Strausz László Az élet máshol van!

Sas Tamás: Rosszfiúk

A Szacsa Baráti Kör
A Szacsa Baráti Kör
57 KByte

Társadalmi, politikai és szociológiai szempontból hiteles korképek, látleletek készítésének olyan követelményrendszere van, amelynek megkerülése egyszerűen hamissá teszi a még oly aktuálisnak tűnő történeteket is. A valós tapasztalatok jellemekké sűrítése azonban valószínűleg a műfaj legfontosabb művészi eszköze, amelynek a segítségével a szereplők motivációs rendszere, cselekedeteinek mozgatórugója értelmessé válik. Ahhoz, hogy egy műalkotás artikulált véleményt legyen képes közvetíteni a jelenlegi, tehát még folyamatosan változó és alakuló társadalmi viszonyokról, túl kell lépnie a nagy modell-értékű sémákon, amelyek túlegyszerűsítő módon a Jó és a Rossz duális rendszerében ragadnak. Ha egy szereplő helyiértékét minden lehetséges ábrázolási módszer a végletekig erőlteti, az sterillé, átlátszóvá válik és éppen annak a funkciónak a betöltésére válik képtelenné, aminek megtestesítése érdekében életre kelt: hogy egy élő, mindenki által felismerhető jellemet ábrázoljon!
Fájdalom, de Sas Tamás új filmjén, a Rosszfiúkon keresztül nem villannak fel napjaink tipikus figurái, vagy viszonyai. Egy stilizált, erőlködve aktualizáló világot látok.
A sötétség és a világosság erői egy kisváros porondján csapnak össze, maga a harc pedig a helyi nevelőintézet bentlakóinak történetében éleződik a végsőkig. A városkában a kevesebb, mint rendszerváltás, több mint kormányváltás elve alapján egy militáns tornatanár nyomul a hatalom, azaz a polgármesteri poszt felé. Ehhez kis csapata asszisztál akaratlanul, a nevelőintézeti kommandó, aminek főhősünk is tagja. Nem értjük, hogy ő, a legjobb rosszfiú, aki történetesen ártatlan is, miért viszi el testvére balhéját? Miért vállalja büntetését? Hogy kerül ő ide? A történet, a forgatókönyv nem veszteget sok időt az indokolással.
Példázatok csak abban az esetben bírnak valóban átütő erővel, ha az ábrázolt világ, a sztori főbb struktúrái, vagy szereplői nem csak azért léteznek, hogy egy felmutatandó érték irányába mutassanak. A hihető helyzetek, reális cselekvési mintázatok hiánya selyempapír-vékonnyá teszik az elvileg helyeselendő morális állásfoglalást is. A Rosszfiúk márpedig körömszakadtáig ragaszkodik ahhoz, hogy keresztülvigye tanítását: a hatalom és az erőszak nem választható külön! Mivel az erőszak elfogadhatatlan, a hatalom is az! Diktatórikus, hatalmi elven alapuló közösségek szükségszerűen erőszakos közösségek! A mondanivalónak (igen, Sas sulykol!) az akció középpontjában kell állnia! Mindez nagyon szép, ám mintha a szereplők egy olyan háttér előtt, egy olyan történetben állnának, amihez semmi közük nincsen. Így a példabeszéd alól éppen az a realitás csúszik ki, amelyet kritikájával célba akart venni: ha nem hiteles a színész, akkor tökéletesen lényegtelen az, hogy esetleg valódi társadalmi problémákat, konflikus-helyzeteket modellez.
A szüzsé funkcionális alapelemekből, tulajdonképpen narratív lego-kockákból építkezik. Főszereplőnk vegytiszta jósága és ártatlansága (alaphelyzet) miatt szembekerül a nevelőintézet többi lakójával (konfliktus). A túlélése irányába mutatna az időközben kibontakozó szerelme is egy civil leányzó iránt (késleltetés), de a bukás törvényszerű és elkerülhetetlen (tragikus vég): az erőjátszma frontjai közé kerülve saját bajtársai, a sasfiúk verik agyon. Lám-lám: a sötét erők áldozatává váló sors!
A klasszikus szerkezetet használó történetvezetés önmagában semmilyen hátránnyal nem járna a filmre nézve, azonban az a tény, hogy a színészek nem képesek azt életre kelteni, nagyobb hiányosságnak tűnik! A mindenáron aktualizálni akaró karakterek, akikben nekünk nézőknek fel kell ismernünk közéleti megfelelőjüket, izzadságszagúak az erőlködéstől. Ez viszont lehetetlenné teszi, hogy magában a történetben hiteles figurákként jelenjenek meg.
Azonosulásunkat rengeteg kulturális és politikai ikon hivatott megkönnyíteni. A szocializációs idolként működő Ganxsta Zolee, bűnpróféta megjelenésekor például azonban már tényleg úgy érezni, Sas az ételt is előre megrágja nekünk. Egy olyan popsztár, aki a zenészi tevékenységével igen hazug módon, ám sikeresen hitette el a hazai fogyasztókkal, hogy Angyalföldön is létezik gengszter-kultúra és az erőszakhullám divatját meglovagolva került a magyar könnyűzenei élet élvonalába, showman mivoltánál fogva kevés valós jelentést hordozhat - önmagán kívül. Azt talán maga Zolee sajnálja a legjobban, hogy műsorszámának realitása mindössze a kritikátlanul átvett tengerentúli minta létezése, ami alól itthon viszont erősen kilóg a lóláb. De ez még nem lenne baj, ha a filmben valóban csak mint Gengszter Zoltán jelenne meg, és nem osztana rá a rendezés narratív funkciót, teszem azt, mint bandavezér& rapper... (gondolom, másnak is feltűnik, hogy Zolit előbb letartóztatják, majd koncertet ad a sportcsarnokban). Egy ennyire közismert személyhez nagyon szoros asszociációk tapadnak, ezért nem szerencsés, hogy énekesi mivoltán túl mint szereplő is megjelenik a vásznon. A filmben mégis a magyar rapper mondja ki az ítéletet a helyi zsarnokok módszerei felett, ami számtalan klippjéhez hasonlóan próféciává teszi látnoki szövegeit. Újabb sokatmondó modell-helyzet!
A magyar, és tágabb értelemben a kelet-európai filmre az átkosban olyannyira jellemző odamondogatás, a hatalom finom megfricskázása, mint narratív helyzet érvényét vesztette, amit nyilván teljesen értelmetlen lenne számon kérni. Ám mégis érezhető Sas filmjén az, hogy láthatóan már nincs a kezében a politikailag árnyaltabb fogalmazás képessége. Beállítottságunktól tökéletesen függetlenül feszengünk a moziban, amikor kurrens hatalomgyakorlók esetlen hasonmásai segítségével politizál a rendező.
Azon igyekezetében, hogy a rögös magyar valóságot vászonra vigye, a Rosszfiúk sok alapvető dologról megfeledkezik. Hülyének nézi saját publikumát, amit az nem szokott szeretni, de talán mindez még bocsánatos bűn is lehetne, ha a film maga hiteles volna. Vegytiszta, kihipózott jellemei azonban nem reprezentálnak semmit. A Jó és a Rossz bokszmeccse ezúttal is elmarad!

Lehota Árpád igazgató (Stohl András)
Lehota Árpád
igazgató (Stohl András)
58 KByte
Spangli (Rajkai Zoltán)
Spangli
(Rajkai Zoltán)
57 KByte
két ganxsta(s) és egy igazgató
két ganxsta(s)
és egy igazgató
81 KByte

 

hírek hírek filmek filmek arcok arcok gondolatok gondolatok szemle szemle Örökmozgó Örökmozgó képtár képtár fórum fórum mozgóképtár linkek repertórium levelek FILMKULTÚRA '96-'98 tartalom címlap