A svájci film mozgásban van. Sokáig csak a
nagy nevek dominálták (Alain Tanner, Fredi M. Murer, Richard Dindo, Alexander J.
Seiler), néhány éve azonban felpezsdülés és megújulás tapasztalható. Ez részben,
bár nem teljesen, az intézményes feltételek módosulásával magyarázható, ami új
lendületet adott a svájci filmnek, és nemzetközi figyelmet is keltett iránta.
1992-ben a zürichi Képzőművészeti
Főiskolán film és videó szak indult, amely szakmailag rutinos, inspirációval és
fantáziával megáldott fiatal rendezőket és operatőröket indított el a piacon. A
fiatalok általában rövidfilmekkel kezdik pályájukat, ezek reklámját és
forgalmazását a Kurzfilmagentur (Rövidfilmügynökség) szervezi és támogatja. A
filmélet tulajdonképpeni ösztönzője azonban a Svájci Filmdíj, amellyel 1998 óta
tüntetik ki az adott év legjobb játék-, dokumentum- és rövidfilmjét, valamint a
legjobb színészeket.
Az utóbbi években a svájci filmtámogatási
rendszer irányításáról folytatott politikai viták felerősítették az anyagi
forrásokért folytatott harcot. Rövidfilmek, dokumentumfilmek, játékfilmek, low budget
(olcsó) filmek és nemzetközi koprodukciók egyaránt pénzt követelnek. És (szinte)
mindegyik kap is valamennyit. Az eredmény távolról sem egységes, vagy pozitívabban
fogalmazva: sokoldalú fiatal filmgyártás, amelyben a francia-svájci rendezők
szembetűnően több kísérletező szellemmel és játékos kedvvel tűnnek ki, mint
német-svájci kollégáik. Vincent Pluss (*1969) improvizatív módszerrel készült
családi drámája, a Menjünk Délre! például a dán modell után igazodó
"Dogmácska" mozgalom mintapéldánya.
A sündisznó-mentalitás és a
nagyvilágiság vágya között egyensúlyozó svájci filmet ugyan egészen különböző
gyártási módszerek és stílusok jellemzik, mégis feltűnik néhány közös vonás.
Az új lendület például túlnyomórészt női rendezőknek köszönhető. Gabriel Baur
(Venus Boys), Sabine Boss (Ernstfall in Havanna) Kkrízis Havannáhban és
Stina Werenfels (Pastry, Pain und Politics) friss, szokatlan és személyes
színezetű munkákkal gyarapították a svájci filmet a kilencvenes években. Az Ernstfall
in Havanna című filmet kereken háromszázezren látták, ami
csúcsteljesítménynek számít, egy svájci film átlagos nézőszáma ugyanis pár
tízezer körül mozog.
Amikor Anna Luif (*1972) 2000-ben a svájci
filmszemlén, a Solothurni Fesztiválon bemutatta Summertime című, különleges
tinédzsertanulmányát, a filmkritikusok óriási lelkesedéssel reagáltak. Végre új
elbeszélő hang szólalt meg, megérkezett a rég várt fiatal tehetség. Az akkor
svájci filmdíjjal jutalmazott rövidfilm azóta figyelemre méltó fesztiválkarriert
futott be, és pár hete mutatták be a rendezőnő hasonló témájú debütáló
játékfilmjét, a Little girl blue-t.
A "women's power"-en kívül – amely
abban is megmutatkozik, hogy a Locarnói Fesztivál élére az olasz Irene Bignardit
nevezték ki – tematikus hasonlóság is megfigyelhető a fiatal filmesek munkáiban: a
legkülönbözőbb műfajokban és változó sikerrel ugyan, de a saját történetüket
dolgozzák fel.
Míg a magyar születésű Gimes Miklós Anya
című dokumentumfilmjében az 1956-ban politikai okból Svájcba menekülő édesanyja
intim portréját vázolja fel, az isztambuli származású Esen Isik Apatolvajok
című filmjében (mint a korábbiakban is) a törökországi politikai elnyomással
foglalkozik. A francia-svájci születésű Denis Rabaglia saját élményeit dolgozza fel
olasz vendégmunkás környezetben játszódó Azzurro című melodrámájában; a
Párizsban élő Jacob Berger is saját apa-fiú konfliktusát idézi fel Szeresd
apádat című filmjében. Az inkább langyos svájci temperamentum, amely
hagyományosan a dokumentarizmusban talál igazán magára, a más kultúrákban
gyökerező rendezők mentális különbségeinek és szokatlan kérdésfeltevésének
hála, oldódni látszik – és ez mindenképpen a filmek előnyére válik.
Mindez áll az iraki születésű zürichi
producerre, Samirra is, akinek Dschoint Ventschr nevű filmvállalata központi szerepet
játszik a fiatal svájci film támogatásában. Az ő műhelyéből származnak nemcsak
Werenfels, Isik vagy Luif filmjei, hanem egy olyan szokatlan stílusú és ideológiailag
vitatott film is, mint a filmhétnek címet adó Do it! a Sabine Gisiger-Marcel
Zwingli rendezőpárostól.
Az alkotók eredeti Super 8mm-es anyagokból
kiindulva dolgozzák fel a hetvenes évek svájci történetének epizódját, amikor
fiatal zürichi aktivisták a véletlenek sorozatának köszönhetően a nemzetközi
terrorista mozgalomba sodródtak. A komolyságot, az öniróniát és a humort sikerrel
vegyítő film nem egyszerűen egykor volt idők dokumentuma. Keletkezését annak a
nyolcvanas évekbeli ifjúsági mozgalomnak köszönheti, amely máig befolyásolja Svájc
politikai és kulturális életét. A Do it!, vagy Stefan Haupt Utopia Blues
című portréja – amelynek fiatal főszereplőjét, Michael Fingert európai
"Shooting Star" díjra jelölték – egyaránt olyan társadalmi utópiákról és
tervekről szól, amelyeket a mai gazdasági viszonyok között hajlamosak vagyunk
megmosolyogni. Ezek a filmek annak a svájci filmgyártásnak ritkaságszámba menő
politikai hitvallásai, amelynek egy kis bátorság és képzelőerő nagyon is jót
tenne.
A szerző a zürichi Tages-Anzeiger
filmrovatának szerkesztője
Szervezők: Pro Helvetia Svájci
Kulturalapítvány és a Magyar Nemzeti Filmarchívum
Örökmozgó Filmmúzeum – a Moziról
Budapest VII. Erzsébet krt. 39. Tel: 342-2167
7. péntek 20.00 Do it! + Bus
Stop 99 |
8. szombat 18.00 Utópia blues
+ Nosferatu tangó; 20.30 Szeresd apádat + Elcserélve |
9. vasárnap 18.00 Menjünk
Délre! + Búzatenger + Alvó; 20.30 Azzurro + Engadini csoda |
10. hétfő 20.30 Fögi egy
szemét dög + Exit |
11. kedd 20.30 Kedves Brad! +
Summertime |
12. szerda 20.30 Menjünk
Délre! + Búzatenger + Alvó |
13. csütörtök 18.0 Anya +
Apatolvajok; 20.30 Azzurro + Engadini csoda |
14. péntek 18.00 Kedves Brad!
+ Sommertime; 20.30 Utópia blues + Nosferatu tangó |
15. szombat 18.00 Do it! + Bus
Stop 99 |
20.30 Szeresd apádat +
Elcserélve |
16. vasárnap 20.30 Fögi egy
szemét dög + Exit |
|
Apolló mozi
Debrecen, 4032 Miklós u. 1. Tel: (52) 417-847
24. hétfő 18.00 Do it! + Bus
Stop 99; 20.00 Fögi egy szemét dög + Exit |
25. kedd 18.00 Szeresd apádat
+ Elcserélve; 20.00 Azzurro + Engadini csoda |
|
Uránia mozi
Pécs, 7624 Hungária u. 19. Tel: (72) 511-733
7. hétfő 18.00 Anya +
Apatolvajok |
18. kedd 18.00 Do it! + Bus
Stop 99 |
19. szerda 18.00 Fögi egy
szemét dög + Exit |
20. csütörtök 18.00 Utópia
blues + Nosferatu tangó |
21. péntek 18.00 Szeresd
apádat + Elcserélve |
|
Grand Café mozi
Szeged, 6720 Deák F. u. 18. Tel: (62) 420-578
17. hétfő 17.00 Azzurro +
Engadini csoda |
18. kedd 17.00 Utópia blues +
Nosferatu tangó |
19. szerda 17.00 Szeresd
apádat + Elcserélve |
20. csütörtök 17.00 Do it!
+ Bus Stop 99 |
21. péntek 17.00 Fögi egy
szemét dög + Exit |
|