|
A mi szerelmünk
magyar-lengyel, 1999, Hunnia Filmstúdió-Gambit Production
r,f: Pacskovszky József, o: Gózon Francisco, z: J.S. Bach,
Mendelssohn, v: Szentandrási Éva, d: Estan Monica, Hujber
Balázs, k: Jodál Ágnes, h: Juhász Róbert, gyv: Kormos Andrea
producer: Simó Sándor, Jan Kidawa-Blonski
sz: Major Melinda (Emmi), Bertók Lajos (Légoza László), Erik
Desfosses (Alex), Jan Kidawa-Blonski (Grund)
színes, 100 perc, 35 mm,
magyar-francia-lengyel hang, magyar felirat
b: 2000. március 02. Budapest Film
uristen@menny.hu
magyar, 1999, MAFSZ, Inforg Stúdió
r,f: Stefanovics Angéla, Kálmánchelyi Zoltán, Végh Zsolt, o:
Dobóczy Balázs, z: Vígh Roland, v: Politzer Péter, Szabó
Ferenc, d: Pataki Gábor, k: Szűcs Edit, h: Várhegyi Rudolf,
gyv: Balika Gergő
producer: Győri Csilla, Muhi András
sz: Végh Zsolt (Úristen), Dióssy Gábor (Mózes), Scherer
Péter (Szent Péter), Kalmár Tamás, Lecső Péter, Csányi
Sándor, Kálmánchelyi Zoltán, Hernádi Csaba, Stefanovics
Angéla
színes, 22 perc, videó
b: 2000. március 02. Inforg Stúdió és Budapest Film
Jadviga párnája
magyar, 1999, Mafilm Rt.
r,f: Deák Krisztina, í: Závada Pál, f: Deák Krisztina,
Závada Pál, o: Balogh Gábor, z: Selmeczi György, v: Csákány
Zsuzsa, d: Romvári József, k: Szakács Györgyi, h: Sipos
István, gyv: Tímár László
producer: Marosi György
sz: Tóth Ildikó (Jadviga), Bodó Viktor (Ondris), Roman Luknar
(Franci), Csomós Mari (Ondris anyja), Ónodi Eszter (Jadviga
barátnője)
színes, 130 perc, 35 mm
b: 2000. március 30. Budapest Film
... a dolgozat hol vérszegény jeleneteken
és dialógusokon, hol a dramaturgia hiteltelen fordulatain
bicsaklik meg. A legszebb valóban az, amikor Emmi hirtelen
átvált az addig gyengéden dédelgetett vőlegényéről,
Alexről az egészen addig benne láthatóan semmit meg nem
mozgató Légozára, ez egy tetőpont, katarzis viszont a
fasorban sincs, csak bosszankodhatunk kedvünkre...
... Hogy eljön vagy sem: rejtve marad, s minket ez ekkor már
nem is igazán érdekel.
Hiábavaló keresés
Pacskovszky József: A mi szerelmünk
MaNcs, 2000.03.23. - greff -
x
... a fiatalember a történet reális
(populáris?) szintjén egy nő után szalad. A szerelmet keresi
egy hús-vér nő konkrétságában. A szóban forgó nő viszont
már a szerelem elvont ideálját keresi, amit belerejtettek egy
filmtekercsbe. Ennek az ideának viszont ideje van, mégpedig
múltideje, hősnőnk tehát a gyökereit keresi. A gyökerek
persze csak sült-realista szinten a nő gyökerei, mivel, ha a
nő maga a szerelem, a szerelmet pedig a férfi keresi, a
parallaxis-játék a film végére elfogadtathatja velünk, hogy
a nő attól és úgy létezik, ahogy a férfi látja. Tehát
övé a nő múltja is, vagyis minden, amit ebben a filmben
keresni és megtalálni lehet. Összefoglalva: adva van a
létezés titka, szerelembe csomagolva, a gyökerek titka,
szerelembe csomagolva, és a szerelem titka- ugyancsak szerelembe
csomagolva. Bántóan kategorikus kimondani: ez így együtt -
sok ...
... szerethetjük egy viszonylag fiatal, de már nem naiv ember
optimizmusát. Aki úgy látja, ilyen lesz a XXI. század. Ilyen
is lehet. Szerelem és mozgókép férnének meg benne majd
békésen. Együtt élnek majd, a szép és komoly Európában,
melyet addigra - nyilván hamar - tényleg meg lehet majd
határozni egy Párizs-Gdansk-Budapest háromszöggel.
Szenvedélyes és kulturált lesz ez a Pacskovszky-féle Európa.
És nagyon szerelmes ...
Keresd a nőt, aki keres!
A mi szerelmünk
Filmvilág, 2000/március - Hirsch Tibor
x
... nem a magyar irodalom, hanem a családi
legendárium egyik ékkövét választotta filmje alapjául ...
... A történetek párhuzamosságának játéka A mi
szerelmünk című film vágástechnikájában is
megmutatkozik. A rendező többször eljátszik azzal a
speciális megoldással, hogy két azonos helyzetet vagy
helyszínt úgy helyez egymás mellé, mintha ugyannak a
jelenetnek egy következő beállítását látná a néző, de a
következő pillanatban kiderül, hogy más szereplőkkel
folytatódik ugyanaz, más helyszínen vagy más időpontban.
Például Légoza és menyasszonya szerelmi évődésének eleje
után Emmi és Alex szerelmi együttlétének vége következik
...
... Emmi felgöngyölítette nagymamájának szerelmi
történetét, megtalálta nagyapja, Antoni Paczkowski sírját,
és rádöbbent, hogy a nyomozás maga volt a történet ...
Szőttes szerelmi szálakból
Napi Magyarország, 2000.03.02. Péczely Dóra
x
... fontos, kivel tér ide vissza, kivel lép a centrumba. Hiszen a szerelem lényege is ez: valakivel egy új középpontot találni, ami mégis ősidőktől fogva van. László a kijelölt napon elmegy a kőhöz, ráül. Vár. A helyzet persze nem egyszerű. Emmi egy másik férfival jár, aki épp válófélben van (itt beugrott egy szójáték: válogat). Lászlónak meg talán menyasszonya van. Ezért, hogy Emmi nem látja meg az igazságot. Hezitál, gondolkodik. Billeg a közép és a szélek között. László ül a kövön. Vár. Ezzel a várakozással ér véget a film. Jegyezzük meg ezt a képet. Csak ez a várakozás van.
Az élet köldöke
(A mi szerelmünk)
Magyar Demokrata, 2000/9. Végh Attila
x
... A forgatókönyvíró-rendező
duplafenekű játékot eszelt ki: Emmi, Alex és Légoza
tulajdonképpen a több évtizeddel ezelőttihez hasonló,
félrelépéses szerelmi háromszög történetbe keverednek ...
... Pacskovszky a pszichológiai hitelességről a sorsdöntő
pillanatban (is) könnyen megfeledkezik. Emmi egészen addig,
míg Légoza a francia kisváros szállodájában fel nem bukkan,
semmi jelét sem adta, hogy érdekelné őt a szemtelen és
erőszakos fiatalember, hogy valamennyire is vonzódna hozzá.
Ezért is meglepő, hogy a férfi rajongásától elgyengülve
(?) vagy egyszerűen csak kíváncsiságból, hirtelen
felindulásában (?) odaadja magát, s szenvedélyesen
szeretkezik vele. Utána meg úgy viselkedik, mintha semmi sem
történt volna ...
... A filmmel az a baj, hogy a cselekménye érdektelen, tét
nélküli ...
... Még azok a film jobban sikerült részei, amikor a helyzet-
vagy jellemkomikum kicsit felpörgeti a játékot ...
Vonzások és választások
A mi szerelmünk
Magyar Hírlap, 2000.03.02. Gervai András
x
... Furcsa paradoxon: az
impresszionisztikus snittek és melankolikus hangulatok
izgalmasabbak Emmi sztorijainál, melyben egymásra torlódnak a
közhelyek. Pacskovszky éppen azzal maradt adós, ami
Kosztolányi-interpretációját hangulatossá tette: a celluloid
"rímes, furcsa játékával", a költői emelkedettséggel,
a cizellált formanyelv leleményeivel ...
... ahelyett, hogy közüggyé vált volna, eredetiség híján
szépelgés, belterjes magánügy maradt az intellektuális
kaland a vásznon ...
Párhuzamos szerelmek (A mi szerelmünk)
Népszabadság, 2000.03.03. Veress József
x
... Rendezőként szakmai biztonsága
vitathatatlan, filmíróként érdekes ötletei vannak,
figurateremtésben, helyzetek és viszonyok árnyalt
kidolgozásában azonban messze alatta marad egy érzékeny,
tehetséges rendező igényeinek. Ide érzékeny írói tehetség
kellene ...
... a néző hoppon marad. Csak egy történetet lát, ami belső
energiák nélkül már nem is olyan különös ...
Szerelmek és gyilkosságok (A mi
szerelmünk ...)
Népszava, 2000.03.02. Bársony Éva
x
... az a kiindulópontja, hogy ma is
vállalható ez az elbeszélői magatartás, mégpedig azért,
mert létezik és elmesélésre méltó a mindent elsöprő,
szenvedélyes és szentimentális szerelem. A giccses képek, a
fals szerelmi jelenetek és a jóindulatú hazugságok iránt
igen nagy megértést tanúsító néző talán el tudná fogadni
a film végén is az efféle szerelem tételezését, ha nem
húzódna óriási hasadék a szavakban kimondott és képekben
felmutatott szerelemideál és a történet hőseinek
magatartása között ...
... mindenki, még a rendező is komolyan veszi ezt a léha
lányt, pedig pontosan az hiányzik belőle, amivel
megbabonázhatná a férfiakat: a csábítás ereje. Major
Melinda rendkívül mereven, feszengve, kimódolt kedvességgel
játssza végig Emmi szerepét, nyoma sincs benne a mozi megannyi
nagyasszonya, Dietrich, Ekberg vagy Jeanne Moreau erotikus
bájának, amellyel a legléhább női hősöket is be tudták
lopni a nézők szívébe ...
... a szellemes jelenetek megkérdőjelezik, hogy Pacskovszky
egyébként tényleg komolyan tudja-e venni romantikus hőseit
és lírai képeit. Isten tudja, én jobb szeretném azt hinni,
hogy egy nagy blöff az egész film. Aki áhítatosan néz, az is
kacsinthatna néha.
Ki beszél itt szerelemről? (A mi
szerelmünk)
Élet és Irodalom, 2000.03.31. Stőhr Lóránt
x
... Az uristen@menny.hu nem művészfilm, inkább olyan, mint egy vásári komédia, vidám, egyszerű, pergős, didaktikus és tanulságos. A filmezéshez nem is különösebben értő három alkotó - Stefanovics Angéla színész szakos a főiskolán, Végh Zsolt kiesett onnan a harmadik rostavizsgán, és most segédszínész Kaposváron, Kálmánchelyi Zoltánt pedig hatodszorra sem vették fel - a konvenciókkal mit sem törődve filmezni akart, és ez a hazai viszonyok ellenére már harmadszor sikerült nekik ...
uristen@menny.hu
Ahogy tetszik
Magyar Hírlap, 2000.02.26. Bi.L.
x
... Ez a film több mint ígéretes munka. Művészkedésektől mentes, kacagtató szatíra. Hősei inkább típusok, mint egyéniségek, de éppen ettől válik a film olyan mulatságossá, a figurák olyan borzongatóan ismerőssé ... A húszéves Stefanovics egészen kivételes tehetség, komolyabb szerepet is elbírna a vállán. Ezért is szurkolok a csapatnak, hogy új tervük, egy nagyjátékfilm, megvalósulhasson ...
Peti, Óz és az Úristen (uristen@menny.hu)
Népszabadság, 2000.03.10. Dóka Péter
x
... Az uristen@menny.hu társaság istenének azonban már nem kell ezeken a káprázatos, de mégiscsak kényelmetlen dialektikus folyamatokon általesnie. Ez egy barátságos, alkalmi isten, akiről nem tudnám garantálni teljes bizonyossággal, hogy ő a mi teremtőnk, vagy akárcsak társszerzőnk ...
Érvek, vélemények
Népszabadság, 2000. 02.29. Forgács Zsuzsa
x
... Nem gondoltam volna, hogy ez a napló,
a regény szerkezetének rendjét elhagyva, lábjegyzeteitől
megfosztva, lineárissá téve a sztorit, flash blackek nélkül,
tehát leegyszerűsítve is jó rendezői koncepció lehet. Igaz,
a filmből így szintén klasszikus film lett. Kicsit sem
formabontó, és nem jelent újat a regényhez képest, csupán
annak egyik jól kézzelfogható, a sárkánylelkű nőről
szóló legmarkánsabb szálát ragadta meg ...
... sikerült beletrafálnia Ondris és Jadviga különös
érzékenységű párkapcsolatába, és érdekessé, sőt
ismerőssé tennie a néző számára ...
Pár(na)kapcsolat
Deák Krisztina: Jadviga párnája
MaNcs, 2000.03.16. - sisso-
... a magyar mozgóképtörténet egyik legbizarrabb filmje. Márpedig e történet bővelkedik különös kinematográfiákban: Moholy-Nagy fénykompozícióitól Erdély, Tóth János, Jeles vagy Bódy munkáiig. Ám utóbbiak mindig iskolákhoz, stílusokhoz voltak kapcsolhatók: a leggyakrabban az experimentalizmus változó irányzataihoz. Bollók Csaba szikrázóan tehetséges munkája ezzel szemben a magány filmje; nem pusztán azért, mert hősei magányosan, számkivetetten kóborolnak térben és időben, hanem azért, mert a mű maga társtalan: nem tudni, honnan hajtott - épp itt - ki, s hová nyúlnak a gyökerei ...
Az akkumulátor feltöltésének folyamata
(Észak, Észak)
Élet és Irodalom, 2000/9. Báron György
x
... és látjuk, hogy a szabadság vak.
Ragasztódik neki majd szem - uhu-szerű, narancssárga - , de
csak hogy megborzongjunk: a bronznő éles, komor tekintetébe
nincs bejárat, kifelé figyel, mint aki nincs ...
... Hogy a posztmodern széttöredezettségbe-vetettségen túl
nem nagyon jutunk, az baja ennek az egyébként jó filmnek ...
... Transzcendálás híján a szürrealizmus törvényszerűen
magába fordul, és kiderül, hogy a "minden megtörténhet"
és a "semmi nincs" egy és ugyanaz. Mély, vak immanencia
trónol a történeten, trónol az életen, a filmen ...
A sötétség trombitája
(Anyád! a szúnyogok)
Magyar Demokrata, 2000/8. Végh Attila
x
... bő három évtized alatt az
álmodozások korából alámerültünk a káromkodások korába,
amelyben - ismét Jancsót idézve - "azon kívül, hogy
hányingerem van, csak röhögni tudok" (Filmvilág, 2000/1.)
...
... Aki üzenget, az valamit komolyan vesz, ám Jancsó immár
nem üzen semmit: beint hatalmasat, ezt nektek, évtizedekig
hülyítettetek mindenfélével, lám, még néhány éve is,
reménytelen, seggfejek vagytok, balfaszok és gazemberek,
mással szórakozzatok. Ám egy dolgot mégiscsak komolyan -
halálos komolyan - vesz: a múló időt, az öregedést, az
elmúlás szépségét és tragikumát, azt, amihez nem érnek
föl a hamis próféciák ...
... a szimbolikus beszédmódnak vége szakadt, s vele együtt a
hosszú beállításoknak, a belső vágásos szerkesztésnek, a
koreografált mozgásoknak, a szigorú menetrendet követő
kocsizásoknak; helyüket játék, humor, virtuóz vágások,
közelik és szuperközelik, rögtönzött dialógusok,
színészi-operatőri improvizáció foglalták el ...
... Ehhez képest az új film világa egysíkúbb, olyan, akár a
címben megelőlegezett vaskos káromkodás. Nem csak Jancsó
megrendítő személyes jelenléte hiányzik a képekről, hanem
azok a virtuóz és követhetetlen szerepváltások is, amelyek a
Lámpás ..-ban mindenki számára felismerhetően
mutatták az utóbbi időszak szerep- és identitás-váltásait
...
... ugyanabból az öntörvényű, szabad művészi attitűdből
fakadnak, amiből a remeklései. Hogy nem akar megfelelni a
múló divatoknak, a "hazugságpiacon" (Brecht) ágaskodni a
rézfillérekért, hanem rendületlenül mondja a magáét, most
épp vadul, káromkodva, mert csalódott és tele van a töke ...
... nem tartozik az életmű legjobb darabjai közé, ám belőle
ugyanez az ethosz sugárzik - s vélhetően ebben kell keresnünk
a nyolcvanhoz közeledő rendező váratlan művészi
megújulásának titkát is.
Káromkodások kora
Anyád! a szúnyogok
Filmvilág, 2000/3, Báron György
x
... A mű centrumában az identitását
kereső középnemzedék áll, amely az egyik oldalról hiányos
műveltséget örököl, a másik oldal felé pedig
élelmességgel, durvasággal, üzletiességgel próbál -
rosszul - alkalmazkodni. A hihetetlen mennyiségű beszéd az ő
identitáskeresésük lenyomata. Úgy kapják le a levegőből a
fordulatokat és idézeteket, mint a Lámpásban a Kapa a
sört. Megforgatják, megízlelik, egymásnak dobják, anélkül,
hogy kezdeni tudnának vele valamit, akár Rosencrantz és
Guildenstern, a két örök mellékszereplő Tom Stoppard
darabjában. Az Anyád egyedülállósága az elsősorban
Kapa és Pepe körül hullámzó rendkívül heterogén
szöveg(elés) tengerben mutatkozik ...
... nincs mögöttük semmi, mint ahogy az idézetek is teljesen
üresek immár. Az "egyenlőség, testvériség" annyi, mint
az "isten, isten". A Szabadság (-szobor-) pedig vak.
Lehet kimenni! (Anyád! a szúnyogok)
Élet és Irodalom, 2000/10. Stőhr Lóránt
x
... ennyi műfaj, ennyi egymást kioltó
hangulat, ennyi egymásnak ellentmondó szándék nem férhet meg
egyetlen filmben ...
... Tézis, antitézis után jöhet a szintézis: csak egyvalaki
állíthatná meg a magyar Arturo Uit, hősünk, akiről eddig
nem is tudtuk, hogy két lábon járó allegória, a jóravaló
Polgár megtestesülése. De mert nem vagyunk különösebben
derűs kedvünkben mostanában, csak szintézis van, heppiend
nincs - a jó hamar elbukik ...
... A modellszerű ábrázolás azonban ingoványos terep: bele
lehet süllyedni. A társadalom modell úgy-ahogy összeáll, de
látszik: ragasztott és fabrikált. A ragasztó ráadásul néha
nem is köt. Vagy rossz helyen, és akkor már késő; nem lehet
újabb modellt gyártani. A modellben az emberi motivációk
helyett címkék találhatók. A Rosszfiúkban
megjelenített jellemek ezért ellentmondásosak és/vagy
hiányosak ...
... Modell vagy valóság, mindegy is, ez a baljós eshetőség
valóban fenyeget, csak hát a címlapsztorikból a legritkább
esetben tudhatjuk meg az okokat. A főhőst agyonverik, és
hiába sugall mást a zárójelenet Beatles ihlette kirohanása,
a jó elpusztult, a diktátor pedig a városka demokratikusan
választott polgármestere lett.
Jószándékkal kikövezve
Rosszfiúk
Filmvilág, 2000/3. Galambos K. Attila
x
... (a Rosszfiúk) termékenyen szolgálhatta volna a rendszerváltás utáni Magyarország hatalmi és erkölcsi viszonyainak hiteles művészi megelevenítését. Hiszen adott egy, a társadalmi előítéletek szerint a priori rossz közösség, bűncselekmények elkövetése miatt nevelőintézetbe utalt fiatalok hada. Akikből katonás drillt, mint szocializációs elvet ideájának tekintő militáns, egykori katonai kiképző valóban szabadcsapatot, már-már magánhadsereget farag. S erre a bandériumra támaszkodva letöri a védelmi pénzekben utazó helyi maffia hatalmát, majd segítségükkel meg sem áll a polgármesteri székig ... ismétlem: ez jó sztori, ebből lehetett volna egy napjaink valóságáról hitelesen és izgalmasan szóló filmet készíteni. Csak hát azt is ismétlem, hogy koncepció, átgondoltság, esztétikai koherencia, precizitás, miegymás. Azért, hogy legközelebb jobb legyen. Pontosabban, hogy a nívós közönségfilm, vagyis mindannyiunk érdekében fiúk, jó legyen.
Rosszfiúk
Kritika, 2000/3. Mátyás Győző
x
... Kiindulásként el kell fogadnunk, hogy
A napfény íze nem európai művészfilm, nem is szerzői
film, nem csak - sőt nem elsősorban - magyar közönségnek
készült. Nem kérhetjük számon rajta a magyar történelem
eseményeinek pontos rekonstrukcióját, a szakmai körökben is
vitatott kérdések megválaszolását. Saját műfaján belül
viszont - széles nézősereghez szóló, igényes zsánerfilm -
nem sok hibát róhatunk fel neki. Látványvilága, a
fényképezés, a díszlet, a jelmez, hibátlan: szép is,
hiteles is. A forgatókönyv mestermunka a maga nemében,
amelynek - helyenként ugyan bántóan lapos motívumok
felhasználásával - sikerül követhető egységbe rendeznie
száz év történéseit és számos szereplő életútját ...
... A napfény ízének üzenete már nem is lehetne
világosabb: vállald önmagadat! ... sorban állnak az emberek a
pénztárak előtt, és az említett viták is magyarok között
folynak. Alapvetően ideológiai viták. És ez az én bajom.
Mert nagyon jó, hogy van egy olyan magyar mozidarab - mindent
összevéve amellett teszem le a garast, hogy mégis magyar -,
amely érdekli és foglalkoztatja a hazai közönséget, és ez
javára írandó...
... (Szabó István, szerk.) újabb filmjeiben azonban,
legyenek bármilyen értékesek, mesterien kimunkáltak, túl sok
a tézis, túl kevés az ember. Eleven, csupa ellentmondás
hősök, szabálytalan sorsok helyett tipikus figurákat látunk
korspecifikus helyzetekben, jó és rossz választásaik a kor
dilemmáit képviselik, jellemük és életpályájuk ideológiai
és ideologikus kategóriáknak feleltethető meg ...
Gyógykeserű
A napfény íze
MaNcs, 2000/10. Bori Erzsébet
x
... a filmhősök monologizálnak,
szónokolnak, és szabályos időközökben szerelmeskednek. Ez
szabja meg a film ritmusát. A magánszféra viharai, kudarcai
rendre visszhangozzák a történelem hullámcsapásait, bár itt
a szimbolizmus nem átlátszó, inkább zavarosan homályos.
Feltűnő a Sonnenschein-Sors család férfitagjainak szexuális
passzivitása, és feltűnőek a már-már incestuosus
párkapcsolatok. Ezek lennének hivatva jelképezni a zsidók
befeléfordulását, elkülönülését, dekadenciáját? Ki
tudja? ...
... ha a sztori erőszakolt és mesterkélt, mi marad még?
Maradnak a gyönyörűen fényképezett budapesti középületek,
zsinagógák és kávéházak (minden dicséret Koltai Lajosnak),
marad a gyakran felcsendülő, fájdalmasan szép
Schumann-motívum, és maradnak, nem utolsósorban, a
világsztárok kiváló alakításai. Manapság talán ennyi is
elég a világsikerhez.
Pesti napló (A napfény ízéről is,
a szerk.)
Élet és Irodalom, 2000/9. Sanders Iván
x
... Ebben a filmben ugyanis az a
legizgalmasabb, hogy miközben Gothár Péter nyilvánvaló
módon feladja az autonómia közvetlen célkitűzéseit,
mégiscsak zárt és önmagában megálló mű kerekedik ki a
kezei alól. Egyetlen elemet kiemelve: a rendező konokul
ragaszkodik hozzá, hogy a filmet alárendelje a szobornak. Az
egész művet áthatja a szolgálat ethosza, amit egészen más
regiszterben és talán megütközést keltve úgy is
fogalmazhatnánk, hogy az Akasztottak című film Böröcz
András Akasztottak című szobráról készült
ismeretterjesztő képzőművészeti kisfilm, Dés László
kísérőzenéjével ...
... a vizuális elem a biztosíték, hogy Böröcz alkotásában
ne - vagy ne csupán - akasztott embereket, hanem akasztott
szobrokat lássunk ...
... Azzal, hogy nem egyszerűen akasztott emberek szobrait, hanem
akasztott emberek emberek módjára felakasztott szobrait
látjuk, Böröcz András kizárja műve közvetlen és
közhelyes értelmezésének lehetőségét. Az akasztott embert
az akasztott szobor perspektívájából látjuk, miközben az
akasztott szobor látványát az akasztott ember képe értelmezi
- többek között ez a konstelláció adja a szobor kiváltotta
bizarr benyomásokat. S a perspektívaváltás Gothár filmjének
a kiindulópontja is ...
... Böröcz mondja: " a megszólaltatás tébolyult fizikai
erőszakra hasonlít: halottakat vernek!" S valóban, az
Amadinda kiváló zenészei egyöntetűen számolnak be a
meghatározhatatlan iszonyatról, valamint az erős
gátlásokról, amelyeket a "hangszerek" megszólaltatásakor
le kellett küzdeniök ...
... nem egy, hanem legalább két tabu megsértéséről van
szó, ráadásul mintha ezeket a tilalmakat azonos szinten és
egyenlő erővel fogalmaznák meg: halottakat és szobrokat nem
verünk! Mintha abban a kultúrában, amelyben mozgunk, ugyanazok
a szabályok vonatkoznának a holttestekre és a műalkotásokra:
a műalkotás olyan mint a holttest, a holttest pedig önmagában
is műalkotás ...
... Gothár nem holttesteket, szobrokat filmez: műalkotást, s
főként az érdekli őt a szobrokban, ami műalkotássá teszi
őket. Filmjéből így nyomban kizárja az összes tematikus
asszociációt. Nem filozofál halálról, nem szól élő és
halott testről, nem spekulál az akasztottak morális
minőségéről. Könnyen lehet azonban, hogy éppen ezért
sokkal többet, s filozófiailag is érdekesebbet tudunk meg
tőle halálról, halott testről, moralitásról ...
... Gyönyörű képpel indul a film ...
Képek üzenete
Az Akasztottakról
Beszélő, 2000/2. Kisbali László
x
... megszokhattuk már, hogy errefelé a
művészeti import nem megy egy az egyben. E film esetében ez
úgy néz ki, hogy nagyon kult a Ponyvaregény is, meg a Trainspotting
is, de hát egy darab hozzánk hasonló kallódó entellektüel
nem szerepel egyikben sem, és ugye azért mi is szeretnénk
bekerülni, velünk is megtörténhetnek néha filmbe illő
epizódok, sőt jobb napjainkon több is ...
... Meg kell még emlékeznünk a képi találékonyságról,
amely tovább halmozza az utalásokat, kitűnő operatőri
munkával párosulva. A Quimby zenéje csak fokozza az
élvezetet, jól illik a film tempójához, sőt egyes jelenetek
klipszerűségének és bizonyos gegeknek egyenesen ihletője is.
Bekerültünk
Molnár Péter - Gayer Zoltán: Ponyvapotting
MaNcs, 2000.03.23. Hegedűs Orsolya
x
... Závada szövegének nyelvi
rétege-rétegei helyett hasonló igényű filmnyelvi, képi
bravúr nem fedezhető fel, sőt ennek igénye, szándéka sem.
Jól érzékelhető viszont a "realista" szándékú,
"hitelesen csillogó" látványvilág, szép és igényes
tárgyi világgal, gondos környezetrajzzal, mögötte sajnos egy
meghökkentően semmitmondó történetváz ...
... Egy Bovaryné, aki teljesen érdektelen. A hatos villamoson
több van belőlük ...
... ritkán sikerül, ami Gödrösnek itt sikerült: a
leegyszerűsítés, a történelmi kifestőkönyv, melynek
kivághatók a figurái és öltöztethetők a gyerek-, a kamasz-
a családoptika hol negédes, de gyakran közhelyes színeivel
megfesteni a korrajzot. Elég hagyománytalan mindez a magyar
filmművészetben, s ha Gödrös előző, "vájtszeműen"
értelmiségi, réteghumorú opusza (Wolframbarát) után
valaki ezt várta volna ...
... Szőke András Helyfoglalás avagy a mogyorók bejövetele
című - bizarr komédiája fölényesen nyerte el az
egyetemisták díját ...
... "eurokonform" magyar film? ...
... hamis igény a "realista" mozi ...
Olyan, mintha élne?
A 31. Magyar Filmszemle után
Kritika, 2000/03. Bikácsy Gergely
x
... Szilágyi tiszteletreméltóan
megmaradt szemiotikusnak, pontosabban szólva szemiológusnak:
amibe annak idején belefogott, azt építi azóta is - ha jól
értem könyvét. S ez valóban tiszteletreméltó, azzal
együtt, hogy a nemzetközi szemiotikai érdeklődés mintha a
filmről a mozi irányába tolódott volna el ...
... nem akkor beszélünk, amikor ideje van, hanem máskor.
Akárhogyan is van, most már bízvást vehetjük olyannak a
helyzetet, hogy Szilágyi könyvével ledolgozódott egy bizonyos
lemaradás ...
.minden bevezetés és felkészítés nélkül csak .. Éppen
ezért megérdemelt volna egy alaposabb és elmélyültebb
kiadói előkészítést. A kötet úgy elkezdődik ...
Jeltan félmúltban
Szilágyi Gábor: Elemi képtan elemei
Filmvilág, 2000/3. Horányi Özséb
... Jadviga nem akarná annyira Ondrist, ha nem szeretné olyan hatalmas szerelemmel, akkor nem lenne tétje az egésznek. Egy nő nem hazudhat magának ekkorát - legalábbis Jadviga nem ilyen. Pontosan tudja, hová jön vissza Németországból. A hazatérés nem lehet csak önbüntetés vagy bosszú. Szerintem Jadviga rettenetesen akarta ezt a házasságot, és azt is, hogy ez a kapcsolat jó legyen. Igen, nagyon is egymásnak valók, csak mindig kicsúszott alóluk az idő. És olyan korban játszódik ez a regény, amikor mások voltak a szabadság határai. A kor, amiben élünk, bizonyos szempontból magában foglalja a lehetőségeinket ...
Jadvigával az ágyban
Tóth Ildikó színésznő
MaNcs, 2000.03.16. Horeczky Krisztina
x
... (A mi szerelmünk-ről, szerk.)
... egy idő után a nyomozásnál jobban kezdett érdekelni a
magánéleti szálak felfejtése és elvarrása. Rossz érzéssel
néztem azokat a jeleneteket, amikor a nyomozásról beszéltek,
valahogy nekem nem jöttek át igazából, vissza is vettem
belőlük. Elég furcsa, hogy kritizálom a filmet, mikor épp
kijött a mozikban, de hát én is csak egy néző vagyok.
Szeretem ezt a történetet, bizonyos elemeit nagyon, másokat
nem annyira. Rengetegszer átírtam. Végül kicsit
személyesebbre sikerült, mint az Esti Kornél, de emiatt
veszélyesebb is a dolog ...
... szerettem volna egy így jöttem-filmet csinálni. Én
így éreztem magam az elmúlt években, ezt láttam a
környezetemben, ezek olyan emberek, akiket valamilyen szinten
ismerek ...
"Szép filmeket szeretnék"
Pacskovszky József filmrendező
MaNcs, 2000.03.23. - greff -
x
... A legnagyobb probléma az, hogy az emberek nagy többségének a mozin, a videón és a tévén kívül nincs mivel eltöltenie az időt. Aki nem él kábítószerrel, annak ez lesz a kábítószer. Nem az ölés, a vér látványa, hiszen egy-két kivételtől eltekintve a háborús filmek nem mennek, ahol pedig van ölés és vér is. Ma az köti le az emberek figyelmét, hogy a másikat hogy üldözik. Talán valami hasonlót keresnek a nézők ahhoz, amiben élnek, mégis olyat, amiben nem érinti meg őket a valóság. Erre vannak kitalálva az akciófilmek ...
Rambo-pánt, techno, halál
Grunwalsky Ferenc az erőszakkal játszó kommersz filmekről
Népszava, 2000.03.25. Bársony Éva
x
... Mikor kint nappal volt, a színházban
akkor is sötét. Álomszerű, furcsa, mégis otthonos világban
nőttem fel ...
... otthon, vagyis a pécsi színház egyik termében, anyám
egyik színésznő kollégája próbálta belőlem kihozni a
szenvedélyeket. - Kiabálj! De nem mertem. - Kapd fel azt a
széket! Dobd el! Dobáld a székeket! S éreztem, hogy
megemelkedik az adrenalinszintem. Magam is ámultam, mi tört ki
belőlem ...
A színész olyan, mint a prizma
Kamarás Iván a regulákról, a barátságról s az
üvegtörőkről
Népszabadság, 2000.03.25. Bogácsi Erzsébet
x
... 1944. augusztus elején, az oroszlán
jegyében született. Tény vagy nem tény?! ...
... Magyar cége, az InterCom 1989-ben alakult ...
"föltörte" a magyar forgalmazói piacot ...
... A magyar filmgyártásba azért kapcsolódtunk be, hogy
bebizonyítsuk a kételkedőknek: a magyar filmmel
tulajdonképpen semmi baj sincs. Ha a forgatókönyv jó, ha a
szereplők tehetségesek és jól vannak összeválogatva, ha a
marketingstratégia ki van találva és végig működik, akkor a
közönség bejön a moziba. A Csinibaba már jelezte, A
miniszter félrelép pedig megerősítette ...
... Elmegyek a bemutatókra, ha meghívnak, részt veszek a
partikon, mert szakmailag fontos. De ha választanom kell, akkor
a partnerem, Mario Kassar, Jerry Goldsmith zeneszerző, Arnold
Rifkin menedzser és egy gyerekkori magyar barátom a szombat
esti program ...
- A többi?
- Az rám tartozik - mondja és megpöccinti a szivart.
Návai Anikó interjúja (Andrew
Vajnával)
Premier, 2000/1.
x
... Sokáig azt hittem, kórház kell ahhoz, hogy az ember bölcsebbé legyen. Legalábbis találkoznia kell a nagy váltókkal, a születéssel és a halállal. Az életnek arra a síkjára, a létezésnek arra a fokára kerültem, amikor már nem gondolsz önmagadra. Egyszer csak belelépsz a jelenbe, s már csakis az van. Nincs jövőd, nincs múltad, csak a pillanatok vannak. A főiskolára negyedízben vettek fel. Mindannyiszor végigcsináltam azt a nyomoronc bentlakásos hetet is, csak a harmadik rostán estem ki. Miért engedtek el addig, ha nem vagyok oda való? ...
Játék a pillanat öröméért
Tóth Anita az élet és a pálya kezdetéről
Népszabadság, 2000.03.07. Bogácsi Erzsébet
x
... A Lugosi Béla által filmvásznon
megalkotott figura furcsa elegye a nagyon vonzó és behízelgő
férfinek, akire buknak a nők, de félelmetes pasas is, aki
megöli őket, kiszívja a vérüket. Ez a kettősség Lugosi
Bélára magára is rányomta a bélyegét. Mielőtt megkapta
Drakula szerepét, sokkal halványabb, kevésbé meghatározó
alakja volt a színi világnak. Aztán viszont élete végéig
képtelen volt szabadulni ettől a szereptől. Úgy érezte
pedig, hogy többre is hivatott. De Drakula a végzetévé vált.
Csak furcsa, gonosz, félelmetes férfiakat játszott ...
... Mi (Szabó Istvánnal, szerk.) soha nem dolgoztunk
együtt, nagyon örülök, hogy ez nem a felvevőgép előtt
történt, a színházban otthonosabban érzem magam. Meg sem
merem kérdezni, hogy esett rám a választás, az igazgató, a
szerző vagy a rendező gondolt-e rám. Most mindhármukkal
nagyon jó viszonyban vagyok ...
"Behelyettesíthetők vagyunk"
Találkozás Darvas Ivánnal
Magyar Hírlap, 2000.03.11. Bóta Gábor
x
... arra törekedtünk, hogy
kirajzolódjék egy rendkívüli formátumú és személyiségi
ember karaktere, akinek időnként az élete is rendkívüli
fordulatokat vett ... Harmincéves korától haláláig
követjük nyomon az életét, természetesen annak nem minden
epizódját ... A harmincadik év azért fontos, mert ekkor
történik valamilyen spirituális fordulat a sorsában ...
... felbukkan a filmben a nagy ellenfél, akiből szövetséges
lesz: Kossuth és a legjobb barát Wesselényi is ...
Széchenyi iránt külföldön is
érdeklődnek
Bereményi Géza A hídember című film
előkészületeiről - Világsztárokkal tárgyalnak
Magyar Hírlap, 2000.03.11. Gréczy Zsolt
x
... Filmtörténet száz jelenetben. A francia képügynökség ennyi filmet tartott érdemesnek arra, hogy a búcsúzó huszadik századot jellemezze. De ki válogasson abból a százból? Mondjuk egy filmes! A magazin felkérésére Salamon András rendező a neki emlékezetesekről mesél ...
A mozi százada
Népszabadság, 2000/11. Salamon András
x
... Karádyt a saját baráti köre, az ellenzékinek számító háborúellenes értelmiség, szinte "ráküldte" Újszászyra, s e fondorlatos szándékből egy kamaszokra jellemző hevességű szerelem szövődött ...
Filmen Karády és Újszászy szerelme
Bacsó Péter a nyáron ismét forgat
Magyar Hírlap, 2000.03.27. Gréczy Zsolt
... A budapesti stúdió háromszáz munkatársának egyharmada külföldről érkezett. "Ugyanis nem találtunk annyi felkészült magyar animációs szakembert, amennyire szükség lett volna" - magyarázza Varga Csaba ...
Illetlen sikertörténet (Európa egyik
legnagyobb animációs filmstúdiója, a Varga Budapest ...)
Magyar Hírlap, 2000.02.26. Tölgyesi Gábor
... nem veszi észre a hollywoodiasan
emészhető filmben a klasszikusan európait: az értelmiségit,
aki a jó élet titkán tépelődik. Amire pedig azért is
felfigyelhetett volna, mert Szabó a pályafutása során mind
profibb és mind tömegmozisabb változatban ugyanezt a csodát
ismétli meg...
... Mindössze azzal "vádolom" tehát György Pétert: nem
figyelt oda Sonnenschein Valira. Akivel pedig Szabó István
éppen azt igyekezett elmondani nekünk: óvjuk az eszünk
tokját, ne engedjük teljesen átszivárogni rajta a világot.
Szeressük a szépet.
Hívasson esztétát!
Élet és Irodalom, 2000.02.25. Haraszti Miklós (A napfény
íze-vitában válasz György Péter cikkére)
x
... Szabó István egy történelmi filmben az asszimilációs deficit mérlegét készítette el. A címzettek visszaküldték a kérdőívet Hollywoodba. Holott a film az asszimilációs identitás-válság felmutatásával azt is megkérdezi: hol a történelmi válságtudat nemzeti megfelelője? Hol Bibó István figyelmeztetéseinek eredménye? Hol a társadalmi megbékélést ösztönző akarat? ...
Választott sors? (A napfény
íze-vitához, a szerk.)
Élet és Irodalom, 2000/10. Ungvári Tamás
x
... lehet a filmet magát szeretni vagy nem
szeretni. Egyet nem lehet tenni, azt amit Haraszti Miklós tesz
...
... Mintha lenne helyes és helytelen értelmezése egy filmnek,
és életünk függne tőle, hogy képesek leszünk-e helyesen
értelmezni A napfény ízét. Mintha a film értelmezése
helyett azt kéne kutatnunk, hogy milyen sötét szándékok
vezérelték a kritikust ..., amikor úgy értelmezte a filmet,
ahogy tette ...
... félek, hogy az a veszélyes vírus, ami az elmúlt években
megfertőzte a magyar politikai élet szereplőinek nyelvét és
egymáshoz való viszonyát, lassan beleeszi magát az élet más
színtereire is ...
A vírus (A napfény íze-vitához, a szerk)
Élet és Irodalom, 2000/10. Örkény Antal
x
... A dráma nem abban van, hogy a
Sonnenschein-Sors család tagjai asszimilálódni, azonosulni
akarnak, hanem hogy maga a társadalom csupa rossz azonosulási
lehetőséget kínál fel ...
... olyan társadalmi szituációba kellett volna
beilleszkedniök, ami történelmileg hibás megoldást kívánt,
amivel már voltaképpen bűn volt azonosulni - nemcsak
zsidónak, de garantáltan magyar vérű magyarnak is (ha van
ilyen!) ...
... A film nem a zsidóság asszimilációjáról szól, az csak
példa. Arról szól, hogy ebben a most múló XX. században (de
már azelőtt is, sőt félek, hogy majd az ezutániban is),
tehát a modern társadalomban minden család, minden ember
integrációs és identifikációs kényszer előtt áll ...
... A küszöb-emberek rendhagyóak és kivételesek, nagyra
juthatnak, de másfelől mindig kiszolgáltatottak maradnak és
nagyot bukhatnak. A modern társadalom egyik legnagyobb
problémája, hogy miként birkózzon meg ezzel a jelenséggel,
az így értelmezett liminalitással. A napfény íze
nekem arról szól, hogy hogyan bukhatunk bele.
Miről szól A napfény íze?
-Reflexiók György Péter cikkére -
Élet és Irodalom, 2000.02.25. Vitányi Iván
x
... A film szép. Magas szakmai
színvonalú. Profi. De kezdettől az volt az érzésem, hogy:
nem magyar filmet látok. Már az első jelenetnél, amikor az
ükapa fölrobbant a pálinkafőzővel. Véletlenül tudom, mire
képes egy ilyen falusi masina ...
... Ez a film nem nekünk (zsidó és nem zsidó), magyaroknak
szól. Ezt a film készítéséről készült filmben (ez is
tipikus!) maga a rendező is elismeri. Arról beszél, hogy a
producerrel történt egyeztetések után tisztázódott, hogyan
lehet az amerikai néző számára ábrázolni azt a nagy
valóságot, amelyet az nem ismer és nem ért. Nyilván erősen
leegyszerűsítve, azon a nyelven, azokkal az eszközökkel,
azokkal a klisékkel, amelyeket viszont nagyon is jól ért és
ismer. Szabó István nem kínosan és feszengve beszél erről.
Azt mondja a maga szelíd, megnyerő hangján, hogy ez a
művészet lényegéhez tartozik, úgy hívják: "a néző
iránti alázat" ...
Az asszimiláció visszavonása
Hollywoodi napfény
Magyar Nemzet, 2000.03.06. Debreczeni József
Emlékezés az emlékezőre (Gyöngyössy
Imre)
Népszabadság, 2000.03.02. Cs.K.
x
A Mafilm megújulásra vár
Ötmilliárdos beruházás a magyar mozgóképért
Magyar Hírlap, 2000.03.08. Tölgyesi Gábor
x
Államosítás a Mafilmnél
Népszabadság, 2000.03.09. V.Gy.
x
Késik a Mafilm államosítása
Magyar Hírlap, 2000.03.14. Tölgyesi Gábor
Új nevet választottak a filmművészek
Népszava, 2000.03.13.
x
Terjeszkedő multiplexek
Népszabadság, 2000.03.07. Sós B. Péter
x
Média az oktatásban
Népszabadság, 2000.03.14. Cs.K.É.
x
Moszkvában őrzött magyar filmkincsek
Magyar Hírlap, 2000.03.13. Gréczy Zsolt
x
Genie-díj (A napfény íze három
kategóriában elnyerte a Kanadai Film és Televíziós Akadémia
Genie-díját)
Népszabadság, 2000.02.03. (MTI)
x
Szirtes András Naplója
Magyar Hírlap, 2000.03.03.
x
Már százezren látták A napfény íze
filmet
Metro újság, 2000.03.06. (metro)
x
Magyar filmről Los Angelesben
Magyar Hírlap, 2000.03.06. Földes Tamás
x
Megismétlik Pécsett a 31. Filmszemlét
Metro újság, 2000.03.02. (Merliner News)
x
"Pótdíjak" Szabónak és a
fiataloknak
Népszava, 2000.02.10.