00
Pillangó
(Papillon) amerikai, 1973, r: Franklin J. Schaffner, f: Dalton Trumbo, Lorenzo Semple Jr., o: Fred Koenekamp, z: Jerry Goldsmith, sz: Steve McQueen (Pillangó), Dustin Hoffman (Louis Dega), Victor Jory (indiánfőnök), mf/E, 155 perc
A helyszín a forró és poros Ördögsziget. Dustin Hoffman az Éjféli cowboyhoz hasonlóan most is szánalomra méltóan beteg férfit játszik, aki magas, jóképű szőke társa árnyékában él, ez a társ mégis rászorul Dustin csavaros eszére. A film megtörtént históriát vitt vászonra, Henri Charriere (1906–1973) önéletrajzi regényét. Címét a McQueen alakította rab pillangótetoválásáról kapta. Ő az egyetlen ember, akinek valaha is sikerült elszöknie a Francia-Guayanához tartozó fegyencszigetről...
[McQueen-évforduló]

Március 30. szerda
16.30
Feltámadás
(Auferstehung), 1958, német–olasz–francia, r: Rolf Hansen, f: Renato Castellani, Juliane Kay (Lev Tolsztoj regényéből), o: Franz Weihmayr, sz: Horst Buchholz (Nyehljudov), Myriam Bru (Katyusa), mb, 110 perc
Nyehljudov herceg egy esküdtszéki tárgyaláson váratlanul szembekerül egy parasztlánnyal, akit valaha ő csábított el. A lányt a nyomor rossz útra kényszerítette, s most a bíróság gyilkossággal vádolja. Ártatlansága kiderül, formai hibák miatt mégis kényszermunkára ítélik. Nyehljudovban fölébred a bűntudat, követi a lányt a szibériai száműzetésébe…
18.30
Királyok királya
(The King of Kings), amerikai, 1927, r: Cecil B. DeMille, f: Jeanie Macpherson, o: Peverell Marley, sz: H. B.Warner (Jesus), Dorothy Cumming (Mary), Joseph Schildkraut (Judas), Ernest Torrence (Peter), hb/E, 112 perc

A zongoránál Kecskeméti Gábor
Jézus nyilvános szereplésének utolsó három évét mutatja be. A feliratok bibliai idézeteket tartalmaznak. A hatalmas tömegjelenetek illetve a feltámadás és a mennybemenetel hitelesnek ható trükkfelvételei igen nagyhatásúak. Néhány képsort DeMille színesben forgatott.
20.30
Viridiana
Spanyol–mexikói, 1961, r: Luis Buńuel, f: Julio Alejandro, Luis Buńuel, o: José F. Agayo, z: Händel, sz: Silvia Pinal (Viridiana), Fernando Rey (Don Jaime), Francisco Rabal (Don Jaime fia), mf/spanyol hang, 90 perc
Buńuel 1946 és 1960 között Mexikóban filmezett, és jó pár énekes-táncos kommersz mellett az Elhagyottak, a Subida al cielo és a Nazarin cannes-i díjaival hírnevet szerzett a mexikói filmnek. 1960-ban Saura és néhány más barátja unszolására ismét Spanyolországban adott be forgatókönyv-tervezetet, amit a cenzúra – meglepetésre – elfogadott. A filmet leforgatta Buńuel, de még a cannes-i díj sem volt elegendő ahhoz, hogy a kész filmet a vatikáni átok hatására ne tiltsák be Franco Spanyolországában. Viridiana, mielőtt felszentelnék apácának, meglátogatja nagybátyját, aki visszavonultan él vidéki birtokán. A férfi annyira szerelmes lesz Viridianába, hogy még attól sem riad vissza, hogy egy este altatót keverjen a lány italába...
[Rabal-évforduló

Március 31. csütörtök
16.30
A vasprefektus
(Il prefetto de ferro), olasz, 1978, r: Pasquale Squitieri, f: Arrigo Petacco, Pasquale Squitieri, o: Silvano Ippoliti, z: Ennio Morricone, sz: Giuliano Gemma (Cesare Mori), Claudia Cardinale (Anna), Stefano Satta Flores (Spano), Francisco Rabal (Albanese), mb, 110 perc
Pasquale Squitieri keresve sem találhatott volna megfelelőbb színésznőt élettársánál, az apai ágon szicíliai származású Claudia Cardinalénál a női főszerepre: nagy hitelességgel alakítja az érzéki és érzelmes, de mégis tradicionális viselkedésű fiatal nőt, s így méltó partnere a maffia ellen harcoló rendőrprefektust megformáló Gemmának, az olasz film egyik korabeli sztárjának. Az 1925-ben Szicíliában játszódó izgalmas történet egy vaskezű prefektusról szól, aki megpróbálja helyreállítani az állam tekintélyét, és átállítani az egyszerű embereket a maffia oldaláról az állam oldalára.
[Rabal-évforduló]
18.30
A betörés nagymestere
(Les spécialistes), francia, 1985, r: Patrice Leconte, f: Patrice Leconte, Patrick Dewolf, Michel Blanc, o: Eduardo Serra, z: Eric Demarsan, sz: Gérard Lanvin (Stéphane), Bernard Giraudeau (Paul), Christiane Jean (Laura), Bertie Cortez (Mazetti), hb/F, 93 perc
Két tapasztalt kasszafúró-fegyencet szöktet meg maga a rendőrség, hogy azok a Cote d’Azure-on kifosszanak egy kaszinót, s ezzel egymásnak ugrasszák a délvidéki maffiabandákat. A széfet bravúrosan kirámolja a két férfi, ám egyikük nemcsak a szabadságát tekinti jutalomnak hanem meg akarja tartani a pénzt is...
[Patrice Leconte]
20.30
San Franciscó-i zsaru
(Bullitt), amerikai, 1968, r: Peter Yates, f: Alan R. Trustman, Harry Kleiner (Robert L. Pike regényéből), o: William A. Fraker, z: Lalo Schifrin, sz: Steve McQueen (Frank Bullitt), Robert Vaughn (Walter Chalmers), Jacqueline Bisset (Cathy), hb/E, 113 perc
Bullitt San Franciscó-i rendőrhadnagy azt a szokatlan megbízást kapja Chalmers ügyésztől, hogy vigyázzon egy bűnöző, John Ross életére, aki koronatanú lesz egy nagy alvilági szervezet bírósági perében. Ám a rendőrségi őrizet ellenére Rosst a szállodai szobájában egy lövéssorozattal életveszélyesen megsebesítik. Miközben Bullitt azon gondolkozik, hogy vajon a támadók honnan tudtak a rejtekhelyről, és miért éppen Chalmersre hivatkoztak, mielőtt a sorozatot leadták volna, Ross meghal a kórházban. Bullitt úgy dönt, hogy senkinek nem szól a halálesetről, de végére jár a rejtélyes ügynek...
[McQueen-évforduló]

 

hírek hírek filmek filmek arcok arcok gondolatok gondolatok szemle szemle Örökmozgó Örökmozgó képtár képtár sőt sőt mozgóképtár filmspirál repertórium linkek FILMKULTÚRA '96-tól tartalom címlap kereső