Nagy Elisabeth Egy romantikus amerikai
Beszélgetés Willard Carroll-lal, a Szeress, ha tudsz (Playing by Heart) rendezőjével

Sean Connery és Gena Rowlands
Sean Connery és
Gena Rowlands
40 KByte

Épp egy éve mutatta be Willard Carroll harmadik játékfilmjét Szeress, ha tudsz (Playing by Heart) címen. A sok hollywoodi hősködős akciófilm mellett tényleg egy kicsit ódivatúnak tűnik Carroll karakterdús filmje. Hangneme szerint inkább európai filmkészítőnek nevezhetnénk a rendezőt. Érdekes, hogy épp Európában egy évig visszatartották a terjesztők, és nemcsak Magyarországon, ezt a kis gyöngyszemet.

Filmkészítőként, íróként milyen hagyományt követ?

Willard Carroll: Ez aztán nehéz kérdés. Azt hiszem, a filmem eléggé sajátos modorú. Persze, remélem, hogy egyéni rálátásom van a világra. Valószínűleg nagyon ódivatú vagyok, sőt a filmem is divatjamúlt, főleg, mert annyira a karaktereken alapul. Amerikában nem igazán biztatják az embert, hogy az érzelmeiről beszéljen. Lehet, hogy ez a film inkább európai ihletésű. Szeretem pl. Claude Sautet filmjeit. Francia filmeken nőttem fel. Godard-tól a Hímnem-nőnem volt ifjú koromban a kedvenc filmem. Sikerült a színészeket is rávennem, hogy nézzék meg. Főként a fiatalokat. Sőt, megnéztem velük együtt. 15 éve nem láttam azt a filmet, de még mindig tetszett. Talán máshogy. Azt hiszem, az európai film formált engem. Szerettem a filmeket, amelyekben sok karakter van. Romantikus érzések kötnek hozzájuk. Valószínűleg romantikus rendező vagyok. Amerikában ez nem éppen menő.

Hogyan kezdett neki a forgatókönyvnek?

A fiatal párossal kezdtem, Joan és Keenan történetével. Megírtam mindegyik történetet elejétől végéig. Tehát elkezdtem a legfiatalabbakkal, aztán megírtam Paul történetét. Computerrel dolgozom, van egy programom, amint megírtam az egyik történetet, belehelyeztem az előzőbe. Csak a legvégét tartogattam a legvégére. A könyv struktúrája azután nem nagyon változott. Egy hatalmas hibát követtem el. Az egyik napot 48 órára írtam meg, azt át kellett írnom.

Hisz-e a családi értékben? Hiszen a végén nagy harmóniába fut össze minden szál.

A lehetőségekben bízom. Fontosnak tartom az optimizmust. A végén mindenkinek bizonyos mértékben reményt adtam. Ez valószínűleg nagyon ódivatú.

Nem volt-e nagyon nehéz ennyi színészt egyszerre elcsípni?

Dehogynem. Az ütemezésen múlott minden. Leginkább Sean Connery köré építettük a menetrendet, mert őt már a következő filmje hívta. Tizenegy színésznek kellett munkatervet készíteni. 40 napot forgattunk. Gillian Anderson és Anthony Edwards a tévésorozatuk szüneteiben jöttek el. Én is csodálkozom, hogyan birkóztunk meg minden nehézséggel. A film végét eredetileg a legvégén akartuk felvenni, nos ez nem volt lehetséges. Kb. két hetet filmeztünk addig, amire azt a jelenet sorra került. Sok színész nemcsak hogy nem dolgozott együtt, de még csak nem is találkozott addig.

Elég kis költségvetésből hozta össze ezt a filmet.

Az Intermedia cég adta a film felét. Sundance-ban a Weinstein fivérek kapták kézbe a forgatókönyvet, és az ő támogatásukkal több kapu kinyílt. Így Sean Conneryt is meg tudtam közelíteni. 14 millió volt a költségvetés. Gondolom, a színészek rég vártak egy ilyen karakterekre épülő filmre, mert őszintén beleadták a lelküket. Mindenki ugyanannyit kapott, 50. 000 dollárt, ami még mindig szép kis összeg, de messze nem annyi, mint amennyit más filmben kapnak.

Az életrajzában olvastam, hogy rengeteg filmben producereskedett. Ez segített?

Valószínűleg. Tudtam, hogy hol szorít a cipő, hogy nem szabad lazsálni. Egyszerűbb volt sínen tartani az ügyeket. Máshogy nem is lehetett volna. Ha csúsztunk volna, a színészek otthagytak volna a többi elfoglaltságuk miatt.

Hogyan dolgozik a színészekkel?

A kamera előtt nem improvizálok. Nem szeretem. Mindig meg tudom mondani, ha egy filmben improvizálnak. Lerí a színészekről. A próbákon viszont megengedem a színészeknek, hogy ötletekkel jöjjenek hozzám. Talán beleveszem a forgatókönyvbe. De szerintem nincs fontosabb egy jól megírt dialógusnál. Fontos volt számomra a tempó is. Szinte ezt gyakoroltuk leginkább: milyen tempóban beszélnek egymással a karakterek. Gena Rowlands nagyon meglepett. Attól tartottam, hogy a Cassavetes-filmek után inkább az improvizációra épít, de történetesen nagyon jól érezte magát attól, hogy tudta, mit akarunk. Tehát a ritmus volt a legfontosabb.

A film struktúrája nagyon poétikus.

Igen, ezt mindig hangsúlyoztam. A film egy ouverture-rel nyit, amikor megismerünk minden karaktert. Megközelítésem nagyon zenei, pedig őszintén szólva nem sokat értek a zenéhez. De próbáltam megtartani a film lírai érzését.

A színekkel is játszik. Nem félt attól, hogy több hangsúly kerül a színskálára, mint a színészekre?

Arra törekedtem, hogy a film kicsit elemelkedjen a valóságtól. Nem akartam naturalisztikus filmet készíteni. A film mégiscsak film, nem valóság, és ezért igyekeztem minden figurának a saját színét megtalálni. Egyensúlyra törekedtem, nem akartam túlstilizálni a dolgot.

Rengeteget dolgozott a világosítással.

Főleg azért, mivel a Dennis Quaid-anyagot film noirként akartam kezelni. Az operatőrrel mindezt megbeszéltem. Eredetileg minden párosnak külön stílust akartam adni, de aztán rájöttem, hogy összességében ez nem működött volna, nem passzolt volna egymáshoz az anyag. Tehát a végén az egyik stílusfajtát emeltük ki, adtunk az egésznek egy romantikus hangulatot - Los Angeles, ahol a film játszódik nem éppen erről ismeretes.

Zsigmond Vilmost kérte fel operatőrnek.

Rengeteg operatőrrel találkoztam, de Zsigmond Vilmossal értettem meg magam a legjobban. Aztán észrevettem, hogy épp azok a filmek tetszenek nagyon, amiket ő készített. Zsigmond akkor már két éve nem forgatott, mert semmi sem tetszett neki abból, amit kézbe kapott. Nagyon izgatta a forgatókönyvem, és ő is töredékéért dolgozott annak, amit máshol szokott kapni. Egyszer elárulta nekem, hogy ilyen jó élményben a 70-es évek óta nem volt része. A következőkben is együtt dolgozunk majd.

Angelina Jolie és Ryan Phillippe
Angelina Jolie és
Ryan Phillippe
47 KByte
Dennis Quaid
Dennis Quaid
40 KByte
Jon Stewart és Gillian Anderson
Jon Stewart és
Gillian Anderson
44 KByte
Dennis Quaid
Anthony Edwards és
Madeleine Stowe
50 KByte

 

hírek hírek filmek filmek arcok arcok gondolatok gondolatok szemle szemle Örökmozgó Örökmozgó képtár képtár fórum fórum mozgóképtár linkek repertórium levelek FILMKULTÚRA '96-'98 tartalom címlap