|
Brüsszel, 2000
A FIPRESCI zsűri Henry Fondával 67 KByte |
A belga fővárosról bármilyen köztudomású, hogy egyben Európa fővárosa is, a frissen érkező a belváros nyüzsgésében még afelől sem lehet biztos, hogy melyik kontinensen jár. Olyannyira Noé bárkája hangulatú az afrikaiakkal, arabokkal és ázsiaiakkal színes utcakép, hogy már meg sem rökönyödünk, ha egy templom előtt dél-amerikai indiánok a járdán pulóvereket, kardigánokat árulnak. Míg a nők a járókelőket szólongatják, a férfiak őrködnek felettük a huligánok és a tolvajok miatt, a jelenet két szélén pedig kifelé, az esetleg feltűnő rendőrökre figyelnek. Az idén 27. alkalommal
megrendezett filmfesztivál viszont hangsúlyozottan európai
esemény. Az Európai Versenyprogram, amelyre mindhárom
meghívott zsűri együtt figyelt, összesen tizennégy
játékfilmet tartalmazott. Az egyéb szekcióban látható
filmek(America Meets Europe, World Cinema Kaleidoscope, Belgian
Focus, 15 by 15, 9th Night of the Short Film) több
száz néznivalót tartalmaztak, de ezek díj-szempontból nem
rúgtak labdába, elsősorban a milliós nagyváros
filmbarátainak szolgáltak csemegékkel, akiket a mozi- és
tévéműsor ugyanúgy nem kényeztet el művészfilmekkel, mint
bárhol másutt a világon. Az első érdekesség a második filmes Gabriele Muccino Come te nessuno mai (Mindig velem vagy) című, fergeteges tempójú kamasztörténete, amely egy római középiskolába viszi el a nézőt. A cselekmény két szálon fut. A politikailag tudatos diákok iskolafoglalást szerveznek, tiltakozásul az intézmény tervezett privatizációja ellen. Az ok nyilvánvaló: ha drágul az oktatás, a szegények nem tudják folytatni. A többség csak úszik az árral, élvezi a balhét, igazából a szüzességét szeretné emlékezetesen elveszíteni. A legérdekesebb rész akkor következik, amikor az iskolafoglalás után beavatkozik a rendőrség. Az őrizetbe vett főkolomposok valamennyien mobiltelefont tartanak a zsebükben. A legtöbben még idejében megpattannak a hátsó kijáraton, és autón vagy robogón elmenekülnek. A tegnap még Guevara-kép alatt szónokló diákvezérekről kiderül, hogy jómódú szülők gyermekei. Mobiljukkal hadonászva fenyegetik az elég tanácstalan rendőröket. A szülők szintén tanácstalanok. Az ő nemzedékük igazi lázadó volt 68 táján, gyerekeik csak fölös energiáiknak keresnek kiutat, és elégedetlenségük nem több mint tiltakozás a középszerű életvitel ellen. A német Roland Suso Ritcher áldokumentum drámája a Nichts als die Wahrheit (Csak a tiszta igazat) abból a feltételezésből indít, hogy Mengele még él, és nyolcvannyolc évesen vállalja a szembenézést az igazságszolgáltatással. Kiválasztott ügyvédjének anyja mellette dolgozott ápolónőként, és legalább két esetben adott halálos injekciót pácienseknek. A történet akkor válik fikcióból érdekessé, amikor Mengele higgadtan közli, hogy Auschwitz megsemmisítő tábor volt. A pert a háttérből figyelő náci aggastyánok és fiatal követőik azonnal készek a verdikttel: Mengele áruló, el kell tenni láb alól, mert vallomásával kihúzza a talajt a holocaust tagadók alól. A három zsűritől három díjat is begyűjtött Bahtiar Hudozsnazarov Luna papája. A rendező öt országból koldulta össze ezt a jó ütemű, közép-ázsiai mesethrillert és vígjátékot. A történet nem mellékes szereplője egy, a tadzsik tájak fölött alacsonyan repülő AN 2-es, melyen egy vándorszínész csapat járja az elképesztően szegény és anarchikus állapotban vegetáló vidéket, időnként mélyrepülésben birkát lopva a rémült nyájból. Ebben a kaotikus, törvényen kívüli poszt-szovjet világban próbál evickélni ütődött fiával és eladó lányával, özönvíz előtti Volgájával és nyúlfarmjával a főhős, Luna papa. A kamera szó szerint elvarázsolja a nézőt, legyőzi a gravitációt. A málló, bomladozó szovjet világ, a negyven éves autókkal és az általános elhanyagoltsággal együtt is varázslatos. Jó a meglepetések ütemezése, szegény Luna papa valóságos fordított Superman, aki folyton csak pofára esik. A végén a megözvegyült hősnő egy háztető varázsszőnyegén repül föl az égbe. Ezt a történetet csak szeretni lehet mágikus irrealizmusáért. Antonio-Pedro Vasconcelos portugál rendező Jaime című melodrámája viszont torokszorítóan valóságközeli kép Portóból, a gyerekmunka ott még ma is fel-felbukkanó világából. A tizenhárom éves Jaime mindenáron jó, működő családot szeretne maga körül. De mit tehet egy jóravaló kiskamasz, akinek apja kallódó munkanélküli, anyja meg ostoba liba, akit kihasznál a stricije. A gyerek éjjel egy pékségben segédmunkás, hajnalban ő ébreszti anyját, segít a húgait óvodába vinni, majd szalad maga is a suliba, ahol holtfáradtan elalszik az órán. Ennél az expozíciónál csak a történet szomorúbb. Ami rossz csak elképzelhető, minden megtörténik a fiúval. Tanulságos lenne elkényeztetett magyar kamaszoknak végignézni, mi mindent kell csinálnia egy tinédzsernek ahhoz, hogy meglegyen a betevő falatja és még a családját is segítse. És a végén ő, aki tényleg jónak született és mindent megtesz a családjáért, egy a nyugdíjra még nem jogosult idős munkás kirúgatása árán jut álláshoz. Az élet megtanítja a kapitalizmus farkastörvényére és a végén maga is aszerint él. A német és az osztrák
versenyfilm közös vonása, hogy az idegenek, a menekültek
beilleszkedésének nehézségeiről, sőt lehetetlenségéről
beszél. A bécsi Barbara Albert Nordrand-ja (A város
peremén) balkáni bevándorlók, bosnyákok, románok, szerbek
és osztrákok szerelmeiről és mindennapos küszködéseiről
szól. Felejthetetlen a nagy szilveszteri jelenet, amikor az
utcai dajdajozás végén a bokáéig érő szemetet néger
utcaseprők takarítják el. A nézőben óhatatlanul fölmerül
a kérdés, mi lesz, ha a mostani kormány előbb-utóbb
hozzálát a "nagytakarításhoz"? Kik fognak azután
takarítani, kik végzik a nehéz fizikai munkát, kik lesznek a
ma még többnyire külföldi eredetű segédmunkások helyén? Érdekes módon rímel az osztrák történetre a német Frieder Schlaich rendezte Otomo. A kameruni fekete fiú tragikus története Stuttgartban játszódik, ahol nyolc éve él, és most, élete utolsó napján jut el egy német lakásba. Kisebb közlekedési kihágás miatt összeütközik a villamoson egy ellenőrrel, aki följelenti könnyű testi sértésért. Menekül, mint az űzött vad, mert észreveszi, hogy a városi rendőrség valóságos hajtóvadászatot indított ellene. Kamionnal Hollandiába szeretne menni, ahol - úgy tudja - nem utálják ennyire a négereket. Menekülése közben a legkülönbözőbb emberekkel hozza össze a véletlen. Egy bártulajdonos nem mondja meg a rendőröknek, hogy nála járt kávézni. A legjobb kapcsolata egy fiatal, negyvenhat éves nagymamával és ex-hippivel lesz, aki segíti, pénzt is ad, hogy elmehessen. A lebukásban a legfiatalabb nemzedék képviselői játszanak szerepet, az ő zsigeri, undok gyűlöletük kergeti a halálba. A gyűlölet és a meg nem értés játszik főszerepet a lengyel Jerzy Stuhr Tydzien z zycia mezczyzny (Egy hét egy férfi életében) című drámájában. Az ügyész főszereplő megéri, hogy egyik tárgyalása alatt a közönség ordítani kezdi, Hogy "Lengyelország a lengyeleké", majd szépen lezsidózzák, mert börtönbüntetést kért egy garázda huligánra. Érdekes, középfajú drámát látunk a mai lengyel értelmiségi társadalomról, különösebb trükkök, avantgárd megoldások nélkül. Ez volt egyébként az egyetlen film az Európai Unió előszobájában várakozó visegrádi országokból. A másik, "nem visegrádi" ex-szocialista filmművészet, amely képviseltethette magát Brüsszelben, a szlovén volt. A V leru (Üresjárat) Janez Burger műve, aki észrevehetően a cseh iskola hatása alatt alkotta meg a hatvanas évek hangulatát életre keltő fekete-fehér filmjét, néhány egyetemista életéről. A kollégiumi öregdiák egy jó évtizede halasztgatja a vizsgáit. Barátnője elhagyja, mert nem tudja elviselni a fiú felelőtlen lebegését. A búcsúbeszélgetés szép és emlékezetes, ugyanúgy, mint kísérletezése más nőkkel. A kollégiumban felizgat valakit, majd érezvén, hogy őt magát hidegen hagyja a játék, feláll és otthagyja a lányt, nem akarja még jobban becsapni. A mikrorealizmusnak ez a fajtája sikert aratott Brüsszelben, de kétlem, hogy itthon sok vevője lenne. Noha a legnagyobb izolációban
dolgoztunk, végül is a két "felnőtt" zsűri
ugyanazt a spanyol filmet jutalmazta díjával, Benito Zambrano Solas
(Egyedül) című finom lélektani drámáját. Zambrano első
filmes, harmincas éveiben jár, mégis hihetetlenfinomsággal
ábrázolja középkorú és idős emberek érzelmeit. Örkény
Macskajátéka juthat a magyar néző eszébe, ahogyan egy
hetvenes házaspár kapcsolatát látjuk. A kórházban fekvő,
beteg férj egész életén át zsarnokoskodott a felesége
fölött, aki most viszonylagos szabadsága idején plátói
barátságba keveredik egy magányos szomszéddal. A főszereplő
házaspár késői harmincas leánya megalázó szerelmi
kapcsolatokban bukdácsol, és gyakran fojtja alkoholba a
keserűségét. Az apa és a leánya egyaránt örök
boldogtalanok, s mindent meg is tesznek, hogy okuk legyen rá. Az
apa megérzi, hogy a feleségének "van valakije", s a
kórházból kijövet ragaszkodik ahhoz, hogy hazaköltözzenek
szülőfalujába. Az asszony - bár szeretne maradni -
becsületből hazamegy férjével, meghalni. Leányuk teherbe
esik egy durva kamionsofőrtől és hosszas vergődés után a
gyerek megtartása mellett dönt. A hetvenöt éves szomszéd is
az anyaság vállalását támogatja. A történet végén a
csonka család "adoptálja" a nagypapát. A magányos
asszony csak azt fájlalja, hogy ilyen későn találkozott az
idős emberrel, mert érzi, őt szeretni is tudná, ő az első
férfi, aki megbecsüli, örömet szerez neki minden gesztusával
és sohasem használja ki. A kisfilmek versenyéről csak annyit, hogy minden versenyprogram előtt láttunk belőlük egyet, így a nagydíjast is. Ben van Lieshout De Zone-jában (Zóna) sokáig köröz a kamera egy furcsa autóparkoló fölött. "Ennek a gazdag Rotterdamnak még arra is van pénze, hogy minden kocsibeállót kétoldalt betonkerítéssel határoljon el? - gondoltam. Aztán egyszer csak leesik a tantusz. Óvszerautomatákat látunk külön orális, normális és anális szexre szakosítva. Egy prostituált mesélni kezdi az életét, s ahogy esteledik, megélénkül a környék. Az ide vezető utcák megtelnek prostikkal és lépésben haladó autókkal. A férfiak válogatnak, majd választanak, aztán behajtanak az intim-parkolóba. Egy másik emlékezetes kisfilm, a francia Angelo Cianci Les vieux jours-ja (Öreg napok). Valamelyik vidéki szociális otthonban nem fordul át a komputer a 2000. Évbe. Szerelőt hívnak, de hiába. Pedig ez a komputer volt számukra az élet vonala, mert ezen át küldték hosszú e-mailjeiket a családnak. Mert a telefon drága, gyorsan és csak keveset lehet beszélni rajta. Most visszaforgatják az időt 1900-ra. "Istenem, én akkor születtem" -mondja egyikük. És minden érdekesebb esztendőnél megállnak. "Én akkor láttam a tengert." "Minket akkor kibombáztak." Peregnek az évek, s a pergetés közben meg-megállnak egy-egy történetért. Mindenki mesél. És a végén már nem is akarják megjavíttatni a komputert. Az ő életük a 20. század. Nem kell az e-mail. A levelezés úgyis egyoldalú volt. Nem kell a jelen, nem kell a jövő, amely számukra már nem hozhat semmi jót. Végezetül még valamit
Brüsszel hangulatáról. |
Frieder Schlaich: Otomo (a képen Isaach de Bankolé) 50 KByte | |
Barbara Albert: A város peremén (1999) 45 KByte |