Jan Lipšanský A cseh film 15 éve 1990-2004
 
Kolja
Kolja

1. rész (1990-1994)

Az idén már tizenöt éve annak, hogy búcsút mondtunk a kommunista diktátoroknak, önállósodtunk, és beengedtük a cseh tájakra a kapitalizmust. Hurrá, ujjongott mindenki, végre nincs semmilyen elnyomás, és végre jó cseh filmek készülnek majd a fiókokban kényszerűen porosodó művekből. Végre nincsenek kiválasztó és jóváhagyó bizottságok és cenzorok. Tizenöt év múltán azt akaródzik mondani: térjetek vissza, jóváhagyó bizottságok, térj vissza állami felügyelet! E 15 év alatt ugyanis minden évben 14-20 cseh film készült (kivéve az 1992-es évet, amikor összesen csak nyolc), és ebből a több mint kétszáz munkából alig egy tizednyi tett szert valamiféle hírnévre.

Ez az egész zuhanás azzal kezdődött, hogy a cseh kormány teljesen ingyen feladta a Barrandovot (a prágai filmstúdiót). Igaz, rendelkezett olyan-amilyen aranyrészvénnyel, de hol van már annak a vége, és hol ették meg az egerek! A Barrandov minden pillanatban más tulajdonában volt – egyszer egy kozmetikai cégé, máskor a bányászoké, felszerelését kiárusítják, és az egy-két megmaradt filmstúdiót vagy külföldi forgatócsoportok használják (jelenleg egyre kevésbé), vagy szórakoztató műsorok forgatására veszi igénybe egy kereskedelmi televízió, amelynek itt van a székhelye.

Az a témabőség a fiókokban ugyancsak nem volt valami fényes – a lázas vállalkozások és a privatizáció idejében, amikor a pénz csak úgy áramlott, s boldog-boldogtalan filmmecénássá akart válni –, emlékezzünk csak vissza az ambiciózus Rudolf Hošnára, és az ő Dinamittal szedte az ibolyát / Trhala fialky dynamitem című filmjére, aki modern, Barrandov-típusú filmstúdiókat kívánt felépíteni Brünnben. Aztán mint egy kisfiút, úgy üldözte a rendőrség az autópályán, mivel feketén üzletelt azokkal a Mercedesekkel. Lecsukták, és alighogy kiengedték, ismét becstelenül élt, idén pedig végre sikerült emigrálnia. A brünni producereknek befellegzett.

Az 1990-es év még továbbra is a cseh film aranykorához tartozott (28 film született), mégpedig azon egyszerű oknál fogva, hogy ekkor még a kommunizmus alatt elkezdett filmeket mutatták be, vagy fejezték be a forgatásukat. Találunk köztük gyermekfilmeket (Két ember az állatkertben /Dva lidi v ZOO, Külvárosi boszorkányok /Čarodějky z předměstí), mesefilmeket (A freonszellem /Freonový duch), musicalt (A füst /Kouř, A prágaiaknak, azoknak jó /Pražákům, těm je hej), a Hřebejk–Jarchovský–Ondřej Trojan trió bemutatkozását (Daloljuk a dalt csupaszra /Pějme píseň dohola/című keserű vígjátékukat), filozófiai drámát (Az építmény /Stavení), történelmi filmet (A haldokló idő tanúja /Svědek umírajícího času), krimiket (Vadmalac /Divoká svině, Erősebb, mint én /Silnější než já), pszichológiai darabokat (Csak családi ügyekről /Jen o rodinných záležitostech) stb. Ezzel a kis bekezdéssel arra a nagy gondra, s hiányra utalok, ami a következő években a cseh filmművészetre vár – teljesen eltűnnek a zsánerfilmek.

Már az 1991-es – „maszek” – év csupán tíz filmet hozott a mozivásznakra. A Pavlásek anya-lánya szerzőpáros megpróbáltak Zdeněk Troška után minél hamarabb reflektálni a bársonyos forradalomra (a Corpus delicti /Corpus delicti című filmmel), a Diszkótörténet 2. /Discopříběh 2. és a Napfény, széna, erotika /Slunce, seno, erotika című folytatások egyértelműen nézőcsalogató számításból készültek, bár ma köszönet jár értük. Věra Chytilová nem egész egyórás filmje Mozart prágai látogatásáról – Az én prágaijaim megértenek /Mí Pražané mi rozumějí – ugyancsak „kereskedelmi forgalomba” szánt filmnek számít, találunk itt egy mesefilmet A feledékeny varázslóról /O zapomětlivém černokněžníkovi, Menzel nem túl melegen fogadott Koldusoperáját /Žebrácká opera Václav Havel alapján, Milan Cieslar második filmjét – a Valahol talán szép az időt /Někde je možná hezky John Lennon rajongóiról, és végre a kereskedelmileg legsikeresebb hármast, amit a Pléhkatonák /Tankový prapor, a Rekviem egy kislányért /Requiem pro panenku és az Általános iskola /Obecná škola ad össze. Ó igen, Jan Svěrák akkoriban még nem akart okosabb lenni az apjánál, aminek jó is lett a vége.

Az 1992-es évet már említettük – a mindössze nyolc alkotás közé tartozik a már ugyancsak említett Dinamittal szedte az ibolyát, két koprodukció (Kačenka és a kísértetek /Kačenka a strašidla és a Kačenka és megint azok a kísértetek /Kačenka a zase ta strašidla – eredetileg TV-sorozat), újabb folytatás – Jóbarát az esőbe II. /Kamarád do deště II., egy szlovák film – Jobb gazdagnak és egészségesnek lenni, mint szegénynek és gazdagnak /Lepšie by bohatý a zdravý ako chudobný a bohatý, a Caban-testvérek kísérlete – a Don Gio /Don Gio és a nézői sikerfilmek: Az örökség /Dědictví aneb Kurvahošigutntág és a Fekete bárók /Černí baroni. A filmpremierek közé először áll be egy újabb – eredetileg televíziós – film (a Cseh Televízióban 1996-ban mutatták be), mégpedig A városban járkál a Mikulás /Městem chodí Mikuláš. A Cseh Televízió hamarosan a cseh filmek egyik legfőbb gyártójává válik, bár a filmesek számára kedvezőtlen feltételek mellett, miközben a mű élethossziglani jogaiért csak az ún. tárgyi teljesítést nyújtja – azaz a posztprodukciós munkák lehetőségét.

1993-ban ismét növekszik a cseh filmek száma – 19 bemutatót számolunk össze, éspedig kezdve a kísérleti filmekkel (Véres regény /Krvavý román, Borotvapengék /Žiletky, Kanári kapcsolat /Kanárská spojka) a harsány vígjátékokon (Szállodácska Európa szívében /Hotýlek v srdci Evropy, Vámpírok esküvője /Svatba upírů), és filmes szempontból viszonylag tisztességes vígjátékokon át (A költők vége Csehországban /Konec básníků v Čechách, Čonkin katona /Voják Čonkin, Egyik macska a másik után /Jedna kočka za druhou), a nyers akciófilmig (Eladó meztelenség /Nahota na prodej), egészen az ugyancsak televíziós filmekig (A könyörületesség angyala /Anděl milosrdenství, Helimadoe /Helimadoe, A tehén /Kráva). A nézők közt pedig egy mesefilm aratta a legnagyobb sikert – A halhatatlan nagynéni /Nesmrtelná teta.

És végre az 1994-es év – 20 bemutató, ebből pedig kettő Jan Svěráké: az Utazás /Jízda és az Akkumulátor I. /Akumulátor I. A TV-filmek közül megjelenik a mozivásznakon az Angyali szemek /Andělské oči, a Homokvár /Hrad z písku, a Saturnin /Saturnin, és figyelem – új jelenség, hogy kezdenek felbukkanni az olyan koprodukciós filmek, amelyekben a cseh részvétel mértéke vitatható (Túlságosan zajos magány /Příliš hlučná samota, Szenvedélyes csók /Vášnivý polibek, Hogyan érdemeljünk ki egy hercegnőt /Jak si zasloužit princeznu). Még mindig „fogadnak” a harsány vígjátékokra (Még nagyobb hülye, mint reméltük /Ještě větší blbec, než jsme doufali), a nyers filmekre (Csencselők/Nepper /Vekslák), a kísérletekre (Amerika /Amerika, Erőd /Pevnost, részben A rend /Řád), de továbbra is jelentkeznek még tisztességes filmes munkákkal a szakmabeliek (A tánctanár /Učitel tance, Köszönet minden újabb reggelért /Díky za každé nové ráno, A Faust lecke /Lekce Faust, Az oroszlán címerében /V erbu lvice –, ami eszembe juttatja, hogy hol is van Zdislav z Lemberka filmje, amelynek a címét egy bizonyos filmes levédette, így hát át kellett nevezni az utolsóként említett filmet?). És ekkor kezd „feljönni” Troška klikkje a Hercegnő a malomból /Princezna ze mlejna című filmmel.

Összességében az 1994-es évvel – állapíthatjuk meg visszatekintve – véget ér a profi filmes mesterség. Kezdenek befutni az amatőr felvételek, a nézőket megnyerni akaró munkák, és egyszerűen mindaz a szemét, amely között már csak hébe-hóba csillan meg valamilyen nemesebb anyag.

A cseh film 15 éve 1990-2004: 2. rész (1995-1999)

A kilencvenes évek második felében tovább csökken a cseh állam részvétele a filmgyártásban, annak ellenére, hogy megalakul a Cseh Filmművészeti Alap. Eszközeiből azonban csak minimális összegeket osztanak szét, amelyek a készülő filmek költségeinek 1-10%-át fedezik. Ezért egyes cseh alkotók egyre inkább próbálnak koprodukciókat készíteni, mások a szponzorálás útját választják, amikor a filmekben elhelyezik a filmjeiket támogató cégek logóit vagy márkáit. A legtöbb cseh filmben ezért mindenki Renault-val közlekedik, Nokiával telefonál, az interneten a Seznamon keresztül keres és az Aralnál tankol… Fokozatosan felerősödik a Cseh Televízió televíziós film gyártása.

Az 1995-ös év TV-filmjei közé számíthatjuk a …még a halál sem veszi fel /…ani smrt nebere, az Eine kleine Jazzmusik /Eine kleine Jazzmusik, a Fany /Fany, az Indián nyár /Indiánské léto, a Kisoldali humoreszkek /Malostranské humoresky, az Átokvölgy /Golet v údolí című filmeket – valamennyi a Cseh Televízió produkciójában vagy közreműködésével készült, és a Volt egyszer egy zsaru /Byl jednou jeden polda valamint a Playgirls 1, 2-t /Playgirls 1, 2 melyeket a TV Nova produkciója gyártott. A koprodukciós filmek közül említsük meg A kertben /Záhrada, a …lovak a betonon / …kone na betóne, A fiatalemberek ismerkednek a világgal/Mladí muži poznávají svět című munkákat. Sőt, ebben az évben jelenik meg a színen az olmützi filmiskola egyértelműen diákfilmje, a Keserű nyár /Hořké léto. Bár a felsorolás korántsem hiánytalan, már ebből is nyilvánvaló, hogy kezdenek fogyni a jellegzetes művek, és - Karel Kachynát és a rendezőként már alkalmatlan Vít Olmert leszámítva - az idősebb nemzedék sehogyan sem írja magát tovább a cseh filmművészet történetében. Ellenkezőleg, megjelenik Saša Gedeon filmje, egy fiatal rendező jellegzetes bemutatkozása – az Indián nyár /Indiánské léto, amely éppen hogy csak megfelel az egész estés film hosszúsági feltételének (egyébként szintén egy diák- vizsgafilmről van szó), és ekkor debütál Radim Špaček (A fiatalemberek ismerkednek a világgalt ugyancsak besorolhatjuk a diákfilmek közé).

Az 1996-os év az előző évi 21 bemutatójával szemben csak 19 filmet hoz, ebből hármat már akkor is habozva soroltak a kereskedelmi forgalomba került filmek közé, mivel egész estés dokumentumfilmekről van szó, és nem játékfilmekről: Papírfejek /Papierové hlavy, Mit tenni avagy Utazás Prágából Český Krumlovba és vissza /o dělat aneb cesta z Prahy do Českého Krumlova a zpět és a Drága mester /Drahý mistře. Ismét találunk a filmek közt szlovák koprodukciót (a már említett Papírfejek, és a Suzanne /Suzanne), sőt, cseh filmnek tekintik az Undergroundot /Underground, amely nagyobb részben Franciaország, Németország és Magyarország terméke, vagy a Lövészt /Střelec Dolph Lundgrennel! Csak jóval később fogadták el azokat a szabályokat, amelyek alapján csupán olyan művek számíthatnak cseh koprodukciós filmeknek, amelyeknél a cseh részvétel legalább a 10%-ot meghaladta (igen, ebből adódtak bizonyos kellemetlenségek a Cseh Oroszlánok átadása során). A TV-produkciók közül említést érdemel a Premiéra (jelenleg Prima) társaság egyetlen egész estés filmje – Jaroslav Brabec Kislányok életre-halálra /Holčičky na život a na smrt című munkája, a Cseh Televíziónál debütál a félig játék- félig áldokumentumfilmmel – a Mňága–Happy end-del /Mňága – Happy End Petr Zelenka rendező, a ČT áll A szertartásmester /Ceremoniář, a Marian /Marian, az Ubu király /Král Ubu, A kőhíd /Kamenný most, Az elfelejtett fény /Zapomenuté světlo című filmek mögött, továbbá A három lovagról, a szépasszonyról és a lenvászonruháról /O třech rytířích, krásné paní a lněné kytli című mesefilm és részben az év legjobb filmje, Zdeněk és Jan Svěrák Koljája/Koljamögött is. A független gyártók közül nagyon tetszett David Onříček bemutatkozása, a Suttogj /Šeptej. Ha hozzávesszük a részben a TV Nova által gyártott Varázslatos hónapot /Kouzelný měsíc, akkor nyilvánvaló, hogy ki vette át a cseh filmek gyártásának igáját.

1997-ben ismét huszonegy bemutató várta a nézőket, és ismét túlsúlyban voltak a Cseh Televízió gyártotta filmek, amelyek azonban valóban inkább a TV-képernyőkre valók, mint a mozikba: a Bumeráng /Bumerang, a Külön számla/Konto separato,A mennyországba /Do nebíčka, az Elvadult föld /Zdivočlá země, a Varázsos évek pórázon /Báječná léta pod psa, A gyöngyszűzről /O perlové panně, és sok más alkotás. A TV Nova kontráz: elkészíti a Volt egyszer egy zsaru II. –t /Byl jednou jeden polda II. s a Tűzmadár /Pták Ohnivák című filmet. Újfent találunk egy sor koprodukciót – a Lea /Lea, a Passzázs /Pasáž (ezzel tért vissza Juraj Herz rendező), az Órák a toronyban /Hodiny na věži, A kék az égből /Modré z nebe, vagy az Orbis pictus /Orbis pictus. Megintcsak találunk diákfilmeket is – Bohdan Sláma vizsgafilmjét, az éppen hogy csak film Fehér akácokat /Akáty bílé, Az árnyék határát /Hranice stínu, a Láthatóvá válást /Zviditelnění Michael Viewegh két regényének megfilmesítését. Petr Zelenka ismét érdeklődést keltett Gombkötők /Knoflíkaři című novellafilmjével, Juraj Jakubisko – a visszatérő veterán – a kissé eltúlzott Homályos jelentés a világ végéről /Nejasná zpráva o konci světa című opusával, a népszerűség másik végéről pedig Wiktor Grodecki a prágai fiú-prostitúcióról szóló Mandragórával /Mandragora.

1998-ban ismét visszaesés következett be, és csak tizenhárom film született, többségük mögött pedig a televízió áll. (Az ágy /Postel, a Jesszusom nagymama, tégy csodát! /Šmankote, babičko, čaruj!, az Állj, vagy nem találok /Stůj nebo se netrefím, A múlt/Minulost, a Cseh szóda /Česká soda, A császár és a dobos /Císař a tambor a cseh tévé, a Tavi királynő /Jezerní královna pedig a Nova produkciójában). A többnyire szintén a Cseh Televízió védnöksége alatt készült diákfilmeket vagy bemutatókat a Halott bogár /Mrtvej brouk (Pavel Marek), a Mit kapsz el a rozsban /Co chytneš v žitě (Roman Vávra) és a Gyors szemmozgások /Rychlé pohyby očí (Radim Špaček) képviselik. Az újra alkotni kezdő idősebb rendezők művei közül érdemes megemlíteni Irena Pavlásková alkotását, az Adósságok idejét /Čas dluhů és a Csapdákat /Pasti, pasti, pastičky Věra Chytilovától. Az év királya azonban a meglehetősen erőltetett, pszichológiai-történelmi drámának látszani akaró Meg kell ölni Sekalt /Je třeba zabít Sekala című film lett, Vladimír Michálek rendezésében.

És végre az 1999-es év: tizenhét bemutató, és ebből egy sor TV-film – a Kettős szerep /Dvojrole, a Vlastimilený Brodský egészséges beteg /Zdravý nemocný Vlastimilený Brodský (dokumentumfilm), a Kanári /Kanárek, a Melankolikus csirke /Kuře melancholik, a Hanele /Hanele, az Eliška szereti a vadont /Eliška má ráda divočinu; a TV Nova közreműködik Troška Pokoli szerencséjében /Z pekla štěstí, a Nem félni és lopni-ban /Nebát se a nakrást, és a Volt egyszer egy zsaru 3-ban /Byl jednou jeden polda 3. A koprodukciók itt is megjelennek – Az uradalom /Panství, Prága… szemével /Praha očima…, Mindenki, aki közel áll hozzám /Všichni moji blízcí, Szökőkút Zsuzsannának 3 /Fontána pre Zuzanu 3 csakúgy, mint a diákfilmek: például az Agáta /Agáta. Érdekesen tért vissza Vojtěch Jasný rendező és Vladimír Pucholt színész a nagyon rosszul sikerült Az elveszett paradicsom visszatérésével /Návrat ztraceného ráje. Ami a sikert illeti, fölényesen nyert Hřebejk és Jarchovský Fészkek /Pelíšky című filmje. Saša Gideon második, és egyelőre utolsó filmjének, a Félkegyelmű visszatérnek /Návrat idiota már nem volt ekkora sikere.

Ha végignézzük ezt az ötéves szakaszt, ha a televíziók nem támogatják a filmet, ha nincsenek diákfilmek és koprodukciók, akkor a mozikban nem sok cseh darabot játszanak. A kisebb produkciós cégek nem játszanak jelentősebb szerepet, bár néha jellegzetes alkotással mutatkoznak is be. Egyes filmekben ugyan elhanyagolható mértékben közreműködik a Cseh Filmművészeti Alap, nem állíthatjuk, hogy az állam jelentősebb módon hozzájárult volna e filmek megszületéséhez. Elkezdődik a témák, a szerzők, a rendezők és a színészek válsága is, és ugyancsak nem vidám helyzetről árulkodik, hogy már dokumentumfilmeket is a kereskedelmi bemutatók közé sorolnják. Egyébként, válaszoljanak saját maguknak arra a kérdésre, hogy a filmeknek ebből a kis felsorolásából hányra emlékeznek.

A következő ötéves szakaszban nemcsak, hogy folytatódik a fent említett stagnálás, hanem még a ČT gyártó tevékenysége is visszaesik.

A cseh film 15 éve 1990-2004: 3. rész (2000-2004)

Míg a 2000-es év reményt keltett, hogy új, jobb idők jönnek a cseh filmművészetre, hamar kiderült, sajnos csak kivételes év volt, és a filmgyártás hamarosan visszazuhant az amatőr filmek, televíziós vállalkozások, diákfilmek, dokumentumfilmek és kísérletek szürke mocsarába. Az állami támogatás továbbra is jelentéktelen volt (és ma is az) – hiszen a több tucat projekt között szétosztott pénzből egyébként egyetlen egy egész estés filmet lehetett volna forgatni. Sőt, a nem jóváhagyott távközlési törvény és a közszolgálati televízió finanszírozásának megoldatlansága következtében csökken a ČT támogatása a projektekben, és áthelyeződik a Nova televízióra, ahol mindeddig Zdeněk Troška uralkodott.

A 2000-es év valóban rendkívül reményteljesen nézett ki – rögtön 21 projekt jelent meg a forgalmazásban! Lelkesedésünk azonban hamar alábbhagy, ha kiderítjük, hogy ez a szám többek közt 2 sorozatot (A hat mesterlövész /Šes statočných, A halott erdő és más bulsit /Mrtvý les a jiný bulšit), 1 tisztán szlovák filmet (Az elesett nők tábora /Tábor padlých žien), 1 tisztán németet (Hurrá a medvére /Hurá na medvěda), 3 dokumentumfilmet (Csata az életért /Bitva o život, Próféták és költők – Fejezetek a naptárból /Proroci a básníci – Kapitoly z kalendáře, Bohemia Docta /Bohemia Docta), sőt, 1 internetes projektet (Jan Němec Éjjeli beszélgetések anyával /Noční hovory s matkou) is tartalmazott! Ha tehát csak a „filmeket” vesszük, azaz az egész estés, profi játékfilmeket, akkor kevesebbet, viszont többnyire nagyon jó minőségűeket kapunk. Elegendő felidézni egyes alkotásokat: Ec-pec /Ene Bene, Életforrás /Pramen života, Élet minden áron/Musíme si pomáhat, Magányosok /Samotáři, Út a városból /Cesta z města, Virágcsokor /Kytice, Anděl exit /Anděl exit, ahány cím, annyi, a maga módján érdekes és karakteres film, amelyeknek sokszor még sikerük is volt. Ebben az évben számos pontot szerzett az ún. Troška-klikk is, amely a Fiatalabbik testvérem nemzése /Početí mého mladšího bratra (inkább TV-s vállalkozás), a Hercegnő a malomból 2 /Princezna ze mlejna 2, és A fény kezdete /Začátek světla című munkák mögött áll. A filmesek közé visszatért a szerintem nem eléggé értékelt Drahomíra Vihanová túlfilozofált filmjével, a Tudósítás Petr és Jakub diák vándorlásáról /Zpráva o putování studentů Petra a Jakuba című alkotással. A furcsa Hercegnő a malombólt leszámítva a meséket még a koprodukcióban készített Sólyomkirály /Král sokolů képviseli… A 2000-es év valóban jobb filmes időket ígért.

Aztán azonban elérkezett a 2001-es év, és rögtön bevezetésképp valami olyannal szolgált, ami alapvetően megváltozatta a cseh filmművészet szemléletét - ha eddigre már elkezdték beleszámítani az egész estés dokumentumfilmeket, a sorozatokat, a diákfilmeket és a televíziós produkciókat, ez alkalommal már az amatőr film is sorra került. Még a népszerű Barbora Seidlová sem segített a 24 /24/ című filmen (jóval az azonos nevű amerikai sorozatot megelőzően), amelyet aztán valóban házilagosan másoltak át számítógépről filmre az alkotók … És ha megnézzük a fent említett kategóriákat, akkor a dokumentumfilmek közül itt van a Bíborvörös vitorlák /Nachové plachty, a Plastic People of the Universe /Plastic People of the Universe, a televíziós projektek közül a Kör /Kruh, az Őszi visszatérés /Podzimní návrat, lényegében a Vénasszonyok nyara /Babí léto is, továbbá a koprodukciók közül, ahol néha nem világos a többségi gyártó: a Tájkép /Krajinka (Szlovákia), az Ottóka /Otesánek (Nagy-Britannia), a túlértékelt Sötétkék világ /Tmavomodrý svět (Nagy-Britannia), az érdekes, de nem teljesen kidolgozott Párhuzamos világok /Paralelní světy (Franciaország), Věra Chytilová rendező túlzsúfolt filmje, a Kiűzetés a paradicsomból /Vyhnání z ráje (Németország), a Karu Süda – Medveszív /Karu Süda – Medvědí srdce (Észtország, Oroszország, Németország), az Ember az állatkertben /Člověk v ZOO (Dánia, Nagy-Britannia), a Mach, Šebestová és a varázslatos fülhallgató /Mach, Šebestová a kouzelné sluchátko (Kína).

Zdeněk Troška egy újabb folytatással rukkolt elő: a Pokoli szerencse 2-vel /Z pekla štěstí 2/; a diákfilmeket a Vadméhek /Divoké včely képviselik.; hosszabb idő után visszatér Filip Renč, ezúttal a Rebellisek /Rebelové című, a musical szabályait nem túlságosan betartó retro musicallal; a TV Nova Troškán kívül még a Hogyan lopjuk el Dagmarát /Jak ukrást Dagmaru című „vígjátékot” támogatja – és ezzel le is tudtuk ezt az évet – summa summárum mindössze 17 film, de önök is tudják, melyeket lehet valóban filmeknek nevezni.

A 2002-es év 19 bemutatót hoz, de ebből rögtön négy dokumentumfilmet (A por játékai /Hry prachu, Nonstop /Nonstop, Óhitűek – A tavasz szentelése /Starověrci – Svěcení jara, A városból való út /Z města cesta és három iskolai munkát (Radhoš /Radhoš, Ponyva /Brak és a Szerelem felülről /Láska shora). A tisztán televíziós – a mozivászonra nem igazán való – filmeket a Hazarablás /Únos domů, a félresikerült Bárka Vojtának /Archa pro Vojtu (alig 60 perces), az El kell, hogy csábítsalak /Musím tě svést/, a Srácok /Smradi, a Kiscsaj/Děvčátko, és a Waterloo cseh módra /Waterloo po česku (itt a TV Novával) képviselik. Inkább digitális kamerára forgatták a Kárhozottak /Zatracení nevezetű projektet, Milan Šteindler visszatért a rendezéshez a jellegtelen Mézeskalácstoronnyal /Perníková věž (valószínűleg tényleg a padlón volt anyagilag), Petr Zelenka forgatott egy újabb sikeres áldokumentumfilmet, A sátán évét /Rok ďábla, Zdeněk Troška az Angyali arcot /Andělská tvář, a mesefilmek közül pedig a mozikba került a kiváló bábrövidfilmek sorozata, a Jan Werich fimfáruma /Fimfárum Jana Wericha. Az év cseh filmjeinek királya azonban Alice Nellis Kirándulása /Výlet volt – az év egyetlen tisztán filmes műve.

2003-ban 17 film keletkezett. Ezek közül az Éjjeli beszélgetések anyával /Noční hovory s matkou végre filmes bemutatót is megért, nem csak interneteset (bár előtte már rég megjelent DVD-n), a Ki fog vigyázni az őrre /Kdo bude hlídat hlídače dokumentumfilm, a Quartétto /Quartétto szlovák TV-film, és lényegében a Szökés Budáról /Útěk z Budína is az (a TV-sorozat megvágott változata) A Kegyetlen örömök /Kruté radosti ugyancsak cseh-szlovák film, de szintén inkább televíziós alkotásról van szó, egyfajta dokumentum-játékfilm; az Erdei gyalogosok /Lesní chodci, bár remek játékkal és rendezéssel, éppúgy, mint a kissé szétesett Kisváros/Městečko/, már egyáltalán nem tagadja le a televíziós jellegzetességeket. Zdeněk Troška ebben az évben kezdi el az első Baromi jót /Kameňák (nehéz őket filmeknek nevezni). F. A. Brabec ismét kísérletezni próbál – a 24 óra alatt leforgatott film neve Patkányirtó /Krysař, és a sebtében megalkotott művek minden jellegzetességével rendelkezik. Az inkább diákfilmes, fekete-fehérben forgatott tisztelgést František Vláčil előtt, az Érzést /Sentiment csak edzett mozi- és Vláčil-rajongóknak szánták. David Ondříček egy különös vígjátékkal, az Egy kéz nem tapsol /Jedna ruka netleská című munkával tér vissza, amelyből nem vált akkora esemény, mint ahogy mindenki várta, Jan Hřebejk a dramaturgiailag kiegyensúlyozatlan Pupendóját /Pupendo mutatja be; az egyetlen mesefilm Az ördög tudja, miért /Čert ví proč (koprodukció Szlovákiával), ahol viszont döcög a történet. Az év győztese részben diákfilm, a fekete-fehér Unalom Brünnben /Nuda v Brně - nos, semmi ellenvetésem, de szerintem filmes szempontból érdekesebb volt a Hűtlen játékok /Nevěrné hry és a Dörzsölt Filip /Mazaný Filip.

2004-re egyelőre ismét körülbelül 17 bemutatót terveznek, miközben egyesek már meghiúsultak, mások újonnan jelentek meg, de összességében nézve a színvonal – az öreg mestereké is – erősen hanyatlik. Az évet Zdeněk Troška kezdte meg a közönségkedvenc Baromi jó 2-vel /Kameňák 2, egy napra rá jelenik meg a Költők ötödik része (Hogyan nem veszítik el a reményt a költők /Jak básníci neztrácejí naději), amelyen ezúttal nyomott hagyott a product placement típusú reklám valamint az összefércelt varrás és vágás. F. A. Brabec egyáltalán nem értette meg a krimi műfaji szabályait Bolero /Bolero című filmjében, a Nincs sajnálat /Ničeho nelituji egy újabb dokumentumfilm, amit két közepes hosszúságú munkából állítottak össze egész estéssé, a Tolvajok királya /Král zlodějů inkább német projekt, a Chocking Hazard /Chocking Hazard pedig rajongók szűk csoportjának szánt amatőrfilm. Bár kis költségvetéssel és kevés színésszel készült, de szerintem kiváló a Bajnokok/Mistři forgatókönyve és üzenete.Nagyon pontosan beszél a cseh jellemről, és talán ezért is nem fogadták el, csakúgy, mint Forman egyes filmjeit. Egy újabb amatőr-diákfilm következik, az Erős kávé /Silný kafe; a Cseh álom /Český sen című dokumentumfilm; majd Juraj Jakubisko nem túl dicső visszatérése, a Post Coitum /Post Coitum; a Birtok gondnoka /Správce statku vakációs kísérlet; a Férfimenet /Panská jízda inkább televíziós sitcom, aztán az egyáltalán nem újszerű csattanóval rendelkező futballdráma, a Non Plus Ultras /Non Plus Ultras; a Vaterland – vadásznapló /Vaterland – lovecký deník című szürrealista kísérlet, és végül Hřebejk újabb filmje, a Hanyatt-homlok (más fordításban: Sebbel-lobbal )/Horem pádem, amely rendkívül ellentmondásos reakciókat váltott ki (megvádolták, hogy teljesen elrugaszkodott a jelentől).

Foglaljuk hát össze! Néhány kivételtől eltekintve a cseh filmművészetet az amatőrizmus, az iskolai filmek, a dokumentumfilmek, a televíziós projektek, a - cseh részvétel szempontjából bizonytalan - koprodukciók és a kísérletek uralják. Mi hiányzik? Elsősorban a zsánerfilmek - azaz az egyértelmű vígjáték, krimi, horror, pszichológiai film, az egyértelmű mesefilm – a műfaj szabályai szerint. Hiányoznak a profi filmek, ami a projektek silány anyagi kereteinek, a szponzorok kényszerű reklámbetétjeinek következménye, de gyakran a kezdő alkotók tapasztalatlanságából adódik. Teljesen eltűntek az „öreg mesterek”, akik rendkívül ritkán, és vitatható eredménnyel forgatnak. Ami pedig a színészeket illeti, ugyanazok az arcok jelennek meg a vásznakon, csak ritkán láthatunk valakit a régi színészgárdábóll. A reményteljes Vladimír Michálek már régóta nem forgatott semmi újat, és főleg nem semmi saját darabot.

Ennek az évnek a végére és a következő kezdetére pillantva úgy tűnik, hogy ismét fogyni fognak a bemutatók, de az alkotások zömét szemmel láthatóan ismét a televíziós gyártás fogja adni. Mindaddig azonban, amíg a cseh állam nem áll legegyszerűbb exportcikke mögé, amíg nem lesznek meg az esti filmek készítésének és forgalmazásának világos, megadott feltételei, továbbra is arról a témáról fogunk itt beszélgetni, hogy „merre tart a cseh film?” Pár optimista pedig továbbra is túl fogja értékelni az új projekteket, ami, noha jó szándékkal történik, de inkább árt a cseh filmművészetnek.

Megjelent a http://kino.tiscali.cz/cfilmy.asp című filmes lapban

Fordította: Zahorán Csaba

 

 Külön számla
Külön számla
Faust
Faust
Kiscsaj
Kiscsaj
 Post Coitum
Post Coitum

 
hírek hírek filmek filmek arcok arcok gondolatok gondolatok szemle szemle Örökmozgó Örökmozgó képtár képtár sőt sőt mozgóképtár filmspirál repertórium linkek FILMKULTÚRA '96-tól tartalom címlap kereső