Szlaukó Katalin Védőbeszéd? - Vegyük észre a mesét!
Tóth Tamás: Rinaldo

Mátyási Bence (Aladár)
Mátyási Bence
(Aladár)
215 Kbyte

"...Síróék laktak itt... Az asszony nem dolgozott, nevelte a négy gyereket, aztán pár hónapja, mikor a férjét elbocsátották, megőrült. Egyik napról a másikra eladta a család mindenét és a pénzen kaját vásárolt, az egész lakást telerámolta füstölt sonkákkal, csülkökkel meg drága kolbászokkal, csak ezt az asztalt meg a sparheltot hagyta meg, hogy legyen min megfőzni. Aztán csak ették azt a rengeteg húst, egy

hónapig csak ettek. Ugye, Laci bácsi?"
-részlet a forgatókönyvből-

Tóth Tamás kikapott. Kikapott a kritikusoktól, akiknek a szava nagy, főleg, ha sem a gyártónak, sem a forgalmazónak nincs elég reklámba fektethető forrása. Tanult kollégáim folyamatosan a film hibáit sorolták, eltántorították a mozinézőket a kalandtól. Ha a forgalmazó nem tudja ezt frappáns reklámszpotokkal és werkfilmmel ellensúlyozni a kereskedelmi tévék drága reklámidejében, akkor a forgalmazó lényegében két héttel a haláleset előtt kivitte a sírhoz a koszorút. (A mozivezetőket már nem is kárhoztatom, hiszen náluk a nézőszám dönt.)

Tóth Tamást megrótták, mert nem felelt meg az elvárásoknak. Pedig pusztán megpróbált valami mást. Milyen ováció fogadta 1998-ban a Jancsó tetralógia első darabjának új hangját, posztmodern szemléletét.
Most meg elfelejtették észrevenni a váltást, az újat a tehetséges fiatal rendezőnél, aki már nem egyszer bizonyított.
A fiú hibája az volt, hogy mert játszani. Vett egy rázós mai történetet (lakásmaffia), megteremtette a történelmét pro és kontra (kidobott gyári munkások: gonoszok és jók). Az újkori mozinézők és a történet szolgálatában nem átallott digitális trükköket belecsempészni a moziba (Rinaldo fegyvere), és csináltatott egy olyan egyszerű, de fülbemászó filmzenét (Selmeczi György), ami még a reklámozást is megkönnyíthette volna. A honlapon közlik a film műfaját: akcióvígjáték; vállalják, hogy ez a Hét mesterlövész illetve a Hét szamuráj magyar változata.
Írt egy történetet, amiben a jó küzd a rosszal, amiben "deus ex machina"-ként csak egy csodahős (Rinaldo) segíthet visszazökkenteni a felborult világrendet, de az öreg szakállas odafönt odáig csavarja a szálakat, hogy mégis a kisemberek nagy tette állítja vissza a kizökkent világot.
Mégis eddig miért nem vette észre senki, hogy ez egy mese?
Észrevennék, ha Gothár Péter Vászkája mellé sorolnám?

Nem lehet rossz érzés nélkül szemlélni a világot, amibe kerültünk. Sok a szegény, kevés a gazdag, mikszáthi panamák, és erőszak mindenütt. Nem megyünk el szavazni, mert torkig laktunk a "való világgal". Vér a híradóban, botrány a lapokban, ugyanazok a történetek nap mint nap.
Már nem lehet többet befogadni belőlük. Valljuk be kicsit unalmas is.
És akkor jön ez a Tóth Tamás, és elmondja ugyanazt, a lakásmaffiás guzmit, de úgy, hogy képes vagy végignézni, és megérteni a súlyát.
Happy enddel zár, ami az életben oly gyakran elmarad. És miről beszél? Van egy fiú, aki hozza a barátait, kerítenek egy hőst, összefog mindenki, a gonosz pedig meglakol. Hol látjuk ma ezt az életben? Nem így kellene nekünk is tennünk? Nem kellene nekünk is szembeszállnunk a rosszakkal?
Jó, lehet, hogy ez nem is mese már, hanem tanmese, "termelési film". De ha jól belegondolunk, nincs igaza? Ő legalább megpróbál másképp szólni a jelenről, értékeket felmutatni, elgondolkodtatni.

És azt se felejtsük el, hogy az egész filmet átlengi valami, a Roncsfilmet idéző naiv szeretet.
A guberáló Laci bá' felszedi az összevert, meztelen, eszméletlen Aladárt a kukából. Hazaviszi, lefekteti, teát tölt, zsíros deszkát ken, sózza és paprikázza, békebeli módon, precízen. Sodor egy cigarettát, szépen megterít, hogy ha a szegény összevert Aladár (Akiről - hangsúlyozom - semmit sem tud, csak hogy ugyanolyan kiszolgáltatott, mint ő!) magához tér, legyen mit ennie. Majd előveszi a dunsztos üvegben tárolt vésztartalékot (400 Ft papírban!) és elindul folytatni napi útját.
A dialógus nélküli jelenetben mégis mindent megtudunk a visszataszító, mindennapi utcaelem, a kukázó tata figurájáról. Tóth Tamás szeretettel "beszél" a hőseiről.
És ugyanilyen szeretettel figyel a nézőre. A bérházat szétdúló banda erőszakos jeleneteiben van valami amatőr színjátszó táborokra emlékeztető esetlenség. Ráfoghatnók ezt a rossz színészvezetésre is, de én ebben is inkább a tudatosságot látom. Ülök a moziban, a zenéből rögtön belövöm, hogy ezek a rosszfiúk, törnek-zúznak, de nem takarom el a szemem. Zsarolnak, ütnek, lőnek, de nem folyik az agyvelő, nem fröccsen a vér, nem látjuk totálban Jutka megerőszakolását (elég a főtörzs riadt közelije), pedig mi nézők már megedződtünk a koraesti hírműsorokon.
Rinaldo spéci, saját gyártmányú, kétélű dobókése 90 fokos szögben elfordulva csapódik be a célpontba. Sosem látjuk az egész folyamatot, csak azt, ahogy kikockázva száll, majd egy vágás után a célpontot, amiben megállt. Gyerekkorunk meséiben sem írták le részletesen, hogy hogyan marta szét Hófehérke fejbőrét a mérgezett fésű, és azt sem, hogy a kaszákkal bélelt kútba vetett bajnokok milyen állapotban érték el a verem alját.

Lehet kritizálni a filmben megjelenő karaktereket, de el kell ismerni, hogy nagyon jól átgondolt figura valamennyi, bár ugyanarról a vesztes oldalról valók.
Vannak ugye a gyáriak: Rezső, Mazsola, Garincsa, Aladár, akiket a film elején kirúgnak, és látjuk, hogy egy év múlva hol tartanak. Lelkiismeretlen gengszterek lettek, vagy maradtak tisztességes balekok. Rezső a barátságot is megtagadja, míg Mazsola a film 15. percére már határozott jellemfejlődésen megy át, a nagypofájú, félredugó gyári ász nyomorúságában tisztességes ember lett, aki a jó ügy érdekében végül ingyen védi meg a bérház lakóit.
A házban lakik a muzsikás/kurvás cigánycsaládtól a kukázó Laci bácsiig, az özvegy katonafeleségtől az alkoholistává lett exmérnök házmesterig mindenféle olyan státusz, aki szintúgy megsínylette a rendszerváltás átrétegeződését, mint a gyáriak.
Ott a főtörzs, aki másodmagával, technikai és személyi feltételek híján nem tudja kordában tartani a gettót.
Ilyen világba milyen hős jöhet? Egy büntetett előéletű menekült, illegális bevándorló.
Nem látjuk a másik oldalt, a felvásárló befektetőket csak egy röviden bemutatott aktakukac vevő (Hajdú Steve) képviseli, illetve Rezső és bandája. Nem kell felvonultatni a közelmúlt gazdasági pereiből idecitálható másik réteget, így is eléggé érezzük az erőviszonyokat. Nem kell szájba rágni a jelenünket. Sokkal izgalmasabbak a perifériára szorult karakterek, akikkel minden nap találkozhatunk. Az ő életükben kell megmutatni a jót és a rosszat.

Baj lenne, hogy Kovács Julcsi (Évike) a Kísértések főszerepe után ebben a filmben is ugyanazt a "végzet szüze" cigánylány karaktert alakítja? Nem feltétlenül. És nem is ugyanazt! Mert a kanvágyak kereszttüzében élő kislány és a dadogós Aladár összeszerelmesedése - Aladár a VIII. kerből egész a Westendig követi a lányt, pusztán azért, hogy távolról csodálhassa. -, egy újabb dialógusok nélkül ábrázolt történetszál, az elmúlt idők egyik legszebb filmes etűdje. Jó, persze durva, ahogy a kislány meztelenül felkínálkozik Rinaldónak, de ő a hősnek, a megmentőnek ajánlja fel magát. Kiszolgáltatott helyzetük egyetlen reménysugarának. Miért így? Mert cigánylány, mert elmondták neki, hogy egy nő mire való ebben a leosztásban. Rinaldo valódi jellem, nem átlagférfi, mert nem él a lehetőséggel. És itt nem ér véget a szál. Évike belepirul, amikor később kiderül, hogy Aladár őt kérte meg feleségül. Mert Aladár nemcsak az, aki korban leginkább hozzá illik, Aladár az is, aki a köznapokba nem illő áhítattal rajongta körül a lányt. Aladár nyerte el a szívét. A dadogós, munkanélküli Aladár, akinek ebben a mesében a kurvának szánt 13 éves cigánylány jut.

A másik sokat kárhoztatott jelenet, amikor Klári (Molnár Piroska) alvó élettársa mellett "felpróbálja" a már vőjelölt Aladárt. Valóban kicsit erős, de annyira nem gusztustalan, hiszen ezt sem naturalisztikusan látjuk. Ekkora már megemésztettük, sőt végigkuncogtuk, amikor Klári Évikét okította a férfiak szexuális kiszolgálására. Az Aladáros ágyjelenetben ennek az inverze történik, a fiút is kitanítja, hogy hogyan kell egy nőnek örömére tenni. Mi a baj akkor? A helyzet: ötvenes, kövér cigányasszony a leendő vejével. Ha szociológiai tanulmányokban találkozunk ilyen és hasonló tényekkel, nem zavar, itt sokaknak bántja a szemét. Pedig ez is az élet, miért ne mutathatnák be? És ebben a durvaságban mégis ott van a sokat hangoztatott szeretet, van abban báj, ahogyan Klári a férfiról illetve a nőről beszél, és némi egyszerűen megfogalmazott, találó nemi életbölcsesség.

A magyar film az magyar film: a benne megjelenő militáris szerv az mindig hülye és korlátolt. Az itteni balfék főtörzs (Csuja Imre) végül mégis a házvédők (és megbecstelenített szeretője Jutka) mellé áll a küzdelemben. Garincsa, a tartalékos tiszt pedig nemcsak élete párját, hanem fehér egyenruhába bújva a gyári idők előtti biztonságot is újra megleli, az elbarikádozott udvaron. Ez a két elpuhult közeg minden filmbéli jellemkomikuma ellenére felmagasztosul, és értéket közöl. Még ha csak az elmúlt katonalét berögzült viselkedési normái is azok -"tisztözvegyet csak a tisztikar tagja vehet el"..."értettem drágám!".

Boldog és szomorú egyben ez a film. Mazsola és Rezső barátsága megszakad, Rezső meghal a csatában. A győzelem teljes, de csak ezt a bandát űzték el, a ház romos, a ház félig már üres, pillanatnyi diadal ez az első csata. Mi lesz vajon ezután? Nincs válasz, ez a mese eddig tart.
Rinaldo menekülni kényszerül a film végén - lövések dörrentek, halottak maradtak a páston -, el kell hagynia új barátait. Egy büntetett előéletű illegális bevándorló, nem maradhat ünnepelni, pedig övé is lenne az öröm. Rinaldo távolodik a háztetőkön, a lakók könnyes szemmel néznek utána, felcsendül a főcímzene, ami feloldja a szomorú hangulatot.
Elhiszed a mesét, elhiszed, hogy van esély a megváltásra, mosolyogva indulsz haza, míg az első aluljáróban durván, oda nem figyelve átgázol rajtad egy vadidegen. Tóth Tamás filmje a közösségről, a szeretetről és a bátorságról szól. Mesét kellett írnia, hogy élvezhetővé és érthetővé tegye a mindennapit, amiről igen is kellene beszélnünk. Mesét kellett írnia, hogy joga legyen beszélni erről.

Szentül hittem, hogy a film rengeteg rajongóra talál majd, s ha a Valami Amerika nézettségi rekordját nem dönti is meg, de beéri a Moszkva teret. Nem gondoltam, hogy most ennyire egyedül leszek.
Amikor e cikk megírásához újra akartam nézni a filmet, máris komoly akadályokba ütköztem. Alig akad mozi Pesten, ami műsorán tartja még, s ha teszi is, olyan koradélutáni műsorsávba osztja, hogy a nyolc órás munkaverklibe szorított filmrajongó csak akkor éri el, ha nem valamely peremkerület legszéléről igyekszik a napi filmporció merőkanala felé.
Az Uránia mozi újranyitásának első évfordulóján a pincében mindössze hatodmagammal kacarásztam végig a filmet.
Kár, hogy sokan ennyire elmentek mellette, mert ez egy jó mese! Amikor először láttam a Rinaldót, elbűvölt, amit ma a sokadik újranézés után is ki merek mondani.

A film honlapja: www.rinaldo.hu

A filmről Sulyok Máté cikke is olvasható a www.filmkultura.hu/regi-n.

 

részlet a storyboardból: "a banda bevonul"
részlet a storyboardból:
"a banda bevonul"
96 Kbyte

Bán János (Rezső)
Bán János
(Rezső)
103 Kbyte

Scherer Péter (Mazsola)
Scherer Péter
(Mazsola)
39 Kbyte

Mátyási Bence (Aladár)
Mátyási Bence
(Aladár)
26 Kbyte

Csuja Imre (főtörzs)
Csuja Imre
(főtörzs)
113 Kbyte

a "banda" középen Bán János, jobbra Badár Sándor
a "banda"
középen Bán János,
jobbra Badár Sándor
201 Kbyte

részlet a storyboardból: "Értettem drágám!"
részlet a storyboardból:
"Értettem drágám!"
240 Kbyte

Kovács Lajos (Garincsa)
Kovács Lajos
(Garincsa)
204 Kbyte

középen a lovon Molnár Zoltán (Rinaldo)
középen a lovon
Molnár Zoltán
(Rinaldo)
226 Kbyte

Molnár Zoltán (Rinaldo)
Molnár Zoltán
(Rinaldo)
172 Kbyte

részlet a storyboardból: a főtörzs csatlakozik az ostromlottakhoz
részlet a storyboardból:
a főtörzs csatlakozik
az ostromlottakhoz
175 Kbyte

"minden jó, ha a vége jó" Bán János
"minden jó,
ha a vége jó"
Bán János
204 Kbyte

a rendező, Tóth Tamás
a rendező, Tóth Tamás

[ a képek forrása ]
186 Kbyte

 
hírek hírek filmek filmek arcok arcok gondolatok gondolatok szemle szemle Örökmozgó Örökmozgó képtár képtár sőt sőt mozgóképtár filmspirál repertórium linkek FILMKULTÚRA '96-tól tartalom címlap kereső