|
Wim Wenders: Buena Vista Social Club
Ry Cooder és fia, Joachim 43 KByte |
Egy átlagos kubai utca omladozó
házaival, céltalanul bóklászó, szakadt ruhás embereivel,
rozzant, házilag összetákolt járműveivel, árva gyerekekből
és gazdátlan kutyákból összeverődött hordáival egy
európai vagy észak-amerikai ember
rémálma lehetne. Sokáig azt hiszem, egyszerűen csak zenét
hallgatok. A rég elfelejtett kubai együttes, a Buena Vista
Social Club egykori zenészeit próbálja felkutatni egy Los
Angeles-i zenész. Fáradozása sikerrel jár:
a hajlott korú zenészek a régi könnyedséggel éneklik
lemezre egykori slágereiket. Aztán - mivel még mindig azt
hiszem, hogy egyszerűen csak zenéről van szó -
meghallgathatom őket egy amszterdami koncerten, majd a New
York-i Carnegie Hall-ban. Ennyi a történet. Pedig Kubában valami sokkal félelmetesebb
van a levegőben: az igazi szabadság élménye. Paradox módon,
történelmileg nem túl megalapozottan támad ez az érzésünk,
mégis tagadhatatlanul valóságos, szinte megfogható.
Belülről jön, a kubai emberekből, és ezeken a pusztuló
utcákon hömpölyög. Az egyik szereplő olyasmit mond: zenélni
olyan, mint játszani. Talán ezért mondják sok nyelvben úgy:
játszani egy hangszeren. Vélnénk ebből, hogy a filmen látott
zenészek szórakozással töltötték az életüket,
felelőtlenül viselkednek és hoznak döntéseket. Nincs is ennél sokkal több Kubában, de
úgy tűnik nem is nagyon kell. Az élet itt egész másról
szól, mint amire az ideruccanó európai vagy amerikai
szocializálódott. Neki van itt mit tanulnia, és talán ezt
érzi meg leghamarabb. Ry Cooder is csak annyit tud, hogy az
egykori zenészek, akiket keres, bármelyik sarkon
befordulhatnak, talán éppen az előbb ment el mellettük, csak
fel kéne ismernie őket. A lét elviselhetetlen könnyűsége ez
az, ami olyan koncentráltan jelen van Kubában. A kubai ember
számára a lét valóban könnyű, és az európai ember
számára valóban elviselhetetlen ez a felismerés. Wim Wenders
filmje éppen ettől a felismeréstől jó. Pontosabban attól,
hogy megadja a felismerés lehetőségét a nézőnek. A film
képei egy meghatározhatatlan ponton egyszer csak többet
kezdenek jelenteni önmaguknál, egyszer csak kezdenek többet
mutatni idős emberek arcánál. A szereplők körül egyre szűkebb
köröket író kamera határozottan valami felsőbb jelenlétét
sugallja ugyanakkor mérhetetlen magányt is. Éppen ezért nem értem, miért kellett feliratozni a dalok szövegét is. Ezek a dalok - mint a népdaloktól kezdve minden értelmes dal - nyilvánvalóan nem arról szólnak, ami a konkrét szövegük, tökéletesen érthetőek magyar fordítás nélkül is. Talán jobb lett volna, ha hagyják, hogy a dalok kellemesen elringassanak - egészen a tudatalattinkig hatolva hassanak ránk -, minthogy helység- és személynevek kibetűzésével próbálkozzunk - melyek valószínűleg csak a rím kedvéért kerültek a szövegbe. Szóval a férfi egyedül ül a padon, a riporter nem látható, a zenész a körülötte terpeszkedő semmibe beszél. Mielőtt végleg elnyelné szavait a légtér, épphogy összeszedi őket az éppen arra sétáló kamera. Nem Wenders hibája, hogy nem akad beszélgetőpartnere ennek a sokat látott embernek. A világ mostanában nem nagyon kíváncsi arra az életszemléletre, ami ezeknek a zenészeknek annyira a sajátja. New York zsúfoltságában még szembeötlőbb magányuk. Ez itt az igazi szemétdomb, amire gyöngyszemek tévedtek. A néző által mostanra megkedvelt arcok tanácstalanul nézegetik a házakat, az üvegfalak azonban visszaverik a tekinteteket. Ez a világ nincs felkészülve a befogadásra, hiába jött el a hegy Mohamedhez, az már csak önmagába zárult világában él, nem képes megnyílni új tudás előtt. Hát akkor miért lenne szegényebb Kuba? Ott ezeket az embereket mindenki szavak nélkül is érti, még ha olykor meg is feledkeznek róluk egy időre. Pedig ők élni tudtak, úgy igazán, a saját törvényeik, és nem multicégek agymosó hadjáratai által diktált előírások szerint. A világ ezen elhagyatott sarka még őrzi ezt a tudást, és Wenders nem tesz mást, mint számot ad róla. Importálni nem tudja, ilyesmit készen átnyújtani nem lehet senkinek. Csak emlékeztet rá, hogy mik is a valóban fontos dolgok, mik is a valódi értékek és valódi történetek New York felhőkarcolói alatt. Persze, csak amíg az utolsó zenészek is meg nem halnak. Persze, csak amíg a hirtelen fellángolás után ismét el nem felejtjük ezeket az arcokat. |
Ibrahim Ferrer és Omara Portuondo 47 KByte | |
Orlando López, Joachim és Ry Cooder, Eliades Ocohoa, Ibrahim Ferrer, Juan de Marcos González és Pío Leyva 63 KByte | |
Orlando López, Compay Segundo és Omara Portuondo 46 KByte |