Kawa Kamal - Kiss Lilla Kurd Filmhét Londonban

 

Hiner Saleem: Álmaink mögött, 2000
Hiner Saleem:
Álmaink mögött,
2000
85 KByte

Néhány szó a kurdokról

A kurdok valószínűleg a világ legnagyobb hazátlan népessége, körülbelül 30 millióan vannak. A legtöbb történész egyetért abban, hogy az indoeurópai nép iráni ágához tartoznak, amely az ókorban Közép-és Felső Mezopotámia néven ismert területen élt. A kurd nacionalisták a Kr.e. 612. évet tekintik a kurd időszámítás kezdetének, ekkor győzték le a médek a hatalmas Asszíriát. Így a kurdok ma a 2613. évet írják. Kezdetben különböző nevek alatt volt ismert ez a nép, de 1150-től "országukat" Kurdisztánnak nevezik. 1923 óta hozzávetőleg 500 ezer négyzetkilométernyi területen helyezkednek el, amely Törökország, Irak, Irán és Szíria területén oszlik meg. A közel egy évszázadig tartó ádáz arab -muszlim ellenállás után a kurdok csatlakoztak az iszlámhoz. Mielőtt iszlám vallásúak lettek Zarahusztra tanait vallották magukénak, és fogadták el vallásuknak.
Közel két évszázadnyi nyugtalanság után 1514-ben létrejött a török-kurd megállapodás, amely elismerte a kurdok általános függetlenségét, cserébe egy folyamatos török-kurd fegyveres szövetségért a perzsa sahhal szemben.
A békének ezekben az évtizedeiben 17 félig független fejedelemséget szerveztek, és ezekben az időkben jött létre egy gazdag, eredeti kurd kultúra saját nyelven.
A kora 19. Században az Ottomán Birodalom sok területet veszített, így elhatározta, hogy annektálja Kurdisztánt. A 19. század folyamán a kurd függetlenségért egész sor lázadás tört ki. A törökök az angolok és németek segítségével sorra elfojtották ezeket a lázadásokat.
Végül az Ottomán Birodalom veresége után 1920-ben létrejött a sevres-i szerződés Versailles-ban, amely elismerte a kurdok azon jogát, hogy létre hozzák a Kurd Államot. Azonban ez a szerződés méltánytalan volt a törökök számára, így a török ellenállás a lausanne-i szövetséghez vezetett, amely megállapította Törökország függetlenségét és Kurdisztánia felosztását.
Ma a kurdok többsége, 15-20 millió, Törökországban él, amely elutasítja létüket, kulturális jogaikat. Az ultra-nacionalista politika részeként a kurdokat alávetették egy intenzív asszimilációnak, deportálásnak. Szisztematikusan kirekesztik azt a szellemi elitet, amely eltérő véleményen van.

1991 júniusa óta egy Svájc nagyságú területen mintegy 3,5-5 millió kurd él viszonylagos függetlenségben, a Szaddam Husszein rezsim folyamatos ellenőrzése alatt. Parlamentjük, három egyetemük, iskoláik és saját televíziós állomásuk van, valamint kb. 120 kurd nyelvű folyóirattal, kiadvánnyal rendelkeznek.
Ahol nem kapták meg ezt a minimális autonómiát, ott folyamatos a vallási-etnikai diszkrimináció velük szemben, mint például Iránban, amely siíta vallású, a kurdok többsége viszont szunnita. A politikai és vallási vezetőik elvesztése ellenére az iráni kurdok folytatják ellenálló harcukat, hiszen a kurd kérdés még nincs eldöntve.
Az 1.5 millió Szíriában élő kurdnak nincsenek kollektív nyelvi és kulturális jogaik. Jelenleg kb. 300 ezer azoknak a szíriai kurdoknak a száma, akiket bíróilag megfosztottak szír állampolgárságuktól, megfosztva őket attól a lehetőségtől, hogy munkát kaphassanak az állami szektorban, és mint külföldieket kezelik őket a saját földjükön.
A kép teljességéhez hozzátartozik azoknak a kurdoknak a megemlítése is, akik a volt Szovjetunióból származnak, és számuk mintegy 200 ezerre tehető.

A Filmhét

Miközben London belvárosában lezajlott a Londoni Filmfesztivál, a metropolisz keleti részén november 9-től 15-ig az R.I.O. mozi adott otthont az első Kurd Filmhétnek. Az eseményen 11 nagyjátékfilmet, 5 rövid-és 4 dokumentumfilmet mutattak be. Ezek között szerepelnek kurdrendezők által készített alkotások, ők elsősorban Törökországban, Iránban és Hollywoodban végeztek filmes tanulmányokat. De olyan filmeket is láthattunk, amelyeket külföldi rendezők készítettek a kurdokról. A filmhét során szemináriumon vitatták meg, létezik-e "kurd filmművészet". A filmrendezők szerint korai még erről beszélni, mivel hiányoznak a megfelelő kurd filmes intézmények, úgymint iskolák, stúdiók, produkciós cégek.
Felvetődött a kérdés, hogy a filmek nagy része miért a kurd nép felszabadítási törekvéseiről, exodusáról és az ezzel kapcsolatos szenvedésekről szól, miközben irodalmuk rendkívül gazdag más témákban is. A válasz abban keresendő, hogy a filmhéten egy elsőfilmes generáció mutatkozott be, és ők még részesei voltak a közelmúlt nehézségeinek. Tervezik, hogy a következő években feldolgozzák a mai családi, társadalmi és civilizációs konfliktusokat, és több hely jut majd a komédiának, szatírának is.

A londoni filmhét optimizmusra ad okot, mert egy gazdag kultúra elpusztíthatatlanságát bizonyítja.

Játékfilmekről röviden

Hiner Saleem francia-örmény-olasz koprodukcióban készült Álmaink mögött című második játékfilmje középpontjában egy menekülő házaspár áll. A helyi etnikai konfliktusok miatt kénytelenek elhagyni a szülőhazájukat. A film követi a Párizs felé tartó házaspár Odüsszeiáját, amely már az elején tele van nehézségekkel és bizonytalansággal

Araz Rashid Égő paradicsom című alkotása is a menekülés kényszerétől hajtott ember sorsát ábrázolja. A fiatal állatorvos a felszabadított területek felé veszi útját egy ifjú irakival, akit ő mentett meg. Menekülésük végén mégsem az óhajtott béke várja őket. Egy szerelem újabb konfliktusok sorát indítja el, amelynek az iraki hadsereg támadása vet véget.

Az Utazás a Napra című török-holland-német film egy tapasztalt, kurd aktivista és Mehmet, egy fiatal török kapcsolatán keresztül beszél a kurd ellenállásról. Ahogy mélyül az idősebb férfi és Mehmet kapcsolata, egyre többet tudunk meg az öreg politikai nézeteiről, aki új tagokat keres a függetlenségi mozgalomba, és aktív résztvevője annak a csoportnak, amely a kurd politikai foglyok éhségsztrájkját támogatta. A sztrájk hatására egyre többen csatlakoznak hozzájuk.

A szárnyait bontogató kurd filmnek már hagyománya is van ezért a filmhét egy részét az Európa-hírű Yilmaz Güney-nek szentelték, akinek 1982-es Az utazás című alkotása Arany Pálmát nyert. A film a közismerten brutális török börtönrendszerre egyáltalán nem jellemző, különleges eseménnyel indul. Öt elítélt egy hét kimenőt kap, hogy meglátogassák családjukat, barátaikat. Szomorúan kell viszont szembesülniük azzal a tragédiával és kiábrándulással, ami otthon várja őket A író Yilmaz Güney tudta, miről ír, hiszen felnőtt éveinek nagy részét börtönben töltötte különböző politikai akciókért. A kimenő ürügyén bemutatja azt a régmúltban gyökerező előítéletekkel teli magatartást, amely legjobban a nőket sújtja. Másik filmje, az 1978-as A nyáj középpontjában egy nomád pásztor család szétesése áll. A film főszereplője a fiú, aki még megpróbálja begyógyítani azt a repedést, amit a családi vérbosszú és a városi közösségbe való beolvasztás okozott. Végül őt is megsemmisíti a város.

A kiszolgáltatottság, a reménytelenségből kitörni képtelen emberek, családok megrendítő sorsát mutatja be az Idő a részeg lovaknak című munka, amelyet Bahram Ghobadi rendezett. A történet Kurdisztán iráni határához közel játszódik Egyszerű hősei igen nehéz körülmények között élnek. Öt fiú és egy lánytestvér küzd a mindennapokkal. Az egyik fiú súlyos beteg, viszont a kezeléséhez szükséges gyógyszer nagyon drága. A orvos szerint minél előbb életmentő műtétet kell végrehajtani rajta. Annak ellenére, hogy az idősebb testvér több alkalmi munkát is vállal, hogy előteremtse a pénzt, a család képtelen kifizetni az operációt. Ezért a lánytestvér beleegyezik abba, hogy hozzámenjen egy gazdag irakihoz, aki kész vállalni a műtét költségeit. Hiába minden, a férfi családja megtagadja, hogy átjuttassa a beteg fiút a határon.

Néhány alkotás viszont az emberi kapcsolatok melegségét örökíti meg, a lélek titokzatos világába visz. Ben Sombogaart holland rendező, még 1997-ben forgatott filmet egy kisfiú, Memo életéről. A néma fiú hőse egy olyan kisebbségben él, amelyet teljesen megfosztottak jogaitól. A kisfiú és legjobb barátja, Mustafa egy tökéletes világot teremtenek maguknak. Ennek az álomvilág akkor foszlik szét, amikor Hollandiából visszatér a kisfiú apja .

Érdekes helyzetet jelenít meg Samira Makhmalbat története is. A Fekete táblák című iráni-olasz-japán film egy tanítócsoport vándorlását meséli, akik hallgatókat keresve járják az iraki-iráni határt. Közös útjuknak egy katonai helikopter megjelenése vet véget. Egyikük, Said így találkozik egy öregemberrel, aki megkéri, olvassa el neki a fia levelét. Másikuk, Réboir egy csempész társaságba botlik, akiket arra igyekszik rábeszélni, hadd legyen a tanítójuk.

A fotó, Kazim Öz rendkívül szépen fényképezett, álomszerű filmje a véletlen folytán összekerülő két férfi különös kapcsolatát kíséri végig egy buszutazás során. Végig egymás mellett ülnek, de sosem derül ki, utazásuk célja és oka. Az út kényelmetlenségei, a közösen elszívott cigaretta egyre közelebb hozza egymáshoz a két férfit. A történet a közöttük kialakuló és egyre mélyülő szimpátiát követi finoman nyomon.

A Gáztámadás már brit alkotás, a történet helyszíne az angliai Glasgow. A film a menhelykeresők állapotát kutatja. Azt a pusztítást, amelyet egy magányos terrorista okoz egy kurd közösségen belül. Fegyvere a rasszizmus és egy halálos baktérium, amellyel folyamatos feszültségben tartja a város Sighthill területét.

Ez a film is rávilágít arra, a problémára, amely a filmhét igazi jelentőségét adja: Kurdisztán nemcsak földrajzilag van távol Londontól. A világ csak igen keveset tud a kurdokról, csak akkor foglalkozik a problémáikkal, amikor drámai események főszereplőivé válnak. A rendezők úgy érzik, legfontosabb feladatuk, hogy híradással legyenek egy távoli vidékről, hogy érzékennyé tegyék közönségüket népük gondjaira, hogy megértést és vigasztalást és segítséget találjanak egy nagy kultúra hazátlan örökösei számára.

Araz Rashid: Égő paradicsom, 1999
Araz Rashid:
Égő paradicsom,
1999
132 KByte
Yesim Ustaoglu: Utazás a Napra, 1999
Yesim Ustaoglu:
Utazás a Napra,
1999
133 KByte
Yilmaz Güney: Az utazás, 1982
Yilmaz Güney:
Az utazás,
1982
83 KByte
Yilmaz Güney-Zeki Ökten: A nyáj, 1978
Yilmaz Güney-Zeki Ökten:
A nyáj,
1978
71 KByte
Bahram Ghobadi: Idő a részeg lovaknak, 2000
Bahram Ghobadi:
Idő a részeg lovaknak,
2000
84 KByte
Ben Sombogaart: A néma fiú, 1997
Ben Sombogaart:
A néma fiú,
1997
122 KByte
Samira Makhmalbat: Fekete táblák, 2000
Samira Makhmalbat:
Fekete táblák,
2000
98 KByte
Karim Öz: Fotó, 2000
Karim Öz:
Fotó,
2000
87 KByte
Kenny Glenaans: Gáztámadás, 2001
Kenny Glenaans:
Gáztámadás,
2001
108 KByte

 

hírek hírek filmek filmek arcok arcok gondolatok gondolatok szemle szemle Örökmozgó Örökmozgó képtár képtár sőt sőt mozgóképtár linkek repertórium levelek FILMKULTÚRA '96-tól tartalom címlap kereső