Bemutató
Nincsen nekem vágyam semmi
H, 1999, Com-Art Film, Laurinfilm, Pioneer Productions,
Duna Műhely
r,f: Mundruczó Kornél, f: Zsótér Sándor, Petrányi Viktória, o: Makkos Szilárd, z:
Tallér Zsófia, Faltay Csaba,, Bruzsa Gábor, v: Barsi Béla, d: Tóth Emese, k: Khoór
Lilla, h: Bodza Ottó
Sz: Nagy Ervin (Brúnó), Rába Roland (Ringo), Csuja Imre (ügyvéd), Kovács Martina
szí, 80 perc, videó
forgalmazó: Budapest Film
bemutató: 2000.09.21.
Kritikák
Nincsen nekem vágyam semmi
A csajom, a pasim ...
Filmvilág, 2000/9. Bakács Tibor Settenkedő
... rendkívüli erővel sugározza magából a
tehetséget, ami érzékenységet és elemelkedettséget jelent. Az érzékenység
következménye az a pontosság, ami miatt a film valóságismerete megfelel a
várakozásaimnak. Ehhez képest udvarias gesztusnak tekintem, hogy ezt rögzült nyelvi
formákban, iskolázottan teszi ...
... A film egy szubkultúra, a homokos prostituáltak egymáshoz és a világhoz való
viszonyát tükrözi, pontosan ..
... Durva, szellemes, konkrét és abszurd egyszerre ...
... nem egy kisebbség belső, perverz ügye, hanem a világállapot filozófiai
tárgyalása mozgóképi alapon. Erre kiválóan megfelel a szerelmi háromszög. Egy
lány jobb és bal oldalán látunk egy-egy fiút, testvért és szeretőt, ami lazán
szenháromság parafrázis, még akkor is, ha a rendező nem akarta. Mert ha akarta volna,
akkor nem hagyta volna a lány figuráját ennyire kidolgozatlanul ...
x
Filmolvasó
Médiatankönyvek
Filmvilág, 2000/9. Gelencsér Gábor
... a munkához kapnak segítséget tanárok és diákok a
közelmúltban megjelent két médiatankönyvből. Knut Hichethier Film és
televízióelemzése elsősorban tanári kézikönyvként ajánlható. A szerző
széleskörű tudományos kitekintéssel, ugyanakkor a gyakorlati-pedagógiai
felhasználhatóságot figyelembe véve állította össze a munkáját ... a
szemléletmódja eredeti: a film és a televíziós műsorok közös elemzésével
egyfelől kiemeli az audiovizuális kommunikáció struktúrájának alapvető
azonosságát, másfelől a különböző médiumok természetéből következő
eltéréseket ... kézikönyvként való használatát megkönnyíti Györffy Miklós
gördülékeny fordítása, valamint az eredeti példaanyag itthoni ismeretekhez
igazított adaptációja ...
... A médiaoktatásbeli szemléletváltás nehezebbik útját választotta Honffy Pál,
amikor 10-14 éves gyerekek kezébe adható munkatankönyvet írt. A Képek, mozgó
képek, hangos képek - saját műfaji meghatározása szerint - "médiaismeret
kezdőknek" ... nem elemez - noha a kötetet egy mintaelemzés zárja -, hanem
minduntalan a mozgókép látható-hallható jelenségeire kérdez rá ...
Interjúk
A tér, az arc és az időjárás (beszélgetés Vivi
Dragan Vasilével Bukarestben)
Filmtett, 2000/3 (szeptember), Margitházi Beja
... nem én választottam a kamerát, hanem a kamera
választott engem. Érettségi után sok mindent kipróbáltam, többek között az évi
egy egyetemi felvételit is, és persze mindig olyan egyetemet kerestem, ahol a
felvételin nem valami előre betanult tudást kellett prezentálni. Az operatőri szak
ilyen szempontból nem volt egy jó választás, mert rögtön egy fizikavizsgán kellett
átesni, amire sikerült kettest kapnom. Ezt követte a filmtörténet vizsga, Polanski
Kés a vízben c. filmjét húztam, amit teljesen véletlenül, éppen egy héttel
azelőtt láttam a televízióban. El is kezdtem kitalálni mindenféle elmésen bizarr
dolgot, ami gondolom elég különösen hathatott ahhoz, hogy tízest kapjak erre a
dolgozatra. Így jutottam be…
…az egyik legkülönösebb dolog, ami velem valaha is történt, az egy magyar
rendezővel való találkozásomhoz kapcsolódik. Gothár Péterről van szó. A lehető
legfurcsább körülmények között ismertük meg egymást, ugyanis már az elején,
akár egy science-fiction történetben, az derült ki, hogy a születési adataink (év,
hó, nap, óra) hajszálpontosan megegyeznek. Ettől olyan érzése lesz az embernek,
mintha valamiféle lelki ikertestvérére talált volna rá ... barátságunk A részleg
forgatása után is fennmaradt, időről időre felhívjuk egymást és elbeszélgetünk
... Stere Guleával és Gothár Péterrel szinte egyáltalán nem beszélgetünk
egymással forgatás közben. Nagyon sokat beszéltünk viszont előtte, és mindenről.
Filmről, a világról, nőkről, az életről, és persze arról, hogy milyennek kellene
lennie a készülő filmnek. Gothár Péter nagyon jól értett ahhoz, hogy mindenkit
rafináltan és okosan a film szempontjából legoptimálisabb megoldás felé tereljen,
anélkül hogy bárkit is megsértsen az alkotói szabadságában ...
... Gothár filmjében a térnek olyannak kellett lennie, mint az élőlénynek. 2400
méter magasságban csak bizonyos órákban filmezhettünk ...
... forgatási szünetben találtam ki a Fundatia Arte Visuale alapítványt. Egy
Beta-kamerával és egy vágóasztallal indultunk, ma már digitális kameránk és
digitális vágóasztalunk is van ... a filmesek itt ingyen férhetnek hozzá a kamerához
és a vágószobához ...
M.B. - Ki lenne az az európai vagy amerikai rendező, akit meghívna egy közös
munkára?
…szeretném, ha Európában maradnánk, s akkor Gothár Pétert választanám.
X
A történet az üzenet (Beszélgetés Fonyó
Gergellyel)
Filmtett, 2000/3. Szeptember, Margitházi Beja
... A Kelj fel
Jancsi történetének nincs üzenete, maga a történet az üzenet. A
történetmesélés hogyanjára helyeztem a hangsúlyt, úgy akartam elmondani a
végtelenül egyszerű sztorit, hogy az önmagáért beszéljen, és összességében
hasson, hogy a hangulatok, a vágások, a zene, a színészek valamiféle egységbe
rendeződjenek, és hogy arról a világról, ami így kialakul, el lehessen hinni, hogy
működik. Engem továbbra is a történet érdekel, az elmesélhető történet ...
x
"Az angyalok lehetnek buták, mert tökéletesek" (beszélgetés
Enyedi Ildikóval)
Filmtett, 2000/2. (július-augusztus), Margitházi Beja
... minden erőmmel arra törekszem, hogy Füst Milánból,
nem csak ebből a regényéből, hanem az egész szemléletéből minél többet
átmentsek a filmre. Őt nem olvassák sokan, valahogy mindig mindenféle divatból
kiszorul, de számomra ő az egyik legfontosabb magyar szerző, és az egyik legeredetibb
magyar gondolkodó, sokkal több, mint egy virtuóz nyelvezetű szépíró. Ez egy nagyon
drága film lesz (Feleségem története), és elég lassan készül, de addig is
megpróbálkozom egy kevésbé költséges, és talán hamarabb elkészülő science
fiction vígjátékkal, a címe Szelíd interface lesz. A terv kész, hamarosan
megleszek a forgatókönyvvel is ..
... Az ötlet tulajdonképpen a Mátrix megnézése után született meg a
fejemben, mert azt a filmet nagyon bírtam, másfelől meg kicsit primitívnek gondoltam,
a hihetetlenül szépen kidolgozott, de nagyon naiv mitológiai háttere miatt. Azt
hiszem, most már megengedhetjük magunknak, hogy szuverénebb módon kezeljük ezt a
témát, hogy patetizmus és mindenféle műmélységek nélkül, élesen, de humorral és
könnyedséggel játsszunk el egy feltételezett jövővel-jelennel ... az jutott eszembe,
hogy milyen jó lenne egy szórakoztató és valamivel pontosabb európai választ adni
erre a problémára ...
... szerettem volna, hogy a filmben (Simon
mágus) kimondatlanul is benne legyen az a parapszichológiai szinkretizmus, a
hindu tanoktól a mexikói horoszkópig az a kétségbeesett nyitottság, ami ma létezik
a világban, és ami mindig egy kultúra lecsengésének az időszakára jellemző. Ilyen
szempontból hihetetlenül érdekes időszakban élünk, nagyon izgalmas az, ami most
elkezdődik ...
x
Hosszú séta
Dobai Péter a regény és az árterek haláláról
168 óra, 2000/34. Horváth András
... Hagytam magam elcsábítani a forgatókönyvek által,
de úgy érzem, még nem bénult meg bennem az epikai apparátus, a regény lényege. És
a forgatókönyvírást sem tartom eltékozolt időnek, mert sokat tanultam a
filmesektől. De persze nem akarok mellébeszélni: a regényt nem fizetik meg úgy, mint
a forgatókönyvet…
... Amrita Sher-Gil például - akiről most írok forgatókönyvet Sára Sándornak -
fiúleány. Amrita India nemzeti festője, apja szikh herceg volt, anyja Budapesten
született. Amrita biszexuális, nagyon erős intelligenciával. Ez nekem jó iskola a Fiúleányhoz.
A film magyar-indiai-francia koprodukcióban készül. Nagy történet az Amritáé,
világot bejáró művészfilm lehetősége rejlik az ő viharos, bátor életében ...
x
"Talán majd helyreáll a valós értékrend" (beszélgetés
Törőcsik Marival)
Magyar
Hírlap, 2000.08.26. Bóta Gábor
…Én úgy tudok dolgozni, mint egy igavonó barom, a
próbákra koncentrálok. Szerepet pedig a teljes idegrendszeremmel tanulok. Esetleg már
mindenki nevét, a partnereimét is elfelejtem, de a szöveget azt nem ...
... Ez sajnos egy szemérmetlen pálya, és mégis csak nagyon szemérmes emberek
művelhetik, mert rendszerint ők képesek igazi kitárulkozásra ...
... Nekem olyan szerencsém volt, hogy 1955-ben a kor legjobb filmjeiben kezdtem forgatni,
amikor vége volt a sematikus filmkorszaknak. És amikor még alig lehetett nálunk
nyugati mozit látni, várták a magyar filmeket ...
... Ez a kitüntetés valóban hozzásegít ahhoz, hogy szabadon döntsek a munkáimról,
döntsek arról, hogy mit bírok még, hogy hányszor ülök kocsiba, vagy leülhetek, és
végre megtanulhatok egy kicsit angolul ... emelt fővel elfogadhatom ezt a hazai
Életmű-díjat. De fejet hajtok egy asszony előtt, egy színésznő előtt, ő Tolnay
Klári. Szégyellem, hogy nem állhatok mellette ...
x
"Úgy tűnt, valós ellenfél lehetek" (beszélgetés
Alföldi Róberttel)
Magyar
Hírlap, 2000.09.02. Bóta Gábor
... én nem fogok nagy színházra pályázni. És az ember
olyan színházra pályázik, amiről úgy gondolja, hogy valami miatt nem működik.
Tehát beszéljünk nyíltan: kiesik a Radnóti, kiesik a Katona. Marad az Új Színház.
Azt pedig lehet tudni, hogy ezzel a fajta színházzal az önkormányzatnak igazán nagy
baja nincs ...
... Magam miatt jöttem el. Azt éreztem, hogy egy helyben topogok. És most főleg a
színészi életemről beszélek. A színház valamennyire szerelmi, vagy legalábbis
szexuális viszony, nem biztos, hogy a szó konkrét értelmében. Ha nem találkozom
valaki olyannal, aki belém szeret, és aki azt gondolja, hogy csak velem tudja leélni a
színházi életét, akkor játszhatok nagy szerepeket, mégsem történik igazán velem
semmi. Azt éreztem, hogy már ugyanazt csinálom. Ha maradok, gonosz leszek, keserű, azt
fogom lesni, hogy ki mit játszik, és én miért nem azt játszom ..
x
Álmodozások kora? ( beszélgetés Béres Ilonával)
Népszabadság, TV-magazin, 2000/35. Galambos Ágnes
... A felnőttségemet ötvenéves koromtól számolom,
akkor lettem felnőtt igazából, amikor meghalt az édesanyám. Akkor történt valami
jóvátehetetlen ...
... "aranyleány" korszakomban a Vígszínházban, minden előadás után nálam volt
a gyülekező. Előfordult, hogy én lefeküdtem aludni, mert másnap reggel nyolckor a
rádióban kellett lennem, a többiek meg a másik szobában hajnalig még megváltották
a világot. Mára a nagyon jó beszélgetések kivesztek. Elidegenedett a színészi
szakma is. Mindenki rohan haza ...
x
Maszkok és faksznik
Mácsai Pál kiélesíti idegrendszerét
168 óra, 2000/32. Karácsony Ágnes
... sokszor még a szerencsémmel sem tudtam élni. Bár
simán kezdődött a pálya - harmadévesen rám osztották Romeót a Nemzetiben. Nem
buktam bele, meg lehetett tanulni a nevem -, nagyokat is zuhantam közben ...
... elkényelmesedtem. Holott tudom, a veszélytelen próbafolyamatból jelentéktelen
előadás lesz. Máté Gábor újra kipiszkálta belőlem a színpadi éberséget ...
... nem tudom azt mondani: tessék, végleg kialakultam ...
x
A Széchenyi terve
Beszélgetés Bereményi Gézával
Filmvilág, 2000/9. Székely Gabriella
... én mindig a magyar film valamifajta
válsághelyzetében jutottam filmhez. A Tanítványokat 1985-ben forgattam,
komoly szellemi hullámvölgy idején ... Az Eldorádó úgy készült 1988-ban,
hogy Kardos Sándor operatőr meg Ozorai András gyártásvezető megkerestek a
filmgyárból, elmondták, hogy most kellene gyorsan megcsinálni egy filmet, mert
jövőre veszélybe kerülhet a magyar filmgyártás anyagi tőkéje. Az Eldorádót
álomszerű könnyedséggel és gyorsasággal forgattuk, mert alig dolgozott valaki a
kollégáim közül ... Süket csöndben készült a Turné is. És most pedig a Széchenyi
teljesen lerombolt, lerabolt filmháttérrel kezdi el a munkáját, ellehetetlenült
gyártási körülmények között, ráadásul, nagyszabású film akar lenni ...
... Az időpontok kiválasztása nem az enyém, hanem Széchenyi döntése volt. Ő
kimaradt a szabadságharcból, a pesti forradalom idején Pozsonyban volt. A megtorlás
éveiben tért magához, Döblingben ...
x
Látva látni
Beszélgetés Tímár Péterrel (A Vak vagányok című film kapcsán)
Filmvilág, 2000.09. Bársony Éva
... Felületességet, szinte vadállati közönyt érzek
abban, ahogy a ma mozgókép-generációnak mondható filmesek leképezik a világot. Rég
nem a formáról van szó, hanem a formátlanságról, a forma hiányáról.
Végiggondoltam, érdemes-e még bármit is megmutatni, bármit is nézni a mozgóképen.
Így jutottam arra a gondolatra, hogy vakoknak készítek filmet. Ez eleinte talán csak
szembefordulás volt mindazzal, ami a vetítővásznon látható, de ma már fontosabb
mozgatórugó számomra az, hogy a vakok valóban megérdemelnek egy filmet ...
... A vak főszereplő, Matatek Judit volt a segítségemre dramaturg-konzultánsként
abban, hogy a narráció se több, se kevesebb ne legyen annál, mint amennyire a vak
közönségnek szüksége van ...
... talán a hetvenes éveknek ahhoz az amerikai filmtípusához áll legközelebb,
amelynek számomra emlékezetes képviselője a Gammasugarak hatása a százszorszépekre.
Ebben egy keserű környezet keserédes vígjátékot hív életre. A humor forrása
inkább az életben való jártasság nagyvonalú birtoklása, amitől az ember a
legnagyobb bajában is ráérez a groteszk humorra ...
... a filmrendező számára egyetlen képesség fontos, a társadalmi érzékenysége.
Nincs más feladata, mint megérezni, mit rendelt meg a társadalom. Ha ez az
érzékenység működik benne, akkor azt a filmet csinálja meg, amibe a szél belekap
…
x
Más-képp
Beszélgetés Hartai Lászlóval
Filmvilág, 2000/9. Zachar Balázs
Hartai László filmrendezővel, a mozgókép/média
tantárgyi munkabizottság vezetőjével beszélgettünk.
- ... megérett az anyag arra, hogy a gyakorlatba is átültessük, de néhány év múlva
biztosan újra át kell gondolni, és szükség esetén változtatni rajta a mindennapi
tapasztalatok alapján. Négy nagy modulból áll ez a tanterv, melyek közül az első a
nyelvi, formanyelvi ismereteket tartalmazza, vagyis lényegében alapozás, mely
megtanítja a diákokat arra, milyen módon épül fel egy mozgóképi szöveg. A másik
nagy modul arról szól, hogy a sokféle szöveg között - a hagyományos filmtől az
Internetig, a reklámtól a szappanoperáig - hogy lehet rendet rakni, milyen szempontok
mentén lehet ezeket rendszerezni. A harmadik modul témája a média, a
tömegkommunikáció társadalomban betöltött szerepének vizsgálata ... A negyedik
modul a televíziós közlésmód, az egyes műsortípusok karakterével,
jellegzetességeivel ismerteti meg a gyerekeket ...
x
Filmtörténet
Csillagosok, cenzorok (Jancsó Miklós: Csillagosok,
katonák)
Ravaszul improvizál
Filmvilág, 2000/9.
Alekszandr Trosin
.."Én is nagyon jól viszonyulok a forgatókönyvhöz
- támogatta a szerkesztőt K. Sirjajev, a Moszfilm Első Alkotói Egyesülésének
igazgatója. - Egyetértek Karennel: a magyarokat mélyebben és teljesebben kell
bemutatni, kiemelve elkeseredettségüket, halálmegvető bátorságukat. Talán be
lehetne venni egy epizódot, egy magyar katona hősi halálát"…
... azt követően, hogy a felek aláírták a megállapodást a film közös
elkészítéséről a jóváhagyott rendezői forgatókönyv alapján, megérkezik
Moszkvába a Jancsó Miklós által átdolgozott változat, amely viharos
elégedetlenséget vált ki. Ebben a partnerekkel nem egyeztetett variánsban sok minden
elfogadhatatlannak tűnt a szovjet fél szemében. A Goszkinónál és a Moszfilmnél
megsértődtek ...
... Hogy a helyzetet tisztázza és rávegye a partnereket, térjenek vissza a
forgatókönyv korábban egyeztetett változatához, Valerij Karent küldték Budapestre.
Hazatérve így számolt be a moszfilmes Vremja egyesülés igazgatójának címzett
Jelentésében küldetési céljáról és lefolyásáról ...
... " I. Az internacionalizmus témája ...
... II. A polgárháború ábrázolása ...
... III. Szex
Ez a probléma nem először merül fel. Még G. Mdivani forgatókönyvének elkészülte
előtt Jancsó Miklós előterjesztett egy vázlatot, amely zsúfolva volt meztelen és
vetkőző nőkkel. A vázlatot "hősnőivel" együtt elutasítottuk. A
forgatókönyvön végzett munka során nemegyszer támadt vita ez ügyben, de a magunk
részéről mereven elutasítottunk minden kisérletet a sztriptízváltozatok
becsempészére ...
x
Jegyzet
Anekdota ( a Csillagosok, katonák moszkvai
bemutatójáról,)
Filmvilág, 2000/9. Jancsó Miklós
... Ettünk, ittunk. Jó idő múltán megjelent a
jelentős személy. Alacsony ember. Széle-hossza egy. Kicsattanó, vérvörös arc,
sztentori hang. "Elvtársak! Ki készítette ezt a filmet?" Kis csönd ... Somló meg
én jelentkeztünk. Szerénységünk vetekedett micimackóéval. Az Auróra fűtője
áthajolt az asztalon, előbb Somlót, aztán engem kapott el. Megkaptuk a klasszikus
háromszoros csókot. Aztán fölharsant a tengeri vihart átüvöltő hang:
"Köszönöm, elvtársak, minden így történt!" Leültünk. Somló halkan mondta:
"Te, ez nem a mi filmünket látta."
X
Becsület és dicsőség (r: Gertler Viktor, 1951)
Népszabadság, 2000.09.09. Zappe László
... a diktatúra természete és a művészek
kiszolgáltatottsága foglalkoztatott, az, hogy lám, egy se (bár ez talán túlzás, de
biztos, hogy nagyon kevés) bírta nem mondani, hogy éljen Eduárd ...
x
Riportok
Szirtes András ahol tud, vetít
Ingyenes vándormozi a Szentendrei-sziget kocsmáiban
Népszabadság, 2000.09.06. Rados Virág
... A mozis fölpakolja a berendezést, a vetítőgépeket,
a vásznat, a hangosítót, a filmtekercseket, viszi az egészet, mint csiga a házát.
És ahol tud, vetít. Szirtes András filmrendező vándormozija ingyen van Kisoroszi,
Tahitótfalu, Pócsmegyer, Szigetmonostor kocsmáiban. A közönség mutogat: "Szépek
ezek a lovak; megismerem ott azt a fickót". Mások felállnak, járkálnak, átmennek a
vászon előtt, és akad olyan is, aki az ingyenvetítés után ingyenvacsorát követel
…
x
Hajlandóság van, emléktábla nincs
Népszabadság, 2000.09.04. K.Zs.
... a sápi faluvégen, a Dózsa György utca legutolsó
házában élte egy gyerek a szegény ember gyerekének nélkülözésekkel,
lemondásokkal, robottal, meg persze apró gyönyörűségekkel teli életét. Szvitek
Ádámnak hívták . Szvitekből különben Sülysápon ma is él vagy félutcányi, ha
nem több. Szvitek Ádámból lett azonban
Szirtes Ádám Kossuth- és Jászai-díjas, érdemes és kiváló művész ...
... Sápon született, sápinak tartja magát, Sülysápot elismerni nem hajlandó. Sőt a
szétválasztására igyekszik ...
... most sem ez az utca a település úri negyede - Ide most már valóban kellene egy
emléktábla ...
x
Mozidimenziók
Népszabadság-TV magazin, 2000/35. Aponyi Noémi
... "Biztos, hogy nem az Aliz Csodaországban-t
akarjátok inkább megnézni?" - hallom a hátam mögött a pénztárnál. Egy anyuka
két csemetéjével: hat év körüli, szöszi kislánnyal és egy tízéves, barna hajú
kisfiúval. "Majd azt is! Majd azt is! De előbb a Cápaszigetet!" -
hangzik kórusban ...
... szerencsétlen Loch Ness-i szörnyre emlékeztető állatok másznak bele az arcunkba,
óriási polipok támadnak meg minket, aztán feltűnik két cápa is - elvégre
mégiscsak Cápasziget a film címe -, állkapcsaikat előttünk néhány
milliméterre csattogtatva ... vizet fecskendeznek ránk, hiszen elvileg az óceánban
vagyunk ...
x
Címlapon: Básti Juli
RTV-részletes, 2000/38. Várhegyi Andrea
... újabb filmszerepre kért fel Bereményi Géza "Hídember"
című új művéhez. Festetics Júliát, egy idős hölgyet játszom. Gáspár Sándor,
Gáspár Tibor és Eperjes Károly alakítják a fiaimat, Eperjes Széchenyiként a film
főszereplője…
... a 18 éves Marci fiam ... Szentesen érettségizik az idén, drámatagozatos
osztályban. A mozgékony, mindenre kiváncsi négyéves Samu és az alig másfél éves
Dávid-Pál bizony még több időt követel tőlem az én legnagyobb örömömre ...
x
Tudósítás
Tolnay Klári emlékház nyílt a művésznő
szülőfalujában
Metro újság, 2000.09.04. MTI/MR
... a Nógrád megyei Mohorán, a színésznő
gyermekéveinek helyszínén ...
x
Filmszakmai események, hírek
Megszépült az Örökmozgó
Havonta akár hetven filmet is vetítenek a rajongóknak
Magyar Nemzet,
2000.09.08. Pósa
... a némafilmeket idén is élő zene kíséri, de
ezúttal nem csak egyetlen zongorán. A kezdőnapon A rémület árnyéka című 1923-as
expresszionista filmet, Arthur Robison alkotását például a német Ohr trió kíséri.
A Káin
és Ártyom című orosz némafilm élő muzsikáját a Budapest Klezmer Band
szolgáltatja. Szeptember 25-től 30-ig iráni filmeket vetítenek a filmbarátoknak ...
x
Karikázó kisfiú, ellenfényben
Szőts István (1913-1999)
Filmtett, 2000/2. Gaál István
2000. július 2-án az erdélyi Alvincen (Vintu de Jos)
emléktáblát lepleztek le az erdélyi származású Szőts István tiszteletére. Gaál
István filmrendező ebből az alkalomból elmondott beszédét a Filmtett változtatások
nélkül közli.
X
Internet: mindent a mozgóképről
Népszabadság, 2000.08.30. Mehlhoffer Tamás
... a mozizás hatalmas iparággá nőtte ki magát a
fővárosban. Tudták ezt az internettel foglalkozó szakemberek, újságírók is, így
igen hamar felkerültek a világhálóra a mozis honlapok, amelyek talán a
legszellemesebben megoldott, legbővebb információt tartalmazó webkikötők az Internet
magyar nyelvű régiójában ...
x
Indiai
filmhét
Magyar Hírlap, 2000.08.25.
X
Mától Indiai Filmfesztivál Budapesten
Villanófényben
Magyar Hírlap, 2000.09.01.
x
Drága a nemzeti filmszínház
Népszabadság, 2000.08.29. (MTI)
... bizonnyal meghaladják az előzetesen 250-280 millió,
majd később 400-450 millió forintban meghatározott beruházási keretet. Az
átalakítás ütemét lassító tényezők miatt az Uránia Nemzeti Filmszínház a
jövő februárban esedékes Magyar Filmszemle idejéig valószínűleg nem tudja
megnyitni kapuit ...
x
Diákfilmesek találkozója
Népszabadság, 2000.08.29. Buliczka Tünde
X
Izraeli filmnapok
Népszabadság, 2000.08.25. V.GY.
X
Filmnapokat tartanak a nyári fesztiválon
Metro újság, 2000.08.24. (MTI)
X
A Budapest Film vetítőtermei
Szörfölő
Népszabadság, 2000.08.30.
... Mozijaik sajátos arculattal bírnak: a Tabán meghitt
kicsinységével, a Puskin korszerű, mégis barátságos hangulatával, a Művész pedig
a fővárosi értelmiség körében kivívott helyével emelkedik ki a
multiplexáradatból. Több mozijukban a mozgássérültekre is gondoltak ...
x
Filmjeink Los Angelesben
Magyar Nemzet,
2000.09.15. P.Z.
... a Magyarok Házában tegnap ismertette a második
Moholy-Nagy Filmfesztivál programját Puszt Tibor filmrendező, a seregszemle művészeti
vezetője és Rajnai Miklós fesztiváligazgató ... a Moholy-Nagy Filmfesztivál
versenyszerű szemle, amelyen a világ összes magyar kisközösségének tévés műhelye
részt vehet ... A szeptember 21-én kezdődő fesztiválig az előzsűrizés
befejeződik, de a közönség információs vetítésen minden művet láthat ...
... Október 13-19. Között Los Angelesben, a Music Hall moziban rendezik meg a harmadik
Los Angeles-i Magyar Filmfesztivált. E mustrán hagyományosan a legfrissebb magyar
filmtermésből láthat válogatást a közönség. Gödrös Frigyes: Glamour,
Tímár Péter: 6:3,
Enyedi Ildikó: Simon
mágus, Deák Krisztina: Jadviga párnája, Koltai Róbert: Ámbár
tanár úr, Fonyó Gergely: Kelj fel
Jancsi, Mundruczó Kornél: Nincsen
nekem vágyam semmi, Lukáts Andor-Egressy Zoltán: Portugál, Gyarmathy
Lívia: A mi gólyánk és Gothár Péter: Akasztottak című
alkotásain kívül Szász János holokausztról szóló dokumentumfilmjének
világpremierjén is részt vehetnek a nézők. E film producere Steven Spielberg.
x
Forgatnak
A VII. Olivért már forgatják
Szerb Antal kisregénye filmen
Népszabadság, 2000.09.04. Csákvári Géza
... A film alapjául Szerb Antal azonos című kisregénye
szolgált - mondja Pacskovszky József rendező. - Visszanyúltunk a burleszk
hagyományaihoz és a húszas-harmincas évek miliőjéhez. Szórakoztató, mégsem
felszínes vígjátékot szeretnénk készíteni ...
x
Misztikus családi tévésorozat A Pendragon legendából
Szerb Antal regénye nyomán készít filmet Kabay Barna és Petényi Katalin
Magyar Nemzet,
2000.09.15. Pósa Zoltán
... mi áttettük a történetet a mába. Szerb Antal
regényének helyszíne néhány londoni jelenettől eltekintve Wales. Mi átplántáltuk
a történetet a német Alpok vidékére. Fokozatosan kristályosodott ki a
tizenháromszor fél órás sorozatterv, ami egyrészt felhasználta az alapmű
legfontosabb motívumait, másrészt öntörvényű művé alakult ...
... végigkövethető egy krimi-szerű vonulat is. A misztikus üzenethez csodálatosan
hozzálényegül a film képi világa... mindent a gyerekhősök szemével láttatunk ....
Minthogy a Magyar Televíziótól komoly támogatást kaptunk, reméljük, hogy az m1
minél hamarabb műsorra tűzi ... szeretnénk támogatást szerezni, hogy ...
felnagyítsunk egy százperces mozis verziót. Hiszünk benne, hogy egy vérbeli
családfilm a moziban is megállja a helyét ...
x
Forgatás a Batthyány-örökmécsesnél
A királynő katonái - szigorúan zárt ajtók mögött
Népszabadság, 2000.09.29. Csákvári Géza
... telefonon érdeklődtem a produkciós irodán egy
forgatási riport lehetőségeiről. Nekik nem áll módjukban engedélyt adni, a Los
Angeles-i E.M.& Associates nevű cégnél kell érdeklődnöm: ők a produkció sajtó
és PR-felelősei. Felhívom őket, udvariasan tájékoztatnak, hogy az emlékmű
környéke "closed set" ... és "no press" ...
x
Kaszkadőr nélkül
Vasárnapi Blikk, 2000.09.03.
... Cserhalmi György 5 méter magasról, egy égő
uszályból ugrott a Dunába ... ráadásul többször meg kellett ismételni a
mutatványt ...
x
Utolsó vacsora a Hajógyári-szigeten
Jancsó Miklós ismét filmet forgat
Népszabadság, 2000.09.13. Csákvári Géza
... Kérdezem a két főszereplőt, hogy dialógusaikból
mennyi az improvizáció, van-e forgatókönyv, és mennyit rögtönöznek commedia
del’arte módra. - Sajnos nem tudom megmondani, mert nem voltam ott a commedia
del’arte kialakulásánál - viccelődik Mucsis Zoltán. Scherer Péter azonban
elmondja: nincs klasszikus értelemben vett forgatókönyv, de minden reggel kapnak
dialógusokat, amelyekhez alkalomadtán természetesen hozzáimprovizálnak ...
x
A felnőtté válás kalandjai Altúriában
Pacskovszky József Szerb Antal-regényből forgat
Magyar
Hírlap, 2000.09.13. Szepesi Krisztina
... A rendező a film egyik főszerepére egy tizennyolc
éves , most debütáló színészt, Nagy Pétert választotta, akiben még megtalálható
az a tisztaság és kamaszos báj, ami az ifjú király, VII. Olivér megformálásához
szükséges. Ő egyelőre még beilleszkedni próbál a filmes környezetbe. Sandoval
szerepében, aki bár festő, mégis inkább jó politikusnak bizonyul, a már ismert
László Zsoltot láthatjuk. Ám ez majdnem másképp alakult, mivel László egy másik,
szintén most készülő film kedvéért rövidre vágatta haját, s így majdnem lemaradt
a szoknyabolond festőművész szerepéről. A rendező azonban a hajproblémát feledve
mégis őt választotta ...
x
Vademberek a lakatlan szigeten
Magyar
Hírlap, 2000.08.28. Szepesi Krisztina
…" Már régen nem forgattam, úgy éreztem annyi
filmvásznon töltött év után biztosan meguntak a nézők, de most örömmel vágtam
bele ebben a filmbe - mondja Cserhalmi György, a produkció egyik főszereplője -,
hiszen most tudatosult bennem, hogy mindeközben felnőtt egy új generáció, ami
tehetséges színészekből áll, és akik valóban mindent vagy még annál is többet
tesznek azért, hogy szerepüket hitelesen formálják meg" ...