|
Werkmeister harmóniák
H-D-F-CH, 2000, Goess Film, Von Vietinghof Filmprod., 13 Prod.
R,f: Tarr Béla, társrendező, v: Hranitzky Ágnes, í,f: Krasznahorkai László, o:
Medvigy Gábor, Jörg Widmar, Patricke de Ranter, Rob Tregenza, Novák Emil, Erwin
Lanzesberger, Gurbán Miklós, z: Víg Mihály
Sz: Lars Rudolph, Peter Fitz, Hanna Schygulla, Derzsi János, Djoko Rosic, Wichmann
Tamás, Kállai Ferenc
145 perc,
B: 2001.02.01.
Forg: Budapest Film
x
Zöngétlen tombolás
(Werckmeister harmóniák)
Filmvilág, 2001/2. Balassa Péter
...nincs végső ok vagy értelem szerint megragadható, azaz felelőssé tehető,
birtokolható, megítélhető ördögi összeesküvés (beleszámítva a végső ok
látszatát keltő, pitiáner Herceg-maffiát is). Ellenben: sem istent, sem embert, sem
természetet nem ismer az a mindent felülíró, elnyelő, vak rend, ami megmutatkozik.
Csak működik és végiggombolyodik a maga ismeretlen célú, numinózus (szent és
rettenetes) mozgásviszonylatai és egyensúlyi szerkezetei mentén ...
... a rendező egész stílusának foglalata számomra két mozzanat, amely
hangsúlyozottan tárgyi, képi és nem csupán dramaturgiai mivoltában játszik fontos
szerepet. Az egyik a Herceget, az óriásbálnát és az egész, baljós "cirkuszi"
truppot szállító, s persze az ősileg ismerős nyergesvontatóval motorizált,
bádogmetál-konténer, s annak bordázata, a másik pedig a bálna változatosan
fényképezett szeme ...
... ismét a régi nagyok tanítványaként, mesterségbeli, technikai szempontból nehéz
utat választott azzal, hogy nála a tömeg (lásd vonulás a kórház felé, vagy hosszú
ácsorgások a konténer körül, a kisváros főterén) soha sem egészen arctalan, nem
puszta massza ...
... a befejezhetetlennek tűnő kegyetlenkedés hirtelen megszakad egy öreg meztelen
férfitest látványától (az egyetlen meztelen kép a filmben!) ... ... a lepleitől,
ruháitól megfosztott, fizikai test a legszemélyesebb, és hallgatagságában, spontán
jelenvalóságában megfellebbezhetetlen. Talán ez volna "a kereszten függő halott
isten" visszaperlése ...
... Ez a megakasztott csúcspont vezeti a filmet a gyöngédség halk szavú zárlatához
...
Látomás
a káoszról
(Werkmeister harmóniák)
Népszabadság, 2001.02.09. Veress József
... a negyvenes éveinek közepén járó, de már régen kiforrott stílusú,
összetéveszthetetlenül szuverén látásmódú, szigorú következetességgel
építkező rendező folyton ugyanazt a filmet forgatja és állandóan ugyanazokról a
kérdésekről beszél ...
... ebben a miliőben nincs tere többé a naív hitnek, az odaadó lángolásnak, a
racionális filozofálásnak. A téboly mindent maga alá temet. A Werckmeister
harmóniákat összeroppantja a brutalitás ...
... A Naprendszer működését kocsmai rögtönzésként illusztráló expozíció
lélegzetelállítóan szép: lírai és szomorú, metaforisztikus és nyers, emelkedett
és földhözragadt. Félelmetes a helikopter héja-mutatványa. Dübörgőek a csendek.
Lidércnyomásosak a kórházi vérengzés képsorai ...
x
Vakvagányok
H, 2000, Megafilm
R,f,v: Tímár Péter, o: Szatmári Péter, z: Cserepes Károly
Sze: Matatek Judit, Bozsik Yvette, Csiszár Jenő, Magyar Attila, Nagy Anna, Nagy Mari,
narrátor: Kocsis Mariann
118 perc
B: 2001.01.08.
Forg: Budapest Film
x
Lelki szemek
(Vakvagányok)
Filmvilág, 2001/2. Varga Balázs
... a rendező szomorúsággal bélelt vígjátékainak sorozatát folytatja -
ezúttal kísérleti terepen ...
... filmje azért érdekes, mert a nézőt ritkán próbált kihívásokkal és
formaproblémákkal szembesíti . A Vakvagányok empátia-vizsga, amire tagadhatatlanul
szükségünk van. Egy olyan intoleráns és paternalista kultúrában, mint a magyar, a
másság kihívására általában durván elutasító, vagy finoman atyáskodó válaszok
születnek ...
... épp elég izgalmas konfliktus lehetőségét hordozza magában. A film azonban
fukarkodik ezeknek a konfliktusoknak a kibontásával ... cselekményvezetése igencsak
sablonos ...
... a filmnek azok a jelenetei a legjobbak, amelyekben együtt vannak jelen a látó és a
vak szereplők ...
... őszinte, tisztességes és zavarbaejtő film, de ... a kiindulópontból fakadó
formai kihívások felemás megoldása siklatja ki...
További bemutatók
Anarchisták
H,2000, Mokép Rt., Színház- és Filmművészeti Egyetem
R,f: Tóth Tamás, f: dr. Thuróczy Szabolcs, Csatári Éva, o: G. Tóth Kinga, z:
Melis László, Tóth Tamás, v: Kollányi Tamás, d,k: Berzsenyi Krisztina
Sz: Dr. Thuróczy Szabolcs (Gavrilo), Csatári Éva (Majka), Gyuricza István (Majka
apja), Temessy Hédi (Fanni)
Szí, 80 perc, 35 mm
B: 2001. február 15.
x
Utolsó vacsora az Arabs Szürkénél
H, 2000, Neuropa Film Kft.
R: Jancsó Miklós, f: Jancsó Miklós, Hernádi Gyula, Grunwalsky Ferenc, o:
Grunwalsky Ferenc, z: Lovasi András, Sub Bass Monster, Sebő Ferenc, d: Banovich Tamás,
v: Csákány Zsuzsa
Sz: Mucsi Zoltán (Kapa), Scherer Péter (Pepe), Vasvári Emese, Ruttkay Laura, Mundruczó
Kornél, Rába Roland,
Börcsök
Enikő, Szarvas József, Schell Judit
Szí, 90 perc, 35 mm
B. 2001.február 15.
x
Fülöp
Levente ezredfordulója
Dokumentumfilm
Népszabadság, 2001.01.03. Csala Károly
... bemutat egy mai székely szolgasorsot. Siheder hőse: Fülöp Levente. Ő szól
magáról, s róla szólnak gazdái, egy gyermektelen, idősödő, módosnak nem mondható
parasztházaspár ... Végzett két osztályt, nem ér rá iskolába járni, bár
szeretne. Tervei vannak arra az időre, "ha majd lesz pénze" ...
... E vérforralóan igaz filmdokumentumról nem csupán néhai anyósom jutott eszembe
...
x
Steril képek
(Egyszer élünk)
Élet és Irodalom, 2001/4. Stőrh
Lóránt
... létrejön egy-két nagyszerű színészi alakítás, áttörve azt a falat, amit a
Tar-novellák sokszínű és eleven világa, valamint az üres és halott hangok, képek
között húzódik ...
... ami a leginkább bánt ebben a vállalkozásban, az az, hogy elhasználta a
Tar-novellák erős és sűrű nyersanyagát anélkül, hogy az egy-két figyelemreméltó
színészi játékon kívül hozzátett volna valamit az eredetihez ...
x
Nincsen
nekem vágyam semmi
Kritika, 2001/1. Tóth Péter Pál
... A hiteltelenség az, amely finoman beburkolja az amúgy kemény, élettel teli, s
lényeges kérdésekre koncentrálni kívánó filmet. Mundruczó kihagyásos
dramaturgiát használ, nem tartja szükségesnek, hogy mindig mindent megmagyarázzon, a
néző aktív jelenlétére számít. Ennél a minimalista megoldásnál azonban
különösen disszonáns, ha terjengős, művészkedő, kusza jelenetek terhelik a
szerfelett törékeny dramaturgiai vázat ...
... Kínos még a filmvégi leszámolás ...
... Ha már az események, jellemek, történések belső logikájából nem tudta a
rendező megteremteni a megfelelő helyzetet, amelyben kirobbanhat a fiúból mindaz, amit
elejétől fogva várunk, s aminek bekövetkezte felől aligha lehet kétségünk, úgy is
jó. Döccenjen hát a narráció, ki bánja, az érzelmi hozam nagyobb is lehet ... Ez
katarzis volna, lehetne ...
... A rendezőnek viszont hatás kell ...
... jó kis drámai végkifejlettel sikerül a világ trendy filmezésének stíljében
zárnia munkáját ...
x
Zalán Vince: Gaál István krónikája
RTV részletes, 2001/4. N.E.
... Vallomás és dokumentum ez a kötet. Egy filmrendező, egy képíró munkásságának portréja, de rajzolata egy megrendítő sorsnak is. Hiszen elmondható, hogy azok az évek, amelyekben Gaál István pályája kibontakozott és kivirágzott, valóban emberséget próbáló esztendők voltak, ideértve a legutóbbi évtizedet is ...
x
Egyszer
majd
(Meseautó, A másik ember iránti féltés diadala)
Népszabadság, 2001.12.29. Orsós László Jakab
... Magyarországnál kevés szürreálisabb hely létezik a világon. Ez a
legkevesebb, amit egy olyan országról mondhatunk, ahol Meseautó címmel, egy
filmnek álcázott reklámválogatás másfél órán keresztül fut a mozikban, és ahol
egy ízig-vérig kísérleti film, forgalmazót találva napi egyszeri vetítéssel,
átlagosan hét néző érdeklődésére számot tartva az egyik legjobb budapesti mozi
programjába kerül ...
... A Meseautó minden pillanata szégyenletes. Dilettáns módon összekuszált
történet, rendezői nihil, vegyes felfogásban játszó színészek, valamint olyan
gyalázatosan ízléstelen és rossz ruhák, amilyeneket magyar film még nem látott.
Igazi becstelen munka ...
... A másik ember iránti féltés
kísérletező energiái szakaszosan működnek. Vannak következetes és végiggondolt
részei, ahol világosan megjelenik a rendezők szándéka. Ilyen a szerelmi veszekedés
jelenet, részben ilyen a víziborjú-szál, ilyen a szereplőválasztás és ilyen a
szinte mindig határozott és karakteres fényképezés. Az azonban már nem fér a
fejembe, hogy a rendezők miért nem tekintették méltó kísérleti terepnek a
dramaturgiát ...
x
A
Meseautó defektje
Népszabadság, 2001.12.29. Veress József
... A Meseautó sajnos már alapjáraton befullad. Édeskés
operettvilága maga a merő anakronizmus. A szerzők következetesen ellavíroznak a
szatíra lehetőségei mellett, pedig ez lehetett volna az egyetlen értelme a komédia
leporolásának ...
... Ami hiányzik ebből a kasszadarabok státusára pályázó produktumból: a
mértéktartás, az eredetiség és a maiság. Bon mot-jairól híres kollégánk
szavaival élve: megint szegényebbek lettünk egy új magyar filmmel ...
x
Ideológiai kalandfilm
Beszélgetés Fekete
Ibolyával
Filmvilág, 2001/1. Bársony Éva
... az alaptörténet Eduardo Rózsa Floresé - eléggé ismert is a médiából -,
az ő életútjának főbb állomásaira és helyszíneire épül. Annyira ritka képlet
ez, hogy ilyet kitalálni nem is lehet. Ami azonban létrejön, az fikció, ahogyan ez
már játékfilmeknél lenni szokott, nem azonos az ő élettörténetével. Eduardo
nagyvonalúan bocsátotta rendelkezésemre a történeteit ...
... a film főszerepét is ő játssza ... kerestem én hosszasan színészt a szerepre,
és találtam is kitűnőeket, de ezt a különös kombinációt, a "latinság" és a
közép-kelet-európaiság keverékét valaki vagy hordozza magában vagy nem hiszem el
...
... Jószerivel gyalog mentünk Albániába és úszva Chilébe. De hát ezek fantasztikus
helyek, úgyhogy az anyag látványosnak ígérkezik, nem kis mértékben Jancsó
Nyikának és - a második kameránál - Erdély Mátyásnak, valamint egy
kivételesen eltökélt és leleményes stáb tehetségének köszönhetően ...
... a magyarnál nem kevésbé elszánt chilei stáb ... előhalászta azt a férfit, aki
annak idején, 18 évesen a legzseniálisabb mural-festő volt Santiagóban ...
... az érdekel, miért és hogyan fognak fegyvert emberek eszmei vákuum vagy éppen
zűrzavar idején ...
x
Beszélgetések a magyar médiáról
Képszabadság
Filmvilág, 2001/1. Mihancsik Zsófia
... (Kovács András Bálint:) ... kell csinálni egy kultúrára
specializálódott tévét, amelybe ugyancsak kell pumpálni a pénzt, de meg lehet
teremteni a színvonalat: lásd Arte. De az Arte tényleg speciális ügy, abból nincs
még egy a világon: súlyos politikai akarat hozta létre és működteti. A
francia-német megbékélés és az európai kultúra szimbóluma. A maga
háromszázalékos nézettségével ott áll, ahol nálunk a Duna tévé - bár a francia és a német lakosság
együtt százmillió fölött van, s ennek három százaléka kicsit más nagyságrend,
mint a tízmilliós Magyarországon ...
... a generalista tévék megszerkesztik az estéket, az életet. Erre szerintem mindig
szükség lesz. Ahogy a mozi sem tűnt el a videó és a tévé miatt, mert a moziba
járás beépült az életformába. Nem az információ a fontos, hanem az a forma,
ahogyan kapom ... ... a specializált hálózatok kiválasztják a generalista tévékből
azokat a műsorokat, amelyeket jobban el lehet adni individualizált hálózaton vagy az
Interneten ...
x
Döntsd a bálványt!
Tóth Gy. László a Fidesz személyi politikájáról
Demokrata, 2001/2. (S.F.)
... úgy tűnik a kultúra és a média világában szervezetten nincs jelen, nem
képes megjelenni az az erő, amely kikövetelné és kikényszerítené a belső
megújulást, a határozott, és jól érzékelhető változásokat. Többnyire ma is azok
uralják a terepet, akik már a kádári időkben is monopolhelyzetben voltak ...
... sokszor a legkisebb változtatás is óriási botránnyal jár: tiltakozások
belföldön és külföldön, miközben a protestálók egy része azt sem tudja, hogy
valójában miről is van szó. Azok, akik évtizedekig monopolhelyzetben voltak, ma is
jelentős nemzetközi kapcsolatrendszerrel bírnak, s remekül értenek az
érdekérvényesítéshez ...
x
Vakmozi
Tímár Péter a trükkökről és a jövő sivatagáról
168 óra, 2000/51-52. Sándor Zsuzsanna
... a vakoknak hihetetlenül nyitott, gazdag benső életük van. Soha nem találkoztam
köztük életunttal. Ha lenne egy hely, ahol csak ők élnének, az lenne a
legkiegyensúlyozottabb társadalom. A konfliktusokat mindig a látók okozzák, akiknek
nagyon szeretnének megfelelni. Talán ezért is vállalták a filmet. A vakokkal
töltött két év alatt rengeteg hordalék mosódott ki belőlem. Kicserélődtem. Már
nem az vagyok, aki voltam ...
... A Vakvagányok
az első érzelmes filmem. Meggyőződésem, hogy mindig a társadalom rendeli meg a
művet. A rendezőnek pedig az a dolga, hogy dekódolja a közönség igényét ...
... A Csinibaba
például nem igazán jó, mégis nagy sikere lett. Az embereknek akkor arra volt
szükségük, hogy kiegyezzenek a múltjukkal, kinevethessék a legsötétebb kádári
éveket ...
... Az igazgató azt mondta, ha megbukna a Vakvagányok, odemehetek tanítani ...
x
"Nem lehet ügyeskedni"
Tarr Béla filmrendező
Magyar Narancs, 2001.
... ez már az első pillanattól kezdve alulfinanszírozott film volt. Annyi pénzünk
volt, több különféle szerződésből, hogy a forgatást befejezzük, de sem az
utómunkákra, sem a szerzői jogokra, sem a színészekre nem volt elég ...
... lett egy world sales agent Los Angelesben, és az ő becslései szerint a film
tekintélyes adósságlistájának a dupláját lehet behozni a pillanatnyilag előre
látható világforgalmazásból ... az azért furcsa nekem, hogy Los Angelesből
árulják a filmet ...
... 95-ben Berlinben találkoztam Lars Rudolphfal, aki abban az időben még rockzenész
volt, és egyszer csak azt éreztem, hogy ott áll előttem Valuska János ...
... előbb vannak meg a színészek, s csak azután kezdünk el konkrét forgatókönyvet
írni, komplett szereposztásra, sőt helyszínekre, mert akkor már tudom, hogy egy-egy
jelenet hol fog játszódni ...
... én már '85-ben meg akartam csinálni a Sátántangót ... írmagjában
akarták kiírtani a filmes gondolkodást. Dárday, Bódy, Jeles, Fehér György, Zolnay
Pál és a Gulyás testvérek voltak benne a Társulás stúdióban. A háttérben itt is
a pénzről volt szó, a négy nagy stúdiónak azt mondták, hogy nem kell ide öt
stúdió, az ötödiknek a pénzét szétosztjuk köztetek. Megszavazták,
szétosztották, szigorúan demokratikusan, a szemem láttára, Knopp elvtárs
vezetésével ...
... állapotról van szó. Ezerszer elmondtam már, hogy a film az kép, hang, ritmus,
zaj, zene, emberi tekintetek, metakommunikáció, minden olyan dolog, ami nem sztori ...
... én soha egy pillanatig nem gondolkodom el azon, miközben csinálom, hogy miért ide
teszem a kamerát, és nem oda, miért jobbra kell ott elindulni, nem pedig balra, ez
mindig belülről jön. Amikor már a színésszel beszélsz, ott már tudsz fondorkodni,
aljasságokat kitalálni, hogyan lehet őt lépre csalni, még beljebb taszítani, még
jobban magára hagyni a jelenetben, hogy kénytelen legyen belülről dolgozni, de
valahogy, amikor az egészet rakod össze, ott már nem lehet ügyeskedni ...
x
Néhol "ukrán fapados", mégis profi
Beszélgetés Szalay Péterrel
Filmtett, 2001/1. Zágoni Balázs
... Péterffy András szakvezető azzal bízott meg minket, hogy szociografikus
dokumentumfilmet készítsünk. Elindultunk egy vagy két autóval, szinte vaktában ...
így mentünk le Alsósófalvára ... befészkeltük magunkat a helyi tiszteleteshez, aki
sokat segített, illetve megismerkedtünk a tanítóval, akivel mára jó barátságba
kerültem, és végigjártuk, ahogy kell, a falusi néniket, meghallgattuk a
történeteiket, előkerültek fotók, és spontánul elkezdtünk dolgozni ...
... nem akartam kritikát mondani erről a világról, amit itt az erdélyi falu jelenít
meg, csak meg akartam mutatni, hogy ilyen viszonyok közt is lehet élni, akár ma is ...
... a Téltemetés inkább egy furcsa idő-tér-játék-film ...
x
Színészkedjem?
Ez van
Andorai Péter az egyetlen színházunkról és a belső békéről
Népszabadság, 2001.01.18. Bogácsi Erzsébet
... közel állnak hozzám a keleti filozófiák, s nem azért, mert éppen divatosak.
A színészházi szobámba egyszerre több könyvet is leviszek, és párhuzamosan
olvasgatok hol ebből, hol abból. Én vonzódom a szemlélődő magatartáshoz, ahhoz a
belső nyugalomhoz, amelyre e tanítások szerint is törekednünk kell ...
... korosabb vagyok, jobban meg kell választanom a feladatot. De azért vállalkoznék
például Falstaffra ...
x
"Hajszolom
saját magamat"
Ónodi
Eszter jó néhány magyar filmben játszott fontos szerepet ...
Magyar Hírlap, 2001.01.20. Bóta Gábor
... furcsa, hogy az ember látja a saját fejét tízszer húsz méterben kivetítve a vásznon. Ahhoz például nem szoktam még hozzá, hogy a vásznon látom magam mozogni és beszélni. Most minden szempontból a keresgélés fázisában vagyok. Kiváncsi vagyok, befogadom az információkat és elrágódom rajtuk. Amióta filmezek, tapogatózom ...
x
"Sárral
dobálni és dicsőíteni nem akartam"
Sihedernyi koromban című új filmjében a rendező, Papp Gábor Zsigmond a magyar
történelem egyik egyedi képződményét, a kommunista elitképző Gorkij iskolát
mutatja meg
Magyar Hírlap, 2001.01.20. V. Bálint Éva
... itt a gyerekek egyfajta burokban éltek, kitűnő ellátásban részesültek, és
fogalmuk sem volt róla, hogy más iskolákban alig van mit enni, alig van mivel fűteni,
és hogy a többi gyerek szülei egyáltalán nem lelkesednek annyira a rendszerért és
Sztálinért, mint az övéik ...
... arról álmodni sem lehet, hogy dokumentumfilmeket filmnyersanyagra forgassanak,
hiszen az elképesztően drága, de több pénzből hosszabban előkészített,
technikailag igényesebb, a külföldi televízióknak jobban eladható és a
fesztiválokon nagyobb eséllyel induló dokumentumfilmeket lehetne készíteni ...
x
"Itt fogok filmet
csinálni"
Szász János filmrendező
Magyar Narancs, 2001/4. Pál Melinda
... ezt az országot ismerem, és szeretem ezt a várost. De mostanában nem megy. Egyetlen tervemre se kapok pénzt. Most is itt az alkalom, hogy odébb álljak. De nem! Csak azért is maradok! Január 1-étől a nyíregyházi színház művészeti vezetője leszek, és itt fogok filmet csinálni ...
x
Vadember
Szabó Győző a kívülállásról és a játszóterekről
168 óra, 2001/1. Sztankay Ádám
... ha ilyen feladatot kapok (A Balra a Nap nyugszik egyik főszerepe), minimum,
hogy néhány hetet vakok között töltök. Mindaz, amit tapasztaltam, szintén azt
bizonyítja: a történetben semmi blöff nincsen. Az élet ugyanis sokkal különösebb
helyzeteket produkál ...
... szóval sikerrel abszolváltam a kihelyezett felvételit Debrecenben (a budapesti
képzőművészeti szakközépiskola felvételijéről van szó, B.E.) - és pár
héttel később Budapestre érkezett egy alapvetően komplexusos, beszari, vidéki
kiscsávó ...
... átestem egy kegyetlen szerelmi csalódáson, amely úgy megviselt, hogy
nyolcvankilenc tavaszán beköltöztem egy barátom lakásának apró szobájába, és
nyolc hónapig szinte ki sem mozdultam onnan. Nem unatkoztam: kicsi zug volt - rengeteg
könnyvel. Olvastam és gondolkodtam. Aztán egyszer csak megszólalt a telefon, ismerős
hívott: Malgot István társulatába keresnek jó mozgású fiút, tudnék-e valakit.
Gondoltam, itt az alkalom. Magamat ajánlottam ...
... A Nyírség kemény "hely", ott nagy a szegénység, s a magyarok mellett nagy
számban élnek romák is. Úgy nőttem fel, hogy naponta csaták zajlottak, amelyeknek
akaratlanul is részese voltam. Rájöttem, mikor üthetek vissza a becsületemért, és
mikor kell fejet hajtanom - még ha csikorgatom is közben a fogam -, mert akivel
szemben állok, az erősebb kompániát tudhat maga mögött ...
... ha felmegy a függöny, vagy a forgatáson indul a kamera - már remegek, vibrálok,
mint a gyerek, amikor meglátja a tölcsérnyi fagylaltot ...
x
A szezon szenzációja Kováts
Adél
168 óra, 2000/51-52. Karácsony Ágnes
... Kováts Adélnak próbák rítuskelléke a tejeskávé. Gobbi Hilda beszélt
egyszer a színpad mögötti szertartásokról, a próbaközi és előadás előtti
magánszámokról. Hogy a rituálék felszívják a félelmet, a színész velük fúrja
bele magát a szerepbe ...
... Mozdulatait finomította a Radnóti. A Rettegés és ínségben - Zsótér
Sándor különös, szőnyegfalú rendezésében - fájdalmasan engedte át magán a
zsidó nő monológját. Amikor kiment a színpadról, halk robajjal omlott össze, amit
maga után hagyott ...
x
A
százesztendős Bihari József
Népszabadság, 2001.01.13. M.G.P.
... Bihari József, a magyar parasztok marcona emlékműbe teremtője
táncoskomikusként tanulta a kulisszák előtti világ szakrejtelmeit, fondorlatait, a
szerepépítés fortélyait, a nézővel való kapcsolattartás mikéntjét, a partnerrel
együttjátszás apró kis forszait és a partner lejátszásának aprócska aljasságait
...
... legutolsó moziszerepe - túl már a hetvenen - Móricz Zsigmond Árvácskájában
a tündökletes Czinkóczi Zsuzsa mellett a jóságos Vénisten volt. Színészeti
összefoglalás lett, testámentum. Emberségét hagyta nézőire ...
x
Szuterén és világszínpad
Bán János monomániái
168 óra, 2000/51-52. Sándor Zsuzsanna
...A hetvenes évek közepén Miskolcon az Aurora szavalóverseny döntőjére
készültek a gimnazisták. Köpcös legény nyitott be Bánék szobájába: "Először
vagyok itt, van még nálatok üres ágy?" Bán már mutatta is a helyet. "Gáspár
Sándor vagyok, Szentesről" - rakta le hátizsákját a fiú. A görbe lábú
sutyerák meg a langaléta sváb gyerek között (Bán apja német ajkú család sarja)
fűződött a barátság. Később a katonaság még szorosabbra kötötte őket.
Cimborát csak egyet fogadtak maguk közé: Dörner György honvédet ...
... A Stílusgyakorlatot Prágában játszották 1984-ben. Jiri Menzel is nézte
a játékot. "Zseniális voltál a parasztjelenetben" - fordította szavait a
tolmács Bánnak. Nem sokkal később posta érkezett a Katona Józsefbe: Az én kis falum
forgatókönyvét küldte a színésznek a cseh filmes. Bán bújta a szakkönyveket, hogy
az együgyű flótást pontosan alakítsa. Protézist is csináltatott: ferdítse az
arcát ...
... Jane Fonda elegánsan mosolygott rá az eredményhírdetés után: "Az én kis
falumnak kellett volna nyernie. Maga itt a legjobb". A pezsgőfogadáson lakkozott hajú
úr lépett hozzá: "Felkeresne holnap az irodámban?" Egyéves ösztöndíjat
ajánlott. "Itt írja alá" - tette a színész elé a szerződést ... Félretolta
a lapot a színész. Nem maradhat Amerikában, gondolta. Kicsik még a fiúk, haza kell
mennie. Amikor megérkezett a Ferihegyi reptérre, Ladába szállt és a Logodi utcába
hajtott ... Negyvenöt éves, úgy érzi, ösztöndíjakra már nem várhat... - Egyre
inkább hasonlítok apámra: ha a gyerekekkel vagyok, csak ők számítanak. Ha fát
vágok: centire egyformák lesznek a darabok. Próbálni is így tudok. A színház a
monomániám ...
x
A passzolóember
Beszélgetés Durst
Györggyel
Filmtett, 2001/1. Stőhr Lóránd
... 1995 márciusában hagytam ott a BBS-t, mert úgy láttam, hogy az öt tagú
vezetőség esztétikai szempontokon túli, közvetlen anyagi jellegű döntései a
produkciók, és végső soron a szervezet kárára válnak ...
... vittem magammal a Kép-Árnyék nevű produkciós irodát, amely tulajdonképpen az
én találmányom volt. A Kép-Árnyékot még 1993-ban hoztuk létre a BBS produkciós
cégeként, hogy kedvezőbben lehessen elkölteni a pénzünket ...
... két hónap múlva szólt nekem Sára Sándor, hogy szeretné létrehozni a Duna
Műhelyt. Ő még a hatvanas években volt BBS-tag, és nosztalgiát táplált az akkori
műhelymunka iránt ...
... elmondtam, hogy mekkorát csalódtam a bázisdemokrácia működésképtelenségében.
Döntsön inkább egy személy, teljes felelősséggel. Természetesen van művészeti
tanács, és sok ember javaslatát meghallgatom egy adott filmtervvel kapcsolatban, de
aztán én döntöm el, hogy adok rá pénzt vagy nem ...
... a filmkészítés ... egy szocimetriai játék, kollektív pszichoőrület, egy nagy,
gomolygó, sötét felhő, amíg össze nem áll a kész mű ...
... tizennégy éves korom óta magam tartom el magam, anyagilag nem különösebben
kötődöm senkihez. Nem érdekelt soha a pénz, ezért nem függök soha a mindenkori
kézből etetőktől. Ha akarom, ezt csinálom, ha akarom, azt ...
x
Popkorngondolatok
1301-1400
Népszabadság, 2000.12.30. Deák Krisztina filmrendező
... A mozgókép tehát hatalom. Legfontosabb fegyvere: a közeli kép ...
... A filmrendezőnek egysezrű a dolga: jó helyre kell tenni le a kamerát, és hiteles
arcokkal játszatni el a történetét. Harmadsorban, de nem utoljára, jól kell tudni
válaszolnia. Mert a munkatársak folyton kérdeznek ...
x
Ötből
négy filmstúdió megszűnik
Privatizáció helyett végelszámolás - Az ÁPV Rt. fizeti a tartozásokat
Népszabadság, 2000.12.30. V.Gy.
... a több évtizedes szakmai múltú, mindössze néhány főt foglalkoztató stúdiókat váratlanul érte a megszűntetés híre, mert ezek a cégek régóta a privatizációs vagyonban szerepeltek, és az ÁPV Rt.-vel még ez év elején is a magánosításról leveleztek ...
x
Utolsó
nap a Duna moziban
Népszabadság, 2000.12.30. Cs.L.
... Port Ferenc, az üzemeltető Budapest Film igazgatója szerint gyors
elnéptelenedése váratlanul érte őket, bár számítottak arra, hogy a Westend
megnyitásával csökkenni fog a látogatottság ...
... a mozi már hónapok óta nem jutott premierfilmekhez, s havi másfél milliós
veszteséggel működött ...
x
Kilenc fővárosi mozit teszteltek
Népszabadság, 2000.12.28. Német H. Erzsébet
... az előcsarnokok azonban hagytak némi kívánnivalót maguk után - legalábbis
abban a kilenc moziban, ahová huszonhét tesztvásárló (shopper) látogatott a
közelmúltban ... a Smart Research Institute megbízásából kilenc
bevásárlóközpontban - Campona,
Csepel Plaza, Westend, Duna Plaza, Lurdy-ház, Eurocenter, Rózsadomb, Mamut, Pólus
Center - üzemelő moziban járt ...
... a huszonhét, 19 és 57 év közötti tesztvásárló 80 százaléka elégedett volt a
telinfo-szolgáltatással, különösen a Csepel Plazában, a Pólus Centerben, a
Mammutban és a Duna Plazában ...
... a tesztvásárlók a Pólus Center, a Mamut és a Lurdy-ház vetítőtermeivel voltak
a legelégedettebbek ... A képminőséggel és a helyfoglalással sehol nem volt gond ...
x
Kultiplex: az összművészeti hely
Új életre kelt a Kinizsi utcai volt Blue Box mozi
Népszabadság, 2001.01.03. Margit Patrícia
... a szervezők ide egy nagy mozitermet és egy kis, kávézós, kerekasztalos
videóvetítőt álmodtak: olyan független, kísérleti játék- és dokumentumfilmeket
fognak majd bemutatni, amelyeket máshol nem lehet megnézni ...
... Jövő nyáron talán már a Kultiplex szabadtéri része veszi át a Ráckert
helyét: akusztikus zene és melegkonyha nyílik ...
x
Sikerfilmek 2000-ben
Magyar Hírlap, 2000.12.28. Tölgyesi Gábor
... a Magyarországon forgalmazott mozifilmek hatmilliárd forint bevételt hoztak ...
... az év legsikeresebb filmje A gladiátor, amely a hónap elejéig 686 ezer nézőt
vonzott. Szabó István alkotására, A
napfény ízére közel kétszáz ezren voltak kíváncsiak ...
... a magyar filmek sorsa már a produkció finanszírozásakor eldől: több, a
filmszemlén sikerrel vetített alkotás a mai napig dobozban van, mert egy kópia
legyártására sem maradt pénz. Így minden sikernek örülni kell ...
x
Filmszemlével
búcsúzik az Átrium
Már ma is csak lefutott művekhez jut a Margit körúti filmszínház
Népszabadság, 2001.01.15. Csordás Lajos
... Buda legnagyobb, legelegánsabb mozija volt egészen a kilencvenes évekig, csak a
két évvel korábban, 1934-ben épült Bartók Béla úti Simplon (később Bartók)
versenyezhetett vele modernségben és eleganciában ...
... jól működő szellőzőrendszere is volt: az elhasznált levegőt a vetítővászon
alatti elszívó ürítette, a friss levegő pedig a mennyezeten körben elhelyezkedő
ezernyi lyukacskán keresztül áramlott be. A lyukacskák peremét ezüstszínű karikák
diszítették, sokaságuk alulról nézve a csillagos eget juttatta a nézők eszébe,
ezért viccesen tejútnak nevezték azt a körbefutó sávot ...
... a Budapest Film Rt. visszaadja a fővárosnak ...
x
Hollywoodi
karambol
Népszabadság, 2001.01.30. Návai Anikó
... Múlt hétfőn szállt fel a gép Szabó
Istvánnal Los Angelesben, s szerdán már landolt is Gödrös Frigyessel - szintén
Los Angelesben ... Csakhogy Szabó ugyanazt a történetet vitte, amit néhány nappal
később Gödrös hozott. Egy magyar zsidó család évszázados kálváriáját .
Hollywood azonnal felfigyelt a pikantériára ...
... A
napfény íze és a Glamour
különös, és egyáltalán nem megtervezett hollywoodi "karambolja" még akár
szerencsésen is végződhet ...
x
Csak Eperjes szerepe biztos
Folytatják a Hídembert
Minden idők legdrágább magyar filmje Széchenyiről
Népszabadság, 2001.01.24. V.GY.
... a felvételek valamikor májusban indulhatnak, addigra remélhetőleg megkötik a külföldi koprodukciós szerződéseket. Osztrák, német, francia és amerikai partnerekkel tárgyalnak, a film finanszírozását itthoni és - a francia-német Arte csatorna révén - külföldi tévével, alapítványi támogatásokkal tennék teljessé. A tervek szerint pályáznak az európai filmtámogató szervezetnél, az Eurimages-nál is, amelyhez két külföldi koprodukciós partnerre van szükség ...
x
Bereményi: Eperjes kapcsolatai ártanak a Széchenyi-filmnek
Blikk, 2001.01.16. tóth
... Eperjest én választottam: fiatal, aggastyán, minden életkorú Széchenyit el
kell játszania. Nem ismerek más színészt, aki ilyen dinamizmussal, tűzzel tudná
megoldani a feladatot. Tudom, hisz három filmemben játszott már Eperjes Károly ...
... Eperjes politikai kapcsolatai inkább ártanak, mint használnak A hídembernek ...
x
Hamvadó cigarettavég
Bacsó Péter Karády-filmje
RTV Részletes, 2001/5. Jálics Kinga
... A harmadik főszereplő, Karády szerelme, Újszászy tábornok Cserhalmi György - egészen új arcát fogja mutatni. Ő is, akárcsak Eszter és Péter, hallatlan ambícióval vett részt a forgatásokon. Mellesleg ő volt az, aki a tizenöt nővel végigpróbálta ugyanazt a jelenetet ...
x
Új magyar égi csatorna
Elindult a Filmmúzeum kísérleti adása
Médiatechnika, 2001/1.
... teljes egészében magyar befektetők alapították azzal a szándékkal, hogy a nagyközönség számára ismét hozzáférhetővé váljanak a hazai műhelyekben készült produkciók ...
x
Kaszás Géza megijedt az orosz maffiától
Cenzúráztatni kell a gengszterfilmje forgatókönyvét
Blikk, 2001.01.17. n.o.g.
... éjjelente egy forgatókönyvön dolgoztam, ami kíméletlen őszinteséggel
mutatná be a magyar maffiahelyzetet - meséli a színész. - Egy VIII. kerületi
fiúról szólna a sztori, aki minden simlisségben benne van, amíg el nem törik a
kezét az orosz maffia tagjai ...
... egy amerikai forgatócsoport például az engedélyük nélkül forgatott róluk
Moszkvában, és állítólag egy-két ember el is tünt a stábból. Én azonban nem
mondtam le a filmről, de most hosszú időre ez az utolsó híradás, amit a
forgatókönyvről adok ...
x
Bacsó
Péter elégedett, és havat vár
Karády Katalin bútorai között forgattak - Statisztál a művésznő unokaöccse is
Magyar Hírlap, 2001.01.03. Gréczy Zsolt
... a film ... folyamatosan egyensúlyoz tragédia és komédia között. Zsütihez
Karády utazott először a munkaszolgálatra, mert az egyik verssor prozódiája
döccent. Végül Újszászyt kérte meg, szabadítsa ki a szövegírót. Aztán a
németek által letartóztatott tiszt együtt vonul egykor kiszabadítottjával egy másik
menetben ...
... Nagy-Kálózy Eszter abban az ágyban fekszik vagy sminkeli magát, ahol egykor a
bálvány tette ...
x
Négy magyar film a berlini fesztiválon
Magyar Hírlap, 2001.01.19. MTI
... a versenyszekcióban idén is ... Cakó Ferenc képviseli Magyarországot Kövek
című animációs rövidfilmjével ... Gothár Péter első alkalommal mutatkozik be ...
a Paszport című alkotással ...
... Moldoványi Ferenc új dokumentumfilmjével, a Gyerekek - Koszovó 2000
című nem fikciós alkotással szerepel, ez lesz a film világpremierje ...
... a Werckmeister harmóniák ... most a német közönség és filmes szakma
előtt is bemutatkozhat ...
x
Bankfiók
lesz a Bástya előteréből
A klubmozi nyitási időpontja még bizonytalan
Népszabadság, 2001.01.31. S.T.
x
Búcsú a Nemzet Színészétől
Sinkovits Imre (1928-2001)
Demokrata, 2001/4. Bodnár Dániel
... Film- és színházi szerepeit még csak hozzávetőlegesen is lehetetlen
felsorolni. Nem lehet azonban kihagyni A tizedes meg a többiek címszerepét: az
eredetileg sematikusan, szocialista hősnek ábrázolt figurát Sinkovits és néhány
színésztársa átíratta a forgatókönyvet jegyző Szász Péterrel, s Tóth László
tizedes így lett a vérzivataros időket furfanggal, kisstílű szélhámoskodással
túlélni igyekvő, mintegy modern népmesei alak egyik prototípusa ...
... Minden idők egyik legszebben beszélő magyar színésze volt, bársonyosan zengő
baritonját tetszése szerint változtatta. Szenvedélyesen hitt a művészet, a
színjátszás nevelő erejében. Nem felejtve, hogy egyidőben néptanító is szeretett
volna lenni ...
... A hűség mindenben jellemző volt rá. Vallotta: " Sem hazát, sem feleséget, sem
színházat nem cserélek." S ehhez tartotta magát: feleségével, Gombos Katalinnal
ötven évet éltek együtt, tartottak ki egymás mellett jóban, rosszban. Egy olyan
korban, amely az állandóságot szinte semmire sem becsüli. A Nemzetit pedig csak
kényszerűségből cserélte fel időlegesen a József Attila Színházzal ...
x
Elhunyt
Sinkovits Imre
Népszabadság, 2001.01.19. Zappe László
... ismertségét, népszerűségét sem pusztán a Nemzetiből kiáradó hírnév, az ötvenhatos viselkedéséről suttogott pletykák, a büntetés és a megbocsátás, a számüzetés és a visszafogadás legendateremtő ereje adta. Hanem abban az időben a Nemzeti vezető színészei filmen, majd főképp a televízióban szinte nap mint nap együtt éltek a nemzettel. Mindennapos vendégek voltak otthonainkban ...
x
Meghalt
Sinkovits Imre
Magyar Hírlap, 2001.01.19. Bóta Gábor
... színházon belül is háborúzott kicsit, nem jött ki jól a Kaposvárról, Szolnokról a Nemzetibe szerződött tehetségekkel. A Troillus és Cressida próbáin idegileg "kibillent", de a Husz János próbái alatt már annyira jól dolgozott együtt Zsámbéki Gáborral, hogy Székely Gáborral közösen a Katona József Színházba invitálták ...
x
Isten önnel, tizedes!
168 óra, 2001/4. Jolsvai András
... Molnár tizedes alakja összeforrott Sinkovitséval. Mert noha igazi all round színész volt, Bánk és Tiborc egy személyben, ez a figura állott hozzá a legközelebb. Homlokra tolt sapka, cigaretta a száj sarkában, sofőrkabát és lehengerlő duma - ez volt ő, a külvárosok magyar Gassmanja: egy pesti pali, olyan, mint te vagy én, egy közülünk, igazi haver ...