|
Budapesti Tavaszi Fesztivál
Jancsó Miklós: Nekem lámpást adott kezembe az Úr Pesten (1998) 119 KByte |
A lakatlan szigetre vetődött hajótörött palackba zárt, konkrét s informatív híradásával ellentétben a mi palackpostánk mozgóképeinek üzenete képzeletbeli, meditatív és érzelmes. Nem visszajelzést vár, csupán nyomot akar hagyni. Évezredek, évszázadok tapasztalataira, tanulságaira, a kollektív tudatra hivatkozik, miközben figyelmeztető jeleket küld az arctalan utókornak. Szeretné hinni, hogy joga van egy közösség nevében üzenni egy majdani közösségnek, s persze közben egyénekként is majdani egyéneknek. E század lakói még nagy szavakban fogalmaznak, amikor társadalmi és egyéni létük determináns alakítóját akarják megnevezni. Azt mondják: történelem, errefelé meg pláne nagy T-vel, s ha történelem, akkor dilemmák. Az utóbbi kétszáz év arról szólt, hogy hogyan teremthető meg szabadság és modernizáció, függetlenség és polgárosodás (haza és haladás) összhangja, mi viszi előbbre a dolgokat, mi működik jobban: reform vagy forradalom, önállóság vagy birodalmi centralizáció, demokrácia vagy (hol fasisztoid, hol proletár, hol kemény, hol puha) diktatúra. A 18. század végén, a nagy francia
forradalom hatására indul a nyomorba, tudatlanságba ragadt,
feudális Magyarországon néhány száz gondolkodó
összeesküvésével a jakobinus mozgalom. A modernizáció
fentről induló reformjának reménye, a jogrend, a
függetlenség, a polgárosodás eszméi ütköznek össze a
soknemzetiségű birodalom rendjét és egységét bármi
áldozat árán is megvédelmező császári (központosított
vagy despotikus?) hatalommal, s az erőszak mániákusaival. Elek
Judit filmjének Vizsgálat Martinovics Ignác szászvári
apát és társai ügyében
képi és hangzó világa:
puritán terembelsők, a leselkedők alatt nyikorgó padló, a
függönyök és az ajtók mögött besúgók motozása, s a
vizsgálat röpke szünetében a vastag, gótikus falak nyelik el
a felvilágosult vizsgálóbíró s a tudós vádlott
beszélgetésének szavait. A küzdelem eleve egyenlőtlen, s
ugyanúgy beleroppan a törvénytisztelő hivatalnok, mint a
naivan jószándékú, művelt nemes úr, a hazáját szerető
katonatiszt, a plebejus költő-gondolkodó és a szervezkedés
játékszabályaiba, a politika praktikáiba gabalyodott
értelmiségi. Lugossy László filmje Szirmok, virágok, koszorúk
a kétszáz éves nagy történelmi dráma
második felvonása, a forradalom és a szabadságharc bukása
utáni éveket idézi: 1849 és 1852 között játszódik. A
megtorlás, az önkényuralom nyomása alatt mit tehet az, aki
nem akar csak vegetálni? Szervezkedjen titkosan a szirmok,
virágok, csokrok mintájára, sejtről sejtre, mint az Ezredes
(kinek rejtélyes látogatása után elhurcolják a családot)?
Beilleszkedjünk, alkalmazkodjunk, ahogy a hatalom megkívánja,
vagy még annál is jobban, hogy megbocsásson, hogy elfelejtse,
hogy harcoltunk ellene a hazáért s szabadságért?! Vagy:
visszavonulni, némán őrizni emlékeinket, s amikor már nem
lehet tovább tűrni, égő fáklyát gyújtani magunkból az
elmegyógyintézetben, mint Majláth Ferenc egykori
honvédfőhadnagy? Vagy kivándorolni Amerikába. Tanulni,
dolgozni, gyarapodni (s felejteni) az Újvilágban, amely vonzza,
beszippantja a tehetségeseket, az ambiciózusokat, azokat, akik
az Óvilágban, különösen annak keleti felében, nem lehetnek
önmaguk. A nép szupertehetséges fiait persze itthon is
kiemelte a hatalmi elit. A két világháború közötti
kormányok ugyanúgy, mint 1945 után, a népi demokrácia
születésekor a kommunista párt. Történelmi filmválogatásunkat az Idő van zárja. Rendezője, Gothár Péter előző filmjében, a Megáll az időben még szomorú tárgyilagossággal mutatja be, hogy a hatvanas években a társadalom megmerevedett, a sunyi vagy apatikus beilleszkedés, az áporodott konformizmus, a kommunikáció hiánya mindenfajta előrelépést, változást meggátolt. Az Idő van már a nyolcvanas évek közepe: a struktúra, a közeg és a kapcsolatok tébolyítóan abszurddá váltak, bezárultak s bezápultak. Halasi, aki 35 éves és mint mondja, még nem csinált semmit, még mindig egy senki, egy semmi, életének egyik holtpontján felsorolja, mit szeretne: "ha könnyebb lenne az életünk, ha tiszták lennének az utak, a sztrádák, a Hősök tere, a nyakunk, a hátunk, az ágyékunk, a lépcsőházunk, és a vécédeklik, a buszmegállók, szeretnők, ha nagyobb lenne a fantáziánk, ha bátrak lennénk és nagystílűek, kétségbeesettek és merészek, és vonzóak, szeretnénk együtt lenni és szeretnénk egyedül lenni, szeretnénk mind több szenvedélyességet és igazságot, szeretnénk, ha köszönésre köszönés lenne a válasz, az istenáldjon és az istenfizessen, egykomám " Hol tartunk most, ehhez képest? Az alkotók azért visszagrimaszoltak a történelemnek. Elek Judit 1981-ben készült filmjében Hajnóczy József alakját az agyonhallgatott ellenzéki költő, Petri György személyesíti meg, és a főbb szerepeket a híres "orfeósok"-ból lett Stúdió "K" nevű alternatív színház tagjai (Fodor Tamás, Gaál Erzsébet, Székely B. Miklós, Fazekas István, Oszkay Csaba). Erdély Miklós experimentális rövidjátékfilmjében, a Verzióban az ellenzék egyik vezéralakja, Rajk László játszik. Ez a film azonban már az évezred másik nagy kísértetéről, a mássággal való együtt-nem-élésről szól. Az egymáshoz szorult, szorított etnikumok, kultúrák és vallások egymás iránti intoleranciájáról, összeütközéséről, a bűnbak-keresésről, a kiszorítósdiról, a vak gyűlöletről, a generációkon át hurcolt izzó sérelmekről: cigányokról Cigányok, csángókról, svábokról Együttélés, zsidókról Verzió és szerbekről, horvátokról, albánokról, katolikusokról, mohamedánokról. A Verzió Krúdy Gyula nyomán idézi az 1882-es tiszaeszlári vérvádat, amelyben a helybeli rabbi kamasz fiát használták fel a helybeli zsidóság gyilkossággal való megvádolásához. Erdélynél a vallatás kamaradrámája átlényegül a kényszer és szabadság, a földhözragadtság és poézis, a mocsok és tisztaság csaknem rémisztőn játékos, romantikus párharcává. Minél erőszakosabban és durvábban adagolja Scharf Móric szájába a csendőrtiszt a gonosz, hazug mondatokat, annál inkább nekiiramodik, bont szárnyakat a fiú fantáziája. A kamaszfiú fejében a tagolt, brutális szavak nyomán álomszerű képek, jelenetek születnek az érzékiség ébredésétől a gyöngédségen, álmodozáson át a viszonzott szerelem beteljesüléséig. Erdély filmje már nem is az etnikai-vallási gyűlölködés következményeiről, hanem társadalomfilozófiai szinten a mindenfajta diktatúra, erőszak, kényszer, intolerancia következményéről szól, a szabadságvágy születéséről, az emberi méltóság, az önkiteljesedés és a harmónia szükségéről és igényéről. Erről szól valójában Jancsó Miklós biblikus című, tavalyi filmje is, A Nekem lámpást adott kezembe az Úr Pesten , ez a nagyon mai, szabadszájú és alpári anekdota-füzér az egyszer lent-egyszer fentről, a korlátlan gazságról és az örök áldozatokról, meg a kitaszítottak iránti szolidaritásról. Mi mással lehetne zárni ezt a palackpostának szánt, ezred- és századvégi magyar mozgókép-sort, mint Enyedi Ildikó tündérmesei vallomásával az ő XX. századáról. A világegyetem, a természet, az ember örök polaritáselve elegyedik a század új, határtalan csodáival. Hiába akarja elpusztítani az emberiség önmagát (Buster Keaton groteszk ugrabugrája: feje ágyúcsőbe dugva s a keze a kanóc után kapkod), Edison első, távírón leadott mondata így kezdődik: Csodálatos a világ. Van remény, még bármi megtörténhet! Haza, szabadság, polgárosodás, tolerancia, önfeláldozás, szerelem, poézis… Óvilági szavak a jövő század, a jövő évezred palackpostát kihalászó egyedei számára. Lesznek-e, s milyenek lesznek? Lesz-e még világ, szavak, érzelmek, ember? Annyi film készült, amely mind rémületes víziót fest a jövőről, a cyber-lényről (az Escape from New York-tól a magyar Meteón át a digitális, antropomorf akciófilmekig), ezek alapján alkotunk fogalmat arról, milyen (lehet? lesz?) az önfelszámolódás folyamata, látványvilága. Enyedi Ildikó filmje Az én XX. századom befejezése: végtelennek tűnő száguldás egy végtelennek tűnő csatorna vízén. Dobjuk be mozgóképes palackpostánkat e képzeletbeli lagúna vizébe! Hátha lesznek, akik megtalálják. S hátha megértik. |
Gaál István: Zöldár (1965) 59 KByte | |
Lugossy László: Szirmok, virágok, koszorúk (1984) 73 KByte | |
Sára Sándor: Cigányok (1963) 61 KByte | |
Gyarmathy Lívia: Együttélés (1982) 64 KByte | |
Erdély Miklós: Verzió (1980) 52 KByte |