Pölöskey István karácsonyi DVD ajánlata

John Huston: A máltai sólyom, 1941
John Huston:
A máltai sólyom,
1941
64 KByte

John Huston - A máltai sólyom (The Maltese Falcon), 1941

Sam Spade (Humphrey Bogart) magánnyomozónak, miután társa titokzatos körülmények között meghal nyomozás közben, menekülnie kell a rendőrök elől. A különös ügy középpontjában egy sólymot ábrázoló szobor áll, amely állítólag felbecsülhetetlen értékű drágaköveket tartalmaz. A történet szereplői közül senki sem az, akinek mondja magát, és Spade lassan már senkiben sem bízhat. John Huston első rendezésével filmtörténeti mérföldkövet állított. A három Oscar-díjra jelölt remekmű egyike azon kevés klasszikusnak, amelyet nemrég az Amerikai Filmintézet beválasztott minden idők legjobb száz filmje közé. A klasszikus krimi DVD változatát megfejelték egy dokumentumfilmmel, amely Bogart filmjeinek mozielőzeteseit mutatja be. Tony Barbon rendező, 45 perces összeállításában, 12 korabeli filmelőzetest fűzött egymás mellé. Érdekes folyamatában látni, amint szemünk előtt lepereg Bogie filmes pályafutása, a színész korai alakításaitól kezdve egészen a legnagyobb sikerekig. Mindegyik előzetes előtt láthatjuk az adott film eredeti plakátját, és feltüntették a bemutatás évét. Az első film az 1936-ban készült Elvarázsolt erdő (The Petrified Forest).

Az előzetesen a negatív képből vált át pozitívra előbb Leslie Howard, majd Bette Davis portréja. Bogart rosszarcú bűnözőt alakít, első mondata a bejátszásban: "Fogd be a pofád!". A Kis Cézárból ismert Edward G. Robinson a főszereplője, a szintén 1936-ban készült Golyók vagy szavazatok (Bullets or Ballots) című filmnek. A new york-i detektív történetében Bogart puha kalapot visel, szájában az elmaradhatatlan cigaretta füstöl. Az arcok megvilágítása igazi film noir hangulatot teremt. A legtöbb figura képe árnyékban, a felülről érkező fény csak a kalapjuk karimáját világítja meg. William Keighley-nek, a G-Men rendezőjének filmjében Bogart még csak egy fickó a gengszterek közül.

Doktor X visszatér (The Return Of Doctor X) 1939
Frankenstein laboratóriumához hasonló helyszínen tűnik fel Bogart szemüveges, fehérre meszelt arcú, Caligari-Mabuse paródiának tűnő, orvos-szörnyeteget mintázó arca. "Dr.X az élőket megöli, a holtakat feléleszti" hirdeti a B-film előzetesének reklámszövege.

Magas Sierra (High Sierra) 1941
Itt már Dillinger szerepében tűnik fel Bogart, oldalán Ida Lupinóval. Az őszes, kiborotvált halánték fenyegetővé teszi Bogie vonásait, sokkal érettebbnek tűnik itt, mint korábbi filmjeiben. Raul Walsh rendezésében olyan partnerei vannak mint a fiatal Arthur Kennedy és Joan Leslie.

A máltai sólyom (The Maltese Falcon) 1941
"Jöjjenek közelebb!" - hívogat bennünket a nagydarab Sydney Greenstreet az előzetes nyitó képsorain. "Ki ez az ember?" - kérdi Bogartról a vakító fehér felirat. A gyors áttűnésekkel teletűzdelt képsorokban Peter Lorre és Gladys George arca tűnik fel. "Dashiell Hammett legjobb regényéből" - hirdeti az egész képmezőt elfedő felirat.

Minden az éjszaka miatt (All Through The Night) 1942
Itt már egyedül Bogart a sztár, az ő arca tolakodik színesben a moziplakáton, a többiek (Conrad Veidt, Kaaren Verne, Peter Lorre) kékes fénybe burkolva meghúzódnak a háttérben. Az előzetes rendhagyó módon egy Bogart interjúval indul. A többnyire sötét tónusú képeken remekül hatnak a vaskos, fehér feliratok.

Keresztül a Csendes-óceánon (Across The Pacific) 1942
Bogart neve már akkora betűkkel szerepel a plakáton, mint a film címe, és meg is előzi azt. A máltai sólyomhoz hasonlóan, most is Sydney Greenstreet csalogatja befelé a nézőket az előzetes elején. Annyi a különbség, hogy most hófehér öltönyben van. A narráció alatt gyors áttűnésekkel peregnek a film legakciódúsabb jelenetei. A máltai sólyom jól bevált triója tűnik fel itt is: Mary Astor, Sydney Greenstreet és Bogart.

Casablanca 1943
A plakáton Bogart, Ingrid Bergman és Paul Henreid. A film cselekménye 10-15 gyors snittben lepereg a szemünk előtt, majd jönnek a főszereplők - forró csók, ezután Henreid aggódó képe tűnik fel. Sydney Greenstreet mintha az előző filmből sétálna át fehér öltönyében.

Átkelés Marseille-be (Passage to Marseille) 1944
Casablanca térképe tűnik fel a vásznon, ahonnan a kamera képzeletbeli vonalat húz Marseille irányába. A térképből Bogart alakja tűnik át, amint hatalmas géppuskával sorozatot lő. Fehér szmokingját ebben a filmben olajos matrózruhára cserélte. A szereplőgárdát látva, az előzetes alapján ez a mozi akár a Casblanca folytatása is lehetne, Bergman és Lazlo távozása után.

Összeütközés (To Have and Have Not) 1945
Bogie fején megjelenik a tengerészsapka, Ernest Hemingway biztosítja az irodalmi alapanyagot, Bogart partnerét pedig egyszerűen a "provokatív Lauren Bacall"-ként aposztrofálják a feliraton. Howard Hawks filmjében a sztár szerelmespár a biztos kasszasiker záloga.

Sötét átjáró (Dark Passage) 1947
Újra együtt! - hirdeti a moziplakát a Bogart-Bacall párost. Bogie alakítja a felesége meggyilkolása miatt ártatlanul elítélt Parry szerepét. A börtönből megszökve - hogy fel ne ismerjék - átoperáltatta arcát. Végül sikerül lelepleznie felesége barátnőjét mint gyilkost, az asszony azonban öngyilkos lesz, úgyhogy a saját ártatlanságát mégsem tudja bebizonyítani. Bogart csak a film utolsó harmadában tűnik fel a vásznon. Az első harmadban ő a "szubjektív kamera", a másodikban csak a bekötött fejét látjuk. Az előzetes feliratai kecsesebbek, mint a korábbiaknál, de a fehér szín továbbra is megmarad.

A Sierra Madre kincse (The Treasure of the Sierra Madre) 1948
A vezető lapok méltatásainak idézeteivel indul az előzetes. A Time magazin szerint ez a film a legjobb azok közül, amelyeket Hollywoodban valaha is forgattak. Egy aranymosó edény alján rajzolódik ki a film címe. Bogart hol szakállas, hol borostás aranyásóként látható John Huston filmjében, amely megrázó mese az aranyról és a kapzsiságról.

A dokumentumfilm az előzetesek gyártásán kívül bepillantást nyújt a korabeli Hollywood világába is.

Michael Curtiz - Casablanca, 1943

A magyar ellenálló felesége (Ingrid Bergman) és Rick (Humphrey Bogart), a cinikus bártulajdonos tragikus szerelmi története vitathatatlanul a filmtörténet egyik legnagyobb klasszikusa. 1944-ben három Oscart kapott a film: a legjobb film, a rendező és a forgatókönyvíró kategóriában. Megszületett a Bogart mítosz, a film népszerűsége töretlen az évtizedek során. Miből született a forgatókönyv, hogyan választották ki a szereplőket, milyen volt a forgatás - erről szól a DVD fénypontja a "You Must Remember This" című dokumentumfilm, amelyet Lauren Bacall, Bogart felesége készített.

Howard Hawks - A nagy álom (The Big Sleep), 1946

Raymond Chandler krimiklasszikusából, A hosszú álomból készült ez az 1946-os film noir, amely sokak szerint a neves író legsikerültebb regény-adaptációjának számít. A történet tele van rejtéllyel: szó esik egykori szeszcsempészről, akinek se híre, se hamva. Szerepel benne visszavonult milliárdos, aki már csak az emlékeinek él, könyörtelen bérgyilkos, egy rakás hulla és Philip Marlowe (Humphrey Bogart), a keményfejű és nem kevésbé kemény öklű magándetektív, akinek nem lehet túljárni az eszén…A filmet csodálatos minőségben újították fel és az eredeti mozielőzetes is megtalálható a DVD-n 

John Huston - Key Largo, 1948

Bogart kultusza itt már a csúcson. Huston a negyvenes évek nagy színpadi sikerét vitte filmre, ezzel újabb lehetőséget adott a kor nagy színészeinek, hogy a mozik vásznán is megcsillogtathassák tehetségüket. A klasszikus krimi-dráma a floridai Key Largo egyik hoteljében játszódik. Bogart egy második világháborús veteránt alakít, aki a háborúban elesett barátjának családját készül meglátogatni az eldugott szigeten. A fiú apja és özvegye egy lerobbant szállodát vezet. Itt gyülekeznek hőseink, akiket furcsa módon összeköt közös múltjuk. Hatalmas vihar készülődik, és mindenki a szükséges óvintézkedésekkel van elfoglalva. A veterán azonnal látja, hogy nemcsak a szállodán kívül várható a vihar. A vendégek között akad néhány rosszarcú figura és nyilvánvaló, hogy nem pihenni jöttek ide. Egyikük nem más, mint Johnny Rocco (Edward G. Robinson), a hírhedt maffiavezér, akinek némi elszámolnivalója akad a szállodában.

Charles Vidor - Gilda, 1946

Rita Hayworth tizenkét éves korában szerepelt először filmen. Akkor még egy családi trupp tagjaként táncolt. A kislányról akkor még legfeljebb sejteni lehetett, hogy mekkora pályát fog befutni, az pedig, hogy egykor majd egy kísérleti atombombára is fölkerül a képmása, végképp megjósolhatatlan volt. Minden sztár életében van egy kivételes pillanat, amikor a tehetségből, a nem túl ismert színésznőből egyszer csak istenített bálvány lesz. Rita Hayworth-nak ez a pillanata a Gilda című filmjének, 1946-os bemutatóján jött el. Amikor egy bárjelenetben remek énekszáma és bravúros tánca után lehúzta karjáról a nevezetes hosszú fekete kesztyűt, megszületett a háború utáni korszak egészen Marilyn Monroe megjelenéséig egyeduralkodó szexidolja. A DVD-n találhatók filmográfiák, eredeti filmelőzetes és egy rövid összeállítás Rita Hayworth jelentősebb filmszerepeiből.

Victor Fleming - Elfújta a szél (Gone With The Wind), 1939

A film kulisszatitkairól és a forgatás körülményeiről készült egy kétrészes dokumentumfilm David Hinton rendezésében, Egy legenda születése címmel, de ez nem került rá a DVD-re, pedig a többrétegű lemez lehetővé tenné, hogy a tekintélyes hosszúságú, 220 perces játékfilm mellé elhelyezzék a háttéranyagokat. Az Elfújta a szél esetében a film megszületésének története legalább olyan izgalmas, mint maga a film. Amikor David O. Selznick megszerezte a megfilmesítés jogát, a hollywoodi sztárok között szokatlan versengés kezdődött. Míg Clark Gable viszonylag gyorsan megkapta Rhett Butler szerepét, a Scarlett szerepéért folyó versengés csak a forgatás kezdetén dőlt el. Az ekkor szinte még ismeretlen angol színésznő, Vivien Leigh nyer olyan nagy nevű sztárokkal szemben, mint Bette Davis és Katharine Hepburn. A tökéletességre törekvő producer, David Selznick annyira rátelepedett az alkotókra, hogy a előbb George Cukor adta fel a harcot, majd Victor Fleming kapott idegösszeroppanást. A rendezőt átmenetileg Sam Wood helyettesítette. A sok fáradozás nem volt hiábavaló. 13 Oscarra jelölték a filmet, ebből nyolcat meg is kapott. 1977-ben az Amerikai filmintézet "minden idők legjobb filmjévé" választotta. A Warner most a DVD változaton beérte a tökételesen felújított képpel és az újrakevert 5.1-es Dolby Digital hanggal. A kétoldalas lemez egyik felén a film első része, másik felén a második rész található. Legalább egy Vivien Leigh vagy Clark Gable portrét rátehettek volna a korongra.

Laslo Benedek - A vad (The Wild One), 1953

A bőrdzseki megjelenése a filmvásznon. A rockerfilmek klasszikusában Marlon Brando egy amerikai kisvárost terrorizáló motoros banda rebellis főnökeként bajba keveredik egy lány miatt. A kiemelkedő minőségű, eredeti normál képformátum és az eredeti mono hang mellett az amerikai filmelőzetes és a forgatást dokumentáló fényképgyűjtemény található meg a DVD-lemezen, melynek értékét csak fokozza az a tény, hogy a hazai tévé csatornák még sohasem tűzték műsorukra Benedek László filmjét.

Arthur Penn - Bonnie és Clyde (Bonnie and Clyde) 1967

Nem egy szokványos gengszterfilmet látunk. A gazdasági válság sújtotta délnyugaton Bonnie és Clyde rablásokból próbál megélni. A környék banditáitól eltérően nem jelentenek veszélyt másokra: ők mindössze a kalandot keresik. Azonban hamarosan kiderül, hogy mindenhol az erőszak az úr, és eldörren az első lövés… Az Arthur Penn rendezésében készült film hatalmas közönségsikert aratott, és 1967-ben a mellékszereplőnek járó Oscar-díjat hozott Estelle Parsonsnak, Burnett Guffey pedig a legjobb operatőrnek járó díjat vehette át munkájáért.

Michael Curtiz: Casablanca, 1943
Michael Curtiz:
Casablanca,
1943
92 KByte
Howard Hawks: A nagy álom, 1946
Howard Hawks:
A nagy álom,
1946
65 KByte
John Huston: Key Largo, 1948
John Huston:
Key Largo,
1948
75 KByte
Charles Vidor: Gilda, 1946
Charles Vidor:
Gilda,
1946
69 KByte
Victor Fleming: Elfújta a szél, 1939
Victor Fleming:
Elfújta a szél,
1939
41 KByte
Laslo Benedek: A vad, 1953
Laslo Benedek:
A vad,
1953
71 KByte
Arthur Penn: Bonnie és Clyde, 1967
Arthur Penn:
Bonnie és Clyde,
1967
56 KByte

 

hírek hírek filmek filmek arcok arcok gondolatok gondolatok szemle szemle Örökmozgó Örökmozgó képtár képtár fórum fórum mozgóképtár linkek repertórium levelek FILMKULTÚRA '96-'98 tartalom címlap