Varga Balázs Mesejegyesek

Stefanovics Angéla, Kálmánchelyi Zoltán és Végh Zsolt filmjeiről


92 KByte

Mesébe illő sztori, filmet kellene belőle forgatni. Persze nem itt, az ütött-kopott Budapesten, inkább a napfényes Amerikában. Ezen a tájékon ugyanis ritkán kezdődik azzal sikertörténet, hogy három fiatal ötvenezer forintból és négy vagon hulladékból csinál egy bábfilmet, mert ki akarja váltani a Diákszigetre szóló belépőt, az attrakció pedig olyan jól sikerül, hogy nemsokára újabb film pördül ki a kezükből, majd ezzel a két filmmel független szemléken is sikert aratnak, hogy azután harmadik munkájukkal az idei Filmszemlén elnyerjék a kisjátékfilm-kategória megosztott nagydíját.

Ránézésre maga a testet öltött ezredvégi sikersztori. De elég csak egy kicsi is ismerni ezt a fura országot és ezt bizarr a szakmát, hogy megérezzük, ritka sok és ritka kemény munka van a látványos diadalmenet mögött.

Stefanovics Angéla, Kálmánchelyi Zoltán és Végh Zsolt hármasfogata a független filmes szemlékről ismerős szabadszájú és abszurd humort csempészi át a kortárs mesékbe, és ez az elegy láthatóan telibe találta a közönséget.

Amit ebben a három filmben csinálnak, az újrafelhasználás iskolapéldája. Vegyünk néhány egyszerű és közismert történetet, poroljunk le egy-két kézhez álló sablont (Óz, a nagy varázsló, pikareszk utazós mesék, moralitás-történetek), helyezzük őket mai környezetbe, lehetőleg minél ismerősebb vidékre (Diáksziget, nyolcker, és egyéb patinás budapesti helyszínek), majd zúzzuk ízzé-porrá a mesék összetevőit, az így kapott - és mindenki által hulladékként kezelt - anyagból pedig építsük fel újra a meséket. Minden összetevő ismerős, a végeredmény azonban tökéletesen eredeti és meggyőző.

A Pesti mese: Óz a nagy varázsló kelekótya hősei (a repedt sarkú Dorothy, az oktondi Madárijesztő, a pedofil Bádogember és a félnótás oroszlán) végigjárják az ezredvégi Budapest minden ismertebb helyszínét, megismerkednek a város társadalmi rétegeinek alapfokú szociológia-tankönyvbe illő keresztmetszetével (krisnások, fradisták, szélsőjobbosok és maffiózók), hogy útjuk végén a nagy orosz Maffi-Óz várja őket. A Szegény Peti nagymamája esetében a boncasztalra vonszolt közeg nem más, mint a szigetlakók megejtően kusza társasága, az uristen@menny.hu pedig újra az ezredvégi Budapest, e bűnös város lakóinak jellem- és típus-kavalkádja.

Ezek a filmek a jól bevált szatirikus formának megfelelően nem egyénítenek, hanem tipizálnak, csakhogy közben fittyet hánynak mindenféle közmegegyezésre és a politikai korrektség ismérveire. Ha társadalmi látleletként kezelnénk őket (ne tegyük!), Budapestet szekta-tagok, kurvák, drogosok és futóbolondok díszes gyülekezetének látnánk, amiben, lássuk csak be, minden mesei túlzással együtt van némi megejtő pontosság.

Az abszurd humor-kommandó tagjai a színháztól érkeztek a filmbe, és ez szerencsésen nyomot is hagy a munkáikon. Pergő dialógusok, fülbemászó dalocskák, groteszk parafrázisok gyűjteményét tárják a szemünk elé, mindhárom filmben a szituációs játékok és a helyzetkomikum klasszikus alaphelyzeteit használják ki és fel. Talán azért is kellenek nekik a mesék, mert használható és könnyen kezelhető történetvázat jelentenek, a sztorik felpörgetésével ugyanis keveset törődnek, sokkal inkább a dialógusok és a poénok átütő erejében bíznak, így aztán aki kevéssé vevő ezekre az ötletekre és erre a humorra, az nyilván nehezen tudja befogadni a filmjeiket.

De szerencsére a Monthy Python és a Holló Színház már megágyazott nálunk is az abszurd és nonszensz komikumnak.

A hírek szerint a kis csapat jelenleg játékfilmre tör. Egy tapasztalt forgatókönyvíró és a színészi magánszámokat olykor-olykor megkurtító, erős kezű játékmester segítségével alighanem ütős és pörgő produkció várható tőlük, az ezredvégi fiatal és független filmes újhullám legszimpatikusabb és legfrissebb képviselőitől.

 

hírek hírek filmek filmek arcok arcok gondolatok gondolatok szemle szemle Örökmozgó Örökmozgó képtár képtár fórum fórum mozgóképtár linkek repertórium levelek FILMKULTÚRA '96-'98 tartalom címlap