Bella Tamás Gravitáció, avagy egy kitörési kísérlet kudarca
Ed Solomon Lebegés című filmjének kritikája (DVD)
Billy Bob Thorton
Billy Bob Thorton
39 KByte

Átlagos forgatókönyvírónak lenni Hollywoodban körülbelül olyan érzés lehet, mint kapusnak lenni a Bundesliga egy vezető csapatában. Persze: jó fizetés, szakmai elismerés, az edző számít rád, de mégis: a kiscsajok csakis a csatárokba szerelmesek, ők kapják a nagy reklámszerződéseket, ők feszítenek a bulvárcímlapokon, és épüljön bár az egész mezőny játéka rád, veled csak akkor foglalkoznak, ha éppen bekaptál egy gólt. Akkor persze alaposan. A filmbizniszben dettó: bár az író szolgáltatja az egész produkció vázát, a presztízsrangsorban igencsak hátul kullog: a producerek, a rendező, a színészek mind-mind sokkal többet profitálnak kreativitásából, mint saját maga. Ráadásul határidőkhöz, cenzori elvekhez is kell igazodnia, s bármely pillanatban késznek kell mutatkoznia arra is, hogy anyagát legalább az első kettő, de néha mind a három csoport szája íze szerint átszabja. Hát csoda, ha egyszer mindenkinél betelik a pohár?
Ken Loach nyilatkozta egyszer, hogy filmrendezőnek lenni azért jó dolog, mert az ember mások munkájáért aratja le az elismerést. Az elképzelés igencsak vonzó: a szkriptírók többségét előbb-utóbb megkísérti a gondolat, hogy átigazoljanak a több babért és magasabb bankszámla-helyiértékeket ígérő rendezői táborba. Vesztükre. Az átállások eredménye ugyanis rendre a siralmas kisiklás. Van, akinek sohasem sikerült: a Taxisofőrrel (Martin Scorsese, 1976) íróként remekművet is jegyző Paul Schrader saját rendezései riasztóan színvonaltalanok; a kultúrmocsok gazdag palettájának majd minden színét felhasználja a horrortól (Macskaemberek, 1982) a noirgiccsig (Nászutasok Velencében, 1990). Van, aki csak az ígéretes kezdet után csúszott le: Lawrence Kasdan még Arany Medvét is nyert vállalható módon prezentálva saját könyvét (Grand Canyon, 1991), de mára már ő is a sokszoros citromdíjas Stephen King-megfilmesítéseknél tart (Dreamcatcher, 2003). Végül - és bizony ezúttal utolsó sorban - van, aki egyetlen jó dobás után máris a King-kútba (ez tulajdonképpen abyss, feneketlen mélység) esik: ez a Pánikszoba (David Fincher, 2002) fantáziadús technicista thrillerét felépítő David Koepp, aki A titkos ablakkal (2004) követett el tekintélyszeppukut.
De hát melyik pionírt rettenthetné el elődeinek csúfos bukása? Még Koepp előtt tűnt fel a ködlovag, aki vérbeli filmmakerként (íróként, rendezőként, sőt producerként is bábáskodott a nagy mű születésénél) kívánta nevét a szélesebb közönséggel megismertetni: ez Ed Solomon, a Lebegés (Levity, 2002) szülőatyja. Solomon a globowoodi filmkultúrát (a második tag egyre inkább kezd megmosolyogtatóan hangzani) tápláló, mára talán legfontosabbá vált áramlás, a trash partjairól érkezett; igazán nagy utat tett meg hát az Oscar-igényt bejelentő AO (Adult Orientated - felnőtteket megcélzó) filmdrámáig. A DVD-borítón a Men in Black (Barry Sonnenfeld, 1997) forgatókönyvírójaként hirdetik, pedig annál sokkal jelentősebben is hozzájárult már az amerikai antikultúrához: ő Keanu Reeves kamaszkori nagy balfogásának, a kétrészes Bill és Ted kultszennynek (Bill és Ted oltári kalandja, Stephen Herek, 1989) a megalkotója (Pöpeec!), mely különösen a második részben (Bill és Ted haláli túrája, Peter Hewitt, 1991) néhány furmányos és eredeti módon kacagtató bunkósággal az Odüsszeia életigenlő magaslataiba emelkedik. (A két nehézfejű jó barát megmogyorózza [sic!] a Halált, és a mennyország egyik sarkában le is üt valakiket, ruhájukat megszerzendő…)
Felforgató erejű, szabad szájú humorát azonban ezúttal otthon hagyta Solomon; a rendelkezésére álló összes eszközzel arra tört, hogy könnyekkel terhes, véresen komoly, az élet súlyát vállain egyensúlyozó filmdrámát készítsen, a leggazdagabb kontinens kövérkés háziasszonyainak szívét megmelengetendő. S lőn. Megálmodta Manuel Jordant (Billy Bob Thornton), a méla és suta, afféle hipnotizált jetiként őszes hajzuhatagában himbálódzó egykori rablógyilkost, aki ezerszer megbánta már vétkét, de huszonhárom év után sem képes kikecmeregni bűntudata útvesztőiből. Ráadásul most a szuperbiztos börtön otthonosságát is elveszti: hiába kéri, hogy életfogytig maradhasson, jó magaviselete miatt elbocsátják. Alvajáróként kóborol a montreali utcákon, a régi nevelőintézeti társak molesztálását elutasítja. Üres téren csengő telefon kagylóját emeli fel, s a rejtélyes meghívás által jut Miles Evans (Morgan Freeman), a bogaras prédikátor körébe, aki a felkapott technodiszkó és drogtanya melletti parkolót felügyeli: negyedórányi prédikáció és a szegények étkeztetésére fordítandó készpénz ellenében egész éjjel őrizteti a kicsapongásra érkező tömött zsebű belvárosi lurkók autóit az általa ellenőrzött területen.
Csupa-csupa émelyítő, valóságidegen marcipánfigura, ragacsosan giccses, kimódolt helyzetek mindjárt az elejétől. És ez tovább is éppen így megy: Manuel követni kezdi Adele Easleyt, egykori áldozatának húgát, akinek fia bűnözők közé keveredett, s lomha lovagiasságával végül meg is nyeri, de szemtől szembe nem tárja fel neki titkát. Sofia Mellingert, egy letűnt popénekesnő lányát pedig többször is nagy gonddal kell összekanalaznia a bűnfészek környékén, mosdókból vagy lepusztult kanapékról, természetesen drogokkal telve. Manuel madárijesztő-sérója és gólemkecse a hozzá büntetésből beutalt utcakölykök (egy idő után át kell vennie a prédikátori szerepet Evanstől) - s persze a néző - kivételével mindenkire rendkívül kedvező hatással látszik lenni, és máris sejthető az obligát pozitív fordulat: a gyilkos saját testével fogja fel az akkor már szeretőjévé lett Adele fiának szánt golyót. A szédítően mély bűnbánatot jóvátétel követte, jöhet hát a megváltás. Halleluja! Manuel felépül, a házát vesztett Sofia átveszi a gettópalánták és a parkoló ügyeit, Miles Evansról pedig kiderül ugyan, hogy szökésben lévő bűnöző, de neki is csak hálával tartozik a kis közösség. Mindenütt örömteli fordulatok, elánteljes jellemfejlődés, a beérő személyiségek fejlett konfliktuskezelése. A dagadó giccset csak jobban kidomborítja a mesterségesen bevitt cseppnyi disszonancia: Adele örökre elbúcsúzik a szeretett férfitól - hogy miért, inkább csak találgatni lehet.
A forgatókönyv menthetetlen - egy nem túl éles elme alkotása, amely rögeszmésen kapaszkodik az álomkolhoz szúette kliséibe, jellemrajzot legfeljebb távcsövön látott, és konfliktust csak lapáttal képes a történetbe adagolni, ráadásul ezen a téren is csupa instant alapanyagot használ: légből kapott, még tessék-lássék módon sem motivált bűnszálat, rejtelmekkel terhes múltakat. Mindezeken felül a film túlnyújtott és unalmas; sok az üresjárat, a posványosan semmitmondó párbeszéd. Ed Solomon, a forgatókönyvíró csak akkor érzi magát elemében, amikor néhány jelenet erejéig visszatérhet régi irányához, a pergős odamondogatáshoz: Sofiának a feka srácokkal folytatott szócsatái a legélvezetesebb, s egyben a legéletszerűbb dialógok is.
Ösztövér, összeomlással fenyegető forgatókönyveket nagy színészek gyámoszlopaival szokás megtámogatni tinseltown háza táján. Nagy nevekből éppenséggel a Lebegésben sincs hiány - producerként Solomon már sokkalta jobb munkát végzett. Mégis… valami hibádzik itt is. A legnagyobb tekintély minden kétséget kizáróan az immár hetven felé ballagó Morgan Freeman: jelentékeny színész, akit több társához, leginkább Robert de Niróhoz hasonlóan lassan, de biztosan bekebelez a túlfoglalkoztatottság réme - mindketten képtelenek kilépni betonfalakká merevedett alapgesztusaik börtönéből, s játékuk egyre modorosabbá válik. S miközben dicsőségük nőttön nő, valamint - producerként is beszállva az üzletbe (Freeman a Levity egyik executive [pénzgyűjtő] producere is) - az eddiginél is többet keresnek, mind színvonaltalanabb munkákat vállalnak el. Freeman a Miss Daisy sofőrje (Bruce Beresford, 1989) és a Hetedik (David Fincher, 1995) között az USA első számú afroamerikai színésze volt - de ez a múlté. Manapság akár a fentebb már kivesézett King-mélyörvénybe is beleeshet (az Álomcsapda egyik főszereplője!). Sajnos a maníros alakítás ezúttal sem marad el: Freeman mintha szándékoltan mélyíteni próbálná hangját, hogy kellően külvárosinak hasson - sikertelenül.
Holly Hunter arca a borítón szintén azt ígéri: színvonalas filmre van kilátás. Pedig a Karambol (David Cronenberg, 1996) Helen Remingtonja óta neki sem volt jelentős főszerepe: kallódni kezdett, sok tévés munkát is elvállal, s titokban rettegve készül a nagy- és dédmamák szerepeire, elvégre a hollywoodi szexóra a legkegyetlenebb a világon. Mindazonáltal ő nyújtja a film legszebb alakítását, nem utolsó sorban csendben működtetett erotikus kisugárzásának hála.
Lenne aztán itt egy igazi kurrens adu-ász: a főszereplő Billy Bob Thornton. Ő számít az igazi húzóembernek, hisz az ő karrierje a maga által írt és rendezett Pengeélen (1996) óta töretlenül ível felfelé, sőt a Szörnyek keringőjével (Mark Forster, 2001) és a Bad Santával (Terry Zwigoff, 2003) a legutóbbi időben is erősítette pozícióit. A baj csak az, hogy az egysíkú, félig kész figurával, melynek jellemét néhány - s ráadásul kínosan nevetséges - küllembeli jellegzetesség van csupán hivatva pótolni, az egyébként tehetséges Thornton sem tud mit kezdeni. Bárgyú mosolyokkal, erőlködve kitartott - Solomon által minden bizonnyal mély értelműnek szánt - tekintetekkel próbálkozik: el nem ismert kapituláció.
Kirsten Dunst szerencsére feledhető idétlenkedésére nem is érdemes szót vesztegetni - sohasem fogom megérteni, hogyan lehetett az intelligens Mary Jane Watson szerepére, a valóságos merchandising-aranybányának számító Pókember-sorozatba szerződtetni, s ezáltal mesterségesen kapóssá tenni egy nőt, akiben ily kevés a szellem s a kellem - mindenesetre azt jósolom, hogy - mint azt a mellékelt ábra is mutatja - soha többé nem lesz képes olyan hatásos és átélt játékra, mint egykor kislányként, Neil Jordan Interjú a vámpírral (1994) című opuszában.
Van azért valami, ami igazán jól működik a Lebegésben: mindaz, ami a filmkészítésben pénz, rutin, profizmus kérdése. A téli Montreal totáljai, a rezes és aranyló árnyalatokkal bensőségessé varázsolt, máskor meg kékbe játszó, metsző feketékkel félelmetessé stilizált belsők igazán tetszetősek. Solomon munkáját Roger Deakins - az Arany Pálmát nyert Hollywoodi lidércnyomás (1991) óta a Coen-testvérek kedvenc operatőre - és François Séguin production designer segítette. Professzionális rutinmunka a zene is, az Amerikai szépség (Sam Mendes, 1999) óta divatossá vált Thomas Newman-áthallásokkal, ami már csak azért sem véletlen, mert egy dal erejéig a Lebegés komponistája, Mark Oliver Everett is közreműködött a huszadik század utolsó nagy filmjének megzenésítésében. Kár, hogy a zenehasználat már a megkopott ősi toposzok szerint rendeződik: a nagy érzelmeket és pillanatokat emocionális töltetében és hangerejében is erősödő muzsika emeli ki - a la George Cukor.
Paruturiunt montes, nascetur ridiculus mus. Összességében a Lebegés egy túlnyújtott, unalmas, hazug és emberidegen panelekből összetákolt film. Egy nagyralátó, ám sajnos annál kisebb tálentumú forgatókönyvíró elvetélt kiugrási kísérlete, melyet csak a hóborította kanadai megalopolisz látványa, meg némi stúdiózenészi munka tart egyben. Ezen szórványértékek miatt azonban igazán nem érdemes végigszenvednünk a 100 percet; inkább tegyünk be egy kis Philip Glasst, és töltsünk le a netről néhány montreali posztert…

A DVD-s kiadás gyakorlatilag semmivel sem képes többet nyújtani a mozifilmnél: mivel az Extrák kategóriában feltüntetett 5.1-es Dolby Digital eredeti hang, továbbá az orcátlanul "Ajánló"-ként marketingelt négy filmreklám valójában semmiféle többletet nem jelent, egyedüli pluszként a trailer jöhet számításba, amely éppúgy nem méltó komolyabb figyelemre, mint maga a mű.
(A DVD-t Magyarországon az SPI forgalmazza.)

 

Holly Hunter
Holly Hunter
109 KByte
Morgan Freeman
Morgan Freeman
147 KByte
Kirsten Dunst
Kirsten Dunst
118 KByte

 
hírek hírek filmek filmek arcok arcok gondolatok gondolatok szemle szemle Örökmozgó Örökmozgó képtár képtár sőt sőt mozgóképtár filmspirál repertórium linkek FILMKULTÚRA '96-tól tartalom címlap kereső