Jasna Hasović Jelišić Danis Tanović filmje, a Ničija zemlja/Senkiföldje

Danis Tanovic: Senkiföldje

René Bitorajac (Nino) és Branko Djuric (Ciki)
René Bitorajac
(Nino) és
Branko Djuric
(Ciki)
163 Kbyte

A Harry Potter-láz idején, a George Clooney, Brad Pitt és Julia Roberts nevével fémjelzett Ocean's Eleven/Tripla vagy semmi bemutatásának hetében New Yorkba érkezett a Senkiföldje is. És vele együtt Danis Tanović, aki ezt a "rendkívüli feszültségű, fekete humorú és felejthetetlen" filmet rendezte a világ közönyösségéről, és három emberről, akik a boszniai háborúban találkoznak össze egy lövészárokban. "Ez a bosnyák entrée az Oscar-díjhoz", - írta a film hivatalos New York-i bemutatójának napján a Newsday, megállapítva, hogy a boszniai háborúról szóló többi film - elsősorban Michael Winterbottom Isten hozta Szarajevóbanja és John Moore Behind Enemy Lines (Az ellenséges vonalak mögött) című műve - ehhez képest dilettáns próbálkozás. "A Senkiföldje még azt a luxust is megengedi magának, hogy ott perdül táncra, ahová más a lábát se meri betenni. Ez egy morbid és őrült módra összemixelt balkáni abszurd. Danis Tanović felejthetetlen filmet alkotott, amely nem köt kompromisszumot a vele szemben támasztott elvárásokkal - a lövészárokban bujkáló hátborzongató figurákat éles politikai-kulturális szatírával ábrázolja". A díjakkal elhalmozott Senkiföldje forgalmazási jogait a nagyhatalmú United Artist vette meg, aztán kivárta, hogy az amerikaiak magukhoz térjenek a szeptember 11-i sokk után, hogy megszokják az afganisztáni háború képeit, és újra kedvük támadjon háborús filmeket nézni. (...) És bár a George Clooney, Brad Pitt és Julia Roberts főszereplésével készült hollywoodi Ocean's Eleven/Tripla vagy semmi bemutatásának hetében volt a New York-i premierje, a Senkiföldje meglepően jó kritikát kapott az amerikai sajtóban. Minden vezető lap közölt róla recenziót, a többség nagyra értékelte, és még azok is, akik szerint "a szereplők jelleme nem eléggé árnyalt, a szituációk pedig híján vannak az intuitív intenzitásnak", elismerik, hogy a rendező tehetséges és nagy reményekre ad okot. A bemutató napján a The New York Times azt írta, hogy a Senkiföldje makacsul realista film, amelyben a háború piszkos, és amelynek abszurditása jobban mellbe vágja az embert, mint a humora". "Az egyetlen dolog, ami a nézőben nevetést vált ki, az a fölismerés, hogy az igazi felnőttek és katonák világában nincsenek bölcs béketeremtők, akik bevonulnak és szétválasztják a harcoló feleket." A Times, részleteket közölve Tanović életrajzából, fölhívja rá a figyelmet, hogy éppen ezekből a tapasztalatokból ered a film mély és fájdalmas hitelessége. "Miközben a kamera a tájat pásztázza, egy pillanatra úgy tűnik, mintha elkapná a Napot, amint éppen lebukik a pelyhes fehér felhők mögé. Groteszk ellentét feszül e pasztorálisan idilli kép és az alant zajló halálos játszma között. A sebesült és eszméletlen szereplő körül tündöklő szépség látványa arra készteti a nézőt, hogy széttárja a karját és sírva fakadjon." Ugyanaznap a USA Today a lehetséges négyből három csillagocskát ítélt oda a filmnek, és azt írta, hogy a Senkiföldje sokkal több, mint egy "ellenséges vonalak mögött játszódó őrült film". A CNN Film Reviewben a recenzens emberi, de furcsa komédiának nevezi a filmet, amelyben hamar kiderül, hogy ez a boszniai háborúnak nem a John Wayne-féle verziója, és a rendezőtől mi sem állt távolabb, mint a zászlók lengetésének hősiessége. Ugyanakkor Paul Tatara, a CNN kritikusa nem esik hanyatt a filmtől, szerinte a híréhes tv-riporterekről szóló jelenetek sokkal érdekesebbek a forgatókönyvben, mint a filmen: "Úgy tűnik, Tanović nem tudta eldönteni, mennyire vigye el a filmet a komédia felé. Sőt, még az a jelenet sem annyira ütős, mint lehetne, ahol Cera a halálos aknán fekszik." Azon megjegyzései mellett, melyek a rossz fordítás számlájára írhatóak, a CNN kritikusa a filmet az emberi szenvedés iránti érzékenységgel megrajzolt becsületes miniatúrának tartja. (...)

A Senkiföldje kétségtelenül igen pozitív kontextusban hozta vissza Boszniát az amerikai médiába. A mozik egyelőre telt házakkal vetítik, és Tanović New York-i tartózkodása is fölkeltette a közönség érdeklődését. (...) Néhány televíziós filmkritikus az év filmjének nevezte a Senkiföldjét, és bejelentették, hogy javasolni fogják az Oscar-díjra, ugyanakkor klasszikus tv-reklámokkal nem reklámozták. A legnagyobb tévés visszhangot az ABC tévé Bill Maher vezette Politically Incorrect című műsorában való szereplésével váltotta ki Tanović. A stúdió vendégei közt rajta kívül ott volt Seth Green és Holland Taylor színészek, valamint Bruce Thornton professzor. Maher megdícsérte és a nézők figyelmébe ajánlotta Tanović filmjét, de aztán magáról a műről több szó nem esett. A beszélgetés John Walkerről folyt, arról az amerikairól, akit Mazar-i-Sharifban tartottak fogva. Az amerikai vendégek Walkert leginkább árulóként kezelték, míg Tanović az ifjú tálib védőügyvédjének a szerepét játszotta, emlékeztte a résztvevőket arra, hogy az USA volt a legelső ország, ahol a jog kimondta, hogy a vádlottat addig ártatlannak kell tekinteni, amíg a bűnössége be nem bizonyosodik. "Hozzák ide és ítélkezzenek fölötte. Először vizsgálják meg, mit követett el. Én természetesen nem értek egyet a tálibokkal, de ilyen könnyen azért nincs joguk ráfogni, hogy áruló" -bombázta őket Tanović, aztán - mintha a tv-stúdióban ülők a saját amatőr színészei lennének - a többi vendég, a háborúról kezdett beszélgetni Amerika szerepéről a modern világban, a globális eseményekért viselt felelősségéről, végül szóba került Bosznia is. "Képzeljék el, mi lett volna, ha szeptember 11-én nincs ilyen erős hadseregük, és nincs mivel védekezniük. Nos, pontosan így történt ez velünk, boszniaiakkal. Nem volt fegyverünk, amivel védekezhettünk volna, és vártuk az amerikaiakat, hogy majd jönnek és megvédenek bennünket. Csakhogy sajnos Önök négy évvel később jöttek." Aztán elmondta, hogy ezalatt a négy év alatt, amíg az amerikaiakra vártak, kétszázezer boszniai meghalt, egymillió pedig küldöldre menekült, ezért Amerikának, mint a legnagyobb és legerősebb országnak a jövőben meg kell előznie és akadályoznia az ilyen konfliktusok kirobbanását. "Egyébként hagyjanak föl végre azzal, hogy a katonáikat úgy kezelik, mint valami balerinákat. Oh, Istenem, csak ki ne törje valamelyikük a lábát! Hát mi ütött magukba?! Hiszen ezeket az embereket azért fizetik, mert harc közben eleshetnek!" De a stúdióban akkor tört ki a taps, amikor azt mondta, hogy reméli, az amerikaiak végül elfogják Oszama-bin-Ladent és társait, mert ezek bűnözők, akiket el kell fogni. A taps után Tanović ismét elhelyezett egy oldalvágást: De mi lesz Radovan Karadžićcsal és Ratko Mladićcsal? Hisz volt olyan nap, amikor Mladić 8.000 embert öletett meg - és ezek ketten még mindig szabadon járkálnak, pedig Boszniában nincs sok olyan hely, ahol el lehetne rejtőzni. Úgy látszik, senkinek sem akaródzik elfogni őket. A háború alatt Bosznia olyan helyzetben volt, mint egy gúzsba kötött nő, akit megerőszakolnak, de adnak neki egy darab csokoládét, hogy ne haljon éhen, miközben erőszakolják. Így tartottak bennünket is megkötözve a fegyverexport embargójával, de egy idő után kaptunk élelmiszersegélyt, hogy éhen ne haljunk, amíg megerőszakolnak. Higgyék el, amikor három hónapig katonaként a boszniai háborúban voltam, mindössze három töltény volt a pisztolyomban. Ez volt az én háborúm." "Nem értem, mi ebben a poén?!" -akadékoskodott a műsorvezető, mire Danis a műsor címéhez (Politically Incorrect) híven így válaszolt: "Miért kell nekem mindent megmagyaráznom? Azt hiszem, Bosznia esetében ezt értenie kellene. Tanuljon, képezze magát... léteznek erről könyvek, filmek... Szerintem a tájékozatlanság az Ön problémája."

DANI, 2001. december 14.
Magyarországon bemutatja a Budapest Film 2002. február 28-án

Potoczki Klára fordítása

Filip Sovagovic (Cera)
Filip Sovagovic
(Cera)
142 Kbyte
René Bitorajac (Nino) és Branko Djuric (Ciki)
René Bitorajac
(Nino) és
Branko Djuric
(Ciki)
127 Kbyte
Branko Djuric (Ciki) és René Bitorajac (Nino)
Branko Djuric
(Ciki) és
René Bitorajac
(Nino)
128 Kbyte

100 Kbyte
Katrin Cartlidge (Jane Livingstone)
Katrin Cartlidge
(Jane Livingstone)
125 Kbyte

 

hírek hírek filmek filmek arcok arcok gondolatok gondolatok szemle szemle Örökmozgó Örökmozgó képtár képtár sőt sőt mozgóképtár linkek repertórium levelek FILMKULTÚRA '96-tól tartalom címlap kereső