|
Pacskovszky József: A mi szerelmünk
54 KByte |
Egy régi, karcos filmfelvétel mindenkinek megmozgatja a képzeletét. Főleg, ha saját rokonai mosolyognak rajta a kamerába. Hát, ha még valami rejtélyes, ismeretlen történetet is ígér a filmen megörökített jelenet, akkor végkép ellenállhatatlan. Régen meghalt ősök időn áthatoló üzenetét kínálja egy ilyen rövidke felvétel. És egy történet kezdetét. Jelen esetben a mi szerelmünk történetének kezdetét. Már csak az marad a kérdés, hogy ki az a "mi" és mi az a "szerelem"? A "mi" egy Emmi nevű nő és a
körülötte tébláboló férfiak, de éppen ennyire lehet az ő
Eszter nevű nagyanyja és annak A. P. monogramú, titkos
hódolója is. A látszólag két történet természetesen egy
és ugyanaz, hiszen miközben Emmi - a megkopott filmszalag
nyomán - a nagyanyja történetét, vagyis a múltját
kutatja, valójában saját titkos vágyainak nyomába ered. Barátja számára a szerelem valami
olyasmi, amiért érdemes elhagyni bevált, ámde megunt,
korosodó feleségét és problémás kamasz leányát. Talán
Párizsból Pestre költözni is érdemes miatta - persze csak
ha kap itt megfelelő munkát az ember -, de mindenképp egy
fiatal, kényeztetni való, ahogy divatos mondani: reprezentatív
lányt jelent, aki persze őt is viszontkényezteti. Hiszen a fenti férfiak számára a
szerelem mindenképp valami konkrét cselekvésekben, a lány
után való utazgatásokban, szerelmi vallomásokban,
szeretkezésekben megnyilvánuló és létező dolog. Eszter
viszont a szerelem valamiféle elvont ideáját kutatja. Az
örök szerelmet, az időn, teren, és embereken túl,
önmagában létező, tiszta érzelmet. Talán meg is találja,
valószínűleg azonban nem tudja használni semmire. Emmi legkínosabb felismerése, hogy egy olyan múltbeli, poros és bepókhálósodott romantikát kerget, melyet saját életében nem képes megvalósítani. Hogy azért-e, mert az eleve nem is lehetséges, vagy azért-e, mert nem ismeri fel a kínálkozó lehetőségeket, az a filmből nem derül ki egyértelműen. Talán mégis a fiatal fiú az, akit keres, hiszen ígéretéhez híven ott várja a sziklánál. Talán Emmi el is ment oda, adva még egy lehetőséget az életnek, hogy egy fél évszázaddal később összehozza azt, amit a háború szétválasztott. Ezt azonban nem tudjuk meg biztosan, ám nincs is szükségünk erre a bizonyosságra. Legyen mindenkinek a kívánsága szerint. A szerelem tehát valami olyasmi, amiért
érdemes egy régi életet újra élni, vagy feadni a járt utat
a járatlanért, amihez bátorság kell, és ami a legfontosabb:
fel kell ismerni a helyzeteket, melyek a szerelem lehetőségét
kínálják. Az ok pedig ezúttal sem más, mint a
gyötrő hiányérzet. Az ember akkor keresgél, akkor ered rég
elfelejtett történetek nyomába, ha úgy érzi valami
alapvetően szükséges alkotóelemnek nincs birtokában. A mi szerelmünk igazi, klasszikus road movie, melynek állomásain, a főszereplő saját lelkének ösvényein jut egyre mélyebbre, a végcél pedig lelkének legrejtettebb titka. A szereplők azonban nem csak térben, időben is utaznak, valóságos, meg nem történt és még meg nem élt események között, mindvégig magukat keresve, hajdanvolt szerelmesek szobrai között, ugyanakkor mindvégig kétes marad, vajon megtalálják-e. Ez a keresés a film igazi témája, és
ezt a rendező ügyesen az előtérbe is helyezi. Bár egy
múltbeli történet felderítése adja a cselekmény vázát,
és okát, mégsem válik a film valami végletekig
egyszerűsített krimivé. A nagymama futó szerelmi kalandjának
rejtjelezett szövegű levelek formájában fennmaradt tárgyi
bizonyítékai mindig csak éppen annyira érdekesek, hogy
továbbgördítsék a cselekményt, a szereplőket új
helyszínek, új helyzetek és konfliktusok felé. De a rendező
egy percig sem ígér a nézőnek fordulatos, krimiszerű
cselekményt. Mégis a film valahogy folyamatosan annak határán táncol, hogy elveszítsük iránta az érdeklődésünket. A soványka, lassú történet épphogy elegendő arra, hogy ne unatkozzunk, ha mégis, talán pár percig még elnézegetjük a látványt, vagy a szép főszereplőnőt, de a film előbb-utóbb kifullad, anélkül, hogy igazán azonosultunk volna a szereplőkkel. Kicsit lassú, kicsit unalmas, kicsit érdektelen. Úgy látszik, ilyenek vagyunk. Vagy mi, vagy a szerelmünk. |
60 KByte | |
64 KByte | |
77 KByte | |
53 KByte |