Váró Kata Jönnek a britek!
David Mackenzie: Ifjú Ádám,    Jim Sheridan: Amerikában,    Mike Hodges: Ha meghalok, majd alszom,    Mike Hodges: Dal egy agyonvert fiúért,    Alison Peebles: Utóélet,    Lone Scherfig: Wilbur (Meg akarja ölni magát),    Chris Cooke: Egyet az útra,    Richard Jobson: 16 év alkohol,    Mary Miles Thomas: Szilárd levegő,    Duncan Finnigan: Pápaszemes,    John Crowley: (Meg)szakítás,    Peter Greenaway: Tulse Luper bőröndje I.,    Paul Morrison: Bámulatos tehetségtelenség


37 Kbyte

1982-ben négy Oscart kapott, a Tűzszekerek, ami egyben a brit filmek reneszánszának kezdetét is jelezte. Collin Welland e szavakkal vette át a legjobb eredeti forgatókönyvért járó szobrocskát: "Jönnek a britek". És valóban, a 80-as évek filmjeinek sikerült kihúzniuk a kátyúból a már ki tudja, hányadik súlyos válságát élő brit filmgyártást. A fellendülés a 90-es években sem állt meg, sőt, számos brit film ért el jelentős sikereket nem csak hazájában, de Európa más országaiban, sőt Amerikában is. (Gondoljunk csak a Síró Játék, a Trainspotting, az Alul Semmi sikereire.) Egyre nagyobb kérdés az is, hogy valóban brit filmek-e ezek, hiszen évről évre egyre több skót és ír, vagy akár walesi produkciót láthatunk, amelyek magukon viselik jellegzetes nemzeti vonásaikat, alátámasztva ezzel is, hogy az angol filmek prioritását egyre inkább átveszik a nemzeti filmek. Az elmúlt év brit filmtermése csak tovább erősíti ezt a tendenciát.

Bár az idei fesztivál tematikája az "Új Európa" jegyében zajlott, nem szabad megfeledkeznünk arról, hogy az Edinburghi Nemzetközi Filmfesztivál mégis elsősorban a brit filmek legfontosabb hazai bemutatója. Nem kis büszkeséggel töltötte el a hazai közönséget, hogy elmúltak azok az évek, amikor külföldi filmek nyitották a fesztivált, s a tavalyihoz hasonlóan (amikor is Lynne Ramsay Morvern Callarjét vetítették a nyitó gálán) az idei fesztivált is skót film indította. S ennek nem csupán gesztus értéke van, valóban kiemelkedő alkotásokról van szó, mi sem bizonyítja jobban, mint hogy David Mackenzie filmje, az Ifjú Ádam (Young Adam) már a cannes-i premierjén is nagy sikert aratott.

Az Ifjú Ádám (Young Adam) a skót beat generáció nagy írója, Alexander Trocchi kultuszkönyvét veszi alapul. A film forgatókönyvíró-rendezője, az ugyancsak skót származású David Mackenzie nemrégiben tűnt fel a hazai filmgyártásban Az utolsó nagy vadon (The Last Great Wilderness) című drámájával. A főbb szerepeket kitűnő színészek játsszák, a szintén skót származású Ewan McGregor, Tilda Swinton, Peter Mullan s a nemrégiben felfedezett Emily Mortimer. Egy házaspár, Ella és Less (Swinton és Mullan) egy uszályon neveli fiát, szegénységben és összezártságban tengetve életét. Egy fiatal író, megélhetést keresve, munkát vállal náluk. Egy boldogtalan asszony és egy jóképű fiatalember összezártságából óhatatlanul szerelem szokott szövődni, az övék viszont sokkal inkább szenvedélyes szexuális vonzalomnak bizonyul, ami abban a pillanatban el is veszíti a varázsát, amikor Ella úgy dönt, kidobja férjét és Nicket választja. Mindez eddig teljesen szokványos és hétköznapi történet lenne, ha nem szövődne bele a történet másik szála, amely egy fiatal lány holttestének a kihalászásával kezdődik. Nick és a férj szedi ki a vízből a hiányos öltözékű lány hulláját. Nick képtelennek látszó történettel áll elő, hogy szerinte hogyan halhatott meg a lány, amit írói fantáziájának tudnak be. Ahogy haladunk előre a történetben, egyre több flashbacket láthatunk, s ezek nemcsak Nick szavait igazolják, de azt is bizonyítják, hogy köze volt a lány halálához. Mivel azonban a valóság túlságosan is képtelennek látszik, mind az igazságszolgáltatás, mind az emberek egy másik, sokkal egyszerűbb és kézenfekvőbb magyarázatot fogadnak el. Egy ártatlan embert ítélnek halálra Nick gyávasága miatt. "Trocchi tulajdonképpen az egész társadalmat kritizálja azzal, hogy keserű, pletykára éhes, elfojtott indulatú, lincshangulatú tömegként ábrázolja, amely az újságok hazug erkölcsei szerint él és készséggel párosítja a szexualitást a bűnténnyel. Ha kicsit is cinikusabbak vagyunk, hamar párhuzamot vonhatunk a jelen korral"- jegyzi meg Mackenzie.

A rendező a beat generáció jellegzetes alakját, a kallódó írót állítja a középpontba Nick alakjában, aki egyik nő karjából a sodródik másikéba, csak megy az árral, képtelen ellenállni a kísértésnek, és túl gyáva az igazság beismeréséhez, a felelősség vállalásához. Tulajdonképpen semmi szeretnivaló nincs benne, McGregor alakításában azonban mégis ellenállhatatlanná válik. Esendő ember lesz belőle, aki képtelen a sorsa irányítására.

McKenzie sötét hangvételű, kiélezett egzisztencialista drámája bővelkedik az erotikus jelenetekben, amelyek elsősorban a rendezőnek okoztak sok fejfájást. "Ezek a jelenetek benne vannak a regényben és a történet szerves részei. Mondtam a színészeknek, hogy szeretném viszonylag merészen és szemérmesség nélkül filmre vinni őket. Sokat beszélgettem velük, elsősorban Ewannel, és ők is biztattak, hogy csináljuk úgy, ahogy eredetileg meg van írva. Nem az volt a célom, hogy a szexualitás egyébként is vitatható határait próbáljam kijjebb tolni, sokkal inkább, hogy olyan őszintén ábrázoljam, amilyen őszintén csak lehet." A szereplők kiemelkedő alakítása mellett érdemes hangsúlyozni a fényképezés erényeit, különösen az uszály belsejében felvett jelenetekét, amelyek különös érzékenységgel ragadják meg az összezártság, a rendkívül szűkös tér, a fülledt szexuális vágy és a szegénység hangulatát. És ha már az erotikáról van szó, a film talán legerotikusabb jelenete is itt játszódik, amikor Nick vágyakozva nézi Lesst, aki éppen vacsorát ad a családnak. Nick szemszögéből kapunk nagyközeliket a nő kezéről, nyakáról, arcéléről, ruhája kivágásáról stb. A meleg tónusokkal megvilágított, szűkös térben fényképezett jelenet csodálatosan mutatja, hogyan ébred fel Nickben a vágy az asszony testi közelségétől.

Az év nagyágyúi közé sorolható Jim Sheridan legújabb műve az Amerikában (In America). Önéletrajzi ihletésű filmjében Sheridan egy fiatal pár sorsán keresztül mutatja be az új világban való letelepedés nehézségeit. Az ír házaspár két lányával egy családi tragédia elől menekül Amerikába, a jobb élet, és talán a felejtés reményében. Harmadik gyermekük agytumorban halt meg, és ezt legfőképpen az anyának nem sikerült feldolgoznia. Felelősnek érzi magát gyermeke haláláért, és állandó depresszióban szenved, ezzel szemben férje a fájdalom elfojtását és teljes hárítását választja. A film a fájdalmon, az anya depresszióján és a szegénységen túl képes megmutatni egy másik világot is, azt a világot, amelyet a gyermekek látnak. Számukra az új világ tele van csodával, meglepetéssel. Számukra sokkal könnyebb az asszimilálódás, mint a felnőtteknek. Míg a szülőknek Amerika az újrakezdést jelenti, a gyerekeknek a csodák világát, ahol minden lehetséges. "Sokat köszönhetek a lányaimnak, akik segítették a forgatókönyv megszületését azzal, hogy megosztották velem személyes élményeiket. Ők is hasonló korúak voltak, amikor Amerikába mentünk. Nekem is és a feleségemnek is nehéz volt megszoknunk az új környezetet, éppen ezért lenyűgözve néztük, hogy a gyerekek milyen gyorsan és zökkenőmentesen képesek alkalmazkodni". Egy éven keresztül követhetjük nyomon a család életét New Yorknak a Pokol Konyhája nevű negyedében, és bár a négy évszak szimbolikája kicsit túl nyilvánvalóan hordozza az élet körforgásának a rendjét a születéstől (a család új jövevénye) a halálig (a szomszédjukban lakó művész AIDS-ben hal meg), a történet mégis nagyon emberi, olyan érzelmekkel teli, amelyeket az emberek többsége átélt már, és ezért könnyen magáénak érezhet. Ráadásul a történetet a gyermekek szemszögéből látjuk, pontosabban a tizenegy éves Christy elmondásában, aki korát meghazudtoló bölcsességgel eleveníti fel az eseményeket. Talán éppen a gyermekperspektívának köszönhető, hogy a film főként az apróbb epizódokra koncentrál, az olyanokra, mint amikor például az apa az év legmelegebb napján nagy nehézségek árán hazacipel egy légkondicionálót, és inkább csak utal a családot igazán sújtó nagyobb problémákra. A gyerekszem könnyedségével és humorával képes megragadni a győzelem vagy a kétségbeesés pillanatait.

A film legnagyobb erénye, mint Sheridan minden filmjében, a színészi játékban rejlik. A szülőket Samantha Morton és Paddy Considine alakítják. Morton ismét bebizonyítja, mennyire kifejező tud lenni minimalista arcjátéka, és hogy nem véletlenül nevezik a kritikusok a generációja legtehetségesebbjének. Látva a jelenetet, amikor az apa lányaival játszik, miközben az anya hazaér és bekapcsolódik a játékba, Morton tehetsége felől mindenki egy pillanat alatt meggyőződhet. Az arca pillanatok alatt vált a gyermekeit és férjét elmélázó mosollyal figyelő anyáról a férje érdeklődését felkelteni kívánó kacér feleségére, amiről a férj válasza nyomán egy szempillantás alatt eltűnik a bizakodás és a kacérság, s fájdalmas mélabús mosoly veszi át a helyét, majd a következő pillanatban újra boldogan ragyog fel. Az érzelmek ilyen széles skáláját csak a legnagyobbak képesek ilyen rövid idő alatt és ilyen szuggesztíven végigjátszani. Mindehhez ott van még a két kislányt alakító testvérpár, Sarah és Emma Bolger, akik ösztönös ráérzéssel és sok spontán emberi megnyilvánulással teszik felejthetetlenné az alakításukat. Nekik köszönhetően válik igazán hitelessé a történet.

Egy másik nagy brit rendező, Mike Hodges is új filmmel rukkolt ki az idén. Ha meghalok, majd alszom (I'll Sleep When I'm Dead) a címe. A brit gengszterfilmek nagy mestere itt is az alvilágba kalauzolja a nézőt. Folytatva 1971-es nagy sikere, a Get Carter hagyományait, új filmje középpontjában is a bosszú, a gengsztervilág kegyetlen törvényei és az egyén sorsának elkerülhetetlensége áll. "Ha a Get Carter a brit Keresztapa, akkor ez a film a Keresztapa II., érettebb, komplexebb és kimértebb" - írja ajánlójában Shane Danielsen.

Hodges itt is magukra a karakterekre épít, ők a cselekmény igazi mozgatói. A főhős Will Graham, akit Clive Owen alakít, visszavonultan él a vadonban egy fatelepen, pedig valaha London egyik hírhedt nehézfiújának számított. A sors azonban úgy hozza, hogy újra fel kell vennie a harcot, ha meg akarja találni azt, aki megerőszakolta és ezáltal öngyilkosságba kergette az öccsét. A benne lakozó harcos nem hagyhatja megbosszulatlanul öccse halálát, márpedig a törvényes igazságszolgáltatásra nem számíthat. Hodges egy szamurájhoz hasonlította hősét, aki bár egy időre letette a kardot, nem lelhet nyugalmat, amíg elégtételt nem vesz. "Gyakran gondolok erre a filmre mint szamurájfilmre. Aki egyszer szamurájjá vált, az örökké az is marad. Mint Jack Carter, Will Graham sem kerülheti el a sorsát. Tüzetesebben megnézve, a film tulajdonképpen az ember azon törekvéséről szól, hogy kimásszon a trutyiból, mert a világot valójában nagyon veszélyes helynek látom. Sokkal veszélyesebb, mint valaha is volt, és a bosszú is sokkal markánsabban jelen van manapság a köztudatban, s ez fokozott nyomást gyakorol a filmre."

Will tehát visszatér az alvilágba, felveszi annak törvényeit, újra megtanul azok szerint élni és cselekedni. Találkozik bajtársaival, ellenségeivel, régi szeretőjével és mindazzal, ami elől a vadonba menekült. Az ellenfele gazdag autókereskedő (Malcolm McDowell), aki látszólag boldog családi életet él. Karakterének komplexitását mutatja, hogy tette megmagyarázhatatlannak tűnik. Beteg ember ő, akinek a cselekedetét, amint az a törvényszéki orvos szakértő magyarázatából kitűnik, "a hatalomvágy és az erőfitogtatás motiválja, és semmi köze nincs a nemi vágyhoz vagy annak beteljesüléséhez. Csupán uralkodni akar áldozatán." A film elég ingoványos talajon jár. A világ, amelyben játszódik, nagyon is férfias, és ebben a környezetben veti fel a homoszexualitás kérdését. Az erőszak tárgya ugyanis nem nő, hanem férfi, aki elidegenedve és elundorodva, illetve megkérdőjelezve saját férfiasságát, véget vet az életének. Érdekes, hogy a férfiak uralta világból szinte hiányoznak a nők. Csak marginális és soha nem pozitív szerepben tűnnek fel, még Will szeretője, a Charlotte Rampling alakította étteremtulajdonos is, aki - bár csak utalások vannak rá - maga is nagyban részese volt Will önkéntes száműzetésének.

A hetekben mutatták be Magyarországon Peter Mullan nagy port kavart Magdolna Nővérek című filmjét. A katolikus lánynevelő intézet kegyetlenségéről szóló filmet a Vatikán és az Ír Katolikus Egyház is elmarasztalta. Az idén a Sundance Fesztiválon bemutatott Dal egy agyonvert fiúért (Song for a Raggy Boy) sem számíthat jobb fogadtatásra a katolikus egyháztól. Arra a kérdésre, hogy honnan is jött az ötlet, a forgatókönyvíró-rendező Aisling Walsh elmondta: "Nemrégiben ezekről az iskolákról egy 10 részes dokumentumfilmet mutattak be A félelem rendjei (States of Fear) címen. Az alkotói szerintem nem is sejtették, micsoda lavinát fog elindítani a filmjük. Egyre többen álltak ki a nyilvánosság elé, hogy beszámoljanak róla, milyen kegyetlenségek érték őket az intézményekben. Az Observer külön cikksorozatot szentelt az ügynek. Ekkor keltette fel az érdeklődésemet a téma. A producernek köszönhetően fedeztem fel Patrick Galvin könyvét. Galvin maga is hosszú éveket töltött Írországban a Keresztény Testvérek Nevelő Intézetében, és regénye tulajdonképpen teljesen az ő visszaemlékezésén alapul. Valós személyeket és valós eseményeket tár az olvasó elé. Amikor elolvastam, mélyen megrendített, és rögtön tudtam, hogy meg akarom csinálni a filmet. A producerrel együtt éreztük, hogy nagyon kényes a téma és minden szempontból nehéz lesz keresztülvinni, de éreztük, hogy muszáj elmondanunk az igazságot. Tudják, ami a legdöbbenetesebb az egészben, és ami a leginkább megfogott,  hogy az a rengeteg kegyetlenség és brutalitás mind a nevelés álcája alatt történt. Az olyanok, mint Tamás Testvér, valóban hittek abban, hogy ez az egyetlen módja a fiatalok jó útra térítésének, akik közül voltak, akik lopásért vagy iskolakerülésért kerültek be az intézetbe, legtöbbjük azonban csupán azért, mert csonka családban élt. A rendnek érdeke volt, hogy minél több gyereket zárjanak be, mert annál több pénzt kapott az államtól."

A film középpontjában egy a spanyol polgárháborúból hazaérkező tanár, Franklin (Aidan Quinn) áll, aki döbbenten tapasztalja, hogy mik is zajlanak az intézet falai mögött, és hamarosan ismét felveszi a harcot a fasizmussal, ami ellen Spanyolországban is küzdött. A film egyik központi témája tehát a fasizmus elleni harc, illetve a szabadság. A szabadság a szó minden lehetséges értelmében, legyen az szólásszabadság, a gondolatok szabadsága vagy akár az egyén személyes szabadsága. Franklin írni és olvasni tanítja a rábízott gyerekeket, akik először kétkedve fogadják. A tanárok természetesen nem nézik jó szemmel az új kolléga ténykedéseit, mert szabad gondolkodásra, a tudás szeretetére neveli a fiúkat, és ez a lehető legveszélyesebb az intézmény rendjére nézve. A film rendkívül megrázó jeleneteket tartalmaz, olyanokat, amelyek sokáig kísértik az embert, legfőképpen azért, mert a kegyetlenségek, a verések, a megalázások, illetve a szexuális zaklatások itt nem az írói képzelet szülöttei, hanem megtörtént, valóságos események. Egyedül a nemi erőszak nem szerepelt az eredeti forgatókönyvben, Aidan Quinn, aki a liberális szellemű tanárt játssza, azonban úgy gondolta, elengedhetetlen. "Aislinggel rengeteg dokumentumot, visszaemlékezést olvastunk, amelyekben az áldozatok gyakran számoltak be szexuális erőszakról. Innen jött az ötlet, hogy nekünk sem szabad kihagynunk, ha hiteles képet szeretnénk festeni az intézetben történtekről." Quinn egyébként nem csak a forgatókönyvbe szólt bele. Elkötelezettségét mi sem mutatja jobban, mint hogy négy évvel korábban már igent mondott a rendezőnő felkérésére és nem csak a kutatásban, hanem a fiatal szereplők felkészítésében is segédkezett. "A forgatás hat hete, illetve a felkészítés időszaka alatt nagyon fontosnak tartottuk az oldott hangulatot. A forgatókönyv és a filmbeli helyzetek elmagyarázása nagy lelki teher még felnőttek számára is, nemhogy ezeknek a fiatal srácoknak, ezért mindent megtettünk, hogy ezt ellensúlyozzuk. Életem legmegrázóbb filmje és egyben legjobb hangulatú forgatása is áll mögöttem. A srácok iszonyatosan elevenek voltak, verekedtek, rohangáltak, úgy kellett összefogdosni őket, hogy a kamera előtt elmondják a szövegüket, aztán folytatták tovább. Igazi barátság alakult ki köztünk, ami a szerep szempontjából is fontos volt. Rengeteg időt töltöttek nálam, többnyire randalírozással. Képzeljék csak el, milyen, amikor tizenkét vásott kölyök szedi szét elemi részeire a konyhájukat! Persze nem bántam, mert mindannyiunkban oldotta ez a feszültséget." Az eredmény pedig lebilincselő és megrázó alakítás mind a felnőtt, mind a gyerekszereplőktől. "A fiúk nem játszanak, csupán önmagukat adják, mintha a kamera ott se lenne. Kemény srácok ezek, akik maguk is Dublin vagy Belfast legkeményebb negyedeiből jöttek, box klubokból toboroztuk őket. A legtöbben soha nem foglalkoztak színjátszással, így rengeteg spontaneitás, természetesség és erő van bennük" - jegyezte meg Walsh.

Családi drámát dolgoz fel Alison Peeblest Utóélet (Afterlife) című filmje. Első filmeshez képest meglehetősen komoly témákhoz nyúlt Peebles, amikor arra szánta magát, hogy filmre viszi az Egyesült Királyság egyik legérdekesebb fiatal írója, Andrea Gibb regényét. Nem csak a betegséggel, az azzal való együttéléssel, hanem az eutanáziával is foglalkozik, ami nem kis bátorság egy debütáló rendezőnőtől. Jól megférnek itt egymás mellett a melankolikus hangulatú jelenetek és az olyan önfeledt pillanatok, mint amikor a Down-kóros Roberta felszabadultan és hamisan harsogja a Westlife egyik dalát. (A film legemlékezetesebb pillanatai egyébként kétségtelenül a Down-kóros húgot játszó, valóban Down-kórós Paula Sage-hez kapcsolódnak.) Nehéz témát dolgoz fel humorral és könnyedséggel a film.  Újságíró főhőse éppen áttörő karrier előtt áll, amikor megtudja, hogy anyja haldoklik, és ráadásul a továbbiakban neki kell gondját viselnie Down-kórós húgának. Az első elutasítás után mégis kénytelen átértékelni az életét és magához venni a húgát. A két teljesen különböző életet élő és semmiben sem egyező testvér egymásra találásáról szól a film egy olyan rohanó világban, ahol az emberek általában a karriert választják a család helyett.

Lone Scherfig negyedik nagyjátékfilmje, a Wilbur (Meg akarja ölni magát) (Wilbur (Wants to Kill Himself)), szintén alapvetően tragikus témát boncolgat, mégis sok humorral, legtöbbször a keserű, könnyfakasztó fajtából. Előző dogma filmje, az Olasz nyelv kezdőknek most látható a magyar mozikban. A címszereplő Wilbur meg akarja ölni magát. Számtalanszor próbálkozott már. És az eredmény? Társai kiszavazták az öngyilkosok önsegítő terápiás csoportjából, mondván, rontja a csoportmorált és a közös előremenetelt, s a lakásából is kitették, miután 'felelőtlen módon' bánt a gázzal. A bátyja veszi gondjaiba, akinek, miután kitartóan ápolta apját a halálos ágyán, most Wilburt kell lépten-nyomon megvédenie önmagától. Pedig Wilburnek látszólag semmi oka nincs az öngyilkosságra. Jóképű, a nők vonzódnak hozzá, különösképpen a terápiás csoportot vezető orvos, ő mégis lépten-nyomon próbálkozik. Próbálkozásai és az, ahogy a bátyja, Harbour állandóan megmenti, inkább komikus, mint kétségbeesett hatást keltenek. Az apjuk által rájuk hagyott antikvárium mögötti lakásban laknak, ahol nincsenek kések, villák, gyógyszerek, nincs kenyérpirító, hajszárító, sőt még nyakkendők se, semmi, amivel Wilbur kárt tehetne magában. A két testvér kapcsolatába, ahogy ez már lenni szokott, egy nő hozza a változást a gyermekét egyedül nevelő Alice személyében, aki kórházi takarításból és a betegektől hátrahagyott könyvek értékesítéséből tengeti életét. A könyvek kapcsán ismerkedik meg Harbourrel, és gyöngéd viszony alakul ki köztük, ami inkább a kölcsönös megértésen, mint a szerelmen alapul, Alicenak a szerelmet ugyanis Wilbur jelenti. Mint annyi konfliktushelyzetet, ezt is az élet oldja meg. Harbour halálos beteg lesz, Wilburre marad a felelősség, hogy tartsa a lelket bátyjában, vigye tovább a könyvesboltot és gondoskodjon Alice-ról s annak kislányáról. Neki kell átvennie a családfő szerepét, ami korántsem olyan könnyű, főleg ha olyan feladatokkal kell megbirkóznia, mint a karácsonyi pulyka feltrancsírozása kanalakkal (amit Harbour annak idején mesteri fokon csinált). A tragikus alaphelyzetet fájdalmas, sokszor groteszk humor szövi át, ami a tragikus és kilátástalan alaptéma ellenére is nevetésre készteti a nézőt. Megható és szórakoztató, keserédes történet, amelyben a mellékszereplők is erősen sztereotipikusak, mégis szórakoztató karakterek.

Míg Wilbur öngyilkossági kísérletei miatt jár csoportterápiára, az Egyet az útra (One for the Road) című film szereplői az alkoholról próbálnak közösen lemondani. Chris Cooke első filmje igazi fekete komédia a porba hullott reményről és az elérhetetlen álmokról, amely egy az egyben a karakterekre épít. Négy különböző korú férfit láthatunk - különböző szociális háttérrel -, a kétségbeesés különböző állapotában, csak egyvalami közös bennük: mindannyian ittasan vezettek, s büntetésük része a rehabilitációs csoportfoglalkozás. Az ő életükből, személyes tragédiájukból fakad a film különös, pengeélen táncoló, sötét humora. Mind jobb sorsra érdemes, elveszett emberek, s bár az alkoholnak köszönhetik bukásukat, a csoportterápia szüneteiben a közeli kocsmában iszogatnak, és szövik közös tervüket a jobb jövő, illetve saját kis céljaik érdekében. A férfiak "mindenki egyért, egy mindenkiért" féle barátságának ugyanis itt már nyoma sincs. Mindenki a maga célját tartja szem előtt, a barátság addig tart, amíg ebben a másikat fel lehet használni. Bár maga a történet elég gyenge lábakon áll, és leginkább úgy tűnik, se eleje, se vége, ráadásul a nézőpont is változik, amit igazából semmi sem indokol, a karaktereknek köszönhetően mégis működik. Legfőképpen a Hywel Bennett által alakított Richard a társaság lelke, csakúgy, mint a filmé. Ő a csoport egyetlen gazdag tagja, határozott célokkal (egy videós társkereső szolgálat segítségével próbál feleséget találni magának), és mind külső megjelenése, mind jelleme talán a film legfőbb humorforrása. Míg a másik három azon mesterkedik, hogyan szabadítsa meg a pénzétől, ő valahogy mindig ráérez erre, sőt úgy tűnik, egy lépéssel meg is előzi társait.

Szintén az alkohol problémájával foglalkozik az idei Michael Powell-díj nyertese, a 16 év alkohol (16 Years of Alcohol). A film a rendező, Richard Jobson öccsének életén alapul, az alkoholról, az elpazarolt évekről, és ami ezzel jár, a szeretet, az állandó partner hiányáról, a társadalmi beilleszkedés lehetetlenségéről szól. Egy fiatalember sorsát követi végig kamaszkorától, amikor a helyi banda tagjaként ismerkedik az alkohollal, egészen felnőtt koráig, amikor még mindig ennek hatása alatt áll, ez mozgatja, vagy éppen bénítja meg mindennapjait. Nem csak az egyén felismeréséről és lassú felépüléséről szól a történet, hanem az egész brit kultúráról is. Nemhiába nevezik sokszor 'ivókultúrának', az alkohol sajnos a mindennapi élet szerves része és kihat minden területére, leginkább a párválasztásra, amelynek rítusa elképzelhetetlen lenne egy-egy bátorító korsó sör nélkül. A film nagyszerűsége mégsem a morális üzenetében rejlik, hanem gazdagon burjánzó képeiben és az elbeszélés töménységében. Szinte teljes egészében flashback-szerűen eleveníti fel az eseményeket. Hipnotikus látványvilága sokat köszönhet a hongkongi filmesnek, Wong Kar Wainak, aki a kezdeti szakaszában bábáskodott Jobson filmterve fölött.

A brit filmgyártás népszerűségéhez nagyban hozzájáruló kosztümös filmek tradícióját viszi tovább a BBC által szponzorált gazdag látványvilágú kosztümös dráma, az Eroica, Simon Cellan Jones rendezésében. A rendező arra tesz kísérletet, hogy megmutassa, milyen forradalmi újdonságnak, milyen modernnek számított annak idején Beethoven III. Szimfóniája. A film egyetlen nap történetét meséli el, amikor 1840 júniusában Beethoven egy Bécs közeli kastélyban próbálja az Eroicát. A darab modernségével a zenészeknek és a közönségnek is problémát okozott. A zenészektől a szolgákig mindenki őrült vállalkozásnak tartja, egyedül patrónusa, Lobkowitz herceg bízik a mű korszakalkotó nagyságában s a szerző zsenialitásában. A film története mégsem csupán a zenemű születéséről, hanem a zeneszerző gyötrelmes magánéletéről, reménytelen szerelméről és már-már az őrületig fokozott szakmai szenvedélyéről szól. A nagy hagyományoknak örvendő kosztümös drámák nyomdokain haladva itt is rendkívül nagy hangsúly van a díszleteken, jelmezeken és minden apró részleten, ami az adott történelmi kor felidézését szolgálja. A rendező gondosságának köszönhetően például a zenekar tagjai ezúttal nem színészek, akik csak eljátsszák, hogy hangszeren játszanak, hanem valóban egy szimfonikus zenekar tagjai.

Izgalmas és lebilincselő Mary Miles Thomas drámája, a Szilárd levegő (Solid Air),amelynek középpontjában egy fiatalember áll, aki apja munkahelyi kártérítéséből szeretné rendezni hatalmas szerencsejáték adósságát. Az azbesztmérgezés miatt járó kártérítési kérelemhez csak egy tanút kell keresni, akinek a felkutatása során az egymástól elidegenedett apa és fia újra egymásra talál. Persze ez nem Hollywood, itt nem könnyes összeborulásról van szó, inkább arról, hogyan kovácsolja őket össze, és ugyanakkor szakítja még jobban el a (látszólag) közös érdek, és hogyan hoz felszínre újabb problémákat.

A rendezőnő egy interjúban elmondta, hogy filmjének két igazi ihletője volt: Karl Marx és Julia Roberts. "A film címét Karl Marx mondása: "Minden, ami szilárd, levegővé válik" ihlette. A téma pedig akkor fogalmazódott meg bennem, amikor az Erin Bronkovichot néztem. Lenyűgöző, hogy az amerikaiak az ilyen és hasonló problémákat milyen magával ragadóan és milyen csillogó körítéssel tudják tálalni. A legnagyobb sztárokat tudják megnyerni az ügynek, gondoljanak csak Julia Robertsre vagy John Travoltára az Egy tiszta ügyben (Civil Action). Nálunk nagyon sok embert érint az azbesztmérgezés miatti kártérítés, ami a filmem egyik fő problémája. A másik, a személyes szál a dolog morális oldalát feszegeti, itt ugyanis nem az apja egészségéért és jólétéért harcba szálló fiúról van szó, hanem egy kisstílű szerencsejátékosról, akinek semmi se szent. Mindent megtesz, hogy mentse a saját bőrét."

A Pápaszemes (Four Eyes) főhőse egy kiképzés alatt álló területi képviselő, akinek úgy látszik, minden összejött, már ami a bajokat illeti. Szemüveget kénytelen viselni, mert a főnöke szerint ettől legalább 17%-kal intelligensebbnek néz ki, az új céges autója miatt az egész környék rajta röhög, ráadásul várandós barátnője azzal nyüstöli, hogy költözzenek el a szüleitől. Ezt már csak az tetézi, hogy kirabolják a parkban. Kétségbeesett hajszába kezd tehát, hogy visszaszerezze a pénzt.

A film forgatókönyvírója és rendezője, Duncan Finnigan nagyon szerény költségvetéssel, a barátai segítségével (akik nem csak a szereplők között, de a stáblistán is feltűnnek) készített szellemes és ötletgazdag filmet. "Az első filmemben a Két fánkban (Two Donuts) egy csapat piti tolvaj tevékenységét mutattam be, most viszont szerettem volna az áldozat szemszögéből elmesélni a történetet."

Az idei év legpörgősebb, bizonyos jeleneteivel a Trainspottingot, míg szerkezetével leginkább Irvine Welsh azonos című regényét, illetve Robert Altman filmjeit idéző alkotása a (Meg)szakítás (Intermission), John Crowley rendezésében. A több szálon futó történet napjaink Dublinjában játszódik, ahol a szereplők többnyire lazán kapcsolódó epizodikus történetek részesei, amelyek jobbára paralel módon futnak, és így vagy úgy találkoznak. Igazi csattanós felütéssel, jobban mondva leütéssel kezdődik a film. Lehiff (Colin Farrell) flörtöl egy kávézó pultosával. Valami meghitt bizalom kezd kialakulni köztük, a lány csak úgy issza a szavait, az ilyenkor szokásos csók helyett azonban széptevőnk hirtelen teljes erőből belevágja a lány fejét a kasszába, hogy annak eltörik az orra, aztán fogja a pénzt, és futásnak ered. A nyitó jelenet lendületéből később sem veszít a film egy percre sem, sőt, ami ez után jön, sokszor kaotikus, de mégis minden szál összefut, mindenre magyarázatot kapunk, és a maga módján minden jóra fordul. Külön figyelmet érdemelnek a karakterek, akik legyenek bár jól megrajzoltak, vagy erősen sztereotipizáltak, többnyire tragikus sorsúak, mivel leginkább a negatív tulajdonságaik vannak kidomborítva - a nézőt nevetésre ingerelve. Crowley úgy veszi őket nagyító alá, ahogy a kamera az egyik hősnő arcát elcsúfító bajuszt. A szereplőknek sem látszanak a jó tulajdonságaik, mert gyengéik kiemelése eltolja róluk a hangsúlyt, ahogy a már említett lány szépségéről is a bajusz. Szeretnénk bennük felfedezni a jót, de valami mindig eltorzítja.

A középpontban egy pár szakítása (illetve a kapcsolat megszakítása áll) – innen a cím is. A több szálon futó események mégis úgy ütköznek, kapcsolódnak és tetőződnek, hogy a párt ismét egymás karjaiba sodorják, még ha nem is a legsimábban. Sok félreértés, üldözés, vér és csalódás után mégis visszaáll valamiféle rend az emberek életébe, a káosz csak ennek a rendnek a rövid megszakítása volt, segített elrendezni a dolgokat, visszaterelni normális medrükbe őket. Igazi nagy színészeket sorakoztat fel a film, mindenki remek alakítást nyújt benne, talán a legkiemelkedőbb mégis Colm Meaney, a magát kemény akcióhősnek tartó, öntömjénező zsaru szerepében, illetve a sértetten dacos kisebbik lánytestvért alakító Shirley Henderson. Ami pedig Farrell-t illeti, remek alakítást nyújt mint piti utcai bűnöző, de a 'legkívánatosabb férfi' címe ezúttal mégsem őt illeti, hanem a pályakezdő Cillian Murphyt, akinek színészi játékán még van mit csiszolni, de halványkékes zöld szeme könnyen feledteti előbbi hiányosságait.

The Tulse Luper Suitcase- I. The Moab Story (Tulse Luper bőröndje I.) Peter Greenaway monumentális vállalkozása. Nagyságát mi sem jelzi jobban, mint rendezőjének kijelentése, miszerint "Luper története olyan lesz, hogy a Csillagok Háborúja már csak XVI. századi árnyjátéknak fog tűnni mellette." Ez elég nagyképűen hangzik, bár alkotója eddigi munkásságát, végletes kijelentéseit, no meg persze a filmterv számadatait ismerve talán nem is tűnik olyan valószerűtlennek ez az állítás. Kihasználva a multimédia adta lehetőségeket (amiben szerinte "semmi új nincs, végtére is Michelangelo is készített esküvői tortákat"), három egészestés játékfilm, egy tévésorozat, 92DVD, egy weblap ( www.tulselupernetwork.com ), könyvek, útibeszámolók és egyéb kiegészítők alkotják majd az egész történetet. Greenaway saját bevallása szerint mindig is vonzódott a technikához, és többször kacsintgatott már más művészeti ágak felé is, amit most mintha végképp kiteljesítene és összeolvasztana ez a több országban forgatott hatalmas mű. Luper, akit a rendező egyik gyerekkori barátjáról mintázott meg, egyesek szerint viszont magának Greenawaynek az alteregója, egyik börtönből a másikba vándorol, ahol a börtöntársaival mindenféle cselszövésbe és kalandokba keveredik. A történet 1928-ban az Uránium felfedezésével kezdődik és 1989-ig, a Berlini Fal leomlásáig tart. A technikai lehetőségek, úgymint az osztott képmező, a szereplők váltogatása, a különböző akcentusok kihasználása mellett Greenaway munkája bővelkedik saját, korábbi filmjeire való utalásokban. (Luper felesége például a Számokba fojtva legidősebb Cissie Colpittse.)

Paul Morrison filmje, a Bámulatos tehetségtelenség (Wondrous Oblivion) igazi, szívmelengető, első pillanatban ízig-vérig angolnak tűnő film. Mi lehet jobban angol, mint egy film a krikettről. Ez a tipikusan angol film mégis nem mást választ fő témájául, mint a bevándorlók beilleszkedési nehézségeit, s a faji előítéletekkel vívott küzdelmet a hatvanas évek Londonjában. David Wiseman, az első látásra makulátlan megjelenésű angol fiú a krikett megszállottja. Mindent tud a játékról és a játékosokról, ami sajnos nem sokat segít azon, hogy ő maga bizony meglehetősen kétbalkezes. Marad tehát a rajongás és az eredményjelző tábla kezelése. A változást a szomszédjukba költöző jamaikai család hozza, tagjai ugyanis szívesen tanítják Davidet a hátsó kertben felállított krikett pályán - a szomszédok legnagyobb rosszallására. Az ő szemükben már az is elég volt, hogy a Wiseman család a második világháború borzalmai elől menekült zsidó család, a színes bőrű família iránti ellenszenvük pedig a kezdeti rosszallástól egészen odáig fajul, hogy fegyújtják a házát. A két családot a személyes szimpátián túl ezek az események kovácsolják egyre jobban össze, és igazi happy endként a közösséget is sikerül maguk mellé állítani, legyőzve ezzel a kicsinyes előítéleteket. "Ez is egy felnőtté válás története, amely ez esetben a faji előítéletek leküzdésével is párosul. Ez teszi érdekessé, és ez különbözteti meg a többi hasonló témájú filmtől" - jegyezte meg a történettel kapcsolatban a film producere, Johesy Persey.

 

Tűzszekerek
Tűzszekerek
181 Kbyte

Síró játék
Síró játék
181 Kbyte

Young Adam
Young Adam
153 Kbyte

Az utolsó nagy vadon
Az utolsó nagy vadon
123 Kbyte

In America
In America
34 Kbyte

I'll Sleep When I'm Dead
I'll Sleep When I'm Dead
98 Kbyte

Magdolna nővérek
Magdolna nővérek
56 Kbyte

Song For A Raggy Boy
Song For A Raggy Boy
119 Kbyte

Afterlife
Afterlife
139 Kbyte

Wilbur (Wants To Kill Himself)
Wilbur (Wants To Kill Himself)
103 Kbyte

One For The Road
One For The Road
123 Kbyte

16 Years of Alcohol
16 Years of Alcohol
78 Kbyte

Eroica
Eroica
90 Kbyte

Solid Air
Solid Air
62 Kbyte

Four Eyes
Four Eyes
139 Kbyte

Intermission
Intermission
103 Kbyte

The Tulse Luper Suitcase
The Tulse Luper Suitcase
123 Kbyte

Wondrous Oblivion
Wondrous Oblivion
78 Kbyte

 
hírek hírek filmek filmek arcok arcok gondolatok gondolatok szemle szemle Örökmozgó Örökmozgó képtár képtár sőt sőt mozgóképtár filmspirál repertórium linkek FILMKULTÚRA '96-tól tartalom címlap kereső