Büki Mátyás Táncalak
Grunwalsky Ferenc: Táncalak


26 Kbyte

A Táncalak című film táncfilmként határozza meg magát. Ezt joggal teszi, hisz Ladányi Andrea mozgásművészete áll középpontjában. Ám a filmet Nádler István is, Kurtág György is, valamint Orbán Ottó is alkotja. A végső simítás azonban mégiscsak Grunwalsky érdeme, a film ugyanis általa szerveződik olyanná, amilyenként előttünk megjelenik. Kimerevítésekkel megakasztott/megtorpantott tánc-filmmé, amelyben a zene sem szól folyamatosan: olykor természeti hangok váltják fel.

Film ez, ahogyan már a Megöntözött öntöző is film volt: az a filozófia bugyraiba vezetett be minket, (ha volt víz, most miért nincs, s ha nincs víz, akkor öntöző vagyok-e még?), jóllehet az eszköz, amivel készült, csak egy újabb, a mechanika és az elektromosság elvei alapján működő találmánynak látszott, amiről még senki nem tudta, mivé fog fejlődni. Ez annyiban hasonlít ahhoz az ősfilmhez, hogy magához ölelve és magába szervesítve egy sereg egyéb archív filmnyersanyagot ("kimaradt-kivágott" snitteket katonákról, foglyokról, hajókról, viharról, hidrogénbomba robbantásról, régi és újabb repülőgépekről), szerveződésének egy pontján felteszi a régi kérdés variánsát: ki vagyok és mivégre? Hisz láthatjuk, amint valakit tarkón lőnek egy archív felvételen és elzuhan. Látjuk, milyen könnyedén válik el az élet az embertől, milyen alapvetően más a már élet nélküli, mint az élettel még rendelkező emberi test. Látunk egy akasztást is és egy fejkendős női arcot, egy nézőét, aki lesüti a szemét abban a bizonyos pillanatban, amikor a kivégzettből elszáll a lélek. A felakasztott ember ápolt szakállú értelmiségi: arca halálában is fegyelmezett, szép. Ezzel győzelmet aratott a kivégzőin.

Azt állítani, hogy ezek a snittek alkotnák a filmalkotás gondolati magját, azt, amiből minden ered és amibe minden belefut, amiért az egész van, elhamarkodott dolog lenne. Az alkotás ennél szerteágazóbb és bonyolultabb, hatásmechanizmusa nem ragadható meg ilyen könnyen. "Filmvers", "asszociatív-film", "happening-film" lévén (hosszabb elemzést igényelne megmondani, mik ezek) nem feltétlenül és kizárólagosan arra tart igényt, hogy tudatunk kognitív szférájában keressük megfejtéséhez a kulcsot, vagy egyáltalán kulcsot keressünk hozzá.

Hiszen nem csak ezek a régi filmsnittek szervezik. Azonos súlyú szerepet kap a film önmagán végzett munkájában Ladányi Andrea teste, amely hol kimerevített fotókon, hol a filmen látható terekbe állítva, tánc közben látható. A terek mindig zártak. Szűk folyosók, kazamaták, végtelennek tűnő vöröses színű téglafalak, illetőleg egy nagyobb kiállítási terem vesznek minket körül.

A táncosnő rendszerint kétrészes ruhában táncol, hasa, háta, karja, lába fedetlen. A ruhái különböző színűek, egyik zöldes, másik vöröses árnyalatú, mindenesetre nem mindig egyformák. Van azonban olyan öltözéke is, amely átlátszó, rideg, merev, műanyag hatású anyagból van. Ez a ruha láthatóvá teszi a művésznő mellét, ám meztelensége nélkülöz mindenféle nemiségre való utalást. Az anyag visszatükrözi a fényt, szemünk káprázni kezd, kandi tekintetünk "visszaverettetik". Arról van szó, hogy egy táncosnak véleménye van a világról és a művészetről, történetesen nő, s véleményét most művészetének szabályai szerint elénk tárja. Testének a nemiség szempontjából való qualitas-a most közömbös. Művészemberként gyakorolja művészetét, és állásfoglalásunkat ebbéli minőségében fogadja csak el. Filmbeli munkájának külső körülményei sem kényelmesek: teste téglafallal, betonnal, homokkal kerül állandó fizikális kapcsolatba, ezt a testet a legkülönfélébb és nagy állóképességet igénylő helyzetekbe kell hoznia.

Ám mivel a film, mint mindig, még festett kulisszaként is valaminek vagy valakinek a fény fizikai törvényei szerint leképezett mása, most sem nélkülözi dokumentarista erejét. Figyelünk tehát olyasmire is, amire színházi térben figyelnénk: a zárt terek anyagainak puszta fizikai jellemzőire, és magára a táncosra, a bőrére, izmainak játékára. Egy individuum létezésére.

Individualitásának hangsúlyozódása következtében Ladányi Andrea mégis mint az életvilágban egzisztáló "akárki", aki az esetlegességben és konkrétban tartózkodik, jelenik meg vásznon. Lehetne más is, például bolti eladó. Ezért jótékony feszültség keletkezik a filmi képe és szerepe/ tevékenysége, valamint az ezek mögött meghúzódó, sokkal bonyolultabban szerveződő valóság között.

Ebbe belejátszik a filmnek ama ismert sajátossága is, hogy másolat lévén, a vásznon megjelenő embereknek és dolgoknak két valósága van. A felvétel és a lejátszás valósága. Viccesen szólva az "itt és most" "ott és akkor" lesz, illetőleg a felvétel itt és most-ja mégis megduplázódik a lejátszás "itt és most"-jában. Az "itteknek" és "ottoknak" ez a sajátos, irizáló fényjátéka ebben a filmben arra a következtetésre is juttathatná a szemlélőt: az, hogy mit táncol el Ladányi Andrea, nem is fontos.

De ez tévedés. Jelen volt, itt, illetőleg ott, létét saját egyediségében is felmutatta, ám mivel ezt a létet mégis művészeti és gondolati tevékenységbe ágyazta be, azaz létének egyik szeletét – táncos - felnagyította és ennek rendelte alá a többit (például a mondjuk paprikáskrumlit főző, vagy autóját vezető lét-szeletet), ezzel önmagát az általánosba emelte be.

Ebben segítségére volt a rendező is, aki kiszámította, sejtette, érezte, hogy mennyi "vásznon töltött idő" kell ennek a beemelődésnek az eléréséhez.

Az Orbán Ottó-vers is azonos súlyú szervező erő. A film legelején hangzik el, prológként is felfogható. Alcímében (Grunwalszky Ferenc fényképezi Ladányi Andreát) arra a megtörtént eseményre utal, ami egyfelől maga a film, másfelől maga a filmkészítés tevékenysége, annak valamennyi esetlegességével. A lélek üzen a testnek, hangzik a versben, és ez világos utalás a táncművész tevékenységére: a mozdulat belső sugallatra születik. A versben a képzelt tánc nézői is megszólalnak. Kérdeznek: tánc ez? Kommentálnak: nézd, most pillangó, most polip... A verset Papp Zoltán mondja el, közel-felvételben, arcát grafikus keretbe foglalták az alkotók, részletei olykor kitakaródnak, így az arc szürrealisztikussá válik. A vers címe Körtánc, és nyomatékos erővel utal arra, hogy egyfelől a film több társművészet kart-karba-fűzésének eredménye, másfelől arra, hogy a film - jóllehet belső rendje ezt nem kényszeríti ki - önmagába tér vissza. Hisz az utolsó szekvencia annak a film elején látható szekvenciának a fordítottja, amelyben Ladányi Andrea egy betonmélyedésből "mozdul" ki.

Ehhez a két szekvenciához a Kurtág György Játékokjából vett zongoradarabja társul. Itt be kell vallanom készületlenségemet: nem tudom, a darabot nem követi-e a zongorakottában a rák-fordítása. Legalábbis nem tudtam appercipiálni, hogy a mozdulatsor fordított lefolyásához nem a nyitó dallam fordítás-variánsát társították-e, amely - ha létezik - a kottában külön címmel és külön sorszámmal rendelkezik, azaz önnáló darab.

A Kurtág-zenék természetesen nem csak így kérnek részt a filmalkotás szervezésében. Jelenlétük meghatározó ennek akusztikus világában.
Ahhoz, hogy a képnek és a velük kart karba öltő zenéknek valamiféle mozdulatról mozdulatra, kamerarezdülésről kamerarezdülésre, ütemről ütemre haladó analízisét elvégezzük, és egymásra való hatásukat pontosan regisztráljuk, vágóasztal melletti analitikus munkára lenne szükség. Jelen cikk inkább arra hívja fel a figyelmet, hogy mivel Kurtág zeneszerzői művészetében nagyon fontos szerepet játszik a konkrét, élő avagy halott személyre való emlékezés, annak megszólítása, a vele való párbeszéd és a hozzá fordulás (hommage-ok és message-ok, ezen miniatűrök közül hallható néhány ebben a filmben is), darabjainak jelenlétével voltaképpen személy és arcok áramlanak be a film gondolati/pszichikai terébe. Hogy ez a személyesség, a heves vágy, hogy két ember között szellemi kapcsolat jöjjön létre, hogy a földrajzi távolság, a lét és nemlét közötti távolság "legyőzettessék", miként alakul át zeneszerzői technikává, azaz ebből a karakterbeli sajátosságból hogyan lesz zene, ami éppen úgy szól, ahogyan szól, nem ennek a cikknek tárgya. Ám az is azt a zenét hallja, aki ismeri ezeket a zenetudományra tartozó tényeket, és az is, aki nem.

A Kurtág-üzenetekből a filmbe beáramló virtuális arcok felerősítik azt a hatást, amit Ladányi Andrea arca tesz ránk. Grunwalsky kamerája gyakran közelít rá, időz el rajta. Látjuk, hogy a színpadi festékek a bőrt már megviselték. Kortalan arc, néha nőé, néha férfié. Koncentrált is és oldott is. Arckép.

Nádler Istvánnak a filmvásznon, illetve a táncoló Ladányi Andreán hirtelen váratlansággal megteremtődő vonalai voltaképpen elidegenítő effektusok, a Bódy-féle maszkolásos kísérletek módján. Arra hívják fel a figyelmet, hogy a filmvásznon látható valóságmásolat technikai eszközökkel készült, és ezek az eszközök képesek lerombolni bennünk azt az illúziót, hogy amit látunk, az a valóság. A szemünk előtt születő és növekedő vonalak olykor kiemelik a táncos testének komponáltságát, a filmképben való helyét: töprengenek és tamáskodnak. Máskor mintha maguk is puszta indulatok volnánk, "in abstracto" - ha elvont indulatok egyáltalán léteznek.

A film visszautal a hetvenes-nyolcvanas évek nagy magyar film-avantgárd hagyományára. A már említett maszkolásos kísérletek mellett nem hagyható említés nélkül Erdély Vonatutazás című alkotása, legalábbis annyiban - és ez alkalmasint kevés -, hogy annak önmagába visszatérő voltát idézi. Ott ugyan roppant bonyolultan és matematikai rendbe szedetten, mintegy számsorok metafizikáját követve jutunk vissza a kiindulóponthoz, itt pedig kicsit bizony önmagáért valóan. A már említett "kimaradt-kivágott" eljárást itthon, Magyarországon legalábbis Szirtes András nevéhez kötjük. A főbelövéses és akasztásos filmsnittek erős párhuzamosságot mutatnak a Gravitáció című filmben a kordéról leeső holttest látványával.

A filmet az avantgárd hagyomány felől nézve érhetik támadások. Hisz hiányzik belőle annak karcossága, a kísérletezésből fakadó izgatottsága és türelmetlensége. Ez a film szelíd, valószínűleg sokak számára szépelgő, míg azok nem iyenek. Ám egy kor avantgárd művészete elkerülhetetlenül beérik, letisztul, klasszicizálódik. Átadja a helyét egy másik avantgárdnak.

Igazságtalanság lenne, ha nem említenénk meg, hogy a filmben elhangzik Bartók Béla hegedűre írott szólószonátájának fúga tétele, Pauk György előadásában, Lajkó Félix és ifjú Kurtág György is muzsikál. A filmet ők is alkotják. Természetesen Ladányi Andrea ezekre a zenékre is táncol. Ezek a részek különálló betétként hatottak rám, mert számomra a film építményének tartópilléreit a Kurtág-zenék alkotják. Azzal a zenével, amit Lajkó Félix játszik, hadilábon állok, (ez bizonyára az én bajom), ám az a tánc-sor, amit a Lajkó-zene alatt láttam, vidám, életörömmel teli táncnak tűnt. Ebben nyilván része van annak, hogy a hegedű-improvizáció pentatn hangsorok csíráival építkezett. A dolgok jelenlegi állása szerint a pentaton hangsorokban derűt és nyugalmat érzünk.

Végezetül javaslom a film alkotóinak, hogy, ha lehetséges, ne engedjék a vetítést olyan helyen, ahol a filmvetítőgép zaja behatol a nézőtérre. A gépezet berregése akadályozza a film vizuális-auditív egységének élvezését, legkivált természetesen ott, ahol a zene halk. A film csak tökéletesen hangszigetelt helyiségben nézendő. Ilyen sajnos nincs sok, ám az alkotás értékei kikövetelik a vetítés körülményeinek "megalkotását" is.

 

Grunwalsky Ferenc a Filmkultura Online-ban:

- Grunwalsky Ferenc: In memoriam Vayer Tamás
- Bakonyi Vera - Grunwalsky Ferenc - Schubert Gusztáv -
  Varga Balázs: Szájtépés filmszakadásig 3. - Fiatal filmesek fóruma,
  2001. december 1. - 2. Szindbád mozi
- Grunwalsky Ferenc: Néhány kérdés Dobai Péterhez, Tálentum,
  Duna TV, 2000
recenziója: Strausz László Emlék-vitorlák
- Grunwalsky Ferenc: Test-Tér. Fotóalbum. Budapest, 2000. recenziója
- Csala Károly interjúja Grunwalsky Ferenccel - Művészet és technika

 


26 Kbyte



121 Kbyte

 
hírek hírek filmek filmek arcok arcok gondolatok gondolatok szemle szemle Örökmozgó Örökmozgó képtár képtár sőt sőt mozgóképtár filmspirál repertórium linkek FILMKULTÚRA '96-tól tartalom címlap kereső