Szlaukó Katalin MEDIAWAVE félidő

Big Lucky Carter
Big Lucky Carter
(A képeket köszöbnjük
WWW.MJUZIK.HU-nak
és Pálinkás Márton
főszerkesztőnek.)
220 KByte

Sosem tapasztalt kényeztetés jegyében zajlik a 11. Mediawave Győrött. A filmektől, koncertektől megcsömörlött kritikust, hangulatos, dohányfüstös "sajtóközpont" fogadja, ahol kótyagos agyából megpróbálja kivarázsolni az elmúlt három nap eseményeit.

Röviden szólva, miből maradt ki eddig a soraimat olvasó.

Nem tudom, minek tulajdonítsam - a hosszú hétvégének vagy a pesti sajtókampánynak - sosem látott tömeg tolongott már a megnyitón. Eljött az a pillanat, amikor a fesztivál kinőtte Győrt. Van, aki örül ennek, van, aki nem.
A tavalyi bensőséges hangulatú, csendes vetítőből már nem lehet kimenekülni a közepes filmekről, a padlón is annyian ülnek, hogy a kijutásért folytatott küzdelem kilátástalan.
A családias hangulat oda, ennek - amint hallom - a fesztivál szervezői közül sem sokan örülnek. Másrészről, ha az utófinanszírozási rendszer okozta tavalyi rossz szájízt okozó szükségmegoldásokra (elmaradt programok) gondolok, a túlélés érdekében elkerülhetetlen volt.

Az esti koncerteken rövid közvélemény-kutatást végeztem: kik is vannak itt. Spanyol közgazdászhallgató Hollandiában magyar fiataloktól hallott a rendezvényről; pesti egyetemisták, akik nem értik miért nem jöttek eddig, hisz a fesztivál minden tavasszal téma volt; a nickelsdorfi rendezvények itt bulizó szervezői; több aprósággal szabadságukat töltő családok; a törzsgárda (az új arcok tömegében elveszve), azok, akik minden évben ide szervezik a szabadságukat.

A megnyitón, ami Győrben tradicionálisan a zsinagógában zajlott, többek között Jancsó Miklós és Big Lucky Carter is életműdíjat kapott, ez utóbbi könnyekig meghatódott.
Az első éj az akklimatizálódás jegyében koncertekkel, színházi előadásokkal telt.
Carter, aki már 80 éves is elmúlt, egy szál gitárjával s az üres színpadon székkarfára akasztott botjával varázslatos volt. A "jóéjtcsókot" Namgyal Lhamo adta, aki a keleti filmek szerelmeseinek tibeti dalokat énekelt.

Vasárnap humánus, 15 órás kezdettel kezdődött a versenyprogram. Egy programfüzet (vaskosabb, mint tavaly), katalógus képekkel és tartalommal, egyik sem könnyíti meg a döntést. A tavalyi élmények hatására a kisjátékfilmek és az animációs blokk mellett döntöttem, némi játékfilmmel fűszerezve.

Az "…és a magyarok kategória" című versenyblokk zömét a közönség már a Filmszemlén végigélvezhette - jómagam is csak az elmaradásokat pótolom.
Itt kell megjegyeznem, hogy a kategóriák határai mily "rugalmasan" vannak meghúzva. Dyga Zsombor Tempója az ifjúsági, a kisjátékfilm és a "magyarok" kategóriájában is versenyez. Sajnos ez a divatfilmekből és Dyga korábbi filmjeiből összeszőtt műremek nem érdemel háromszoros esélyt. Bognár Anna és Scmied Zoltán sztárpárosa kicsit egyhangúvá teszi a rendező utóbbi filmjeit. Schmiedben sok lehetőség van, Bognár egyre inkább beleszürkül a szőke divatbaba szerepébe. Vass Szilárd a Séta üldözöttjéből üldöző lett, a poén nem marad el, de Dyga semmi újat nem mutat. A vájtszemű unatkozó filmőrült legfeljebb azzal szórakoztathatja magát, hogy figyeli, a húsz perces rohanás végére mint olvadnak le az összeverve ébredt főhősök orcájáról a műsebek.

Imádott animációs filmjeimnek mára a felét elfogyasztottam. Kedvcsinálóul a leutazáshoz (még tart a fesztivál!!) a populárisabb darabokról szólnék.
Goszpodin Nedelcsev-Dido A játék vége (Game Over, 2000, Bulgária) című 3percesében a háborúk őrületét oldotta meg egyszer s mindenkorra. A lila és kék katona ökölharcából a felek megtépve, félig az ellenfél ruhadarabjaival borítottan kerülnek ki. Egymásra nézés, gúnyos nevetés, amiből egy nagy közös röhögés, végül egy feloldó koló születik.

A földlakók (fehér háttér, fekete alakok) a zogok (fekete háttér, fehér alakok) életéről készült dokumentumfilmet találnak az űrben. A zogok majdnem olyanok, mint az emberek, csak a nemi szervük és a fejük van felcserélve a testükön. Azt hiszem, nem kell részleteznem, hogy eme anatómiai differenciából adódóan milyen poénokat eredményez a zogok étkezési és szexuális szokásainak bemutatása. Csak egy szösszenet: a felöltözött zog odaát skandalum, az így forgatott filmek az ottani hard pornók. A földlakók őrjöngeni kezdenek a tévéműsorban közvetített dokumentumon, mert kiderül, az "ufók" is istenhívők, s vélik, az Úr a saját képére teremtette őket.
A teljes őrületet az robbantja ki, hogy az idegenek is találnak egy tekercset, ami a földi embert mutatja be. A közös istenhit fenti tétele náluk is felháborodást kelt. Nekik pedig megvan az eszközük a föld elpusztítására. - Intolerancia (Intolerance r.: Phil Mulloy, 2000, Anglia)

Remek megoldással dolgozik a Váratlan fordulat (Fast Spin Fling, 2000, Anglia), a képregény megmozdításával bűvészkedik. A történet szimpla: két szobatársnő, két pasi, szerelem. Amitől remek: a párbeszédek a szereplők szájából kiúszó feliratokból állnak össze. Az új szereplő úgy jelenik meg, hogy a képbe begyalogoló talpnyomok után varázsütésre felbukkan a rajzolt alak. A blokk ismétlésekor feltétlen újranézendő.

Egyszer volt, hol nem volt, a tengernél egy asszony, aki hálót foltozott, és távcsövén leste a töpszli kincsvadász és kikapós, telt menyecskéje életét. A mélybúvár minden nap lemerült csákányával, asszonykája hajóskapitányt, pilótát szeretett ez alatt; mígnem meglépett egy kigyúrt szörfössel. Ekkor jön el a parti asszony ideje. A történet vége sajnos nem happy end, de annyira gonosz és játékos, mint tavaly a Let’s Play című díjnyertes film. Kincsvadászunk mélybúvár felszerelése és elnagyolt sisakja annyi játékra ad alkalmat, hogy igazi arcát a filmben meg sem láthatjuk.
(Odnajdy ou sinevo moira, r.: Alekszej Haritidy, Oroszország)

Femme fatale szó szerint és tradicionálisan

A kisjátékfilmek nőalakjai ütnek, vágnak, lőnek. Nikita-remake, csupa agresszió, törékeny barna. Lesifotóz-postáz, kutyát mérgez, autót és csontot tör baseballütővel, telefonon zaklat egy nőt. Hétfőn ruhát és autót vált, munkába megy, ahol kollégái örömmel fogadják, de csupa szörnyűséget mesélnek Jezabelnek a decens PR menedzsernek. Egy nő, két arc. Amit a "hétköznapi én" nem tud megoldani, megteszi a hétvégi. Kemény nő, jó munkaerő, ha ilyen posztig vitte, de kellett egy másik arc. Ha hét közben is olyan durván ütne, mint hétvégén, hamar kívülre kerülne. Durva, de melyikünkben nem támad hasonló helyzetekből adódóan fojtó düh, ami szeretne felszínre törni. A film jó, mert a vásznon nézve levezeti az indulatokat. Szombat, vasárnap, hétfő (Samedi, dimanche et lundi aussi, r.: Eric Valette, 1999, Franciaország)

Csúnya kis szemüveges vörös nagyon megcsinálva a budoárjában. Ha leveszi az okulárét, végzetes nő, szép is, meg nem is lát. Férfiak tucatjának halála szárad szerelmének hevén és vaksiságán. Ő is látja, hogy a helyzet tarthatatlan, bezárkózik, egyforma szép répákat alakítgat magának. Az utolsó férfi kitartó, túlélőnek bizonyul, vagy mégsem? Remek farce, egy átlagnő köré szervezve. Szex+Halál (Sex+Death, r.: Ms.Cat McKiernan, 2000, Anglia)

Roulette (Rouleta r.: Roberto Santiago, 1999, Spanyolország) öt nő, egy bébi, konyha, spanyolhon, délelőtt. Férjek munkában, Traccsparti. Annyira unalmas és mindennapi témákról, amilyenekről csak lehet: szupermarket árak, gyerekbetegségek sztárok. Csak aztán játszanak orosz rulettet. A puska el is sül. A játék nem áll meg. A halál itt olyan, mint az ebédfőzés, ennél az életnél minden jobb, csak az a baj, hogy a kizökkenés is mechanikus.

Két élet (Zwei Leben, r.:Thomas Grampp, 1999, Németország) Gyerekkori rémmese, megtörtént-e? Kisfiú, kislány tiltott rengeteg. Évekkel később a lány visszatér álmokat kergetni, szörnyet ölni. Jelen és múlt képei párhuzamos vágással. Feloldás nincs, a szörny a lány maga.

Benzinkút (The Gas Station, Jos Stelling, 1999 Hollandia) - film szavak nélkül. Végre egy nő, akinek nem véres a keze. Hosszas araszolás a dugóban, unalom, agresszió. Magányos férfi, magányos nő. Koccanás után évődés, követés - mennyi minden akad egy kocsiban, ami a szexuális aktusra utal! A feszültség fokozhatatlan, az út már szabad, dudáló, feltartott kocsisor, amikor a nő mellett lekúszik az ülés, felébred utasa. Kövér kopasz pasija. A hódoló nem adja fel, egészen egy benzinkútig követi őket, amit a nő tud, rá is játszik, évődik is egész úton az irányjelző segítségével. A benzinkútnál a kopasz már gyanakszik, a leányka leszereli egy kis szexszel az autómosóban, de a műsor itt is csak az új "fiúnak" szól. A fellángolt szenvedély nem tárgyiasulhat. Hősünk menekül a kopasz és a gyanakvó benzinkutas elől, a nő kocsijába. Az autó elindul. A férfi ijedt, majd mosolyog, torkot köszörül. A nő megfordul értetlenül, bután, haragosan.

Idenézz! Fotólabor, gyönyörű nő. Telefon, rendelés. A nő képeket kezd kidolgozni, és magát látja. A befejezés magától értetődő. Laborgépből kipergő fotók, amin a halott lány látható.(Look, r.: Cordelia Beresford, 2000, Anglia)

Nők: háziasszony, karrierista, üzletasszony, vamp. Szerelmes történet egy sincs! Ütnek, harcolnak, vagy csak túlélnek. Nőképek 2001.

Az idő arca (Tidens ansikte, r.: Elefteria Kalogritsa, Svédország) című dokumentumfilm egy női fürdő termeiben vezet körbe szavak nélkül. Gyönyörű és szabad! Meztelen női testeken járja be ívét a film a várandós nőtől a bottal botorkáló fáradt öregasszonyig. Szégyen nélküli nyílt arcok, boldog gyerektekintetek, hódító tinik, fáradt öreg szemek. Sikerült az, ami Az elakadásban (Polustanok, r.: Szergi Loznica, 2000, Oroszország) nem ment. Ez utóbbi egy váróteremben alvó embereket mutat végtelennek tűnő 25 percen keresztül. A képek elmosódottak, életlenek, álomjellegűek. Sajnos a BETA-kivetítő csak rontott a dolgon, arról nem is szólva, milyen tortúrát jelentett az ébren maradás a sötét vetítőben a kiadós ebéd és az előző estéről maradt fáradtság után.

Ha valaki még nem telt be egészen a fesztivál bőséges koncertkínálatával, zenei filmeket nézhet. Reto Caffi A 99-es busz megállója (Bus-Stop 99, 2000, Svájc) című filmjében egy unalmas várakozás perceit tölt meg munka- és utcazajokból összeálló zörejzenével. Big Lucky Carter koncertje után dokumentumfilmet is láthattunk a zenészről emlékekkel, sok zenével.

Majdnem eláztattam kávéval a kölcsönszámítógépet, a fentiek is mutatják, mi a kialvatlanság oka. Negyedik nap, ötven filmen túl. A szám látszatra csekély, lehetne több is, ha nem csábítanának este a programok a Művészetek szentélyébe (zsinagóga), ahol Bill Murray feledhetetlen volt. A Savale Fanfare román fúvószenekar már a második este olyan táncos bulit rendezett (a kerti sörözőből cirkuszindulóra vonulva "húzták be" maguk után a tömeget a nézőtérre), ami tavaly csak az utolsó napon, Emir Kusturica koncertjén történt meg. Íva Bittová idén egy DJ segédletével érkezett, rajongói közül csak a legkitartóbbak maradtak, de az oldalt bulizó fiatalság körében osztatlan sikert aratott.

Programokra nem lehet panasz, egy dolgot sérelmezek csak. Hiába kerültek idén a közönség segédletével Hartyándi Jenő baráti szavára a széksorok közelebb a színpadhoz, még mindig nincs hely táncolni. A közönség találékony, feltalálja magát, de mi tagadás, a fesztivál ha Győrt nem is, a zsinagógát mindenképp kinőtte.

A fesztivál nickelsdorfi szervezője Hans Falb is itt mulatott tegnap este. Igyekeztem kiszedni belőle, mit gondol, van-e lehetőség rá, hogy jövőre is részt vegyenek a fesztiválban, s náluk is vetítsék a fesztivál filmjeit. Elmondta, hogy idén nagyon csekély idejük volt a rendezvény előkészületeire. A Savale Fanfare koncertjére mindössze 50 ember váltott jegyet, a Bittová-koncert pedig elmaradt. Ausztriában egy rendezvény bevételének haszna mindösszesen 15%. Hogy a kinti siker is garantált legyen, mindenképp szükség lenne alaposabb szervezésre. Az sem mellékes, hogy jövőre mikor lesz a fesztivál, nem lenne szerencsés, ha egy másik rendezvénnyel egy időben zajlana.

A Mediawave 5-éig tart, a vonatok járnak...

A zsinagóga
A zsinagóga
239 KByte
Savale Fanfare3.
Savale Fanfare3.
183 KByte
 
www.mjuzik.hu

 

hírek hírek filmek filmek arcok arcok gondolatok gondolatok szemle szemle Örökmozgó Örökmozgó képtár képtár sőt sőt mozgóképtár linkek repertórium levelek FILMKULTÚRA '96-'98 tartalom címlap kereső