Hogyan lesz a diaporámás?
A "harmadik kép"
A digitális korszak
Hogyan lesz a diaporámás?
Rég láttuk egymást. /1/
Rég, bizony, de sokszor gondolok rád, mert örök problémám a színlátás, és te
abban nekem szilárd pont voltál... Borzalmas emlék is akad persze, mert az összes
Eastman-color diám sunyin tönkrement.
Sunyin lila, igaz? Az egy dolog, hogy a te diáid ilyenek, gondolom, van kitűnő
számítógéped, szkennered, beteszed a negatívot és kész. De
ezerkilencszázhetventől a nyolcvanas évek közepéig-végéig az ország színes
filmtermésének zöme ugyanígy járt.
Pedig micsoda színgazdag világ volt az Eastman negatív, gyönyörű szép dolgok
jöttek ki belőle... Végül is én, vaksi színlátó, a diaporámázással bekerültem
a színes világba, mert, érdekes mód, amivel én foglalkozom, foglalkoztam,
fekete-fehérben nem működik. Bizonyára olyat is lehetne csinálni, csak én azt
tapasztaltam, hogy a diaporáma a sok átúszással, a tónusok örökös fizikai
konfrontációja által nagyon jól hasznosítja a színeket, a diaporáma poétikus
világ, na, mondjuk azt, nekem nem ment fekete-fehérben soha, mindig színes akart lenni,
és én abban reménykedtem, hogy a színeket valaki elintézi helyettem George
Eastman-től kezdve a laboratóriumi fénymegadóig.
Kezdhetjük előröl? Honnan jöttél? A Dozvald családnév honnan származik?
Hogy egészen őszinte legyek, nem biztos, hogy tudom. Úgy tűnik, valahonnan a
Felvidékről keveredtek ide az én közelebbi felmenőim. Valahol Újszász, a Jászság
vidékén bukkanna fel ez a név, ha levéltárban kutakodnánk, de én nem igazán
kutakodom. Számomra folytonossági szakadás a második világháború vége. Apám
meghalt '45-ben, elvitték az oroszok, de csak Gödöllőig. Nem volt katona, a légoltalmi
helyen kapták el. A foglyok közt vérhas járvány tört ki, apámat elnyelte egy
tömegsír, anyám, szegény, ott maradt két gyerekkel és elindult visszafelé,
Szolnokra, ahol az ő rokonsága élt. Én ilyenformán szolnoki gyerek vagyok. Egy-két
rokonom maradt Mátyásföldön, de nem igen találtam utat hozzájuk. Nálunk senki sem
foglalkozott a családfával. A nevem nem igazán német név, bár hangzása alapján
lehetne. Gyanús nekem, hogy kétszáz évvel ezelőtt nem is így írták, hanem talán
s-sel, és w-vel, mint Doswald. Egyik nem vér szerinti rokonom Münchenben, essel írja a
nevét. Egy másik meg zével és dupla vével. Én most már csak szimpla vagyok és a
németek azt mondják, "Docfáld". Amikor először hallottam, ugyancsak ideges
lettem... Anyám egyedül nevelt fel, sok minden, ami jellemző rám, elsősorban
anyámtól jött. A túlzott puritánság, engedékenység, egyfajta maflaság az
élethez, ezek az anyám tulajdonságai, ő volt ilyen...
Úgy értsem, hogy egészséges maflasággal viszonyulsz az élethez...?
Egészségtelennek is mondhatnád. Ha valaki kér tőlem valamit, rögtön azon
gondolkodom, hogyan lehetne igent mondani. Veszélyes dolog.
Én azt hiszem, hogy ez az egyik legszebb, emberi tulajdonság. De a gyermekéveidnél
tartottunk.
Szolnokon általános gimnáziumba jártam, és aztán egy évi szünet következett.
Némi tétovázás után, hogy mit is kezdjek magammal, felkerültem a bölcsészkarra, az
ELTÉ-re.
Ez mikor volt?
Harminckilenc őszén születtem, az annyi mint... tehát ötvenkilencben. Kollégista
lettem, aztán diplomáztam, és nem mentem vissza többé Szolnokra. Öt év alatt annyi
minden történik az emberrel. Igazából akkor jöttem rá, hogy mi az élet.
Mikor kezdett vonzani a fényképezés?
Apámnak volt két fényképezőgépe, amit anyám rongyok közt dugdosott a
szekrényben. 13-14 éves lehettem, amikor elővette az egyiket. Még benne volt az
1940-es évek elejéről egy tekercs fekete-fehér filmnegatív. Döbbenetes, hogy
mennyire emlékszem annak a filmnek a szagára. Egyébként egészen elképesztő szagmemóriám van, ellentétben mindenféle egyéb memóriával, mert a tárgyi emlékezetem
csapnivaló. Most, ahogy beszélek erről a gépről, elevenen érzem a filmtekercs
szagát. Kinyitottam a gépet, és az orrommal máris beleszerettem a fényképezésbe. Az
első kockán állt a tekercs.
Milyen gép volt? Kisfilmes, esetleg 6x6-os?
6x6-os gép volt. Mikor anyám meghalt, ez lett az én örökségem, ez a Voigtländer.
Tehát 14 éves korom táján kezdtem próbálkozni, de meglehetősen ügyefogyott módon.
A fotókörben, ahová jártam, az amatőrség abból állt, hogy lefényképeztünk
valami szép fát vagy elegáns tornyot. Ha valaki már élesre tudta állítani a
lencsét, és viszonylag finomszemcsésre tudta hívni a filmjét, majd pedig nagyítani
is mert róla egy 18x24-es kópiát, az már akkora nagy művésznek számított, hogy
borzasztó. A fotografálás engem, legalábbis ahogyan most értékelem az akkori
dolgokat, igazából nem érdekelt. Vagy azt kell mondanom, hogy helytelenül érdekelt.
Egyrészt a csajozás egyféle segédeszközének tűnt a húszas éveim elején,
másrészt...
Tényleg, buktak a csajok a kamerára?
Akkor még, úgy általában igen. Ha valaki fényképezett, a kicsit mágikusabb
jelenség volt, mint ma.
Abban az időben még az apai örökségeddel fotóztál, vagy már volt saját géped?
Egyáltalán, fontos volt az életed során az, hogy mindig korszerű felszerelésed
legyen?
Pesten először apám kisfilmes Voigtländer gépét gyötörtem. Azt aztán sikerült
elkótyavetyélnem, de került másik. Igazából mindig meglehetősen szegény voltam,
később sem volt pénzem igazán jó gépekre. Úgy-ahogy összeállt egy-egy
felszerelés, de igazából akkor döbbentem rá arra, hogy mennyire nem vettem komolyan a
technikát, mikor másfél évvel ezelőtt hozzájutottam egy digitális
fényképezőgéphez. Röstelkedve jut eszembe az az egész Eastman color korszak. Akinek
kellő esze volt, vagy Agfára, vagy Kodak fordítósra fényképezett. Azok a diák még
most is élnek. A magamfajta komolytalanok a filmgyárból vettek - lehető legolcsóbban
- 20-30 méter akármilyen forgatási maradékot, azt sem tudva, lejárt-e már vagy sem.
Jó múltkorában valaki, talán épp azokból a fotós körökből, ahol te mozogtál,
említette a televízióban azt a különös szokást, hogy évente összejöttetek az
egyik budapesti hídon, és valamilyen rituálé keretében behajigáltátok kedves
cuccaitokat a Dunába. Fényképezőgépet is. Ha valaki a technikai eszközei javát csak
úgy az enyészetnek adja, nagyon jól mehet neki, nem?
Hát, elmondom neked, mi ez az egész. A Bölcsészkarra jártam és a Ménesi úti
kollégiumban laktam. A kollégiumból jártunk át a menzára, legtöbbször gyalog, a Szabadság-hídon át.
1960 tavaszán kitaláltam, hogy március 21-én, a tavasz első napján ünnepélyesen
bedobom a sapkámat a Dunába, filozófiám jelképeként, azért, hogy kifejezzem, nem
szabad ragaszkodni olyan tárgyakhoz, amelyek anyagi értéket jelentenek ugyan, de
valamiért visszatartanak az életben. Hosszú éveken át csak a sapkáimat hajigáltam.
Aztán jöttek mindenféle vidám emberek, akiknek hiába filozofáltam, és elkezdtek
mindenféle vacak és bohó dolgot bedobálni a Dunába. Először az évfolyamtársaim, aztán az újságíró kollégák, barátok, Sajnovits
Sanyi, Ágoston István, Urbán Tamás is oda járt, Macskássy Kati, Oláh Gábor,
Harmath Pista, "a világ legnagyobb marhája", meg sokan mások. Minden évben
elővezettem a nagy ideológiát, de kukkot sem értettek belőle. Hagyjuk, én még ma is
dobálok, de a nagy baráti sereg már rég szétszéledt. Volt egy nagy hullámvölgyem.
Ha jól emlékszem, 1982-ben Oláh Gábor filmet csinált a dobálózásról és bemutatta
a tévében. Iszonyatos botrány lett belőle, mert a pártközpont akkor hirdetett
statáriális takarékosságot az egész országnak. A Televízióban fegyelmik
röpdöstek. Következő évben nem volt tanácsos a hídra menni. Egy év szünettel
ugyan, folytattam persze, de már nem volt többé az igazi.
Tavasszal mi lesz?
Jövőre lesz 45. esztendeje, hogy elkezdtem. Most már nem hagyom abba... amíg
sapkára futja.
Mondjuk, bedobod az egyik Kodak Carouseledet (dobtáras automata diavetítő) a
maradék négy közül?
Csak a sapkámat. Mondom, ez jelképes. Való igaz, így dobtam be azt a Pentacon Six
fényképezőgépemet is, aminek ma sem tudom, mi a fene baja volt, de úgy fényképezett,
hogy az embereknek homloktól felfelé hiányzott a feje. A Fülesnek próbáltam vele
címlapokat készíteni, de annyiszor leégtem vele, hogy puff, bedobtam a Dunába. Ez
klasszikusan olyan érték volt, ami tönkretette a renomémat, miközben mondogattam
magamnak, hogy már pedig ezzel muszáj dolgoznom, mert drága volt.
Még mi mindent dobtál be?
Bedobtam a karikagyűrűmet is, amikor láttam, hogy a házasság, az első
házasságom, nem működik. Bedobtam a gitáromat, mert rájöttem, hogy túl sok időt
lopok magamtól és igazából tehetségtelen vagyok...
Bocsáss meg, most is ott van egy gitár a heverőn. Sőt, a nappalidban egy hárfát
is láttam...
Az új gitár, feleségemtől, Kiss Tündétől kaptam sok-sok évvel ezelőtt. A
saját dalaimat játszom rajta néha. A hárfán feleségem és kisebbik fiam, Ákos
játszik. Tünde hárfaművész, a VII. kerületi Molnár Antal Zeneiskola
tanára... pardon, most már igazgatója. Ákos fiam az idén márciusban az első
országos zeneiskolai hárfaversenyen ezüst akármit kapott. Mégis inkább gitározik.
Balázs, a nagyobbik fiam anyjától bűvölten harsonát tanult, de aztán felocsúdott,
már nem akar zenész lenni.
Visszakanyarodva, tehát diplomát szereztél a bölcsészkaron. Sikerült
elhelyezkedned?
Művészettörténet-magyar szakon végeztem, muzeológus, vagy magyartanár lehettem
volna, de fogalmam sem volt, mit kezdjek magammal. Nem akartam vidékre menni, akkoriban
minden végzőst oda hajtottak. Az egyetem előtt volt már munkakönyvem, de erre a
tanulmányi osztály ráült, nehogy saját utat választhassak. Egy ideig bújkáltam az
élet elől, végül kénytelen voltam úgy tenni, mint akinek soha nem volt még
munkakönyve. A Pest Megyei Hírlapnál helyezkedtem el, mint újságíró gyakornok. A
tanulmányi osztály végül feladta, postán megjött a munkakönyvem. Így azután egy
ideig kettő is volt. Elvégeztem az újságíró iskolát. Végre azzal
foglalkoztam, amire születtem, ez pedig az írás. A fotográfiához csak nagyon
másodlagos tehetségem van. A gimnáziumban hírhedt népszórakoztató voltam a
pamfletjeimmel, humoreszkjeimmel. A lyukasórákat velem töltötték ki a tanárok.
Mint gyakornok, milyen feladatokat kaptál az újságnál?
Ahogy kezdő újságíró gyakornoknak dukál, körbezavartak egyik rovattól a
másikig, ahol az idősebb kollégák hóna alatt munkálkodhattam. Hónapokig gyomláltam
például a mutációk szerkesztője, Firon András mellett az amatőr cikkírók zavaros
mondatait. Véletlen szerencsével a kezembe kaptam egy Rolleiflex gépet a Pest-megyei
Hírlapnál, ezzel csináltam néha-néha fekete-fehér fotókat a cikkeimhez. 1968-ban
átkerültem az Ifjúsági Magazinhoz. Itt érdekes volt az élet, de egyszer csak a
pártközpont elkergette a főszerkesztőt, és helyére behajította nekünk az
ejtőernyős Gerencsér Miklóst. Nem volt tehetségtelen ember, de acsarkodó
proletárfigura volt, aki miatt szétspriccelt a teljes stáb. Én maradtam egyedül, nem
volt hová mennem, és elkezdtem riportokat fényképezni, mert a fotóriporter, Kresz
Albert is kilépett. Nem bírtam sokáig, egy év után én is otthagytam az Ifjúsági
Magazint. Úgy döntöttem, szabadúszó leszek, kimegyek az utcára, és fotográfiából
fogok megélni. Abban az időben minden főszerkesztő rettegett a szövegtől, ha
szabadúszóként hatvanezerszer átíratták volna velem a szöveget, nehogy valaki
odafent ezt meg azt gondolja... éhen is haltam volna. A fotónál azidőtájt még csak
azt firtatta a legtöbb szerkesztő, hogy éles-e vagy nem.
Mit jelentett az előző rendszerben, ahol keményen szankcionálták a munkahely
nélküliséget, hogy valaki szabadúszó?
Különleges státusz volt, körülbelül annyit jelentett, mintha szemet hunytak volna
afelett, hogy elvonultam éhen halni. Hetvenben lettem szabadúszó, akkoriban már senkit
nem érdekelt, hogy nincs állásom, de azzal sem törődtek, hogy élek-e, halok-e. A
szabadúszónak próbálkoznia kellett, állandóan kilincselni a cikkeivel, fotóival.
Nem tűnt annyira túltelítettnek a piac, mint ma. Társadalombiztosításom nem volt,
abban az időben nyugdíjjárulékot sem fizettem. Nem igazán érdekelt a jövő.
Jövőképemet a jelen töltötte ki. Abban az időben még működött a MÚOSZ orvosi
tagozata, így orvosilag biztosítva voltam. De igazán ez sem érdekelt, ha akkor valami
váratlan baj üt be, csak néztem volna: Jé, vége? Nem voltam berendezkedve, arra hogy
"mi van, ha baj van?" Ifjú voltam, éltem a világba, kíváncsi voltam, tele bohó
ötletekkel.
Mint szabadúszó, merre próbálkoztál? Egyáltalán, ahhoz, hogy fényképezz, hogy
eladd a fotóidat, kértek tőled bármilyen szakirányú végzettséget?
A fényképezőgépek már akkor is nagyon sok mindent elintéztek helyettünk. Ha jól
állítottad be az élességet, az érzékenységet, az expozíciót, és megnyomtad a
gombot, abból kép lett. Hogy jól vagy rosszul volt komponálva, az más kérdés, de ha
volt valamiféle megfogható tartalma, a rossz képet is el lehetett adni. Az
akkori fotográfusok döntő többsége autodidakta volt. A Práter utcai fényképész
diploma még egyáltalán nem volt jellemző a mi generációnkra. Ha például Csuzi
Zsuzsa, aki, ha jól tudom, gépírónő volt a Magyar Ifjúságnál, azt mondta, szeretne
fotóriporter lenni, kapott a főszerkesztőtől egy fényképezőgépet és onnantól
kezdve kattogtatott. Nem volt túl szigorú szakmai követelmény. Ügyes emberek jöttek
mentek, esztétikailag talán ügyetlenek voltak, de ügyesen tülekedtek... Elkezdtem
dolgozni a Televíziónak. Fölfedeztem egy érdekes adottságomat. Egyszer beültem a
Híradó moziba és néztem McLaren kanadai rajzfilmes animációit. Néztem, és
tökéletesen értettem, hogy kell ilyesmit csinálni. Elmentem a televízióhoz, az
ifjúsági osztályon már volt némi kapcsolatom, és mondtam, hogy szívesen
készítenék műsor főcímeket, meg hasonló animációkat. Volt ott egy hatalmas,
egész szobát betöltő Oxberry trükk kamera, mellette felváltva unatkozott két
fásult trükkoperatőr, készséggel a géphez engedtek, és én levizsgáztam abból,
amit a moziban láttam. Így kezdtem el animációkat készíteni a Televíziónak.
Gyakorlatilag trükkoperatőr lettél?
Olyasmi lettem volna, de végül is nem lettem, egyrészt, mert csak alkalmi bedolgozó
kellett, akit iszonyatosan kizsákmányoltak. Eleinte szívesen csináltam, jöttek az
ötletek, könnyűzenei animációk, műsor főcímek, félperces bevezetők, meg
ilyesmi, ám ezek a munkáim több konfliktust hoztak, mint sikert. Szomorú emlékem:
valamelyik táncdalfesztiválon az egész stáb azzal volt elfoglalva, hogy engem
kitakarítsanak a nézőtérről, mert neheztelni mertem a gyártásvezetőre. Az egyik
Bergendy zenére kitalált animációmat, miután már adásban volt, önkényesen
megcsonkították, a felét szemétkosárba dobták, majd a maradékot elküldték a
lektorátushoz zsűriztetni. Ugyanis méterre fizettek.
A Televízióról nincsenek túl szép emlékeid. Az Oxberry-n készített animációid
vezettek el későbbi diaporámás munkáidhoz? Konkrétan mikor kezdtél el a
diaporámával foglalkozni?
A hetvenes évek elején Harmath István fényképésznél laktam albérletben. Ő
akkor már vetítgetett. Akkortájt jött divatba nálunk a diaporáma, elsősorban a
francia Kodak rendezett vetítéseket Európában, így Magyarországon is. Az
Intercontinental dísztermében teljesen manuális technikával, egymással
összegyakorolva, három ember egyszerre három egymás melletti vászonra vetített. Ez a
multivízió. Érdekes, újszerű, látványos attrakciók voltak. Odacsődítették a
magyar fotószakmát, hogy kedvet ébresszenek: Kodak diapozitív, Kodak vetítőgép,
Kodak világ, Kodak életérzés. Izgatottan futkostunk körülöttük, hogy ellessük,
hogy kell ilyesmit csinálni. Harmath István révén jutottam hozzá az első
átúsztató berendezéshez. Hamar ráéreztem a diaporámában kínálkozó dramatikai
kalandra. Ha jól emlékszem, ez 1973-ban volt, kezdetben sok rendetlen dolgot csináltam,
egyfajta zsurnalisztikai diaporámával próbálkoztam, ami eleve badarság. Kapkodtam a
megnyilatkozási formák között, látványosságot akartam, szerepelni akartam, na és,
meg akartam valahogy élni belőle.
A polcaidon látható díjak, emlékplakettek tanúsága szerint azért nem csak
rendetlen dolgokat csináltál...
1979-ben Wilpert Imrével és Sajnovits Sándorral - aki a színeknek igazán nagy
mestere volt - készítettünk egy műsort, amihez eleve úgy fogtunk hozzá, hogy most
aztán csinálunk egy első díjas művet a hamburgi nemzetközi diaporáma fesztiválra.
Ez kemény kritérium volt, hirtelen komolyra fordult a dolog. Minden idegszálammal arra
figyeltem, hogy kép, hang együtt esztétikailag sajátos és színvonalas jelenség
legyen. Ez volt a Because. 1979-ben Hamburgban a nemzetközi diaporáma
fesztiválon fődíjat nyertünk vele, majd Amszterdamban is elsők lettünk.
Tulajdonképpen ettől kezdve foglalkoztam szuverén, autonóm kifejezési eszközként a
diaporámával, megszületett az igény bennem, hogy esztétikai értékű, dramatikailag
specifikus alkotásokat hozzak létre. Olyan felfedezésekre jussak, amelyeket egy
fotókiállítással nem léphet meg az ember, ami filmen sem lehetséges...
A fesztiválokon való megjelenéshez, gondolom, nem elegendő pusztán a művet
elvinni, hanem a vetítőgépekről és egyéb speciális eszközökről is neked kell
gondoskodnod. Ez nem kis beruházást igényel...
Volt két diavetítő gépem, és egy mechanikus átúsztató berendezésem, aminek
maradékát még itt láthatod a műtermemben. Miután Hamburgban a Because-t - ami
vizuális energiák egyfajta ritmikus kavargása volt, eleven lüktetés zenére -
saját kezűleg levetítettem, téptem az átúsztató kart, mint az eszelős, mindenki
odatódult, és fényképezte ezt a fekete deszkát, rohangáltak körülötte, hogy
csavarról csavarra megörökítsék, birtokába jussanak annak, miként kell egy ilyen
diaporámát csinálni.
A Because, ezek szerint a felhőtlen sikertörténet, amivel
berobbantál, berobbantatok a diaporáma nemzetközi élvonalába?
Néhány hónap múlva azért támadt némi rossz visszhang. Azt mondták a németek,
hogy ez egy "flimmerporáma" volt, ez nem komoly dolog, csak amolyan villogás, hogy
dramaturgiailag nem ez áll a nagy könyvben, így meg úgy... Azt mondták, hogy ha az
egyik villogó diaporámám hangját összeraknák a másik cikk-cakkoló diaporámám
képeivel, akkor is minden ugyanolyan maradna.
Már megbocsáss, hogy kellett kinéznie abban az időben a klasszikus, sztenderd
diaporáma műsornak, melyhez képest a tiétek...?
Abban az időben a diaporáma nem átallott beszélni, például, elővezetett valami
fontos gondolatot, mesét farigcsált a szerző, kölcsön vett valami "komoly";
sanzont, múzeumban kalauzolt nagy okosan, fotókkal pótolt színházi előadást, tette
ezt akkor hosszú, vizuálisan unalmas, érdektelen átúszásokkal, tehát olyan
irányban próbálkoztak a szerzők, mintha azt bizonygatnák, hogy méltatlanul csúszott
távolra az életük a filmes, tévés világtól. Sok szerző filmsnittekben, filmi
montázsban gondolkodott. A szegény ember mozija volt a legtöbb diaporáma. Ezt én nem
találtam érdekesnek, azt kerestem benne, amit más eszközökkel nem lehet létrehozni.
Az idő téged igazolt?
Most már nyugodtan mondhatom, az idő tett a fejemre. A Because sikere után
igyekeztem magasan tartani a mércét, olyan műveket csinálni, melyek nemzetközi
szinten érdemi teljesítménynek számítanak. 1980-ban készült a Good bye Flora,
szintén Wilperttel és Sajnovits-csal, amiből nagyon sok diapozitívot te
fényeltél/1/, mert akkor szinte csakis Eastman color filmre fotóztam. Ezt a műsort a
stuttgarti Kodak megvette automata diaporáma technikája propagálására. A világon
mindenütt vetítették.
Tudom rólad, hogy példásan szerény ember vagy, de egy ilyen interjúból nem
hagyható ki az, hogy a sikereidről, díjaidról kicsit részletesebben is kérdezzelek.
Az 1984-es Photokinán nyertem a Csepel Fémműveknek készített diaporáma műsorral
egy kategória első díjat. Hogy is mondjam: ezért a nagyszerűségében kétes
eredményért 800 Márkát fizettem, pontosabban azért kellett fizetni, hogy
bemutathassam a művet. Kategória első díjként kaptam egy LP lemezborító méretű
tükörlapot, amire rá volt írva, hogy ilyen és ilyen fesztiválon Dozvald János Money
című műve első díjat nyert. Kicsit meglepődtem, mert az amatőr fesztiválokon
jelentős anyagi értékű díjakat osztogattak. Aztán gyorsan helyrezökkentem: ha
komolyan veszem magamat és azt, amit csinálok, díjakkal soha többé nem szabad
gondolnom. Azóta nem érdekelnek a díjak. De voltam Las Palmasban, Bangkokban, egyéb
országokban is, magyar kiállításokon diaporámáztam. Képzeld el, Bangkokban kézzel
vetítek egy roppant elegáns szállodában, Bartók zenére, s odajönnek holmi
fotográfus thaiföldi gyerekek, legyintenek és mondják, hogy ez mind semmi, azt
ismerem-e, hogy "Beautiful Flora"? Gyanús lett a dolog, mondtam nekik, hogy az talán
a Kodak klub diaporámája és akkor a címe helyesen Good bye Flora. Hogy honnan
tudom? Hát én csináltam. Elővettem és lejátszottam nekik, kézzel, autentikusan.
Nagy tiszteletnek örvendtem ott...
A siker és a hírnév kezdett a szárnyára kapni, de közben szabadúszóként miből
éltél?
A 70-es évek közepétől már dolgoztam a Fabulonnak. Ez reklámcélú tevékenység
volt, saját kezűleg vetítettem a kiállítási pavilonokban. Beálltam a deszkám
mögé, és egy hétig vagy ameddig a kiállítás tartott, naponta akár tizenötször
lejátszottam a művet, amit e célra készítettünk. Ilyen dolgokból éldegéltem.
Ránky Katalin, aki most a L'Oréal magyarországi vezérigazgatónője, nagy
szeretettel emlékszik még ma is rád.
Azok tényleg szép idők voltak, különleges korszak volt. A hetvenes évek végén
már történtek próbálkozások a vetítés automatizálására. A Richter Gedeon
reklámosztálya megbízott két gépészmérnököt, hogy oldják meg az automatikus
vetítést, ők el is vállalták, de a kiállításra nem készültek el vele. Bánatosan
ketyegtek a diák, semmi átúszás. A technika mögött nem hagytak helyet az embernek.
Talán az 1980-as OMÉK kiállítás lehetett az első eset, hogy automatikus vetítést
alkalmaztunk, aztán a Csepel Műveknek is készítettünk diaporámákat, a pontos
dátumokra már nem emlékszem. Mindenesetre lassan elfoglalta az automatikus technika a
helyemet. Az sem volt rossz dolog, nagyon szépek lettek az átúszások. A kézi,
blendés technikánál az objektívek előtt csúszkáló takaró lamellák
közelségéből adódó durva életlenség adja a képátúszás hatást, ez a
gyarlóság meglovaglása, a két gép fényének keveredése nem igazán tökéletes. A
lámpát vezérlő automatika kiküszöbölte ezt a hibát, de az a bizonyos alkotó
izgágaság - tehát hogy vetítés közben érzékileg reagálok a hangokra, a zenére -
gyakorlatilag nem jutott többé szóhoz. A kimondottan előadói, kicsit performance
jellegű "magyaros"t; diaporámázás korszaka a nyolcvanas évek közepére
végleg lezárult.
A "harmadik kép"
A hajdani, kézi átúsztatás technikáját nagyjából értem, meg is mutattad. Az
automatikus lejátszásnál a kép és a hang hogyan marad szinkronban?
A diaporámában ez nagyon fontos. Látszólag a képek dominálnak, de valójában a
hangé a vezető szerep. Na és a kép-hang asszociatív viszonyáé. A klasszikus
időkben betanultuk a műsort. Szólt a zene, pontosabban a hang, és annak megfelelően
mozgattuk a fényrekeszeket, váltottuk a diaképeket. Az automatizálásnak volt egy
középső fázisa, amikor potenciométerekkel lehetett csökkenteni és növelni a
lámpák fényét. Az átúszások szempontjából ez még analóg világ volt: ahogy
tolta az ember a szabályzót, a szemével ellenőrizni tudta, hogy elég-e már, vagy
tolni kell még. Érzékivé lehetett tenni az átúszás fizikai görbéjét. A bal
kezemmel léptettem tovább a diákat. Később a fényerő szabályzó tolóka
végállásába építették be a diaváltó kapcsolót. A "fejlődés"
folytatódott. Viszonylag hamarosan snassz dolog lett potenciométerek tologatásával
programozni, mert az efféle félautomatikusnak is nevezhető módszernek volt egy igen
bosszantó tulajdonsága. Hibátlanul végig kellett csinálnod az egész műsort. Ha
hibát vétettél, kezdhetted előröl. A lusták boldogítására kezdtek a gyártók fix
kódokat alkalmazni. Mindenféle cégek gyártottak zonderkütyüket, melyekkel 1 vagy 5
másodperces vagy akár tetszőleges tört hosszúságú átúszási időt lehetett
választani. Ez kedvezett a locsogóknak, akik képeik között csak azért lapoznak, hogy
háborítatlanul tovább locsoghassanak, és akik mindig is meghatározóan sokan voltak.
A folyamat hamarosan a számítógépes programozásba torkollott. Elkezdték gyártani a
számítógépes szoftverrel programozható vezérlőket. A kétcsatornás sztereó hang
mellé egy harmadik sávra rögzítették a vezérlő jeleket, amelyek a lámpák
fényerejét változtató tirisztorokat voltak hivatottak ösztökélni. Ezzel a
módszerrel vetítés közben meg is lehetett állni. Ha mondjuk gyors tekeréssel fél
vagy akárhány perccel előbbre szaladtál a hangszalaggal, és újra elindítottad a
szalagot, azonnal tudta az egész vetítő apparátus, hogy hol tartunk, azonnal tekertek
új pozíciójukba a vetítőgépek, és máris szinkronban volt minden. Ekkor kezdtük
biztonságban érezni magunkat, kárpótolva kicsit az elvesztett előadói
szabadságért.
Zseniális. Mindez egy speciális Compact kazettás magnószalagon?
Igen, három, vagy négycsatornás speciális magnó kellett hozzá. Volt egy
korszakom, amikor záporoztak rám ezek a technikai eszközök. Vagy fesztiválon nyertem
ilyeneket, általában az egyszerűbb tologatós programozókat, vagy cégekkel
üzleteltem, például a Kodakkal, de a Datatonnal is, ez a legprofibb audiovizuális
programozók gyártója Svédországban. Én adtam a diaporámát, ők adtak egy csomó
méregdrága kütyüt, amire pénzem sosem lett volna. Így sikerült mindig korszerű
eszközökkel dolgoznom. Végül pedig, a Nemzetközi Vásárközpont által szervezett
külföldi diaporáma vetítésekre én magam már nem is kellettem. Kivitték a
műsoromat mondjuk Kanadába, installálták és annyiszor nyomták meg az indítógombot,
ahányszor kellett. Lassan el is szakadt az ember ettől a médiumtól technikailag. A
diaporámából mára egy egészen furcsa dolog lett, mert itt már beletorkolltunk a
digitális jelenbe, a videoprojektoros vetítés korszakába.
Az az érzésem, hogy a digitális technika jócskán felforgatta az életedet...
Nincs többé diavetítőgép, de van helyette egy koloritásban, felbontásban sokkal
silányabb valami, a videoprojektor. Ugyanakkor van mögötte egy hihetetlenül precíz
és végtelen gazdag, fantasztikusan kreatív világ, ami régen nem volt. Az animációt
ma száz százalékos tökéletességgel lehet csinálni. A projektor méregdrága ugyan,
de virtuálisan akárhány diavetítőt képvisel. Azon az egyetlen egy lencsén
keresztül jön ki minden. Itt többé nincs olyan, hogy az egyik kép egy kicsit így
csálé, a másik meg amúgy. Ha az ember két pixelt egymásra tervez, az ott is fog
megjelenni, pontosan egymáson. Igazából ezek nagyon lelkesítenek, ezt nagyon szeretem.
Ott van a polcon az a négy maradék diavetítő gépem, csak azért van ott, hogy tudjam,
ha akarnám, le tudnám vetíteni a diaporáma műveimet, de igazából be sem kapcsolom
őket. Sőt, ha manapság valaki azt mondja nekem, hogy kellene csinálni egy
rendezvényhez hagyományos diaporáma műsort, akkor én magam beszélem le róla...
Való igaz, a potsdami Szabó István kiállítás rendezőjét, Fazekas Esztert is
lebeszélted az idén tavasszal. Vagy annak egyéb okai is voltak?
A diaporáma technikailag nem korszerű kiállítási eszköz. Kölcsönösen
elégedetlenek lettünk volna egymással. Másrészt a diaporáma, amit még csinálni
érdemesnek tartanék, önálló dramaturgiai szerepre tör. Nem szeretek a háttérben
bazseválni. Én szenvedéllyel alkotok, és talán emiatt összeférhetetlen is vagyok.
Mielőtt tovább lépnénk a digitális technika által nyújtott lehetőségekre,
valami piszkál belül, hogy megkérdezzem: miben rejlik a diaporáma titka, hiszen a
hanggal aláfestett képek - akár állóképek - egymásba való átúszását a
hagyományos mozgófilmes technika már jóval a diaporáma születése előtt megoldotta?
A SZTE Médiatudományi Tanszékének online magazinjában Dobóczky Zsolt diaporámással
készült interjúból idézek: "Mi a diaporáma? Egy vászonra vetítenek két
vetítővel. Amikor az egyik elalszik, a másik kivilágosodik, így egyszerre egy kép
van, de a vetítés maga folyamatos". Ennyi lenne, János?
Egyrészt ennyi, másrészt nem. Minden kifejezési nyelvnek a technika rajzolja ki a
játékterét. A festészet is legeslegelőször festék és ecset. De az ember a
technikához hozzáteszi a szellemét, már ha hozzáteszi. A technika csak ezáltal
érdekes. Dobóczky tehát nem a lényeggel válaszolt.
A Kodak így kezdte valamikor a hetvenes években: "Tüntessük el fiúk valahogy
azt a csúnya fekete szünetet két vetített kép között". És konstruáltak egy
dobozt, ami élesen átváltott A vetítőről B-re. Aztán tűnődtek, mi lenne, ha ez a
váltás kicsit lágyabb lenne. Majd pedig, hogy még jobb lenne talán, ha ilyen váltás
is lehetséges lenne meg olyan is. Az alkotók gyorsan felfedezték, mi minden rejlik e
látszólag egyszerű technikai adomány mögött. És új fejlesztésekbe
kényszerítették bele az eszközök gyártóit. Robbanásszerűen kialakult egy profi
média-ág, amit az üzleti esélyek ösztönöztek. A diaporámázók az audiovozuális
lehetőségeknek csupán nádszálnyi szegmensével éltek. Túl hamar elteltek a diáik
feletti gyönyörködéssel. Kivéve az igazán rátermetteket. A diaporámázók világa
amatőr világ, a többség sohasem áldozná életét az alkotásra. Nem is tudják, mi
az, amivel babrálnak, hogy vannak úgynevezett kifejezési eszközök, más szóval
mondva, vannak bizonyos formanyelvek, amelyeken esztétikailag lehet beszélni. Én se
tudtam persze, de aztán rájöttem. Ezek a nyelvek általában elkülönülnek
egymástól, mert különféle matériák megdolgozására alkalmasak. Közülük egy a
diaporáma, amit épp olyan komolyan kell venni, mint bármi mást. Az ember kíváncsi,
és ilyenformán a kézbe kaparintható kifejezési eszközök megmérettetnek a
művészetek területén. Nemeskürty István, amikor 1967-ben film forgatókönyv írói
iskolába jártam hozzá, első előadásán bejött, megállt előttünk és azt mondta:
"A film kifejezési forma". Aztán hatásszünet. Egészen máig nagyon tisztelem
ezért, mert akkor valami fantasztikus, egyszerű fényesség támadt az elmémben. Már
túl voltam öt évi egyetemi tanulmányaimon, művészettörténetet tanultam, de a nagy
okos professzorok lényegében azt sulykolták, hogy festészet, szobrászat meg az
építészet, hogy ez a művészet. Mi meg rágódhattunk azon, hogy miként festészet,
szobrászat vagy építészet a fotó, ha azt is művészetnek szeretnénk tekinteni.
Nemeskürty teljesen értelmesen és világosan talpára állította ezt a tótágast
álló szellemi örökséget. Alapvetően nem művészetek vannak, hanem esztétikai
megformálásra alkalmas kifejezési formák, melyek a civilizáció fejlődése folytán
lehetségessé, elérhetővé válnak számunkra, ebből esztétikaiságuk okán
katartikus élményeket lehet kihívni, alkalmasak arra, hogy formáld őket, rájuk bízd
a sejtéseidet, és aztán a világ legmélyebb valóságával érzékileg szembesülhess.
A diaporáma a kép és hang különleges egymásra hatásából eredően egészen
sajátos asszociációs világot működtet. A virtuális képek egymásba úsztatása,
pontosabban a képeket idéző színes fénynyalábok más színnyalábokkal való fizikai
keveredése folytán előáll az úgynevezett "harmadik kép", ami A és B kép
jelértékeiből, sőt, jelentéséből, még sőtebb, jelentőségéből meríti
felfedezés-értékét. Ez semmi máshoz nem hasonlítható specifikuma a diaporámának.
Mint minden kifejezési nyelvnek, a diaporámának is specifikumokból rajzolódnak ki
ábrázolási sajátosságai és hatóterületei, ezek egyben meg is különböztetik a
többi műfajtól.
Mi ez a "harmadik kép"? Megfogalmaznád pontosan?
Először is, a diaporámában működik egy fenomén, van több is, de ez abszolút
pregnáns: a kép-átúszás. Ez a legértékesebb dolog benne. Sokan mondják, hogy olyat
a film is tud. Ez nem igaz. A filmben csak "lapoznak" két jelenet között az
átúszással, tehát lágyítják a jelenetváltást. A filmes alkotó specifikus dolgai
szolgálatában nem figyel arra, miként adja fel jelentés-egzisztenciáját egy képi
látvány azáltal, hogy születésnek indul benne, virtuális képszövetében egy másik
képi látvány. A film legfőbb specifikuma mégiscsak a kinetikus valóság érzéki
megidézése, én legalábbis ebbe a lépes izébe szoktam beleragadni. A filmes
átúszásban az előző jelenet utolsó képének meg az utána következő jelenet első
képének nincs dramatikai vagy esztétikai konfrontálódása. Előfordulhat ilyesmi, de
rendkívül ritka. A film nem erre való. Az ember, ha kezébe kaparint egy nyílvesszőt,
általában nem arra gondol, hogy majd a homokba fog rajzolgatni vele. Az úszómedencébe
nem azért ugrunk be, hogy majd lólengésekkel próbálkozzunk a medence fenekén. Amikor
képátúszáskor a látványon áttör a másik kép, a kettő találkozása a képek
jelentésétől és érzéki tartalmaitól függően rendkívül intenzív
asszociációkat indíthat el. Ilyenkor a látszólag érdektelen látványelemek
szimbólumokká válnak. Ha pedig eleve két olyan fantasztikusan eleven dolog, mint a
szimbólum gabalyodik egymásba, egészen felkavaró gondolattársítások indulnak el. Ez
a fenomén a digitális technikában döglődik, látszólag ott van, de ez már csak
üres látszat. A digitálisan egymásba úszó képek 100 + 100 százalékából a videó
kivetítőn át csak 100% tud kijönni. Amikor diavetítő géppel vetítünk, az egyik
vetítő 100% fényességű képe stabilan áll, rendíthetetlen, és a másik gép elkezd
hozzávetíteni. Az összeadódás először is lélektanilag heroikus,
A kép ellenáll B képnek, majd mégis elszenvedi a támadást,
és szerencsés esetben megszületik a harmadik kép. A digitális világban,
mihelyt megjelenik B képből egy százalék, A kép máris
visszavonulót fúj, összecsinálja magát, és alkudozik, mert a monitor technika nem
tud 100%-nál több fényt produkálni. Ez a filmnél is hasonlóan lehet, hiszen az
expozíciós szint az áttűnés folyamán állandó. Pszichésen tehát egészen más
dolgokkal van elfoglalva a két médium. Az átúszás fenomén a diaporámában kel igazi
életre. Sajnos, mégis pusztulásra van ítélve. A diavetítők igen hamar nyomtalanul
el fognak tűnni. Az esztétikai értékű képátúsztatás dicstelenül megy ki a
világból. Kimegy, mert a diaporámázás rövid virágzása során nem lett
sztenderdizált eszközzé. Ma ugyan gyártanak már Németországban olyan berendezést,
ami a világ összes diaporáma vezérlő kódját tudja olvasni, csak az a baj, hogy ez
már túl későn jön.
Azt mondod tehát, hogy a hagyományos diaporáma meghalt?
A diaporáma nem érte meg a valódi felnőttkorát, mert az igazán ambiciózus
művészek gyorsan túlhaladtak ezen a nehézkes világon. Csak ilyen ősbölények
maradtak meg a terepen, mint én vagyok. Megpróbáltam alaposan és őszintén,
mesterségemként belemélyedni. Milyen fantasztikus dolgokat tudtam volna vetíteni egy
sevillai kiállításon,15 percben Magyarországról. Csak hát, ki akart ilyet? Az, hogy
az OMÉK-on - egyetlen egyszer - csináltam egy 32 vetítőgépes multivíziót, csak azt
váltotta ki, hogy az MTI meg az Interpress irigyen és dühödten rohangált: hogy-hogy
nem ők csinálnak ilyesmit? Maradt tehát az amatőr világ. A fesztiválok, de a
digitális lehetőségek előretörésével a fesztiváloknak is leáldozóban van.
Ezek szerint külföldön is hasonló a helyzet...
Azért vannak még jó kvalitású, lelkes emberek a diaporáma világában.
Olaszországban voltam néhány hete egy szemináriumon, ahol azon vitáztak, van-e
jövője a diaporámának, mi köze a diaporámázónak az új digitális kifejezési
lehetőségekhez. Ott például vetítettek hagyományos műveket, nem is keveset, és
bizony, volt egy-két nagyszerű dolog közöttük. Csak bámultam, nézd már, igazi
fanatikusok, akik igazi diaporámát csinálnak. Az olaszoknál még így megy, gondolom a
franciáknál is. A franciáknál mindig is óriási divatja volt, hiszen az ő gyerekük,
hiszen a nevét is, hogy diaporáma, ők találták ki.
Ha már szóba került, multivízió alatt mit kell érteni?
A multivízió szót történeti értelemben lefoglalta a hetvenes években kialakult
stílus, sok kis vetítőfelület egymás mellett, sok vetítőgép mozaikszerű
összképet ad. Később e név alá sorolódott az a megoldás is, amikor csak egy
vetítőfelület van, de sok vetítőgép, mindenféle belső maszkolásokkal vetít,
képelemek rajzanak, olvadnak, keverednek egymásba a vetítőfelületen.
A digitális korszak
Lépjünk be a digitális világba. Egy hagyományos technikával készült, régebbi
művedet ma hogyan mutatod be?
A régi műsorokat ma már minden nehézség nélkül át lehet konvertálni AVI-ba,
Quick Time-ba, be lehet programozni Adobe Premiere-rel például, ha kell, le lehet
játszani akár 2000x1600 pixeles felbontásban is. Ma már teljes mértékben
digitálisan dolgozom. Másfél éve, mióta digitális fényképezőgépem van, azt
mondom, hogy soha többé nem akarok ezüst halogenid filmet látni. Képzeld el,
rájöttem, hogy a film istencsapása volt egész életemben, egyrészt mert lassú
vagyok, figyelmetlen, folyton hibázok, másrészt mert én legszívesebben agyafúrt
dolgokkal kísérletezem, így nekem az szörnyű dolog, hogy csak másnap tudhatom meg,
rosszul gondoltam valamit, vagy sem. Ha digitális a gép, akkor nyomban megtudhatom, ott
van-e már a gépemben az a valami, amire szükségem van, vagy nincs. Ez az egyik. A másik
pedig, hogy a felvétel számomra pusztán nyersanyag. Én elsősorban nem elkapom a
világot - amellett, hogy millió dolgot mégis el kell kapnom -, hanem megszerzek egy
csomó építőanyagot, amivel otthon elkezdhetek dolgozni. Ez klasszikus fotokémiai
eszközökkel borzasztó nehézkes volt. Persze, be lehet szkennelni egy diát is, de
azért, ha egymás mellé teszem a beszkennelt képet és a digitális felvételt, azt
kell mondanom, hogy az utóbbi - legyen benne bár még kevés megapixel adat, mégis csak
egy kristálytiszta világ...
Harminc éve, mióta ismerlek, nem csinálsz titkot a színtévesztésedből. A képeid
digitális megmunkálása, utómunkája során saját fénymegadódnak,
színtechnikusodnak kell lenned. Ezt hogyan oldod meg?
Végülis nem oldom meg. Nagyon egyszerűen járok el. Ha a kép bármely pontjára
odatolom a kurzort, egy kis ablakban rögtön le tudom olvasni, hogy az adott ponton
mennyi vörös, mennyi zöld és mennyi kék van. Ha van egy viszonylag kevés ismeretem
arról, hogy a legfontosabb színfelületek - a testszín például vagy egyszerűen
a barna - milyen arányokból épülnek fel, akkor már van egy
megközelítési lehetőségem. Lehet néha nagyokat tévedni, mert itt is vannak
olyasféle keresztgamma ügyek, mint a döglött filmnél, sok mindenből következőleg,
de nagyjából kordában tudom tartani a képeimet. Testszínt, szürke pontot bármikor
garantálni tudok neked. Na, nem neked, mert te túl igényes vagy...
Egy Nikon gyártmányú csúcsmasinát tartasz a kezedben. Mi mindent fotografálsz
vele mostanában?
A Wellpress könyvkiadóval vagyok jelenleg szerződésben. Ők kértek fel
fotográfusnak, Budapest kerületeiről szeretnének kiadni egy idegenforgalmi
képeskönyv sorozatot. A gépet is a kiadó szerezte nekem, és a honoráriumból fogja
levonni az árát. Azóta egyfolytában fényképezek, ezzel a kamerával már 16 ezer
képet készítettem. E jókora képanyag mögött egy egészen másfajta ember van.
Életemben most veszem talán először igazán komolyan a fényképezést. Rengeteget
gondolkodom a lehetőségekről, és millió érdekes dolgot, alapvetően új,
igazságértékű hangsúlyokat fedezek fel...
Például?
Elkezdtem futkosni a Hősök terén, hogy pontosan Gábriel arkangyal szárnya között
menjen el egy repülőgép. Miután egyik gép sem megy pontosan ugyanabban a
magasságban, mint a másik, ilyen látványt csak úgy lehet elkapni, hogy amikor jön a
gép, megsaccolom, milyen magasan halad, és előre futok, vagy hátra, aztán vagy beér
pont a szárnyak közé, vagy sem. Végül rájöttem, hogy valami egészen blőd dolgot
csinálok, mert ugyan van itt valami, egy pillanatnyi igazság, egy adott helyről
szemlélve valóban elmennek a repülőgépek a két szárny között, és én elkaphatom
azt a pillanatot, de hát ez a leghülyébb dolog! A gép sosem a szárnyak között megy
el, még ha létezik is ilyen látszat. Akkor meg? Oda is tehetem. Számítógépen, ha
nekem ilyen látszat kell. Ettől nem lesz sem igazabb, sem hamisabb a világ odakint.
Erre persze azt mondják egyesek, hogy ez csalás, micsoda aljas dolog. Én meg, hogy le a
hamis értékszemlélettel. Ugyanis nem csak a pillanat igazsága létezik, hanem
mindenféle szegmens szerint kínálkoznak igazságok a világban. Gondold el, micsoda
hülye ügyeskedésekkel töltöttük az életünket! Hogy megpróbáljuk a kovácsoltvas
korlát lyukán keresztül a hídról lenézve elkapni, hogy lent a vízen eveznek. A
digitális technika lehetőségei révén visszavonhatatlanul vége annak a világnak,
mikor a fényképezőgépet egyszerre használták célba lövésre, megörökítésre,
gondolkodásra, meg egymás közti vetélkedésre is a fotográfusok. Én teljesen nyugodt
szívvel, meglehet lassan ugyan, mint a tetű, olyan igazságokat és valóság
tartalmakat szedek össze, melyekről érzem, hogy az ember számára valamiféle mélyebb
jelentést, élményt hordoznak. Ha tévedek, hát tévedek.
Említetted, hogy nyugdíjas vagy. Egy szabadúszót mikor nyugdíjaznak?
Még a hetvenes évekből volt három évem, mikor Siklósi Norbert felvett a Lapkiadó
Vállalathoz. Az úgy történt, hogy Zsigmond Márta, az Ez a divat főszerkesztője
szerette volna, ha diaporámákat vetítek a lap közönségkapcsolati rendezvényein.
Mondtam, szívesen, meg szerettem is ezt a világot, zene, meg színek, csajok meg minden.
Felvettek, három évig voltam a Lapkiadó státuszában, egy percre sem tudtak
munkahelyet adni, ugyanúgy otthon éltem és dolgoztam, mint előtte, aztán a harmadik
év vége felé rájöttem, hogy ugyan minek kell ez nekem, érdemi lehetőségek
egyáltalán nincsenek benne, fogtam magam és otthagytam őket. 1984 óta van egy
bétém, aminek beltagja vagyok, ez után is jár nyugdíj. Na szóval, az egyetemi 5
évemmel együtt sikerült összekaparniuk nekem 17 évet, ez után kapok egy hatalmas
minimális nyugdíjat. 1980 óta a Művészeti Alap tagja is vagyok, ez egyrészt némi
társadalmi hátteret jelentett számomra, másrészt egy minimális kiegészítést a
nyugdíjamhoz.
Beszélhetünk a rendszerváltásról? Mint mondtad, 1984 óta Bt-d van
("legalizáltad" szabadúszóságodat), így a nagy sorsforduló, legalább is
gazdaságilag, nem tett padlóra, nem váltál munkanélkülivé, mint annyian. Egyéb
vonatkozásaiban hogyan élted meg?
Megsúghatom, nagy csalódás. Egy társadalmilag, szociálisan értéktelen világ
zúdult ránk a más értelemben értéktelen korábbi világ helyett, ez most már
kétségtelen számomra. Eléggé elszomorít, mert én az anyukámtól nagyon nagy
erkölcsi tartást örököltem, ezért nagyon irritál ez az erkölcsi szópóker, ami
felülről meg alulról is zuhog. Tényleg csak úgy lehet meglenni, hogy ha az ember nem
firtatja, mi van a hatalommal. Nem akarok magamnak hivatalt, nem akarok magamnak semmilyen
státusz szimbólumot, csak az alkotás és az önkifejezés érdekel. Természetes, hogy
figyelem azt, ami nap mind nap történik, van egy komplett képem az ember és a
társadalom viszonyáról, és abban mindenféle normák állnak számomra, ezekhez tartom
magamat, de látom, hogy mennyire nem olyan az ember, mint amilyennek álmodja magát,
hogy mennyi csalás és szélhámosság van, és hogy lenne mit hozzászólni, de talán
jobb, ha nem szól az ember semmit... mert a mocsok mindig atavisztikus mélységekből
tör elő.
Bizonyára hallottad, hogy a Kádár rendszer idején a filmes szakmában elég kemény
cenzúra működött. A te életedben, a te szakmádban volt-e ilyesmi? Megszabták-e,
hogy mit nem fényképezhetsz, mi az, ami nem megmutatható?
Én politikai témákkal nem vonultam ki, így azt kell mondanom, hogy emlékezetem
szerint nem volt cenzúra. Azonban olyan dolgok azért itt is megtörténtek, hogy amikor
először pendítették meg hogy hivatalosan, a Magyar Fotóművészek Szövetsége
kiküldöttjeként egy külföldi diaporáma fesztiválra, a franciaországi Angoulęme-be
mennék, akkor egy elnökségi ülés után nagy mellébeszélések közepette mindent
visszaszívtak, a Szövetség lapátra tett, ha úgy tetszik, ismeretlen érvek alapján
kicenzúrázta a személyemet. Utána minden esztendőben kiküldtek valakit, minden
esztendőben megtalálták az éppen ügyeletes zsenit, aki zászlónkhoz méltónak
bizonyult. Lehet persze, hogy csak túlméretezett volt a habitusom nekik, Igaz, a
művészettörténész egyetemi diplomámmal meglehetősen kilógtam a sorból... Egyéb
módon a cenzúrával nem találkoztam, de itt azt is el kell mondanom, hogy nem is
konfrontálódtam, tehát politikai szempontból nem voltam afféle ellenzéki. Soha nem
szerettem a Kádár féle rendszert, mert az emberi méltóság felől tekintve valahol
taknyos volt az egész dolog, például, ahogyan külföldre lehetett utazni, az kész
cirkusz volt, hogy miként szerezhetett az ember útlevelet, ha dolga támadt valamelyik
nemzetközi fesztiválon.
Te magad, tanítottál-e meg embereket a szakmára, továbbadtad-e ezt az egész
diaporámás szeretetet, őrületet?
Írtam egy könyvfélét, amiben kidolgoztam minden részletét annak, hogy mi is ez a
mesterség, tehát esztétikailag, dramatikailag, és felkerestem az Iparművészeti
Egyetemet, akkor még tán csak főiskola volt, hogy szívesen továbbadnám ezt a
tudást, de senkinek nem kellett. Kéziratos formában viszem tehát sírba a
tudományomat. Ja, igen, elmentem a Filmművészeti Egyetemre is, hátha ott ilyesmiről
tudni akarnak, vártam is ott valakire valamelyik előszobában, de miután jól
kifárasztottak ezzel az egész várakozással, otthagytam őket. A Fotóművészet című
lapba írtam egy-két diaporámát érintő cikket, de ezek nem nevezhetők
szakirodalomnak, inkább esztétikai gondolatmenetek. Most már úgy gondolom, hogy
ameddig működtetni tudom a tudásomat, vagy mindazt a tapasztalatot, amit
használhatóvá tettem, addig azt működtetem... bocs, de hát csak magamnak.
Térjünk vissza újra a jelenbe. Milyen eszközökkel, számítógépes programokkal
dolgozol jelenleg?
Számítógépen interaktív műveket csinálok. Például működtettem egy
interaktív fotókertet hat napon át az Europarkban. Ez játékos dolog, az eltikkadt
bevásárlók szerették. Odamész, rákattintasz és beindul egy kép, tréfás vagy csak
szép működő világ bomlik ki belőle. Ehhez kiállításhoz speciális szoftvert
kellett megpályáznom az NKA-nál. Macromedia Directornak hívják a programot. Egészen
másfajta lehetőségek rejlenek benne, mint a hagyományos diaporámában, de benne van
az a dramatikai eszköztár is, amit én úgy szeretek, amire érdemes rámozdulni. Aztán
a Photoshop. A világ legcsodálatosabb szoftvere. Abban preparálok mindent, majd pedig a
Macromedia Directorban programozom.
Korábbi műveid átmentésére is gondolsz?
Hogyne! Például 2002-ben a Because-nak nekiugrottam digitálisan, bosszantott
a gondolat, hogy csak manuálisan lehetne lejátszani, de olyan eszközünk nincs többé.
Nem volt egyszerű, hiszen az egész látvány arra van kitalálva, ahogyan annak idején
vetítettem, táncszerűen, a részletekben improvizálva. Azt semmivel sem lehet
utánozni. Ahogy egy balett táncost hiába kérdezel, hogy elárulná-e, pontosan mikor
mit csinál, én sem tudnám megmondani, hogyan keveredik egyik képem a másikba. A
táncos a koreográfia részleteiben azt csinálja, amire indíttatása van. Én is így
adtam elő ezeket a műveket. De gondoltam, hogy azért is megmentem a Because-t,
és végül sikerült kompenzálnom valahogy az elveszett impulzív hatásokat. Nagyon
érdekes kis audiovizuális zárvány lett belőle, egyelőre csak kis méretben
működik. Ha érdekel, megmutatom.
Mit szeretnél megmutatni, mire figyelsz napjainkban Nikonod keresője mögül?
Pillanatnyilag, amennyire figyelmemet, erőmet és időmet számításba lehet venni,
bizonyos város-szociográfiai fényképezést folytatok. Ami nem azt jelenti, hogy a
városban élőket örökítem meg, mert ritkán fényképezek embereket, abban nem vagyok
jó, ahhoz lassú vagyok. De mindaz, ami például az emberek után marad, az irtó
érdekes. Mindaz, amit a tárgyi környezet elszenved, néha roppant kifejező, vizuális,
és nagyon sokat elmond arról, hogy miféle emberek élnek a városban. A digitális
fényképezés révén ráterelődött a figyelmem a kiállítási képekre is, amelyekkel
igazából soha sem foglalkoztam. Az elmúlt esztendőt leszámítva, nekem összesen
talán két képem szerepelt kiállításon egész életemben. Most azonban
elkészítettem azt a hosszú panorámaképet, a Vigadó Galériában volt kiállítva
idén júniusban, és folytatom, sok olyan érdekes dologgal kísérletezem, melyek
kifejezetten kiállítási értelemmel bírnak. Szeretnék néhány kiállítást
csinálni a jövőben.
Végül is, mi maradt meg a diaporámázásból?
Úgy vélem, már ahogy a magam módján eszemet tudom, hogy a diaporámának
köszönhetem azt, hogy megtanultam gondolkodni. Mélyen, érzékileg és célratörően.
"Mi ez, ha nem az, ami" - ez volt a kedvenc alkotó játékom évtizedeken át.
A virágra sosem mondhattam, hogy virág, a falra, hogy fal. A falra mondhattam, hogy
bizonyos élet határa talán, a virágra, hogy kód vagy naiv üzenet vagy tán a Gonosz
üzletkötője. Minden esetre válaszomhoz konzekvensen kellett működésbe hoznom a
vásznon a falat meg a virágot. Így generáltam szimbólumokat, melyek rejtélyes
értelmük mentén felfedező utakra terelték a néző belső képzeletvilágát. Már
amikor legyőztem a magam szedett-vedett örökségét. Mert a diaporáma szedett-vedett,
talált dolgokból épül, és ezek gyakorta hiányosságokat generálnak. A filmes
egyszerűen csináltat egy két méteres lukat a falon, ha forgatókönyvileg ilyesmire
gondolt, a diaporáma alkotónak nincs budgetje, legfeljebb akkor látsz falba ütött
lukat a műveiben, ha véletlenül fellelt ilyet valahol. Más irányból, ha fellelt és
lencsevégre kapott valamilyen érdekes látványt, akkor a diaporámásnak, aki végül
is az amatőrségben landol, késztetése lesz belekomponálni művébe, amije van,
szóljon az bármiről. Én azt vallom, az eredetileg elgondolt témát bármikor fel kell
tudni adni azért, hogy mindama kincsnek értelmes helyet találjunk, ami hosszú évek
során birtokunkba került. A diaporáma versszerű dolog, nem tűri a forgatókönyvet.
ami így készülne, néha készül is, vizuálisan érdektelen dolog. Ki tudja azt
forgatókönyvben megelőlegezni, hogy milyen hatást kelt, ha bizonyos téma összeolvad
bizonyos másik témával. A forgatókönyvet itt utólag kell írni, mikor az építmény
már-már körbezárul. Ehhez merészség és flexiblitás kell. Végül is a sok-sok
esztétikai vargabetű, a sok-sok kacifántos válasz - mi bármely dolog, ha nem az, ami?
- más, talán jobb embert csinált belőlem. De magányosat is. A diaporáma, vagy talán
csupán az esztétikai és dramatikai kihívások helyére rakták és tisztára
csiszolták a művészet-értelmezésemet. A művészet számomra az emberi megismerés
érzéki útja racionálisan nem megragadható ismeretek felé. Szembesülés létünk
kozmikus valóságával. De több ennél, mert ars poetikámban most értelmes rendszert
alkot az anyag, a matéria, mint a formateremtés alapanyaga, a tartalom és forma
szimbiózisa, a katarzis meg az esztétikaiság, no meg a képzelet, a tudás és még sok
más. Olyan szilárddá kristályosodtak ezek a dolgok, hogy most már akár
tehetségtelen is lehetek, akkor is képes leszek eszmeileg értékes alkotó munkára. De
a befogadásról, a végső értékről természetesen nem én döntök. Hál 'istennek, ez
többé már nem kardinális kérdés, megvilágosodott nyugdíjasként már jól tűröm
sorsomat, hozzon bármit is.
A szerző köszönetet mond Dozvald Jánosnak a szövegben végrehajtott
korrekcióiért és kiegészítéseiért. Erre elsősorban a diaporáma és a harmadik
kép mindenre kiterjedő és pontos fogalmi (technikai, esztétikai, stb) meghatározása
érdekében volt szükség.
/1/ A cikk írója abban az időben a Magyar Filmlaboratóriumban színes
technikusként dolgozott