|
Rosszfiúk
magyar, 1999
gyártó: Magic Média, HBO, MTV
forgalmazó: Budapest Film
r: Sas Tamás, f: Czető Bernát
László (Dalok a labdatérről), Sas Tamás, Ozsda Erika,
o: Pohárnok Gergely, z: Pierrot, Ganxsta Zolee
sz: Bodó Viktor, Stohl András, Rajkai Zoltán, Fullajtár
Andrea, Söptei Andrea, Máté Gábor, Balogh Rudolf,
Reketye Zoltán, Bánszky László
szí, 101 perc
b: 2000.02.03
... sokszoros átírással jöhetett létre
az a bonyolult dramaturgiai szerkezet, amely alapvetően öt fiú
nevelőintézeti tapasztalatait dolgozta fel. A film, a Rosszfiúk
viszont ennél sokkal több téma feldolgozásába vág bele. A
droghasználat és a drogkereskedelem problémája szorosan
kötődik - nemcsak a filmben - a nevelőintézet és
egyáltalán a jelen, a Generation Next nemzedékének szociális
és pszichés állapotához ...
... A nevelőintézet zárt világából azonban
kivezetőszálakat képzett a dramaturgia, mintha nem vetett
volna fel elég problémát Kecső és az intézetis fiúk
találkozása. A film történetébe bekapcsolódik Lehota
Árpád (Stohl András), a domináns, kissé fasisztoid, bár
elvileg nem rosszindulatú kungfumester, akinek karrierje a
kisváros javítóintézetének nevelőtanári pozíciójától a
politikai panamák főszerepléséig vezet ...
... ő (Ganxsta Zolee) lesz a művész a mű(vészet)ben.
Ezzel a pozícióval azonban kilövi magát magát a filmből,
mint autentikus rész, és tovább erősödik az a cinikus,
álbrutál, kívülálló szerep, amely oly kedvessé teszi
dalszövegeit az értelmiség - erre a szerepköltészetre
érzékeny - köreiben.
A Jó, a Rossz és a Zolee (Rosszfiúk)
Napi Magyarország, 2000.02.03. Péczely Dóra
x
... mintha az Egészséges erotika
rámászott volna a Bebukottakra. Sajnos azonban szó
sincs arról, hogy a két műfajból valamiféle szintézis
született volna, sokkal inkább egymástól határozottan és
hülyén elkülönülő betéteket látunk ...
... a Rosszfiúk tipikusan olyan film, amivel még el
kellett volna bíbelődni néhány hónapig, bár még akkor sem
marná ki senki kezéből a berlini Arany Korsót ...
... A sztori egyik szála egyébként meglehetősen eredeti. A
katonaiskolából kicsapott nevelő (Stohl András) a
nevelőintézeti fiatalok hátán politikai és pénzügyi
hatalmat szerez egy kisvárosban. A másik történet viszont
kábé annyira szellemes, mint Klausmann Viktor önálló estje,
a rossz fiúk közé önhibájából bekerülő jó fiú az
általános iskolai szöveggyűjteményekből köszön vissza, de
ugyancsak hálás témája a venezuelai művészfilmeknek is,
ráadásul a szerepre kiválasztott Bodó Viktor annyira sem
emlékezetes, mint egy kedd reggeli fogmosás ...
... inkább negatív érzések, kihagyott lehetőségek és
szenvedő színészek lehangoló játéka, miközben szól a
zene, Ganxsta Zolee és a Kartell
előadásában, akik igazán jók ...
Rossz, fiúk
Sas Tamás: Rosszfiúk
MaNcs, 2000.02.03. Para-Kovács Imre
... A magyar filmtörténet Erdély-képe
Szőts István filmművészetével
hasonló - látványos és visszhangos, sőt alkalmasint
botrányos - fordulaton ment át, mint az irodalomtörténet
Tamási Áron novellisztikájával és drámaművészetének
korai szakaszával ... Mindketten ... ... a mítoszba utalják a
transzszilván problematikát, abba a poétikai térbe, amely
megfelelő távlatot nyújt ahhoz, hogy a létező Erdély
(anti-)realitását a mítoszi Erdély irrealitásával
cseréljék fel ...
... Szőts István után a tér-időn kívüli Erdély - a
kozmikus Erdélyben statisztáló, az eget és a felhők
járását kémlelő erdélyi emberrel együtt - a magyar film ez
idő szerint alapjában véve meg nem haladott, de egyszersmind
folytathatatlan toposzává is vált, mind a (nagy)játékfilm,
mind pedig a dokumentumfilm műfajában ...
A szeplőtelen filmművészet
Szőts és Erdély (Szőts István: Szilánkok és
gyaluforgácsok, Egybegyűjtött írások, szerkesztette: Pintér
Judit és Zalán Vince, Osiris, Budapest, 1999)
Filmvilág, 2000/1. Visky András
x
... Kamondi Zoltán eddigi filmjeiben
mindig sarkosan különböző világokat nyitott egymásba.
Szellemit és anyagit, transzcendentálist és sárosan
földközelit. Evilági mítoszok nyomába eredt, kicsavart,
végleges helyzeteket és nem hétköznapi figurákat
párosított, és az érdekelte, miféle kapcsolatba léphetnek
egymással ...
... Kamondi most is kitalált egy világot, mely ódon utcáival,
macskaköves sikátoraival, labirintusos tereivel egyszerre
ezredvégi, elvarázsolt nagyváros és egyszerre a képzelet
tere. Időn és téren kívüli világ, tele rejtéllyel,
álomszerű, mesei kulisszákkal. Az alkimista és a szűz izgalmas,
izgató, humoros és szerelmes történetként indul, csipetnyi
misztikával és szentimentalizmussal ... Burleszk és bohózat,
románc és kikacsintó irónia talál egymásra ...
... Kamondi filmjében nincsen negatív hős, ennélfogva a
rontás és a rombolás is csupa jó szándékból, vakhitből,
szerelemből, szívtiszta féltékenységből fakad. Hol itt a
rossz ember, hol a sötét pólus, ami pedig nélkülözhetetlen
a mítoszhoz. Ehelyett a jó emberek cselekednek rosszat:
csábítanak és elhagynak, kinyomják a riválisuk szemét,
szerelmi zálogul levágják a saját lábukat, de még kevésbé
eksztatikus pillanataikban is folyton árulnak, árulkodnak,
füllentenek, félrebeszélnek. Így azonban nincs igazi tétje a
történetnek, és a figurák sem töltekeznek fel drámával,
feszültséggel ...
... A kellemes, könnyed, burleszkes-érzelmes szerelmi história
és az egyszerre meditatív és groteszk, fekete humorú, vérben
áztatott, grand guignolos világmagyarázat közötti átmenet
súlyos zökkenőkkel és törésekkel tarkított ...
... A mítosz rendje és az ezredvég rendetlensége csak nem
talált egymásra.
A hiányzó komponens
(Kamondi Zoltán: Az alkimista és a szűz)
Élet és Irodalom, 2000.01.29. Varga Balázs
x
... Nem érkezett hát légüres térbe az Egy
tél az Isten háta mögött, ám jól kitaposott utak sem
álltak előtte. A kérdésre, hogy miként lehet a mese
műfajának segítségével jelenben játszódó történetet
elmondani, a választ minden film, minden történet maga adja,
az alkotónak magának kell megtalálnia a kényes egyensúlyt a
téma és a műfaji stilizáció mértéke között. Friss
példát hozva, a Közel a szerelemhez, ha erősen
billegve is, de végigmegy a képzeletbeli kötélen, ami a
műtől a nézőig vezet, míg az Egy tél ... elbukik
rajta ...
... az unalom minden spekulatív és narratív mozzanatot
megelőzve, már a nyitóképek egymásutánja közben elfogott.
A békés hegyi táj, a dombok között meghúzódó falu jól
komponált totálképei úgy sorakoznak egymás után, mint
jelzőkarók az elhasznált megoldások útján. Ellenpélda
pediglen van, egyenesen a magyar filmmesék közül: a Tamás
és Juli...
... csoda történt: a dohszag nem a pince mélyéről elővett
régi tekercsekből, hanem a frissen lehúzott kópiákból
áradt.
Pinceszag (Can Togay: Egy tél az Isten
háta mögött)
Élet és Irodalom, 2000/4. Stőhr Lóránt
x
... megmutatja, mi történhet ott, ahová
nem jutnak el a hírek, ahol nincs információ és
kommunikáció, de az emberek a maguk összezártságában
megelégelik a hatalom szorítását. A kisfiú mozija a
látszólagos nyugalom fenntartásáért születik, ám
hatására megelevenednek a falu belső történetei,
fölbukkannak a régi eltemetett históriák. A film naiv, ironikus felhangja, ahogy a hóolvadás után
kiderül: a világ közben változott, vége a központi
irányításnak ...
... Togay nagy igyekezettel próbálja „elemelni” a
történetet a valóságtól, hisz sejti, csakis így, az
emlékek, a szimbólumok segítségével lehet igazán átfogó
érvényű mozija ...
Mozi a moziról
Can Togay filmje, avagy egy kissé megkésett bemutató (Egy
tél az Isten háta mögött)
Magyar Nemzet, 2000.01.17. (róna)
x
... a szépség nála kettős lepel, ám
még az is aláláthat, aki dehogy akar, csak bámészkodni
jött. Elébb a hótakaró ugye, a kötelező gyakorlat, az
elvárt isten háta megetti bukolika, aztán a rövid program, a
szintén szép sztori ...
... fut a szabadon választott gyakorlat, mely szerint a nagy
dolgok épp ott, a takarásban esnek, persze csupa kis dolog. A
világban rendszerváltás zajlik, ám a mi falunkban attól
semmi se más, és nem is lesz. Szép (még itt is), szomorú,
kétségtelenül emberi történetek sejlenek elő a takarók
alól, az sem árt nekik, hogy ugyanarról szólnak ...
... Az eltakart világ annyiban különbözik takaróitól, hogy
ott bizony nem sikerülnek a dolgok, hajtsa őket bárminő
kicsinyrevágyás is ...
... Az Egy tél az Isten háta mögött szomorú, de
tiszta beszéd. Áttetsző és karcsú.
Árnyak a havon
Can Togay: Egy tél az Isten háta mögött
MaNcs, 2000/1-2. - turcsányi-
x
... Legkevésbé a film nyilvánvalóan
allegorikusnak szánt rétege sikerült. A rendező olyan
kisvilágot akart felrajzolni, ahova a történelmi változások
ereje, hatása, híre alig-alig, vagy egyáltalán nem jut el. A
falubeliek magatartásának, reakcióinak, életük látszólag
eseménytelen történéseinek, s csöndes lázadásuknak mintegy
annak modelljéül kellene szolgálni, hogyan élte meg a
megnyomorított, kiszolgáltatott kisember a zsarnokság
gerincroppantó esztendeit, s hogyan a tőle fényévnyi
távolságra zajló történelmi változásokat ...
... konstrukciós, logikai hiba, hogy a történéseket ugyan a
kiskamasz Radi meséli el, ugyanakkor a
filmben jó néhány olyan jelenet van, aminél nem lehetett
jelen. Nyilván azért ő a film narrátora, hogy az eseményeket
személyiségén átszűrve láthassuk. A gyerekoptikának
azonban itt nincs művészi hozadéka, a narráció inkább csak
a kicsit széteső szerkezet összetartására szolgál ...
Mozi, szerelem, forradalom
Egy tél az Isten háta mögött
Magyar Hírlap, 2000.01.13. Gervai András
x
... valójában egyáltalán nem is olyan
kevés: színésznő és kamera szakadatlan összhangja havas
hegyi utakon, a világtól biztonságban elszakadva ...
... A kapcsolat jelzésszerű, de ahogy a biciklivázon
hazaviszik, van abban valami elemi és örök.
Szeszélyes telek
Bollók Csaba: Észak, észak
MaNcs, 2000/3. -orosz-
x
... „Élni szeretek, ezt érzik az olvasóim” - mondja a Mester valahol a Dunán hajózva. Tenger nincs, viszont hajózni muszáj. Papp Gábor Zsigmond filmjében sok a finom jelzés, hangulatok, ételszagok kúsznak át a vásznon, a Mester időnként felolvas, aminek nyilván örülnek olvasói ...
Esterházy-menü (Esterházy-vacsora,
színes portréfilm, 1999, 40 perc)
Magyar Hírlap, 2000.01.29. V.Bálint Éva
x
... A megalkuvásukat, s a korszellemet
érzékeltető, jellegzetesnek szánt helyzetek, figurák, s
utóbbiak kijelentései azonban meglehetősen sematikusak. Nem
képesek a drámát megsejtetni, érzékeltetni. Mint ahogy az
egész filmből is többnyire a dráma hiányzik. Szabó nem
ábrázol. Történet- és sorsvázlatokat, szinopszisokat
illusztrál. Egy színes képeskönyv lapjait állítja elénk.
Leginkább dramaturgiai sablonok, sztereotípiák
segítségével. Mindez főleg abból következik, hogy az
eredetileg német tévésorozatnak íródott forgatókönyvet
nyilván a látványos, költséges szuperprodukció
követelményeihez s a külföldi, főleg angolszász nézők
igényeihez, ízléséhez kellett igazítani. Úgy kellett a
filmet elkészíteni, hogy az a világ minél több részén
közérthető, eladható legyen. A zsugorítás és átdolgozás,
az egyszerűsítő történelemszemlélet eredménye egy
ismeretterjesztő szappanopera ...
... A magyar nézőnek mindenesetre a történelmi idegenvezetés
kicsit zavaró. Ez is, de még inkább a film hollywoodi
szellemisége, emberábrázolása az oka, hogy A napfény íze
nem tud minket megszólítani.
A Sorsok sorsa
A napfény íze
Magyar Hírlap, 2000.01.27. Gervai András
x
... Szabó családeposzában nincsenek
győztes férfiak. Manó, a dédapa fiait veszti el, kik az
alkalmazkodás belső kényszerében először csak nevüket
hagyják oda. A nagyapának, a Monarchiához hű bírónak,
Ignácnak már szembesülnie kell a drámával, csak addig
maradhat „megbecsült polgár”, ameddig használni tudják.
Hiába volt a megfelelési, az alkalmazkodási vágy. Az apa,
Ádám hiába adja fel hitét, hiába aranyérmes a berlini
olimpián, a nácik üdvrivalgása csak rövid időre szól,
sorsa nem lesz más, mint hittársaié. Íme a megfelelési vágy
újabb drámája. Végül a fiúnak, Ivánnak, aki maga is a
megfelelés, az alkalmazkodás törvényét tanulta szüleitől,
s aki tehetetlenül végignézte apja megkínzását és
halálát, kínok, szenvedések, árulások és elárultatások
nyomán kell ráébrednie, mit jelent az önazonosság. Talán
egyes-egyedül ő érti meg a dédapa üzenetét a hitről, a
vallásról, a kötelességről, a hűségről, az
alkalmazkodásról, a rangról és a hatalomról ...
... A Napfény íze képi megjelenítésben - Koltai Lajos
az operatőr -, a látványban megfogalmazott hangulatokban, a
színekkel, fényekkel kifejezett idő- és gondolatváltásokban
egyaránt remekmű ... Szabó pontosan teremti meg filmjében a
családhistória, a szerelmi vonulatok és a politikum kényes
egyensúlyát ...
A Napfény íze
Magyar Nemzet, 2000.01.27. Róna Katalin
x
... Az óra Szabó István névjegyszerű
motívuma, sok filmjében szerepel, most is fontos metafora: egy
évszázad - egy család életének, értékrendjének,
boldogságának és szenvedésének jelszerű mértéke ...
... Mély film. Szabó a döntő kérdést teszi fel: szabad-e
asszimilálódni? És a válasz majdnem egyértelmű, ki-ki
maradjon az, ami, az identitás elvesztése, illetve
kikényszerítése a század legnagyobb bűne volt ...
... Fájdalmas film: az eddig el nem mondott történelem pontos,
distancírozott és ezért megrázó dokumentuma.
Családregény (A napfény íze)
Népszabadság, 2000.01.28. Almási Miklós
x
... A Misszió a foglárok filmje.
Azokat a román titkosrendőröket (férfiakat és nőket)
szólaltatja meg, akik a sznagovi „vendégek” mellett
teljesítettek szolgálatot, cselédnek, szakácsnak, sofőrnek
álcázva... Feladatukat feletteseik „missziónak” nevezték,
amiért állításuk szerint extra pénzt nem kaptak, de mint
egyikük elmondta, a későbbiekben ennél sokkal rondább
munkákat is végeztek...
... A Misszió filosz film, sok apró lábjegyzettel,
rengeteg levéltári kutatással ...
A foglárok filmje (Ember Judit-Varga
Andrea: Misszió, dokumentumfilm,1999, 112 perc)
Magyar Hírlap, 2000.01.19. V.B.É.
x
... Érdekes és fontos könyvet írt
Dizseri Eszter a magyar animáció fél évszázados
történetéről, vagyis nagyrészt az évtizedeken át a műfaj
egyetlen hazai műhelyének számító Pannónia Stúdió
történetéről ... nemcsak szórakoztató, de tanulságos
olvasmány, hiszen a vaskos, gazdagon adatolt, illusztrált
könyv hőse nem „akárki”. ...
Fél évszázad animáció
Dizseri Eszter: Kockáról kockára (A magyar animáció
krónikája - 1948-1998)
Magyar Hírlap, 2000.02.01. Gervai András
x
... A szakma emlékszik vagy emlékezni akar, a műfajt kedvelő olvasó többet akar tudni az események hátteréről. Kíváncsisága kielégül, hiszen a belföldi és a külföldi filmszemlékről és a fesztiválokról is részletes ismertetés található e hiányt pótló kiadásban. A szerző külön fejezetet szentel a magyar animáció aranykorának, mely a hozzáértők számítása szerint 1980 és 1986 között zajlott. A következő évtizedet a kötet írója a „A tények hideg lehelete” címmel illette ...
Kockáról kockára
Rajzfilmkrónika
Magyar Nemzet, 2000.01.15. (v.a.)
x
... Chaplintől von Sternbergig még annyi más, méltán művészóriásnak is tekinthető szórakoztatóiparág-fejlesztő munkálkodott a némafilm-korszak Amerikájában. Elegendő szó esik róluk is a könyvben. Végtére is sajátságos személyiségtörténeteket vázol föl szerzője a tárgyi összefüggések dzsungelének előterében. De indoka, haszna vitathatatlannak látszik. (Magyar Filmintézet, 356 oldal, 980 forint)
Egy üzletág személyiségtörténete
Kömlődi Ferenc: Az amerikai némafilm
Népszabadság, 2000.01.08. Csala Károly
x
... ( ... tudtommal Szilágyi maga is Metz-tanítvány volt.) Bármi is az oka, tény, hogy a filmszemiológia mint tudományos közösség megszűnni látszik: legnagyobb képviselői közül Józsa Péter elhunyt, Horányi Özséb más területen működik, Szépe György, Hoppál Mihály, Voigt Vilmos (hogy csak néhány nevet említsünk) csak érintette a témát. Ha valaki a fiatalabb generációkból egyáltalán foglalkozik filmelmélettel, másfelé orientálódik. Szilágyi Gábor - úgy tűnik - magára maradt. Az elemi KÉPTAN elemei, ez az eddigi pályát összefoglaló gigászi korpusz kétségkívül a magány kötete ...
Magánykötet
Szilágyi Gábor: elemi KÉPTAN elemei: Az álló- és a
mozgófényképről. Budapest, Magyar Filmintézet, 1999.
Metropolis, 1999 tél, Vasák Benedek Balázs
... Arra törekedtem, hogy egy ilyen
ezredvégi pillanatban, amilyen a miénk, és amelynek filmjeiben
mindent megidéztek már, a halottak viccesen halnak meg, a
valóságról meg kiderül, hogy pszeudó és így tovább,
szóval, hogy ebben a végjátszmaszerű korban egy film újra
egy egyszerű állítás tudjon lenni ...
... Egy film készítése végül is játék, de ezzel együtt a
figyelem gyakorlása, és ezáltal mindenféle létezők, emberek
és dolgok, fények és tájak sajátos megtapasztalása ...
... A filmben a dramaturgiára, sőt a képek fűzésmódjára is
jellemző egyfajta zeneiség. Ezért nem is a vágás szót
használom Völler Ágnes szép munkájára, hanem ténylegesen a
képek egymásba fűzését...
... A keresés stádiumában vagyok, ahogy filmem szereplői is
saját útjukat keresik. Nem is törekszem saját stílusra,
csupán annyit szeretnék megelőlegezni itt, hogy szeretném, ha
egy film készítése tényleges együttműködés lenne
mindennel, ami a forgatáson körülvesz bennünket: a
fényekkel, a széllel, az emberekkel és a tájakkal vagy akár
egy architektúrával ...
Képfűzés
Bollók Csaba filmrendező
MaNcs, 2000/3. Vörös András
x
(... MaNcs: Vidovszkyt gyerekkorod óta ismered?)
... Nem, csak ‘71 óta. Bódy Gábor mutatta be, amikor a Balázs Béla Stúdióban elfogadták az első filmemet. Akkor kezdődött, nagyrészt Bódy folytán, hogy nem filmrendezők is csinálhattak filmet a Balázs Bélában, zeneszerzők, Vidovszky, Jeney, képzőművészek, Maurer Dóra. Tizenkilenc éves voltam. Mint a mesékben szokás, besurrantam a vetítőterembe, ahol felállva tapsoltak a Különc úrnak. Nem volt zenéje, mondtam is a Vidovszkynak, hogy nem szeretnék zenét, csak muszáj. Kérdezte, mire gondolok. Azt gondoltam, érdekes lenne a hangszalagra rajzolni, karcolni a zenét. Megcsináltuk, optikailag le lett olvasva, magnóra került, aztán ő ebből a zajanyagból rakta össze a zenét. Egy másik filmemnek egyébként én „írtam” a zenéjét, festett film volt, hol karcoltam, hol végigmentem rajta varrógéppel, úgy szólt, mint egy kürt ...
„Mindent lefordítok mesére”
Háy Ágnes grafikus, filmrendező
MaNcs, 2000/1-2. Szőnyei Tamás
x
... Már Brandauernél megtanultam, hogy
nem a nyelvi megértés számít, a színészek egymás
szeméből olvasnak. Amikor Törőcsik Mari először jött ki a
forgatásra, bemutatkozott mindenkinek és beállt a kamera elé.
Nem volt más feladata, mint állni némán egy kályha mellett,
a szoba sarkában, és figyelni a családot. A jelenet után
odajött hozzám Rosemary Harris és Ralph Fiennes, és azt
kérdezték, ugye az a hölgy a kályhánál egy nagyon nagy
színésznő? ...
... Úgy gondolom, hogy Koltai Lajos objektíven tudja
képviselni az ügyet. Az ügy pedig az, hogy a magyar film
fönnmaradjon. Hogy értékes magyar művek szülessenek, amelyek
eljutnak a magyar közönséghez, és hogy egy-két olyan fiatal
tehetség filmje is elkészülhessen, aki képes kivívni a
világ érdeklődését ...
... (A.M.:... A Madách Színházban Ön most éppen egy
színművet rendez, amelynek Lugosi a főhőse)
...Müller Péter darabja most kerül először közönség
elé. Méghozzá kitűnő szereposztásban: Darvas Iván játssza
Lugosit, Igó Éva és Kiss Mari a két feleséget... ... (Lugosi
Béla) kétségbeesve keresi, hol van ő maga a rémálarc
mögött? Elmúlik a Drakula-filmek divatja, a moziban három
dollárért vehető félelem iránt többé nincs kereslet,
hiszen a történelem sokkal nagyobb vámpírokat produkál,
Hitlert, Mussolinit, Sztálint. Lugosi szegényen halt meg,
borzasztó körülmények között ...
... a nagy lélegzetű filmek lassan készülnek, úgy gondolom,
akkor kell filmet csinálnom, ha egy ötlet már annyira izgat,
hogy meggyőződésemmé válik: ez a nézők számára is
fontos.
Az a változó fény a színész szemében
...
Találkozás Szabó Istvánnal
Magyar Hírlap, 2000.01.29. Albert Mária
x
... Buchbinder Miki a történetben az a
fényképész, aki megszállottan dokumentálja az eseményeket.
Őhozzá hasonlítottam magam, amikor ezt a humorosnak szánt, a
„Bovaryné én vagyok” analógiájára megfogalmazott
mondatot kimondtam. Egyébként ha azt kérdezi, hogy melyik
főhőssel tudok leginkább azonosulni, azt kell hogy mondjam, ez
bizony változik. Néha Ondrissal, hiszen ugyanúgy át tudom
élni Ondris szerelmét, szenvedélyét, tragédiáját,
önfeladását, a féltékenység okozta önmagába fordulását,
mint Jadviga sorsát, aki szeretne jó és hűséges lenni, de
mivel ilyen ellentmondásos a jelleme, képtelen boldog lenni.
Mégsem lehet egyértelműen azt mondani rá, hogy rossz ...
... A film sokkal titokzatosabb, illetve egyszerűbb műfaj, mint
a regény. Én ezeket a titkokat nyitva akartam hagyni,
lehetőséget adva a nézőknek, hogy tovább gondolják azt, mit
a vásznon láttak ...
A szenvedély mindent elsodorhat
Beszélgetés Deák Krisztinával
Magyar Hírlap, 2000.01.29. Balogh Gyula
x
... 1993 októberében - közel száz
rendező és operatőr kollegámmal együtt - tett ki az Alkotói
Iroda. Akkortól vagyok kényszervállalkozó. Az utóbbi két
és fél évben magam is gyártom a filmjeimet ...
... Az utolsó egy évben a korábbinál több pénz jut
dokumentumfilmre, ugyanakkor az utófinanszírozás rendszerével
olyan szabályozók lépnek életbe, amelyek meg fogják ölni a
dokumentumfilmet. Először meg kell csinálni a film egy
részét, s a Magyar Mozgókép Közalapítvány majd aztán
fizet a számlák alapján, vagyis az alkotóknak valamiből meg
kell előlegezniük a költségeket ...
... Büszke vagyok arra, hogy dokumentumfilmeket csinálok, de
munkál bennem hiányérzet is. Eredetileg a játékfilm
anyanyelvét tanultam meg, a dokumentumfilmet pedig idegennek
éreztem. Aztán a televízióból jöttek a felkérések, s
igyekeztem élni a lehetőségekkel. Az anyagi kényszer is
rávitt. Végül is lehet, hogy a sors akarta, hogy
dokumentumfilmes legyek ...
Rendező cukorspárgával
Almási Tamás a dokumentumfilmről és saját pályájáról
Magyar Hírlap, 2000.01.29. Gervai András
x
... A színészek komolyan megküzdöttek a
Portugál sikeréért, az előadás hitelességéért. A
filmes változatban sem mentünk el a kisebb ellenállás
irányába. Egy sikeres előadásnál fennállhat a veszély,
hogy a sikert hajszolva az alkotók arányt tévesztenek, és
olcsón adják az egészet ...
... Ma Magyarországon a legtöbb településen nincs mozi,
könyvtár, olyan közösségi hely, ahol összejárhatnak,
beszélgethetnének az emberek. Csak kocsma van ...
... A nyolcvanas években a szabadság mindössze annyit
jelentett, ha átléphettem Hegyeshalomnál a határt, és
rácsodálkozhattam egy kötelező ideológiák nélkül is
működő államra. Most viszont ha valami leköti a
gondolataimat, ha írok egy forgatókönyvet, vagy készülök
egy szerepre - szabad vagyok ...
Bátorság kell a szabadsághoz
Lukáts Andor a Portugál című színmű filmes
változatáról
Magyar Hírlap, 2000.02.02. Tölgyesi Gábor
x
... A kortárs irodalomban számomra az az értékmérő, hogy tud-e az író számomra olyat mondani, amit nem tudtam addig, amíg a művét el nem olvastam ... Akit mindig szívesen újra és újra előveszek, aki mindig lenyűgöz, az Kosztolányi ... de nem tudok betelni Márqunnezzel (sic! García Marquezzel. B.E.) és a magyar költészettel sem. Filmrendezőként megelégszem azzal, hogy elmesélek egy történetet, amelyből a néző bátorságot meríthet, hiszen nem érzi egyedül magát a problémáival ... Ezek a történetek talán abban is segítenek, hogy a szorongásaiktól megszabadítsák a mozinézőket. A filmjeim látleletek a korról, amelyben élünk ...
A forgatókönyv csak „szolga”
Beszélgetés Szabó Istvánnal
Könyvhét, 2000.01.27. A Könyvhét kérdéseit T. Puskás
Ildikó tolmácsolta
x
... Alapvetően nem a dokumentumfilmes műfajjal, hanem a bemutatás és a forgalmazás körülményeivel van probléma. Dokumentumfilmeket nem lehet a mozikban bemutatni, a legfontosabb terep számukra a televízió. A televíziók szerkesztői pedig azt mondják, hogy húsz-, illetve ötvenperces filmeket tudnak „elhelyezni” a programban. A terjedelmi kötöttség ugyanakkor nagyobb alkotói fegyelemre is késztethetné a filmkészítőket...
x
... A dokumentumfilm korábbi rangját elveszítette, helyét átvették az olcsó szenzációkra épülő silány kisriportok, áldokumentumok, melyek ritkán felelnek meg a szakmai-morális követelmények minimumának - olvasható a napokban megalakult DocClub, a dokumentumfilmrendezők szakmai-érdekvédelmi szervezete nyilatkozatában ...
Történetek a boldogulásról
Gelencsér Gábor filmesztéta a dokumentarista elvekről
Magyar Nemzet, 2000.01.31. (kálmán)
x
... (Szabó Istvánról:) ... A napokban kiszámoltuk, éppen húsz éve dolgozunk együtt. Ez már nem is baráti, hanem testvéri viszony ... Egyre inkább hiszem: a film folyamatosan beszélhető nyelve a kép. Az emberek a képet nézik. Az hat rájuk. Tehát nekünk olyan képeket kell közölnünk, amelyek (akár) önmagukban elmondják a történetet ...
Sutyi nyolcszor
RandevúPesti Műsor 2000/4. Kiss Péter
x
... A filmbeli intézet lakói a maguk
módján érzékeltetik azt, mit jelent együtt élni a bűnnel
már gyerekkortól kezdve, ahogy a Rajkai Zoltán által
játszott gyerek, a rosszfiúk vezéregyénisége például az
alvilág közelébe sodródott társadalmi közegből került a
falak közé. Bodó Vilmos (sic! Viktor. B.E.) játssza az ellenpólust, aki mögött
jól szituált család áll ...
... az intézeti srácoknak van egy zenekaruk, egy dal a fülünk
hallatára születik meg és lesz a fiúk szabadságvágyának a
himnusza a történet során. Ez tipikus garázszene, zajból,
zörejekből komponálják, a filmünkben vasdarabokkal,
szerszámokkal ütik ki a ritmusát ...
Sas Tamás csúnyán átvert Rosszfiúi
Ganxsta Zolee magyar gengszter rapje és az intézeti gyerekek
szabadsághimnusza
Népszava, 2000.02.02. Bársony Éva
x
... Októberben jártam Budapesten a könyvem magyarországi bemutatója alkalmából. Tordy Géza - A vágy villamosának rendezője - látott valamelyik tv-interjúban. Felhívott Lausanne-ban, hogy elvállalnám-e a mexikói virágárusasszony szerepét. Örömmel jöttem, hiszen hatvanhárom éve nem játszottam magyar színpadon ...
Hatvanhárom év után magyar színpadon
A nemesi családból származó Gordon Zita színésznőként
Bárdos Artúr legendás színházában debütált ...
Népszabadság, 1999.12.09. Nagy Marianne
x
... A Magyar Televízióban kezdtem
1974-ben, amikor a TV Híradót még a
III-as stúdióból fekete-fehérben sugározták. Az MTV
tanfolyamot hirdetett külső
embereknek, és valami csoda folytán én is felvételt nyertem,
két hónapig vettünk részt elméleti és gyakorlati
oktatásban ... a Magyar Televízió következett
segédoperatőri, kameramani feladatokkal egészen 1990-ig. Akkor
megismerkedtem azzal a szerkezettel, amit steadicam-nek hívnak,
és addig-addig ügyeskedtem, míg meg tudtam szerezni magamnak
egyet, és ezzel kezdtem dolgozni ...
... A legemlékezetesebb munkáim közé tartozik a Stalin
c. film is, mert hiszen ebben Zsigmond Vilmossal dolgozhattam,
és nem túlzás, ha azt mondom, hogy ez életre szóló élmény
volt ...
Oscar-díj, ami az övé is
Nyerges Tamás steadicam-operatőr
Médiatechnika, 1999.12.27. Gál Jolán
x
... Nagyon boldoggá tett Ralph Fiennes díja. Hiszen a színészben testesül meg a forgatókönyv, és ha a színész alakítását ilyen magasra értékelik, akkor a könyv szerzőjének és a rendezőnek is megértették a gondolatait ...
Mi újság?
Szabó István
Mai Nap, 1999.12.09. Sebes Erzsébet
x
... amikor legutóbb elkezdtük A
játékos című, magyar viszonylatban óriási
költségvetésű, ötmillió dollár fölötti filmet
előkészíteni, a dolog azzal kezdődött, hogy a külföldi
gyártók először is valami referenciát kértek tőlem, hogy
mi is volt az utolsó filmem? Mondtam,
hogy a Magyar rekviem, mire ők, hogy nem, nem, mi volt az
utolsó külföldi munkám? Erre elküldtem nekik ezt a német
tv-filmet (Egy anya harcol a fiáért, B.E.), enyhe
drukkal, hogy vajon megfelel-e, hát úgy látszik, megfelelt,
mert „ó, bravó, köszönjük” volt a válasz ...
... általában a televízió biztonságos hely, mindig van fix
megrendelése a producernek, mindig áll mögötte egy
intézmény, egy szervezet. Amikor az RTL-nek forgattam ezt a
Telemünchen által kezdeményezett produkciót, amiről
beszéltünk, Marianne Sagebrechttel, Kölnben ült egy amerikai
dramaturg, aki mindegyik forgatókönyvi verzióra elküldte
faxon a megjegyzéseit, amelyeknek a kilencven százaléka olyan
volt, mint az álom! ...
... Olyan munka ez, ahol te állsz az előtérben, te vagy a
varázsló, aki a legrosszabb esetben is kihúzza a nyulat a
cilinderből, de hát azért kell hozzá legalább egy nyúl meg
egy cilinder ...
Egy szenvedélyes favágó
Beszélgetés Makk Károllyal televíziós filmjeiről
Népszabadság, 1999.12.11. Csala Károly
x
... A világon közel ötezer film készül
egy esztendőben, amiből huszonöt, ha igazán jó, az már nagy
dolog, és ugyanakkor megjelenik százezer regény, amiből, ha
egy jó, már nagyon örülünk. A művészetek történetére
visszatekintve könnyű a dolgunk, mert nagy korszakokat
messziről nézünk: mennyi ócskábbnál ócskább kép
született ugyanakkor, amikor Rembrandt festett? Miféle muzsika
öntötte el az embereket ugyanakkor, amikor Mozart írta
zenéit?
... Kétségbe vagyok esve, mert lassan elpusztul az az
infrastruktúra is Magyarországon, amely lehetővé tenné a
filmkészítést ...
... A jóléthez szükséges termelés csak akkor tud fejlődni,
ha gyökereiket, önmagukat vállaló állampolgárok élnek az
országban, akiknek a szellemi és fizikai egészségük is
rendben van ...
A megfelelés kényszere
Szabó István és A napfény íze
Népszabadság, 1999.12.10. Sós B. Péter
x
... Annak idején egy téesz-elnökkel
csináltunk riportot, aki három órán keresztül beszélt,
rettentő unalmasan. Arra gondoltam közben, hogy ugyanezekből a
szavakból össze lehetne állítani akármilyen irodalmi
szöveget is. Páger érdekes színész-egyéniség, végigélte
az életét, volt tisztességes, tisztességtelen, sok minden
történt vele. Nincs, aki több filmben játszott volna, mint
ő. Bőséges tehát a „szótáram”, amelyet használhatok
...
... a filmtörténetben - tudomásom szerint - ilyet még nem
csináltak, de attól még megvalósítható. És van már olyan
munkám, amely hasonló módszerrel készült. A tévében
kivágott filmszalagokból összeállítottam a Himnuszt. Azt a
sort például, hogy „Árpád hős magzatjai
felvirágozának”, úgy szedtük össze, hogy a „hős”-t az
ÁVH női kara énekli, a „magzatjai”-t Czeizel mondja, a
„felvirágozának” szót pedig egy Kabos-filmből vettük ki
(az Árpádra nem emlékszem) ...
... az előkészítő számítógépes munka teszi ki a
költségek nagyobb részét.
Lesz-e még egy Páger-film?
Kardos Sándor a régi mozikból készít újat
Népszabadság, 2000.01.08. Varsányi Gyula
x
J.M.): ... Túl sok illuziót
vesztettem már el, az életem végén vagyok, s már tele van a
tököm az illuziókkal és azok elvesztésével. Emlékszem a
rendszerváltáskor az emberek felszabadultságára, azokéra is,
akik KGB-ügynökök voltak. Felszabadultak a KGB-sek, hogy
végre MIÉP-esek lehessenek, ha akarnak. Fölszabadult az ember,
s hihette Bakunyinnal, hogy az „én szabadságom a mások
szabadsága”. Ehelyett jött a vadkapitalizmus. Én tudtam
erről, mert már éltem ilyen országban, mint most a miénk, de
ott nem arról volt szó, hogy a hallevesből kell akváriumot
csinálni, és nem fordítva ...
(G.F.): ... a sok illuzióval való leszámolás a mi
esetünkben indulattal, röhögéssel jár, s tisztánlátással,
amitől nemhogy kedvét vesztené az ember, hanem megindítja a
fantáziáját ... ... Ha ... a dühödet kiadod, akkor
felszabadulva tudsz róla mesélni. Az első vetítés
közönségreakciója azt bizonyította, hogy ugyanazok
dühítenek minket, alkotókat, mint a nézőtéren ülőket ...
... Este nyolc után egy amerikai filmben bátran lehet
káromkodni, ha ugyanez egy magyar filmben történik, akkor tíz
óra után vetítik ... ... ugyanaz a két bazdmeg hangzik el a
szinkronstúdióban, mégsem azonos értékűek ...
( - Hogyan jön létre egy Kapa-Pepe jelenet?)
(J.M.): ... Alkotástechnikai kísérletet művelünk velük,
a meghatározottságnak és az improvizációnak egy speciális
keverékét. Több szöveget kapnak, mint amennyit
felhasználnak, s persze hozzátehetnek annyit, amennyit akarnak
...
(G.F.): ... az az érzésed, hogy a kamera fogalmaz, mert
képen belüli képeket látsz. Kompozíció helyett
embercentrikusság. A másik nagy előny, hogy megmarad a
próbahangulat a felvételeken ... ... Nem használok sem
variót, sem nagy gyújtótávolságú lencsét, így ha közelit
csinálok, akkor közelmegyek, öt centire, amit a színészek
nehezen tűrnek, de ez ad olyan belső dinamikát, amit például
Orson Welles használt...
(J.M.): ... Amikor kiderült, hogy már
nem tudjuk fizetni a forgatási helyszínt, mit csináljunk,
lementünk Orosziba, van ott egy parasztházunk, a szomszédban
pedig Székely B. Miklós lakik, az ő portáján is forgattunk,
ingyen ... Nem is tudom, mi történne velünk, ha kapnánk
félmilliárdot. Biztosan beszarnánk ...
Valami közöd
- Jancsó Miklóssal és Grunwalsky Ferenccel beszélget Bakács
Tibor Settenkedő -
Élet és Irodalom, 2000.01.21.
x
(B.G.): ... a magyar történetírás
jelentős része lelkiismeret furdalás nélkül léphetett át
az 1989 utáni korszakba... A törtenelmi film azonban valóban
más műfaj, mint a történetírás. A film például képes
érzelmek felkeltésére, és célja is ez. A film egyénít,
figurákat teremt, és valóban csak a filmkészítés, a
történetmesélés szabályainak van alávetve ... Egy ilyen
filmben megmutatni valakit csak az ellenfeleivel való
ütközésben lehet. Kiváncsi lettem volna arra a kurzusfilmre,
ahol Kossuth az ellenfél. Nem lehetett volna kurzusfilmként
megcsinálni ...
(G.A.): ... volt egy Széchenyink, aki kicsit mitologizálódott,
hol így, hol úgy, az azonban tény, hogy Széchenyi óta nem
volt több ilyen figura a magyar történelemben. Nem tudjuk,
miért. Vagy a funkció nincs jelen, amelyet egy ilyen ember
betölthetne, vagy nem születik ilyen ember, vagy a kettő
együtt. Mindenesetre a nagy történelmi alakokkal kapcsolatban
két hibát lehet elkövetni: az első a teljes profanizálás. A
demitologizálás. Hogy ez éppúgy a cselédlányokat
hajkurászta, ahogy a több idióta arisztokrata. A második a
túlsúlyossá tétel. Hogy ez akkora ember volt, és mi annyira,
de annyira kicsik vagyunk hozzá
képest, hogy teljesen eltörpül mellette az életünk. Mind a
kettő rossz ...
... Én azt hittem, a demokrácia abban is segít majd, hogy maga
a történelem se legyen a politika tárgya. A történelem
tudomány, ismeretanyag, műveltség, kultúra - sok
szociológiailag rétegzett szintje lehet ennek ... ... az
emberek szavaznak, kinyilváníthatják, mit akarnak, a politika
legitimációját majd ez jelenti, és nem kell a halottak
körül babrálnia... ... A nyolcvanas években Aczél György
osztotta a pénzt. Ez egy dolog. A másik dolog, hogy ebből mi
készült el. Senki sem tudja lejáratni Jancsó Miklóst azzal,
hogy ő hogyan kapott pénzt a filmjeihez, mert meg kell nézni,
mit csinált. A Szegénylegények marad meg, és nem az a
hivatalos levelezés és alkudozás számít, ami e mögött volt
...
Örökmozgó történelem
Beszélgetés Bereményi Gézával és Gerő Andrással
Filmvilág, 2000/2. Mihancsik Zsófia
x
... Olyan filmeket a magyar kortársfilm
nem csinálhatott, mint amilyenek az úgynevezett jugoszláv
fekete filmek voltak: fantasztikus jelenkori történetek,
döbbenetesen leleplezők - Titónak egy elengedett pillanatában
születhettek meg. Aczél kultúrpolitikája csak a tolvajnyelvet
tette lehetővé, és a megfejtését a nézőre bízta ...
... azt hiszem, a pénzügy korlátok közül nálunk csak Szabó
István tudott kilépni. Ő nagy körön fut. De a nagy körön
futás is egyfajta korlátot jelent, éppen a terjesztés
szempontjai miatt. A történelmi tényeke nem valódi korlátok.
A Szegénylegények például tele van anakronizmussal.
Amikor a film játszódik, nem volt még például csendőrség.
Vagy a Latinovits-figura története - ott ugye arról van szó,
hogy azzal gyanúsítják, megölte azt az embert, akinek a
nevét fölvette - egy orosz tábornok története a sztálini
időkből. De maga a színhely, a vár is anakronisztikus. Minden
filmem áltörténelmi film, magára húzott egy kosztümöt...
... Azon kívül, hogy hányingerem van, csak röhögni tudok.
Egyébként is az, ami ebben a kis országban mostanában
történik, már többször megtörtént a világban. És sokan
regisztrálták már. Ha Hammetet olvas vagy Gardnert olvas, ha
Hitchcockot néz, ugyanezzel a történettel találkozik. Azoknak
a társadalmaknak a története ez, amelyek azt játsszák, hogy
szabadok, holott nem azok. Ezeket a történeteket megcsinálták
már. Lehet, hogy nekünk új, de ez nem elég ... ... nem
érdemes arról drámai filmet csinálni, ami ma Magyarországon
történik, mert az én közönségem jobban tudja, mint én,
hogyan születik ez a fajta társadalom.
Áltörténelmi filmjeim
Beszélgetés Jancsó Miklóssal
Filmvilág, 2000/2. Mihancsik Zsófia
... elbeszélik egyrészt, hogy őket
mennyire becsapták 1949 nyarán (azt mondták nekik, az
országos tervezőbizottságnál fognak dolgozni, aztán tisztek
lettek a „direkciónál”). Másrészt közlik, főnökük
orosz volt. Egy másik meg „orosz orosz” - mondja az egyik
nyilatkozó. A nemzedékről nemzedékre öröklődő orosz
hagyomány érzékeltetésére is alkalmas tehát Miklós cár
mondata, s arra is, hogy a hatalom iróniáját, képmutatását
imígyen is az emlékezetekbe idézzem ...
... amikor Nagy Imréék még idehaza, a jugoszláv követségen
azon töprengtek, hazatérjenek-e az otthonukba vagy
Jugoszláviába utazzanak, Romániában már akkor megkapta a
parancsot az egyik „misszionárius”, egy Aranyostordán
született „pártapparátcsik”, hogy milyen szempontoknak
megfelelő szállást keressen nekik ...
A misszió véget ért, felejtsük el?
Ember Judit filmrendező esete Nagy Imre sznagovi megfigyelőivel
Magyar Nemzet, 2000.01.26. Lőcsei Gabriella
x
... Aki a filmben a keserves életútját
járó Sonnenschein Ignácot, Ádámot majd Ivánt látja a
kiváló színész megszemélyesítésében, gyakran a
sorsüldözöttség kínzó fájdalmával a tekintetében, arra
üdítően hat Fiennes barátságos melegséggel mosolygó szeme.
Varázslatos egyénisége. Rendkívül szerény. Szavaiből az
derül ki, hogy a magyar művészekkel készített legújabb
munkáját pályája igen fontos állomásának tekinti ...
... - ... Katolikus családban nőttem fel, nem ismertem a zsidó
szokásokat. Szabó István minden kérdésemre alapos
válaszokat adott. Nagy segítség volt számomra, ahogyan
pontosan leírta nekem a három jellem fő vonásait ...
A címlapon: Ralph Fiennes
Január 27-től a mozikban az Európa Filmdíjas mű: A
napfény íze
RTV részletes, 2000/5. Jálics Kinga
x
... 1993-ban egyszer már végveszélybe
került. Először kétszáz millióért, másodszor 170
millióért hirdették meg, de egyik alkalommal sem akadt rá
vevő ...
... „Sokat költöttünk a gyárra: rendbe hozattuk az
épületeket, feljavíttattuk a stúdiók műszaki állapotát,
felújítottuk a kazánokat, újra működésbe helyeztük a
lifteket” - állítja Erdélyi István ... ... Aztán múlt év
elején a Magyar Televízió tartozásai miatt a Família Kft.
súlyos helyeztbe került, további epizódokra nem kaptak
megrendelést. A vetélkedők gyártása is átkerült a Pólus
Center mellett felépült két stúdióba, illetve a korszerű
nagykovácsi telepen kaptak állandó helyet. A pasaréti gyárt
kihasználtsága, gazdaságo működtetése fokozatosan
lehetetlenné vált” ...
... Szükségszerű volt az ingatlan értékesítése - mondja a
Dunedin képviselője. ...
... Alighanem hasonló sors vár a Starra, mint a Movi Könyves
Kálmán körúti stúdióira és épületeire, amelyeket
1995-ben egyszerűen eldózeroltak. Ismét kihuny egy
„csillag”.
Egy csillag kihuny
Eladták a pasaréti Star filmgyárat
Magyar Hírlap, 2000.01.18. G.A.
x
... Nem értette például, miért néz körül mindig Iván, amikor bemegy egy kávéházba. Vagy ahogy egyetlen kézmozdulattal jelzi az előtte ülőnek, hogy mikrofonok vannak a helyiségben. A női főszereplő, a fényképész Vali testesíti meg számára - mondja - a film filozófiai lényegét. Ő az egyetlen ember, aki távol marad a politikai és vallási szélsőségektől, és mindig vállalja önmagát egy olyan világban, amelyben az egymást követő rendszerek ehhez nem adnak segítséget ...
Szenvedélyes azonosságkeresés
Ralph Fiennes A Napfény íze bemutatójára Budapestre
érkezett
Magyar Nemzet, 2000.01.14. (ferch)
x
... a szemlére harminc országból
százötven vendéget várnak, többek között neves nemzetközi
fesztiválok igazgatóit. A külföldi vendégek a filmmustra
zárónapján nyilvánosan értékelik a látottakat ...
... ez a teljes eseménysorozat mintegy 85-90 millió forintba
kerül ...
Mészáros Márta utolsó naplójával
indul a filmszemle
Harminc országból érkeznek a fesztiválvendégek
Magyar Hírlap, 2000.01.13. T.G.
x
... Először olvasható majd részletes tájékoztatás a filmszemlén látható filmekről és alkotóikról az interneten január 27-től, a www.magyar.film.hu című honlapon, amely február 3-tól bejárást enged a Szemlehírnök világába. Hozzáférhető lesz ugyanezen a honlapon a Szemle-katalógus és a Programkalauz, és megjelennek on-line információk a napi vetítésekről, vitákról, eseményekről ... A számítógépes szemle összeállítói Csejdy András vezényletével, a filmszemlék történetében először arra törekednek, hogy a mustra teljes híranyagát feldolgozzák, és a filmszemle után a magyar film átfogó fórumaként szerepeljenek ...
Kisvilma, Jadviga és a többiek
A Budapest Kongresszusi Központban rendezik meg a filmszemlét
Magyar Nemzet, 2000.01.13. (ferch)
x
... A Morel-fiúnak ... a producere
volt. Most azonban úgy döntött, maga rendezi meg A fehér
alsó című mozit ... A fehér alsó abszurd tükör
a világról: a személyiség áru, a külsőségeket pedig
átveszik az emberek. A szerelem, a romantika, amit az elmúlt
századokban tartalommal töltöttek fel, mára kiürült,
használati eszköz lett. A filmtörténetben a kezdő menedzser
machó főnökét kéri, segítsén randevújához vonzó alsót
vásárolni ...
Kézdublőr A fehér alsóban
Éjszakai forgatás a Camponában - Abszurd tükör a világről
- Amikor a személyiség áruvá válik
Népszabadság, 2000.02.02. Szemere Katalin
x
... a Vasárnapi Blikknek korábban elárulta, egy dolgot még mindenképpen szeretne kipróbálni: milyen az, amikor a kamera mögött ül, miközben mások izzadnak a reflektorfényben...
Nagy Natália csak ritkán esik kétségbe
Választania kellett a filmezés és a Besenyő család között
Vasárnapi Blikk, 2000.01.30.
x
... Pacskovszky története a hovatartozás, az identitás, a magány kérdését, de a család és a szerelem problémáját is felveti. „A szereplők legnagyobb gondja leginkább az, hogy minden pillanatban dönteni kell” - mondja a rendező. „Az élet persze nem más, mint döntések sorozata, s ahogy Updike egyik tanulmányában Hérakleitoszt idézi: az ember végzete önmaga jelleme. A mi szerelmünk esetében is ez a találó megfogalmazás. A szereplők ugyanis azért lesznek boldogok vagy boldogtalanok életük bizonyos szakaszaiban, mert a jellemük olyan, amilyen. Ahol pedig a végzetesség megjelenik, ott a tragédia is megjelenik”. Ám a történet humoros színezetet kap, vígjátékba is átmegy ...
Életek és nyitott ajtók (Pacskovszky
József: A mi szerelmünk)
Magyar Hírlap, 2000.01.29. Tölgyesi Gábor
x
... Mészáros Péter reméli, hogy a grúz
nyelvű, feliratos film (A bolond gránátalmafa, rendező:
Mészáros Péter, B.E.) - amelyben grúz, orosz és örmény
színészek mellett maga is játszik egy mellékszerepet -
kedvező fogadtatásra talál a szakma és a közönség
körében, s így néhány hónapon belül talán magyarországi
és grúziai moziforgalmazásról is szó lehet ...
... Fonyó Gergely szerint „igényes közönségfilm, másfél
óra klasszikus mozi” született, s ezért bízik a Kelj fel
Jancsi hazai és nemzetközi forgalmazásában.
A grúz sivatagtól Los Angelesig
Magyar Hírlap, 2000.01.29. Retkes Attila
x
... Ma este üljenek a képernyő elé és gyönyörködjenek a Régi idők focijában! A főszereplőt alakító Garas Dezső (65) viszont nem teheti ezt meg, mert ebben az időben a szolnoki színházban lép föl ...
Garas több Minarik Ede Egyesület elnöke
lett
Egy kicsit szomorú, hogy ma este nem láthatja focistáit
Blikk, 2000.01.06. Borbás Kati
x
... A történet egyelőre titok, annyit
azért sikerült kiderítenünk, hogy egy vak lány és egy
lökött zenész fiú szerelméről szól. Hogy kik játsszák
majd a főbb szerepeket, az a közeli hetekben dől el, annyi
azonban már biztos, hogy Bozsik Yvette a filmben is megmutatja,
hogy a tánc terén van mit tanulni tőle ... Kálomista Gábor,
a film producere a következő szavakkal írta le a készülő
mozit:
- Ez egy igazi „tímáros” film lesz: szomorú és mégis
vidám, néha még vicces is ...
Csiszár Jenő esélyes a főszerepre
Tímár Péter a forgatás előtt a vakok között élt
Blikk, 2000.01.06. K.K.T.
x
... játszom a repertoárdarabokban, és filmezek. Kamondi Zoltán rendező kért fel egy igen izgalmas figura megformálására. Rövidesen kezdődik a forgatás. Aztán remélhetően indul egy sorozat a közszolgálati televízióban januárban. Édes otthon a címe, és Dömölky János rendezi ... A rádiójáték kedvenc műfajom. Legutóbb azért volt számomra emlékezetes, mert Szendrey Júlia édesapját adtam, és a lányom a stúdióban Haumann Petra volt ...
„A színésznek jólesik, ha számon
tartják”
Haumann Péter új filmet forgat
Magyar Nemzet, 1999.02.11. (v.a.)
x
... a lelkek forradalmát, a vágyak és csalódások gerjesztette lázadást kíséreltem meg bemutatni - vallja a rendező. Ezért ellenállt a külföldi producerek ösztönzésének, hogy konkrétabban jelenítse meg a központosított rendszer összeomlását. Végig harcolt az ellen, hogy direkt politikai tartalommal adjon hírt a kelet-közép-európai változásokról. A harcok, véráldozatok ellenére a négy külföldi partner részvétele mindenesetre megkönnyíti, hogy a magyar filmeknél szokásosnál nagyobb karriert futhasson be a film, amelyet a fesztiválszereplések és tévésugárzások mellett Franciaországban és Belgiumban mozikban is vetítenek majd ...
Minden gyermekkor egy falu
Csütörtökön mutatják be Can Togay filmjét
Népszabadság, 2000.01.11. Sós B. Péter
x
... Nagyon jó kis szakadt mozi volt, mindig premier előtti filmeket vetítettek - meséli Réz. - Szomorú leszek, ha bezárják, de nem lehet mást tenni: ez a dolgok természetes rendje. A Kossuthtal más a helyzet: jól eltalált mozi, jó a kínálata. Nagyon jó az akusztikája, és óriási előnye, hogy a multiplexekből kifutó filmeket itt még jó két hónapig vetítik ...
Néhány hét múlva bezárhat a Metró
mozi
Az üzletközpontok miatt tönkremegy a hagyományos
filmszínház
Blikk, 2000.01.04. Bittó Ágnes
... A karácsonykor bemutatott Észak, északot szilveszterig 7 előadáson 168 ember nézte meg, az októberben videón kihozott Temetést ugyanennyi előadáson 82. A Visszatérésre 5 ezren, a Cukorkékségre, a Kínai védelemre és Pattogatott kukoricára egyaránt 3 ezren voltak kiváncsiak ...
Akinek van szeme
Filmszemle 2000
MaNcs, 2000.02.03. Sz.T.
x
... A Magyar Újságírók Országos Szövetsége Film- és Tévékritikusi Szakosztály hagyomány szerint a magyar filmszemle egyik előrendezvényeként díjazza az elmúlt esztendő legjobbnak ítélt filmalkotóját. Tegnap délután a szövetség Mikszáth Kálmán termében kettős rendezvényt nyitott meg Bernáth László, a MÚOSZ kulturális szakosztályának elnöke. Először Kovács Zita fotóművész kiállítását méltatta Kecskés Karina színművész. Majd Báron György, a MÚOSZ Film- és Tévékritikusi Szakosztályának elnöke adta át a kritikusok díját Grunwalsky Ferenc rendező-operatőrnek. Az elmúlt esztendő filmtermését Bikácsy Gergely filmkritikus értékelte ...
A kamerák mögött
Alkotói díjat kapott Grunwalsky Ferenc
Napi Magyarország, 2000.02.01. P.Z.
x
... bár Szomjas György, a Filmművész Szövetség vezetője úgy vélte, a jelenlegi viszonyok között egy- egy új film elkészítése emberfeletti erőfeszítéseket igényel, Kodolányi Gyula, az MMK nemzeti kuratóriumának képviselője megállapította, a filmszakma vezetői bíztató jelként értékelik, hogy a kormányzat mind szavakban, mind anyagilag a korábbinál nagyobb mértékben kötelezte el magát a magyar filmgyártás mellett ...
Még az idén elkészül a filmtörvény
Napi Magyarország, 2000.02.03.Bark
x
... Az évtized első felében még 10-20 százalék volt a magyar filmek nézőinek aránya, azóta - az 1997-es évet leszámítva, amikor a Csinibabát bemutatták -, öt százalék alatt maradtak a magyar filmre jegyet váltók. Még kevesebb az adott évben bemutatott magyar filmek nézőinek száma, holott a művek száma lényegesen nem csökken. Tavaly például tizenhat magyar filmet mutattak be a mozik, ezekre kevesebb mint hatszázezren voltak kíváncsiak, és összeségében is csupán 751 ezer volt a magyar filmet választók száma, ami negyvenötezerrel kevesebb, mint az előző évben ... A magyar filmek közül Sas Tamás Kalózokját 184 ezren látták, a Hippolytot az év végéig 132 ezren, a 6:3-at pedig 114 ezren ...
Kevesebb néző, több bevétel
Népszabadság, 2000. 02.01. Sós B. Péter
x
... helyes volna, ha a filmszemlén egyetlen játékfilmes zsűri osztaná a díjakat - érvelt kérdésünkre Miskolczi Péter. A jelek arra utalnak, nem könnyű hirtelenjében fölkérni az ORTT által elképzelt, nemzetközi szaktekintélyekből álló döntnöki testület tagjait a másik díjra. Híreink szerint eddig André Szőts és az indiai Sanjay Leela Bhansali rendező ígérte biztosra részvételét ...
Díjözön lesz az idei filmszemlén
Népszabadság, 2000.02.01. V.Gy.
x
... A csaknem kétszáz megabyte-nyi adatot
tartalmazó lemez anyagát Hartai László rendező és Hirsch
Tibor filmesztéta állította össze, Bass László programozó
pedig a számítógépes megjelenítés feladatát végezte el...
... A szerkesztők játékos megoldásokkal igyekeztek
érzékeltetni a jancsói életmű örök dilemmáit: három
kávéházi vendég (illetve az őket jelképező tárgyak)
dialógusából bontakoznak ki a lehetséges értelmezések. Az
adott időszakhoz köthető tárgyi világ kortörténeti
adalékokkal is szolgál a hírek, zenei betétek stb. mellett
...
... Jancsó állandóan változik, nem lehet szoborrá
merevíteni - szögezte le Hartai László,
a CD-ROM producere.
„Miki bácsi megelőzött minket”
CD-ROM-on a Jancsó-életmű - Multimédiás monográfia
Napi Magyarország, 2000.02.02. TAG
x
... Szőllősyné munkásságát híven méltatni csak hosszú oldalakon keresztül lehetne. Annyi bizonyos, hogy Sára Sándor, Szabó István, Gaál István, Huszárik Zoltán nemzedékétől a mai gyakorló filmrendezőkig és operatőrökig mindenki tőle sajátította el azt a vizuális érzékenységet, amely a nemzetközi filmszakmában a magyarokat oly híressé és keresetté tette ...
Egy mindenkiért
Magyar Hírlap, 2000.01.29. A.M.
x
Ötödször rendezték meg december végén
a Népszabadság-közönségtalálkozót: Kabay Barna Hippolyt, a
lakáj című filmjét mutatták be. Ezt az alkotást már
százhúsz ezren nézték meg a mozikban. Az eddig bemutatott
filmek között szerepelt Xantus János A Morel fiú, Salamon
András Közel a szerelemhez, Enyedi Ildikó Simon mágus és
Kamondi Zoltán Az alkimista és a szűz című alkotása ...
... Koltai Róbert - aki a forgatókönyv társírójaként is
részt vett a munkákban - elmondta, hogy a magyar filmeknek
drukkolni kell ...
Drukkolni kell a magyar filmnek
Népszabadság-közönségtalálkozó ötödször
Népszabadság, 2000.01.03. B.T.B.
x
... Kinowelt Hungary néven a napokban új filmforgalmazó kezdte meg működését a hazai piacon. A német Kinowelt International Gmbh. és a Budapest Film Kft. által létrehozott vegyes vállalat a film- és videóforgalmazás mellett televíziós jogok értékesítésével is foglalkozni kíván ...
Művészet és kommersz határán
Kinowelt Hungary - egy új filmforgalmazó nagyra törő tervei
Magyar Hírlap, 2000.01.10. Retkes Attila
x
... A magyar játékfilmek támogatásáról határozó testület új elnöke feladatát nem abban látja, hogy esztétikai kérdésekben döntsön. Mint megjegyezte, inkább közvetítő szeretne lenni különféle álláspontok között, csak ha szükséges, akkor lesz döntőbíró ...
Új filmes kurátorok
Granasztói György a játékfilmes kuratórium élén
Népszabadság, 2000. 02.03. V.Gy.
... Liebmann Béla szegedi fotós - akinek több évtizedes képriporteri munkássága valóságos színháztörténeti kincsesbánya volna, ha földolgoznák - fényképén másodmagával látható a fiatal Gordon Zita. A könyvet lábjegyzetelték a szerkesztők. A pesti asszony szabatos bemutatásának dátumát közlik. Azt is, hogy az előadást Zemplényi Zoltán rendezte ... ... Ki volt azonban Gordon Zita fényképen látható partnere? Gyárfás Miklós drámaíró, főiskolai tanár, aki követve édesanyja hivatását, Sebestyén Mihály miskolci társulatánál állt szerelmes színésznek és színházi titkárnak ...
Gordon Zita kivel játszott?
Népszabadság, 1999.12.09. M.G.P.
... Tudatnom kell a nagyérdeművel, hogy
pénz és taps nélkül, a szakma agyonhallgatása mellett
megszületett a legújabb magyar film ...
... Tudomásul kell venni, hogy a hatvanas-hetvenes évek
filmideálja fölött eljárt az idő ...
... a legfontosabb fordulat az volt, hogy a társadalmi-politikai
kérdések a háttérbe szorultak, és helyüket az egyén
magánéleti problémái, illetve ezeknek az univerzális
perspektívából való felmutatása jellemezte. Személyes
hangvétel és katasztrofista szemléletmód nyomta rá
bélyegét a mai (nagyjából) negyvenesek (Enyedi, Janisch,
Szász, Monory Mész, Kamondi, Tarr, Szőke stb.) munkáira. Az a
furcsa helyzet alakult ki, hogy a fenti középnemzedék és a
„fiatalok” egyes tagjai között nincs vagy alig van
korkülönbség, mégis amiatt, hogy az előbbiek művei már
lassan tíz éve jelen vannak a magyar filmközéletben, az ő
munkáikhoz mint hagyományhoz viszonyulhattak az egyébként
életkorban is rendkívül nagy szórást mutató
trónkövetelők ...
... A posztmodern film a hatás bűvöletében él. A néző
lebilincselése érdekében újra rátalál a hagyományos
műfajok segítségével elmondott mesére. Nem tart tiszteletben
semmiféle törvényt, így a műfajokat is parodizálva,
önmagukból játékosan kifordítva használja fel. A
posztmodern film minden pillanatban új és új meglepetést
kínál nézőjének, és ennek érdekében gátlástalanul lép
át minden határt, műfajok, hangnemek, magas és
tömegművészet között húzódó elválasztó vonalakat ...
írásom címe is az általam legtipikusabbnak tartott
posztmodern filmben, a Kicsimarapagodában hangzik el. A
fiatalok művészi attitűdjének centrumában éppen a hatás
kérdése áll. Ketté kell-e „fűrészelni az emberek
életének burkát vagy éppen békén kell hagyni őket, és
tartózkodni a nagy érzelmektől, a nagy mondanivalótól. A
szélsőséges pólusok között, úgy látom, az előbbi sokkal
gyengébb, mindössze egy-két komolyabb film példázza a
lehetőségeket, míg az utóbbi a megoldások széles
spektrumát vonultatja fel ...
... Bollók Csaba Észak, észak című műve egyfajta
szintézist képvisel. A minimalizmusban
gyökerezik technikai kiindulópontja („egy főhős, egy
kellék, egy helyszín”), alaptörténete (egy lány egész nap
biciklizik, hogy feltöltse az akkumulátort, amivel a kisöccse
vonata működik), a hősök mindennapi rutinra redukált
cselekedetei és párbeszédei, ugyanakkor a félresikerült,
ócska, széteső dolgokból összetéveszthetetlen egységgé
stilizált világa az első irányzat képviselőihez teszi
hasonlatossá a művet. A szereplők szelíd iróniával kezelt
elvágyódása szintén a nyolcvanas évek végi romfilmek
romantikus menekülési vágyát parodizálja. Nincs kiút, csak
állandó visszatérés ugyanahhoz az elágazáshoz. Helyette ott
van a Kis Magyar Kaland. A biciklizés során a lányt különös
alakok adják kézről kézre: megmutatják neki északot,
körbevezetik egy barlangban, sőt még túszul is ejtik. Mindez
vicces inkább, mintsem veszélyes vagy romantikus. Az Észak,
észak a kalandfilmek elemeinek kiforgatásával a
kispályázás egyszerű örömeire mutat rá ...
... a magyar filmben szokatlanul sokféle stílus jelent meg
hirtelen. A filmkészítés láza hevíti ezt a nemzedéket, toll
helyett videokamerát ragad, aki érzéseit művészi formába
kivánja önteni. Film tehát van bőven. Csak a hely kevés,
ahol egymásnak és a közönségnek bemutathatnák műveiket az
alkotók. De ők az elszigeteltségre, a félreértésekre
fittyet hányva dolgoznak tovább ... „Sajnos, drága barátom,
a közönség mindenben csak a karikatúrát látja majd, de hát
- mit számít az nekünk.”
„Átfűrészelni az emberek életének
burkát”
Kritika, 2000/1. Stőhr Lóránt
x
... Kelet-Európa történetében nem
ritkák azok az események, amelyek Apokalipszisért kiáltanak
-a s a megfogalmazásban rejlő irónia nem véletlen. A térség
apokaliptikus történéseiből ugyanis legtöbbször kifelejtik
az áldozatokat, akik tehetetlen bábként asszisztálják végig
- mit is?...
... Jancsó Apokalipszise ... mindenekelőtt önironikus. Nem is
lehet más, hiszen a nyolcvanas évek végétől egy olyan
társadalmi rendszer összeomlásának vagyunk tanúi, amely
ugyan a maga bornírt és kegyetlen módján, mégis
strukturálta a világunkat, s amelyet legalább el lehetett
utasítani. Ennek a rendszernek az összeomlását - s itt nem
feltétlenül kell a rendszer konkrét politikai jelentésére
gondolnunk - dokumentálja Jancsó páratlan következetességgel
és önmagát sem kímélő őszinteséggel, amikor
katasztrófákkal és már-már követhetetlen miszticizmussal
szövi át történeteit, s amikor képlabirintusában bolyongó
hőseivel maga is egy ismeretlen vég bizonytalan kifejlete felé
zuhan. E vég természetéről éppen az „apokaliptikus”
filmek nyitánya, a Szörnyek évadja ad hírt a
legegyértelműbben ... ... Az Apokalipszis fenevadjára
egyáltalán nem emlékeztető Antikrisztust Tarr Béla
személyesíti meg, bizonyára nem véletlenül. Hiszen az ő
Krasznahorkai Lászlóval együtt készített művei - a Kárhozattól
Az utolsó hajón át a Sátántangóig - nem
pusztán földrajzi értelemben játszódnak a Végeken ...
Világvég-e?
Apokalipszis, anno ...
Filmvilág, 2000/2. Gelencsér Gábor
Egyéb (például körkérdés, önportré, monológ)
Támogatás nélkül nincs kultúra -
Szabó István Oscar-díjas filmrendező:
... Azt remélem, megszűnik a társadalom különböző
rétegei között a vádaskodás. Hogy a viták, amelyeket
politikai érdekek gerjesztenek, hogy a zászlók alá tömegeket
sorakoztassanak fel, lassan elmúlnak. Ehhez nemcsak egy
politikusi generációnak, hanem a lakosságnak is fel kell
nőnie ...
A kreativitás örök - Dés László zeneszerző,
előadóművész:
... Szeretném, ha megszűnne az a
magyar szocializáció, hogy az emberek szüntetlenül
alkalmazkodnak, szinte már mondani se kell nekik ...
Új alapok a magyar filmnek - Makk Károly filmrendező:
... Ami a filmet illeti, az audiovizuális kultúra
változik, de film valamilyen formában biztosan lesz. Az egy
másik kérdés, hogy a magyar film még lesz-e. Ha lesz pénz
és szakmai összetartás, akkor talán ...
A Magyar Hírlap körkérdése, 2000.01.03.
x
... Az én indexemet is Illés György
írta alá. A Főiskolán a nagyrabecsült, kiváló,
művészettörténetet oktató TANÁRNŐRE emlékszem, csupa nagy
betűvel ...
... Magyarországon a filmes szakmában a kameraman az operatőr
közvetlen munkatársa, az ő segítője a segédoperatőr. Ez
nem pejoratív, sőt segédoperatőrnek lenni már valami ...
Operatőr vagy kameraman
Ki és mi segíti az operatőr munkáját?
Médiatechnika, 2000.1. Kovács Gyula H.S.C. Duna Televízió
Reflektor az árnyékban lévőkre
A művészeti magazin készül a filmszemlére (Magyar Szalon,
szerkesztő: Siklósi Beatrix)
Magyar Nemzet, 2000.01.24. (cs.j.)
x
Eperjes Károly az osztrák filmhéten
Népszabadság, 2000.01.15. (munkatársunktól)
x
Megmenekülhet az Uránia
Az újjászülető moziban három vetítő működik majd
Metro újság, 2000.01.26. (Metro)
x
... a Magyar Filmlaboratórium Kft. mintegy 100 millió forintos nagyságrendű beruházással az országban elsőként nyújtja a lézeres filmfeliratozás szolgáltatását a filmgyártók és filmforgalmazók számára ...
Lézeres filmfeliratozó
Médiatechnika, 2000/1.
x
... A Magyar Vállalkozókért Díjat Szabó István filmrendezőnek ítélte a szavazóközönség. - Szerencsés választás, hogy épp az a magyar művész kapta ezt a díjat, akinek munkái határainkon túl is hirdetik, érdemes lehet és érdemes is kötődni ehhez az országhoz ...
A vállalkozói szféra estélye
Lapunk a fővárosi esemény médiatámogatója volt
Magyar Nemzet, 2000.01.24. (r.h.)
x
... A Mammut Üzletház Rt. és a Budapest Film Rt. - feltárván a környék igényeit - a bevásárló- és szórakoztatóközpont bővítésének részévé teszi egy korszerű filmszínház kialakítását is, természetesen az új épületrész építésének szerves részeként ...
Mozi a parkolóház tetején
Magyar Nemzet, 2000.01.19. (g.l.)
x
Filmbemutatók hat napon át
Nyilvános vitákat rendeznek minden új alkotásról (a
filmszemlén)
Metro újság, 2000.01.19. Balázs Éva
x
ORTT: új magyar filmdíjak
Népszabadság, 2000.01.15. (Sz.L.)
x
Közép-európai eposz az identitásról (A
napfény íze)
Díszbemutató a Corvin moziban
Magyar Hírlap, 2000.01.14. A.M.
x
Bemutatták A napfény ízét
Népszabadság, 2000.01.14.
x
Koltai Lajos az MMK új elnöke
Népszabadság, 2000.02.02. (MTI)
x
Film készül Kőrösi Csoma Sándorról
Magyar Nemzet, 2000.01.29.
x
Magyar filmek a Berlinálén
(Cakó Ferenc: Vízió, Gödrös Frigyes: Glamour)
MaNcs, 2000/4.
x
Marina Vlady az ORTT-zsűri elnöke
Magyar Hírlap, 2000.01.28. R.A.
x
Filmszemle kétmilliárdért
Magyar Hírlap, 2000.01.31. T.G.
x
Versenyfilmek a szemlén
Magyar Hírlap, 2000.02.02. T.G.
x
Néhány mozi sorsa még nem dőlt el (Bem,
Blue Box ...)
Metro újság, 2000.02.02. (MTI)
x
A szemle filmjeit két fő zsűri díjazza
majd
Metro újság, 2000.01.31. (MTI)
x
Az elmúlt egy év filmjeit tették
mérlegre a kritikusok
Metro újság, 2000.02.01. (MTI)
x
Vitaklub, diákzsűri
Február 3-án kezdődik a 31. Filmszemle
Magyar Nemzet, 2000.01.29. (ferch)
x
Jancsóé a kritikusok nagydíja (MÚOSZ
filmkritikusai)
Népszava, 2000.02.01.
x
Mozit szeretne a XVIII. kerület
Népszabadság, 1999.12.09. munkatársunktól
x
Magyar filmeket is bemutatnak a január 13.
és 24. között megrendezésre kerülő nemzetközi
filmfesztiválon Palm Springsben ... (Simon mágus, Nekem
lámpást adott kezembe az Úr Pesten)
Magyar Nemzet, 2000.01.12.
x
Új helyen rendezik idén a filmszemlét
Metro újság, 2000.01.10. (MTI)
x
Orosz filmhét kezdődött a hét végén
Budapesten (Örökmozgó)
Metro újság, 2000.01.10. (MTI)