Kolozsi László Ki az a Terézanyu?
Bergendy Péter: Állítsátok meg Terézanyut!
Elek Ferenc
Elek Ferenc
24 KByte

Az itt következő kérdéseket természetesen nem azért teszem föl Bergendy Péternek, az Állítsátok meg Terézanyut! című film rendezőjének, mert válaszokat várok, a filmje után nincs szemernyi kétségem sem afelől, hogy sem megnyugtató, sem kielégítő választ nem tudna adni egyetlen kérdésemre sem, és legfőképpen nem tudna a legutolsóra, a kérdéseket azért teszem fel, mert a művét már kritizálni sem tudom, nincs olyan kemény anyagból, hogy megálljon benne egy kritika; inkább csak értetlenül állok vele szemben. Már a film első jelenetében hamis hangokat fog Bergendy, ami kissé kínos. Egy zongorista, például, ha már a koncert első számában ront, akkor vagy megszégyenülten lemegy a színpadról, vagy bocsánatot kér és újra kezdi a darabot az elejétől. Már az első jelenetből kiderül, hogy 1. Hámori Gabi nem volt jó választás Terézanyu szerepére 2. ráadásul nincs jól vezetve: nem kapott olyan instrukciókat a rendezőtől, amik segítségével felépíthette volna Kéki Kata szerepét. Nagyon valószínűnek, ugyanakkor szomorúnak tartom, hogy Bergendy mindössze csak ennyit mondott Hámori művésznőnek: légy bájos. Hámori művésznő egész végig, a film minden percében: bájos. Miért (első kérdés)? Semmi sem indokolja állandó és olykor már-már idegesítő, szélesszájú kisbékás mosolygását. Kéki Kata válsághelyzetben van, az élete kifordult, elveszítette a munkáját, elveszítette a pasiját. Szüleivel és testvérével is zord a viszonya. Pengeélen táncol. Ügyesen egyensúlyoz, de bármelyik percben beleeshet a kétségbe. Schell Judittal egészen más atmoszférája lett volna a Terézanyunak, szerintem, ha ő lett volna Kéki Kata, kiderült volna, hogy a forgatókönyv működésképtelen, Hámori Gabiról nehéz elhinni, hogy zavarodott harmincas.

Rácz Zsuzsa Terézanyuja olyan nő, akinek folyton-folyvást minden férfi panaszkodik, akinek minden férfi kiönti a lelkét, de egyik sem akarja ágyba vinni, egy kedves, megértő nő, aki inkább pszichológiai anya, mint szex-háziállat. Nem teljesen érthető, hogy a filmbéli Kéki Katának miért öntik ki a férfiak a szívüket. Elmondaná egy férfi egy ismeretlen nőnek egy diszkóban, hogy milyen kicsi a farka? Egy Hámori Gabinak? És elmondaná egy ilyen Kéki Katának egy menedzser az állásinterjún, hogy csak azért vette el a barátnőjét, hogy análisan közösülhessen vele? Lehet, hogy a jelenet vicces (majdnem nevettem rajta), de gorombán hazug. Kéki Kata akkor is csak mosolyog, amikor látja, hogy a menedzser teljesen felizgatta magát és ráfekszik az asztalára, mint a gyerekek, amikor a szexről beszélnek nekik osztályfőnöki órán. Bárgyún mosolyog. Aki ilyen szituációban is mosolyog, és nem reagál, az közel van az idegösszeomláshoz. Ezt Bergendy Péter bizonyára jobban tudja. Jobban kéne tudnia. Kéki Kata akkor sem mond semmit, amikor egy másik interjún azt kérdezik tőle: mikorra várják a babát, ugye akar gyereket? Miért nem? Legalább lenne ez után a jelenet után egy jelenet, amiben főhősnő levelet ír az ombudsmannak, vagy iszik egy felest idegességében. De semmit sem mond.

Ilyen nincs!

Számtalanszor gondoltam ezt a Terézanyu nézése közben: ilyen nincs! A vetítés, a végre bekövetkezett villanyoltás után, azt mondta mögöttem egy lány: aki ezt a filmet csinálta, nem ismeri a nőket. Hozzáteszem, a férfiakat sem. A Terézanyuban nincsenek se igazi férfiak, se igazi nők. Talán Kéki Kata kedvese, Elek Feri alakításában, az egyetlen igazi figura. Ezen a macis, kedves fiún, amikor leleplezi kedvese félrelépését, látszik a düh, látszik rajta, hogy akár ütni is képes. A szakítás persze el van kenve, nem lehet tudni mikor, milyen körülmények közt történt. A Hujber Feri alakította figurával már sokkal több a baj. Miért mutogatnak mindig meztelen vagy félmeztelen férfiakat a filmben, kedves Bergendy Péter? Mert arra számítanak, hogy a voyeur hölgyek Hujber Feri feneke miatt is hajlandók még egyszer kicsengetni a mozijegy árát? Hujber Feri nagy nőcsábászt, egy igazi, tökös macsót (Rácz Zsuzsa kifejezésével élve: micimacsót) alakít. Amikor, vacsora közben, megtudja, hogy Kéki Kata komolyabb kapcsolatot akar, nem csak egy lenge affért, megretten. Kihátrál a kapcsolatból. Ott az étteremben. Vajon valóban így viselkedne egy igazi micimacsó? Valóban megriadna? Nem azt tenné-e inkább, hogy mosolyogva megsimogatná a kis hölgy kezét, majd a telefonját se venné fel többet? Nem lenne egy igazi micimacsó higgadt?

Nemcsak Hámori Gabi volt hibás választás, tévedés volt Nagy Zsolt is a testvér szerepére, mert ő a filmben az egyik legéletvidámabb, mentálisan legkiegyensúlyozottabbnak tűnő figura, nem lehet érte aggódni, és nem érthető, hogy Kéki Kata miért és mitől akarja megóvni: jó, kábszer-függő volt, de ez enyhén szólva sem látszik már rajta.

Csányi Sanyi ugyan nem rossz Dávid szerepében, de van olyan férfi, aki oda mer menni négy nőhöz, mert közülük az egyikkel meg szeretne ismerkedni? És miért vetkőzik le a koripályán? Nem mondta neki senki, öreg, gyere ki a jégre; nem provokálták. Exhibicionista? Kéki Kata persze csak nevetgél és mosolyog mellette, azt se mondja, hagyjad már, ne vetkőzz, légyszi, olyan ciki.

Mitől lesz Katának olyan szimpatikus ez a fiú, hogy már a megismerkedésük után pár órával felmegy hozzá? És ha felment hozzá, miért mondja, hogy még nincs felkészülve (mármint a szeretkezésre), és ha ezt mondja, miért ül be a meztelen férfi mellé a kádba: pulóverben? Normális viselkedés ez? Amikor Kéki Kata azt mondja, nekem még időre van szükségem, valaki azt mondta mögöttem, egy öblös férfihang: van két perced. Persze, ez a valódi reakció. És azt sem hiszem el, hogy egy ilyen fiú, mint Dávid nem lép le minden előzetes bejelentés nélkül.

Miután lelépett, Kéki Kata összeül a barátnőivel. Ilyen nincs, mondják a többiek. Holott tapasztalt nők, van köztük rafkós, aranyos, és érett is. Tudhatják, hogy ilyen igenis van, hogy pasik hagynak ott csajokat, és szerelmek képesek pillanatok alatt szublimálódni, tudják, hogy a szerelemnek múlnia kell, és ha múlik, akkor fájnia kell, ha máshonnan nem, hát Zorántól. Tudhatják, hogy a szerelemben éppen az a szép és felemelő, hogy mindent oda kell adni a másikért, hogy érdemes mindent kockára tenni. A Terézanyuban a nők semmit sem tudnak a szerelemről. Nem tudjuk, hogyan élt Kéki Kata Dáviddal, nem látjuk őket együtt hemperegni a hóban, ülni a kandalló előtt, vacsorázni egy kedves étteremben, fázósan menni a hídon át, kóbor macskákat etetni az utcán, Kéki Kata visongva meséli, hogy David isteni az ágyban: de ezt a jelenetet is ugyanúgy elviszi a hazugságok árja.

Miért nem isznak ezek a lányok egy üveg pálinkát, amikor Kata bejelenti, hogy David lelépett, miért nem csinálnak olyan dolgokat, amilyeneket hús-vér nők szoktak? A nők a Terézanyuban, ha egymás közt vannak, többnyire csak vihognak, kacarásznak. A forgatókönyvírók körülbelül olyannak látják a nőket (a lányokat), mint a kamaszfiúk. És miért nem kérdeztek meg a forgatókönyv írói egy nőt, hogy mi történik egy nőgyógyásznál? Kéki Kata szétvetett lábakkal, a nőgyógyászati vizsgálat közben beszélget kedélyesen a nőgyógyásszal. Megkérdeztem: a vizsgálat van olyan kínos, hogy ne beszélgessen a páciens a doktorával, miközben ki van feszítve a vizsgálóágyon.

A László Zsolt alakította karakter, Tamás van a legkevésbé kitalálva. Kéki Kata az IC-n ismerkedik meg Tamással. Kellemetlen szituáció: Kata rosszat mond a szerzőről, akinek a könyvét olvassa. A szerző persze Tamás. Aranyos jelenet. De Tamás, amikor pár hónappal később Kata felhívja, nem hozza szóba Kata tévedését, vagyis Bergendyék semmit sem tudtak kezdeni egy jó szituációval, nem tudnak kibontani belőle egy épkézláb történetet.

Kata bálba megy Tamással. A bálról eltűnik, mert hirtelen epillálnia kell. Elhiszem. De nem értem miért van Tamás megsértődve másnap, amikor felveszi Katát. Állítólag határozott, kemény férfi. Nagyon jellemző Bergendynek és forgatókönyírójának gondolkodására, hogyan oldják fel a Kata és Tamás közti feszültséget. Tamás szerencsétlenkedik, kiejti a mobilt a kezéből. Nem tudja rendesen a fejéhez szorítani, meg írni, meg vezetni is közben. Nincs kihangosítója? Magam is évekig voltam top-menedzser, minden kollegámnak volt a kocsiban kihangosítója. És ennyi elég ahhoz, hogy Tamás megbékéljen? Egy összenevetés?

Tamás fel akarja szedni Katát. Kata bekerül Tamás cégéhez. Tréner lesz, kamionosoknak tart csapatépítő tréninget. Ez a film egyik legjobb jelenete.

Főnökasszonya nem ért egyet Kéki Kata módszereivel. Csúnyán leteremti Katát. Csak nem képzeled, aranyom, mondja a főnökasszony. Mond ilyet egy gyémántkemény nagyasszony? Kata elképzeli, hogy egy kamion ezerrel elgázolja a főnökasszonyt: így vezeti le, végre, a benne felgyülemlett feszültséget. Ez az egyetlen epizód, amelyik azt bizonyítja, hogy a pszichológus Bergendynek van egy kis érzéke a pszichológiához. (Nem az egyetlen helyes epizód, mert az állásinterjúk jelenetei is egészen viccesek, és a korábban említett példától eltekintve jól megírt, szórakoztató epizódok.)

Tamás el akarja bűvölni a főhősnőt. Leviszi vidékre egy kastélyba. A kastélyban (esetleg kúriában) ott van Tamás számtalan barátja és üzlettársa. Ha valóban el akarja bűvölni, miért olyan helyre viszi, ahol sokan vannak, és miért ereszti le magát Tamás kínos szituációk mélyére? Ennyire magabiztos? Miért ül le egy nő mellé - aki katonákat töm a szájába - miért nem ül Kata mellé, és miért ülteti Katát egy kellemetlen figura mellé, aki Katát ráadásul inzultálja is? És Kata miért nem menekül el? Miért nem mondja azt, hogy elegem volt, engem nem lehet így megalázni?

Kata felmegy Tamással a hálószobába, kimegy egy pillanatra a fürdőbe, hogy megnézze jól néz-e ki. Mosolyog. Amikor visszatér a szobába, megcsörren Tamás mobilja: a nagyfőnök hívja egy vadászházba vacsorázni. Miért nem akkor csörren meg Tamás mobilja, amikor már csókolóznak? Miért nem használják fel arra a forgatókönvvírók ezt a szituációt, hogy ingerlően unszimpatikussá tegyék Tamás figuráját? És miért nem próbál Tamás minden eszközt bevetni, hogy meggyőzze Kéki Katát, menjen vele a vadvacsorára? Tréner. Azt tanítja, hogyan, milyen eszközökkel győzhetjük meg az embereket. Miért nem mondja például azt, hogy jobb munkákat is kaphatsz, ha velem jössz?

Terézanyunak nincs egységes hangulata. Néha Kern András Sztracsatelláját idézi, Bergendy Kernhez hasonlóan a David Hamilton-féle giccsfényképek beállításaiba rendezi be szereplőit, és olyan édeskésen fényképezteti Kéki Katát, mint Kern Eszenyi Enikőt. A Terézanyuban rengeteg a közeli, a szűk kép, nagyon sok benne Kéki Kata mosolya. Bergendy a kelleténél többször mutatja Hámori Gabi lábát. Sajnos Hámori Gabinak nem szép a lába, a lábszára vastag, és legalább olyan ormótlan döntés a lábszárát mutogatni, mint érthetetlen szituációkba tenni.

A Terézanyuban nincsenek igazi konfliktusok. Bár a film néhány jelenete működőképes, nincs íve a filmnek, nem lehetne megírni a Terézanyu háttér-forgatókönyvét. Nem derül ki, mi történik a szereplőkkel, ha éppen nincsenek színen, hogy milyenek a hétköznapjaik. Miből él Kéki Kata, ha nincs állása? Hogy telik egy napja, ha éppen nem pasikra vadászik? Mennyi időt ölel át a film? Az egyik jelenetben a hölgyek pólóban bicikliznek (és nevetgélnek), majd a rákövetkező jelenetben már tél van, és látszik a szereplők lehelete.

Kata olykor a nagymamájával beszélget. Csak sejtem, hogy a nagymama szellemével, de nem vagyok biztos benne. Miért nem lehetek biztos abban sem, hogy melyik szereplő valóságos, és melyik árnyalak?

És miért lógatják folyton az arcom elé az egyik bank logóját?

Miről szól ez a film?

2005. január 4.

 

Hámori Gabriella és Major Melinda
Hámori Gabriella és Major Melinda
27 KByte
A négy barátnő
A négy barátnő
27 KByte
Hámori Gabriella és Csányi Sándor
Hámori Gabriella és Csányi Sándor
26 KByte

 
hírek hírek filmek filmek arcok arcok gondolatok gondolatok szemle szemle Örökmozgó Örökmozgó képtár képtár sőt sőt mozgóképtár filmspirál repertórium linkek FILMKULTÚRA '96-tól tartalom címlap kereső