A tavalyi Filmszemlén, amikor a
kisfilmedet mutatták be, nem értettem hogyan is van az, hogy
egy dinamikus, huszonhat éves fiatalember, aki élete nagy
kalandjaként Amerikába vándorol, összespórolja a pénzt,
amiért kiment, hogy olyan filmet készíthessen, amilyet
szeretne, akkor elsőként két - egyébként tündéri -
öregasszonyról forgat. Még jobban meglepett, hogy a
fiatalokkal zsúfolásig megtelt nézőtér mennyire vevő volt
erre.
Azóta már másmilyen filmet szeretnék
csinálni. Lehet, hogy túl későn érő típus vagyok, de ennek
oka egyrészt a nagymamám iránti rajongásom, ő nevelt, és a
legszebb emlékek fűznek hozzá. Lehet, hogy ezért van mindkét
filmemben egy-egy idős hölgy. De lehet, hogy azért, mert mind
a két filmemnél a naivitás izgatott, és ez a gyerek- illetve
az idős korban látható tisztán.
Ezeknél az idős embereknél érzem azt, hogy újra
kiszolgáltatottak lesznek és az a sok élettapasztalat, ami
összegyűlt bennük, valahol megint csak egy gyermeki
ártatlanságban vagy naivságban jön elő.
Naiv filmet akartam csinálni. A Kelj fel Jancsi is az.
Úgy érzed, hogy a naivitásról
csak naiv látásmóddal lehet beszélni?
Erre azért nehéz válaszolni, mert amit
most elmondanék, azt megpróbáltam beletenni a filmbe és úgy
érzem, hogy talán ott sikerült. A film egy egyszerű
történet, de számomra azért izgalmas, és remélem, mások
számára is, mert a filmnek van lelke...
A Kelj fel Jancsit
Amerikában forgattad...
Megházasodtam, kalandvágyból elmentünk.
Mindig is vágytam arra, hogy utazgassak. Akkor 26 éves voltam.
Előtte itt dolgoztam öt évet, kameraasszisztensként. Lehettek
volna itt is lehetőségek, láttam, és bizonyos fokig
megtanultam, hogy itt hogyan csinálnak filmeket, de én
kíváncsi voltam, hogyan történik mindez mondjuk Amerikában.
Leginkább kalandvágy űzött, itt már sok mindenből elegem
volt. Először New Yorkba, majd Los Angelesbe mentem, nem
beszéltem angolul.
Az ember 26 évesen már nem fiatal, még nem öreg, megteheti,
hogy elindul 800 dollárral a zsebében. Eleinte mindent
csináltam, a legkülönfélébb melókat, pizzát hordtam,
parkettáztam, aztán egy év után elkezdtem filmekben dolgozni.
Los Angelesben valahogy mindenki kötődik valamilyen szinten a
filmiparhoz, a pincér, a taxisofőr... Én is összefutottam
valakivel, megemlítettem, hogy filmben szeretnék dolgozni. Épp
akkor csináltak egy hihetetlenül alacsony költségvetésű
filmet, mondta, hogy oda nyugodtan elmehetek. Fizetni nem tudnak,
de később ez lehet a referencia. Így indult a dolog, s
másfél év múlva már rendesen fizettek. Két-három év
elteltével már nagy filmekben dolgoztam, pl. Usual Suspect,
Weekend in the Country (Jack Lemmon, Dudley Moore), ekkor
már lehetett spórolni, hitelkártyákat gyűjtögetni.
A lényeg, hogy megvolt a cél. Mindig filmet akartam csinálni.
Így sikerült összehozni a rövidfilmet 1000 dollárból, majd
ezt a játékfilmet.
Mi a különbség ott vagy itt
belefogni egy ilyen vállalkozásba?
Érdekes ez egy európai embernek. Ott
nincsenek kuratóriumok, nincs állami támogatás, nincs hol
pályázni, ott az ember félretesz pénzt, hitelkártyákkal
fizet, ennyi. Itthon nincs miből félretenni.
Annyi rutinom volt, hogy akkor már 8 éve dolgoztam
filmforgatáson. Nem jártam sehova filmiskolába, viszont
dolgoztam a filmnél, voltam világosító, segédoperatőr,
végigjártam egy létrát. Minden nap ott voltam. Ezt nem lehet
megtanulni egy főiskolán. Látni kell, mi hogy zajlik.
Kialakult bennem egy kép arról, hogy mennyi pénzből mit lehet
csinálni. Rengeteg az olyan eset, hogy van egy költségvetés,
és bizony a történet, a forgatókönyv túlnő azon. Ekkor
jönnek a kompromisszumok, azokat aztán a film sínyli meg. Én
próbáltam ezt elkerülni, s végül sikerült is. Annyi pénzre
találtam ki a történetet, amennyi volt. Abból indultam ki,
hogy ha 50.000 dollárom van erre a filmre, akkor annyira
egyszerű történetet kell találnom, ami megvalósítható
ebből a keretből. ...
Egy filmrendezőnek meg kell tanulnia
gyártásvezetőnek is lenni?
Amikor írod a forgatókönyvet, tudnod
kell, hogy ezt meg tudod-e majd csinálni, vagy sem. Saját
érdeked, hiszen a te filmed fogja megsínyleni, ha ez később
derül ki.
Én leültem és tudtam, hogy lesz 12 nap, tudtam, mi fér bele
reálisan. Tudtam, hogy ebben nem lehet sok helyszín, nem lehet
sok szereplő, és így tovább. Én kalkuláltam ki, hogy mennyi
pénz jut nyersanyagra, mennyibe kerül a kamera, a lámpák, én
szerveztem össze a stábot. A helyszíneket is így kellett
megtalálni. Tudnom kellett, hogy milyen lámpákra lesz
szükség azon a helyszínen a felvételekhez. Fizetni kellett a
fővilágosítónak, a bühnésnek, aki a fahrtkocsit tolja, meg
a hangfelvevőnek. Ez olyasmi, mint egy diplomafilm, vizsgafilm,
amikor összehozol egy csapatot, amelyik végül is ingyen
dolgozik. Arra nagyon odafigyeltem, hogy aki ingyen dolgozik,
annak étel, ital mindig legyen, ez volt, amit adni tudtam.
Lelkes embert filmekhez mindig találni. Én is úgy kezdtem,
hogy elmentem egy filmbe ingyen, és most ugyanez történt, én
is találtam embereket. Színészeket elég könnyű találni,
számukra ugyanis fontos, hogy szerepeljenek. Nekik ez mindent
megér, azt is, hogy 10 napig ingyen dolgozzanak, mert azután
ott van a film. Ugyanakkor ez felelősség is, mert olyan filmet
kell csinálni, amit utána meg tudsz nekik mutatni. Nem lehet
őket elvinni az erdőbe, és utána ott állni szégyenszemre,
hogy összeomlott a produkció.
Ha végiggondolom, mi mindent csináltunk, biztos, hogy soha bele
nem fognék újra, annyi hajmeresztő dolog volt. Például hogy
ennyi pénzből elindulsz. Eljön az első forgatási nap, és
remeg a hogy ha csak egy valami nem megy, akkor az egész
összeomlik. Ez a film egy házban játszódik. Az első
forgatási nap hajnalán szól a telefon, hogy eldugult a WC.
Mindenre gondoltam, hogy a főszereplő megbetegszik, vagy nem
jön el, ez a nagy rizikó, ha az emberek ingyen dolgoznak, hogy
ha bejön közben egy pénzes munka, természetesen odamennek.
Kifizettem a lámpákat és a kamerát, ha egy vagy két nap
elcsúszik, összeomlik az egész film. Millió dologgal
számoltam, ami közbejöhet, csak eggyel nem, hogy eldugul a WC.
Vicces indítás volt. Mindenki eljött, és ott állt egy nagy
szippantós kocsi. Szóval elég jókedvűen indult a dolog,
aztán pár nap eltelt, és hihetetlen volt, hogy működik.
Ehhez kell persze két ember, akire mindig számíthatsz, egy
operatőr, aki biztosan nem hagy ott, és egy nagyon jó
gyártásvezető. Ez a két ember nekem megvolt. Szitányi Gábor
az operatőr, aki a díszleteket is csinálta, meg akinek a
kisteherautójával elmentünk, és megvásároltuk a bútorokat,
a díszletet és a többit. Gábor már 15-20 éve él kint, az
NYU-n végzett, ő kint operatőr. Athena Alexander pedig a
gyártásvezető. Nehezebb pillanatokban nélkülük nem lehetett
volna tovább folytatni.
Nehéz ezt így elmondani, mert aki nem volt még
filmforgatáson, az nem tudja, hogy az első benyomás: ez itt
egy hihetetlen káosz. Rettentő sok a buktatója, a mai napig
nem hiszem el, hogy ez összejött. A film egyik legérzékenyebb
jelenete, amikor ez a kicsit sérült fiatalember megpróbál
lefeküdni a lánnyal, akivel egy fedél alatt laknak. Nagyon
rákészültünk, és akkor jöttek a rendőrök, akik éppen ott
a környéken üldöztek valakit, és s pont a ház előtt
fogták el. Helikopterek, rendőrautók. Ha akkor arra fordítom
a kamerát, hihetetlenül jó akciófilmet tudtam volna
leforgatni, volt ott minden, ami kell, fegyver stb., egy igazi
Los Angeles-i akciójelenet, persze akkor engem ez egy pillanatig
nem foglalkoztatott. Ott ültem kétségbeesve, hogy másfél
órát elvettek az ágyjelenetből, ami végül is sikerült. És
még sok ilyen kalandunk volt.
Azt mondod, színészeket könnyű
volt találni...
Visszatérve a színészekre, Jon Jacobs
angol, kint él Los Angelesben és színész akar lenni, de maga
is rendez filmeket. Ismertem, és őrá írtam ezt a szerepet,
mert muszáj volt látni, ki lesz ez a fiú. A lány Dawnn
Kapatos elsőfilmes, manöken, aki színésznő akar lenni. Nem
tudom, milyen volt manökennek, de színésznőnek nagyon jó. A
mamát - aki nekem azt mondta, hogy 60 éves, de valójában nem
60 bár nem is 90 -, hirdetés útján találtam. Van sok filmes
újság, ahol szereplőket keresnek. Ott hirdet a Columbia
Pictures-től kezdve mindenki, ugyanúgy ezek a filmek is, csak
az ember odaírja mellé, hogy mit tud ajánlani. Például ha
"étkezést biztosítok", abban benne van, hogy nem
fizetek.
Érdekes volt, hogy milyen sok ember akar filmet csinálni Los
Angelesben. Amikor feladtam a hirdetést, hogy 60-80 év
közötti hölgyet keresek a mama szerepére, kaptam vagy 30
fiatal, 20 éves színésznőről fényképeket, meg
kaszkadőröktől, szóval kaptam egy rakás fényképet csak
azért, mert tudták, hogy itt most egy film készül, és hátha
be tudnak kerülni. Végül kaptam 10-15 idős színésznőtől
is képet. Egy tetszett meg. Felhívtam, és kiderült - és ez
érdekes -, hogy abban a 10 milliós városban két házzal
arrébb lakik. Átmentem hozzá, és ő lett a mama. Soha nem
játszott filmben, színpadi színésznő, aki Bécsben tanult
énekelni, operákban lépett fel. Érdekes találkozás volt,
ízt adott az egésznek, hogy ő játssza a mamát. Főleg
Hollywoodra nem jellemző egy 80 éves, derékig érő, ősz
hajú néni, aki rettentően teátrális.
Mennyire erős képzeteid voltak a
látvány megformálásról?
Én mindig is rendezni szerettem volna. Nem
voltam soha rendezőasszisztens, mindig kameraasszisztens voltam,
ami viszont arra jó, hogy megtanuld, hogyan tudod létrehozni az
elképzeléseidet a kamerán keresztül. Nem jó, ha egy rendező
nem tudja, hol kell belenézni a kamerába, mert akkor
megvalósíthatatlan dolgokat kér. Gáborban teljesen
megbíztam. Úgy próbáltam ezt csinálni, és úgy próbálnám
továbbra is, hogy a kulcsfontosságú pozíciókba olyan
embereket választok, akikben megbízom. Tudom, hogy mit várok
el, de aztán nem szólok bele abba, amit csinálnak, mert bízom
bennük, és tudom, hogy azt fogják hozni, amit én elvárok. Az
a legjobb dolog, ha megmutatom a forgatókönyvet, és az
operatőr pontosan megérzi, hogy mit akarok elmondani, és ehhez
hozzáteszi a magáét. Jön a zeneszerző, akivel ugyanez
történik. Így lesz közös munka.
Megnéztük a helyszíneket. A film olyan házban játszódik,
ahol az ajtók sosincsenek becsukva. Érezni kellett, hogyan
látunk egyik szobából a másikba... Egyébként ez nagyon
nehéz feladat, mert a filmben 50 percen át nagyjából egy
helyszínen játszódnak a dolgok. Aztán természetesen a
forgatáson van egy csomó konkrét dolog, amit meg kell
beszélni, például ha van egy közeli, de azt akarod, hogy
szűkebb legyen, vagy akarsz egy fahrtot, ezek már végül is
részletkérdések. A lényeg, hogy ő ráérezzen arra, amit te
el akarsz mondani. A forgatókönyv, az kiindulópont, aminek
nagyon erősnek kell lennie, hiszen az operatőr ennek alapján
képzeli el a képi világot, a zeneszerző a zenét, a
díszlettervező a díszletet, és így tovább.
A forgatókönyvet teljesen egyedül
írtad?
Igen... Ezzel toboroztam az embereket.
Mennyire volt kész a film, amikor
hazahoztad?
Amerikában vágtam meg. Ez három évvel
ezelőtt volt, de most mutatja be a
Filmszemle.
Amikor össze lett vágva, visszaköltöztünk Magyarországra.
Arra gondoltam, hogy ezt a filmet itt hamarabb be tudom fejezni,
mint kint, mert ez nem egy tipikus hollywoodi film. Szerintem ez
a három év sok mindent elmond. 12 nap alatt leforgattuk, utána
eltelt három év, és most mintegy 12 nap alatt kellett
befejezni. Ehhez nem hiszem, hogy túl sok mindent kell
hozzátenni. Némileg csalódás volt, hogy soha sehol nem
jelentett semmiféle előnyt, hogy az ember letett egy félkész
filmet az asztalra, azzal, hogy önerőből eddig jutottunk és
nagyon kevés pénz kell, a befejezéséhez. Senkit nem
érdekelt.
Úgy sikerült befejezni, hogy találkoztam még egy olyan
"őrülttel", aki szenvedélyesen szereti a filmet,
Kántor Lászlóval, aki most a Budapest Stúdió vezetője.
Megszerezte a pénzt, amivel be tudtuk fejezni. Ez egy átlagos
költségvetésű film 10%-a, tehát itt minimális pénzekről
beszélünk. ...Még finomvágást kellett csinálni, majd
technikai utómunkákat - negatív vágás, hangkeverés-,
illetve más lett a zene, és itt Magyarországon kellett
leszinkronizálni a filmet.
Mennyire érzed amerikai és mennyire
európai filmnek?
Ha egy európai ember Amerikában filmet
csinál, az mindig érdekes, de mindig az európai ember
számára, ebből az amerikaiak semmit nem észlelnek. Egy
európai egészen máshova teszi le a kamerát egy európai,
teljesen másféle dolgokat mutat meg Amerikából vagy Los
Angelesből, mint egy amerikai. Mindenesetre nagyon érdekes
dolog, igen, ebben a filmben is benne van. Nem előre
eltervezetten - ezt utólag veszi észre az ember. Én
egyáltalán nem is foglalkoztam ezzel a gondolattal. Nem is
akartam megerőszakolni a filmet, hogy ne amerikai legyen, hiszen
ott játszódik, de az elbeszélésmódja olyan, amit az ember
innen hoz...
Dés László zenéje tökéletes. Sokkal hatásosabb így a
film, annak ellenére, és kicsit a kárára, hogy ez egy
csendesebb film volt, sokkal lassúbb. Most pedig gyorsabb,
közönség-centrikusabb amit nem bánok, bár ez furcsa, mert
mást jelent, ha itt mondod, mint ha Amerikában.
Egyszerű emberi történet ez egy örök kamasz gyerekről.
Mindenki volt kamasz, mindenki átélte ezeket a dolgokat. Úgy
érzem, hogy amikor az emberek elmennek a moziba, és kialszik a
fény, ott másfél órán át, vagy amíg a film tart, el
szeretnének szakadni attól, ahol vannak. Ehhez pedig kell egy
történet, kellenek szereplők, egy főszereplő, akit
megszeretnek.
A közönség a film hőseit erősnek
szokta meg.
Az emberek egy erős hőssel sokkal
hamarabb azonosulnának, abból viszont rettentő sok van. Az én
filmem ezen a szinten őszinte. Esetleg olyasmit hoz elő
azokból az emberekből, akik az erőt szeretik látni, hogy ott
ülnek csöndben, és eszükbe jut az életük. Az emberek 90%-a
nem James Bond. És aki James Bond, az ugyanúgy átesett ezeken
a dolgokon.
Az általam szeretett cseh filmekben is esendőek az emberek, sok
esetben nem is színészek, de mégis ott van az a humor, az a
báj, az a líra, hogy az embereket mégsem nevettetik ki. Ez
borzasztó nehéz dolog....
Én abból indulok ki, hogy emberek java része szégyenli ezeket
a dolgokat, én meg nem szégyenlem. Ez egyfajta lelki erő, mert
nagyon sebezhetővé tesz, nagy támadási felületet ad...
Ezért van az, hogy a filmmel kapcsolatban két mondatnál
többet nem tudok elmondani, mert szerintem minden ott van benne.
Ugyanígy vagyok a csigás filmmel is (Látogatás, 1997).
Annyi ilyen megfoghatatlan dolog van... Vegyük azt a konkrét
jelenetet, amikor kimegy, kiveszi a szexújságot, (az egész,
ahogy él a mamával egy fedél alatt) megnézi benne a meztelen
csajokat, eldugja, bemegy a WC-re, egy dialógus nem hangzik el,
kijön, leül, közben szól az opera, a mama hallgatja a
rádiót, majd egy másodperc múlva a mama is kijön, elsétál.
Ezzel a jelenettel elmondtam valamit, amit most nem tudok
szavakban elmondani, vagy elmondom, de akkor megöli az egészet.
A nézőtéren ott fog ülni egypár Johnny, néhány Amy-Jo, ott
fog ülni egypár mama és Tom - ez a négy fő karakter a
filmben. A legáltalánosabb karakterek. Mindenki magára
ismerhet bennük, de nem érezheti úgy, hogy ez a film ellene,
vagy mellette szól. Mindenki ugyanúgy látja viszont magát,
amilyen ő maga...
Annyira imádom a cseh filmeket! Az Egy szöszi szerelmeiről
például mit tudsz elmondani? Megnézem, kijövök, és azt
mondom, boldog ember vagyok, mert ez csodálatos dolog volt, és
ha megkérdezik, hogy miért, nem is akarom elmondani, mert
bízom benne, hogy a másiknak is.... Tulajdonképpen ezért a
szeretetért dolgozik az ember.
Most, hogy ezt a két filmet megcsináltam, úgy érzem, kicsit
megkönnyebbültem, mert ezt el akartam mondani., Most nem érzem
magam olyan egyedül, sokkal jobban érzem magam, hogy legalább
ez a két dolog sikerült, ez a két dolog kijött....
Miért azzal ér véget a
Kelj fel Jancsi, hogy a nővér van az utolsó képen?
Hát épp ez az! Mert előtte véget ért a
mese, és onnantól ez a borzasztó valóság kezdődik.
Egyébként volt úgy, hogy akkor volt vége, amikor Johnny
kiesik az ablakon, de az szörnyen melodramatikus. Félelmetes
egyébként, hogy egy hajszálon félre lehet csúszni és
elmenni egy borzasztó gyenge melodrámába ... Ahogy ettől a
mesejellegtől, ettől a kicsit ütődött együgyűségtől
eltérsz, abban a pillanatban iszonyú ciki a dolog... Soha nincs
zene például, amikor a mama elmegy, vagy a párbeszédek alatt.
Bizonyos helyeken van, de a dialógusok alatt nincs, nehogy egy
pillanatra is félrecsússzon a film.
Szerintem a végén az a három snitt azért is jó így, mert az
is arról szól, hogy van mese, de annak is vége van egyszer. A
szereplők addig élnek, míg meg nem halnak, és utána még van
három snitt. Ezzel kerül helyére az egész dolog. Ez szól a
halálról...
Johnny történetén belül is van halál, de akkor még olyan
mesés, ahogy a mama elmegy meghalni egy Cabriolet-n. ....
Fontos a mese hangsúlya, helye, hogy mikor is van vége. Sokáig
színész akartam lenni, a gimnázium alatt is mindig
játszottunk. Lehet, hogy ez onnan jön, hogy a színésznek,
amikor véget ér az előadás, kell a taps. Noha a film ilyen
szempontból személytelen, elbújok a film mögé, vetítik a
vásznon, és nem vagyok ott, mégis úgy érzem, mint a
színész, aki ott van. Lehet, hogy tényleg ez munkál e
mögött.
***
(Az interjú elkészülése után a Kelj
fel Jancsi megosztott fődíjat kapott a 31. Magyar
Filmszemlén.)
83 KByte
a film amerikai plakátterve
56 KByte
Dawnn Kapatos
43 KByte
Dawnn Kapatos
és Jon Jacobs
64 KByte
49 KByte
| | | | |