|
Régis Wargnier: Kelet-nyugat
43 Kbyte |
Hogy századunk nagyhatalmi politikájának iszonyú malomkövei között tíz- és százezrével őrlődtek fel, hullottak szét családok, az nem lehet senki előtt sem titok. E téma drámaisága, tragikuma ellenállhatatlanul vonzza az írókat és a filmkészítőket (Az élet szép, Tea Mussolinivel, A napfény íze). A Kelet-nyugat című filmben egy orosz-francia család életén, megpróbáltatásain keresztül látjuk századunk második felének történelmét. 1946-ban Sztálin hazahívta az orosz emigráció tagjait az orosz föld újjáépítésére, az összefogás ígéretével. A haza, az anyaföld vonzásának az Oroszországtól évtizedek óta elszakított emberek nem tudtak ellenállni. A film kiindulási pontja innen, a 20. század végéről, Európának e sokat látott, tapasztalt szegletéből szinte érthetetlen (ugyanilyen értetlenséget tapasztalnak főhőseink is a "szovjet" emberekkel való első találkozásaik alkalmával): miért jöttek vissza? A Franciaországból hazatérő
orosz emigránsok a tengerjáró fedélzetén minden gyanútól
mentesen, boldogan pezsgőznek és énekelnek. Naivitásuk
már-már meseszerű folytatást sejtet. Mese helyett azonban a
Hatalom kegyetlensége várja őket Odesszában. A kikötőben
katonák fogadják őket, és megkezdődik az, amit mi, nézők
előre sejtettünk. A diktatúra erőszak-apparátusa csak azt
várta, hogy az egykori emigránsok a Szovjetunió földjére
lépjenek. A propaganda mézesmadzagjára ragadt szerencsétlenek
hátán rögtön csattan a kancsuka. A családok
szétválasztását sem tudta már mindenki elviselni. A szovjet
katonák pedig minden további nélkül lőnek agyon egy apjához
igyekvő fiút. Marie egyre kevésbé bírja a
szovjet élet nyomását, a diktatúra mindennapi aljasságait,
és árulásnak látja férje minden tettét. Alekszej beszédet
mond egy francia színház előadása előtt, ezzel demonstrálja
a rendszerrel való azonosulását. Színház a színházban?
Marie a vendégszereplő francia színésznő segítségét
kéri. Alekszej tisztában van vele, hogy folyamatosan figyelik
őket, ezért minden gyanút igyekszik elhárítani. Marie
azonban Szásán, az árván maradt úszótehetségen keresztül
mégis igyekszik kapcsolatba kerülni a nyugati világgal. De
bármilyen elszántsággal készül Szása, bármilyen
elszántsággal hajtja Marie, nem elég óvatosak. Marie levelei
miatt Szása a bécsi úszó Európa-bajnokság helyett csak a
fekete-tengeri edzőtáborba mehet. A film dramaturgiája itt kezd
megbomlani. A szörnyű "mese" titokzatossá válik: ahogy
Marie, úgy a néző sem tudja egy darabig, mi lett Szásával. A
Marie elleni eljárás során tudjuk meg, hogy a fiú szökése
sikerült, és innen egy újabb szállá válik Szása párizsi
története, amely öngyilkosságával zárul le. Hatalom, szerelem, család, árulás, kitartás… A hatalom (Sztálin) praktikái, brutalitása megnyomorít mindenkit. A kérdés az emberek ellenálló képessége. Akinek célja és tartása van, csak annak lehet esélye a hatalommal szemben. Szása családi hendikepjét ledolgozandó úszik - a szó legszorosabb értelmében - az ár ellen; Alekszej, átlátva a helyzet csaknem teljes kilátástalanságát, mindent vállal, még önmaga megalázását és családjának látszólagos elvesztését is. Marie, aki kész volt követni férjét az ismeretlenbe, nem érti ezt a világot, naivitásánál csak kitartása erősebb, azt hiszi, saját eszközeivel (levelek) célt érhet a szovjet gépezettel szemben. A lélektani motívumokkal finoman átszőtt történetben azonban talán mégsem a Marie-Alekszej szál a legizgalmasabb. Figyelemre méltóbb, hogy a film igyekszik felvillantani az 1948 utáni, az 50-es évekbeli szovjet társadalom alakjait. A társbérletben, a munkahelyeken, a sport és a kultúra területein érdekes "szovjet emberek" jelennek meg előttünk. Ha a film által is sugallt durva leegyszerűsítéssel élünk, akkor két csoportra oszlanak. Egy részük a rendszer kedvezményezettje, haszonélvezője, akik minden sejtjükkel a szovjet állam fenntartását, védelmét szolgálják; és vannak - valószínűleg nagy többségben -, akiknek a Szovjetunióban való lét nem más, mint a túlélés technikáinak gyakorlása. Marie szembesül mindkét csoporttal, s végül az utóbbi részévé válik. Alekszej látszólag az előzőbe tart, látva, hogy a menekülés csak ezen az úton lehetséges. A társadalmi mobilitást a két nagy csoport közötti mozgás jelenti. A család és így a film érdekessége, hogy mindkét társadalmi réteg egyszerre jelenik meg benne. A Fekete-tenger hullámai a végtelenség sugárzásán túl a két világ elválasztását és összekötését is jelentik. Szása úszása ugyancsak szimbolikus jelentést hordoz, nem véletlen a filmben elfoglalt helye, hossza. Az egyén kilátástalannak tűnő küzdelmét jelképezi a mindenhová elérő hatalommal szemben. Kitartása mégis párizsi magányában fogy el. Marie viszont az ő sikeres szökéséből merít erőt. A film romantikája keskeny ösvény a kor borzalmainak dzsungelében. A film készítői ezen igyekeztek végigmenni; egy család megpróbáltatásaival, a szovjet rendszer embertelenségével szembesítik a nézőt. A kérdés talán az, hogy az ilyenfajta - néhol lírai, illetve nem kis mértékben romantikus - megközelítések, szembenézések még egzotikusabbá, távolibbá teszik-e a szovjet világot, vagy éppen ezeken keresztül válnak átélhetővé gyötrelmei, mindennapjai. |