Eggert Márta a két világháború közötti osztrák és német
valamint olasz, francia és angol operettfilmek nemzetközi hírű művésze 1938-ig több
mint 20 zenés filmben játszott, és 53 különböző szerepben lépett színpadra. Öt
nyelven adta elő repertoárját, Kálmán Imre, Lehár Ferenc, Robert Stolz és Ábrahám
Pál írtak számára szerepet.
Molnár Gál Péter a művésznő 86. születésnapjára írt köszöntőjében
meglehetős indulattal említi, hogy amíg világ ünnepli a 30-as és 40-es évek
zenés filmjeinek sztárszopránját, addig szülőhazájában szinte szó sem esik róla.
Nagy igazsága vagyon, de talán nem reménytelen a helyzet: van ugyanis egy
fáradhatatlan gyűjtő, Königer Miklós, aki hosszú évek óta rendszerezi a magyar
filmdívákkal, így az Eggert Mártával kapcsolatos képanyagokat is, hogy azokat
kiállítássá rendezve a magyar érdeklődők számára bemutassa. A mostanit a Magyar Állami Operaház Vörös
Szalonjában tekinthetjük meg november 28-tól december 19-ig.
Eggert Márta esetében igazán találó az a mondás, hogy jó
időben volt jó helyen. Filmes karrierjének indulása egybeesik - mi több
elválaszthatatlan tőle - a 20-as és 30-as évek új műfaja, a film musical
megjelenésével. A zenés filmek (operettfilm, musical) zsánerének kialakulását a
technikai újítás, a hangosfilm színrelépése tette lehetővé. Eggert családi
örökségként kapta a zene szeretetét és énekesi tehetségét:: édesanyja maga is a
Zeneakadémián tanult énekelni, a német bankigazgató édesapját pedig művelt
és odaadó zenebarátként tartották számon. A mama, Tilly Herzog lánya születése
után feladta énekesi ambícióit, válásuk után (a színésznő ekkor 8 éves volt )
pedig teljesen lánya karrierjének szentelte magát. Eggert Márta Budapesten
német iskolába járt, és meglehetősen korán, 17 évesen elindult énekesi pályája.
A Magyar Színházban kisebb szerepeket kapott, majd egy stockholmi revüszereplés után
Budapestre visszatérve a Fővárosi Operettszínház szerződtette. Ábrahám Pál
'Az utolsó Verebély lány' és a 'Párizsi divat' című darabjainak hősnőit
alakította, és színpadra lépett az 'Aranymadár'-ban is. Ekkorra esik első és
utolsó teljesen magyar filmje, a Gaál Béla rendezte Csak egy kislány van a
világon (1929) forgatása is. A sors apró fintora, hogy a világhírt a zenés
filmek primadonnájaként elnyert színésznő egyetlen magyar filmjét eredetileg
némafilmként forgatták, és csak utólag egészítették ki zenekísérettel és
dalbetétekkel. A filmben Katinka szerepét alakította, partnerei Jávor Pál és
Vándory Gusztáv voltak.
Egy Ábrahám-operett budapesti előadásában ismerkedett meg Kálmán Imre nővérével,
aki természetesen bemutatta az ígéretes szopránt fivérének. A találkozás döntő
jelentőségű volt Eggert pályáján: Kálmán második szereposztásban neki adta
a Montmartre-i ibolya főszerepét a bécsi Johann Strauss Theatre-ban, majd amikor az
eredeti főszereplő, Adele Kern visszalépett, Eggert sikerre vitte a darabot. Az
előadást meghívták a hamburgi Volksoperbe is, Németországban az
énekes-színésznőt a mai napig mint népszerű operettprimadonnát tartják számon.
Hamburgban ismerkedett meg Richard Eichberg rendezővel, aki csupán 1931-ben három
filmjében szerepeltette. Az özvegy vőlegényt (Bräutigamswitwe) a londoni
Beaconsfield Studios-ban vették fel. Ettől kezdve egymást érték a filmes
felkérések, főként német és osztrák produkciókban. Bizonyos filmjeit a kor
szokásainak megfelelően más nyelvű verzióban is újraforgattak, így például az
1932-es német Es war einmal ein Walzer (Lehár Ferenc filmmusicalja Victor
Janson rendezésében) Where is this Lady? címen Vajda László és Victor
Hanbury kezéből angol változatban is a vászonra került. A sokoldalú tehetségű és
nagyon fotogén Eggert Márta hat nyelven beszélt, nem esett hát nehezére, hogy
filmjeinek német, angol, de akár olasz és francia változataiban is ő játssza a
főszerepet.
1932-ben Gregor Rabinowitsch producer elsőként neki adta a Das Lied einer Nacht
főszerepét, melyben a lengyel operaénekes, Jan Kiepura lett volna a partnere.
Rabinowitsch végül Magda Schneiderrel forgatta le a filmet, Eggert pedig a Lehár
oprettből készült A cárevics (1933, rendezte: Viktor Janson) Mary Collinja
lett. Eggert 14 éves korában látta először a nála 10 évvel idősebb Kiepurát a
budapesti Operaház Turandot-jában, és attól kezdve rajongott a férfiért. 1934-ben
valóra vált a régi álom, együtt szerepeltek A szívem téged hív című,
Victor Janson rendezte filmben. Legendás nagy szerelem szövődött köztük, az 1936-os
esküvőjük után 30 évig éltek boldog házasságban. Az álompárt Kiepura halála
szakította el egymástól 1966-ban. Közös tulajdonságaik, a jó megjelenés, a
szép hang és a kiváló színészi képesség szinte predesztinálta őket az együttes
sikerre. Több filmet forgattak együtt, így az első közös filmjük után annak angol
változatát Carmine Gallone rendezésében, és a Bohéméletet Bolváry
Gézától. Bolváry 1937-ben Ausztriában rendezte a Puccini operából készült
átíratot, mely a házaspár egyik legnagyobb sikerét hozta. 1957-ben szerepeltek
utoljára együtt a Tavasz Berlinben című filmben (rendezte: Arthur Maria
Rabenalt).
Hitler hatalomrajutásával az ellenzéki illetve zsidó származású filmkészítők
mozgástere erősen korlátozottá vált Németországban és Ausztriában, a rendezők
és producerek nagy része emigrált, így a Kiepura házaspár körül is megritkult a
levegő. Lengyelország német megszállása elleni tiltakozásul Kiepura el akarta
hagyni Európát, és bár a félzsidó Eggert karrierjét egyelőre nem fenyegette
veszély, a színésznő habozás nélkül a távozás mellett döntött. New
York-ban telepedtek le, ahol Kiepura jó kapcsolatai révén heteken belül újra
színpadon állt, méghozzá a nagynevű Metropolitan-ben a 'Bohémélet' Rodolfojaként.
Feleségének kicsit várnia kellett az újabb lehetőségre, de 1940-ben ismét
színpadra lépett a 'Higher and Higher' című musical-ben, amely sokáig sikerdarabként
futott a Broadway-n. Koncertezett Rio de Janeiróban, Sao Paolóban, eljutott Kubába és
Kanadába is.
A házaspár két hollywoodi stúdióval is tárgyalt, Eggert az Universalnál, férje a
Paramountnál írt alá szerződést. Márta filmje a The Song of Life címet
kapta volna, ha valamikor is elkészül - a stúdió csődje miatt a szerződést
érvénytekenítették. Később új tulajdonosokkal ismét talpra állt az Universal, de
Eggert 1943 után hátat fordított Hollywoodnak. Az eredetileg neki szánt filmszerepeket
másokkal forgatták le. A megvalósult két MGM film egyikében Gene Kelly partnere volt
(For me and my Gal, 1942, rendezte: Busby Berkeley). A két filmet az utókor inkább Judy
Garlandhoz, mint Eggert Mártához köti, és felvetődik a kérdés, hogy a két
produkció nem használhatta-e volna ki jobban a magyar színésznő tehetségét.
Mindenesetre Eggert kívánságára felbontották az MGM-mel kötött szerződést, a
színésznő örökre maga mögött hagyta az amerikai stúdiókat. Visszatért a zenés
színpadra, a 'Víg özvegyet' 2000 alkalommal játszotta a Majestic Theatre-ban
1943-tól. Pályafutásának egyik legnagyobb sikerét férjével együtt a 'Polonaise'
című musicalben aratta. 1947-ben visszatértek Európába, ahol Eggert 4 újabb filmet
forgatott 10 év alatt. Férje halála után évekig távol maradt a rivaldafénytől,
majd kisebb szerepeket vállalt. 1984-ben viszont nagy sikere volt a Broadway-n a
'Follies'-ban. Ezt követte a Seattle-ben és Denverben színpadra vitt Harvey Schmidt
musical, a 'Colette', ahol a Diane Rigg játszotta főszereplő édesanyját alakítja.
Königer Miklós kiállítását filmvetítés is kíséri az Örökmozgóban (Csak
egy kislány van a világon, november 27, 16.00, valamint Egy csók, egy dal, egy
lány, november 30, 16.00) illetve a Goethe Intézetben (Bohémélet,
december 1, 18.00). Személyesen is meggyőződhetünk tehát arról, hogy a
"mi lányunk" méltán vált az európai zenés filmek királynőjévé.
Felhasznált irodalom:
Magyar filmesek világban (szerkesztette: Gelencsér Gábor), Magyar Filmunió, 1996.
Thomas L. Gayda: Martha Eggerth: Biografische Skizzen (in: Günther Krenn-Armin Loacker: Zauber der Boheme), Filmarchiv Austria, Wien, 2002.
A Bohémélet Puccini operájának miliőjében játszódik. A két főszereplő, Denise és René párizsi fiatalok, imádják az életet, gyerekes boldogsággal élvezik ki minden pillanatát. Egy bohém művésztársaságban ismerkednek össze, és azonnal szerelembe esnek. A zenész édesapjával élő, törékeny és ártatlan Denise (Eggert Márta) csak a szívére hallgat, mikor elfogadja az énekesként nyomorgó René (Jan Kiepura) udvarlását, pedig barátnője óvja a csapodár fiútól. De René ellenállhatlanul kedves fiú és kétségkívül mindent megtesz a gyönyörű hangú ifjú tünemény meghódítására: énekleckéket ad neki (pedig nincs is rá szüksége), virágos rétre viszi, hogy a jó levegőn táguljon dalos tüdeje, és azt füllenti, hogy jó barátságban van a párizsi Opera mindenható karmester-professzorával. A lány rendszeres vendég lesz a fiú és barátai bérelte padlásszobában, ahol a tél beköszöntével a szerelem tüzén kívül semmi sem melegíti a fiatalokat. Denise, aki maga is operaénekes szeretne lenni, önzetlenül segíti René énekesi karrierjét, a fiú tudta nélkül beajánlja őt az operakapcsolatokkal rendelkező középkorú hódolójánál. René megkapja Rodolfó szerepét a Bohéméletből és nagy sikert arat. Denise ágyban fekve a rádión keresztül hallja az előadást. Nagyon beteg, gyógyíthatatlan tüdőbaja van. Nem akarja magához láncolni Renét, ezért eljátssza, hogy a szerelmet csak hazudta neki, és közben egészen más férfit szeret. Lovagjával egy elegáns estélyre érkezik, ahol bemutatják őt a párizsi opera direktorának. Dalra fakad, csengő hangja elbűvöli a jelenlevőket. Hogy-hogy nem, René is megjelenik a fogadáson, hogy mint a Bohémélet ifjú csillaga énekével szórakoztassa az egybegyűlteket. Kettejük beszélgetéséről René diadalittasan, Denise megalázva távozik. A lányban megérik az elhatározás, hogy fel akar lépni az Operában René partnereként. A film zárójeleneteiben a művészet valósággá válik, a színpadi történet (Mimi haldoklása) párhuzamosan fut Denise haláltusájával.
Talán nem tévedek túl nagyot, ha azt mondom, hogy a film története gyakorlatilag azért íródott, hogy Puccini operájának részleteit a megfelelő dramaturgiai pontokon el lehessen énekelni. Ezeken a pontokon valóban teret kap Eggert és Kiepura énekesi tehetsége, szívbemarkolóan szép hangja. A film az operaelőadás jeleneteiben vált számomra először hitelessé, amikor eltávolodva a két szereplő történetétől átalakult operafilmmé. De – és jelen írásunk tárgya szempontjából ez a lényeg – erről nem a színészi alakítások tehetnek. Eggert Márta hitelesen és tisztán állítja elénk azt a lelki átalakulást, amin Denise a szerelem majd a halál érzésének átélésével átmegy. Kedvesen visszafogott a hevesen közeledő Renével szemben, de nem habozik a jó megérzését követni, amikor enged neki. Egy tiszta lélek, aki minden manír és hamis mozdulat nélkül fogadja el, amit a pillanat kínál. Nagyon meglepő transzformáción megy át, amikor kiadja René útját: az addigi kedves lányból hirtelen előbújik a kacér és kegyetlen vamp. A finoman hajlott hát, ami eladdig a szelídség jele volt, hirtelen a hányavetiség és cinikusság szimbóluma lesz. Eggert nagyon természetes a vásznon, nincs egy felesleges szemrebegtetése sem, ami a film bizonyos pontjain éles ellentétben áll Kiepura túlgesztikulált alakításával. De mintha modellezné a szereposztás a házaspár valódi életét: a sokoldalúan tehetséges nő finom eszközökkel ugyanoda eljut, ahová a kirobbanó tehetségű és energikus férfi - mindketten a színpad ünnepelt csillagává válnak.
Filmográfia:
- Csak egy kislány van a világon, magyar, 1929/30, rendezte: Gaál Béla
- Az özvegy vőlegény (Die Bräutigamswitte), angol-német, 1931,
rendezte: Richard Eichberg
- Trara a szerelemért (Trara um Liebe), német, 1931, rendezte: Richard
Eichberg
- A rámenős (Der Draufgänger), német, 1931, rendezte: Richard Eichberg
- Egy éjszaka a Grand Hotelben (Ein Nacht im Grand Hotel), német,
1931, rendezte: Max
Neufeld
- Asszonydiplomata (Der Frauendiplomat), német, 1932, rendezte:
E. W. Emo
- Egy dal, egy csók, egy lány (Ein Lid, ein Kuß, ein Mädel), német,
1932,
rendezte: Bolváry Géza
- Volt egyszer egy keringő (Es war einmal ein Walzer), német, 1932,
rendezte: Viktor
Janson
- Hol van ez a hölgy? (Where ist this lady?), angol-német, 1932,
rendezte: Vajda László
és Victor Hanbury
- Modern méreg (Moderne Mitgift), német, 1932, rendezte: E.W. Emo
- Schönbrunni álom (Traum von Schönbrumm), német, 1932, rendezte:
Johannes Meyer
- Az ég kékje (Das Blaue von Himmel), német, 1932, rendezte:
Victor Janson
- Csárdáskeringő (Kaiserwalzer), német 1932/33, rendezte:
Friedrich Zelnik
- Hawaii rózsája (Die Blume von Hawaii), német, 1933, rendezte:
Richard Oswald
- Halkan száll dalom (Leise flehen meine Lieder), osztrák-német, 1933,
rendezte: Willi
Forst
- Befejezetlen szimfónia (The unfinished Symphony), angol-német, 1934,
rendezte: Willy
Forst és Anthony Asquit
- A cárevics (Der Zarewitsch), német, 1933, rendezte: Victor Janson
- A szívem téged hív (Mein Herz ruft nach dir), német, 1934, rendezte:
Carmine Gallone
- A szívem téged hív (My heart is calling), angol-német, 1934, rendezte:
Carmine Gallone
- A csárdáskirálynő (Die Csárdásfürstin), német, 1934, rendezte:
Georg Jacoby
- Ihr größter Erfolg, német, 1934, rendezte: Johannes Meyer
- Casta Diva, olasz, 1935, rendezte: Carmine Gallone
- Csillag ragyog az égen (The divine spark), olasz-angol,1935, rendezte:
Carmine Gallone
- A szőke Carmen (Die Blonde Carmen), német, 1935, rendezte:
Viktor Janson
- Az egész világ a szerelem körül forog (Die ganze Welt dreht sich um
Liebe), osztrák,
1935, rendezte:Victor Tourjansky
- A flandriai kastély (Das Schloß in Flandern), német, 1936, rendezte:
Bolváry Géza
- Pacsirta (Wo die Lerche singt), osztrák-svájci, 1936, rendezte:
Carl Lamac
- Udvari hangverseny (Das Hofkonzert), német, 1936, rendezte:
Detlef Sierck
- Emlékkoncert (La chanson du souvenir), francia-német, 1936, rendezte:
Detlef Sierck és
Serge de Poligny
- Bohémélet (Zauber der Boheme), osztrák, 1937, rendezte:
Bolváry Géza
- Mindig, ha boldog vagyok (Immer wenn ich glücklich bin), osztrák,
1937/38, rendezte:
Carl Lamac
- Nekem és a kedvesemnek (For me and my Gal), amerikai, 1942,
rendezte: Busby Berkeley
- Íme Lily Marsh (Presenting Lily Marsh, amerikai, 1943, rendezte:
Norman Taurog
- Isten veled Mimi (Addio Mimi), 1947/51, olasz-amerikai, rendezte:
Carmine Gallone,
befejezte: Bolváry Géza
- Gyémántkeringő (La valse brillante), francia, 1949, rendezte:
Jean Boyer
- A mosoly országa (das Land des Lächelns), német, 1952, rendezte:
Hans Deppe
- Tavasz Berlinben (Frühling in Berlin), német, 1957, rendezte:
Arthur Maria Rabenalt