Kocsis Ágnes Az aranyember

Andrzej Wajda életmű Oscar-díja

Andrzej Wajda
Andrzej Wajda
42 KByte

Andrzej Wajda lengyel filmrendező idén márciusban Oscar-díjat kapott életművéért. A Duna Televízió az alkalomhoz kapcsolódva riportfilmet készített a rendezővel, s ő azt nyilatkozta, hogy ez a díj tulajdonképpen a lengyel filmnek szól. Való igaz, kárpótlásnak is tekinthetjük, hiszen lengyel film még soha nem kapott Oscart. Pedig a lengyelek nem vigasztalhatják magukat azzal, amivel például a magyarok, hogy kis ország kis filmgyártás (bár Szabó István nevéhez ennek ellenére fűződik egy Oscar). A csehek (illetve akkoriban Csehszlovákia) is büszkélkedhetnek immáron három szobrocskával (Üzlet a korzón, Szigorúan ellenőrzött vonatok, Kolja). Ennek fényében különösen érdekes, hogy a Lengyelországban ma is virágzó filmgyártás és a korábbi idők legendás filmjei közül egy sem keltette fel az amerikai filmakadémia figyelmét.

Nem túlzás azt állítani, hogy a külföld számára Andrzej Wajda szinte egyenlő a lengyel filmművészettel. Van ugyan olyan lengyel rendező, akinek a nevét többen ismerik világszerte (Polanski például, azonban ő csak első nagyjátékfilmjét fogatta szülőhazájában, és talán az utóbbi években számos sikert elért Krzysztof Kieslowski, akit ugyancsak jelöltek Oscarra Piros című játékfilmjével, azonban az ő utolsó filmjei a Fehéret kivéve Franciaországban játszódnak, francia szereplőkkel), mégis Wajdát tekintik a lengyel filmművészet meghatározó egyéniségének, az ő személye és művészete egymagában jelképezi a lengyel filmművészetet és kultúrát sokak számára, s nemcsak külföldön, hazájában is. Ennek több oka is van.

Wajda a II. világháború után kezdett filmeket készíteni. (A II. világháború alatt lengyel filmgyártás nem létezett.) Az első nemzedékhez tartozik, amely az akkor alapított Łódz -i filmfőiskolán végzett, s még ma is aktívan dolgozik, rendszeresen jelentkezik új filmekkel. A lengyel filmművészet jelentősebb korszakaiban tehát mindvégig jelen volt , s a legfontosabb alkotók közé számított. Témáiban is az ún. "lengyel témák" a meghatározóak. Mindig is fontos volt számára a lengyel történelem, a lengyelség sorsa, erősen foglalkoztatták politikai témák is.

A II. világháború után a fiatal rendezők nemzedéke (Wajda 1926-ban született) fontosnak érezte, hogy addig tabuként kezelt dolgokról beszélhessen, vagy újrafogalmazhassa azokat a témákat, melyekről a háború utáni szocialista-realista filmművészet hamis képet nyújtott, s egy másfajta, igazabb, őszintébb hangon szóljon közönségéhez. Témája a háború volt, s próbált szabadulni a heroikus, a háborút mitizáló ábrázolásmódtól. Olyan alkotók készítettek filmeket, akik nemcsak egy korosztályhoz tartoztak, hasonlóképpen is gondolkodtak. A később Lengyel iskolának nevezett irányzat első filmjét Wajda készítette el A mi nemzedékünk (Pokolenie) címmel 1954-ben. (Érdekesség, hogy A mi nemzedékünkben a húszéves Polanski is eljátszik egy epizódszerepet.) Ennek az irányzatnak volt másik jelentős képviselője Andrzej Munk, aki Wajda lengyel romantikában gyökerező szemlététől eltérően sajátos, ironikus látásmóddal közelítette meg a háború témáját. 1957-ben a Csatorna (Kanał), majd 1958-ban a Jerzy Andrzejewski híres regényéből készült Hamu és gyémánt (Popiół i diamant) következett. Hazájában A mi nemzedékünk is meghozta a sikert Wajda számára, a Hamu és gyémánt és a Csatorna már világméretű sikereket ért el. A Hamu és gyémántban tűnt fel a fiatalon elhunyt kiváló színész, Zbigniew Cybulski (bár kisebb szerepet játszott már A mi nemzedékünkben is), aki generációja példaképévé vált Lengyelországban, ő testesítette meg a lázadást és a modernséget, s egyúttal újfajta, természetesebb, filmszerűbb színészi játékot hozott divatba hazájában.

A hatvanas évek elején rövid időre Wajdát is megihlette a francia új hullám, és 1960-ban elkészítette az Ártatlan varázslók (Niewinni czarodzieje) című filmjét, 1962-ben pedig az öt epizódból álló Húszévesek szerelme (Miłosc dwudziestolatków) című francia-olasz-japán-lengyel koprodukcióban készült film egyik epizódját, többek között Francois Truffaut mellett.

Wajda erősen vonzódik az irodalomhoz, s különösen a lengyel irodalomhoz. Számtalan regényt, elbeszélést és drámát adaptált filmre. Az új hullám felé tett kevéssé sikeres lépéset követően - a fent említett két filmben lemondott az irodalmi művek adaptálásáról - visszatért az irodalomhoz. Filmre vitte Stefan Zeromski Hamvak című nagyregényét, melyből 233 perces filmet készített (nálunk A légió címmel vetítették). 1969-ben elkészít ugyan két filmet eredeti forgatókönyvből, a Légyfogót (Polowanie na muchy), és saját forgatókönyvéből a Minden eladót (Wszystko na sprzedaz ), melyet a fiatalon vonatbalesetben elhunyt Zbigniew Cybulski ihletett. Ebben a filmben Daniel Ołbrychski veszi át Zbigniew Cybulski szerepét, s ezentúl ő lesz Wajda egyik legtöbbet foglalkoztatott színésze. A Minden eladó után azonban megszakítás nélkül követik egymást a lengyel irodalom kosztümös feldolgozásai: Tájkép csata után (Krajobraz po bitwie) 1970, Nyírfaliget (Brzezina) 1970, Menyegző (Wesele), 1972, Az ígéret földje (Ziemia obiecana) 1975, Árnyékvonal (Smuga cienia) 1976, ez utóbbit a lengyel származású Joseph Conrad regényéből, angol koprodukcióban rendezte meg, a főszereplő, Marek Kondrat kivételével angol színészekkel.

A hetvenes évek elején Wajda megalapította az "X" filmes alkotócsoportot, ahol köré csoportosultak az akkor pályakezdő fiatalok. Az alkotócsoport vezetője, s egyben a többnyire elsőfilmes rendezők mestere volt. Ebben a stúdióban született meg tulajdonképpen a lengyel "erkölcsi nyugtalanság mozija" elnevezésű irányzat, amely a nyolcvanas évek elejéig létezett. Az erkölcsi nyugtalanság mozijának alkotóiból szembenállást váltott ki a hetvenes évek Lengyelországában fennálló, válságossá vált társadalmi és politikai helyzet. Az 1976-tól 1980-ig terjedő időszakban a hatalom teljesen elvesztette az ellenőrzést a gazdasági helyzet felett, amely már-már katasztrofális állapotba került. A politikai anomáliák, a korrupció, az életszínvonal zuhanása, a gyakori áremelések, melyek eleinte sztrájkokhoz, majd az 1981-ben bekövetkezett tragédiához, a szükségállapothoz vezettek, olyan témákat kínáltak a fiatal alkotóknak, melyeket nem tudtak kikerülni, s a cenzúra viszonylagos liberalizálódása folytán lehetővé vált a jelenlévő társadalmi és politikai problémák megfogalmazása a filmművészetben. A metaforákat felváltotta a közvetlen kifejezésre való igény.

Wajda a Menyegzőt már e stúdió keretein belül készítette, s érdeklődése a fiatal filmesek munkái, illetve a politikai helyzet hatására a kortárs témák felé fordult. A Márványember (Człowiek z marmuru, 1977) tulajdonképpen az irányzat egyik alapfilmjévé vált Krzysztof Zanussi Védőszínek (Barwy ochronne, 1976) című filmjével együtt. A Márványember volt az első film, amely megtörte a hallgatást a sztálini időkről. Figyelemreméltó, hogy ezek a filmek milyen hatalmas közönségsikert arattak. A Védőszíneket több, mint 2 millió néző nézte meg, a Vasembert pedig, melyet a Cannes-i Aranypálma elnyerése után mutattak be Lengyelországban, a film betiltásáig, azaz a szükségállapot bevezetéséig (1981 decemberéig), négy és fél hónap alatt 5 millióan nézték meg hazájában! Az Érzéstelenítés nélkül (Bez znieczulenia 1978), a Karmester (Dyrygent 1979) és a Márványember folytatása, a Szolidaritás győzelme idején játszódó Vasember (Człowiek zz zelaza 1981), mint általában az irányzat filmjei, alapvető erkölcsi kérdéseket tárgyalnak, miközben pontos képet nyújtanak a hetvenes évek Lengyelországának társadalmáról.

Wajda szinte minden filmje mélyen gyökerezik a lengyel történelemben és kultúrában, és sajátosan lengyel problémákat vázol fel. Kevés kivétellel, szinte mindig irodalmi műveket adaptált, és kizárólag lengyel irodalmat. Még a Franciaországban, Gérard Depardieu főszereplésével forgatott Dantont is lengyel szerző, Stanisława Przybyszewska drámájából írta Jean Claude Carriere. Ezt a szokását máig megtartotta. Csak 1990-ben, a Korczak című filmjénél tért vissza újra az Érzéstelenítés nélkül forgatókönyvírójához, Agnieszka Hollandhoz, aki egyébként rendezőként sok éve külföldön dolgozik. Wajda azóta is folyamatosan készíti filmjeit, és hű maradt a lengyel irodalomhoz, azonban a Korczakot követően a magyar nézők közül csak a legkitartóbbak követhették nyomon életműve alakulását. Egy-egy lengyel filmhét nyújtott csak lehetőséget arra, hogy megtekinthessék a Gyűrű koronás sassalt, vagy a gyengébben sikerült Senki kisasszonyt. Legutóbbi, Adam Miczkiewicz Pan Tadeuszából készített nagyszabású filmjét egyszeri vetítésen láthatta a közönség a Puskin moziban.

Wajda gyakran rendez színházi előadásokat is, oktat a filmművészeti főiskolán, és közéleti emberként is ismert hazájában. Több könyvet írt, egyet például a filmrendezésről, melyet akár tankönyvként is forgathat az olvasó - talán Sidney Lumet Hogyan készül a film? című könyvéhez hasonlíthatnánk, s amely magyarul is megjelent Visszaforgatás címen.

Menyegző (1972)
Menyegző (1972)
56 KByte
Márványember (1977)
Márványember (1977)
39 KByte
Pan Tadeusz (1999)
Pan Tadeusz (1999)
91 KByte

 

hírek hírek filmek filmek arcok arcok gondolatok gondolatok szemle szemle Örökmozgó Örökmozgó képtár képtár fórum fórum mozgóképtár linkek repertórium levelek FILMKULTÚRA '96-'98 tartalom címlap