"a punkok nem halnak meg, csak megöregednek"
- budapesti falfirka
Cahit felesége meghalt, élete romokban. Az
önpusztításba menekül, alkohol, drogok, agresszió és öngyilkosság (autójával
falnak rohan) az útja, de ezt is túléli. - Ismeri az Az Az zenekart? Kölcsönadom a CD-t
- mondja a kórházban a pszichológus. - Az egyik számuk címe: Ha nem tudod
megváltoztatni a világot, változtasd meg a saját világodat. - Megvan nekem is -
válaszolja Cahit.
Sibel élni akar, táncolni, szeretkezni több férfival. -
Itt legalább békén hagytok - mondja anyjának a kórházban, aki nem érti, miért
kellett felvágnia az ereit. Azért, mert a hagyományokhoz görcsösen ragaszkodó
családban nem élheti az életét, mert nem hajlandó a török feleségek sorsát
vállalni, mert látja édesanyja és testvérei asszonyainak boldogtalanságát.
Fatih Akin - többek között Arany Medvével
jutalmazott - filmjében, a Fallal szemben címűben két ember sorsa találkozik,
az egyik már mindenen túl van, a másik még semmi igazit nem élt meg. Az egyik a
fájdalom falai között él, a másik a fojtogató hagyomány árnyékában. Ha nincs
ajtó, nincs létra, csak kalapács, akkor a falat kell lebontani. Nem a világ felé,
egymás felé. A film alaphelyzete magában rejti a megoldást: az új, és az első élet
elején álló ember közös életet kell, hogy felépítsen. Nem tudjuk, sikerülhet-e
nekik, azt gondoljuk, más lehetőségük nincsen.
Sibel alkut ajánl (később saját vérével pecsételve
azt): szerez sört a másnapos öngyilkosnak, ha az elveszi feleségül, és ezzel
megszabadítja családjától. Két alkoholmentes bon-bonok között a szomorú örömapa
is áldását adja a frigyre, a lagzin az ifjú pár koksszal ünnepel. Szülők,
testvérek, barátok, unokanővér, mindenki tudja, ennek a házasságnak nincs jövője.
Valójában a negyvenes csöves és a húszéves lány sem a jövőre, csakis a mára
gondol. Csak a néző hisz a szerelemben, a vásznon látott már ilyet. Az ő
várakozásai látszódnak teljesülni, Cahit lassan józanodik, és újra, Sibel pedig
először tapasztalja meg, hogy szerelmes.
Nem a banális történetek korát éljük. Eljutnak ugyan
közös kegyelmi pillanatig, de elszalasztják azt, nem lesznek igazi férj és feleség.
Elválasztja őket a legnagyobb bűn: a féltékeny és férfiasságában sértett Cahit
gyilkossá válik, börtönbe csukják.
Sibel hazáig, Isztambulig menekül családja elől, punk
is not dead, tanulta meg rövid felnőtt élete során, és szerelme elvesztése
után Cahit életét kezdi élni. A napi robot nem élet, a leendő szállodatulajdonos
unokanővér hamar megvetése tárgya lesz, s a megfelelő klubot és megfelelő anyagokat
Isztambulban is hamar megtalálja. Az ő igazi öngyilkossági kísérlete nem falnak
rohanás, hanem három férfi végletekig bőszítése. Meghalni neki sem sikerül. Hogy a
megváltást megtalálja-e? Igen, de ezt inkább csak sejtjük, mint tudjuk.
Fatih Akin fiatal, de nem pályakezdő rendező, a Fallal
szemben negyedik nagyjátékfilmje. Véresen realista alkotását egy hagyományos
török zenét játszó zenekar szerepeltetésével emeli balladisztikussá, akik szerelmi
tárgyú népdalokat énekelnek a film elején, végén, illetve a történet
különböző pontjain. Egy-kettő-három - beszámolásra kezdődik a dal, s a vége
főcím előtt meghajolnak. Kétségünk nem lehet, építő és pusztító érzelmek
örök meséjét láthattuk. A zenehasználat jelentős eleme a filmnek, török mulatós
és pop, a nyolcvanas évek new wave-je, punk és rockzene szól a két óra jelentős
részében, soha nem öncélúan. A két főszereplő jelleméhez kapcsolódik a dühös,
pusztító punk (lásd a Cahit albérletének falait borító UK subs és Siouxsie...
plakátokat), és a könnyed pop, a Depeche Mode I Feel You-ja festi alá mindkettőjük
halálba menekülési kísérletét.
A film erejének egyik kulcsa a színészi játék. Míg
Sibel Kekilli egyszerűen nagyon jó határozott, bevállalós, de naiv fiatal lányként
és (rövid hajjal egész más külsejű) anyaként, addig Birol Üner azonos szerepével.
Ha a hajában lévő ősz csíkokat, az arcát és testét borító hegeket talán
fodrászok és sminkesek varázsolták is ilyen tökéletesen a helyükre, a mozgásában,
mimikájában és mindenekelőtt a tekintetében megjelenő indulat, öröm, megtörtség
túl van a színészet, a játék kategóriáján. S a mellékszerepekben is mind a
helyükön vannak a szerető, a család, a barát figurái.
Ebben a balladai világban az emberek nagyon véreznek,
nagyon isznak, nagyon buliznak. Sajnos ezek a nagyon nagyon jelenetek helyenként
hiteltelenné, komikussá válnak. Cahit és szeretője, Marin szeretkezései például,
vagy a török házasság intézményének álságosságát leleplező dominózós
jelenet. Kár azért is, hogy a barát figurájának szerelemről szóló naiv tanmeséje
(ringlispíl, amibe be vagy kötve, egyszer fenn, egyszer lenn) után Sibel boldogan
ringlispílezik a hamburgi vidámparkban, de ezekre is rendre erős jelenetek
válaszolnak.
A balladáknak mindig egyszerű és igaz a tanulságuk, a Fallal
szemben viszont kortárs, többrétű mese. Nem attól vág gyomorszájba (mert
gyomorszájba vág, erről a filmről garantáltan szédülve jön ki a néző), hogy
megmondja az igazat - nézhető, értelmezhető többféleképpen.
Megváltástörténet, szereplői eldobják maguktól az
életet, ezért a bűnükért vezekelniük kell. Ebben az értelemben Cahitot a szerelem
váltja meg, újra egész emberré lesz általa, de indulatai miatt nem érdemes a
boldogságra. Túléli ugyan a börtönt a remény segítségével, de magány az
osztályrésze. Sibel Isztambulban jut el a végső pontig, az ő megváltását,
visszatalálását az életbe gyermeke jelenti, akit nem hagyhat el, ha a kísértés
erős is.
Szerelmi történet, a már emlegetett ringlispílben
ülnek mindketten, életük egy szakaszában egymásra találnak, egy rövid pillanatig a
felső ponton együtt ülnek beszíjazva, hogy aztán elváljanak útjaik. Egyikőjük
talán új szerelemre, családra talált, másikójuk talán soha.
Fejlődéstörténet a felnőtté válásról. Egy
infantilis, negyvenes gyerekember, és egy lány a pusztításon, a vágyakon keresztül a
felelősségvállalásig jut. A férfi rombol, önmagát és másokat, hogy örök
szomjúságát végül csak vízzel próbálja oltani, és a követelőzését alázatra
tudja váltani. Alázattal kell viselnie az elutasítást is, és tudnia kell immár a
maga erejéből új életet kezdeni. A lánynak a mindent kipróbáláson keresztül vezet
az útja, a teljes megaláztatáson keresztül, hogy nővé, anyává válhasson. Felnőtt
életében pedig nem csak önmagáért tartozik felelősséggel.
Mindezekről szól a film, de ezek felett mindenekelőtt a
hazatalálásról. Primer módon is jelen van a konfliktusokban a török származású
szereplők gyökértelensége, ahogy a buszvezető leszállítja őket mint
istenteleneket, a kielégítetlen feleségeik mellett kupiba járó rokonokon át a
meghasonlott családig, a nyugati mintát utánzó unokanővérig. Fatih Akin
stílusérzéke abban mutatkozik meg, hogy ezek a példák, konfliktusok nem
tanulságként jelennek meg, hanem be-beszüremkednek a történetbe. Cahit az
asszimiláció kísérletének későbbi pontján jár, mint Sibel, aki csak az
anakronizmust érzi ösztönösen, hogy az ortodox iszlám hagyományoknak megfelelő
élet nem élhető egy idegen közegben. - Hogy beszélhetsz ilyen szarul törökül? -
kérdezik Cahittól. - Hanyagoltam - válaszolja. Ő szülőfaluját hagyta valamikor ott,
mint családját Sibel.
Alkohol, drogok, rock-, punk- és popzene a szerelemmel,
barátokkal együtt sem elég a teljes élethez. Sibel a család elől hazamenekül, ahol
otthonra, családra, gyerekre, önmagára talál, modern és nem ortodox török nő lesz
egy modern és nem ortodox török városban. Cahit is buszra száll a film végén, és
nem az a jelenet igazi súlya, hogy egyedül utazik-e, hanem hogy a busz hova megy. A
szülőfalujába. Egy új, igazi élet várja őt is, hogy családdal, vagy anélkül,
ebből a szempontból nem fontos. Ők ketten a legnagyobb magasság és mélység után
hazataláltak.
A Fallal szemben igazi ereje abban rejlik, hogy
multikultiról, hagyományról, rendezője gyökereiről némi pátosszal, de a lapos
igazságok kimondása nélkül tud beszélni. Hogy hiszünk-e neki, az más kérdés.