Sulyok Máté Visszafelé a mozgólépcsőn – szupererő nélkül
Fazekas Csaba: Boldog születésnapot!


78 Kbyte

Korosztályának és a társadalomnak valós problémájáról (is) készít(h)ette (volna) első nagyjátékfilmjét Fazekas Csaba. A vígjáték főhőse, Osváth András (Kocsis Gergely) ének-zene szakos tanár harmincadik születésnapján – nagy szavakkal élve – számvetést végez, és igyekszik bepótolni, amit szerinte ilyen korban "normálisan" már egy fiatalembernek el kell(ett) érnie.

Az alapötlet (s a film kezdete is) ígéretes, ám a rendező megelégedett ennek lefilmezésével. A "puszta ábrázolás" – kivéve egy-két mozgóképi blikkfangot, mint a chates társkeresés – elnyújtott, hosszú, helyenként unalmas lett, ahelyett, hogy valóban fergeteges komédiába torkollott volna, vagy – a másik szélsőség esetén – dokumentarista eszközökkel mutatta volna meg ennek a harmincas korosztálynak (s persze a szülők generációjának) valóban kilátástalan, elkeserítő és tragikus helyzetét. A (szintén 30 éves) kritikaíró persze szigorúbban "ítél" – épp' talán, mert átérzi Osváth András–Fazekas Csaba dilemmáját. Csak hát ebben a száz percben súlytalanná válnak a valódi gondok, a "nincs családom, egzisztenciám (s önerőből, tanári fizuból, tisztességes, becsületes munkával nem is lesz egyhamar)" társadalmi kérdésköre azonos szintre – az egyszavas kérdőívesre – kerül a "visszafelé futni a mozgólépcsőn", vagy a "szex(xx) két nővel!!!" típusú vágyakkal. S míg utóbbi hiányérzetek viszonylag könnyedén (olcsóbban) kielégíthetőek, addig az anyagi javak és az érzelmi pótlékok látszatának látványos, ugrásszerű, egy nap alatti fejlesztése, javítása is lehetetlen Osváth András addigi életvitele, erkölcsi mércéje mellett. Csakis bizonyos morális züllés, a bűn útján valósítható meg, hogy a csalfa látszat pár órára elfedje a valót a külvilág számára.

Ezen a ponton még a gyöngécske lábakon álló film is veszélyes területre téved: a jellegtelen – ám a lélekvándorlási előrejelzések szerint nagy dolgokra hivatott – tanár bácsi ellop egy autót, majd segíti az álterhes Gyöngyit (Ónodi Eszter), aki a Balatontól érkezik, hogy pénzt csikarjon ki azokból a családos férjekből, akikkel ott mindenféle konferenciákon, kiszálláson, kiküldetésen lefeküdt, és végül egy házat is feltörnek. S ugyan András elindul, hogy visszavigye az autót, ám rendőrökbe botlik, az igazoltatás elől pedig elmenekül, így mégsem teszi sem a kocsit, sem a dolgokat a helyükre. Noha felfoghatjuk egyfajta erőtlen igazságszolgáltatásnak, hogy bűnhődésképp leesik a lépcsőn és összetöri magát, ám ez aligha vigasztalja például az egyik balatoni "randizót", Ottót (Bálint András), aki elfogadná a "gyereket" és Gyöngyit, segíteni szeretne rajtuk, sőt velük élni, de ők kicsalják tőle a bankkártyáját, és a számláról leszedett jelentős összegnek – ahogy Gyöngyi mondja – "jól a seggére vernek".

Kétélű a terhességgel való "játék", hazudozás, ha belegondolunk, hogy pont a születésnapját ünnepli a főhős, "akinek" (rajta keresztül persze az alkotóknak) például eszébe sem jut, hogy létét anyjának (Almási Éva) valamiképp megköszönje... Az egoizmusban egy megtört, megfáradt özvegyasszonyig jutnak, aki "sírba kergeti" fiát a reggeli kérdés-válasz teszttel. Csak a "mi nincs" kerül előtérbe, a "mi van" felett elsiklik a teremtő tekintet. Valószínűleg, ha Osváth András belegondolna, mit is kapott édesanyjától, nem segítene Gyöngyinek megkárosítani másokat (persze azt is abból az érdekből, hogy játssza el terhes feleségét). Talán érezné a határvonalat, mi a különbség a hecc és a bűn között, hol húzódik a határ élettelen és élő között. Ha igazán jól szeretné érezni magát létezésének harmincadik születésnapján, rádöbbentené a lányt (mert valóban terhes), hogy életet adni a legcsodálatosabb dolog a világon. S a filmalkotó felelőssége, hogy nem súlyozza a valóban lényegest, és nem irányítja a nézőt erélyesebben, mi az, amit nem lehet: akár mert a BTK hatályos jogszabályába, akár mert erkölcsi mércébe ütközik. Így viszont azt hihetjük, hogy minden csak jó poén, és ha valami nem tetszik nekünk, akkor felhívjuk az illetőt és megfenyegetjük, amennyiben nem kér bocsánatot tőlünk, az utcán parkoló fekete kocsiból "fölmennek a fiúk" – ahogy Gyöngyi teszi András egykori napközis tanító nénijével. Veszélyes játék, ha túlzottan elhisszük önmagunknak, hogy többre vagyunk hivatottak a többieknél...


Persze, mivel nem eléggé kidolgozott a film, és nem vállal semmilyen felelősséget, nem valószínű, hogy hatására a közönség hirtelen maffiamódszerekhez folyamodik céljai elérése érdekében, de a példák ily' "laza" bemutatása rossz szájízt hagy maga után. A predesztináltság is elsiklik valahol a kezdetek után, hiába feszül a tanári testen Superman jele, az "S" betű: Albert Einstein halálakor a szobából "nyíló" egérlyukban kicsinyek születnek és egyikük harmincharmadik reinkarnációja – ahogy megtudjuk az egykori matematikatanártól, Dr. Olványitól, aki most éppen egy kutya képében lakozik, s egyfajta rezonőr, mesélő szerepben halványodik a történetben – épp akkor leheli ki lelkét a Lenin-téri fodrászüzletben, amikor Osváth András megszületik. Vagyis – főhősünk elmélete szerint – a XX. század egyik legnagyobb géniuszának szelleme, lelke reinkarnálódott benne. Ezért írta tíz éves korában Erzsike napközis tanító néni kérdésére ("hogyan képzelitek el magatokat húsz év múlva?"), hogy ő híres, gazdag szaxofonista lesz, persze gyerekkel, házzal együtt. A történet végén pedig Gyöngyinek is megmondja, hogy ő előző életében húsevő növény volt.

Fontos kérdésekről is szólhatna a Boldog születésnapot!, mint például a társadalomtudósok vizsgálta szingli-kérdés, és nem feltétlenül veretes, súlyos mű formájában. Remek színészi teljesítmények sorjáznak az epizódszerepekben (Almási Éva, Hernádi Judit, Bálint András, Máté Gábor), amelyek sorsokat villantanak föl – sajnos, csak nagyon érintőlegesen, és dramaturgiailag felszínesen – és Emil.RuleZ!-ék zenéje is hangulatteremtő. Ám a komédia, a humor, a tréfa, a vicc, a kabaré látszólagos könnyedsége, fogyaszthatósága mögött (is) "kőkemény" logika, súlyozás, munka, szerkesztés rejtőzködik. Felérni a lefelé menő mozgólépcsőn nehéz, de nem lehetetlen: bízhatunk benne, hogy a ma középiskolás dolgozata holnap éretté és diplomássá válik; kis szupererővel pedig professzorként okít majd bennünket.

 

Kocsis Gergely Osváth András szerepében
Kocsis Gergely
Osváth András szerepében
54 Kbyte

Almási Éva Anya szerepében
Almási Éva Anya szerepében
22 Kbyte

Ónodi Eszter Gyöngyi szerepében
Ónodi Eszter
Gyöngyi szerepében
57 Kbyte


54 Kbyte

 
hírek hírek filmek filmek arcok arcok gondolatok gondolatok szemle szemle Örökmozgó Örökmozgó képtár képtár sőt sőt mozgóképtár filmspirál repertórium linkek FILMKULTÚRA '96-tól tartalom címlap kereső