Fejes Emőke Sajtószemle: 2004. február 25 - 2004. március 31.
Bemutatók   |    Kritikák   |    Könyvkritikák   |    Interjúk   |    Riportok, tudósítások   |    Forgatnak   |    Hírek   |    Gondolatok

Bemutató

A mohácsi vész

H, 2003, Hungária Média és Sportmenedzsment Kft.
r: Jancsó Miklós, f: Jancsó Miklós, Grunwalsky Ferenc, Hernádi Gyula, o: Grunwalsky Ferenc, z: Lyuhász Lyácint Bt., Honvéd Együttes, Bujtor Balázs zenekara, p: Losonczi Gábor
sze: Scherer Péter (Pepe), Mucsi Zoltán (Kapa), Schell Judit, Vasvári Emese, Rácz Attila, Bodrogi Gyula, Szirtes András, Halász Péter
b: 2004.02.26

Getno

H, 2004, Filmplus, Goldenlight Films
r, f: Salamon András, o: Tóth Zsolt, z: Balázs Elemér Group, p: Hollósi G. Zsuzsanna, Varga Gábor, Ted Melfi, Blaine Cline
sze: Király Levente (Jenő), Gesztesi Károly (Jancsi), Szalontay Tünde (Juli), Péter Kata (Szandi), Bánfalvy Ágnes (Teri), David Douglas (Mike)
b: 2004.03.04

Mélyen őrzött titkok

H, 2003, BGB Film, Wega-Film, Delor
r: Böszörményi Zsuzsa, f: Böszörményi Géza, Böszörményi Zsuzsa, o: Miklauzic Márton z: Darvas Ferenc, Jávorka Ádám, Hammer Zsolt, p: Gyarmathy Lívia, Veit Heiduschka, Hanna Hemilä
sze: Bagaméri Eszter (Kisirma), Györgyi Anna (Varró Irma), Garas Dezső (Nagypapa), Fullajtár Andrea (Anya), Nagy Ervin, Peter Franzén, Kati Outinen
b: 2004.03.11.

Montecarlo

H, 2004, Katapult Film, Filmpartners
r, f: Fischer Gábor, o: Marton Balázs, z: Turcsán András, Novák Péter, Európa Kiadó, p: Pataki Ági, Kovács Gábor, Angelusz Iván, Reich Péter, Simó György
sze: Koltai (Rónaszegi), Mucsi (Makkosi), Pikali (Annamari), Tordai Teri (Rónaszegi felesége)
b: 2004.03.18.


Kritikák

Hódít a hét vezér a mozikban (Magyar vándor)
Délvilág – Délmagyarország, 2004.02.25. Tamás Ákos

A film alaptörténete egy nagyszerű ötletre épül, Madách Ember tragédiájának alapmotívumát felhasználva több történelmi korszakban játszódik...
A történelem ismerete a film poénjainak megértéséhez néhol elengedhetetlen, ezért előfordul, hogy egyes jeleneteknél csak a törit megfelelően elsajátító nézők arca fakad mosolyra. A gegek nagy része azonban tökéletesen ül...
a mozi is megérdemli a legmagasabb pontszámoz a zsűritől, vagyis a közönségtől...

Humor és Magor (Magyar vándor)
Filmvilág, 2004/3. Vaskó Péter

Magyar vándorban az elveszett magyarokat ezer éven át hasztalan kereső- kutató hét vezér, akik valahogy átaludták a honfoglalást...
Az ötlet tehát remek: épp itt lenne az ideje, hogy kinevessük magunkból mindazt a szorongást, amit hódítók megszállók, gyámkodó birodalmak nevelgettek belénk...
A Magyar vándor jó lehetőségnek ígérkezett... az eredmény sajnos csalódást kelt...
mert jó humor valójában mindig kockázatos: a közhelyek, tabuk merész kritikája – a humor és nevetés a szabadság jele...
"Kicsit" szabadnak lenni azonban nem szabadság. A Magyar Vándor pedig mintha túlzásba vinné az óvatosságot...
Csípős szatírának vagy frenetikus abszurdnak a Magyar vándorban azonban híre-hamva nincs, mint ahogy kimarad az a történelmi korok ütköztetéséből fakadó helyzetkomikum is...
a Magyar vándor összecsapott, kidolgozatlan, elkapkodott mozi, mintha hiányozna
belőle az a feszült fegyelem és bizonyítási vágy, mely Herendi első filmjét jellemezte...
Amit mindenképpen a Magyar vándor előnyére kell írni, az a reklám- és marketingunka profizmusa...

Magyar vándor
Magyar Fórum, 2004.03.11. Dr. Petővári Ágnes

tudatosan adagolt reklám hajtja előre...ezerrel ment és folyik a beetetés...
műfaját elég körülményes meghatározni...nem más, mint egy történelmi road-movie...
Miért kell bohócot vagy inkább hülyét csinálni történelmünk nagy személyiségeiből...
de akkor is meg kell tartani a hős méltóságát, nem lehet tiszteletlenül bánni vele...

"Engem a látvány meghazáztat " (Magyar vándor)
Kritika, 2004. március Parti Nagy Lajos

nem az alkotók magyarságindexével van itt gond. Hanem a Magyar vándor esztétikai megformálásával... nem elég teherbíró a mű szerkezeti váza, pedig nincsenek egységes poétikai rendbe szervezve az ábrázolási módok és eszközök, illetve / olykor / az alkotói nézőpontok sem...
Pedig az alapötlet igazán nem rossz... nem tudják igazán kiaknázni a benne rejlő lehetőségeket sem...
legkevésbé szerencsés választás éppen az a vezérfonal volt, amire a filmben végül is felfűzik az epizódokat...
jellemző módon inkább azok a szituációk működőképesek a vásznon, amelyekben a humor forrását az adja...
elképesztően váltakozó színvonalon: találó gegeket követnek infantilis viccek, szubtilis poénok után szégyellni valóban bárgyú élcek jönnek...amelyik korszakhoz az alkotók több poént véltek találni, azt hosszabbra nyújtották...
A rendező tulajdonképpen csak látványos tablóként, illusztrációs háttérként kezeli a történelmet...

Hajótöröttek (Getno)
Új Dunántúli Napló, 2004.03.06. Nagy Imre

kétségkívül lett volna íve, lebegése...ha tisztességesen megírt forgatókönyv állna mögötte...
olyan dramaturgiai hibákat rejt, hogy sokszor még az elemi folytonosság is hiányzik...
rosszul, modorosan megírt dialógusok...

Getno
Heti Válasz, 2004.03.11. Szabolcs Imre

beavatás az amerikai álom szertefoszlásába...
Las Vegas jelkép, s az sem intellektuális bravúr, hogy a roncstelepet szimbólumként értelmezzük, nem is beszélve a sivatagról...
Tóth Zsolt szinte himnikus szépséggel fényképezi a Budai alsórakpartot, majd a Várat...

Getno
168 óra, 2004.03.11. Bölcs István

a befejezése még a kezdésnél is indokolatlanabb, és bántóan banális...

Getnyó (Getno)
Élet és Irodalom, 2004.03.26. Bakács Tibor Settenkedő

Nehéz érteni és szeretni Salamon András Getno című filmjét...
a forgatókönyv semmi, kitalált, erőszakolt, hamis. Van egy magyar család, aki last minute kitántorog a kitántorgott ősökhöz...
Történik velük az amerikai lét, amit deus ex machinaként rengeteg baleset csipkéz...
nincs semmi értelme az elejének, a végének, a közepe zavaros, de ez talán a vágástól van...
Vannak olyan snittek, amelyekben nem lehet tudni, hogy hol is vannak magyarjaink, hogy kerültek oda, hova mennek, stb.? ...
Az operatőr. Kezében videokamera. ...Sehogyan sem illik Las Vegas filmes nagyzoláshoz ez az underground stílus. ... parizerfeeling...
Salamon András nem is olyan rossz rendező, mint ez a film. A színészvezetés kitapinthatatlan, nincs benne eredeti dramaturgiai és vizuális megoldás, Salamon helyett csinálhatta volna valaki más...

Nincs új világ (Getno)
Cinema, 2004/3. Ci-értékelés

a pontos megfogalmazás Salamon András rendező-forgatókönyvíró / Zsötem, Közel a szerelemhez / adós marad, a motivációk nem válnak világossá...
Salamon abból kiindulva, hogy a hazai hétköznapokat jól ismerjük nem teremt ellenpontot a kinti világgal szemben, viszont maró iróniával ábrázolja a kinti életet...
Jó hangulatteremtő és színészvezető képessége, rutinja segíti át a nehézkes történeten...több humorral, kevesebb sors csapással közelebb éreztük volna a történetet...

Hogy a csoda mögé nézzünk
Salamon András Las Vegasban forgatta A Getnót - Az álom nem több álomnál
Magyar Nemzet, 2004.03.04. Muray Gábor

A kivándorlók álmát hamar elsodorja a préri szele, s itt kezd megmutatkozni Salamon András filmjének egyetlen, ám becsülendő értéke: a figurák esendők...
Kilátszik a stáb a filmből, kissé az az ember érzése, mintha csak werkfilmet néne. Nyaralni akarnak emezek, vagy filmezni?...
az új világ csak fikció, ami a keleti blokk átlagembereinek képzeletében vibrál...
ha valóban ügyesebbek és tehetségesebbek a többieknél, akkor akár otthon is maradhatnánk. A kaptafánál, ahogy a filmrendezőink...

Amerika ilyen is meg olyan is (Getno)
Népszava, 2004.03.04. Bársony Éva

A Getno azonban szomorú csalódás...
olyan, mintha csak a vázlatát skiccelné fel annak, amivé a film lenni szeretne. Jelzéseket küld, mint a Marsról...
kaparászva a felszínt, amely alatt izgalmas világot sejtet. Hogy milyen felfedezéseket rejt a mélyben ez az izgalmas világ, arról legjobb esetben csak sejtelmünk támadhat...
Bábok mozognak egy érdektelen történetben...
Salamon érzékeny figurateremtő tehetségét ismerve a Getno lehetett volna a bennünk élő "Óvilág" hatalmáról szóló dráma, vígjáték, szatíra, szórakoztató kalandfilm. De csak műfaj nélkülien rossz lett...

Esetleg Debrecenbe kéne menni Salamon András: Getno
Magyar Narancs, 2004.03.04. Turcsányi Sándor

Így azt kaptuk, amire magunktól számítottunk...Költözős mozi...
Tehát ha amellett, hogy elmenekülhetünk-e önmagunk elől vagy nem, van kardinális kérdése Salamon filmjének, akkor ez: hogy tényleg akkora-e az a kulturális szakadék, hogy azt átugorni nem lehet csak beleesni. Ugyanakkor nagyon finom húzás a filmtől, hogy nem emlegeti sokat a belegebedést...
ehhez a filmhez nincs szükség szamárvezetőre. Mondhatnánk, hogy azért mert olyan álnokul egyszerű, hogy az már pimaszság, de ennél megint többről van szó. Hozzáértésről. Nekem az, hogy jól meg van csinálva, nem azt jelenti hogy élethűen robban föl... hanem azt, hogy jó a zene és izgalmas a vágás, s ez itt stimmel...
Mindezzel együtt fanyalogni is van miért...
Salamon becsületes mester embernek indult és az is maradt...

Valaki más Nevadája (Getno)
Magyar Hírlap, 2004.03.06. Bodolai László

Jót tesz a magyar filmnek a környezetváltozás...
megvan a megoldás, ki kell menni Nevadába...
Megint egy film az amerikai álomról, magyar módra...
szerencsére Amerikából sem kapunk sokkal többet, mint a Bagdad Cafétól egykoron. Sivatag, poros külvárosi utcák. Marad a történet...
vajon elviszik-e hátukon a filmet...többnyire igen. A fordulatok jórészt előre láthatók:...
A történet jó ritmusú...
A Getno nem tökéletes, de üdítő, emberközeli mozi...

Homályban maradt, érthetetlen, valószerűtlen titkok (Mélyen őrzött titkok)
Magyar Hírlap, 2004.03.13. Retkes Attila

rendezői díjjal jutalmazott...
művészfilmektől elvárható eredeti gondolatokat ...
igyekszik  "közönségfilmes " eszközökkel fogyaszthatóvá tenni...
komoly értékeket hordozó, nem is nagyon unalmas film...
kiindulópontja homályos, érthetetlen, valószerűtlen...
A forgatókönyv döccenéseit részben ellensúlyozzák a színészi alakítások...

Mélyen őrzött titkát áldja minden anya (Mélyen őrzött titkok)
Magyar Nemzet, 2004.03.13. Eőry Karolina

legjobb női főszereplő, a legjobb férfi mellékszereplő, a legjobb rendezés és a legjobb producer díját nyerte...
emberi arcra koncentráló fényképezés, a szereplők zaklatott lelkivilágát és sodródását tükröző vágás...

Mélyen őrzött titkok
Heti Válasz, 2004.03.18. Szabolcs Imre

az idei filmszemlén a legjobb rendező, a legjobb női főszereplő, a legjobb férfi mellékszereplő díját...
kétfelé vezető szálat nem azonos színvonalon dolgozták ki...
túlbonyolított történet és konfliktusháló..., nemhogy erősítené, de gyengíti a hatást...
egyszemélyes nyomozást bravúrosan oldották meg: erőteljes a környezetrajz, a felvillantott figurák...

Szelíd nőn a tegnap és a ma jegyei (Mélyen őrzött titkok)
Magyar Narancs, 2004.03.18. Turcsányi Sándor

Böszörményi Zsuzsa nem hagy időt a morfondírozásra, hogy akkor a világ, amit mutat, az igazán olyan-e...
párbeszédekre kellett volna kevésbé ügyelni, kicsit odavetettebben esetleg természetesebbnek hatottak volna...
A keret nem több líraian felrakott sajtóinformációk leporellójánál...
A történet pedig elébe megy e letudási ambíciónak...

Hallgat a mély (Mélyen őrzött titkok)
Népszabadság, 2004.03.19. Orsós Jakab László

lerombol a nézőben minden várakozást...
emberi történeteket nem szokás ilyen durván leegyszerűsíteni...
semmit nem tudunk átélni, mert egyszerűen nincs rá módunk. Nem mutatja meg nekünk senki...
meglepően hihetetlen jelenetek sorával igyekszik felkelteni egy valóságos történet illúzióját...

Titkok és hazugságok (Mélyen őrzött titkok)
Élet és Irodalom, 2004.03.26. Báron György

A dramaturgiai-forgatókönyvírói bizonytalanság, mint mindig ezúttal is súlyosabb gondok tünete. A rendezőnő felvállalja a sztorit, anélkül, hogy megéreztetné azt az iszonyú mélységet, amely az effajta történetek mögött megnyílik. A bűnügyi kázus mögött a sorstragédiát: a titkot, amelyre filmjének címével utal...
mindig a legbanálisabb képkivágatokat alkalmazza, ám ez önmagában nem jelentene gondot, ha ebben a közegben nem volnának a szövegek, a gesztusok, az emberi rezdülések fül- és szembántóan mesterkéltek...
Ha egy mű építménye ilyen súlyos szerkezeti hibáktól roskadozik, nem igen megítélhető a közreműködők teljesítménye...
Böszörményi Zsuzsáé szerényen, szürkén, ha tetszik, régimódian rossz film.

Mélyen őrzött titkok
Cinema, 2004/3. Ci-értékelés

A közbeszédben kerülni szokás a béranyaság kérdését...
a film erős női jellemek, akaratok csatája...
kitűnő alakításokat látunk...
Bagaméri Eszter pedig olyan hiteles...
a filmszemlén méltán érdemelte ki a legjobb női alakításért járó díjat. Böszörményi Zsuzsa rendezői díját is értjük, hiszen egy, a réteg-dokumentumfilmek közé száműzött témát dolgozott fel, életszerűen, fordulatosan...

Mix
Heti Válasz, 2004.02.27. Szabolcs Imre

a Mix megkapta a fesztivál különdíját, a legjobb vágásért járó elismerést, a diákokból álló bírálóbizottság a legtehetségesebb első filmnek tartotta...
rendkívül sokrétű anyagból, műfajváltozatból és hangnemből mixelték össze változékony színvonalú alkotásukat a Lovy fivérek. Ám a történetbonyolítás minden naivitása a közhelyes, elnagyolt jelenetek és jellemek ellenére is van valami eredendő kedvesség és fiatalos báj a Mixben...
megkapóan szép, lélektanilag hiteles jelenetsort látunk a nagyi és az unoka egymásra találásáról. Erőltetett és kimódolt viszont Peter és anyja közti konfliktus, háttérben a megszálló orosz csapatok egyik tisztjével, az anya nagy szerelmével, Peter valódi apjával...
Vecsernyés János dinamikus felvételeivel még a hazai nézők is újat tud mondani Budapestről. Erőteljes a zenei aláfestés...
főhős beavatása a főváros éjszakai életébe és alvilágába két szálon történik. Lou és Mitch ellenségeskedése barátsággá alakul, ez a vonulata a filmnek a Két haver, egy balek típusú délutáni tévésorozatokat idézi és jó színvonalon. A pornóiparban tett látogatásunk hervasztóra sikeredett...

Mix
Népszabadság, 2004.02.27. Orsós László Jakab

Ez ugyanis nem egy professzionális munka. Olyan amatőr produkció, amelyet soha nem lehet befejezni, és amelynek nem a moziban a helye, hanem házi vetítőkben...
olyan film a Mix, amellyel bár be lehet kerülni egy filmiskolába, ahol jó esetben technikai biztonságot, arányérzéket, színészvezetést és ízlést tanulhat a rendező, a vágó és a forgatókönyvíró. A Mix esetében ezeket a feladatokat egy személyben Steven Lovy végezte el...
A Mix azonban a rengeteg hiba ellenére sem elviselhetetlen film...
van benne annyi valódi érzelem, amitől az egész felfordulás érthetővé lesz. Néhány fiatal ember bele vágott valamibe, volt annyi energia bennük, hogy végig csinálják és a nagy erőfeszítés közepén még néhány nagyszerű jelenetre is futotta tehetségükből...

Egy kaliforniai hihetetlen kalandjai Pesten (Mix)
Filmvilág, 2004/3. Ágfalvi Attila

filmhez jutott végre az a generáció, melynek tagjai olyan filmeket szeretnek csinálni, amilyeneket a moziba járó korosztály nézni szeret...
A Mix persze nem vezethető le a magyar filmművészet előzményeiből...
készítője csupa olyasmiről beszél, ami érdekli, szórakoztatja, gyakorlatilag semmilyen más megfontoltság nem vezérli. Steven Lovy előítélet nélkül nyúl minden olyan eszközhöz és motívumhoz, ami a céljának megfelel. Felszínessége, gyengeségei is  "korszerűségéből " fakadnak... Csakhogy ez a filmnek az erénye is egyben...
vad iramban fotózott éjszakai városképek...
színészek kifogástalan játéka a monoton, ösztönökre ható zene, érdekesen mutatja a kultúrának a találkozását...

Súlytalanság (A mohácsi vész)
Élet és Irodalom, 2004.02.27. Báron György

"Fel, fel vitézek a csatára" zeng, érces férfihangokon...
s megkezdődik az újabb immáron az ötödik – fantázia – puzzle, Jancsó módra...
hőseink visszarepülnek 1526-ba, a mohácsi síkra, megfordítani a történelem menetét...
lehet izgulni, nagy lesz-e mégis a magyar...
nem vagyok biztos benne, hogy a mohácsi vész a sorozat legtökéletesebb filmje – hozzám a Lámpás közelebb áll,- ám az a /szellemi és fizikai / lebegés, amely újabb munkáinak elsődleges tárgya...
ebben a művében szervül a legtökéletesebben a késői opusaira jellemző szabadon lebegő formanyelvvel...
A mohácsi vész , s ez persze igaz Jancsó többi késői börlekszjére is - azon ritka mozgóképek egyike, amelyik komolyan veszi, hogy az idő és a tér szabadsága egymást feltételezi: Grunwalsky kamerája úgy gondolkodik a légben, akár az asztronauták a súlytalanság emberonális állapotában...

Ráadás Jancsó Miklós: Mohácsi vész
Magyar Narancs, 2004.03.04. –ts-

Jancsó Miklóstól aligha várható szeméremkedés...ám ebbéli várakozásainak legfeljebb felibe-harmadába teljesülnek...
Ami azt illeti, láttunk már merészebb, szórakoztatóbb mesét is...
A mohácsi vész végig olyan, mintha az improvizáció szigorúan embargós lenne...
Tessék visszafáradni a történelemben, vissza a tézisekhez, vissza a képuralomba. Legközelebb nincs bocsánat...
Ezzel együtt semmi vész Mohácson, a darab üdítően rövid...
tök olyan az egész, akár egy kései Jancsó film. Majdnem olyan...

A történelem korrigálása Jancsó módra (A mohácsi vész)
Magyar Hírlap, 2004.02.28. Kőháti Zsolt

vissza kellene utazni a múltba, s a modern idők találmányaival korrigálni a magyarság veszteségeit...
Jancsó Miklós, a Trianon utáni nemzedék emblematikus képviselője most ezt a motívumot vitte mozivászonra állandó alkotó társai, Hernádi Gyula, Grunwalsky Ferenc segítségével. Jancsót mindig is zavarták az efféle fabulálások, s a rendszerváltás óta ráadásul azt kell tapasztalnia, hogy a horthysta revizionizmus immár szalonképes eszmeiségként számlál, toboroz híveket...
kamaradarab a Mohácsi vész. Fölvillan csupán eshetőségeket, ironikusan eljátszik bizonyos gondolatokkal...
Ebben a munkában mintha kevesebb volna a trágárság. Érik Jancsó, nyolcvanon túl is. S ez jó jel, mert amíg él s kedve van hozzá, csináljon csak filmeket összeszokott csapatával. Hadd tanuljunk belőle, hadd szolgáljanak örömünkre...

És a török lány? (Montecarlo!)
Magyar Hírlap, 2004.03.20. Kőháti Zsolt

elfogadható moziabszurd volt a Hét tonna dollár...
Fischer Gábor rukkolt elő hasonló történettel...rosszul. Ám e rossznak előadása tehetséget mutat, figyelmet érdemel...
népnemzeti-nacionalista-soviniszta hazapuffogtatás paródiája ez?...
színészei lelkesen kutatják szerepüket. Fischer olykor kihagyásos, szaggatott vágástechnikával  "sietteti " az eseményeket...

Montecarlo!
Heti Válasz, 2004.03.25. Szabolcs Imre

egyesítse a Csurka István-i dramaturgiát a Jancsó Miklós-i színészvezetéssel és gegekkel. A szatirikus, a hazai szociális-gazdasági körülményekbe ágyazott kiindulópont a dráma- és forgatókönyvíró Csurkát idézi...
Jancsó Miklós hatását tükrözik a rögtönzésszerű jelenetek és poénok...

Monte-Carlo messze van
Dunaújvárosi Hírlap, 2004.03.25. (boda)

néhány tisztesebb poén elvétve, de semmi...
Mucsi Zoltán és Koltai Róbert remek játékkal a hátán elviszi a filmet...
nem bírhatják mindenhol - a sztorifűzés laza... kusza befejezést ...
mentség: Fischer első  "kommersz " filmjét láttuk...

Monte-Carlo nem mindenkinek nyerő
Fejér Megyei Hírlap, 2004.03.26. (boda)

sztori magyaros...
van valami roppant baljós, ha egy vígjáték bemutatóján a harminchatodik percben nem nevet fel a publikum...

Montecarlo!
Cinema, 2004/3.

A nevezetes Simó Sándor osztály utolsó debütálója Fischer Gábor...
Fischer Gábor filmje jó ízléssel marad a műfaj keretei között, se több, se kevesebb, mint egy jól megírt és felépített vígjáték...
nem hagyja olcsó bohózattá sem sekélyesedni...
a helyes arányokat színészeivel betartatja...

A nyóckerben is mindenki élni akar (Rap, Revü, Rómeó)
Népszava Magazin, 2004.03.31.

a rendező személyes élményeiből táplálkozik...
valós problémára hívja fel a figyelmet, ám határozottan elkerüli a nyócker sztereotípiát...
nem romafilm és nem programfilm, hanem józsefvárosi film...
középpontjában egy olyan folyamatosan formálódó világ áll, amelyben gengszterek, romák és kínaiak próbálnak boldogulni...

Fölösleges volt bemutatni? (A Pál utcai fiúk)
Népszabadság, 2004.03.17. V.Gy. (Varsányi Gyula)

Maurizio Zaccaro rendezését a jeles magyar kolléga mind szakmai, színészi, mind dramaturgiai szempontból vitatja...
a Pál utcai fiúk többsége inkább ellenszenves, mint vonzó ...

Einstand (A Pál utcai fiúk)
Vas Népe, 2004.03.17. Ölbei L.

egyszerűen nem jó...
tényleg jobban tették volna, ha nem rugaszkodnak el  "szabadon "...
Einstand-ot csináltak: lefoglalták a regényt...

Itt jártak a Pál utcai fiúk
Népszabadság, 2004.03.18. Hirsch Tibor

nem tett rosszat a botrány...
ha ez nem mozi, hanem csak mindent felhabzsoló televízió, miért csodálkozunk...

Tantiéme fúj az édes grund felől (A Pál utcai fiúk)
Élet és Irodalom, 2004.03.19. Molnár Gál Péter

forgatókönyvírói képzelgéseik következtében antikapitalista, sematikus laposságok tárházát vetették papírra...
a végkifejlet erősen hasonlít egy ötvenes években elkészült magyar szocialista realista filmre...
a gyerekek igen kedvesek, hiányzik belőlük a színészethez való hajlam...

Szólva lett  A 2003-as Filmszemle nagydíjas filmje (Magyar szépség)
Filmvilág, 2004/3. Reményi József Tamás

megelevenedik az Amerikai szépség szereposztása, s aztán sorra és következetesen Sam Mendes és Alan Ball filmjének megannyi motívuma. A kérdés nem jogi, hanem esztétikai természetű: mit nyerünk ezzel a parafrázissal?...
Gothár Péter az alakokat, helyzeteket a lehető legakkurátusabb módon, csodálkozás nélkül járja körül, akárha egy kis realista pepecselne a kínálkozó valósággal...igyekezett erős mesére szert tenni, amelynek feszültsége elbírja az abszurditás lényegileg mozdulatlan voltát...
A Magyar szépség meséje nem ilyen. Arra a vázra, amelyre a parafrázis épít, értékelhetetlen anyag kerül...
nézőnek nincs mit összeraknia, a legközhelyesebb, legszokványosabb konklúziókon túl. Kínos, kínos ötletek:...
az időnk pusztán múlik, elmúlik felettünk. A rendező mindezt rendre kamerajátékban, illetve filmnovellában érzékíti meg...
a mozgóképben az írói mondatok irodalmias frázisokká válnak, az így létre jövő groteszk hatás rontja, semlegesíti a műegész természetes abszurdját. Ellene dolgozik. A Magyar szépségben mindvégig ez történik...
Gothár meghatározó erénye, a tárgyiasság elvész a karikatúra, az elrajzolás meghatározhatatlan régióiban. Valószínűleg azért, mert a szépség-parafrázis nem fölszabadította alkotó fantáziáját, hanem ellenkezőleg, beszorította, beszorította volna egy klasszikus főhőse épülő történetben...
Tanulságos, hogy Gothár előző filmje, a Paszport deklaratívan kevesebbre vállalkozott, mégis többre jutott...

Kilátás a mélyből
Magyar Nemzet, 2004.03.06. Muray Gábor

többet ér minden történelemkönyvnél, többet minden feldolgozott forrásműnél és adathalmaznál, ha az utolsó túlélők mesélik el halkan, a terhet...
A Kiáltás a mélyből Sághy Gyula Böröcz Sándor kilencvenesztendős evangélikus lelkészről készített portréfilmje...

Hamvadó cigarettavég Bacsó Péter filmje
Magyar Fórum, 2004.03.04. Dr. Petővári Ágnes

Bacsó Péter filmje, a Hamvadó cigarettavég nemcsak Karády Katalinról szól, hanem a nemrég elhunyt G. Dénes György szövegíróról...
ez nem dokumentumfilm, hanem játékfilm. Nem kell a benne látott, mutatott történelmi eseményeket a tankönyvek pontosságával mérni rajta. Ez a film elsősorban szórakoztatni szeretne...
Bacsó Péter nem tud elszakadni a pártállami időkben a 2. világháborús korszakra tapasztott balos előítéletektől...magyar katonák, buták, amerikai tisztek, a gáncs nélküli lovagok...
hiába az ember, nem tud kibújni a bőréből. Amit fiatal korában megtanult, kőkemény bolsevita időkben, sehogyan sem tud tőlük megszabadulni...
Nagy-Kálózy Eszter teljesen távol áll Karády nagyasszonyos megjelenésétől. Azt is mondhatnánk, szereposztási tévedésnek bizonyult őt választani erre a feladatra. Ennek ellenére mindent megtett, hogy hitelesen állítsa elénk a dívát...
A Hamvadó cigarettavég semmi újat nem mond erről az időszakról, amit idáig is tudtunk...

Kontroll
Havi Magyar Fórum, 2004/3. Dr. Petővári Ágnes

nem lehet egyik filmes műfajba sem besorolni, mert szétfeszíti a műfaji korlátokat, ugyanis több, egymásba fonódó szálon fut a cselekmény...
egy vígjátéki elemekben bővelkedő krimi, amelyet a rendező keserédes romantikával színesített és divatos szociológiával dúsított...
többrétegű képes beszéd...
Mindenki megtalálhatja benne azokat a találkozópontokat, amelyek az ő életéhez is kapcsolódnak...

"Minden ugyanolyan, mint régen, és mégis egészen más " (Hazatérő képek)
Magyar Hírlap, 2004.03.20. Tóth Klára

áthatja, mindenfajta nosztalgia nélkül, a búcsú, a veszteség érzése...
zenés dokumentumfilm a szokatlan meghatározás, de a film eltol magától mindenféle tudálékos tipológiát...
népi kultúra jelene és jövője...
szabadságízű filmet készített Magyar N. Attila...


Könyvkritikák

Ember-tan Az igazság napszámosa
Filmvilág, 2004/3. Gelencsér Gábor

A portrékötetben olvasható gondolatok a rendezőtől és a rendezőről az életmű állomásainak, a legfontosabb filmeknek a felidézésén túl a műfajról és filmtörténeti korszakról...
filmjei sohasem tűnnek formai kísérletnek, jóval inkább a forma egyszeri, megismételhetetlen beteljesítései...
A dokumentum- játékfilmesek közül talán Ember Judit merészkedik a legmesszebbre, amikor nem egyszerűen civilekkel játszat el a saját élethelyzetükhöz hasonló szerepet, s nem is a társadalmi helyzetükből fakadó konfliktusaikat reprodukálja, hanem szereplői a magánvalóságukat élik meg/élik újra a kamera előtt...
Ember Judit a kor szellemének megfelelő hangzatossággal "botrányos rendezőnek", politikai botrányokat kavaró művészeknek is nevezhetnénk, amelyet látványosan bizonyít a szomorú rekord: személyében a magyar filmtörténet legtöbbször be- és letiltott alkotóját tisztelhetjük...


Interjúk

Mozivásznon vágtázó ősmagyarok /Beszélgetés Herendi Gábor filmrendezővel/
Szabad Föld, 2004.02.27. Pethes József 

a Valami Amerika hatalmas közönségsikere, az 560ezer néző miatt nagyon nehéz volt a dolgom, apait- anyait bele kellett adnom, hogy legalább olyan jót vagy még jobb filmet készítsek...
nagyon szeretem a kosztümös filmeket, és a vígjátéknál akartam maradni...
úgy éreztem, hogy a hét vezér figurája alkalmas lehet...
A magyar történelem nem lett gúny tárgya, nem is ez volt a cél, szeretettel, tisztelettel közelítettünk a témához...
Szerintem nekem a reklám filmes múltam miatt is a stílusom a divatos. Nem kell hozzá erőlködnöm, könnyen eltalálom a fiatalok ízlését...
szeretek szórakoztatni, számomra ez a legfontosabb nem pedig a kritikusok véleménye...

Akinek filmjei megtöltik a nézőteret /Beszélgetés Bacsó Péter filmrendezővel/
Szabad Föld, 2004.02.27. Lovass Ildikó

"Pozsgay Imrének a kulturális miniszternek: vagy integrálja a filmet a magyar kultúrpolitika, vagy nem járulok hozzá a további vetítésekhez...már a puha diktatúra idejét éltük, így végül az a döntés született, hogy műsorra tűzik de csak a Tinódi moziban. Évekig telt házzal ment...
a filmgyártáshoz pusztán az állami támogatás nem elegendő. Ma már bárki lehet filmrendező, aki elég ambíciót érez magában, és tud valahonnan pénzt szerezni. A filmszakma legnagyobb baja, hogy mindenki magányos farkasként küszködik...
Jó néhány tehetséges filmrendező jelentkezett. Ám egészében véve számomra elég kiábrándítónak tűnt. Az álmélységek nem hozzák közel a nézőket a filmhez. Én a közérthetőség és olyan, művészi értékű filmek híve vagyok amelyeket megnéz a közönség. Az eszményképeim Chaplin, Fellini, Bunuel, azok a nagy művészek, akik nem rétegfilmet alkottak...
Hiába faggattam a hatalmasságokat, soha semmi magyarázatot nem kaptam. Aztán egyre gyakrabban vetítették a filmet a legkülönbözőbb fórumokon, pártiskolákon, minisztériumokban. Rengetegen látták, és meguntam ezt a féllegális helyzetet...

Felüvöltött az örömhírre  - Cserhalmi György cseh filmje az Oscar- díjért  /Beszélgetés Cserhalmi Györggyel/
Népszabadság, 2004.02.28. Szabó G. László

" Zselary című cseh film, amelynek férfi főszerepét játssza, bekerült az öt legjobb idegen nyelvű alkotás közé a 2004-es év Oscarjáért folyó versenyben."
Le kellett ülnöm, amikor a nagy hírt meghallottam, mert remegett a lábam. És mert nem bírtam magammal, felüvöltöttem. De úgy, mint amikor futballmeccset nézek televízión keresztül, és kitör belőlem egy vulkanikus üvöltés...
van mit törlesztenie az Oscar-díj szempontjából is, ahol mi vagyunk. Lengyelek, csehek, magyarok...Az én életemben mindenesetre megmarad ez a nagy esemény. Nem leszek tőle más ember, de látom, hogy a környezetemben sokan drukkolnak, mások meg épp ellenkezőleg, valahogy nem veszik jó néven...
a forgatókönyv mélységesen megfogott. Nem is azon gondolkodtam, hogy ezt hogyan kell megcsinálni, hanem hogy miképpen lehet elszúrni...Magyarországon, ahol be vagyok rakva bizonyos skatulyába, amelyből vagy kihúznak vagy nem, vagy kibújok vagy nem és ezt a derék csehek nem tudják...
milyen pokoli felelősség volt részéről, odavinni egy embert, aki nem beszéli a nyelvet. De egy valamire való színész tud lenni...
nem szeretem a fesztiválokat. Habverés. Divatbemutató. Marhaság. Én majd Kékkúton, a kocsmában fogok ünnepelni...
"Rendben van, Gyuri jó mulatság, férfimunka volt."...

"Azok közé tartozom, akik ott maradtak " /Beszélgetés Salamon András filmrendezővel/
Cinema, 2004/3. Gulya István

az én generációmban oly sokakban megfogalmazódott az elvágyódás...
tulajdonképpen így vagy úgy mindenkiben felmerült, azok közé tartozom, akik itt maradtak...
filmjeid hősei kisegzisztenciák...
Olyan emberek, akiknek nincsenek kiemelkedő képességeik és vágyaik, a boldogságukat a maguk egyszerű módján keresik, Getno álmodozó Jancsija...
ha Ők vesztesek és kisemberek, akkor én is az vagyok...

Filmipari föllendülés várható
Erkel András a filmtörvény amerikai visszhangjáról és arról, miért vált meg a Varga Stúdiótól /Beszélgetés Erkel Andrással/
Népszabadság, 2004.03.01. Varsányi Gyula

Olyan vezető filmes szaklapok írtak a várható magyarországi lehetőségekről, mint a Hollywood Reporter, a Variety és a Screen International...
a producer úgy tapasztalja, nemcsak mozifilmek gyártói érdeklődnek, hanem televíziósok is. Elképzelhető, hogy több ország Magyarországra hozza tévéfilmek forgatását a piaci feltételek kedvező alakulása miatt. E találkozón kiderült, a partnerek értékelik a magyar filmgyártási hagyományokat, a szakmai tudást, és döntően jónak tartják az itteni infrastruktúrát...
Amit a játékfilmesek hiányolnak az a korszerűen felszerelt stúdió...
Ősztől azonban Pomázon tervezik megnyitni a Stern Film magánstúdió- komplexumát ...
a Mr. Bean gyártás két és fél év alatt mintegy 35%-ot zuhant a dollár árfolyama...a külföldi producer ráadásul a mai napig tartozik a többlet költségekkel, emiatt súlyos finanszírozási problémák merültek fel. A Varga Stúdió nehéz helyzetbe került...elfáradt...
Változtatásra késztette az is, hogy a névadó Varga Csaba is kivált a napi stúdiómunkákból...

Hagyni kell érni Dés László országos turnéra indul Metszetek című lemezével /Beszélgetés Dés László zeneszerzővel/
Népszabadság, 2004.03.02. Jávorszky Béla Szilárd

Makk Károllyal utoljára húsz éve, az Egymásra nézve című filmjében dolgoztam együtt...
Egy hét Pesten és Budán szintén egy kamaratörténet...
ahogy elolvastam a forgatókönyvet, tudtam ez a mű minden elemében ezt a fajta dzsesszt igényli. Majd amikor írtam a témákat, éreztem, ebből több lesz, mint filmzene...
A filmzene egy részét másodpercre pontosan kidolgoztam, bizonyos jelenetekhez viszont csak motívumokat írtam, laza szerkezettel...
talán ezért sikerült ennyire jól, mert e lemezverzióknak nem volt igazából tétje...
jó akkor kiadjuk, ha nem akkor nem adjuk ki, akkor csinálunk egy jó filmzenét...
mindenki rendkívül felszabadultan játszott...
Koltai Róbert új, Világszám című filmjéhez most írom a filmben elhangzó dalokat, ráadásul a dramaturg is én vagyok...

Másról, másképp... /Beszélgetés Miklauzic Bence rendezővel/
Magyar Nemzet Televízió- és Rádióműsor melléklete Lázár Fruzsina

Szerencsére az új generáció majd minden tagja úgy próbálja meg a gondolatait tolmácsolni, hogy azt a szélesebb közönségréteg is értse és élvezze. Mindezek mellett mindenki keresi a saját útját...
legjobban talán az foglalkoztat, hogy miként lehet bizonyos érzelmi utakat bejárni egy- egy történet során...
Szerintem az élet egyik legizgalmasabb kérdése, hogy mi kerekedik ki két ember találkozásából...
Több rendező is van akikkel hasonlóan látjuk a világot. A filmjeikben a mindennapinak induló történet egyszer csak elemelkedik a valóságtól... Mostanában, amellett, hogy írom a következő nagyjátékfilmem forgatókönyvét, főként televíziós feladatok találnak meg...

A színfalak mögött - Koltay Gábor a főváros kultúrpolitikájáról /Beszélgetés Koltay Gábor filmrendezővel /
Demokrata, 2004/3. Szentmihályi Szabó Péter

Tiszta lelkiismerettel várom az izgatott kutakodás eredményét. Rövidesen rájönnek majd arra, hogy évi hatvanmillióból képtelenség hatvan előadást létrehozni, miközben magát az intézményt is fenn kell tartani...
Kompromisszumot kötöttünk: ha lemondok 25 millió forintról a 60 milliós állami támogatásból, akkor működhet tovább a színház...gyakorlatilag megzsaroltak, de elfogadtam...életben maradtunk...
Ma már nincsenek alkuk, minden egyes helyre szükségük van. Azt hittem a demokrácia azért másként működik. A Fidesz kormányzása alatt a balliberális kulturális intézményeket is működtethették, sokan csodálkoztak is, miért ez a nagy engedékenység. Ennek most nincs semmiféle viszonzása, a kirekesztés százszázalékos...

Erős a magyar filmek jelenléte /Beszélgetés Vezér Éva Magyar Filmunió igazgatójával/
Cinema, 2004/3. Ruszina Rita

úgy gondolom, hogy rendkívül erős a magyar filmek jelenléte az idei berlini film fesztiválon...
Fliegauf Benedek második játékfilmje a Dealer ismét a Fórum egyik nagy csemegéje. Itt szerepel egy rövidfilmünk is, a Ki a macska? A Panoráma szekcióban...
a berlini fesztivál nemcsak a filmekről és filmművészetről szól, hanem rendkívül komoly üzleti oldala is van...
szerencsések vagyunk, mert viszonylag jó kapcsolatot tudunk kiépíteni producerekkel, alkotókkal...
Igyekszünk ráirányítani a figyelmet arra, hogy nagyon tehetséges fiatal generáció van felnövőben...
a filmtörvény is ráirányítja a figyelmet Magyarországra...

Tiszta szívvel /Beszélgetés Böszörményi Zsuzsa filmrendezőnővel/
Cinema, 2004/3. Gulya István

"Mélyen őrzött titkok"... legjobb rendezés és legjobb női főszereplő díját kapta a zsűritől...A diplomafilmemet is hasonló témában készítettem. Eredetileg a béranyaság kapcsán kutakodtam...
erős férfiakra, nemcsak erős nőkre, így gondolkodtam nagyon nehéz talpon maradni ebben a világban...
Egyébként szeretek nőkkel dolgozni, úgy érzem, jól kijövök, sokszor teherbíróbbak. Egyáltalán nem vagyok férfi ellenes, nem tartom magamat harcos feministának. Férjnél vagyok, van gyermekem. Ebben a filmben rengeteg nő szorgoskodott együtt...
nem szándékoltan, véletlenül alakult így...
a 18 éves Irmát egy színésznő nem tudja eljátszani, mert nem őszinte nem hiteles. Nem hittem, hogy elég lesz, ha egy kicsit megfiatalítunk egy színésznőt, mert hiányzott volna a kellő hamvassága...
Most inkább dokumentumfilmet szeretnék forgatni, nagy munka ám egy ilyen játékfilm...

A Színház az első /Beszélgetés Ónodi Eszterrel/
Cinema, 2004/3. Ruszina Rita

Ónodi Eszter nyerte el a filmkritikusok díját a legjobb színésznő kategóriában a Boldog születésnapot című vígjátékban...
az a pillanat, mikor megkapok egy díjat, mindig boldoggá tesz jóleső megnyugvás tölt el...
a magyar piac kicsi. Itthon engem már nem egy ügynök ad el, mert ha kellek, akkor a rendezőknek eszébe jutok...
Nem hinném, hogy bárki meglátván engem kitalálná, hogy én kellek a filmje főszerepéhez...
a kíváncsiság hajt...
Persze a vakszerencse itt is működhet...
most biztos nem adnám fel a színházi létemet egy filmért...
Inkább a színházért áldozok, de az ellenkezője is előfordulhat...
2. rész: Berlin, SONY CENTER ...Nagyon tanulságos volt mindenesetre. Nagyon- nagyon érdekes élményekkel vagyok gazdagabb...ez a világ tőlem távol áll, nem a művészetről, hanem szigorúan bizniszről, a marketingről szól...
Leginkább az bántott, hogy ez alatt a rövid idő alatt nem tudhattam meg a többi kollégáról, ki milyen színész...

Elhalasztott Trianon- film
Betiltotta Koltay Gábor sorozatát az MTV?  "Ma már kifinomultabbak a módszerek " /Beszélgetés Koltay Gábor filmrendezővel/
Magyar Nemzet, 2004.03.04. Pósa Zoltán

A sorozat arról szól, hogy a mindenkori magyar társadalom s annak szellemi élete hogyan viszonyult a kérdésekhez, mindenekelőtt a két háború között, a szocializmus évtizedeiben és a rendszerváltozás után...
mit kell tennie a magyar társadalomnak a sebek gyógyítása érdekében. Egyre nem vagyok hajlandó: szőnyeg alá söpörni becsületes, tisztességes vélekedéseket...
a filmsorozat egésze tehát az én Trianon- víziómat fejezi ki, aki egy filmeket készítő, a nemzeti sorskérdések iránt érdeklődő magyar állampolgár vagyok...
ma már kifinomultabbak a módszerek. A közvélemény szerint csak a műsorról vették le...
Nyilvános vetítéseken fogom bemutatni, s várom azt az időt, amikor az MTV vagy valamelyik televízió programjába mégis csak bekerülhet a sorozat...

Sztárok mustrája
/Beszélgetés Ónodi Eszterrel/
Népszabadság, 2004.03.05. Szentgyörgyi Rita

Igazából most nem színésznek érzem magam, hanem diplomatának...
Sokkal kevésbé a művészetről, a színészetről szól ez a megmutatkozás, jóval inkább a marketingről...
Lehet túl pesszimista vagyok, de nem tudom elképzelni, hogy ez így bejöhet...
tulajdonképpen azért jöttem ki Berlinbe, hogy megnézzem miként működik a sztárrendszer...
nagyon boldog leszek, ha valami összejön, de nem erre teszem fel az életemet...
Abszolút európai az ízlésem, nemigen tudnának elcsábítani valami amerikai zombi filmhez...
Remélem nem leszek olyan helyzetben, amikor pusztán anyagi megfontolásból kell elvállalnom egy filmet...

Nincs új világ /Beszélgetés Gesztesi Károllyal/
Népszabadság, 2004.03.05. Albert Györgyi

"Jól indult, de..." Gesztesi nem találta a helyét. Az idei filmszemlén pedig, mintha egyenesen felfedezték volna, hogy jé, van nekünk egy Gesztesink...
Gesztesei Károly is az idei szemle revelációja volt. Kisebb, de fontos szerep: Lóth Balázs Nincs mese filmjében, abszolút főszerep Álmos, Herendinél / Magyar vándor / legnagyobb csemege: Salamon András Getnóban...
Nem olvastam el addig, amíg nem volt biztos, hogy én játszom el a főszerepet. Miért szeressek bele valamibe előre, ami nem az enyém...
Ha nem lett volna a film talán soha nem jutok el Amerikába, mert annyira soha nem érdekelt, soha nem vonzott. És amennyi időt ott töltöttünk, nem is győzött meg arról, hogy ott kellene élnem...
Bár kétségkívül úgy tűnik, hogy idén pofán vertek a szerepek, ez jól esik...
Teljesen véletlen, hogy most így alakult, és ennyit forgattam. Garantáltan eltelik még negyven év, amíg legközelebb kamera elé állok...

Sprintek és maratonik /Beszélgetés Gryllus Dorkával/
Heti Válasz, 2004.03.05. Tornai Szabolcs

Mindenképp az a cél, hogy természetesnek hasson a figura...
kamera előtt sosincs lámpalázam...
forgatáson nem tudhatom, hogy kifogja látni a filmet, úgyhogy ilyenkor ezért nem izgulok...
nagyon tetszett, hogy Steven meg Alex annyira pozitívan állt mindenhez...
a magyarok, úgy érzem néha cinikusabbak, kritikusabbak önmagukkal és másokkal szemben is...
az a cél, hogy a filmet az egész világon forgalmazzák...
Belgrád című darabra azért vagyok igazán büszke, mert a szerbiai színházi fesztiválon a legjobb női alakítás díját kaptam...
Kaposváron szerettem dolgozni, sokat játszottam...
óriási öröm, ha egy színész forgathat. Ha csak filmben szerepelhetnék, egy idő után nyilván nagyon hiányozna a színpad...
A kettő egészen más konventrációt igényel. A film olyan, mint a százméteres sprint, a színdarab pedig, mint a maratoni futás...
egy filmben némelykor elég, ha valakinek jó arca van, mert abból már jól meglehet élni...

Gáspár Tibor ma már nem Sándor öccse /Beszélgetés Gáspár Tibor színésszel/
Délvilág, 2004.03.06. Blahó Gabriella

legjobb férfialakításért járó díjat vehette át Másnap c. filmben nyújtott alakításáért...
sokáig csak ő tudta, hogy nem Sándor öccse... mára ezt megértette egy ország...
Tibor arca egy rendkívül titokzatos arc...
ez a film bebizonyította: ha a jóisten is velünk van, akkor születik művészet..

Pelikán én voltam Bacsó Péter a kötéltáncról
168 óra, 2004.03.11. Pitrolffy Tamara

akaratlanul is kollaboráltam a Rákosi-rezsimmel...
úgy gondoltuk, tehetségünket egy  "nagyszerű eszme " szolgálatába állíthatjuk...
fenn hordtuk az orrunkat, tudtuk, hogy fontosak vagyunk...
hazudnék, ha azt állítanám, hogy idilli volt a helyzet, ám legalább folyt értelmes párbeszéd...
a magyar mozgókép mestere cím talán azt is jelzi, filmjeim túlélték a kritikusaimat...

Csak egy szerep (Beszélgetés Bagaméri Eszterrel és Böszörményi Zsuzsával)
Népszabadság – Jövő7, 2004.03.12. A. Gy. (Albert Györgyi)

(B.E.) nem szeretném, hogy az egész életem a filmezésről szóljon...
(B.E.) képtelennek tartom magam, hogy a sorsomat erre tegyem fel...
(B. Zs.) minden jel arra mutat, hogy tudok is nőkkel dolgozni...
(B. Zs.) a forgatókönyv rengeteget változott az első verzióhoz képest ...

Örökség
Egy volt magyar miniszterelnök unokája és a tiszai halászok tragédiája  /Beszélgetés Hegedűs Péterrel/
Népszabadság, 2004.03.06. Lengyel Nagy Anna

megismertem egy halászt, a problémáit, a környezetét, de ez nekem nem volt elég...
olyan mély, szoros barátság és kapcsolat alakult ki Balázs és én közöttem, olyan szinten és nyelven kommunikáltunk, ami kettőnket összekapcsolt. Éreztem őt, és ő is érzett engem...
Ebben a filmben jóval többről van szó, mint egy ökológiai katasztrófa utóhatásának bemutatásáról...
nagyapámat Hegedűs Andrást, aki 1956-an miniszterelnökként aláírását adta a szovjet csapatok behívásához. Huszonhárom éves voltam. Elhatároztam, hogy filmet készítek nagyapámról, akit csak felületesen ismertem...
megértettem, hogyan cselekszik egy nagyon tisztességes ember, aki szerelmes a kommunista eszmékbe, hogyan cselekszik amikor egyre nagyobb hatalmat kap, amitől egyszer csak elszáll...
Az Örökség – egy halász története megnyerte a magyar filmkritikusok díját a filmszemlén a szociográfia dokumentumfilm kategóriában első helyezett lett, a diákzsűritől külön díjat kapott...

Kollégista a legjobb női főszereplő /Beszélgetés Bagaméri Eszterrel/
Heves Megyei Hírlap, 2004.03.13. Bán János

egyenlőre nagyon nehéz feldolgozni, ami ott történt. Nézem az oklevelemet arról, hogy az enyém a legjobb női alakítás díja...
a mai napig nem vagyok meggyőződve arról, hogy én színésznő akarok lenni, hogy számomra ez az egyetlen út rendeltetett...
nem egyirányú útnak látom az életemet, amit mostantól csak a színészkedés, a film határoz meg...
a sztárolást kicsit nehezen viselem...
úgy éreztem, a főszereplő, Kisirma és köztem sok a közös vonás...

"A siker bolondítja meg az embereket " /Beszélgetés Bagaméri Eszterrel/
Magyar Hírlap, 2004.03.30. Balogh Gyula

drámai tagozatra járók, különösen vágyódunk arra, hogy eljátsszunk egy igazi drámát. Nekem most ez megadatott...Nagyon jól esett az elismerés...
a film és a díj sem változtatott azon, hogy nem szeretnék színésznő lenni...
hogy az egész életemet erre tegyem fel, azt nem tudom elképzelni. Nem lenne jó, ha mindig mást kellene játszanom, és így magamat esetleg elfelejteném...
ez nekem most összejött...
nincs garancia arra, hogy harmincévesen is fognak nekem szerepet ajánlani...

Grunwalsky Ferenc: hobbim a kép
Népszava, 2004.03.16. Bársony Éva

nekem minden a kamerával együtt fogalmazódik meg...
el sem tudom képzelni, milyen lehet magamban szétválasztani az operatőrt és a rendezőt...
valaki azt mondta, minden filmet úgy csinálok, mintha fel akarnám találni a filmezést. Biztos így van, mert minden film után elfelejtem a rutint...
ami a filmszakma egészét illeti, fellendülés előtt áll...
ha nem ügyetlenkedjük el, újjá fog születni...

"Na, itt a madzag vége! " /Beszélgetés Groó Diana rendezővel/
Népszabadság, 2004.03.17. Pogonyi Lajos

chagalli világ...minden filmemben benne van ez a miliő...
számomra a dokumentumfilm-készítés ugyanolyan kihívás, mint egy játékfilm forgatása...
a Madzag Filmegylet 2001 decemberben létrejött...
együtt akartunk maradni...
nemcsak forgatókönyvírói-műhely, baráti társaság is...
hosszú várakozás után nagyon jó érzés, hogy végre én is elkészíthetem a játékfilmemet...

A maszkok mögött /Beszélgetés Szabó Istvánnal/
Könyvhét, 2004.03.18. Karafiáth Orsolya

az új film kihívás volt számomra, hiszen soha nem rendeztem készen kapott anyag alapján...
megérintett ebben a regényben, hogy a főszereplő az egész környezetével egyetemben maszkok mögött él...
az érdekelt, hogy néhány pillanatra beláthassunk e maszkok mögé...
A nagyon jó könyvek szinte kívánják a filmvásznat. Az olyan könyvek, amelyek olyasmiről szólnak, aminek érdemes egy másik formát is találni...
soha még egy forgatókönyvemet se adattam ki...
az előadás más műfaj, írott szövegként nem működne...

Bemegyek a köztudatba - A cukorcsíkon vándorló hangyák városa  /Beszélgetés Czabán György rendezővel/
Népszabadság, 2004.03.20. Trencsényi Zoltán

a filmnézés, később a filmcsinálás létformává vált...
sokszínűséget nagyon szeretem, és szemben azokkal, akik azt hiszik, nagy itt a rendetlenség, én az állandó változásoktól sem vagyok betojva...
minden kulturális intézményt egy büfé köré kéne szervezni, mert ez megszüntetné a sterilitást, és lehetővé tenné, hogy a valóság, meg az adott intézmény között összeérjenek a terek, a gondolatok, és az emberek...

Kultúrák, ha találkoznak - Sántha László előadása a remake-ről
Magyar Nemzet, 2004.03.22. Fazekas Krisztina

legutóbb a New York-i Fészek Klub közönségét vezette be a remake titkaiba...

Egyenesen a föld alól /Beszélgetés Antal Nimróddal/
Cash-Flow, 2004/3. Ozoli Gábor
nem értek egyet azokkal a rendezőkkel, akik maguknak csinálják a filmet. Én csak is a közönségnek készítek filmet, szerintem ez a rendező feladata...
az első előzetesek úgy voltak összevágva, amikből az jön le, hogy ez egy dinamikus, akciós, vicces film...
olyan filmet akartam készíteni, ami elsősorban közönségfilm, de ugyanakkor fontos volt, hogy legyen értéke, legyen benne valami, amit a megnézése után elvisz az ember magával...
Biztos voltam benne, hogy a szakma és a kritikák nem fogják kedvelni a  "Kontroll-t "...
rájöttem, hogy tévedtem, mert szeretik...
a külföldi kritikusok díja volt az egyik Filmszemlés díj, és talán ennek örülök a legjobban...
Én abban hiszek, hogy megfelelő propagandával, megfelelő kópiaszámmal és egy jó témával hatalmas nézőszámokat lehet elérni...
az elején a mozisok nem akarták nagyon nyomni nem értették mi ez...
Most van öt- hat olyan arc, akik nagyon jó dolgokat csinálnak...
Magyarországon a rendezőknek sokkal több dologra kell figyelniük, és több harcot kell megvívniuk, mint a kinti kollégáknak. Gyártási kérdésektől kezdve, mindenfajta láthatatlan ellenségekkel kell vívniuk...

Sorsok a szeren - Beszélgetés Drogról és filmekről /Dr Csernus Imre pszichiáter, Surányi Judit szociológus,  Fliegauf Benedek rendező/
Filmvilág, 2004/3. Horeczky Krisztina

(F.B) Susan Sontag úgy véli, a XX századi művészet legfontosabb múzsája a patológia. A modernizmusban és a posztmodernizmusban hős, illetve antihős lett a beteg, azon belül az addiktív beteg, függő...
A filmem mindkét főszereplőjének megvan a maga gyönyörű története... Zetor színötös volt az iskolában, szamárfülmentes füzettel, és senki nem tudta róla, hogy drogozik. Ezért jelentett problémát, hogy a filmet be lehet- e mutatni vagy sem... Zetor elkezdte vállalni, hogy ki is ő... úgy érezte, ami a filmben látható, az már a múltja. Balázst eleinte nem bírta elviselni... Minél inkább megismerte, annál jobban tisztelte.
Több tűcserés mondta nekem: de mi ebben a film? Hát ez van egész nap. A drog valódi veszélye, hogy parkolópálya. Nem vezet sehová...
Amikor kábítószeresekről, vagy sorozatgyilkosokról csinálok filmet, bármilyen szemszögből is nézem, kizárólag áldozatokról beszélek...
alapvető számomra, hogy a filmem főhőse a dealer, neutrális hős legyen, hogy véletlenül se támassza alá a toxikológia, vagy a prevenció irodalmán végighúzódó közhelyet...
Ez a film üt egy nagyot, de ha saját életedbe találkozol ezzel a problémával, akkor már valamennyire fölkészültél arra, mi jöhet... Engem filmkészítőként ez érdekelt, mi van akkor, ha a minőségi, boldog élet reménye sem csillan föl...

Lyuhász Lyácinték  "az török áfium ellen " Jancsó Miklós legújabb alkotásában is szerepet kapott a különös debreceni együttes
Napló, 2004.03.03.

A debreceni zenekar e mozi alakítással immár harmadjára szerepelt Jancsónál...


Riportok, tudósítások

Új filmstúdió nyílhat Pomázon
Magyar Hírlap, 2004.02.26. tt

Stern Film Stúdió és Média Center Pomázon felépülő két minden eddiginél nagyobb alapterületű műtermével a magyar nemzetközi filmipar számára kíván új, minden igényt kielégítő forgatási helyszínt biztosítani...
közelmúltban megálmodott létesítmény magántőkéből épül, tulajdonosa Szabados Róbert Kanadából hazatelepült vállalkozó..

Filmstúdió épül Pomázon Hollywoodi filmek forgatására számítanak
Világgazdaság, 2004.02.26. Simon Krisztián

A versenyből a legtöbb nagy hazai műteremmel rendelkező Mafilm Rt. Sem akar kimaradni...
3,5-4,5 milliárdból építene két egyenként kétezer négyzetméteres műtermet...
a pomázi beruházás első fázisában a tervek szerint szeptemberre készül el a 2250 és az 1500 négyzetméteres stúdiók...

Bemutatják A Pál utcai fiúkat
Népszabadság, 2004.02.26. V.Gy.

március 15-én az RTL Klub tűzi műsorára...
Maurizio Zaccaro olyan forgatókönyv alapján végezte el a felvételeket, amely erős kritikát kapott a Molnár- örökösöktől, mert a filmesek alaposan átírták a történetet, nemcsak új szereplőket, de új motívumokat is becsempészve a sztoriba...

Magyar pavilon Cannes- ban
Népszabadság, 2004.02.26. Cs.G.

a filmakadémia fontolóra vette, hogy 2005- ben vagy 2006-ban Budapesten szervezzék meg az Európa- filmdíjak átadását...
idén lesz magyar pavilon is...
hosszú évek után végre ismét bekerülne hazai alkotás a versenyprogramba...

Art-programmal a nézőkért
Világgazdaság, 2004.02.27. Tóth András

vidéken égető kérdés, hogy folytatódjék az Art- program, amelynek keretében a Nemzeti Kulturális Örökség Minisztériuma az idén is 500 millió forinttal támogatja a művészfilmeket műsorra tűző mozik fejlesztését...
Budapesten más a helyzet:...hatalmas túlkínálat alakult ki a multiplex piacán, de közben fővárosunk olyan kiterjedt Art- hálózattal büszkélkedhetnek, amilyen Európában csak Párizsban található...

Egy jóhiszemű titkár
Magyar Hírlap, 2004.02.28.

Az ÁSZ- jelentésében szereplő kifogások lényege, hogy a kuratórium elnökének és egyik tagjának a lemondását, illetve az egyik tag halálát követően a kuratórium nem a megfelelő létszámmal működött, ezért az ezen időszak az 1999 és 2001 közötti három év... törvénysértő... elnök hiányában a jogkört gyakorló főtitkár és a titkársága is túllépte a hatáskörét, és törvénysértően gyakorolták a képviseleti jogot...
Tóth Erzsébet, a MMK főtitkára elmondta, hogy miután 2003 januárjában kiegészült a tagokkal és az új elnökkel a kuratórium, újra megvívták az ÁSZ által törvénysértőnek minősítette a döntéseket...

Kisváros kisközösség
Magyar Hírlap, 2004.02.28-29. Jenei Gyula

Tisza Mozi Kft a legjobb esztendőkben 150millió forintos árbevételt is elkönyvelhetett... az első csapás a kereskedelmi televíziók megjelenése okozta, csappant a filmek iránti kereslet... a másodikat a bevásárlóközpontok nyitása...
jó fél éve pedig a  "művészmoziként " jegyzett TISZApART is bezárt...
Demeter úgy gondolta, nem kockáztat tovább...
a bezárás után sokan megkeresték, sőt a városban egyesület alakult az artfilmek népszerűsítésére...

Hétfő hajnalban Oscar- eső
Népszabadság, 2004.02.28. Cs.G.

Örömteli dolog, hogy az idén magyar alkotók is reflektorfénybe kerültek..
Ondrej Trojan rendezésében Zselary című cseh film egyik főszereplője Cserhalmi György. Tűzközelbe került az ausztrál pénzből készült, a tiszai ciánszennyezést feldolgozó, Hegedűs Péter rendezte Egy tiszai halász legendája című dokumentumfilm is...

Törvényt akarnak az alkotók
Népszabadság, 2004.03.02. Farkas Tímea

A hazai alkotóművészeti élet egészét átfogó törvény létrehozását sürgeti a Magyar Alkotóművészek Országos Egyesülete...új szervezet kidolgozná az alkotóművészeti szcéna működési támogatásának rendszerét...
A köztestület létrehozására és első éves működésére Bauerék eredetileg 4,5 milliárdot kértek az állam költségvetéséből...

Szemleszemmel
Cinema, 2004/3. Gulya István

A fiatalok mustrájának titulált filmszüret nézőrekordot döntött, egy hét alatt 40ezren váltottak jegyet az új hazai produkciókra...
Az idei filmszemle elsősorban a fiatalok szemléje volt...

Milliomos filmeseknek hitelezzenek? (Sorstalanság)
Magyar Nemzet, 2004.03.04.

Az igazság az, hogy a forgatás február óta áll, mert elfogyott a pénz...
minden idők legdrágább hazai alkotása, éppen azokat a fizikai dolgozókat hozzák kilátástalan helyzetbe, akiknek egyetlen munkalehetősége az adott forgatás...

Milli néni és Alexa, a Friderikusz - függő Hét figyelemre méltó dokumentumfilm a 9. Páholyszemle programjából
Fejér Megyei Hírlap, 2004.03.04.

9. Páholyszemlén a válogatás szempontjából ezúttal az volt, hogy különleges arcokkal, sorsokkal, személyiségekkel szembesülhessenek a nézők...

Trianon- film  "szakmailag vállalhatatlan "
Népszabadság, 2004.03.06.Varsányi Gyula

szigorú titoktartás övezi nem kezdik sugározni vasárnaptól Koltay Gábor rendezésében készült Trianon című filmsorozatot a Magyar Televízió programjában...
a műsorban szereplő egyik történész szakértő visszavonta szereplését, és egy másik szakértő is tiltakozott a műsor közzététele ellen...
Glatz Ferenc történész elmondta vele a rendező előzetes felvételt, és ígérte erre még visszatérnek, ám azóta nem hallott hírt a filmről...

Bársonyos Hidegség
Vas Népe, 2004.03.06. Kozma Gábor

szombathelyi Örökmozgó Művész mozi által szervezett Szemle után című háromnapos programot...
Zsigmond Dezső... alkotását, az Aranykalyibát nagy tetszéssel fogadta a közönség...
mélyen emberi története rejt...

Számítógépes figurák Marlene Dietrichet magyar mérnökök támasztották fel
Vasárnapi Blikk, 2004.03.07. Brunner Mónika, Varga G. Gábor

A számos magyar mozi sztárja sem fél attól, hogy a digitális színészek lenyomhatják a valódiakat...
nem a színészek látványa a lényeg, hanem az hogy egy- egy művész mit tud kihozni magából...
Herendi Gábor, ha lehetősége lenne rá, akkor sem használna digitális szereplőket...
Egy digitális színész csak utánzat, nem képes arra, mint egy hús vér ember...

Száz játékfilmes pályázat
Népszabadság, 2004.03.11. V.Gy. (Varsányi Gyula)

csaknem 7,5 milliárd forintos igényt támaszt az a rekordnagyságú, összesen száz játékfilmes pályázat, amelyet legutóbb nyújtottak be a Magyar Mozgókép Közalapítványhoz...

Fejlesztésre szorul a Mafilm
Világgazdaság, 2004.03.12. Tóth András

tavalyi év mélypont volt, kevés külföldi filmes választotta a 2003-ban 80 milliós nyereséget produkáló Mafilmet...
a fejlesztések által jelentősen nőne a kereslet a két telep iránt...

Botrány a Sorstalanság producerei körül  Dilettantizmussal vádolják a Magic Mediát
Színes Mai Nap, 2004.03.13.

Magyar virtus: piáló, lopó és szexelő tanár
Színes Mai Nap, 2004.03.16. Szilvás Krisztina

Készítői szerint nem járat le bennünket az új vígjáték, a Montecarlo!

Nem mind archív, ami régi?
Népszava, 2004.03.17. MTI-információ

az intézmény (A Magyar Nemzeti Filmarchívum - a szerk.) a magyar és az egyetemes kultúra értékeinek megfelelően gondozza a magyar filmművészet alkotásait és egyes külföldi alkotásokat...

Egy rendező Taliándörögdről
Napló, 2004.03.17. V.R.

több negatív kritika ellenére számára (Szőke András) fontos az 1998-ban forgatott Három...
róla szól, a házáról és a körülöttünk lévő világról...

Filmes találkozó Miskolcon
Népszabadság, 2004.03.19. Cs.G.

Második alkalommal fiatal filmesek találkozója...

A jövő sikeres rendezői a Kossuthban?
Déli Hírlap, 2004.03.22.

Az elmúlt hétvégén rendezték meg a II. Fiatal Filmesek Találkozóját Miskolcon...

"Jó tudni, mit gondolnak filmjeimről "
Déli Hírlap, 2004.03.23.

Salamon András: ...sokat tanulok belőle...
Böszörményi Zsuzsa: ...jobban érdekel, mint a szakma véleménye...

Halál élő adásban Újabb öt díj Fliegauf Benedek Dealerjének
Népszabadság,
2004.03.26. F.T.
Hartley-Merrill nemzetközi forgatókönyvírói pályázat győztes munkája...
Show-time című forgatókönyv Hegedűs Bálint munkája...

A filmgyártás költségének nagyobb részét központi támogatás fedezi
Népszava, 2004.03.27.
legnagyobb mecénás a magyar állam...
filmtörvény rendelkezik a támogatás összegéről és elosztásának módjáról...

Ünneplik a filmtörvényt
Népszabadság, 2004.03.29. F.T.

április 1-jét a szervezők a magyar film napjaként szeretnék megjelölni...
a szabályozás kiterjed a honi filmipar működési-döntési mechanizmusára...
létrejött a Filmművészet Mestere díj...

Pengeváltás a filmszínházban
Kreatív, 2004/1-2. Dencs Gábor
az Intercom a CineRealra bízta a Hollywood Multiplex-lánc mozijainak on-screen felületeit...

Ritkaságok a plakát aranykorából
Népszabadság, 2004.03.31. K.É.

Ernst Galéria ..plakátgyűjteményét mutatja be...
gyűjteménye két részből áll, az 1912 és 1920 közötti némafilmek plakátjai...
A hangosfilm szekció 1928 és 1941 között készült munkái...

Régi műsorokkal is frissít az MTV
Napi Gazdaság, 2004.03.29.


Forgatnak

Életre kel a Nyócker
Humoros társadalomkritikai rajzfilm készül
Népszabadság, 2004.03.02. Varsányi Gyula

mozi változat cselekménye szükségképpen hordoz krimi elemeket, de alapmotívuma szerelmi szálhoz kötődik, Shakespeare Rómeó és Júlia történetére emlékezetet...
a filmképek figuráit már megrajzolták, és számítógépre vitték. Néhányat közülük ismert színészek arcai alapján formálták meg... Szabó Győző, Pindroch Csaba, Jónás Judit...
rendező Gauder Áron, reklám- és játékfilmekben dolgozott, ez lesz első önálló munkája...

Sorstalanság: várják a pénzt áll a forgatás
Magyar Hírlap, 2004.03.02. bgy. (Balogh Gyula)

tovább tart a Sorstalanság forgatási szünete, mert a produkció több külföldi támogatói pénzhez, többek között az Eurimage pályázaton elnyert 650ezer eurós összeghez még nem jutott hozzá...

Pénzhiány miatt szünetel a Sorstalanság forgatása
Népszava, 2004.03.03.

Átmeneti pénzügyi gondok miatt szünetel a Sorstalanság című film forgatása...
Valószínűleg hitelt vesz fel a produkció, s várhatóan egy- két héten belül folytatódhat a forgatás...
Koltai Lajos elmondta a forgatással a lehető legkevesebbet akar csúszni, s ebbéli törekvésében mindenki segíti őt, ennek ellenére a forgatás tervezett március végi befejezése késik...

Pénztelenségben a Sorstalanság
Megállt a forgatás: Ennio Morricone a Magyar Rádióban rögzíti a film zenéjét
Magyar Nemzet, 2004.03.03. Haklik Norbert

Gréczy Zsolt sajtóreferens elmondta: nincs szó arról, hogy elfogyott volna a produkcióra szánt összeg, mindössze néhány összeg késik az átutalás tervezett időpontjához képest...
kényszerszünetet egyúttal arra is szánták, hogy pontosítsanak a koprodukciós partnerekkel garanciavállalási ügyekben. Ezek azonban nem történtek meg időben, ez okozza a jelenlegi problémát...

Pénzhiány miatt nem forgatják a Sorstalanságot
Népszabadság, 2004.03.03.V.Gy. (Varsányi Gyula)

Átmeneti pénzügyi gondok miatt szünetel a Sorstalanság című film forgatása...
elképzelhető, hogy áthidaló kölcsönt kell felvennünk, semmiképpen sem akarok megállni, mert itt a tél, és a világháború idején játszódó történet forgatásához éppen ilyen időjárásra van szükség...

Gyorssegélyt kaphat a Sorstalanság
Népszabadság, 2004.03.27. Cs. G. (Csákvári Géza)

30 százalékát utalták át a produkciónak odaítélt támogatásnak...

Sorstalanság plusz áfa
A leghamarabb húsvét után folytatódhat a forgatás
Népszabadság, 2004.03.31. Csákvári Géza

Barbalics Péter szerint ez a szituáció a magyar áfatörvény változás miatt alakulhatott ki.

Egy abszurd könyv A Sorstalanság sorsa IX.
Premier, 2004.03.09. Marx József

Koltai Lajos: Sorstalanság magától értetődik, hogy van egy világhírű regény, amelyet a Nobel- díjas Kertész Imre írt, de most nem róla van szó, hanem arról a filmről, amelyet Koltai Lajos rendez...

Gáspár Sándor beájult
Koltai bajban
Vasárnapi Blikk, 2004.03.07.

Koltai Róbertnek sürgősen új főszereplőt kell találnia a Világszám című filmbe...

Koltai Róbert új filmje két bohócról, Dodóról és Naftalinról
Hamarosan indul a Világszám
Magyar Hírlap, 2004.03.10. bgy. (Balogh Gyula)

Világszám című tragikomédia forgatókönyvét Horváth Péter írta, dramaturgként segített Dés László is, aki egyben a film zeneszerzője...
A Magyar Mozgókép Közalapítvány eddig kilencvenmillió forintot szavazott meg a film támogatására...

Egy bohóc ikerpár – Naftalin és Dodó – sírós, nevetős kalandozásai
Világszám - Koltai Róbert új filmet forgat
Népszava, 2004.03.10. Kocsi Tibor

a forgatókönyvet Horváth Péter és Koltai Róbert írta, zenéjét szerezte és egyben dramaturg is Dés László, a felvevőgép mögött Márton Balázs áll majd...
A varázslat, amit a cirkusz és színház is felmutat, amivel magával ragad, az apró csodákból építkezik. Nekünk az a dolgunk, hogy a valóságot szem előtt tartva szolgáljuk a csodát...

Világszám! Cirkusz a vásznon
Népszabadság, 2004.03.11. K.K.A.

Koltai most készülő filmjének nemcsak rendezője, hanem – Horváth Péter mellett társforgatókönyv-írója és az egyik főszereplő...


Hírek

Celluloidpróba Filmszemle és konferencia a hajléktalanokról
Népszabadság, 2004.02.26.

Mennyit bír a celluloid? címmel rendez filmszemlét és tudományos konferenciát a hajléktalanokról a Palantír Film Vizuális Antropológiai Alapítvány ...
célja, hogy csokorba szedjék a legszélsőségesebb, illetve legjellemzőbb példákat ...

Pán Péter kontra Láncfűrész
Népszabadság, 2004.02.26. Cs. G.

Kontroll tizenkét hét után kikerült a tíz legnézettebb film közül, az viszont örömteli, hogy mennyire szárnyal a Magyar vándor...

Külföldi elismerés a filmtörvénynek
Népszava, 2004.02.26.

Európai Filmakadémia ...levelében gratulált Hiller Istvánnak a decemberben elfogadott új magyar mozgóképtörvényhez...

Magyar siker Angers- ban
Magyar Nemzet, 2004.03.03.

A franciaországi Angers-ban első filmesek fesztiválján Mundruczó Kornél Szép napok című alkotásának két főszereplője nyerte el a legjobb színésznek járó díjat...

Dokumentumfilmek Sepsiszentgyörgyön
Magyar Nemzet, 2004.03.03.

kétszáz dokumentumfilmet neveztek be a Sepsiszentgyörgyön márciusban a  Film. Dok. Magyar- román dokumentumfilm fesztiválra...

Különdíj
Népszabadság, 2004.03.05.

A zsűri különdíját nyerte el a Magyar népmesék című rajzfilmsorozat Japánban, a 2. Nemzetközi Animációs Népmese és Legenda Fesztiválon...

Magyar filmhónap Izraelben
Népszava, 2004.03.06.

egy hónapon keresztül sugároznak magyar mozgóképeket kábeltévés hálózatokon Izraelben...

Györgyike sikere Los Angelesben
Népszava, 2004.03.08.

Los Angelesben Sas Tamás Szerelemtől sújtva című filmjét szakmai bemutatót követően egy hétig a moziközönség is láthatja...

Magyar filmek a világ jelentős fesztiváljain
Metró, 2004.03.09. MTI

észak- kaliforniai San- Joséba Sas Tamás Szerelemtől sújtva című filmjét hívták meg...
A kiválasztott filmek között van Makk Károly Egy hét Pesten és Budán...
Szófiai Nemzetközi Filmfesztiválra Szomjas György Vagabond rendezését hívták meg...
Jancsó Miklós filmjeinek Splitben, Zágrábban szenteltek retrospektív programokat...

Film Eichmannról és a vészkorszakról
Népszava, 2004.03.11.

a vészkorszak 60. évfordulójára film készül Eichmann náci vezér...budapesti szerepéről Mindennapi holokauszt címmel...

Drámák – giccsesen és mókásan
Népszabadság, 2004.03.11. Csákvári Géza

nem került fel a listára, de a lehetőségekhez képest jól kezdett Jancsó Miklós... filmje, A mohácsi vész...

Gyönyörű füllentések
Népszabadság, 2004.03.18. Csákvári Géza

kiemelkedően rossz mű sajnos hazai alkotás: Salamon András: Getno c. dolgozata...

Romantika mindenekfelett
Népszabadság, 2004.03.25. Csákvári Géza

szűk rétegeket mozgatott meg a filmszemlén számos díjjal jutalmazott új Böszörményi Zsuzsa-dolgozat...

Botrányos Getno
Népszabadság, 2004.03.19.


Gondolatok

Kirekedtek, beragadtak, elszakadtak Gondolatok a dokumentumfilmről szemle után
Élet és Irodalom, 2004.02.27.

vajon van- e és ha igen, milyen dokumentumfilmre van igény a társadalom részére?...
az egyik irányvonalat a kvázi játékfilmes dramaturgiával készült dokumentumfilmek nyújtják, amelyek képesek a társadalmi problémákból az egyéni sorsokat, a szürke mindennapokból az emberi drámákat és mély érzelmeket kihántania...
E típus, a drámai dokumentumfilm egyik legtehetségesebb képviselője Almási Tamás...
Almási titka az lehet, hogy ő maga is nyitottan közeledik a kiválasztott szereplőkhöz, így sikerül megteremtenie maga körül a bizalomnak azt a légkörét, ami átsugárzik a mozivásznon és tévéképernyőn...
A dokumentumfilm másik potenciális bemutatási formája, a televíziózás kapcsán sem közömbös nemzedék kérdését. A moziba járók döntő hányada ugyanis harminc év alatti fiatal, akiknek a dokumentumfilm összehasonlíthatatlanul kevesebbet jelent, mint azoknak a generációknak számára, akik a műfajban az igazság kimondásának pátoszát tisztelték...
rendszerváltás után még a leendő értelmiségiek sem tanulták meg a dokumentumfilmet szeretni. A legsúlyosabb ok a múlt iránti közönyben és a társadalmi szolidaritás hiányában rejlik...
miután a fiatalokat nem lehet a magyar dokumentumfilm hetvenes- nyolcvanas években uralkodó történelmi, szociografikus hagyományával megfogni, a közülük kikerülő rendezők más utakat keresnek...

Emlékezünk, tehát vagyunk
Filmvilág, 2004/3. Murai András

az idősebb és fiatalabb generációnak egyaránt van mit mondania e fél évszázad egy- egy szűkebb időszakról, így az elmúlt rendszert illetően lassan körvonalazódik az emlékezet legújabb tájképe...
közösségi emlékezet, változása legalább olyan mértékben meghatározó tényező, mint a kibeszélhetőség korlátjainak eltűnése...
az ötvenes és hatvanas évek, köztes állapotban vannak, hiszen már távolodnak az egyiktől, de még nem tartoznak a másikhoz. Annak a nemzedéknek, aki átélte, empirikus, az újabb és újabb generációknak azonban közvetett, illetve többek között éppen a filmek által közvetített időszak...
Dominánsak lesznek a hétköznapi hősök, példamutatóak viselkedésük, ízesek a mindennapok. A kor alaptónusát megadó melankolikus, édes- bús hangulattal együtt sincs szó arról, hogy bármelyik mű az ábrázolt időszakot követendő példaként jelenítené meg...
múltfilmek egyik állandó komponense a köznapi élet és történelem viszonya...
A hatvanas években, amikor először megjelent, az ötvenes évek összetartozását hangsúlyozták...
Az emlékezés a létezés biztosítéka...

Csendes szemlélődés 35. Magyar Filmszemle
Beszélő, 2004/2-3. Vincze Teréz

amikor megvan a pénz, mindösszesen 16 nagyjátékfilm szerepelt a versenyben...
üdvös lenne, ha folytatódna a  "magyar filmeket a multiplexekbe" tendenciája...
ez a nemzedék jelenti az igen erős derékhadat, szállítja azokat a tehetséggel és jó szakmai színvonalon elkészített filmeket, melyek remélhetőleg utat találnak saját közönségükhöz, a húszas, harmincas éveikben járó mozilátogatókhoz...
fontos megjegyezni, a rövidfilm korántsem...parkolópálya...önálló, sajátos műfaj, melyre nagyon nagy szükség van...