Németh Ágnes Búcsú a kis moziktól
Vecsés, Nemzeti Filmszínház


14 Kbyte

A vecsési mozit 1991-ben zárták be. A nem különösebben értékes, de jó arányú épület sokáig lelakatolva, diszkréten omladozva várta sorsa jobbra fordulását az Eötvös utcában, míg végül a szokásos forgatókönyv szerint megvette egy vállalkozás, amely a piac szomszédságára való tekintettel üzlethelyiségeket akar benne kiképezni. Az átépítés ráérősen megkezdődött.

Az utolsó üzemvezető, aki a mozit bezárta, majd „eldobta a kulcsot”, Fülöpné Vereczkei Valéria ma 74 éves.

1963-ban került Vecsésre üzemvezetőnek, ott dolgozott 1968-ig, amikor is jó munkája jutalmául Budapestre hívták a központba, a Pest megyei Moziüzemi Vállalathoz. Onnan ment nyugdíjba 1982-ben. Már 1983-tól ismét átvette a helyi mozit, és vitte a megszűnésig, 1991-ig.

Nem egyszerre szűnt meg a mozi, hanem a rendszerváltás után szokásos recept szerint szép lassan elsorvadt. Vereczkei Valéria így emlékezik erre:

„Először kiadták vállalkozásba, elvállaltam, mert tényleg lelkes mozis voltam. De persze ez nem igazi vállalkozás volt, mert az eredmény nem elsősorban az én munkámtól függött, hanem sok más tényezőtől is. Nekem előadásonként be kellett fizetnem egy bizonyos összeget, de egyáltalán nem volt biztos, hogy azokat a filmeket kapom, amelyeket kértem. Aztán a rezsi, a dolgozók bére... A végén már csak négyen maradtunk, mert nem tudtunk több embert fizetni. Én vezettem a mozit, de a pénztárba is beültem, azután volt persze a gépész, meg a jegykezelő, aki, ha nem voltam ott, engem is helyettesített. Meg takarított. Még így is naponta tartottunk előadást. Az utolsó időben a szabadnapokat sem vettük ki. Úgy egyeztünk meg, hogy tulajdonképpen mindenki bent volt mindig. Csináltuk, ahogy tudtuk. A büfében csak csomagolt cukorkát és csokoládét árulhattunk, meg a kávét, amit főztünk, meg dobozos sört, üdítőt, ilyesmit.

Nem úgy élem meg, hogy a mi csődünk volt. A vállalat adta ki „albérletbe”, nekik volt tulajdonképpen csőd. Nemsokára a vállalat is megszűnt, mert hiszen minden mozi úgy működött, mint a vecsési, és ezt nem bírták.”

Pedig fénykorában, a hatvanas-hetvenes években, amikor a tévé még nem jelentett gyilkos konkurenciát, sokszor 10 embert is foglalkoztatott a mozi. Négy jegykezelőt, üzemvezetőt, pénztárost, két gépészt, külön tekercselőt, meg a takarítónőt. Persze akkor még szép bevételnek is örülhettek, annak ellenére, hogy a mozijegy nem volt drága. A hatvanas évek elején 2.40 Ft volt a legjobb hely, az első sorban meg 50 fillérért vagy 1 forintért tekergethették a nyakukat a gyerekek.

A munkatársakat Vecsésről toborozta az üzemvezető. A fizetés nem volt magas. Egy jegykezelő a hatvanas évek elején kb. 410 forintot keresett, az üzemvezető 1100 körül, a gépész nagyjából ugyanannyit, csak mellékállásban. A gépészek ugyanis általában férfiak voltak, és teljes munkaidőt nem tudtak vállalni 1100 forintért. Vereczkei Valéria egy női gépészre is emlékszik. A jegykezelőnek két fél munkaköre volt, az üzemvezető és a pénztáros 8 órás munkaidőben dolgozott. Szükség volt a 10 főre, mert a szabadnapokat ki kellett adni. Két szabadnap járt hetente, de egy hónapban csak egyszer választhatták a dolgozók a vasárnapot, a többit a hét más napjára kellett elosztani.

„Mindig a pénztáros volt az üzemvezető helyettese, már amikor volt külön pénztáros. A vállalkozás idején volt egy régen ott dolgozó, a pénztárost és mindenkit helyettesítő munkatársunk, mindent rá lehetett bízni. Ha én valami miatt el voltam foglalva, akkor ő ült a pénztárban, vagy ő intézte az üzemvezetői teendőket.

Volt egy gépész, aki főfoglalkozásban dolgozott nálunk, nagyon rendes ember volt, roma. Letette a gépészvizsgát, sőt a családja és minden gyereke is tanult valamilyen szakmát. Vecsésiek voltak. Egyébként több roma is dolgozott a mozinál, még amikor állami tulajdonban volt, és nekem nem volt semmi problémám velük. Nagyon rendes emberek voltak. Beilleszkedtek, mindenki tette a dolgát.”

A filmeket autóval hozta a filmszállító, nem kellett a rendeléssel „vesződni”. Az elosztás központilag történt, a műsorosztály osztotta be őket kb. 2 hónappal előre olyan ütemben és annyi kópiával, ahogyan a MOKÉP-től kapta. Az egyes mozik általában csak akkor kértek konkrétan filmet, ha fel akarták újítani, vagy például ifjúsági előadásra szánták őket.

A sikerfilmeket nem mindig, vagy sokszor csak később kapták meg. A vecsési nem bemutató mozi volt, hanem úgynevezett elsőhetes, ezért bemutatóra nagyon ritkán kapott filmet. Először pár napig a nagyobb mozik, a ceglédi vagy a nagykőrösi játszották a sikerfilmeket, csak azután kapták meg őket az utánjátszók.

„Nagyon ritkán előfordult, hogy nem jött meg a film, akkor a gépésznek kellett érte mennie, az nagyon kellemetlen volt. Az áramszünet is kellemetlen volt, főleg film közben. Az emberek azonban türelmesen kivárták, hogy legyen villany. Nem volt minden előadás telt ház, és ha olyan hosszú áramszünet volt, hogy később sem lett villany, akkor megengedtük, hogy egy másik előadásra jöjjenek. Olyan is volt, hogy végképp nem érkezett meg a film. Aki nem tudott máskor jönni, attól visszavettük a jegyet, aki el tudott jönni, azt átirányítottuk egy másik előadásra”.

Az előadások hétköznap fél hatkor és fél nyolckor kezdődtek, délelőtt gyakran tartottak ifjúsági előadást. Vasárnap 10-kor indult a matiné, és délután fél négykor kezdődött az első film - általában még nem a nagyfilm.

Az ifjúsági előadásokra szervezőtanárok szervezték a gyerekeket. Minden iskolában lehetett találni valakit, aki szívesen vállalta ezt a feladatot társadalmi munkában. Az üzemvezető felajánlotta a filmeket, egyeztetett az iskolával, és már jöhettek is a gyerekek a délelőtti vagy a koradélutáni előadásokra.

„Azok elég jól mentek. Közel 400 személyes volt a mozi, már nem emlékszem pontosan, elég sok gyerek befért, és nézték az olyan kedves filmeket, mint a Hahó a tenger, most ez jutott eszembe. A gyerekek szívesen eljöttek az iskolákból és az óvodákból. Jól kihasználtuk a termet, de ezek nagyon olcsó filmek voltak, nem hoztak túl nagy bevételt.

Bevételt a nagyon felkapott „kassza-filmek”, mai szóhasználattal sikerfilmek hoztak, de persze ezekből nem jutott minden napra.

A 60-as években nagyon jól ment a Púpos, azt naponta nem is két, hanem több előadásban játszottuk, és végig telt házzal ment. De voltak magyar filmek is, az Egri csillagok például, és egyéb történelmi filmek..., vagy a Királylány a feleségem, ezek nagyon jól mentek, mert tényleg jó filmek voltak. Forgalmaztunk művészi filmeket is, bár ezeket kevésbé szerette a nagyközönség, gyengébben mentek.”

Kertmozi is volt a Jókai utcában. Azt is a Nemzeti Filmszínház munkatársi gárdája üzemeltette, de külön filmekkel, külön műsorral. Este 10 órakor kezdtek (előbb nem lehetett, mert nem volt elég sötét), többnyire „jó közönség előtt”, ami azt jelentette, hogy a nézők még a 40-50, sőt 60 forintos helyárakat is megfizették. A szabados erkölcsű filmeket viszont nem nézték annyian, mint várható lett volna:

„... az az igazság, hogy itt nem olyan volt a közönség...”

A 60-as évektől kezdve az olasz vígjátékok taroltak: Házasság olasz módra, Szüzet a hercegnek, Jöjjön el egy kávéra hozzánk stb.

Filmklubot nem tartottak, nem volt rá igény.

Bizonyos ünnepi alkalmakkor szovjet filmet kellett adni.

Jöttek a gyerekek, mi pedig szovjet filmekből is inkább mesejellegűeket próbáltunk szerezni, voltak ilyenek, mert nem mindig kellett az ünneppel kapcsolatos filmet vetítetni. Az volt a legbosszantóbb, ha meghalt egy szovjet vezető, mert akkor „gyászoltunk”, és le kellett cserélni a beosztott jó filmet egy olyanra, amire a kutya se jött be. „Na, már megint meghalt valaki!”, és aztán jött a távirat, hogy ezt és ezt a filmet kell adnunk. Ha unalmas film volt beosztva, azt nem cserélték le”.

Hogyan került kapcsolatba a mozival egy fiatal tanítónő, aki nagyon szerette a munkáját, és soha nem akart mást, mint tanítani? Ahogy mondani szokták, az élet hozta így. A kényszer.

„Két évig tanyán tanítottam, ahol kaptam egy tébécés fertőzést. Meggyógyultam ugyan, de tanítani nem mehettem vissza. Leszázalékoltak, nyugdíjat is kaptam volna, de hát 32 éves korában az ember még nem óhajt nyugdíjba menni. Miután nem taníthattam, a postán dolgoztam 8 hónapot, helyettesítettem egy szülési szabadságon lévő kolléganőt. De ez nem volt végleges munkakör, és a posta sem volt az én világom. Amikor tanítottam, én is szerveztem mozilátogatásokat az iskolában, ezért amikor a mozi üzemvezetője el akart menni nyugdíjba, szólt, hogy nem vállalnám-e el. Gondolkoztam egy kicsit, majd elvállaltam. Ha nem is tanítás, de legalább kulturális munka volt.”

Vajon sajnálta-e, hogy így alakult az élete?

„Nem. Én megelégedett voltam. A sorsommal és mindennel. Az egész élmény volt! Ezt komolyan mondom. Nekem a kollégáimmal is, a főnökeimmel is nagy szerencsém volt, családias vállalat voltunk. Sok kedvenc filmem volt. Szerettem a művészi filmeket is, főleg azért, mert a teremben kevesen voltak, és az ember nyugodtan elmerülhetett bennük. Bár néhányat nem értettem. Például A tanút. Arra szervezni kellett, ezért bemutató előadásra hívtak be a központba, utána mondtam a propagandista csoportvezetőnek, hogy hogyan szervezzek, ha én sem tudom a fonalat követni. Pár nap múlva elmondták a rádióban, hogy miről szól a film. Meghallgattam, és azt gondoltam, édes istenem, nahát, egész jó a film úgy, ahogy elmondták, csak én nem tudtam megérteni. Viszont nagyon tetszett Szabó István Mefisztója. Azt szuperfilmnek tartottam.

Milyen érzés volt, amikor bezárt a mozi?

Nagyon rossz... nagyon rossz. De én akartam befejezni. Volt egy csomó adósságom, mert önhibámon kívül nem volt bevétel. Először az önkormányzat is ígért támogatást, de végül nem lett belőle semmi. Ez bizony nagyon kellemetlen volt, ezért én mondtam, hogy szüntessük meg a mozit. Pedig nem így kellett volna megszűnnie, nagyon sajnáltam. Nem is hagytam volna abba, talán ott akartam meghalni. De mikor ezek az anyagi gondok jöttek... Én az utolsó pár hónap bevételéből már egy fillért nem vettem el a saját részemre, mert a dolgozóknak oda kellett adni, a vállalatnak is kellett valamit fizetni, így tényleg nagyon nehéz volt. És akkor már örültem, hogy megszabadulok ettől a tehertől... De tényleg nagyon szerettem a mozit...

Arra a kérdésre, hogy, van-e valami, amit üzemvezetői munkájával kapcsolatban ki szeretne emelni, Vereczkei Valéria így válaszol:

Nincs. Vidám volt az életünk. Örültünk neki...”

 Vecsés, 2003

 


62 Kbyte

 
hírek hírek filmek filmek arcok arcok gondolatok gondolatok szemle szemle Örökmozgó Örökmozgó képtár képtár sőt sőt mozgóképtár filmspirál repertórium linkek FILMKULTÚRA '96-tól tartalom címlap kereső