Ozsda Erika Mindenki egyért
Beszélgetés Cseh Annamáriával
Cseh Annamária
Cseh Annamária
118 KByte

Sok mindenkivel készítettem már interjút, de ennyire szerény, fegyelmezett, készséges és mosolygós emberrel, mint ő, még nem találkoztam. 18 évesen Los Angelesben megnyerte a Supermodel of the World verseny világdöntőjét. Azóta a legnagyobb divatcégek felkérései közül válogathat. A legnagyobb szeretettel mesél Mispál Attila A fény ösvényei című filmjében játszott szerepéről, Csilláról, a forgatásról, a színészekről, a stábról. CSEH ANNAMÁRIA a világ 30 legkeresettebb modellje közé tartozik.

 

A Te pályádon Amerikában megszokott dolog, hogy modellek megpróbálkoznak a színészettel…

… de kevés köztük a jó színésznő. Én sose gondolkoztam komolyan a színészetről, inkább innen-onnan kaptam jelzéseket, hogy miért nem próbálom meg. Elmentem a próbafelvételekre, de mindegyik olyan szerep volt, ahol nem is kellett igazán játszani, inkább csak a külcsín volt a fontos. A modell szakmában természetesen  jobban előtérbe kerül a külső, de számomra a színészet nem azt jelenti, hogy egy szép nőt kell eljátszani vagy csak pár másodpercre feltűnni valakinek – bárkinek – az oldalán. A színészet valami egészen más.

Mielőtt elvállaltad a főszerepet, kértél tanácsot valakitől?

Nem, ez saját döntés volt. Ha bárki azt mondta volna, hogy ne csináld, ne vállald, nem befolyásolt volna. Azelőtt is, ha volt egy munkalehetőség, átgondoltam, hogy mi legyen, hogy legyen, aztán vagy igent mondtam vagy nemet. Ha viszont az ember igent mond, akkor ahhoz tartsa magát.

Mi tetszett meg A fény ösvényeiben?

A forgatókönyv olvasása közben nagyon megfogott a történet szellemisége és Csilla szerepe. Ezenkívül döntő volt a rendező, Mispál Attila személye.

Csilla modell, akinek megég az arca. Hogy érintett, hogy meg kellett csúnyulnod?

A csúnyulás hozzátartozott a történethez, a szerep része volt. Addig modellként mindig szépnek kellett lennem, de nekem a szépség sokkal komplexebb dolog. Szerintem Csilla akkor is szép, amikor megégve látjuk. Szerepet alakítani teljesen más, mint ragaszkodni valami külsődleges, megszokott szépségformulához. Számomra az soha nem volt fontos, hogy én szép vagyok vagy nem. Külső adottságaim alapján úgy ítéltek meg, hogy alkalmas vagyok a modell pályára. De a filmezés az teljesen más. Ha kell, csúnya vagy, ha kell, ordítasz. Tudnod kell bánni magaddal, illetve a felszínre kell hoznod a belső érzelmeidet. A kettő ég és föld.

Számomra Te nem vagy tipikus modell. Smink nélkül, egyszerűen felöltözve most is szép vagy. Ki a jó modell? Akiből bárkit lehet varázsolni?

Mint a színészeknél. Az a jó, ha valaki alakítható.

Emlékszel A fény ösvényei első próbafelvételére?

Persze, hogy emlékszem! A próbafelvételt nagyon hosszú és inspiráló beszélgetés előzte meg Attilával, amikor egy kicsit jobban megismertük, feltérképeztük egymást. Azt hiszem, hogy szóba sem jöhetett volna a film, ha nem ő a rendező. Kiválasztott nekem egy monológot és egy jelenetet. Nekem ott és akkor minden megszűnt. Időtlenségbe csöppentünk – szerintem mindannyian. A próbafelvételre nagyon szívesen emlékszem vissza. A „gondok” inkább utána kezdődtek… Hatalmas felelősségnek éreztem, hogy rám bízták Csilla szerepét.

Csoma Judit, a Nemzeti Színház tagja segített felkészülni a szerepre. Vele mit gyakoroltatok?

Többször átmentünk a könyvön, helyzetgyakorlatokat csináltunk és a beszédtechnikát is gyakoroltuk. Hasznos volt az a két és fél hónap, hiszen addig semmilyen képzésben nem vettem részt.

Mi volt a legnehezebb a forgatáson?

Amikor születik valami, mindig nehézségekkel jár. Még mielőtt elkezdtük a forgatást, azt hittem, az lesz majd a legnehezebb, hogy hogyan fogok emlékezni a szövegre az adott helyzetben, a partnerekkel, a díszletben, hogy fogom pontosan elmondani, amit kell. Végül ez okozta a legkisebb problémát. Nem tudok konkrét példát mondani, hogy na, ez volt a legnehezebb. Minden nap mentünk és tettük a dolgunkat. Ez magától értetődő volt, meg nem is.

Novemberben kis topánkában?

Most, hogy mondod! Persze külső hatásokat le kellett küzdeni, de az sem volt nagyon nehéz, hiszen a munkára, az alkotásra kellett elsősorban koncentrálni és ez hozzátartozott.

Mispál Attila nagyon dicsért, hogy a legnagyobb alázattal és fegyelemmel dolgoztál.  Türelemmel viseltettél mindenki és minden iránt.

Hát, … dolgozni csak úgy lehet.

Állítólag kívülről ismered a forgatókönyvet, és jelenetszám szerint meg tudod mondani, hogy mikor mi történik.

Én úgy építettem föl Csilla szerepét, hogy figyelemmel követtem a többi szereplő útját is. Globálisan kellett követnem az eseményeket, hogy Csillát bele tudjam helyezni abba az érzelmi vagy fizikai állapotba, ahol éppen tart. Fontos volt az egészet értenem és analizálnom.

Sokat segítettél a forgatáson. Milyen ötleteid voltak?

… talán azoknál a részeknél, ahol Csillát a saját közegében látjuk, amikor modellként dolgozik... talán ott volt egy-két meglátásom… a divatbemutatónál, a színfalak mögötti részeknél tudtam segíteni, hogy azok minél igazabbnak tűnjenek.

Még a vágásnál is voltak ötleteid!

Nekem nagyon tetszett egy jelenet, amit időhiány miatt sokáig nem vettünk föl, de egyszer Nagy András operatőrrel egymásra kacsintottunk és pár percet mégis csak szántunk rá. A szerep szerint Csilla egy divatbemutató előtt csöndben üldögél, magában elmélyülve. Először kivágták ezt a jelenetet, de mondtam Attilának, hogy ezt nem hagyhatja ki, hiszen itt fontos dolgok zajlanak le a lányban. Végül ezzel kezdődik a film. Örültem neki, hogy helyet kapott az a néhány snitt.

Mit szóltál, amikor megjelentek a profi színészek?

Mit szóltam?! Soós Attila és én voltunk, ugye, a két… „szűz”. Hirtelen halálosan komoly helyzetbe kerültünk. Rám ösztönzőleg hatott mindenki, mert nagyon sok támogatást érzékeltem magam körül.

Első filmben Törőcsik Marival dolgozni…? Azért az jó kezdés.

Mindenkivel jó volt. Mindenkivel! Nagyon élveztem a forgatást.

Adtak tanácsot a színészek? Segítettek?

Látatlanul érzékeltem ezeket a segítségeket. Kellemes vibrálást éreztem magam körül a levegőben. Ez nagyon ösztönző volt.

Több emberrel beszéltem a stábból, és feltűnő, hogy mindenki nagy szeretettel beszél a másikról. Ilyen volt a légkör a forgatáson is?

Igen! Mindenki egyért, egy mindenkiért. Ez főleg Attila személyének volt köszönhető, aki észrevétlenül irányított minket, miközben meghagyta a szabadságunkat. Jó csapatszellem uralkodott.

Azt olvastam, hogy tudatosan építed a karrieredet.

…?!?…

Nem így van? Nem vállalsz el akármit, átgondolod a feladatokat, megfontolod a következő lépést.

Ez nem a karrierépítés tudatossága. Az olyan rosszul hangzik. Ez csak annyi, hogy az ember ismeri önmagát, tudja, hogy mikor érzi jól magát és tisztában van azzal, hogy mi való neki és mi nem.

Mit adott neked ez a film?

Nagyon pozitív hatással volt rám. Rengeteget tanultam önmagamról, a világról, az emberekről. Nem mintha előtte nem így gondolkoztam volna, de mégis… különleges pillanatokat éltem át. Jókor bukkant föl Mispál Attila és jókor jött az a néhány hónap, amit ezekkel ez emberekkel tölthettem. Tíz évig a modellek pályáját jártam, de ahogy az előbb mondtad, én mégsem vagyok tipikus modell, mert…

…már amennyire én értek hozzá…

…de, azt hiszem, ezt jól érezted meg. Azzal mindig is tisztában voltam, hogy ez előbb-utóbb véget ér, és azzal is, hogy nem szeretném örökké ezt csinálni. Új célok tűnnek fel. Elég sokrétű embernek ismerem magam, sok minden más is érdekel.

Mivel helyettesítenéd azt az űrt?

Az nem űr. Inkább a fejlődési folyamat része. Sok minden alakulófélben van, ezért máshogyan szeretném beosztani az időmet.

Ahhoz , hogy mást csinálj, meg kell tanulnod új dolgokat?

Mindig kell fejlődni, magunkon munkálkodni. Attól még, mert valaki eljut egy pontra, ahol már kényelmessé válik a helyzete, még belekezdhet valami újba.

Szánnál időt fiatal tehetségek pártolására?

Tavaly elfogadtam egy felkérést, egy modellverseny háziasszonya voltam, ahol új tehetségek után kutattak. Jó érzés volt másokat látni elindulni, de engem alapvetően más foglalkoztat.

Mit érzel magadhoz közel?

Másokra szeretnék figyelni, de erről még nem beszélek. Hogyha az ember tíz évig csak saját magára figyel, ami ezen a pályán elengedhetetlen, idővel elunja. Ahhoz, hogy Csilla megszülethessen, a forgatáson másokra is nagyon kellett figyelnem.

A másokra figyelés a legnagyobb különbség a fotózás és a forgatás között?

Érzelmileg és szellemiségében mindenképpen. Modellként mindig magaddal foglalkozol. Vajon hogy néz ki ez a mozdulat? Jó-e vagy sem?

Amikor fotózásnál érzelmeket kell kifejezned, szomorúnak vagy vidámnak kell lenned, az honnan jön?

Belülről, de mégsem olyan mértékben, mint egy filmben. Az sokkal, de sokkal mélyebb.

Van szó következő filmről?

Egyelőre nincs.

Szeretnél még játszani?

Nem tervezem, majd meglátjuk. Én nagyon boldog vagyok, hogy részt vehettem ennek a filmnek a megszületésénél. Életem végéig emlékezni fogok a forgatás minden pillanatára, mert számomra akkora élmény volt.

Thierry Mugler Angel nevű parfümjének Te vagy a reklámarca. A film miatt sok munkát kellett visszamondanod?

Én csak a szerepre koncentráltam, de ez teljesen magától értetődő volt. Fölmértem magamat, és azt mondtam, csak akkor tudom úgy megcsinálni, ahogy én azt elvárom magamtól, ha semmi mással nem foglalkozom. A felkészülési időszakot és a forgatást is csak ennek szántam, és ez így volt rendjén. Biztonságot adott. Ha csinálunk valamit, akkor azt csináljuk a legjobb tudásunk szerint.

Talán ez a mondat a legjellemzőbb rád.

A feladatokra föl kell készülni, nem lehet félvállról venni.

Mennyire vagy elégedett a szerepeddel, magaddal?

Mindig tudtam, hogy milyen munkát végeztem. Dicsérhettek az egekig, ha tudtam hogy az…háát, nem úgy sikerült. Sok ember segített, hogy szárnyakat kapva a legjobbat kihozzuk belőlem, mert, ugye, Csilla nem egyedül született meg. Biztos, vannak benne hibák, …de szerintem ez rendben van… én ennél jobban nem tudtam volna megcsinálni. Biztonságban éreztem magam a stábban, miközben a csapó előtt az ember azt se tudja, hogy mit fog csinálni! Azt mondják, hogy „felvétel”, aztán olyan varázslatos dolgok történnek, amire nem is számítasz. Minden pillanat tele van titokkal, új felfedezéssel.

Sokan megkerestek a Szemle után?

Nagy csönd volt! … Apró, pozitív visszajelzéseket kaptam, de ez nekem nagyon sokat ért, mert a kis dolgok a legfontosabbak.

Mennyi időre vagy előre betáblázva?  Marad a Párizs és New York közti ingázás?

Bizonyos mértékig, mert az Angel képviseletében lesznek útjaim, de én magam osztom be az időmet. Ezek nem fotózások, hanem személyes megjelenések. Mindenki azt akarja, hogy mindig legyen valamilyen hír, hogy beszéljek, miközben én csak a saját életemet szeretném élni. A közönség előtti szereplés a munka része, de nekem jól esik megőrizni a saját kis életemet. Ez nagyon fontos. Sokat keringtem már a nagyvilágban, de most úgy érzem, hogy jó egy kicsit leülni. Most valami más következik az életemben.

Van, amit még szívesen elmondanál?

Azt, hogy a már elmondott változásokon túl, melyeket a film hozott az életembe, a forgatásnak köszönhetem, hogy megismertem a páromat.

(Az interjú 2005 áprilisában készült.)

 

Cseh Annamária
Cseh Annamária
68 KByte
Cseh Annamária
Cseh Annamária
64 KByte
A stáb tagjaival Mikuláskor
A stáb tagjaival Mikuláskor
137 KByte
Cseh Annamári és Törőcsik Mari
Cseh Annamári és Törőcsik Mari
74 KByte
Divatbemutató A fény ösvényei  című filmben
Divatbemutató A fény ösvényei című filmben
192 KByte

 
hírek hírek filmek filmek arcok arcok gondolatok gondolatok szemle szemle Örökmozgó Örökmozgó képtár képtár sőt sőt mozgóképtár filmspirál repertórium linkek FILMKULTÚRA '96-tól tartalom címlap kereső