34 KByte
|
Antal Nimród Kontroll című 2003-as filmje a francia Ifjúsági és Sportminisztérium által felajánlott Prix de la Jeunesse díjat kapta az 57. Cannes-i Filmfesztiválon.
Hogyan került ki a Kontroll Cannes-ba?
Igazából a 35. Filmszemlén figyeltek fel a filmre. A Szemle után már lehetett
olyan hangokat hallani, hogy Cannes érdeklődik. A magyar filmszemlére, mint általában
minden nemzeti filmfesztiválra, eljönnek különböző nemzetközi filmfesztiválok
válogatói, így Cannes-ból is idelátogatott egy francia szakember. Elég nagy
visszhangot keltett az az újságcikk is, ami közvetlenül a budapesti Szemle után
jelent meg a Variety-ben. Akkor nagyon sokan kerestek azzal, hogy küldjünk kazettát -
így jutottunk el ahhoz az Andrew Herwitz nevű New York-i úrhoz is, aki Cannes-ban mint
külföldi eladási ügynökünk már képviselte a filmet. Ő volt a leghatározottabb az
összes érdeklődő között, és mindent megtett azért, hogy megszerezze a filmet
eladásra.
Azt nem állítom, hogy nem folyt egyfajta lobbytevékenység például a Magyar Filmunió
részéről annak érdekében, hogy legyen magyar nagyjátékfilm a cannes-i fesztiválon.
Folytak különböző megbeszélések például a volt francia kulturális miniszterrel (jelenleg
az Eurimages vezetője - a szerk.) annak érdekében, hogy abban az évben,
amikor a filmtörvénnyel kapcsolatos információk európai szinten először hangoznak
el, egy konkrét nagyjátékfilm is hitelesíthesse a szándékokat.
Viszont pusztán a "politikai" akarat nem lett volna elég, ha nincs olyan film,
amit a cannes-i válogatók elfogadhattak volna. Cannes-ba nem lehet nevezni, nem lehet
semmilyen más úton bejutni, csak ha az előválogatáson és a végső döntést hozó
bírálóbizottság szűrőjén áthaladt a film.
Több szerencsés tényező játszott tehát össze abban, hogy a magyar film idei
cannes-i jelenléte ilyen jól sikerült: egy erőteljesebb aktivitás állami oldalról
és egy olyan film léte, amit be lehetett válogatni a hivatalos programba. Négy
játékfilmet küldtek ki egyébként a bizottságnak.
Önök mikor tudták meg, hogy a Kontroll megy ki?
Természetesen egy kicsit előbb, mint ahogy a hivatalos bejelentés történt, de
ennek szimplán technikai okai voltak, hiszen el kellett készíttetni a francia nyelvű
feliratos kópiát, meg kellett szervezni a reklámanyagok elkészítését. Tehát
valamikor április első felében. Ezt követte a cannes-i hivatalos bejelentés április
21-én, amiről már a nemzetközi és hazai sajtó is beszámolt.
Ki állta a feliratozás és kiszállítás költségeit?
A Magyar Filmunió. Van egy megállapodásunk velük, hogy a film
fesztiválszerepléseinek lebonyolítását ők vállalják.
A Magyar Filmunió készítette az összes magyar filmmel, illetve a filmtörvénnyel és
egyéb magyar vonatkozású filmes eseménnyel kapcsolatos promóciós anyagot is. A Kontrollal
sem volt ez másként, de ebbe a folyamatba már elég intenzíven belefolyt Andrew
Herwitz, ő javasolta például, hogy egy sokkal tisztább, egyszerűsítettebb
változatú plakátot vigyünk ki, hiszen a cannes-i közönségnek még ismeretlenek ezek
a színészarcok.
A film színészei iránt mutatkozott egyébként érdeklődés?
A közönség sokkal érzékenyebben reagált a színészek játékára, mint ahogy azt
itthon tapasztaltuk, az újságírók pedig minden kritikában kiemelték Mucsi Zoltánt
és Pindroch Csabát.
A külföldi forgalmazóknak mi tetszett legjobban a filmben?
Szerintük nagyon speciális hangulata van. Különösen egységesnek nevezték a
film képi világát, a fényképezést. És persze szórakoztatónak illetve egy kicsit
"keleti egzotikumnak" találták az alapszituációt, az ellenőrök és utasok
között feszülő ellentéteteknek illetve az ellenőrök belső konfliktusainak ábrázolását. Nagy
vonalakban azért összecsengett a véleményük az itthoniakéval. A különbség talán
az, hogy ők határozottabban és kritikusabban írták le, hogy ez egy nagyon jó
hangulatú, dinamikus, helyenként szellemes thriller, ami bizonyos pontokon nem működik
úgy, ahogy kéne. Szóvá tették azt, amit persze mi is tudunk, hogy vannak
forgatókönyvi, dramaturgiai hibák a filmben, de - ahogy ezt egyébként a közönség
vagy éppen a filmnek díjat szavazó francia fiatalok is visszajelezték - ezeken a döccenőkön valahogy átsegíti számos más erénye. Amikor a filmet a vasárnapi hivatalos vetítésen együtt néztük a közönséggel, azt tapasztaltuk, hogy hajszálpontosan ugyanakkor jöttek ugyanazok a reakciók, mint itthon - nem tűnik ez kulturálisan olyan áthidalhatatlan távolságnak.
Hogyan fogadták a filmet a hivatalos vetítésen?
Várakozáson felül jól. Pergett a film, és gondoltuk, persze, megtapsolják majd
udvariasan, ehhez képest határozottan meglepett minket a taps intenzitása, és amikor
felkapcsolták a villanyokat, és a két széksor közötti folyosón elindultunk
felfelé, ismét felerősödött a taps, és ahogy ment ki Nimród, bekiabálásokat
lehetett hallani, hogy "Bravo" meg "Thank you" - zavarbaejtő érzés
volt. Kinn pedig egy egész hadsereg autogramkérő rohanta meg, hirtelen számos
tévé meg újság került elő, egy csomó vásárló jelentkezett, akit rögvest össze
lehetett hozni Andrew-val.
A bemutató után gyakorlatilag folyamatosan jöttek az érdeklődő telefonok, és
mivel a fesztivál első napjaiban vetítették a filmet, maradt idő a konkrét
megbeszélésekre. Jelentkeztek vezető amerikai ügynökségek, de találkoztunk a
szombati magyar esten is olyanokkal, akik konkrét lépéseket tehettek ügynöki
megbeszélések felé és így tovább. Általánosan megfogalmazható benyomásként az
szűrődött le számomra, hogy ezek az emberek nagyon gyorsan és határozottan
reagálnak mindenre, ami friss, ami új, és amiben látnak valami folytathatóságot.
Talán a szerencsének köszönhető de a Kontrollról az is tudott, aki nem
látta. Kinn élő magyarok illetve itthonról kiutazók, akik be-benéztek a Magyar
Pavilonba, mesélték, hogy ahonnan éppen jöttek, mondjuk egy német produceri
megbeszélésről, is téma volt a film.
Nagyon jó időpontban vetítették a filmet, még nem az esti sávban, ahol a fő
versenyprogram filmjeivel, illetve a partykkal kellett volna versenyeznie a nézőkért,
ez is bizonyosan belejátszott a sikerbe. A Magyar Filmunió az előzetes tárgyaláson
azt kérte a szervezőktől, hogy lehetőleg a bemutató a kultuszminiszter
látogatásának napjára essen.
Hogy zajlottak a szerződéskötések?
Nagyon egyszerűen és fájdalommentesen: Andrew fogadta a jelentkezőket, és
időnként ránktelefonált hogy ez és ez ennyit meg ennyit kínál, később meg azért,
hogy hova menjünk aláírni. Andrew egyébként százalékért dolgozik, ami barátibb,
mint amit pl. a Mokép Hungarofilm ajánlott.
Mely országok vették meg a filmet?
Az USA és Kanada, Anglia, Olaszország és Németország.
A ThinkFilm nevű észak-amerikai forgalmazójuknak 50 százalékban magyar tulajdonosa
van.
Igen, Robert Lantos producer, aki ugyan még nem látta a fimet, de a napokban
Budapesten járt, és a szóbeszéd szerint büszkén mondta, hogy ő vette meg a Kontrollt.
Előzetesen viszont nem volt vele kapcsolatunk.
Hol vetítik majd a Kontrollt, nagyvárosokban?
Észak-Amerikában igen, például New York-ban, de minden forgalmazóval más-más megállapodásunk van.
Csalódásként fogadták, hogy végül nem lett Aranykamerás a film?
Aki ebben a helyzetben azt állítja, hogy nem fordult meg a fejében a lehetőség,
hogy akár az ő filmjéé is lehet ez a díj, az nem mond igazat. Ez olyan megérinthető
közelségbe kerül ott kint, látszólag. Mi is eljátszottunk ezzel a gondolattal. Nem
számítottunk semmilyen más díjra, mi az Arany Kameráért voltunk versenyben. De tudva, hogy melyik film kapta a szekciónk díját és melyik az Arany Pálmát, azt hiszem
mégiscsak a legjobb díjat kaptuk, hiszen a Prix de la Jeunesse valójában
közönségdíj, és független minden politikai megfontolástól.
A szabályok szerint A-kategóriás fesztivál versenyprogramjába már nem hívható
meg a Kontroll.
A versenyprogramban valóban nem szerepelhet, de a nem hivatalos programban igen, illetve kisebb, nem A-kategóriás szemléken. Ott van a film május végén Kolozsvárott, majd később Karlovy Varyban. De például most kaptunk meghívót Torontóba is, ez a legfrissebb felkérés.
Hogyan tovább? Újabb filmek?
Igen, vannak tervek, Nimróddal közösen és esetleg filmek, amit nem ő rendez, de a
Café produkciójában készülnek, afféle ministúdióként.
A Budapest Film marketingigazgatója azt mondta egy Filmkultúra interjúban, hogy már a
forgatókönyvírás fázisában be szeretne kapcsolódni a produkció munkájába.
Ez egy létező felvetés, hiszen a forgalmazó számára is bizonyos garanciát
jelenthet az, hogy el tudja mondani a szempontjait. A jelenlegi magyar helyzet az,
hogy a forgalmazó kap egy kész filmet. A Kontrollnál már elég korai
szakaszban beszállt a forgalmazónk, a Budapest Film, kicsit a kényszer szülte a helyzetet, hiszen a nézőszám utáni állami támogatásért a forgalmazóval együtt kellett pályázni. Végül nem kaptuk meg a pénzt, de az együttműködés megmaradt. A nagy forgalmazók elhárították a filmet, még a Mokép érdeklődött.
Ön szerint, ha létrejönnek koprodukciók, le lehet-e majd forgatni egy filmet
egészében úgy, hogy a forgalmazó csak a kész filmet látja?
Nem létezik olyan koprodukciós szerződés, amiben nincsen benne egy forgalmazó.
Olyan vakrepülés, ami most Magyarországon van, hogy teljes egészében leforgatunk egy
filmet, amit majd esetleg valaki forgalmaz, koprodukcióban nem megvalósítható.
Bármilyen külföldi koprodukciós támogatásnak, médiapályázatnak alapfeltétele,
hogy egy forgalmazóval együtt lépjen fel az ember akár úgy is, hogy bizonyos
eladásokat már sikerült elérni. Az nem fenntartható helyzet, hogy a forgalmazó
utolsó belépőként megjelenik, állami támogatással bemutat egy filmet, majd az
összes létező pénzt, amit keresni lehet, elsőként elvisz belőle.
Valóban a koprodukció a filmkészítés jövője?
Függetlenül attól, hogy mit tekintünk itt és most üdvözítőnek, ez el fog
indulni. Európában már most is így történik a filmkészítés, és ebbe most jó
pillanatban bele tudunk kapcsolódni, ha a filmtörvény biztosította befektetési
kedvezmény valóban működni kezd. Kinn Cannes-ban nagyon nagy érdeklődés mutatkozott
iránta.
Köszönjük a Café Film hozzájárulását a fotók közléséhez
Kapcsolódó anyagok a Filmkultúrában:
Csillag Márton: Helyi érdekű vasút - filmkritika
Ozsda Erika: A forgalmazó - beszélgetés Prukner Pállal
Cannes-i filmes program - a különböző szekciókban
vetített filmek
A magyar filmszakma Cannes-ban - sajtótájékoztató
|