Báthory Erzsi Lapszemle: 2003. március 14 - 2003. április 14.
Kritikák   |    Interjúk   |    Kerekasztal-beszélgetések   |    Riportok   |    A 34. Magyar Filmszemle után (2)   |    Filmszakmai hírek, események   |    Forgatnak   |    Búcsúzunk

Kritikák

Tesó

H, 2002, Kép-Árnyék, Duna Műhely, Akna Film
r, f: Dyga Zsombor, f: Lovas Balázs, o: Horváth Árpád, z: Up Town Felaz, prod: Durst György
sz: Welker Gábor, Schmied Zoltán, Bodnár Anna, Elek Ferenc, Kovács Lajos
forg: Budapest Film
b: 2003.03.27.

A lakótelep mint dzsungel (Tesó)
Magyar Nemzet, 2003.03.27. Takács István

...alig követhető a körforgás lakások, pénzek, érdekek, nők, indulatok körül. És a személyesnek induló ügy lassan közügy lesz. Táborok alakulnak a lakótelepen, inkább bandák, egymás elleni ostoba akciókkal, elvadult rombolással, hogy az egész beletorkolljon valami szomorúan piti és sehová sem vezethető ellenségeskedésbe, már-már lakótelepi háborúba, amelyben tesó tesó ellen hadakozik. Persze túlzó, túldimenzionált látomás ez, de ettől még – vagy épp ezért – nyugtalanító.

x

A meglelt haza (Tesó)
Filmvilág, 2003/április, Stőhr Lóránt

Dyga Zsombor hazaérkezett...végre megtalálta magának az ezredforduló magyar ugarát, a lakótelepet...
...a szerzői álláspont feloldódása a mindent elárasztó iróniatengerben... olyan vonásai a Sétának, amivel tíz évvel korábban az irodalmi avantgárd botránkoztatta meg olvasóit... Az Öcsögök erénye a sémáktól elrugaszkodó személyes antitörténet, a hangulatos kolorlokál megfestése, a felszabadult színészi játék...
...Dyga az Öcsögök dialógusírói és színészvezetési, a Gyilkosok plánozási és vágási tapasztalatát sokszorosan kamatoztatja a Tesóban, ami szerencsésen ötvözi korábbi filmjeinek erényeit, a pofátlanul magabiztos mintakövetést, valamint a friss és személyes hangvételt...
...A Tesó legszimpatikusabb vonása...a minden szereplőt egyforma szeretettel kifigurázó demokratizmus, amihez...szokatlanul természetes dialógusokat eredményező plebejus hangvétel társul...
...érthetetlen, amit a film második felében látunk. Az érzelmek eltúlzása paródiának kevés, szerelmi történetnek sok...mintha nem bízna eléggé abban, hogy a könnyen azonosítható narratív minták vértezete nélkül is kiléphet a látványosságra éhes közönség elé...

x

Békás perspektívából magasra
Élet és Irodalom, 2003.04.04. Bakács Tibor Settenkedő

..Dyga idealista és formalista (e kettő nélkül nekem nem művész semmilyen úr), ezért tudja hiánytalanul kikerülni a perverzet és a mocskosat Békásmegyeren – amiről azért mégis lehet sejtésünk, ha a magazinok szexrovat-hirdetéseit olvassuk. Ebben az ártatlanságban a szerelem a húzóágazat...Dyga viszont annyira tehetséges filmes, hogy vágásaival, ritmusérzékével és színészvezetésével elfeledteti, hogy a misztériumból elég keveset tud vagy mutat. Mondom, hogy fiatal. Viszont hogy mi a film, arról nemcsak tud, hanem csinálja is. (Valaha Tímár Péter volt képes a vágáson keresztül szabadságot adni önmagának.)... a zene és a kép tökéletes vágása és egymásra hangolása erősíti egymást... Dyga Zsombor Így jöttem!-e nem Jancsó, hanem Tarantino és Guy Ritchie, a kérdés csak az, hogy amit a világ összes filmjeiből el lehetett tanulni, elegendő lesz-e arra, hogy később tőle tanuljanak. Aki ennyire alulról jön, annak dicső győzelmet kell aratnia. Mondom, izgalmas kérdés, mit szól mindehhez majd a tisztelt publikum...

x

Tesó
Heti Válasz, 2003.04.04. Szabolcs Imre

...rehabilitálja a házgyári elemekből épült gigantikus lakótelepeket, s felmutatja az ott élők különös, szürrealista elemeket sem nélkülöző, kemény és érzelemmel telített mindennapjait. Öröm és bánat, szerelem és szakítás, barátság és gyűlölet jellemzi a panellakók sorsát is, akik megérdemlik az állami segítséget lakásaik korszerűsítéséhez. És a forgalmazás kegyéből viszontláthatják magukat a vásznon is, hiszen a Tesó azon ritka magyar filmek közé tartozik, amiket a multiplexekben is vetítenek...

...a filmben sokat beszélnek, s a folyamatos verbalizmust nem ellenpontozza sem Czakó Judit kuszán fiatalos vágói munkája, sem az Up Town Felaz dinamikus zenéje. A Tesó legnagyobb hibája, hogy másfél órából a nagyobbik rész teljesen érdektelen. Két, felnőni képtelen fiatalember álkonfliktusáról van szó, s véleményünket az sem módosítja, hogy a fiúk harminc évre visszamenőleg ismerik az összes popzenei album megjelenésének időpontját...

x

Pop, csajok, Békásmegyer
Dyga Zsombor: Tesó
Magyar Narancs, 2003.04.03. Turcsányi Sándor

...a Tesó igazán jó kis film. Céltudatos és lendületes, bájos és nem ment bizonyos szakmai szemérmetlenségtől, ami szerintem pártolandó. Az különösen tetszett, amikor a sétáló nő megkerüli a pavilont, mert ott filmeznek éppen. Nézzék meg! ...ha veszek három mozijegyet, kapok egy napszemüveget, volt már ilyen, na és. Aki a napszemüveget adja, valami cég, tudom is, melyik, hiszen neve és emblémája végig ott röhög a pofámba az újságospavilonból, ami a film egyik legkitüntetettebb helyszíne...

x

Tesó
Cinema, 2003/április, gi

...többnyire szar hely, eleddig csak halni járt oda a lélek. Dyga Zsombor és Lovas Balázs felülírja a filmes toposzt, amikor sajátságos romantikus vígjátékot álmodik a telepre... remek humora és tudatosan vállalt, arányosan adagolt romantikája olyan elegy, amely ma még – de reményeink szerint nem örökre – ritka nálunk, mint a fehér holló...

x

Pop, csajok, Békásmegyer (A hét filmje: Tesó)
Népszava, 2003.04.03. Bársony Éva

...itt az otthonosság, a belakottság, a városrész sablonoktól kiszabadított lelke van jelen. Egy embernemű világ jelenik meg a vásznon... nem a karrierről, nem a pénzről, nem a társadalmilag felértékelt pozíciókról szól az élet, hanem kulturális mániákról, a Tesó szereplői esetében a zene és a film iránti szerelemről...l azán játszik ezzel a hőseit meghatározó vonással, szamárfület mutatva ezzel az anyagias korszellemnek...
...a szerelmi vívódás során azonban lassan fényét veszti ez a ragyogó elbeszélési mód, eltűnnek az ironikus "kommentárok" képben is, nyelvben is, a film elkezdi magát komolyan venni mint szerelmi történet, de ettől nem mélyül el semmi, csak laposabb lesz...

x

A Rózsa énekei
H, 2002, Grantfilm
r,f: Szilágyi Andor, o: Ragályi Elemér, z: Benkő László, Ave Maria, d: Lázár Tibor, k: Federits Zsóka, v: Losonci Teri, h. Kőporossy János, prod: Dr. Nagy Endre
sz: Franco Castellano, Bánsági Ildikó, Zum Dávid, Maia Morgenstern, Djoko Rosic, Molnár Piroska, Blaskó Péter, Gera Zoltán, Csomós Mari, Gubás Gabi
forg: Budapest Film
b: 2003.03.20.

Budai villa, chicagói börtön (A Rózsa énekei, Chicago)
Népszava, 2003.03.20. Bársony Éva

...a tisztes szerzői szándék vitathatatlan, a bűnök és szenvedések e "történelmi antológiáját" azonban nem hatja át az élet. Szereplőket látunk, nem sorsokat, a történelem és az emberi dráma nincs benne a levegőben: a beállított jelenetek körül légüres a tér. A Rózsa énekei mögött ott egy fájdalmas költemény, ám a képkockákon csak a jóravaló nyersfordítást kapjuk...

x

A Rózsa énekei
Heti Válasz, 2003.03.20. Szabolcs Imre

... a történetet jobbára a kiskamasz Halász Tomi szemszögéből látjuk. A nézőpont és az életkor hozza magával a dramaturgiai sablonokat: Tomika éjszaka leskelődik, birtokába kerül az első vizuális szexuális élménynek, szemtanúja lesz annak, hogy senki sem ugyanaz éjjel és nappal. Erőteljesebbek azok a jelenetek, amikor a kisfiú véletlenül lesz szem- és fültanúja mindannak, ami nem rá tartozik...

...a Rózsa énekei a történelmi és emberi közhelyek filmje. Szilágyi nem mond újat sem a vészkorszakról, sem az emberi kapcsolatokról és magatartásformákról, nem fedezi fel a kamasz lélek ismeretlen területeit. Akár ironikusan is szólhatnánk arról, hogy utoljára Szergej Bondarcsukot láttuk az Emberi sorsban olyan nemes heroizmussal versenyt inni a német lágerparancsnokkal, mint most a tervezőmérnököt a náci őrmesterrel...

...Szilágyi Andor a kollektív történelmi és lélektani előismeretekre támaszkodva mond el egy szép és átélhető történetet. Néhány gondolatot külön is kiemel. Évezredes esztétikai-etikai vitához szól hozzá, amikor hangsúlyozza a művészet, a zene megtartó, léleknemesítő erejét...

x

Túléléstechnikák (A Rózsa énekei)
Élet és Irodalom, 2003.03.28. Stőhr Lóránt

...hiába a nemes szándék, ha a személyes érintettség ellenére személytelen, a gyötrelmesen kínos téma ellenére bátortalan, és a múltban rejlő tragédiák ellenére unalmas filmek születnek a holokausztról...
...a viszonyok túl transzparensek, a képek túl világosak a filmben. Minden tiszta, rendes és unalmas, amire a határozottan optimista nézőpont sem ad felmentést...

x

Rinaldó
Napi gazdaság, 2003.03.14. Bernáth László

...a történet egésze a valóság és a mese közötti senkiföldjén lavíroz, és a néző rendszerint nem szívesen téblábol ezen a terepen, ahol számára sem a valóság felismeréséhez, sem a meséhez nincsenek meg a tájékozódás biztos útjelzői. Az "igazi banditafilmnek" talán sikere lenne, a lakásmaffiáról szóló valóságshow-nak úgyszintén, a kettő kevercsének azonban kicsi erre az esélye.

x

Rinaldo
Kritika, 2003. Április, Tóth Péter Pál

...a művészfilmes-értelmiségi frusztrációját sejthetni mögötte legfeljebb, amikor a kalandfilmre kelletlenül, vagy vállalkozását szégyellve fanyalodó alkotó még el sem sajátította a populáris fogalmazásmódot, már el is tartja magától...
...ugyan miért kellett a klasszikus szamuráj (western-, betyár-, stb) film helyett ezt a modernizált izét filmre vinni. Az is kérdés, egyáltalán minek csinál akció- vagy akcióelemeket legalábbis dramaturgiai funkcióval felruházó filmet az, akinek a műfajról magáról semmi nem jut az eszébe?...mint közönségfilm, mint külvárosi western kívánta meghódítani a nézőket...A Rinaldo megbukott. Joggal.

x

Operafilm színházi látcsővel (Bánk bán)
Népszabadság, 2003.03.21. Orsós László Jakab

...ha Káel két ember szerelmi kapcsolatának drámai megrendüléséről komolyan gondolkodott volna, akkor bizonyára nem elégszik meg azzal, hogy Melinda és Bánk szívet tépő kettősét olyan statikusra és részvétlenre rendezze, mint ahogy tette. Ha rendezőként átélte volna a történet egészét, egy megnyomorított és a függetlenségéért küszködő ország helyzetét, akkor bizonyára nem úgy mozgatta volna a statisztériát, mint ha ember nagyságú bábok lennének egy hősi rendezvényen...
...Zsigmond Vilmos operatőr sötétre világított, historizáló képeinek monotóniája, színpadiassága és gyermetegsége nyilván részben rendezői koncepció is. Erkel Bánk bánja azonban sok mindenre képes. Megmenti és túl is éli ezt a filmet.

x

Itthon a Bánk bán
Magyar Nemzet, 2003.03.13. Pósa Zoltán

...Káel Csaba rendező sikeresen hántotta le az alapműről az opera-előadások hagyományos aránytalanságait, visszatért Erkel Ferenc operájának első, 1852-ben elkészült, úgynevezett ős-Bánk bánjához, s bizonyos mértékig Katona József drámáját tekintette első számú kiindulópontnak. Ennek megfelelően nem a személyes okokat, Melinda meggyalázását és a megcsalatott szerelmes férj haragját, hanem a nemzethaláltól való félelmet és az idegen elnyomó elleni lázadást tette döntővé Bánk bán királynőgyilkosságának motívumai közül...

x

Egy "ártatlanul bűnös" film első sikerei
Végre a mozikban a Bánk bán
Új Ember, 2003.03.16. Pallós Tamás

...kicsinyes viták hónapokra dobozba kényszerítették az "újkori" magyar filmtörténet egyik legszebb darabját...
...Marton Éva Gertrudisként prózai színészeket megszégyenítő arcjátékával és drámai alakításával az operafilm központi alakjává lépett elé... Rost Andrea személyében sikerült megtalálni Melinda ideális megszemélyesítőjét... sugárzó egyénisége és szép, lírai szopránja megejtő színészi alakítással párosul...

x

Bánk bán
Heti Válasz, 2003.03.14. Szabolcs Imre

...a Katona-tragédiából átöröklött dramaturgiai hiányosságokat Káeléknek sem sikerült kiküszöbölni. Jogosan érzi úgy a néző, hogy néhány helyen határozottabban élhetett volna a rendező a mozgókép lehetőségeivel, egy-egy jelenet invenciózusabb megoldásával elkerülhette volna Káel, hogy a szereplők csak le-föl sétáljanak a lépcsőn. Kárpótol a hiányosságokért a Bánk bán látványvilága. Zsigmond Vilmos a nemzeti romantika festőinek modorában fényképezte az operát. A bravúros világítás, a gyertyák és a fáklyák állandóan változó fénye lebegővé teszi a képeket, ugyanakkor felerősíti a szereplőkben lejátszódó belső folyamatokat...

x

Mint száműzött (Bánk bán)
Új Dunántúli napló, 2003.03.14. Nagy Imre

...Káel Csaba előtt két út állt. Az egyik, a merészebb: kimenteni a drámát a 19. századi retorika fogságából, felidézni Katona József szellemét, kiaknázva Erkel összetett dinamikájú zenéjének dramaturgiai lehetőségeit... Káel Csaba azonban mégsem ezt az utat választotta. Hagyományos, kissé konzervatív felfogásban rendezte meg a művet, ám szakértelme – ezen az értelmezésen belül – vitathatatlan...

x

Bánk bán-film Katona városában
Petőfi Népe, 2003.03.15. Bán János

...ne kerteljünk, az előző kormány által jól tartott haveri kör bulija ez az operafilm. Rossz ómen az ilyesmi. Ehhez képest a Bánk bán – hál’istennek – emelkedett, szép alkotás. Ez persze nem Káel és az Ezüsthajó érdeme, sokkal inkább a világhírű, Oscar-díjas Zsigmond Vilmos operatőré és a kiváló művészeké, akik megszólaltatják Erkel Ferenc csodálatos muzsikáját...

x

Beszédképtelenség (Szép napok)
Új Dunántúli Napló, 2003.03.22. Nagy Imre

...az a gyanúm, hogy Mundruczó Kornél felvevőgépe csak a puszta elkövetőt látja, de nem tudja, áldozat-e, és nem reflektál a bűn fogalmára... nem holmi erkölcsi "kitekintésre" szomjazom. A képekből hiányzik valami.

x

Moziajánló (Szép napok)
Piac és Profit, 2003/március

...nyomasztó ez a film, de szabadulni nem nagyon lehet tőle, ha egyszer megnézi az ember. S ha másért nem (dehogynem!), ezért önmagában is jó.

x

Szép napok
Heti Válasz, 2003.03.14. Szabolcs Imre

...minden beállítás mestermunka, kompozíció, melyek nagy része egyéni lelemény... a Szép napok hősei többségében beszédképtelen emberek, akik önmagukat, helyzetüket, vágyaikat és érzelmeiket képtelenek artikulálni...A Szép napok keserűen ironikus cím, a film tárgya pedig látlelet a magyar valóság egy szeletéről...

x

A plázs csendes morajlása
Mundruczó Kornél: Szép napok
Filmtett, 2003/április, Libor Anita

...már az Aftánál is előbb volt meg a film atmoszférája és hangulatisága, "olyan legyen, mint amikor egy kést lassan szúrnak be", és csak később lett meg hozzá a sztori. Ennél az analógiánál maradva a Szép napok olyan, mintha jól gyomorszájon vágnának...
...a film egy ember története, aki nem nem találja a helyét ebben a világban, hanem egyszerűen nincs is neki. A társadalom egyszer már kivetette magából, ezért hát nincs is hová visszatérnie. Rossz időben van a rossz helyen, és a legnagyobb baklövést is elköveti: rossz nőbe szeret bele...
...a színészeket úgy tudja egyszerű emberi testként felhasználni, hogy az egy pillanatra sem öncélú...
...amikor az aktusnak vége és Maya nagyon hosszan földre rogyva zokog majd összeesik, Péter az autóig fut és elhajt. Ez a bravúr...

x

Szép napok
Kritika, 2003/április, Gervai András

...az egymás mellé rakott, lecsupaszított jelenetek észrevétlenül összeadódnak, új minőség születik belőlük. Kirajzolják a film drámai ívét, s megrendítő erővel tudósítanak a sodródás, a kallódás, az érzelmi üresség és bizonytalanság stációiról. Arról, hogy ezek az ösztönlények élnek, gondolkoznak, boldogulni akarnak – miközben – önmagukkal is küzdve – próbálják megérteni magukat...
...a szereplők érzelmi tanácstalanságára, gyakran öntudatlan szándékaira – s ez a Szép napok egyik nagy találmánya, érdeme – csak indirekten következtethetünk kijelentéseikből, az adott szituációval esetleg teljesen aszinkronban levő viselkedésükből...

x

Sobri
Kritika, 2003/április, Martin Ferenc

...a megvalósítás esztétikai sikertelensége párosul egy másik problémával is, ami túlmutat a konkrét mű határain. Arról van szó, hogy érdemes-e kísérletezni a műfaj-paródiával, vagy csupán ironizálni rajta, ha nincs az adott kultúrában olyan műfaj, melyre utalva életképes komikus variáns készíthető. Tarantino gengsztertörténetei többek között azért is érhettek el nagy sikert, mert az amerikai tömegkultúrában már komoly mítosza volt az alvilági hősnek. Nálunk a betyárnak nincs ilyen kultikus pozíciója. A már említett Szomjas-film a maga esztétikai felemásságával nem tekinthető egy műfaji hagyomány sikeres megalapozásának. Ezért Novák Emil művének parodisztikus és ironikus szándéka a levegőben lóg, amivel a Sobri saját érvényességét kérdőjelezi meg, s nem egy létező műfaj felett mond ítéletet.

x

A bálvány (r: Dékány István)
Heti Válasz, 2003.03.14. Szederkényi Éva

..időszerű Dékány István új filmje, amelyet a Duna Televízióban láthattunk március 9-én. A Dunatáj Alapítvány és a Magyar Történelmi Film Alapítvány segítségével a kort és az akkori Magyarországot egyaránt jellemző monstrumnak, a budapesti Sztálin-szobornak az életét kíséri nyomon...

x

Papi portréja (Egy igaz ember, r: Edelényi János)
Népszabadság, 2003.03.31. Veress József

..Edelényi János egyórás filmje a most éppen 88 és fél éves Illés György arcképét rajzolja meg a vásznon beszélgetések, vallomások, archív felvételek, családi legendáriumok segítségével. – Nagyon szép nekrológ ez – sóhajtja az ünnepelt bölcs derűvel...
...a filmet néhány szeplő is pettyezi. A szerkezet csapongó, a riporter faggatózásai nem igazán ütősek, beszélgetőpartnerét rámenősebben kérdezhette volna meg társadalmi-művészeti felfogásáról, filmes ideáljairól, netán a mozi mai széteséséről is...

x

Valami film (Valami Amerika)
Filmtett, 2003/ március, Neulinger Ágnes közgazdász

...igazi közösségi mű, az összenevetések filmje, amely annál szórakoztatóbb, minél jobb a közönség. Tényleg "something Magyarország". Ha körülnézek a környezetemben, a film karakterei, szituációi visszaköszönnek...

x

A látás logikája
Filmes könyv (Szabó Gábor: Filmes könyv, Ab ovo, 2002)
Filmvilág, 2003/április, Gelencsér Gábor

...tankönyvnek tehát csak igen idealista értelemben tekinthető a Filmes könyv, hiszen mennyire veheti komolyan a diák az anyagot, ha az "utolsó szó jogán" azt a tanácsot kapja: "hallgasson az ösztöneire, és feledkezzen el arról, amit ebben a könyvben olvasott". Csakhogy Szabó Gábor még e búcsúmondat előtt megjegyzi: "Azok a szempontok, amelyek a könyvben olvashatók, úgyis ott fognak munkálni valahol a háttérben". Nos ilyen, az "anyag" elsajátítása helyett egy szemléletmód kialakítását célzó értelemben tekinthető a kötet ideális – és sajnos igen ritka – tankönyvnek...
...megoldást a mozgóképi kommunikáció terén tehát nem nyújt a Filmes könyv, a megoldás kulcsát azonban – a tájékozódás képességét a filmnyelv nem létező grammatikai terében – kézbe adja...

 


Interjúk

Az ember esete a csodával
Almási Tamás Sejtjeink című filmje
Valaki valahol (beszélgetés Almási Tamással)
Nők Lapja, 2003.04.01. Hulej Emese

...a forgatás előtt a támogatást kérő levelekben azt írtam, hogy ez a film olyan lesz, mint egy mexikói szappanopera, érzelmekkel, fordulatokkal, csak éppen igazi szereplőkkel, jobb minőségben. Ma is biztos vagyok benne, hogy ha igazán értékes embereket mutatunk be, azok megmaradnak a nézők emlékezetében. És a mi szereplőink igazán értékes, nagyszerű emberek...

x

Kritikus tömegre van szükség
Grunwalsky Ferenc arról, mitől lesz jobb a magyar film
Népszabadság, 2003.04.01. Varsányi Gyula

...volt némi bizonytalanság a szakmában és talán politikai körökben is a közalapítvány jövőjét illetően. Január végére azonban a filmszakma valamennyi ágának képviselői egyetértésre jutottak abban, hogy egy újraközpontosított állami intézmény létrehozása helyett inkább tovább kell fejleszteni a filmtámogatás demokratikus közalapítványi szervezetét. A pénzügyi, bürokratikus ügymenettel kapcsolatos ÁSZ-kifogások azonban átfogóbb problémára is utalnak: a kultúra területén általában, a filmszakmában különösen kialakulatlan a jogi szabályozottság. Ez az egyik fő oka, amiért nélkülözhetetlen a filmtörvény megalkotása...

x

A kamerán innen és túl
(Beszélgetés Bodó Viktorral)
Magyar Nemzet, 2003.04.01. Lázár Fruzsina

...olyan nagyjátékfilmet szeretnék készíteni, amelynek az üzenete mindenkihez elér. A közönségfilm és a művészfilm kettősségét áthidalni szerintem nem olyan bonyolult feladat. Lehet, hogy idealistának tűnök, de azt szeretném, ha mindenki megértené, amit a filmmel mondani akarok. Persze, nem azért, mert a lehető legegyszerűbb nyelvet használom, hanem mert érthető üzenetekkel fejezem ki magam... A sokféleség köt le. Az írást, a rendezést nem érzem munkának, kötelességnek. Nem fáradok el bennük, mert ahelyett, hogy elvennék, inkább adják az energiát.

x

Mozi a receptraktárban avagy kis termek, nagy bukások
Beszélgetés Balassa Péterrel, a Cirko-Gejzír mozi vezetőjével
Filmtett, 2003/április, Zágoni Balázs

...gépházat, széket, vásznat, mindent meg kellett csinálni, és a két kezünkkel, mert szinte semmi pénzünk nem volt. Egy hihetetlenül lerobbant helyiséget szereztünk, de az nagyon tetszett... Az első két év alatt volt a legtöbb fesztivál, majdnem minden második héten volt valamilyen rendezvény...
...most egy dokumentumfilm-sorozatot indítottunk el, 1945-től kezdődően. Lesz történelmi blokk, bemutatunk rendezői sorozatokat, Schiffer Pállal kezdjük, ő annak idején sokat segített nekünk, de vannak olyan dokumentumfilmesek is, akik teljesen elvesztek és meg kell mutatni őket...

x

Keserédes jubileum
VG, 2003.03.28. Baross Gábor

...Nonprofit alapítványként működtetjük a Cirko-Gejzír mozit, illetve igyekszünk évente legalább tíz alkotást behozni... - mondta el lapunk kérdésére Balassa Péter, a Cirko Film-Másképp Alapítvány kuratóriumi elnöke...a mozi éves szinten mintegy 10 millió forintos bevételt hoz. Kedvező helyárakkal dolgoznak, hiszen a belépők ára 100-tól 650 forintig terjed, s ezen nem is szeretnének változtatni...

x

"Ragaszkodtam a saját könnyeimhez" (Beszélgetés Dáviddal)
Magyar Hírlap, 2003.03.31. Kozár Alexandra

...(A Rózsa éneke rövidebb változatáról:) Igaz, hogy így drámaibb lett a történet, viszont nagyon szép, számomra kulcsfontosságú jelenetek maradtak el. Például az egyik legszebb is, amikor a Duna-parton összenézek apámmal, aki rájön, én is ott vagyok, és végignézem a kivégzését. Amikor a lövés eldördül, anyám otthon tűvel megszúrja az ujját, ez jelzi, hogy apámmal valami végzetes történik. De az is kimaradt, amikor rátalálok Magda holttestére, akit az orosz katonák erőszakoltak meg. Ezekkel a vágásokkal bizonyos események a néző számára se érthetők...

x

Fél élete a Katonáé
Básti Juli a filmről, a színészekről és a jövőről
Heti Válasz, 2003.03.28. Skultéty Tamás

...(a Szent Iván napja mellékszerepét) barátom, Meskó Zsolt rendező kedvéért vállaltam el. Nehezen bírom a film körüli felhajtást, a korai felkelést. De a film csodákra is képes: egy közeli arc nem tud hazudni. A Szent Iván napjában annak örültem, hogy Darvas Ivánnal szerepelhettem egy filmben, bár sajnos nem volt közös jelenetünk. Úgy látszik, ez örök fájdalmam marad. Pár évvel ezelőtt Surányi András Film című alkotásában is főszereplő volt, Temessy Hédivel együtt, de sajnos akkor sem találkozhattam vele, mert nekem másokkal volt jelenetem. Csodálom a színészóriásokat. Sokszor csak ülnek, néznek, de az arcukon, a szemükben, a mosolyukban benne van az egész világ...

x

Ha nem vágynak művészetre...
A Tesó című produkció alkotója huszonnyolc éves, és sosem tanult filmkészítést
Hajdú-Bihari Napló, 2003.03.26. (Cs.H.)

...huszonnyolc éve élek lakótelepen: összegyűltek, megragadtak a dolgok, az élmények, amiből írtam pár száz oldal zagyvaságot, s ezt Lovas Balázzsal egy jó szerkezetű vígjátékká alakítottuk. A Tesó nyolcvanöt perc szórakozás... Jó forgalmazót kerestem, és a Budapest Film felülmúlta a várakozásaimat. Már csak azt remélem, érdekelni fogja a fiatalokat a produkció...

x

Fővárosi népek (Beszélgetés Papp Gábor Zsigmonddal)
Cash-Flow, 2003/4. Terray István

...a Budapest retró kifejezetten archív anyagokra épül, a 60-as, 70-es évek városát mutatja be, illetve azt, hogy a rendszer hogyan próbálta saját magát dokumentálni, és reprezentálni kifelé. Abban a filmben nagyon sok irónia volt...
...nagyon vágytam valami mai magyarra. Eredetileg szociografikus megközelítéssel álltam neki a Szülőfalum, Budapest sorozatnak, a harmincas évek népi íróinak nyomán...igyekeztem olyan témákat keresni, amik kifejezetten a rendszerváltás után jelentek meg. Az ezredfordulóra jellemző társadalmi csoportok, arcok, divatok érdekeltek. Eddig a tervezett ötből három rész készült el (Flaszter népe, Partik népe, Plázák népe). Hátra van még a Multik népe, mely cégvezetőkről fog szólni és a Kondik népe, mely a legkülönfélébb edzőtermek világát mutatja majd be...

x

"Itthon minden rettenetesen pörög"
Rófusz Ferenc filmrendezői pályájáról, a huszonkét évvel ezelőtti Oscar-díjról és mai terveiről
Magyar Hírlap, 2003-03-27. Gréczy Zsolt

...Gát György producer keresett meg az ötlettel, hogy előbb-utóbb szükség lesz egy népszerű, szerethető ismerterjesztő animációs sorozatra. Mivel jó kihívásnak éreztem, elkezdtem gondolkozni rajta, és megszületett egy koncepció. A kormány által kiírt pályázatra a hét végén adjuk be a terveinket, hiszen az a határidő. Úgy tudom, még három stúdió pályázik egy-egy komoly projekttel. Mi mindenesetre úgy készülünk, hogy akár a népszavazás előtt megkezdhessük a televíziós sugárzást...

x

Budapest túlmutat önmagán
Tóth Tamás filmrendező a Rinaldóról
Népszabadság, 2003.03.19. Csákvári Géza

...a Rinaldót semmilyen formában nem tartom mozgalmi vagy propagandafilmnek... Magyarországon sehol másutt nem lehetett volna felvenni ezt, az első pillantásra tipikusan "nyolckeres" történetet. De itt is meg kell jegyeznem, hogy a Rinaldóban Budapest túlmutat önmagán: az összes hasonló, egykori szocialista-kelet-európai metropolist is szimbolizálja...

x

"A világot nem tudod megváltoztatni"
A Kossuth-díjas Tarr Béla rendező az alkotó felelősségéről és filmjének külföldi fogadtatásáról
Magyar Hírlap, 2003.03.19. Tölgyesi Gábor

...huszonöt éve ugyanazt a filmet forgatom, s remélem, ha nem is a végtelenségig, de még egy ideig ez folytatható. Először szemlélődsz, szép lassan alámerülsz, s végül már te magad is olyan leszel, mint a filmed anyaga. Változtatni természetesen kell. Változhat a stílus, a forma, sok minden, de az embernek inkább gazdagodnia muszáj, hogy a nemes rétegek egymásra rakódhassanak. Nem a változás a legfontosabb, hanem valamit megérteni...

x

Tarr Béla: gyűlölöm a kiszolgáltatottságot és a megaláztatást
Népszava, 2003.03.17. Bársony Éva

...látom, hogy a világot nem változtattam meg sem az első, sem a többi filmemmel. Ezt a vereséget már elkönyveltem, de a szociális érzékenységem és az indulatom nem változott. Csak ha úgy tetszik, kicsit keseredett. Az emberben idővel a kétségbeesés csak szaporodik...

...amit csinálok, az a reményről szól. Tisztázzuk egyszer s mindenkorra: a rendes pesszimista ember fogja a kötelet és felakasztja magát. Én ezzel szemben azt képzelem, hogy ötven-száz év múlva valakik majd megnézik ezeket a filmeket, s akkor lesz valami fogalmuk arról, hogy mi hogyan éltünk... Tehát határtalan optimizmus van bennem, hiszen eleve feltételezem, hogy ötven év múlva lesz még ember a Földön. Amit csinálok, az nem sötét. Olyan, mint az élet. Néha szomorú, néha meg nevetni lehet rajta...

x

Nincs bennem profetikus hajlam
Tarr Béla a valóságélményről és a világ megváltoztatásáról
Népszabadság, 2003.03.22. Varsányi Gyula

...amikor belefogtam a filmezésbe...két irányzat volt: az egyik a filmnyelvet mint nyelvet, a másik pedig mint a valóság részét akarta megváltoztatni azért, hogy a valóság maga is megváltozzon...Valahogy mindkettőből lettem egyszerre. Ugyanúgy az életem részévé vált az úgynevezett pszeudodokumentarista filmezés, mint a Bódyék féle kísérleti filmcsinálás...Kihagyhatatlan ebből Krasznahorkai László, Hranitzky Ági, Víg Mihály. Amikor lekezdünk együtt gondolkodni egy filmről, sohasem általánosságokról van szó...
...csak a saját nyelvemet keresem, amellyel a lehető legegyszerűbben, legvilágosabban meg tudom fogalmazni, amit gondolok. Egyetlen dolog számít: igaz-e vagy sem, amit csinálok...

x

Az igazság szakrális fogalom
Kiss Iván animátor és rajzfilmrendező arról, miért is nem kívánta átvenni a Balázs Béla díjat
Magyar Nemzet, 2003.03.18. Varga Klára

...mélyen hálás vagyok a filmszövetségnek azért, hogy erre a díjra felterjesztettek. Miattuk sajnálom, hogy nem vehetem át. A levélen azonban, amelyben az állami elismerésről értesítettek, Görgey Gábor kultuszminiszter aláírása szerepel.... Egy ilyen kabinet egyetlen tagjától sem vehetek át kitüntetést, mert nem jogosultak arra, hogy ilyesmit az ország népe nevében bárkinek is adjanak...
...a gesztus, hogy nem veszem át a díjat, a ma fennhéjázó, hatalomhoz dörgölőző, minden áldozatra képtelen, kisstílű, megélhetési értelmiségnek is válasz... A gondolat, szó és cselekedet egységét nem lehet megkerülni semmilyen indokkal...

x

Díszletek között...
A hét arca: Cserhalmi György
Magyar Nemzet, 2003.03.18. Lázár Fruzsina

...hogy a Zelary (rendező: Ondrej Trojan, BE) jó film lesz, arra garancia a forgatókönyv, a rendező, az operatőr, valamint a kutya kemény szereposztás. Mert ugye, a cseh színészek nem akármilyenek. A cseh színházi kultúra a XIII. század éveire nyúlik vissza... Magyarországon sajnos senki nem tudja, ki az a Miroslav Donutil, pedig a cseheknél karamboloznak az autók, ha meglátják. Vagy Ana Geislerová, aki már a fél világgal forgatott....
...már a nyolcvanas évek végén elköltöztem vidékre... Pesten dolgozik az ember, itt élet nincsen... Az utcán át kell vergődnie a szeméthalmokon, a mocskon. A város főpolgármestere tiszta és mosolygós Budapestet ígért valamikor.... Miért nem hajlandó belátni mindenki, hogy itt csak ezerötszáz embernek szabad jól élni?...

x

Koltai hangulatokat keres!
"Kertész Imre megtette a magáét, megajándékozott bennünket, most én jövök"
Dunaújvárosi Hírlap, 2003.03.21. Pálinkás

...a szereplőválasztáskor rájöttem, hogy fiatalabbat kell keresnem, mert a gyerekek abban a korban nem voltak annyira fejlettek, mint ma. A mai gyerekek sokkal többet tudnak a világról. Ez látszik a szemükön...

x

Violetta és a négylevelű lóhere
Rost Andrea a Bánk bán sikeréről, kedvenc Germontjáról és a gúzsba kötött szabadságról
Magyar Nemzet, 2003.03.21. Kálmán Györgyi

...szerencsémre jelen lehettem a Los Angeles-i novemberi bemutatón, ahol az amerikai közönség sem sietett el. A vetítés után a magyar történelemről keveset tudó amerikai emberek méltatták a film képi világát, a fantasztikus zenét. Lengyelországban nyert már egy díjat. Olaszországból érkeztem haza, ott is tudnak már a Bánk bánról: érdeklődtek a DVD felől. Sajnos kevés operafilm készül manapság...

x

Szálka a moziszéken
Mundruczó Kornél a nézőpontról
168 óra, 2003.03.20. Pitrolffy Anna

...bevallom, folyamatosan figyelem a valóság-showkat: próbálom kideríteni, mi játszódik le a nézők fejében, hátha elérhetem, hogy az én filmjeimet is megértsék... A Szép napok intézetis főszereplőjének nem érdekeltek a szülei, az sem, miért alakult így az élete. Nem akartam sem moralizálni, sem filozofálni. Az alá- és a fölérendelt ember közötti sajátos viszony izgatott, és az a csapdahelyzet, amelybe a főszereplő került...

x

A jó állapotú gyerek kibírja
Beszélgetés Vekerdy Tamással
Filmvilág, 2003/április, Muhi Klára

...a kisgyerek... zseniális belső képkészítő, mesehallgatás vagy játék közben fantáziaképeket készít. Ugyanakkor nagy a képéhsége, mert az ember képekben dolgozza fel a szorongásait, a félelmeit és a világról szerzett ismereteit, egy kisgyereknek pedig rengeteg a feldolgozni valója. De mivel nem tud különbséget tenni külső és belső kép között, ezért lenyűgözi a tévé vagy bármely képernyő... A külső kép azonban blokkolja a belső képkészítést, a pszichikus feldolgozást...
...egyetlen járható út van, nekünk magunknak kell személyiségeké válnunk. Ehhez viszont olyan szülőkre, tanárokra volna szükségünk, akik önmagukkal azonosak, azt mondják, amit gondolnak, azt teszik, amit éreznek...

 


Kerekasztal-beszélgetések

Csapatmunka (a beszélgetés résztvevői: Dyga Zsombor, Lovas Balázs, Bognár Anna, Welker Gábor, Schmied Zoltán és Elek Ferenc)
Cinema, 2003/4. Gulya István

Dyga Zsombor: ...Én amióta az eszemet tudom Békásmegyeren lakom. Tavaly tavasszal felvetődött, mi lenne, ha mindazt összeszedném, ami az elmúlt huszon-egynehány évben Békáson történt velem. Két-három éjszaka alatt megírtam a történetet, elvittem Balázsnak, aki aztán kidobta a háromnegyedét, s összeszerkesztgette... a Pop-ban is, a Tesóban is karakteres a zene. De valójában csak egyszerűen sorra vettem azt, ami eddig megesett velem...
Lovas Balázs: ...együtt jártunk egy dokumentumfilmes iskolába még 1998-ban, ott jöttünk össze: Zsombor, Horváth Árpád, az operatőr, Czakó Judit, a vágó és én.
Bodnár Anna: ...egy kicsit mindenki kiélhette az agresszivitását, de én üthettem a legtöbbet. Mi tagadás: élveztem...
Elek Ferenc: ...láttam a filmet (Pop, csajok stb), nagyon szeretem azt a figurát, de a hasonlóság fel sem ötlött bennem. Azért sem, mert annyira kiforrott a filmbeli karakterem, hogy ez a Jack Black vagy kicsoda eszembe se jutott... kérdeztem, hogy lefogyjak-e a szerephez, de azt mondták, hogy nem kell. Kértem három napot...élveztem a forgatókönyvet olvasás közben... A forgatáson felmerült, hogy mégse sejkruhában bújjak elő, hanem legyek inkább kimonóban, mint valami japán...
Bognár Anna: ...Zsombor és Balázs az eddigi filmjeikben stílusokban gondolkodtak, például valamiféle magyaros thrillerben, s a Tesó varázsa a személyességben keresendő. Belőlük fakad, meg belőlünk.

x

Iskola – példa?
Beszélgetés filmről, médiáról és nevelésről (Arató László, Hartai László, Pálos György)
Filmvilág, 2003/április, Muhi Klára

Arató László: ...a jó iskolák nagyon jók, a rossz iskolákba pedig jár a plebsz. Ezért nem változtat az elit ezen a jó iskola-rossz iskola tagolódáson. A felmérésekből viszont kiderül, hogy ma már a jó iskolák sem produkálnak olyan kiválóan, s főképp az a bizonyos diákolimpia-képes elit bántóan szűk, és igen kevés iskolából kerül ki...
...miért nem reagál az iskola a média kihívásaira. Azért, mert a közvélekedés szerint minden úgy jó, ahogy van...
Pálos György: ..az iskola modellezi a társadalom működését...Ma Magyarországon hiányoznak az említett filmes karakterek, továbbá azt sem tudjuk, mit gondoljunk az iskoláról mint intézményről, ezért nincs konszenzusos képünk az iskoláról...borzasztó zavarban lennék, ha filmen kellene modellezni a magyar iskolát...
Hartai László: ...a nagy paradigmaváltást annak idején a tévé megjelenése hozta, amely arra kényszerített, hogy otthon maradjak, hogy redukáljam a társas kapcsolataimat. De a kilencvenes évek második felében az Internet elindulásával ez megváltozik, mert ugyan változatlanul otthon ülök, de közben ezer felé kommunikálok a világgal. És itt csap össze a szülő generációja a gyerekével. A nyugati szakirodalom nagyon is tud a net-genről, ám ott hetven százalékos Internet-használatot mérnek. Magyarországon ez a generáció a nyolc százalékos Internet-használat mellett még nem is létezhet...
Pálos György: ...sok múlik azon, hogy ki fogja tanítani a médiát. Mert ennek a tárgynak rendkívül erős kötődése lesz a napi életünk problémáihoz. A média-tanárnak stabil személyiségű, kreatív, nyitott, öntudatos, szuverén, gondolkodó embernek kellene lennie, aki folyamatosan értelmezni tudja a napi ügyeket, beleértve a Big Brothert és az internetet, s akinek ehhez ráadásul nem lesz intézményi védettsége, nem lesz tudásmonopóliuma...

 


Riportok

"Csináltunk egy filmet"
Jancsóval – premierre
Nők Lapja, 2003, Szegő András

...megérkezik a taxi. Zsuzsával és Dáviddal hátraülünk, ő előre. Hideg szél fúj, kihalt a város. Zsuzsa és Dávid az iskoláról beszél...

...és ha nem fogadják jól? Ennek elősegítésére kezdjek majd el a vászon előtt bukfenceket hányni? Kész a film, lett. Jó, nem jó, sikeres, nem sikeres? Ki tudja....muszáj valamit csinálni az embernek. Nem járok ki a térre sakkozni, nem festegetek, nem barkácsolok... Én filmezek... Vén szivar létemre is...

x

Dokumentáltan hátrányban
A dokumentumfilm jelene és jövője
Cash-Flow, 2003/4. Lencsés Csaba

...akik ma erre teszik fel az életüket, azok bátor emberek, igazi magányos harcosok – mondja Muhi András, az Inforg Stúdió tulajdonosa... a tavalyi esztendő volt az áttörés az Inforg életében, addig évente egy-egy alkotást, a mostani szemlére viszont már négy filmet sikerült a közönség elé állítaniuk. A tulajdonos szerint a közeljövőben különösen erős lesz ebben a műfajban a stúdió, ugyanis jelenleg 6-8 rendező készül filmre a színeikben... a cég eddig veszteséges volt, de most úgy néz ki, hogy tapasztalataik, a befektetett munka és az egyre jelentősebb – immár nemzetközi – elismertség nyereséges működésbe fordítja át a vállalkozást...
...az alapítvány évente mintegy 20-25 tervet tud elindítani, azonban azt látjuk, hogy a filmszemlére évente benevezett művek száma általában 200-240 között van. Óriási a különbség, tehát valahol mégiscsak születnek alkotások, ha nem is állami finanszírozásból – tájékoztat Tóth Erzsébet...
...a dokumentumfilm legnagyobb problémája, hogy túl kevés a nézője...

x

Filmmegőrzés és – felújítás
Archívumok nemzetközi konferenciája Budapesten
Magyar Nemzet, 2003.03.19. Pósa Zoltán

...vannak olyan alkotások, amelyeknek filmtörténetileg vagy filmművészetileg meghatározó szerepük van, de – gazdasági okok miatt – nem kerülnek széles moziforgalmazásba... a hozzáférhetőség lehetőségeit bővítik az egyre modernebb elektronikus hordozók, de egyedül a filmmúzeumok képesek arra, hogy mozis körülmények között, saját közegében keltsék újra életre a nemzet audiovizuális emlékezetét. A filmfelújítás hazánkban tizenhat éve folyamatos munkával halad - mondta Gyürey Vera -, mégsem lehet azt mondani, hogy öt-hat éven belül lezárul a folyamat...

x

Anyagilag nem biztos siker a fesztiválsiker
Napi gazdaság, 2003.03.26. Sebők Miklós

...a Mundruczó Kornél által rendezett Szép napok producereként is dolgozó Kende szerint a helyzeten az olyan, kisebb külföldi fesztiválokon elért sikerek sem segítenek sokat, mint a Mundruczó-film szófiai fődíja. Közönségfilmmel a magyar alkotások nem vehetik fel a versenyt Hollywooddal, így csak az olyan rétegfilmeknek lehet esélyük bekerülni a külföldi mozikba, mint Tarr Béla Werckmeister harmóniák című alkotása, amelyet most kezdtek el vetíteni a párizsi artmozik...
...Kende szerint a magyar filmek jobb külföldi megismertetésének szinte egyedüli útját a koprodukciós gyártás jelentheti, mivel az ilyen filmek esetében a külföldi partnerek is megmozgatják kapcsolataikat...

x

Valami bűzlik a Pál utcában
Az olasz filmesek meghamisították a regényt, állítja Horváth Ádám
Mai Nap, 2003.03.13. Kordos Szabolcs

...Janó, a könyvben csak mellékszereplőként feltűnő grund őr bonyolult magánéletével a sorozatban szinte főhőssé lépett elő, Nemecsek édesanyja pedig a filmben szeretőt tart. Teljesen kihagyták viszont azt a részt, amikor Nemecsek nevét kisbetűvel írják le...
...az olaszok az Amerikában székelő Molnár Trusttal kötöttek szerződést, átdolgozáshoz azonban nincs joguk – magyarázta lapunknak Horváth Ádám. Az író unokája a forgatás alatt értesült arról, hogy a tévések átírták a regényt...
...a legrosszabb esetben jogutódként ő is megakadályozhatja a film bemutatását.

x

A Zongorista Budapesten
A lengyel rendező az Urániában jótékonykodott
Esti Hírlap, 2003.03.20. HV

...Roman Polanski tegnap Budapesten járt, hogy részt vegyen a Zongorista jótékonysági vetítésén, ami egyben a film magyarországi premierje. A világhírű rendező találkozott Koltai Lajossal, aki jelenleg épp a Sorstalanság című Kertész-regény megfilmesítésén dolgozik...

 


A 34. Magyar Filmszemle után

Temetetlen hülyeségeink (játékfilmek)
Filmvilág, 2003/április, Bikácsy Gergely

...Magyarországon lassan elfogynak a temetetlen holtak – és csak diktatúrák lapító hóhérsegédei búsonganak e fejleményen...
...szeretnénk már szembesülni magán-őrületeinkkel. Csak a film vagy színház, regény vagy vers fénytörésében láthatjuk, mérhetjük fel igazán dühünket, kétségbeesésünket, magán-rosszkedvünket kicsit feloldva, röhögve vagy sírva. Ez a szemle sajnos nem tudott a jó röhögés szemléje lenni. Amikor mégis, azért a pár pillanatért megérte, és ez viszi majd át az új magyar filmet a következő évekre, reméljük, jobb művészi csillagzatok alá. A temetetlen hülyeségek hideglelősen komikus ábrázolásához nem elegendőek a bravúrok...

x

Unalmon innen és túl
Játékfilmek
Filmvilág, 2003/április, Radnóti Sándor

...a harmincnegyediket egészségesebb nézők sem fogják lelkesülten emlegetni: az idei filmek közül keveset csináltak meg végig, keveset oldottak meg, s még kevesebbet igazán emlékezetesen...

x

Ember a vízben
Dokumentumfilmek
Filmvilág, 2003/április, Bori Erzsébet

A dokumentumfilmre mindig számíthatunk. Akkor is, ha a játékfilm lába alól félig vagy egészen kicsúszik a szőnyeg, akkor is, ha nincs pénz, akkor is, ha van...
...vannak jobboldali meg baloldali érzelmű filmesek, de maga a dokumentumfilm mindig az emberek pártján áll. Akkor is, ha nem a vesztesekről, szegényekről és boldogtalanokról szól...
...legalább egyszer érdemes volna kipróbálni, mi történik, ha normális időpontban bemutat a tévé egy filmet a hajléktalanokról (pl. Papp Gábor Zsigmondtól A flaszter népét) vagy az autista gyerekekről (Szekeres Csaba: mami, blue), és utána bemondanák a segélyvonal telefonszámát, amelyen akár száz forintjával is lehet adakozni...
...Csillag megint megmakacsolta magát, nem engedte el a témát, hanem két év után visszatért a tetthelyre. Azt tapasztalta, hogy nincsenek változások, a szabolcsi gyermekvédelmet ugyanazok irányítják, ugyanazzal a mentalitással...
...nem tagadható, hogy a játékfilmes indíttatású alkotók – Gyarmathy és Janisch mellett ide számíthatjuk Csillag Ádámot, Kamondi Zoltánt – kezén átváltozik a műfaj, új lehetőségei tárulnak fel. És fordítva: a dokumentumfilmes tapasztalat, iskolázottság és valóságismeret jelentős többlettel járulhat hozzá a játékfilm értékeihez...

x

Kicsi, de erős
Kisjátékfilmek
Filmvilág, 2003/ április, Bakács Tibor Settenkedő

...hátrányos helyzete ellenére hihetetlen szabadságban lélegzik. Ha leküzdötte a financiális problémákat, megteremtette a saját forgalmazását, promócióját, s képes a világ elé is kilépni – tudjuk, mi élvetegek -, hihetetlen csodákat lehet látni...
...nincs kisjátékfilmes és kísérleti filmes kultúránk. Ahogy nézem a marakodást a pénz felett, nem is lesz. Persze az is lehet, hogy csak ezen a szemlén nem látszik semmi. A történet nem róluk szól...

x

Közönségfilmek a 34. Magyar Filmszemlén
Filmtett, 2003/április, Virginás Andrea

...Rinaldo, Boldog születésnapot!, Vadkörték – A tihanyi kincsvadászat, Telitalálat, Szent Iván napja, Na, végre itt a nyár!, Sobri
...gyakorta vígjátéki elemekkel tarkított, jó színészekkel benépesült, izgalmas (kép)technikai újításokra is vállalkozó filmek: talán így összegezhetném a versenyben lévő játékfilmek "közönségfilmek" kategóriáját. A kortárs műfajfilmekhez hasonlóan a médiumok sajátosságai, a velük való játék és kísérletezés cselekményépítő kockákként bukkannak fel és a fogyasztói kultúra emblematikus vonásai is figyelmet kapnak ezekben a filmekben...

x

Nem csak magyar népség
Filmtett, 2003/április, Zágoni Balázs

 ...Magyar szépség – remake?, Bolondok éneke – ódon illat és modorosság hatja át, A Szent Lőrinc folyó lazacai – nézhető, felejthető, Bolygótűz, A boldogság színe, A Rózsa énekei – valós, valótlan történetek, Szerelemtől sújtva – párbeszédet folytat az üzenetrögzítővel, színekbe fojtva...
...ha jellemezte egyébként az egész játékfilmes mezőnyt. Ha jövőre jobb lesz... jobb lesz.

x

Képkeresők (kísérletezés)
Filmtett, 2003/április, Margitházi Beja

Amo mama öröksége, Jött egy busz, Libiomfi, Rengeteg, Táncalak, Tesó, Vagabond
...megkeseredik a kakaó, durvulnak a poénok, és mindenkiről kiderül egy kis pszichotikus ez-az... a legtehetségesebb elsőfilmesek különbözése tovább folytatódik...rettentés és nevetés...

x

Öreg rókák, béta és állami költségvetés (információs nagyjátékfilmek)
Filmtett, 2003/április, Libor Anita

Kelj fel, komám, ne aludjál, Egy hét Pesten és Budán, A Hídember, Bánk bán, Közellenség, Gyanú, A titok gyermekei, Szökés Budára, L Gbyte Film, Az ember, aki nappal aludt, Pejkó, Einstein meg a Shotgun, Kistestvér
...szóval információs vetítéseket érdemes nézni. Aki nem hiszi, járjon utána.

x

A tolerancia és a tapintat magasiskolája (dokumentumfilmek)
Filmtett, 2003/április, Pócsik Andrea

..úgy tűnik, egyelőre leginkább a vállaltan játékfilmes dramaturgiát alkalmazó, "történet-építő" vonulatban ér el sikereket. Talán ezek által a filmek által jut el a dokumentumfilm újra a közönséghez (ezt bizonyítják Almási Tamás művei és bizonyára Surányi Judit Tiszta románca is). A többiek pedig, akik elkészítették és remélhetőleg a jövőben is leforgatják majd filmjeiket, ezek által a "faltörő" művek által ledöntött akadályokon talán könnyebben átküzdik majd magukat.

x

Filmnovellák és elégiák (kísérleti és kisjátékfilmek)
Filmtett, 2003/április, Zudor Imola

...talán nincs is értelme stiláris vagy tematikai egységekben gondolkodnunk, főként nem egy év film-termésének tükrében, sokkal érdekesebb és jogosultabb külön-külön szemügyre vennünk az egyes alkotásokat.

x

Tudósítások

Mozipiac: kívül tágasabb
Az InterCom átvette a Kossuth mozit, és keleten terjeszkedik tovább

Népszabadság, 2003.04.01. Csákvári Géza

...a hazai multiplex-építési hullám véget ért. A keletebbre fekvő országok azonban – Románia, Ukrajna, Oroszország és egyes balti államok – most követik Közép-Európát. Az InterCom...néhány héttel ezelőtt például Nagyváradon nyitotta meg a tizenkettedik Hollywood Multiplexet. A mozijegyek 300-500 forintnak megfelelő összegbe kerülnek. Noha ezek az árak a magyar mozilátogatónak kedvezőnek tűnnek, a román átlagfizetésekhez képest meglehetősen magasak. Csepi szerint azonban ott is kitermelődik majd a multiplexek törzsközönsége, az a tehetősebb réteg, amely minden bizonnyal megfizeti a mainál drágább jegyárakat is...nincs garancia, hogy például Romániában ne ismétlődjön meg a magyarországihoz hasonló túlépítkezés...

x

Mintha kitépték volna a szívét
Steven Spielberg ötlete alapján készült Szász János kivételes filmje
Fejérmegyei Hírlap, 2003.03-27. Sz.z.

...filmem csupán egy metszet: a holokauszt a gyermekek szemével – mondta Szász János a bemutatón. A film Magyarországon nincs forgalomban, itthoni bemutatása a Shoah Alapítvány hozzájárulásának köszönhető...

x

Hárman versengenek az EU-rajzfilmek készítéséért
Napi Gazdaság, 2003.03.27. Domokos Erika

Hét pályázó közül hárman jutottak a második fordulóba az európai uniós ismereteket közlő rajzfilmsorozat készítésére szóló közbeszerzési pályázaton – tudta meg lapunk a BM Beszerzési és Kereskedelmi Rt.-től. A producer Gát György cége, a GiroMedia Reklám Kft. és az Oscar-díjas rajzfilmkészítő Rófusz Ferenc Animation.hu Kft-je alkotta konzorcium, a Feature Films For Hungary Filmgyártó Kft. és egy kecskeméti rajzfilmstúdió, a Firkafilm Animációs Kft. felelt meg a részvételi feltételeknek. A cégek március 31-ig nyújthatják be ajánlataikat, az eredményhirdetés április elején várható...

x

GÁTlástalan rajzfilmpályázat
Esti Hírlap, 2003.03.18. r.m.t.

...a pályázatot a filmek komplett elkészítésére írták ki, de úgy, hogy a pályázók nem kaptak semmiféle tartalmi útmutatót – adta hírül az Index.hu. Több, neve elhallgatását kérő rajzfilmes szerint lehetetlen ilyen rövid idő alatt megfelelni a pályázat feltételeinek. Aki ennek ellenére jelentkezik, annak már régóta a zsebében van a filmterv – mondták. Gát György az Esti Hírlapnak úgy nyilatkozott, hogy ő maga producerként van jelen a Rófusz Ferenc Oscar-díjas rajzfilmes és cége, az Animation.hu által benyújtandó pályázatban...

x

A város legendás hercege
A boldoggá avatás napján vetítik a filmet
Vas Népe,2003.03.12. pj

...a harmincpercesre tervezett alkotás elsősorban a szent életű orvos körmendi éveire és erős vallásosságára koncentrál...

x

Zsebzsötem és génmesék
Somogyi Hírlap, 2003.03.24. Takács Zoltán

...négy fővárosi fiatal vitte el az 50. Országos Független Filmfesztivál fődíját. A zsűri értékelése szerint a Zsebzsötem című darab egy friss és lendületes filmes nyelven megfogalmazott alkotás, amely érzékletesen mutatja egy új generáció mozgóképi látásmódját...

x

Díjnyertes film bemutatója a szülőváros közönségének
Tapolca – bemutatták Fazekas Csaba Boldog születésnapot! című filmjét
Napló, 2003.03.21.V.R.

...szülővárosában jobban izgult a bemutató előtt, mint a filmszemlén, mert ezúttal hazai nézők alkothattak véleményt a Boldog születésnapot!-ról. További terveiről annyit árult el, már dolgozik egy forgatókönyvön, és ha sikerül, akkor szeretné a második filmjét a Balaton mellett elkészíteni...

x

Újjávarázsolt klasszikusok
Nemzetközi konferenciát rendez Budapesten a Magyar Nemzeti Filmarchívum a felújításokról
VG, 2003.03.21. Tóth András

...a mintegy 2,5 millió forint költségvetésű konferencia egyetlen támogatója a Kodak, amely több mint félmillió forintot fordított az eseményre – mondja a Világgazdaságnak Berkes Ildikó, az MNF munkatársa... A 2001-ben az Európai Unió támogatásával indult rendezvényt tavaly több külföldi cég is támogatta, főként a felújításhoz szükséges berendezések gyártói és forgalmazói látnak fantáziát a konferenciában, amelyen bemutatkozási lehetőséget is kaptak...

x

Holnap nyit az Odeon Lloyd mozi
Nyolcvan millió forintba került a patinás filmszínház felújítása
Népszabadság, 2003.03.21. Cs.G.

x

Oscar-gálával nyit a Lloyd
Korhű környezet, a XXI. Század technológiájával ötvözve
Budapesti Nap, 2003.03.21. Vultur Csaba

 


Filmszakmai események, hírek

Nyolcmilliárdos filmpályázat
Népszabadság, 2003.04.08. V.Gy.

...a filmes közalapítvány nemzeti kuratóriumának döntése alapján az idei, 1,1 milliárdról 4,2 milliárdra emelt közalapítványi keretből mintegy 2,3 milliárdot fordítanak nagyjátékfilmekre – közölte Grunwalsky Ferenc elnök. (A tavalyi összeg 400 millió volt, amelyet az év második felében az új kormány "gyorssegélye" 800 millióval egészített ki). Az MMK elnöke hozzátette, egyelőre nem tudni, a korábbi társfinanszírozók az idén mennyit szánnak játékfilmre...

x

Szabó István filmjei Zágrábban
Mai Nap, 2003.04.08. (MTI)

x

Magyar filmhét Kanadában

Népszava, 2003.04.08. (Népszava)

...a fesztivál tizenöt filmmel négy nagyvárosba vándorol. Elsőként Montreálban vetítik a filmeket... a rendezvényre meghívást kapott Fekete Ibolya és Kamondi Zoltán...

x

Mehetnek a magyar filmesek Oberhausenbe
Népszabadság, 2003.04.07. Dunai Péter

x

Verseny biztos befutókkal
Dr. Agyat kihagyják? Lisziák Elek rendező a kudarcok ellenére bizakodó
Magyar Nemzet, 2003.04.05. Varga Klára

x

A Hukkle a brüsszeli filmfesztiválon
Magyar Nemzet, 2003.04.07. (MTI)

x

Fődíjat nyert a Hukkle
Magyar Nemzet, 2003.04.04. (MTI)

x

Ismét nyert a Hukkle
Népszabadság, 2003.04.04. V.Gy.

...a franciaországi Mamersben eddig rendezett tizenhárom filmfesztivál legsikeresebb filmje a most fődíjat nyert Hukkle, Pálfi György alkotása – tájékoztatta a Magyar Filmuniót Marc Lepoivre fesztiváligazgató...

x

A kultúra nyer a csatlakozással
Szabó István: "tegyük félre a belső ellentéteket"
Kisalföld, 2003.04-01.

x

Jiddis filmfesztivál az Örökmozgóban
Magyar Nemzet, 2003.04.03. Kutassy Máté

x

Újpalotán vendégeskedett a díjazott első filmes
Budapesti Nap, 2003.04.03.

Az Újpalotaiak Baráti Köre Egyesület Társalgó estjének résztvevői ezúttal Fazekas Csaba Boldog születésnapot! című filmjét és Groó Diana Tarka képzelet című Renoirról szóló rövidfilmjét nézhették meg. A vetítést követően Fazekas Csaba arról vallott, hogy milyennek látja a saját nemzedékét...

x

Film lehet az írói ügynökmúltból
Népszabadság, 2003.04.02. V.Gy.

A Tar Sándor író ügynökmúltjáról szóló filmtervvel, amelyet két éve elutasított a mozgókép közalapítvány és a történelmi film alapítvány, ismét pályázna a producer – értesült lapunk... A filmet alaposan elő kell készíteni, hiszen valószínűleg nagyobb költségű produkcióról lenne szó, amelyhez külföldi koproducerre is szükség lesz – jegyezte meg Szita (Miklós). Tar Sándor lapunknak kifejtette, hajlandó az újabb megállapodásról tárgyalni...

x

A filmtörvény "nulladik változata" sem készült el
Metro, 2003.04.02. MTI

x

Átutalják a filmeseknek ígért támogatást
Hamarosan 2,8 milliárd érkezik a mozgókép közalapítvány számlájára
Magyar Hírlap, 2003.04.01. TG

x

Magyar filmnapok Japánban
Metro, 2003.04.01. (Metro)

x

Hamisítással vádol a Molnár-örökös
Még nem dőlt el, lesz-e per A Pál utcai fiúkból készült új film miatt
Magyar Hírlap, 2003.04.02.

 


Forgatnak

A Sorstalanság egyik helyszíne a vasmű lesz
Dunaújvárosi Hírlap, 2003.03.20.

x

Érdeklődnek a Sorstalanság iránt
Népszabadság, 2003.03.24. munkatársunktól

Barbalics produkciós cége, a Magic Media már előmegállapodást kötött a holland-angol Kassanderrel (a Peter Greenaway-filmek produkciós cégével) az együttműködésről és előrehaladott tárgyalások folynak olasz és német partnerekkel is. A magyar producer szerint áprilisig megkötik a szerződéseket. A forgatást idén szeptember 30-án kezdik, és jövő februárban akarják befejezni...

x

Szeptember végén kezdődik a Sorstalanság forgatása
Dunaújvárosi Hírlap, 2003.03.26.

x

Sorstalanság főszereplő nélkül
Sokan már a film Oscar-esélyeit latolgatják, noha messze még a forgatás
Mai Nap, 2003.03.29. Kordos Szabolcs

 


Búcsúzunk

Elhunyt Révész György
Népszabadság, 2003.04.03.

...hány olyan filmet rendezett, amelyet szívesen néztek születésük idején, és megnéznek még egyszer, ha valamelyik tévécsatornán bemutatják...

x

Elhunyt Révész György filmrendező
Népszava, 2003.04.03.

...első filmjével, az 1954-es 2x2 néha öt című vígjátékkal belopta magát a közönség szívébe, az Angyalok földjével (1962) a háború utáni nemzedékből elsőként vívott ki tengerentúli elismerést, Bostonban nagydíjat...

x

Elhunyt Révész György
Magyar Hírlap, 2003.04.03. (MTI)

...kívánsága szerint szűk családi körben búcsúztatják el...

 

 
hírek hírek filmek filmek arcok arcok gondolatok gondolatok szemle szemle Örökmozgó Örökmozgó képtár képtár sőt sőt mozgóképtár filmspirál repertórium linkek FILMKULTÚRA '96-tól tartalom címlap kereső